Kendelse af 22-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

SKATs afgørelse er ugyldig

Nej

Ja

Nej

Skattepligtig rejse- og befordringsgodtgørelse

29.970 kr.

0 kr.

46.943 kr.

Faktiske oplysninger

SKAT er kommet med følgende beskrivelse af de faktiske forhold, hvilken er ubestridt af klageren:

”Ved kontrolbesøg i klubben den 20. august 2014 blev SKAT opmærksom på, at foreningen har udbetalt kørselsgodtgørelse, hotelgodtgørelse og rejsediæter til dig uden at dette er oplyst over for SKAT.

Fra klubben side er det forklaret, at man anså udbetalingerne for omfattet af reglerne i Ligningslovens § 7M om skattefrihed for rejse- og befordringsgodtgørelse til foreningers frivillige ulønnede medarbejdere..

SKAT udbad sig herefter dokumentation for klubbens udbetaling af godtgørelse i den forbindelse.

Materialet er modtaget den 19. september 2014.

Den 29. september 2014 har der været afholdt møde på klubbens kontor, hvor det er forklaret, at godtgørelserne udelukkende har relation til rejser, hvor du har deltaget som sportsudøver og ikke som eksempelvis træner, eller anden former for frivillig hjælper i klubben.

Du har ikke fået oplyst løn fra [forening1] i 2013

Der er tale om følgende udbetalinger af godtgørelser m.v. i 2013:

Udbetalt til [person1] CPR-nr.[...]

Der er tale om følgende udbetalinger i 2013:

rejsediæter kr. 29.970,00

i alt til beskatning kr. 29.970,00

Herud over er der udbetalt ikke skattepligtige beløb på 13.520 kr.

Der er tale om følgende udbetalingsbilag:

Bilag 5 (foreningens bilag 720)

Bankoverførsel af 6.693, 00 kr. den 5. februar 2013 til dækning af:

Tilmelding til [x1] 317,00 kr.

Flyrejse til [x1] 2.208,00 kr.

Tilmelding til [x2] 316,00 kr.

Flyrejse [Finland] [x2] 612,00 kr. 3.453,00 kr.

Diætpenge [x1]

4 x 405 kr.

Diætpenge [x2]

1.620,00 kr.

4 x 405 kr.

1.620,00 kr.

3.240,00 kr.

I alt

6.693,00 kr.

Bilag 9 (foreningens bilag 2519)

Bankoverførsel af 16.537 kr. den 8. maj 2013 til dækning af:

Flybillet Canada i forbindelse med [x3] juni juli 2013 4.387,00 kr.

Rejsediæt Canada 22 – 24 juni 2013 8 x 405 3.240,00 kr.

Rejsediæt træningslejr [USA] 30. juni- 3. juli

2013, 4 x 405 kr. 1.620,00 kr.

Rejsediæt holdtræning [USA] 4. – 6. jul 2013,

3 x 405 1.215,00 kr.

Rejsediæt [x4] Los Angeles 7. – 14. juli

2013, 8 x 405 kr. 3.240,00 kr.

Rejsediæt Turnering i [Canada] 15. – 21. juli 2013,

7 x 405 kr. 2.835,00 kr. 12.150,00 kr.

I alt 16.537,00 kr.

Bankoverførsel af 12.740 kr. den 12. juni 2013 til dækning af

Flybillet [x5] 2 – 9. juni 2013

5.292,00 kr.

Træningslejr i Østrig 17. – 23. maj 2013

1.373,00 kr.

6.665,00 kr.

Rejsediæter [x5] 2 – 9. juni 2013

8 x 405 kr.

3.240,00 kr.

Rejsediæter Træningslejr i Østrig 17. – 23. maj 2013

7 x 405 kr.

2.835,00 kr.

6.075,00 kr.

I alt kr.

12.740,00 kr.

Bilag 11 (foreningens bilag 6433)

Udbetaling af kr. 10.973 kr. den 13. november 2013

Flyrejse [x6]

1.672,00 kr.

Flyrejse [x7]

796,00 kr.

2.468,00 kr.

Rejsediæter [x6] 5 x 405 kr.

2.025,00 kr.

Rejsediæter [x7] 4 x 405 kr.

1.620,00 kr.

Rejsediæter Træningslejr Østrig 27. dec. – 7. jan.

4.860,00 kr.

8.505,00 kr.

I alt

10.973,00 kr.

Fordelt på bilag

Rejsediæter

bilag 5

bilag 9

3.240,00 kr.

