Kendelse af 17-04-2018 - indlagt i TaxCons database den 11-05-2018

Indkomståret 2011

SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed med 40.995 kr., idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed.

SKAT har ikke godkendt fiskerfradrag på 54.465 kr. efter ligningslovens § 9 A, idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed.

Indkomståret 2012

SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed med 33.572 kr., idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed.

SKAT har ikke godkendt fiskerfradrag på 52.494 kr. efter ligningslovens § 9 A, idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed.

Indkomståret 2013

SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed med 76.682 kr., idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed.

SKAT har ikke godkendt fiskerfradrag på 55.176 kr. efter ligningslovens § 9 A, idet klageren ikke er anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed1] i personligt regi. Virksomheden blev startet den 1. april 1980 og drives fra fiskefartøjet [x1] på 14, 16 BRT. Fartøjet er fra 1976. Klageren har overfor SKAT oplyst, at virksomhedens aktivitet består af erhvervsfiskeri efter ål.

Efter den nye fiskerilovgivning må bifangsterne, som i klagerens tilfælde er torsk og søtunger ikke landes, men skal i stedet smides ud igen.

Klageren oplyser, at arbejdsindsatsen i gennemsnit har bestået af 125-155 havdage (arbejdsdage på søen), hvor åleruserne sættes og senere hives ombord på kutteren. Ud over dette består arbejdet i reparation af ruser, ca. en årlig uges arbejde ved kølhaling af fartøj, dernæst ca. 2-3 ugers arbejde på øvrig vedligeholdelse.

I de påklagede indkomstår 2011-2013 har klageren ved siden af sit arbejde i virksomheden modtaget pension.

Klagerens fiskefartøj samt varevogn er driftsøkonomisk nedskrevet til 0 kr., og der er ikke foretaget skattemæssige afskrivninger på disse i de påklagede år.

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler forklarede klageren, at denne havde været syg en del af 2017 samt havde haft sin båd til reparation. Klageren har derfor ikke været ude og fiske i stort set hele 2017.

Resultater m.v.

Ifølge SKAT har klageren selvangivet følgende virksomhedsresultater for indkomstårene 2002-2010:

År

Resultat

Omsætning

2002

-16.439 kr.

(moms)

124.448 kr.

2003

+ 1.058 kr.

(moms)

182.012 kr.

2004

-107.631 kr.

(moms)

32.168 kr.

2005

-68.041 kr.

(moms)

67.360 kr.

2006

+4.024 kr.

(moms)

247.640 kr.

2007

+20.178 kr.

(moms)

257.456 kr.

2008

-44.081 kr.

(moms)

168.108 kr.

2009

-56.059 kr.

(moms)

97.276 kr.

2010

- 85.551 kr.

(moms)

90.576 kr.

For indkomståret 2010 er der ikke i resultatet på -85.551 kr. foretaget skattemæssige afskrivninger eller indregnet finansielle omkostninger. Der foreligger ingen oplysninger om i hvilket omfang ovennævnte resultater fra 2002-2009 indeholder afskrivninger.

For indkomstårene 2011-2016 kan følgende udledes af klagerens årsregnskab:

Nettoomsætning

År

Indgået for salg af fisk

Erstatning for tabt fiskerimulighed

Omsætning i alt

2011

155.356 kr.

0 kr.

155.356 kr.

2012

119.452 kr.

56.448 kr.

175.900 kr.

2013

109.750 kr.

38.056 kr.

147.806 kr.

2014

38.280 kr.

0 kr.

38.280 kr.

2015

96.338 kr.

11.444 kr.

107.782 kr.

2016

96.791 kr.

0 kr.

96.791 kr.

Resultaterne for indkomstårene 2011-2016 kan specificeres således:

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Omsætning

155.356 kr.

175.900 kr.

147.806 kr.

38.280 kr.

107.782 kr.

96.791 kr.

Materialer

-11.437 kr.

-6.512 kr.

-6.981 kr.

-3.107 kr.

-16.447 kr.

-2.549 kr.

Andre direkte omkostninger

-124.842 kr.

-86.056 kr.

-117.238 kr.

-59.375 kr.

-69.127 kr.

72.843 kr.

Dækningsbidrag

19.077 kr.

83.332 kr.

23.587 kr.

-24.202 kr.

22.208 kr.

