Kendelse af 22-03-2018 - indlagt i TaxCons database den 21-04-2018

SKAT har meddelt afslag på anmodning om fritagelse for selvangivelsespligt, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at foreningen fritages for selvangivelsespligt, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Faktiske oplysninger

[Forening1] (herefter foreningen) blev stiftet den 3. februar 1977.

Foreningen er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Af vedtægterne for foreningen fremgår bl.a.:

§ 2

Institutionens formål er at drive et idræts og kulturcenter benævnt [Forening1] til almenkulturelle formål, herunder: sportsudøvelse, musikforeninger, værksted, værested, motions- og genoptræning, foreningsarrangementer med kulturelle formål, samt eventuelle udstillinger, opvisninger og lignende.

Centret skal i overvejende grad være til rådighed for beboerne i [by1] Sogn.

(...)

§ 7

Regnskabet følger kalenderåret.

Årsregnskabet skal indeholde resultatopgørelse og balance, og det skal udformes således, at det klart viser indtægter og udgifter for de enkelte dele af Centrets virksomhed. Det skal i øvrigt opfattes under iagttagelse af den omhu og forsigtighed, der præger god regnskabsskik og med foretagelse af de afskrivninger, der følger af slid og ælde m v. Det herefter fremkomne resultat overføres til Centrets fremtidige drift. Der udarbejdes endvidere årsberetning

(...)

§ 12

[Forening1] kan opløses efter indstilling fra forretningsudvalget, når dette samtykkes af to på hinanden følgende repræsentantskabsmøder med mindst 2 og højest 4 ugers mellemrum hvor der på hvert møde afgives ¾ af alle repræsentantskabets stemmer for en opløsning. En sådan beslutning kræver Civilretsdirektoratets godkendelse. I tilfælde af ophør overgår [Forening1] til [by1] Lokalråd til fordel for [by1] sogn.”

Af foreningens årsrapport for 2013 fremgår bl.a.:

Aktivitet

Den selvejende institution [Forening1] har til at formål at drive et idræts- og kulturcenter til almene kulturelle formål.”

Foreningen er i CVR-registret registreret med branchekoden ”Drifts af sportsanlæg”.

Foreningen har i indkomståret 2013 haft lejeindtægter for i alt 1.672.493 kr., der fordeler sig således:

2013

Lejeindtægter

Lokaler m.v. anskaffet før 1997

Hal, [...]

411.479 kr.

Hal, kampe og stævner

72.332 kr.

Hal, skolen

506.716 kr.

Hal, Elhockey, landsstævne m.v.

39.890 kr.

Halleje, fester

31.244 kr.

Skolen – SFO

0 kr.

1.061.661 kr.

Kulturhus anskaffet i 1997:

[...]

231.725 kr.

Idræt weekend

12.230 kr.

Weekend, andre

9.020 kr.

Dagplejen

1.256 kr.

Musiklokale

0

Elhockey

25.759 kr.

Selskaber cafeteriet

2.471 kr.

Kultursal, andre

5.684 kr.

Træningscentret

242 kr.

288.387 kr.

Motionscenter anskaffet i 2006:

Motionscenter

205.221 kr.

Regulering chips og nøgler (note 12)

11.244 kr.

Spinning

18.731 kr.

Kultursal, idræt

56.592 kr.

Kultursal, andre

16.810 kr.

Kultursal, selskaber og cafeteriet

7.600 kr.

Solarie og dampbad

6.247 kr.

322.445 kr.

I alt

1.672.493 kr.

Foreningen har endvidere i indkomståret 2013 haft andre indtægter for i alt 409.592 kr. i form af bl.a. indtægter fra reklame, mødelokaler og fra halbal.

Af hjemmesiden http:// [...dk] fremgår bl.a., at foreningens hal bl.a. bliver benyttet til halbal, koncerter, udstillinger m.v. Endvidere fremgår det, foreningen har et fuldt udstyret træningscenter, og at træningscentret er en selvstændig forening, der lejer sig ind i foreningen.

SKATs afgørelse

SKAT har meddelt foreningen afslag på anmodning om fritagelse for selvangivelsespligt, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Af SKATs afgørelse af 21. maj 2015 fremgår bl.a.:

”Det er SKATs opfattelse, at [Fond1] er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Foreninger m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 er alene skattepligtige af indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 4.

Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 5 betragtes overskud som de i stk. 6 nævnte foreninger indvinder ved leverancer med medlemmerne, ikke som indvundet ved erhvervsmæssig virksomhed.

Det er SKATs opfattelse, at [Fond1] ikke kan fritages for indsendelse af selvangivelse i medfør af skattekontrollovens § 2, stk. 1 nr. 4, idet fonden efter dens formålsbestemmelse samt faktiske virke, driver erhvervsmæssig virksomhed ved udlejning af fondens faciliteter.

Endvidere kan [Fond1] ikke fritages for indsendelse af selvangivelse i medfør af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, da fonden ikke udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, idet fondens formål er at drive et idræts- og kulturcenter til udlejning til idræts- og foreningsarrangementer.