12.150,00 kr.

bilag 10 6.075,00 kr.

bilag 11 8.505,00 kr.

i alt skattepligtige udbetalinger i 2013 til [person1] 29.970,00 kr.

Ikke skattepligtige udbetalinger til [person1]

bilag 5 3.453,00 kr.

bilag 9 4.387,00 kr.

bilag 10 6.665,00 kr.

bilag 11 2.468,00 kr.

i alt 16.973,00 kr.

Det fremgår af de medsendte bilag fra [finans1], at alle overførsler fra foreningen til klageren er sket i 2013.

SKATs afgørelse

SKAT traf afgørelse om ændring af klagerens skatteansættelse for 2013 ved udsendelse af årsopgørelse nr. 2 for 2013, den 2. marts 2015.

Af forslaget til afgørelse af 18. december 2014 fremgår følgende:

SKAT agter at forhøje din indkomstansættelse for 2013 med yderligere ej arbejdsmarkeds-bidragspligtig B-indkomst kr. 29.970.

Ændringen vil ske ved at SKAT pålægger [forening1] at foretage indberetning af beløbet.

Beløbet udgøres af befordringsgodtgørelser, rejsediæter og hotelgodtgørelser, der er udbetalt i relation til kampe og egne træningsaktiviteter i ind- og udland og som er anset for skattepligtige, da der ikke er hjemmel til at udbetale skattefri godtgørelser til ulønnede spillere.

(...)

Der henvises til afsnit C.A. 3. 4. 15 i SKATS juridiske vejledning, hvorefter idrætsudøvere ikke er omfattet af den personkreds, der vil kunne modtage skattefri udbetalinger efter bestemmelserne i Ligningslovens § 7M.

Der henvises til, at adgangen til at kunne modtage tilsvarende godtgørelser efter Ligningsloven § 9A og § 9B alene gælder for lønmodtagere.”

SKAT er kommet med følgende bemærkninger til klagen:

”Ændringen er gennemført ved at [forening1] (CVR-nr. [...1]) efter pålæg fra SKAT har foretaget indberetning til eIndkomst af de stedfundne udbetalinger fra klubben.

Der er udsendt forslag til klubben den 16. december 2014, hvorefter SKAT agter at pålægge klubben, at foretage indberetning af en række nærmere angivne udbetalinger fra klubben til eIndkomst. Disse udbetalinger omfatter blandt de beløb der er beskattet hos [person1].

I forhold til det udsendte forslag er der ikke fra klubbens side modtage indsigelser, der vedrører den bebudede ændringer af [person1]s 2013 indkomstansættelse.

Ved kontrolbesøg i klubben den 20. august 2014 blev vi fra SKAT´s side opmærksom på, at foreningen i 2013 har udbetalt kørselsgodtgørelse, hotelgodtgørelse og rejsediæter til en række ulønnede badmintonspillere, og hvor ydelserne derfor ikke har opfyldt betingelserne for at kunne blive udbetalt uden beskatning, og hvor der ikke er blevet foretaget oplysning om udbetalingerne over for SKAT heller ikke som ubeskattede ydelser.

Klubben har ved ovennævnte møde forklaret, at man anså udbetalingerne for omfattet af bestemmelserne i Ligningslovens § 7M om skattefrihed for rejse- og befordringsgodtgørelse til foreningers frivillige ulønnede medarbejdere. Ingen af de berørte spillere har været aflønnet af klubben.

SKAT udbad sig herefter dokumentation for klubbens udbetaling af godtgørelse til nævnte gruppe af spillere. Materialet er modtaget den 19. september 2014.

Den 29. september 2014 har der været afholdt møde på klubbens kontor, hvor klubbens repræsentanter forklarede, at godtgørelserne udelukkende havde relation til rejser, hvor de omhandlede idrætsudøvere (herunder [person1]) havde deltaget som sportsudøvere og ikke som eksempelvis trænere, eller andre former for frivillige hjælpere i klubben.

Bemærkninger til klagen

Det påstås, at [person1] i modsætning til det, som er lagt til grund fra SKAT´s side skulle være omfattet af den personkreds, som vil kunne være berettiget til at modtagelse skattefri godtgørelser efter bestemmelserne i Ligningslovens § 7M.

Klager mener, at dette skulle følge af, at han ikke er aflønnet.

