Kendelse af 25-01-2018 - indlagt i TaxCons database den 16-06-2018

Sagens emne

SKAT har ikke imødekommet anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

SKAT modtog den 27. marts 2015 en anmodning fra klageren om genoptagelse af hans skatteansættelser for indkomstårene 2006-2010 vedrørende manglende fradrag for betalt grønlandsk indkomstskat i forbindelse med ansættelse på Grønland.

Klageren har oplyst, at han i indkomstårene 2006-2010 har arbejdet på Grønland i kortere perioder, og i den forbindelse været ansat som konsulent i Grønlands Selvstyre indenfor sundhedsvæsenet.

Klageren har haft 7-9 rejser om året til Grønland og været afsted i 1-3 uger ad gangen, hvilket svarer til cirka 200 rejsedage årligt.

Af høringssvaret fra SKAT fremgår følgende:

”For 2006 er der indberettet og selvangivet 43.856 kr. fra Grønlands Hjemmestyre.

For 2007 er der ingen indberetning fra Grønlands Hjemmestyre.

For 2008 er der indberettet 59.802 kr. fra Grønlands Hjemmestyre. Der er selvangivet 0 kr. Den selvangivne udenlandske indkomst og skat vedrører indtægt optjent i Norge.

For 2009 er der indberettet 44.109 kr. fra Grønlands Hjemmestyre og 2.175 kr. fra Forsvaret. Der er selvangivet 41.155 kr.

For 2010 er der indberettet og selvangivet 108.721 kr. fra Grønlands Hjemmestyre. Den selvangivne udenlandske indkomst og skat vedrører indtægt optjent i Norge.”

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010.

SKAT har som begrundelse anført følgende:

Begrundelse

Ifølge skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, skal en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin skatteansættelse, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

2006-2010

Fristen for at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010 udløb den 1. maj i henholdsvis 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014. Vi modtog din anmodning den 27. marts 2015 og kan derfor som udgangspunkt ikke genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010.

Hvis dine skatteansættelser for 2006-2010 skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 være opfyldt. I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis SKAT har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af et glemt fradrag.

SKAT finder ikke, at der foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af dine skatteansættelser. SKAT har ikke behandlet dine skatteansættelser og vi mener, at et eventuelt nedslag for betalt skat i Grønland kan sidestilles med et glemt fradrag, hvilket ikke kan medføre tilladelse til ekstraordinær genoptagelse.

SKAT bemærker, at det af artikel 15 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og

Grønland bl.a. fremgår, at bopælsstatens beskatningsret opretholdes, hvis opholdet i den del af riget, hvor arbejdet udføres, ikke overstiger 60 dage i sammenhæng.

(...)

SKATs kommentarer og endelige afgørelse

Du har udover din mail, pr. telefon oplyst, at du er ansat som konsulent i Grønlands Selvstyre indenfor sundhedsvæsenet og typisk arbejder 1-3 uger af gangen og har 7-9 rejser om året.

Som følge heraf har Grønland beskatningsretten til din indkomst jævnfør artikel 15 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland.

Det fremgår af artikel 22 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland at:

"I tilfælde, hvor en person, der er bosat i den ene del af riget, oppebærer indkomst fra eller ejer formue i den anden del af riget, og sådan indkomst eller formue i overensstemmelse med bestemmelserne i denne aftale kan beskattes i sidstnævnte del af riget, skal den førstnævnte del af riget tillade:

a) som et fradrag i den pågældende persons indkomstskat et beløb lig med den i den anden del af riget erlagte indkomstskat;

b) som et fradrag i den pågældende persons formueskat et beløb lig med den i den anden del af riget erlagte formueskat.

2. Fradraget skal imidlertid ikke kunne overstige den del af henholdsvis indkomstskatten eller formueskatten - således som disse skatter er beregnet inden indrømmelsen af fradraget - der forholdsmæssigt falder på henholdsvis den indkomst eller den formue, som kan beskattes i den anden del af riget."

Denne metode til lempelse for dobbeltbeskatning kaldes credit-metoden. Når man arbejder i udlandet, skal man selv oplyse indtægten og den betalte skat heraf til SKAT. Det kan man gøre på selvangivelse for udenlandsk indkomst.

SKAT finder derfor fortsat, at den manglende lempelse for betalt skat i Grønland kan sidestilles med et glemt fradrag og vi finder ikke, at der er andre forhold, som kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne.

Derudover har du ikke søgt om genoptagelse indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, der er på 6 måneder fra du er blevet bekendt med det, der kan begrunde genoptagelsen.