21.399 kr.

Øvrige personaleomkostninger

-2.070 kr.

-1.537 kr.

-4.292 kr.

-1.627 kr.

-1.317 kr.

-4.485 kr.

Autodrift

-21.511 kr.

-21.105 kr.

-14.747 kr.

-24.530 kr.

-21.448 kr.

-16.929 kr.

Lokaleomkostninger

-8.405 kr.

-8.071 kr.

-7.409 kr.

-5.463 kr.

-5.593 kr.

-7.137 kr.

Administrationsomkostninger

-28.086 kr.

-29.737 kr.

-37.765 kr.

-37.917 kr.

-35.923 kr.

-34.178 kr.

Afskrivninger

-1.293 kr.

-1.293 kr.

-1.293 kr.

1.293 kr.

-1.293 kr.

-1.293 kr.

Renter

0 kr.

238 kr.

78 kr.

Årets resultat

-42.288 kr.

21.583 kr.

-41.919 kr.

-93.614 kr.

-43.128 kr.

-42.545 kr.

Klageren har ifølge SKAT modtaget følgende i pension i indkomstårene 2011-2013:

2011

135.816 kr.

2012

139.752 kr.

2013

141.984 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for virksomhedsunderskud på 40.995 kr. for indkomståret 2011, på 33.572 kr. for indkomståret 2012, og på 78.682 kr. for indkomståret 2013.

SKAT har ikke godkendt fiskerfradrag på 54.465 kr. for indkomståret 2011, på 52.494 kr. for indkomståret 2012, og på 55.176 kr. for indkomståret 2013.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”(...)

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

I henhold til statsskattelovens § 6 a er der kun fradrag for underskud, såfremt virksomheden kan anses for erhvervsmæssigt drevet.

Vurderingen af om virksomheden er drevet erhvervsmæssigt i skatteretlig henseende, foretages efter de sædvanlige skatteretlige kriterier, hvilket indebærer at virksomheden skal være drevet med udsigt til at opnå en fortjeneste, der står i et rimeligt forhold til den investerede kapital og arbejdsindsatsen.

Efter praksis er der et krav om, at der skal være honorering af den arbejdsindsats, der er ydet, og at der vil være udsigt til indtjening af tidligere års akkumulerede underskud.

Virksomheden har været drevet med underskud i årene 2008 -2013. Samlet udgør underskuddene i disse år 338.940 kr.

I årene 2002-2007 har der været mindre overskud i 2003, 2006 og 2007 på i alt 25.260 kr. og underskud i 2002, 2004 og 2005 på i alt 192.111 kr. Netto har der i disse år været et samlet underskud på 166.851 kr.

Virksomheden drives samtidig med, at du har pensionsindtægter. Da virksomheden har givet underskud, har den været afhængig af indtægter fra anden side.

SKAT finder ikke, at virksomheden i nogen af årene 2011-2013 har været drevet på en sådan måde, at virksomheden vil være rentabel, dvs. vil kunne give overskud.

SKAT har her henset til, at der ikke er overskud på den primære driftsaktivitet, og at der som følge heraf ikke er plads til forrentning af den investerede kapital, herunder driftsøkonomiske afskrivninger.

Driftsresultatet giver heller ikke plads til en rimelig aflønning (driftsherreløn) af din arbejdsindsats i virksomheden.

Det er SKATs vurdering, at din virksomhed ikke har udsigt til at blive overskudsgivende. Ved vurderingen har SKAT også henset til den begrænsede omsætning pr. fiskedag.
Du har i 2011 haft en omsætning på 155.356 kr. Du har taget ligningsmæssige fradrag for 131 rejsedage. Du har således haft en omsætning pr. rejsedag/fiskedag på 1.186 kr. De tilsvarende tal for 2012 og 2013 er henholdsvis 941 kr. og 722 kr. pr. dag. Omsætningen pr. fiskedag er således faldende.
Du har endvidere i 2012 og 2013 fået erstatning for tabt fiskerimulighed. Dette vil efter SKATs opfattelse begrænse din omsætning yderligere i de kommende år.

Som følge heraf kan virksomheden efter praksis ikke skattemæssigt anses for værende erhvervsmæssig.
Der kan derfor ikke godkendes fradrag for underskud ved opgørelse af de skattepligtige indkomster for indkomstårene 2011-2013.