I klagen påstås tillige, at [person1], ikke skal anses som en amatøridrætsudøver, der alene dyrker sin sport i egen interesse, men derimod som en elitesportsudøver, der gennem sin sportsudøvelse i høj grad er med til at varetage idrætsforeningens samlede interesser, og på den måde kan anses for en slags frivillig hjælper i klubben.

Klager henviser endvidere til, at en af rejserne (BILAG 5) vedrører en rejse, der er påbegyndt i december 2012.

SKAT´s bemærkninger

SKAT finder ikke, at [person1]s manglende aflønning i sig selv vil kunne bevirke, at hans aktiviteter får karakter af en frivillig medhjælpers arbejde.

SKAT finder heller ikke, at [person1]s deltagelse i de omhandlede turneringer m.v. er typiske aktiviteter for en frivillig medarbejder i en idrætsforening, men i stedet må anses for idrætsudøvelse, som omtalt i den juridiske vejlednings afsnit C.A. 3.4.15 om udbetaling af godtgørelse til idrætsforeningers frivillige medarbejdere.

SKAT har ikke set eksempler på afgørelser, hvor topidrætsudøveres sportslige aktiviteter, er anset som arbejde, der i forhold til reglerne i Ligningslovens § 7M, kan sidestilles med arbejdet som frivillig medhjælper i en forening, også selvom at det måtte kunne påvises, at præstationerne har haft en gavnlig indflydelse på de pågældende idrætsklubbers omdømme m.v.

I forhold til den gennemførte beskatning finder SKAT at det har været uden betydning, at en af de rejser, som har dannet grundlagt for udbetaling af godtgørelserne i et vist omfang har fundet sted i det forudgående år.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse af 2. marts 2015 er ugyldig, subsidiært at klagerens skatteansættelse for indkomståret 2013 nedsættes med 29.970 kr.

Der er til støtte herfor anført:

PÅSTAND

Der nedlægges principal påstand om, at SKATs afgørelse er ugyldig, idet den fører til forkert resultat.

Der nedlægges subsidiær påstand om, at [person1]s skatteansættelse for så vidt angår indkomståret 2013 nedsættes med kr. 29.970, således at værdien af B-indkomst korrekt ansættes til kr. 0.

[person1]s skattepligtige indkomst skal derfor ændres med følgende:

Indkomståret 2013 Godkendelse af skattefri omkostningsgodtgørelse for befordrings- og rejseudgifter for i alt kr. 29.970,00.

SAGSFREMSTILLING

SKAT fremsendte den 16. december 2014 en agterskrivelser til [person1], jf. bilag 3, hvori SKAT agter at forhøje vor klients B-indkomst med kr. 29.970.

Grundlaget herfor er, at SKAT er af den opfattelse, at [person1] ikke er omfattet af den personkreds, som kan opnå skattefrihed for rejse- og befordringsgodtgørelse i henhold til Ligningslovens § 7 M.

[person1] spiller badminton på absolut eliteniveau, og spiller på [forening1]s førstehold, der ligger i landets bedste række – også benævnt ”badmintonligaen”. Danmarks bedste badmintonspillere deltager på dette niveau.

SKAT har truffet sin afgørelse i overensstemmelse med sin fremsendte agterskrivelse vedrørende indkomståret 2013 ved dannelsen af en ny årsopgørelse af 2. marts 2015, jf. bilag 1, som hermed påklages til Skatteankestyrelsen, idet vi er uenige med SKATs afgørelse.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende

at SKATs afgørelse er behæftet med fejl, hvilket medfører et materielt forkert resultat og

deraf ugyldighed.

at [person1] rettelig ikke skal beskattes for B-indkomst vedrørende

indkomståret 2013 pålydende i alt kr. 29.970,00.

at [person1] ikke er at betegne som en amatøridrætsudøver.

at [person1] derimod tilhører personkredsen for ulønnede trænere, medhjælpere, ledere m.v. i medfør af Ligningsloven §7 M, hvorved han som følge heraf berettiget kan få udbetalt skattefri omkostningsgodtgørelse for befordrings- og rejseudgifter, idet der skal lægges vægt på, at han er ulønnet hos [forening1].

at den udbetalte skattefri godtgørelse er sket som led i foreningens interesse.

—o0o—

Nærmere vedrørende Ligningsloven § 7 M

Foreninger kan i medfør af Ligningsloven § 7 M udbetale skattefri godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller til frivillige, herunder ulønnede medhjælpere, instruktører, ledere m.v., som yder bistand som led i foreningens skattefri virksomhed.

