Kendelse af 28-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

SKAT har forhøjet Fonden [Fond1]s skattepligtige indkomst med 21.275 kr. for indkomståret 2008 som følge af, at fonden er blevet genbeskattet af ikke-udnyttede henlæggelser, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5.

Da årsregnskabet for 2009 udviser et underskud, har SKAT ikke fundet grundlag for ændringer i relation til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Fonden [Fond1]s formål er at eje bygninger på lejet grund og herfra samt fra de lejede lokaliteter at drive [Fond1] ved udlejning til [klub1] af 1986.

Fonden har den 25. september 2001 fået en tilladelse fra SKAT til at indsende erklæringsselvangivelse i henhold til fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 3, gældende fra og med indkomståret 2001.

Fonden har siden 2001 årligt indsendt erklæringsselvangivelse.

Af fondens årsrapport for 2008 fremgår bl.a., at fonden havde et overskud på 37.020 kr., som fonden overførte til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, der herefter udgjorde i alt 706.941 kr.

Af fondens årsrapport for 2009 fremgår bl.a., at fonden havde et underskud på 7.972 kr., som fonden overførte til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, der herefter udgjorde i alt 698.969 kr.

Af fondens årsrapport for 2010 fremgår bl.a., at fonden havde et overskud på 96.326 kr., som fonden overførte til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, der herefter udgjorde i alt 795.295 kr.

Af fondens årsrapport for 2012 fremgår bl.a., at fonden i 2011 havde et overskud på 41.900 kr. kr., som fonden overførte til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, der herefter udgjorde i alt 837.285 kr. i 2011.Endvidere fremgår, at fonden i 2012 havde et overskud på 132.415 kr. kr., som fonden overførte til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, der herefter udgjorde i alt 969.700 kr.

Af fondens årsrapport for 2013 fremgår bl.a., at fonden havde et overskud på 92.686 kr., som fonden overførte til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, der herefter udgjorde i alt 1.062.386 kr.

Der fremgår ingen oplysninger om, hvordan hensættelsesbeløbet fra indkomståret 2008 er anvendt.

Fondens bestyrelse har i juni 2015 udarbejdet et notat vedrørende opsparede likvide midler i Fonden [Fond1], hvoraf det bl.a. fremgår:

Fondens vedtægter.

Jfr. § 8 i Fondens vedtægter skal årets overskud, efter fradrag af administrationsomkostninger, anvendes til fondens formål, jf. § 3, hvoraf omfattes vedligeholdelse af såvel ejede som lejede bygninger.

Bestyrelsen er dog berettiget til, at foretage rimelige henlæggelser til konsolidering af formuen.

Denne bestemmelse er af bestyrelsen tolket og anvendt på følgende måde:

1) Konsolidering ifr. vedtægter.

Ved dannelsen af Fonden var bestyrelsen enige om, at der hurtigst muligt skulle opspares en kapital, svarende til minimum 1 års drift, som kunne afbøde konsekvenserne, hvis [klub1] af 1986 ikke var i stand til at betale huslejen

Herved sikres en kontinuerlig drift som sikrer at Fonden ikke bliver tvunget i betalingsstandsning såfremt Rideklubben kortvarigt har økonomiske problemer.

2} Lov om hold af heste

I lov om hold af heste, der trådte i kraft den 1. januar 2008 er der fastlagt en lang række regler som skal overholdes når man opstalder heste.

Bl.a. skal bokse til heste senest den 1. januar 2020 overholde mindstekrav til lysindfald, boksareal og højde.

Denne lovændring kræver, at der skal foretages store bygningsmæssige ændringer på Ridecenteret, herunder en ombygning/udvidelse af samtlige bokse.

Bestyrelsen har derfor i de senere år foretaget en yderligere opsparing af kapital således at ombygningen kan finansieres af egne midler.

Det skal her bemærkes, at Fonden ikke har mulighed for at optage lån til denne ombygning.

Ombygningen iværksættes når lejekontrakt med [by1] Kommune, der udløber 31. december 2015, er forlænget, jf. nedenfor.

3} Forlængelse afleieaftale med [by1] Kommune

Fondens lejekontrakt med [by1] Kommune på leje af jord samt stuehus og en ældre staldbygning udløber den 31. december 2015.

