Kendelse af 26-02-2021 - indlagt i TaxCons database den 17-03-2021

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2008

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 549.137 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 549.137 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Indkomståret 2009

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 633.671 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 633.671 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Indkomståret 2010

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 375.957 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 375.957 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Indkomståret 2011

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 1.782.149 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 1.782.149 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Indkomståret 2012

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 194.412 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 194.412 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Indkomståret 2013

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 550.943 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 550.943 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Indkomståret 2014

Indsætninger på klagerens konto er anset som skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.

Klagerens personlige indkomst er forhøjet med 148.881 kr.

Den personlige indkomst skal nedsættes med 148.881 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse

Faktiske oplysninger

Klageren har været tilmeldt forskellige adresser i [by1] fra 1945 til dags dato, hvor han bor på adressen [adresse1]. Her har han haft adresse siden 15. november 2011. Han bor på adressen sammen med sin tidligere ægtefælle [person1], som han var gift med i perioden 1964 til 1984.

Klageren har været direktør og eneaktionær i selskabet [virksomhed1] fra 2004 og frem. Han har selvangivet følgende personlig indkomst for indkomstårene:

2008

216.441 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst.

2009

140.650 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst.

2010

35.748 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst samt 78.597 kr. i pension.

2011

35.685 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst samt 117.568 kr. i pension.

2012

35.760 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst samt 120.772 kr. i pension.

2013

35.798 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst samt 127.116 kr. i pension.

2014

35.729 kr. i anden udenlandsk personlig indkomst samt 129.384 kr. i pension.

Det ses af selskabets tyske regnskaber for perioden 2008 - 2013, at klageren har modtaget løn. For året 2014 foreligger der ikke et endeligt regnskab for selskabet, derfor har SKAT henset til selskabets bogføring, der forelå som IT-koster efter ransagningen den 17. december 2014.

Lønnen er i regnskabet angivet i Euro og udgør:

År

Løn i Euro

Løn omregnet til danske kroner til kurs 7,5

2008

28.908 Euro

216.810 kr.

2009

18.863 Euro

141.472 kr.

2010

4.800 Euro

36.000 kr.

2011

4.800 Euro

36.000 kr.

2012

4.800 Euro

36.000 kr.

2013

4.800 Euro

36.000 kr.

2014

2.818 Euro

21.135 kr.

I alt

69.789 Euro

523.418 kr.

Det fremgår af klagerens private konto i [finans1] (konto nr. [...75],) at der er gået yderligere penge ind fra selskabet [virksomhed1] end den af klageren selvangivne udenlandske indkomst.

SKAT har gennemgået klagerens private konto (konto nr. [...75]) og markeret indsætninger på kontoen, som kan henføres til selskabet [virksomhed1]s konti. Selskabets konto (konto nr. 3511 10101530) er herudover i perioden 18. november 2013 til 28. juni 2014 sammenholdt og afstemt med den private konto og beløbene, der ses overført til den private konto er samlet opgjort i tabellen nedenfor i kolonne B + C.

Derudover er der foretaget mange indsætninger på samme konto i [finans1] (konto nr. [...75]). Kolonne F.

Disse indsætninger har SKAT ligeledes vurdereret bærer præg af yderligere ikke selvangivet personlig indkomst.

A

B

C

D

E

F

Indkomstår

Konto nr. [...75]

Selvangivet personlig indkomst fra udlandet ([virksomhed1])

Yderligere indsætninger til beskatning som personlig indkomst

Ikke selvangivet løn fra [virksomhed1]

Ikke selvangivet anden personlig indkomst

2008

765.578

216.441

549.137

182.006

367.132

2009

774.321

140.650

633.671

262.294

371.377

2010

411.705

35.748

375.957

57.732

318.225

2011

1.817.834

35.685

1.782.149

206.925

1.575.223

2012

230.172

35.760

194.412

7.697

186.715

2013

586.741

35.798

550.943

16.202

534.741

2014

(ind til 28/6)

184.610

35.729

148.881

128.864

20.017

I alt

4.770.961

535.811

4.235.150

861.719

3.373.431

SKATs afgørelse

SKAT har ved afgørelse af 8. juni 2015 ændret klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2008-2014.

SKAT har som begrundelse herfor anført følgende:

”(...)

Det fremgår af statsskattelovens § 4, at den skattepligtiges samlede årsindtægter er skattepligtig indkomst, hvad entet de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi.

Beløbet beskattes om personlig indkomst, jf. Personskatteloven § 3

Frister for skatteansættelse

Ifølge Skatteforvaltningslovens § 26 stk. 1 (LBKG nr. 907 af 28/8 2006), kan en ordinær skatteansættelse ikke varsles senere end den 1. maj i det 4. indkomstår efter indkomstårets udløb.

Det fremgår af Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 5, at uanset fristerne i § 26 kan en skatteansættelse ændres, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Forældelsesfristen er derfor suspenderet, idet Told- og Skatteforvaltningen har været i uvidenhed om kravet.

6 måneders fristen er overholdt, idet SKAT har modtaget oplysningerne fra [politiet] i forbindelse med ransagning den 17. december 2014 jf. skattekontrolloven § 27, stk. 2.

