Kendelse af 06-03-2020 - indlagt i TaxCons database den 03-04-2020

Klagen vedrører opgørelsen af de skattemæssige indgangsværdier for infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg for indkomståret 2010 samt de skattemæssige afskrivninger på infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg for indkomstårene 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016.

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2010

SKAT har nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for infrastrukturanlæg pr. 1. maj 2009 fra 169.224.413 kr. til 12.865.214 kr.

Endvidere har SKAT nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for indvindingsanlæg pr. 1. maj 2009 fra 1.310.655 kr. til 99.642 kr.

Herefter har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 13.863.152 kr. (inkl. tilgang for 2010) svarende til 970.421 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 21 % af 99.642 kr. svarende til 20.925 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at de skattemæssige indgangsværdier af infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg skal fastsættes i overensstemmelse med POLKA-værdierne.

Den talmæssige opgørelse af de skattemæssige indgangsværdier af infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg overlades til Skattestyrelsen.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten tillige opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2011

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 14.721.409 kr. (inkl. tilgang for 2011) svarende til 1.030.499 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 78.717 kr. svarende til 16.531 kr.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2012

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 14.926.595 kr. (inkl. tilgang for 2012) svarende til 1.044.862 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 62.186 kr. svarende til 11.815 kr.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2013

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 14.368.564 kr. (inkl. tilgang for 2013) svarende til 1.005.799 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 50.371 kr. svarende til 9.570 kr.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2014

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 2 % af 15.847.197 kr. (inkl. tilgang for 2014) svarende til 316.944 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 0 % af 40.801 kr. svarende til 0 kr.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2015

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 2 % af 16.371.300 kr. (inkl. tilgang for 2015) svarende til 327.426 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 0 % af 40.801 kr. svarende til 0 kr.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2016

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 2 % af 17.279.559 kr. (inkl. tilgang for 2016) svarende til 362.735 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 0 % af 40.801 kr. svarende til 0 kr.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.

Faktiske oplysninger

Selskabet blev stiftet den 1. maj 2009 ved apportindskud af [virksomhed1] A.M.B.A.s vandforsyningsaktivitet.

Pr. 1. maj 2009 indtrådte selskabet i skattepligt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Selskabet ejes 100 % af [virksomhed1] A.M.B.A.

Af selskabets årsrapport for 2010 fremgår bl.a. følgende:

Formål

Selskabets formål er at drive vandforsyningsanlæg samt at distribuere vand i overensstemmelse med den til enhver tid gældende vandforsyningslovgivning. Selskabet har endvidere til formål at levere serviceydelser, der står i naturlig forbindelse med vandforsyning.”

De skattemæssige indgangsværdier af infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg, som er overdraget til selskabet, er selvangivet med udgangspunkt i Naturstyrelsens pris- og levetidskatalog (POLKA-værdier).

SKATs afgørelse

Indkomståret 2010

SKAT har nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for infrastrukturanlæg pr. 1. maj 2009 fra 169.224.413 kr. til 12.865.214 kr.

Endvidere har SKAT nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for indvindingsanlæg pr. 1. maj 2009 fra 1.310.655 kr. til 99.642 kr.

Herefter har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 13.863.152 kr. (inkl. tilgang for 2010) svarende til 970.421 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 21 % af 99.642 kr. svarende til 20.925 kr.

Indkomståret 2011

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 14.721.409 kr. (inkl. tilgang for 2011) svarende til 1.030.499 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 78.717 kr. svarende til 16.531 kr.

Indkomståret 2012

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 14.926.595 kr. (inkl. tilgang for 2012) svarende til 1.044.862 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 62.186 kr. svarende til 11.815 kr.

Indkomståret 2013

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 7 % af 14.368.564 kr. (inkl. tilgang for 2013) svarende til 1.005.799 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 50.371 kr. svarende til 9.570 kr.

Indkomståret 2014

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 2 % af 15.847.197 kr. (inkl. tilgang for 2014) svarende til 316.944 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 0 % af 40.801 kr. svarende til 0 kr.

Indkomståret 2015

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 2 % af 16.371.300 kr. (inkl. tilgang for 2015) svarende til 327.426 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 0 % af 40.801 kr. svarende til 0 kr.

Indkomståret 2016

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på infrastrukturanlæg med 2 % af 17.279.559 kr. (inkl. tilgang for 2016) svarende til 362.735 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 0 % af 40.801 kr. svarende til 0 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

1.5. Endelig afgørelse

(...)

SKAT har som følge heraf selvstændigt foretaget en skønsudøvelse for fastlæggelse af handelsværdien af henholdsvis selskabets infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg.

Den samlede skønnede indgangsværdi for indvindingsanlæg og infrastrukturanlæg er således 12.964.856 kr., som fordeles med 12.865.214 kr. på infrastrukturanlæg og 99.642 kr. på indvindingsanlæg. Denne fordeling er sket forholdsmæssigt ud fra de selvangivne indgangsværdier.

Der er, jævnfør afskrivningslovens § 5 C beregnet afskrivninger med 970.421 kr. på infrastrukturanlæg og 20.925 kr. på indvindingsanlæg.

Afgørelse træffes i overensstemmelse med det tidligere udsendte forslag til ændring af indkomsten.”

Selskabets opfattelse

Der er nedlagt principal påstand om, at de selvangivne afskrivninger baseret på indgangsværdier beregnet på grundlag af den regulatoriske åbningsbalance skal fastholdes.