Fonden er i forhandlinger med [by1] Kommune om en forlængelse af lejekontrakten med 15 år. En forlængelse af lejekontrakten er en forudsætning for iværksættelse af renoveringsarbejdet.

Når ny lejeaftale er indgået vil der blive udarbejdet et byggeprojekt på de bygningsmæssige ændringer der skal foretages for at overholde Lov om hold af heste.

Arbejdet vil blive udbudt i indbudt licitation

Afhængig af tilbuddenes størrelse vil arbejde blive igangsat, svarende til de opsparede midler der er til rådighed minus nødvendige midler til den almindelige drift jf. ovenfor.”

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet fondens skattepligtige indkomst med i alt 21.275 kr. for indkomståret 2008, og har ikke foretaget ændringer for indkomståret 2009.

Af SKATs afgørelse af 17. april 2015 fremgår bl.a.:

”SKAT har i meddelelse af 25-09-2001 givet tilladelse til erklæringsselvangivelse så længe betingelserne ikke ændres.

Tilladelsen medfører ikke at fondslovens bestemmelser sættes ud af kraft, således at så længe alle midlerne bliver anvendt efter formålet er alt som det skal være.

SKAT skal anføre, at bestemmelserne om tidsfristerne i FBL § 4 stk. 5 skal overholdes.

Endvidere skal fonden tillige henlægge årets overskud til uddeling og hensættelsen indskydes på en konto for sig og udskilles effektivt fra fondens øvrige midler.

I regnskabet for 2013 disponeres der på samme måde som for de foregående indkomstår, nemlig ved at overføre resultatet til en disponibel kapitalkonto under egenkapitalen, men et tilsvarende beløb ses ikke oprettet på nogen bankkonto, hvilket der heller ikke er krav om, men det kan vanskeliggøre fondens mulighed for at kunne igangsætte foranstaltninger i henhold til vedtægtsbestemmelserne.

Der er henlagt 1.062.386 kr. ultimo 2013, men der er alene likvider for 375.146 kr. og værdipapirer for 202.832 kr., i alt 877.978 kr.

Men grundlæggende er det fondens bestemmelser i FBL § 4 stk. 5, som SKAT lægger til grund og det sammenholdt med den tilladelse der er givet fra SKAT, som netop forudsætter, at lovens bestemmelser efterleves.

Der gives alene tilladelse til erklæringsselvangivelse såfremt fonden opfylder bestemmelserne i Fondsbeskatningsloven, herunder at fonden anvender henlagte overskud inden 5 år og det uanset om hensigten er at anvende henlæggelse til det formål der er fastsat i vedtægterne.

Derfor fastholder SKAT sit synpunkt om at FBL § 4 stk. 5 er tilsidesat og efterbeskatter hensættelsen for 2008 efter FBL § 4 stk. 6.

Opgørelsen af det skattepligtige beløb er opgjort under punkt 1.4.

(...)

Den skattepligtige indkomst for fonde opgøres således:

Skattepligtig erhvervsmæssig indkomst

+Skattepligtig øvrig indkomst

-bundfradrag

-Skattemæssig underskud fra tidligere år

-fradrag for uddelinger, hensættelser og konsolideringshensættelser.

-yderligere fradrag som følge af fradragsberettigede nettokurstab efter KGL/ABL

= Skattepligtig indkomst.

Den skattepligtige erhvervsmæssige indkomst for 2008, som er henlagt men ej benyttet i 2012.

37.020 kr.

5 % x 5 År = 25 % af 37.020 kr. FBL § 4 stk. 6

9.255 kr.

Bundfradrag FBL § 3, stk. 2.

-25.000 kr.

Ansat indkomst for 2008

21.275 kr.

Derfor skal det tidligere forslag af 04-03-2015 ikke længere lægges til grund, efter at SKAT har modtaget de korrekte oplysninger.

Indkomståret 2009 giver underskud, hvorfor der ikke er henlagt noget for dette indkomstår.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af fonden nedlagt påstand om, at forhøjelsen vedrørende fondens skattepligtige indkomst for 2008 skal nedsættes til 0 kr., og at der ikke er grundlag for en ændring af skatteansættelsen for 2009.