Efter Skats opfattelse er du blevet bekendt med at din Grønlandske indkomst er beskattet og at du ikke har fået nedslag for den betalte skat i Grønland, når du modtager din årsopgørelse for de enkelte år.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010.

Klageren har anført følgende:

I afgørelsen lægger Skat til grund, at der ikke foreligger ekstraordinære omstændigheder.

Jeg er uenig i dette, idet der fra Skats side gennem mere end 10 år ikke er foretaget realitetsbehandling af tilgængelige skatteoplysninger fra Grønland. Skat burde have reageret på, at der fra Grønland kun var indbetalt et meget beskedent beløb sv.t. forskellen mellem dansk og grønlandsk skat.

Min påstand er, at der her foreligger fejl/forsømmelse fra Skats side medførende hvad der svarer til en åbenlyst urimelig skønsmæssig ansættelse.

I afgørelsen lægger Skat til grund, at (manglende påberåbelse af) nedslag for betalt skat i

Grønland er at sammenligne med glemt fradrag.

Jeg er uenig i dette og har ikke ved gennemgang af Skatteforvaltningsloven (LBKG 2011-02-23 nr. 175 Skatteforvaltningsloven - § 27 2015-05-01) kunnet finde afgørelser, der begrunder denne praksis.

Min påstand er, at der her foreligger summarisk sagsbehandling med forudbestemt afgørelse, der går borgeren imod.

Det skal afslutningsvis fremhæves, at der i afgørelsen (side 4, linje 14-24) gives vejledning i,

hvorledes jeg kan få udsættelse med at betale de skatter/afgifter, jeg klager over!

Dette bekræfter min fornemmelse af, at der her foreligger overfladisk, summarisk sagsbehandling.”

SKATs udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

”SKAT kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling med følgende bemærkninger:

Der er klaget over SKATs afgørelse af 22. juni 2015. SKAT har afslået at genoptage klagers skatteansættelser for 2006-2010 ekstraordinært, idet betingelserne i Skatteforvaltningslovens § 27 ikke er opfyldt.

I denne sag er det konkret spørgsmålet, om klager kan opfylde betingelsen i § 27, stk. 1, nr. 8 og § 27, stk. 2.

SKAT har vurderet sagens forhold på ny og finder fortsat, at ingen af disse betingelser er opfyldt.

Klagers anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for 2006-2010 blev modtaget af SKAT den 27. marts 2015.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 fremgår, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Fristen for ordinær genoptagelse og ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2010 udløb den 1. maj 2014, mens fristen for de tidligere indkomstårs skatteansættelser udløb tilsvarende 1. maj årene før.

Herefter er der alene mulighed for at få genoptaget skatteansættelserne ekstraordinært, såfremt betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og § 27, stk. 2 er opfyldte (de formelle betingelser for at tillade ekstraordinær gentagelse af en skatteansættelse).

Uanset om der materielt måtte være grundlag for en ændring af en skatteansættelse, vil der ikke være mulighed for dette, såfremt de formelle betingelser for ekstraordinær genoptagelse ikke er opfyldt.

Det er den skattepligtige, der har bevisbyrden for, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt.

Det kan umiddelbart konstateres, at klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse ikke opfylder nogen af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 (de objektive fristgennembrudsgrunde). Derfor skal anmodningen opfylde kravet til, at der skal foreligge ”særlige omstændigheder”, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 (den subjektive fristgennembrudsgrund). § 27, stk. 1, nr. 8 er en opsamlingsbestemmelse, der kan bruges, når ingen af de andre fristgennembrudsgrunde i § 27, stk. 1, nr. 1-7 er til stede.

Anvendelsesområdet for skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne snævert og retspraksis på området for ekstraordinær genoptagelse ses i øvrigt at være streng.

”Særlige omstændigheder” kan eksempelvis være myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes borgeren, herunder alvorlig sygdom, jf. Den juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.2.2.2.8.

I den konkrete vurdering af om der foreligger ”særlige omstændigheder” i denne sag, tillægges det vægt, at det er den skattepligtige, der har ansvaret for at selvangive korrekt, jf. skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt.

Det var således klagers eget ansvar at selvangive sine indtægter fra udlandet (her Grønland) og de betalte skatter heraf på selvangivelsen for udenlandsk indkomst i de pågældende indkomstår. Klager har for ingen af de pågældende indkomstår foretaget korrekt selvangivelse af både sine grønlandske indtægter og betalte skatter heraf til Grønland.

Det er ikke SKATs opgave at påse, at den skattepligtige har opnået de fradrag han er berettiget til, hvorfor SKAT ikke kan anses at have begået myndighedsfejl i forbindelse med dannelsen af årsopgørelserne for 2006-2010 på baggrund af de dengang foreliggende selvangivne og indberettede oplysninger om indkomster fra udlandet.