Subsidiært er der nedlagt påstand om, at de faktiske købspriser/investeringer i de sidste ca. 10 år før selskabets stiftelse skal være det gældende afskrivningsgrundlag, og at afskrivningerne skal opgøres på grundlag heraf.

Til støtte for påstanden er anført:

”Selskabet blev udskilt fra [virksomhed1] A.m.b.a. med virkning fra den 1. maj 2009.

Værdiansættelsen skete til bogførte værdier.

[virksomhed1] A.m.b.a. blev stiftet den 1. januar 2000 ved en udskillelse fra den daværende [kommune].

Ved udskillelsen den 1. januar 2000 blev værdien af produktionsanlæg og ledningsnet efter en vurdering af fagligt kyndige overdraget til kr. 14.542.000.

I perioden 1. januar 2000 - 30. april 2009 er der i henhold til de reviderede årsregnskaber investeret kr. 13.193.464 i produktionsanlæg og ledningsnet.

Sekundært gøres det gældende, at afskrivningsgrundlaget pr. 1. maj 2009 for produktionsanlæg og ledningsnet skal være købsprisen pr. 1. januar 2000 kr. 14.542.000 med tillæg af efterfølgende investeringer i årene 2000 - 2008/09 kr. 13.193.464 eller i alt kr. 27.735.464.

Bilag med specifikation af investeringerne i de pågældende år og beregning af afskrivning på grundlag heraf vedlægges.

På grundlag heraf kan den skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 opgjort efter den sekundære påstand opgøres på følgende vis:

2009/10, indkomståret 2010

Selvangivet indkomst- 10.830.141

Tilbageførsel af selvangivet afskrivning 11.915.565

Afskrivning efter sekundær påstand - 2.011.338

Indkomst herefter 925.914

Selvangivet afskrivning på indvindingsanlæg fastholdes, da den sker efter samme princip som ovenstående, nemlig anskaffelsespriser i løbet af de seneste ca. 10 år.”

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Selskabet blev stiftet den 1. maj 2009 ved apportindskud af vandforsyningsaktiviteten fra [virksomhed1] A.M.B.A. og blev den 1. maj 2009 skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Idet [virksomhed1] A.M.B.A.s apportindskud i selskabet mod modtagelse af aktier i selskabet er en økonomisk transaktion mellem interesseforbundne parter, skal de overdragne aktiver værdiansættes skattemæssigt i overensstemmelse med ligningslovens § 2.

Af ligningslovens § 2, stk. 1, fremgår følgende:

Ӥ 2. Skattepligtige,

1) hvorover fysiske eller juridiske personer udøver en bestemmende indflydelse,
2) der udøver en bestemmende indflydelse over juridiske personer,
3) der er koncernforbundet med en juridisk person,
4) der har et fast driftssted beliggende i udlandet,
5) der er en udenlandsk fysisk eller juridisk person med driftssted i Danmark, eller
6) der er en udenlandsk fysisk eller juridisk person med kulbrintetilknyttet virksomhed omfattet af kulbrinteskattelovens § 21, stk. 1 eller 4,

skal ved opgørelsen af den skatte- eller udlodningspligtige indkomst anvende priser og vilkår for handelsmæssige eller økonomiske transaktioner med ovennævnte parter i nr. 1-6 (kontrollerede transaktioner) i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter.”

I henhold til ligningslovens § 2, stk. 1, skal aktivernes skattemæssige værdi således fastsættes i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionen var afsluttet mellem uafhængige parter, dvs. handelsværdien.

Der er som følge af regulatoriske krav på området, herunder ”hvile i sig selv”-princippet, ikke et marked for handel med vand- og spildevandsforsyningsvirksomheder eller sådanne virksomheders aktiver, og der findes ikke tilsvarende eller lignende transaktioner mellem uafhængige parter, som kan danne grundlag for en vurdering af handelsværdien.

Forarbejderne til ligningslovens § 2 indeholder ikke anvisning på, hvordan handelsværdien af vand- og spildevandsforsyningsvirksomheders aktiver skal fastsættes.

SKAT har ved udøvelsen af skønnet over de skattemæssige indgangsværdier af infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg, som er overdraget til selskabet, anvendt en tillempet DCF-model, som er en indkomstbaseret værdiansættelsesmodel.

Højesteret har ved to domme af 8. november 2018, offentliggjort i SKM2018.627.HR og SKM2018.635.HR, fundet, at DCF-modellen ikke udgør et egnet grundlag for at opgøre den skattemæssige værdi af det ledningsnet og produktionsanlæg, som er overdraget til selskabet. I stedet fandt Højesteret, at den beregningsmetode, hvorved den regulatoriske værdi opgøres som et gennemsnit af den nedskrevne genanskaffelsesværdi og den nedskrevne anskaffelsesværdi – den såkaldte POLKA-værdi – er et rimeligt udtryk for, hvorledes ledningsnettets og produktionsanlæggets værdi efter ligningslovens § 2 bør fastsættes.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at de skattemæssige indgangsværdier af infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg, som er overdraget til selskabet, skal fastsættes i overensstemmelse med POLKA-værdierne.

Den talmæssige opgørelse af de skattemæssige indgangsværdier af infrastrukturanlæg og indvindingsanlæg overlades til Skattestyrelsen, jf. forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 4.

Som konsekvens af de ændrede indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten tillige opgørelsen af afskrivninger til Skattestyrelsen.