Til støtte for den nedlagte påstand har repræsentanten gjort følgende gældende:

”Fonden blev tilbage i 1999 stiftet med det formål at sikre, at der fortsat kunne stilles ridefaciliteter af god standard til rådighed for [klub1] af 1986, herunder løbende vedligeholdelse og forbedring af ejendommen matr. Nr. [...1], der består af en ridehal, 3 staldbygninger og et stuehus.

Fonden har en stående tilladelse fra SKAT til at indsende erklæring i stedet for selvangivelse i henhold til fondsbeskatningslovens § 15 stk. 3 nr. 3 gældende fra og med indkomståret 2001.

Tilladelsen er givet som en stående tilladelse og gælder indtil forudsætningerne for tilladelsen ændres.

Tilladelsen er betinget af, at der i stedet årligt indsendes et erklæringsskema, hvor fonden er fritaget for indsendelse af selvangivelse, såfremt et af nedenstående punkter er opfyldt:

1. ikke har indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomsten inklusive skattefrie udbytter ikke overstiger 25.000 kr. når fradrag af renteudgifter og administrationsomkostninger er trukket fra, men før fradrag af uddelinger,
2. driver offentligt tilgængelige museer, og som efter§ 4, stk. 8, i fondsbeskatningsloven har opnået tilladelse til uden begrænsninger at hensætte til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige kulturelle formål, og hvis overskud i indkomståret udelukkende anvendes til museets formål,
3. udelukkende anvender overskuddet til formålet og har faet tilladelse til at afgive erklæring i stedet for selvangivelse.

Fonden har siden 2001 årligt indsendt erklæring med et kryds ved punkt 3 og har ikke andre aktiviteter end udlejning af ridehallerne til [klub1] af 1986 samt vedligeholdelse og forbedring af ridehallerne. Fondsbeskatningslovens § 15 stk. 3 punkt 3 (erklæringsafgivelsen) er for øvrigt ikke betinget af, at 5 års fristen i lovens § 4 stk. 5 er opfyldt. I øvrigt ville fonden nok kunne udnytte 15 års fristen i henhold til lovens § 5 stk. 8 om henlæggelse til kulturelle formål, hvilket et tilbud til borgene om mulighed for medlemskab i en rideklub kan betragtes som. Alternativt kunne lovens § 5 stk. 7 anvendes, hvor SKAT i særlige tilfælde kan tillade, at hensættelsen anvendes efter udløbet af den i stk. 5 nævnte frist.

Bestyrelsen har udarbejdet et notat vedrørende opsparede likvider i fonden, der bekræfter at fonden udelukkende anvender overskuddet til formålet, hvorfor kravet til afgivelse af erklæring er opfyldt. Notatet er vedlagt klagen.

SKAT indleder for øvrigt afgørelsen med at SKAT har gennemgået den indkomst, fonden har selvangivet for indkomståret 2008,2009. Denne udtalelse er ikke korrekt, idet Fonden hverken har opgjort en skattepligtig indkomst eller selvangivet en skattepligtig indkomst. Der er for årene 2008 og 2009 blot afgivet en erklæring med X i punkt 3. Herudover begår SKAT den fejl at de ved ændringen af 2008 og 2009 tager udgangspunkt i de regnskabsmæssigt opgjorte driftsresultater uden at tage hensyn til eventuelle skattemæssige reguleringer, herunder skattemæssigt opgjorte bygningsafskrivninger.

Idet forudsætningerne, som argumenteret ovenfor samt i vedlagte bilag, for tilladelsen ikke er ændret og fondens overskud i årene siden 2001 udelukkende er gået til opfyldelse af fondens formål, gør vi hermed indsigelse over SKAT's afgørelse af 17. april 2015.”

Landsskattenrettens afgørelse

Det følger af fondsbeskatningslovens (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1248 af 2. november 2010) § 4, stk. 4, at fonde og foreninger som nævnt § 1, nr. 1, 2 og 4, kan foretage fradrag for hensættelse til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Af bestemmelsens stk. 5 fremgår, at hensættelser som nævnt i stk. 4 skal være benyttet i sin helhed inden 5 år efter udløbet af hensættelsesåret.

Det fremgår af Fonden [Fond1] årsrapport for 2008, at fonden havde et overskud på 37.020 kr., der blev hensat til en disponibel kapitalkonto. Af årsrapporten for 2009 fremgår, at fonden havde et underskud på 7.972 kr.