Dine skattepligtige indkomster for indkomstårene 2011,2012 og 2013 forhøjes med ikke godkendes fradrag for underskud af virksomhed henholdsvis 40.995 kr., 33.572 kr. og 78.682 kr. eller i alt 153.249 kr.

1.5. Dine bemærkninger til SKATs forslag af 6. februar 2015

[virksomhed2] v/[person1] har i mail af 2. marts 2015 anført følgende:

"Efter aftale med min klient skal jeg hermed gøre indsigelse det fremsendte forslag til ændring af indkomstansættelserne for årene 2011-2013.

I det fremsendte materiale er der ikke henvist til konkrete afgørelser ved domstolene eller f eks. landsskatteretten.

Jeg vil opfordre Skats medarbejder til at fremlægge sådanne afgørelser, idet jeg er vidende om, at der godkendes underskud ved fiskeri med en langt mindre omsætning.

Endelig skal jeg tilføje, at det efter min mening ikke kan tilkomme en medarbejder hos Skat at bedømme, hvorvidt min klient har evner som fisker eller hvorvidt min klient har den fornødne intensitet eller seriøsitet.

Vi imødeser afgørelser, som giver SKAT medhold i de fremsatte påstande. "

1.6. SKATs endelige afgørelse

Det skal indledningsvis bemærkes, at SKAT ikke har sagt noget om dine evner som fisker. SKAT finder, at du har de faglige forudsætninger for at være fisker.

Ved bedømmelse af om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssigt drevet i skattemæssige henseende, lægges der efter praksis imidlertid betydelig vægt på, at virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste.

Din virksomhed har givet underskud i indkomstårene 2008-2013. Omsætningen er faldende i 2011-2013. SKAT finder derfor ikke at din virksomhed fra og med indkomståret 2011 opfylder rentabilitetskriteriet, da underskuddet ikke kan anses for forbigående. Der ses heller ikke at være udsigt til en rimelig fortjeneste.

Momsangivelserne for 2014 viser en momspligtig omsætning på 38.960 kr. og momspligtig udgifter på 129.148 kr., svarende til et momspligtigt underskud på 90.188 kr. i 2014.

Din revisor forespørger til konkrete afgørelser vedrørende fiskere fra landsskatteretten eller domstole.

SKAT har kun fundet en – ikke offentliggjort- afgørelse fra Landsskatteretten (Journalnummer 11-02640), der vedrører spørgsmålet om hvorvidt klagerens fiskerivirksomhed kunne anses for erhvervsmæssig i skatteretlig forstand. (kopi vedlagt).

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse for afgørelsen i sagen:

"Udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens§ 6, stk. I, litra a.

Ved bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, indgår det med en betydelig vægt, om den kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste.

I betragtningen af at klageren har været syg i perioden 2003-2005, hvorefter han i februar 2008 anskaffede et mindre fiskefartøj efter salget af det tidligere og større fiskefartøj, har Landsskatteretten anset virksomheden for at være startet i 2008. Vurderingen af om virksomheden kan anses for erhvervsmæssigt drevet skal herefter tage udgangspunkt i 2008. I overensstemmelse med praksis gives der virksomheden en periode af en vis længde, inden for hvilken virksomheden som udgangspunkt skal opnå et overskud for at kunne blive anset som erhvervsmæssig i skatteretligforstand.

Under hensyn til at virksomheden er startet i 2008, og da virksomheden for indkomstårene 2009 og2010 udviser en svag positiv driftsmæssig udvikling, finder Landsskatteretten efter en samlet konkretvurdering, at virksomheden må anses for erhvervsmæssigt drevet. Retten skal herved bemærke,at virksomheden ikke vil blive anset som erhvervsmæssig i skatteretligforstand, såfremt virksomhedenfor de efte1følgende år imod forventning fortsat skulle udvise underskud.

Landsskatteretten nedsætter herefter den af skatteankenævnet foretagne forhøjelse med 151.236 kr.”

Landsskatteretten anser i denne sag fiskerivirksomheden for nystartet i 2008 og anser den for erhvervsmæssigt drevet i opstartsfasen, der omfatter årene 2008-2010.

Landsskatteretten siger dog samtidig, at virksomheden ikke vil blive anset som erhvervsmæssig i skatteretlig forstand, såfremt virksomheden udviser underskud for de efterfølgende år.