Videre kan der henvises til cirkulære nr. 136 af 7. november 1988, om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v., punkt 80, hvoraf der fremgår, at skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, ikke kan fritages for indsendelse af selvangivelse, når foreningen m.v. vedtægtsmæssige formål ikke er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttig.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af foreningen nedlagt påstand om, at SKAT skal tilpligtes at anerkende, at foreningen skal fritages for selvangivelsespligt.

Til støtte herfor har repræsentanten gjort følgende gældende:

”For at [Fond1] kan fritages for selvangivelsespligt i henhold til SKL § 2, stk. 1, nr. 5 skal følgende betingelser være opfyldt:

[Fond1]´s formål, altså hvad indtægterne må bruges til, skal være udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, herunder gælder, at fondens formue ved opløsning ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til disse formål.
[Fond1] må som følge af fradragsretten efter SEL § 3, stk. 2 og 3 ikke have indkomst til beskatning.
[Fond1]´s erhvervsmæssige indtægter skal have en naturlig sammenhæng med det almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.

Af cirkulære nr. 136 af 7.11.1988, pkt. 55 fremgår, at almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende - humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Af cirkulære nr. 136 af 7.11.1988, pkt. 80 fremgår, at idrætsforeninger, spejderklubber, kristelige foreninger og foreninger med fritidsaktiviteter som formål forudsætningsvis vil være fritaget for selvangivelsespligt.

[Fond1] har ifølge vedtægterne til formål at drive et idræts- og kulturcenter til almenkulturelle formål, herunder sportsudøvelse, musikforeninger, værksted, værested, motions- og genoptræning, foreningsarrangementer med kulturelle formål, samt eventuelle udstillinger, opvisninger og lignende. Det er vores opfattelse, at [Fond1]´s formål og faktiske virke kan karakteriseres som almennyttigt ud fra cirkulærets pkt. 55 og 80. Dette understøttes yderligere af, at [Fond1]´s formål og faktiske virke efter vores opfattelse er direkte sammenligneligt med Fonden Den Selvejende Institution, som Skatterådet i SKM2010.329.SR bekræftede var almenvelgørende.

Ifølge [Fond1]´s vedtægter skal formuen i tilfælde af fondens opløsning overgå til [by1] Lokalråd til fordel for [by1] Sogn. Lokalrådet har til opgave at virke til udvikling af det lokale samarbejde og sammenhold, fremme udviklingen samt varetage områdets interesser i samspil med overordnede myndigheder. Lokalrådet afholder orienteringsmøder om relevante emner, og forestår valghandlingerne og valg af folkevalgte medlemmer til lokalrådet. [by1] Lokalråds eventuelle formue skal ved nedlæggelse af lokalrådet gå til almene formål i området.

[by1] Lokalråds formål og virke er efter vores opfattelse sammenligneligt med Borgerforeningen, som Skatterådet i SKM2010.329.SR ligeledes bekræftede var almenvelgørende.

[by1] Sogn har 2.593 indbyggere, hvilket overstiger det indbyggertal, der ifølge Skatterådets afgørelse i SKM2010.329.SR kræves for at der er tale om en uvis/videre kreds, der kan komme i betragtning ved uddelinger til almennyttige formål.

SKATs afslag på fritagelse for selvangivelsespligt i henhold til SKL § 2, stk. 1, nr. 5 begrundes med, at fonden ikke udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, idet fondens formål er at drive et idræts- og kulturcenter til udlejning til idræts- og foreningsarrangementer.

Vi mener ikke, SKAT med denne begrundelse kan nægte [Fond1] fritagelse for selvangivelsespligt i henhold til SKL § 2, stk. 1, nr. 5. Der er intet til hinder for, at [Fond1] har erhvervsmæssige indtægter eksempelvis fra udlejning af lokaler, når blot disse har en naturlig sammenhæng med fondens almennyttige formål, og når de erhvervsmæssige indtægter kun kan bruges til fondens almennyttige formål.

I TfS 1998.220.LSR bekræftes det, at uanset de erhvervsmæssige indtægter kan fonden fritages for selvangivelsespligt efter SKL § 2, stk. 1, nr. 5, når indtægterne udelukkende går til de almennyttige formål. Dette synspunkt bekræftes af Skatterådet i SKM2010.530.SR, hvor der på spørgsmål 2 svares ja til, at Hospice Ejendom kan foretage fradrag for henlæggelse uden individualiseringskrav, når hele nettooverskuddet ved erhvervsmæssig virksomhed hensættes til Hospice Drift, og dermed til et alment velgørende formål.