To af rettens medlemmer, herunder retsformanden, bemærker:

Der er ikke fremlagt nogen dokumentation for, at det hensatte beløb på 37.020 kr. er blevet benyttet, og af fondens notat vedrørende opsparede midler fremgår, at fonden ønsker at foretage en løbende opsparing af midler til brug for sikring af den løbende drift og til fremtidig renovering og ombygning af staldbygning.

Af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6, fremgår, at hvis hensættelser som nævnt i stk. 4 ikke er benyttet i sin helhed inden udløbet af fristen i stk. 5, så medregnes det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb og indtil fristens udløb i den skattepligtige indkomst for hensættelsesåret. Beløb, der i henhold til § 3, stk. 2 og § 10 ikke skulle medregnes i den efter § 3 opgjorte indkomst for hensættelsesåret, efterbeskattes dog ikke.

Ud fra det i sagen oplyste anses det ikke for dokumenteret eller sandsynliggjort, at fonden har anvendt hensættelsen på 37.020 kr. for indkomståret 2008 inden udløbet af fristen i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5.

Det er således med rette at SKAT har efterbeskattet hensættelsen, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6.

Det forhold at fonden er fritaget for selvangivelsespligt, jf. fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, har ikke betydning for efterbeskatningen efter § 4, stk. 6, og da fonden ikke har ansøgt om dispensation efter reglerne i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 7 og stk. 8, finder disse bestemmelser ikke anvendelse.

SKAT har ved opgørelsen af det skattepligtige beløb benyttet det overførte hensættelsesbeløb på 37.020 kr., i overensstemmelse med ordlyden i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6, og på den baggrund kan Landsskatteretten tiltræde SKATs opgørelse af det efterbeskattede beløb på i alt 21.275 kr.

Disse retsmedlemmer voterer derfor for stadfæstelse af SKATs afgørelse.

Ét retsmedlem bemærker:

De gældende regler om lempelse af selvangivelsespligt er indsat ved L 106 af 15/2-1989. I bemærkningerne (LFF 173/1989) hedder det bl.a.:

”Lovforslaget vil betyde en meget væsentlig administrativ lettelse. Lempelsen af selvangivelsespligten vil få virkning for lidt under halvdelen af de fonde, der er omfattet af fondsbeskatningsloven. Disse fonde behøver således ikke at udarbejde en egentlig selvangivelse, men kan nøjes med at indsende en erklæring samt et eksemplar af årsregnskabet. Tilsvarende vil lovforslaget bevirke en væsentlig lettelse for de kommunale skattemyndigheder. Provenumæssigt vil lovforslaget stort set være neutralt, idet der alene er tale om et kontrolspørgsmål. For så vidt angår fonde, der driver museer, idrætsanlæg, kollegier, lette kollektivboliger og ældreboliger vil der i øvrigt sjældent være tale om overskudsgivende virksomhed.”

Erklæringen og årsrapporten træder således i stedet for en selvangivelse. Ifølge årsrapporten for 2008, side 5 og tilsvarende i senere årsrapporter har klager imidlertid opfattet fritagelsen for selvangivelsespligten som en skattefritagelse indtil videre.

Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, har en fond mulighed for at tage et skattemæssigt fradrag i form af en hensættelse. Fremgangsmåden med hensyn til hensættelse er nøjere reguleret i bekendtgørelse nr. 900/2005 om fondsbeskatning § 1 - § 5.

Det fremgår af § 1, stk. 1, at hensættelser skal fremgå af selvangivelsen for det pågældende indkomstår. Det er også nærmere beskrevet, hvordan hensættelserne konteringsmæssigt skal holdes adskilt fra øvrige midler og kunne identificeres år for år.

Der er ikke i erklæringen eller årsrapporten, der træder i stedet for selvangivelsen, nævnt ordet hensættelse, og de nærmere regler i bekendtgørelsen er heller ikke fulgt.

På den baggrund er det min opfattelse, at der ikke er grundlag for at anvende reglerne for hensættelser og regulering ved manglende benyttelse af hensættelser inden for fristen.

Landsskatteretten træffer afgørelse efter stemmeflertallet, hvorfor Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.