Din virksomhed har som tidligere anført underskud i 2008 - 2013. Der er godkendt fradrag for underskuddene i indkomstårene 2008, 2009 og 2010.

SKAT finder derfor efter en samlet vurdering, at din virksomhed ikke skattemæssigt kan betragtes som erhvervsmæssig drevet i indkomstårene 2011, 2012 og 2013.

SKAT fastholder derfor afgørelsen, som anført ovenfor under punkt 1.4.

2.Fiskerfradrag (havdage/rejseudgifter)


2.1. De faktiske forhold

Du har selvangivet følgende fradrag for rejseudgifter:

201355.176 kr.

201252.494kr.
201154.465 kr.

Din revisor har i mail af 8. januar 2015 oplyst:

”Specifikation af fradrag for havdage:2011: 131 døgn a kr. 445,00 + 19 timer a kr. 18,96. 2012:

127 døgn a kr. 455,00 +11 timer a kr. 18,96. 2013: 152 døgn a kr. 363.

Med hensyn til fradraget i 2013 er der sket en fejl, idet dette fradrag retlig skal være 152 døgn a kr.

455 = kr. 69.160. Oprindeligt fradrag kr. 55.176. Vi skal derfor

Anmode om, at dette fradrag ændres fra kr. 55.176 til kr. 69.160. Havdage er udregnet efter afsejling og ankomst if. skibets logbog. "

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Erhvervsfiskere kan vælge mellem at foretage fradrag for havdage eller efter rejsereglerne.

Du har valgt fradrag efter rejsereglerne.

SKAT har ikke godkendt, at din virksomhed skattemæssigt kan anses for en erhvervsmæssig virksomhed, jf. ovenfor under punkt 1.4.

Du kan derfor ikke få et ligningsmæssigt fradrag for rejseudgifter efter rejsereglerne i ligningslovens § 9A, stk. 2, da fradraget vedrører rejseudgifter i forbindelse med denne virksomhed.

De skattepligtige indkomster for indkomstårene 2011, 2012 og 2013 forhøjes med henholdsvis

55.176 kr., 52.494 kr. og 54.465 kr.

SKAT kan således ikke imødekomme din revisors anmodning om, at ændre fradrag for rejseudgifter i 2013 til 69.160 kr. (hvilket heller ikke vil kunne godkendes alene af den årsag, at der maksimalt kan godkendes et fradrag på 25.000 kr., jf. ligningslovens § 9A, stk. 7.)

2.5. Dine bemærkninger til SKATs forslag af 6. februar 2015

Der henvises til det anførte ovenfor under punkt 1.5.

2. 6. SKATs endelige afgørelse

SKAT fastholder afgørelsen. Der henvises til det anførte ovenfor under punkt 1.6 og punkt 2.4.”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at denne er berettiget til fradrag for virksomhedsunderskud på 40.995 kr., på 33.572 og på 78.682 kr. for indkomstårene 2011, 2012 og 2013.

Klageren har ligeledes fremsat påstand om, at denne er berettiget til fiskerfradrag på 54.465 kr., på 52.494 kr. og på 55.176 kr. for indkomstårene 2011, 2012 og 2013.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

” På vegne af min klient fisker [person1] skal jeg hermed påklage Skats indkomstansættelse foretaget ved afgørelse af 27 /3 2015 for årene 2011, 2012 og 2013

Klagen vedrører nægtelse af fradrag for underskud af virksomhed for alle 3 år samt nægtelse af fradrag for standardfradrag for fiskere for alle 3 år.

Det er min opfattelse, at min klients virksomhed må anerkendes som en erhvervsmæssig virksomhed. Dette støttes på Skats manglende evne til at fremlægge afgørelser fra landsskatteretten eller højere instans, giver SKAT medhold i, at fiskerierhvervet ikke er drift af erhvervsmæssig virksomhed. Skat henviser i sin afgørelse til en ikke offentliggjort kendelse med J. nr. 11-02640. Jeg er vidende om, at der foreligger andre ikke offentliggjorte kendelser, som giver fiskerierhvervet medhold.

Af hensyn til denne yderst specielle sag, skal jeg meddele, at vi ønsker personligt fremmøde i sagen.

Klageafgift kr. 400,00 bliver indbetalt d. 25/6 2015 på reg. nr. [...] konto [...61].