Forlænget ligningsfrist, aktionærer

Det fremgår af Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5 at fristerne efter stk. 1 og 2 først udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af § 3 B i skattekontrolloven, for så vidt angår de kontrollerede transaktioner.

Fristen er derved udvidet i henhold til skatteforvaltningslovens § 26 stk. 5, til at gælde i 6 år efter indkomstårets udløb.

[person2] er omfattet af skattekontrollovens § 3 B, idet han udøver bestemmende indflydelse over [virksomhed1], jf. skattekontrolloven § 3 B stk. 1, nr. 1. Der foreligger bestemmende indflydelse, når der foreligger et direkte eller indirekte ejerskab af mere end 50 % af aktiekapitalen i et selskab eller ved en direkte eller indirekte råden over mere en 50 % af stemmerettighederne.

Udveksling af oplysninger med politiet

Oplysninger er udvekslet mellem politi og SKAT i henhold til reglerne i forvaltningslovens § 28 samt persondatalovens § 6-8.

SKATs bemærkninger og begrundelse

Det er SKATs opfattelse, at [person2] skal beskattes med yderligere løn fra selskabet [virksomhed1] med 861.719 kr. for årene 2008 – 2014 (28. juni 2014) samt yderligere uidentificerbare indsætninger, der bærer præg af skattepligtig indkomst i perioden 2008 – 2014 (28. juni 2014) 3.373.431 kr.

(...)

SKATs endelige afgørelse

SKAT træffer endelig afgørelse jf. det ovenfor nævnte, i det der ikke er fremkommet nye oplysninger i.

Det bemærkes, at såfremt [person2] alligevel ønsker, at fortsætte driften af sin virksomhed, så skal der ske henvendelse til Erhvervsstyrelsen for at blive registreret.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om at skatteansættelsen for indkomstårene 2008-2014 skal nedsættes med følgende beløb:

2008 nedsættes med 549.137 kr.
2009 nedsættes med 633.671 kr.
2010 nedsættes med 375.957 kr.
2011 nedsættes med 1.782.149 kr.
2012 nedsættes med 194.412 kr.
2013 nedsættes med 550.943 kr.
2014 nedsættes med 148.881 kr.

Klageren har til støtte herfor anført følgende:

”(...)

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at [person2] ikke skal beskattes af de i sagen omhandlede indsættelser på sin personlige bankkonto, idet der ikke er tale om skattepligtige indtægter, der er tilgået [person2].

(...)”

SKATs supplerende udtalelse

SKAT har efterfølgende ved indlæg af 16. juni 2016 afgivet følgende supplerende bemærkninger:

Vi har følgende kommentarer, som ikke indgår i tidligere fremsendt sagsfremstilling:

(...)

Vedrørende [person2] personligt

Ifølge SKATs afgørelse til [person2] af 8. juni 2015 skal den udenlandske indkomst ændres for alle årene til 0 kr. Dette er dog kun sket for indkomstårene 2008 - 2010, da den udenlandske indkomst er selvangivet i feltnummer 282 Anden udenl. pers. indk. for indkomstårene 2011 - 2014.

For 2008 - 2010 har der ligeledes været selvangivet et ligningsmæssigt fradrag i den udenlandske indkomst (felt 495), som også er blevet ændret til 0 for disse år. Det fremgår dog ikke af ændringsbeløbene på SKATs afgørelse, side 1-2. Da et ligningsmæssigt fradrag i udenlandsk indkomst relaterer sig til den udenlandske indkomst, skal dette fradrag fjernes, når der ikke længere er indkomst at foretage fradrag i.

For indkomstårene 2011 - 2014 er der fortsat registreret følgende indkomster og fradrag, som efter SKATs opfattelse skulle have været ændret til 0 i forbindelse med SKATs afgørelse.

2011

2012

2013

2014

Felt 282 Anden udenl. pers. Indk.

35.685 kr.

35.760 kr.

35.798 kr.

35.729 kr.

Felt 475 Frd. udenl. pers. indk.

32.830 kr.

32.080 kr.

32.934 kr.

0 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, kan indkomsten forhøjes. Det følger af fast praksis og kan udledes af SKM2011.208.H. Det påhviler skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesteretsafgørelsen refereret i SKM2008.905.H.

Af kontoudskrifter for klagerens konto i [finans1] konto nr. [...75] fremgår det, at der er tilgået klageren yderligere 861.719 kr. i perioden 2008-2014 fra selskabet [virksomhed1], der anses som yderligere løn. På samme konto er der yderligere indsat 3.373.431 kr.

Landsskatteretten finder ikke, at klageren har godtgjort, at de indsatte beløb på samlet 4.235.150 kr., stammer fra midler, der allerede er blevet beskattet eller undtaget fra beskatning.

De selvgivne beløb i feltet ”Anden udenlandsk personlig indkomst” selvangivet i 2008-2014 nedsættes herefter til 0. Tilsvarende nedsættes ”Fradrag udenlandsk personlig indkomst” til 0 som anført i SKATs høringssvar.

Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse med den ændring, at beløbene i felt 282 og felt 475 for indkomstårene 2011-2014 ændres til 0.