[Fond1] har i begrænset omfang erhvervsmæssige indtægter fra f.eks. halleje i forbindelse med fester, halbal og reklameindtægter. De herved opnåede indtægter kan kun anvendes til fondens formål, som ifølge det ovenfor anførte efter vores opfattelse er udelukkende almennyttigt. [Fond1]´s erhvervsmæssige indtægter har en naturlig sammenhæng med fondens almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, da de erhvervsmæssige indtægter i vidt omfang stammer fra lokalområdets beboere og dermed den samme kreds, som er brugerne af hallens faciliteter i forbindelse med de almennyttige formål. [Fond1]´s årsrapport for 2014 er vedlagt som bilag 3.

Konklusion

[Fond1] har udelukkende erhvervsmæssige indtægter med naturlig sammenhæng med fondens almennyttige formål, og disse indtægter kan alene anvendes til almennyttige formål, også ved eventuel likvidation. [Fond1] har derfor, som følge af fradragsretten i SEL § 3, stk. 2 og 3, ikke indkomst til beskatning og skal efter vores opfattelse fritages for selvangivelsespligt, i henhold til SKL § 2, stk. 1, nr. 5.”

Repræsentanten har den 9. januar 2018 indsendt sine bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og har fastholdt den nedlagte påstand og anbringender.

s afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om foreningen er fritaget for selvangivelsespligt, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Det fremgår af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, at selvangivelsespligten, jf. skattekontrollovens § 1, ikke omfatter:

”Foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6, i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, i selskabsskatteloven ikke har indkomst til beskatning. Det er dog en betingelse, at foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.”

Det er oplyst, at foreningen er skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.

Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55 og 80 fremgår bl.a.:

55.

(...)

Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål skal foretages i overensstemmelse med administrationen af begreberne under det tidligere fritagelsessystem samt ligningsloven § 8 A og arveafgiftslovens § 3, st. 4.

For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.

(...)

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelige fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende – humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne.

(...)

Pkt. 80

(...)

Foreninger m.v. omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6, som ikke driver skattepligtig virksomhed, er ikke pligtige til at indsende selvangivelse. Har foreningen m.v. ikke indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, er der ingen selvangivelsespligt. Har foreningen m.v. derimod indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed, er den som udgangspunkt selvangivelsespligtig.

Der gælder dog den væsentlige undtagelse, at foreninger m.v., der er skattepligtige efter § 1, stk. 1, nr. 6, ikke er pligtige at indgive selvangivelse, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten i § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning, jf. § 27, stk. 2. Det er en betingelse, at foreningens m.v. vedtægtsmæssige formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, samt at foreningens m.v. formue ved opløsning af foreningen m.v. ifølge vedtægterne udelukkende skal anvendes til sådanne formål.

Foreninger m.v., der varetager formål, som ikke kan karakteriseres som almennyttige eller almenvelgørende, skal derimod fortsat indgive selvangivelse, såfremt disse har indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed. Tilsvarende gælder foreninger m.v., der varetager blandede formål, dvs. foreninger m.v., der foruden almennyttige eller almenvelgørende formål, også varetager andre formål samt foreninger, hvor der ikke foreligger en tilstrækkelig sammenhæng mellem det almennyttige formål og erhvervsvirksomheden. Disse foreninger kunne heller ikke under det tidligere skattefritagelsessystem opnå en ”stående skattefritagelse”. Begreberne almennyttige eller almenvelgørende skal fortolkes i overensstemmelse med hidtil gældende praksis, jf. punkt 55.

Idrætsforeninger, spejderklubber, kristelige foreninger og foreninger med fritidsaktiviteter som formål vil forudsætningsvis være fritaget for selvangivelsespligt.”

Tre retsmedlemmer finder, at det på baggrund af en fortolkning af foreningens formålsbestemmelse må anses for godtgjort, at foreningens formål udelukkende er almennyttigt. Der er endvidere henset til § 7 i foreningens vedtægter, hvor det bl.a. fremgår, at det fremkomne årsresultat overføres til den fremtidige drift. Disse retsmedlemmer finder, at foreningens opløsningsbestemmelse skal fortolkes således, at foreningens midler udelukkende overgår til almennyttige formål ved foreningens opløsning.

Disse retsmedlemmer voterer derfor for, at SKATs afgørelse ændres således, at foreningen fritages for selvangivelsespligt, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Et retsmedlem, retsformanden, finder, at det ikke på baggrund af foreningens vedtægtsmæssige formålsbestemmelse kan lægges til grund, at foreningens formål udelukkende er almennyttigt. Der er herved blandt andet henset til, at foreningen efter formålsbestemmelsen driver et idræts- og kulturcenter, herunder at eje og udleje foreningens ejendom, jf. foreningens årsrapport for 2013. Der er endvidere ikke en tilstrækkelig sammenhæng mellem det vedtægtsmæssige formål og udlejningen af den faste ejendom. Endvidere fremgår det ikke af vedtægterne, at foreningens formue ved opløsning af foreningen udelukkende skal gå til almennyttige formål.

Retsformanden voterer derfor for stadfæstelse.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet.

Landsskatteretten ændrer herefter SKATs afgørelse, således at foreningen fritages for selvangivelsespligt, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.