Endelig skal jeg anføre, at såvel min klient som undertegnede forbeholder sig mulighed for at fremsende eventuelle supplerende bemærkninger til sagen. ”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a (loven kan findes på www.retsinfo.dk).

Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer. Private udgifter kan ikke fradrages. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 2.

I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen (nettoindkomstprincippet). Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.

Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med en betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Dette fremgår af Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999, 863, og af Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.

I Højesterets dom af 2. februar 2007 havde der i de foreliggende år været en beskeden omsætning og negative driftsresultater, og da der heller ikke var udsigt til, at virksomheden fremover ville give en rimelig fortjeneste, tiltrådte Højesteret, at virksomheden ikke var erhvervsmæssigt drevet, hvorfor underskuddet ikke var fradragsberettiget.

Virksomheden skal derfor over en længere periode give overskud eller have udsigt til at give overskud på den primære drift, således at der er mulighed for forrentning af fremmedkapital og den investerede egenkapital samt en rimelig driftsherreløn.

Der lægges vægt på de konkret opnåede driftsresultater, medmindre disse var præget af ekstraordinære begivenheder, eller af at virksomheden var i en start-/indkøringsfase. Der henvises til Landsskatterettens kendelse af 8. december 2005, offentliggjort i SKM2005.519.LSR. Om virksomheden havde udsigt til senere at give en rimelig fortjeneste skal bedømmes ud fra driftsformen i de påklagede indkomstår. Det følger af Retten i [by1]s dom af 18. november 2009, offentliggjort i SKM2009.747.BR.

Indledningsvis skal det bemærkes, at klageren for indkomstårene 2012, 2013 og 2015 har modtaget erstatning for tabt fiskerimulighed på henholdsvis 56.448 kr. i 2012, 38.056 kr. i 2013 og 11.444 kr. i 2015. Disse indtægter må anses for ekstraordinære. Derfor skal der ses bort fra indtægterne ved opgørelsen af de driftsøkonomiske resultater, som virksomhedens rentabilitet skal bedømmes ud fra.

Hvis der ses bort fra disse ekstraordinære indtægter, udviser virksomhedens resultat underskud i 2012 på -33.572 kr., i 2013 på i -78.682 kr., og i 2015 på -53.279 kr. før afskrivninger og renter.

I de påklagede indkomstår 2011-2013 har klageren derfor haft regnskabsmæssige underskud i virksomheden allerede før afskrivninger og renter.

På det foreliggende grundlag var der ikke i de påklagede indkomstår udsigt til, at virksomheden ville blive rentabel indenfor en kortere årrække og give en fortjeneste med plads til en rimelig driftsherreløn og forrentning af den investerede kapital. Der er henset til, at virksomheden i indkomstårene 2010-2016 har haft ikke ubetydelige underskud før afskrivninger og renter. For indkomstårene 2008 og 2009 er der selvangivet ikke ubetydelige underskud af virksomhed efter fradrag af eventuelle afskrivninger.

Klageren har oplyst, at den væsentligste årsag til underskuddene skyldes lovgivningens tilladelser til ødelæggelse af fiskepladser, hvor klageren har fisket i 58 år, samt EU-restriktioner af hvor mange ruser klageren må sætte ud. Der er herved ikke tale om en forbigående årsag til virksomhedens underskud i de påklagede indkomstår, hvilket ligeledes kommer til udtryk ved, at virksomheden i de efterfølgende år 2014, 2015 og 2016 har haft underskud.

Virksomheden har derfor ikke udsigt til at give et overskud, som står i rimeligt forhold til den investerede kapital og klagerens arbejdsindsats.

Det kan ikke føre til et andet resultat, at klageren besidder de fornødne faglige forudsætninger for at være fisker, samt udøver dette på en intens og seriøs måde.

Klageren har derfor ikke drevet en erhvervsmæssig virksomhed i indkomstårene 2011-2013.

Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.

Fiskerfradrag
Da klageren har drevet ikke-erhvervsmæssig virksomhed i de påklagede indkomstår 2011, 2012 og 2013 kan han ikke anvende rejsereglerne i ligningslovens § 9A, stk. 2 vedrørende ligningsmæssigt fradrag for rejseudgifter afholdt i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed.

Den påklagede afgørelse stadfæstes på dette punkt.