Det forhold, at klager er blevet opmærksom på, at han havde mulighed for skattelempelse af lønindkomsterne fra Grønland, må sidestilles med et ”glemt fradrag”.

”Et glemt fradrag” er efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 ikke et forhold, der anses for en særlig omstændighed, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse. SKAT kan henvise til SKM.2014.332.VLR.

Derudover skal anmodningen opfylde betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (reaktionsfristen), om at en genoptagelsesanmodning skal fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Reaktionsfristen på 6-måndersfristen fra kundskab kan dog tillades overskredet, såfremt der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt.

Klager må anses at have opnået viden omkring beskatningen af de grønlandske indtægter og at han ikke har fået nedslag for den betalte skat i Grønland ved modtagelsen af sine årsopgørelser for 2006-2010.

Den skattepligtige bliver endvidere i forbindelse med modtagelsen af sine årsopgørelse gjort opmærksom på, at denne skal gøre opmærksom på evt. fejl heri.

Idet klager ikke inden 6 måneder fra modtagelsen af hver af disse årsopgørelser har henvendt sig til SKAT herom, ses han heller ikke at have opfyldt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. SKAT lægger her vægt på, at klager ikke har fremlagt oplysninger der godtgør, at han har været ude af stand til at indsende en genoptagelsesanmodning indenfor 6 måneder fra årsopgørelserne blev tilgængelige i skattemappen. Der ses i øvrigt ikke at foreligge særlige omstændigheder, der vil kunne begrunde, at der kan ses bort fra overskridelsen af reaktionsfristen.

SKAT er jævnfør ovenstående i det hele enig i Skatteankestyrelsens indstilling om at stadfæste SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af klagers skatteansættelser for 2006-2010.”

Landsskatterettens afgørelse

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan indkomstansættelsen genoptages, når den skattepligtige fremlægger nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan medføre en ændret ansættelse. Anmodningen skal indgives senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb.

For så vist angår indkomståret 2010, som er det seneste indkomstår, klageren ønsker ændret, skulle en anmodning om genoptagelse således være indgivet senest den 1. maj 2014. Klagerens anmodning er ifølge oplysninger fra SKAT imidlertid først modtaget af SKAT den 27. marts 2015 og således indgivet uden for fristen.

I nærværende sag forudsætter en genoptagelse af skatteansættelserne for 2006-2010 således, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 er opfyldte.

Klageren opfylder ikke betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Der kan i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, bevilges ekstraordinær genoptagelse efter anmodning fra den skattepligtige, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Landsskatteretten finder ikke, at der i sagen foreligger sådanne særlige omstændigheder, at der er grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2006-2010 ekstraordinært.

Der er lagt vægt på, at bestemmelsens anvendelsesområde er meget snævert, og at der som udgangspunkt er en streng praksis med hensyn til mulighederne for ekstraordinær genoptagelse. Desuden er det skatteyderen, der skal løfte bevisbyrden for, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen er opfyldt.

Der er også lagt vægt på, at det forhold, at klageren er blevet opmærksom på, at der er mulighed for skattelempelse af lønindkomst fra Grønland, må sidestilles med et glemt fradrag.

I henhold til forarbejderne foreligger der ikke særlige omstændigheder, hvor baggrunden for anmodningen er, at den skattepligtige har overset eller glemt et fradrag. Med hensyn til praksis anses glemte fradrag endvidere ikke for en særlig omstændighed, der giver adgang til ekstraordinær genoptagelse. Der henvises til SKM2014.332.VLR

Endvidere finder Landsskatteretten, at SKAT ikke har handlet ansvarspådragende ved ikke at have reageret på de tilgængelige skatteoplysninger fra Grønland, hvorfor der heller ikke af denne grund foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006-2010. I den forbindelse skal det bemærkes, at det ikke påhviler SKAT at være opmærksom på eventuelle glemte fradrag ved en gennemgang af klagerens skatteoplysninger. Desuden er der lagt vægt på, at det er klagerens eget ansvar at selvangive korrekt, jf. skattekontrollovens § 1, stk. 1, 1. pkt. I forlængelse heraf fremgår det også af årsopgørelsen, at den skattepligtige skal gøre opmærksom på, hvis der er fejl heri. Det ses derfor ikke godtgjort, at SKAT har begået en myndighedsfejl, der har bevirket en urigtig ansættelse.

Da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ikke er opfyldt, kan klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2006-2010 ikke genoptages ekstraordinært.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.