Ordlyden i Ligningsloven § 7 M er følgende:

”Godtgørelser, der af en forening udbetales til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller til frivillige, ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i foreningens skattefri virksomhed, er skattefri for modtageren. Skattefriheden er betinget af, at godtgørelsen udbetales til dækning af udgifter, som modtageren afholder på foreningens vegne, samt at godtgørelsen ikke overstiger satser, der fastsættes af Skatterådet.

Stk. 2. Godtgørelser, der udbetales af hjemmeværnet til frivilligt ulønnet personel, der deltager i hjemmeværnets virksomhed, er skattefrie for modtageren, når godtgørelsen ikke overstiger satser, der fastsættes af Skatterådet.

Stk. 3. Uanset at en person, der er omfattet af stk. 1 eller 2, får stillet telefon, datakommunikationsforbindelse eller computer med tilbehør omfattet af § 16, stk. 12 og 13, til rådighed til brug for vedkommendes bistand som led i foreningens skattefri virksomhed eller hjemmeværnets virksomhed, anses personen fortsat for ulønnet, og vedkommende er ikke skattepligtig af privat rådighed over de pågældende goder. Har en person, der er omfattet af stk. 1 eller 2, fået stillet telefon, datakommunikationsforbindelse eller computer med tilbehør som nævnt i 1. pkt. til rådighed, kan der ikke udbetales skattefri godtgørelse efter stk. 1 og 2 for udgifter, som modtageren afholder til tilsvarende ydelser.”

Det kan således udledes, at skattefriheden er betinget af, at følgende kumulative betingelser er opfyldt:

At godtgørelsen udbetales til at dække udgifter, som modtageren afholder på foreningens vegne.
At godtgørelsen overstiger ikke de satser, der fastsættes af Skatterådet.

Personkredsen efter reglerne i Ligningsloven § 7 M er særdeles bred, og lægger ofte op til en fortolkning samt debat af reglerne. Hvorvidt den skattefri godtgørelse kan accepteres beror som følge heraf på en nærmere konkret vurdering af sagens faktuelle forhold.

Overordnet omfatter personkredsen i medfør af Ligningslovens § 7 M følgende personer (ikke udtømmende), hvilke der kan udbetales skattefri godtgørelse til

? ulønnede bestyrelsesmedlemmer
? ulønnede medhjælpere
? trænere
? instruktører
? kampdommere
? ledere m.v.

i f.eks. idrætsforeninger. Idet [forening1] er en idrætsforening, kan foreningen altså retteligt udbetale skattefri godtgørelser. Spørgsmålet er herefter, hvorvidt [person1] i skatteretslig henseende tilhører personkredsen i Ligningsloven § 7 M.

Skattefri rejsegodtgørelse udbetales med standardsatser pr. rejsedøgn. Satserne er fastsat i Ligningsloven. Satserne for udbetaling af skattefri befordringsgodtgørelse fastsættes af Skatterådet

– normalt for ét år ad gangen.

Medlemmers udførelse af aktiviteter, som er en naturlig del af medlemskabet, f.eks. at foretage (egen) transport til træning, anses ikke for omfattet af bestemmelsen. Det skyldes, at transporten til træning sker i medlemmets interesse, og deltagelse i træning netop er formålet med medlemskabet.

Nærmere vedrørende amatøridrætsudøvere

Amatøridrætsfolk anses ikke som medhjælpere, da de udgør den pågældende forening.

Som følge heraf er amatøridrætsfolk ikke omfattet af reglerne i Ligningslovens § 7 M, og kan således ikke få udbetalt skattefri omkostningsgodtgørelse for befordrings- og rejseudgifter, som de afholder i forbindelse med egen træning og andre foreningsaktiviteter. Dog vil befordringsgodtgørelse, som de modtager for kørsel med foreningens medlemmer til udekampe, være skattefri. Foreningen kan skattefrit for modtageren refundere dokumenterede udgifter, som en person har afholdt for foreningen.

For amatøridrætsudøveren er følgende ydelser skattefri:

? Refusion af faktiske udgifter afholdt på foreningens vegne (som udlæg efter regning)
? Frirejser i forbindelse med turnerings-, trænings- eller venskabskampe.

Følgende ydelser er for amatøridrætsudøveren skattepligtige:

? Kontante præmier og gavekort
? Præmier i form af varer (naturalier)
? Startpenge
? Befordringsgodtgørelse for egen kørsel.

I sin agterskrivelse af 16. december 2014 anfører SKAT på side 4 at:

”... idrætsudøvere ikke er omfattet af den personkreds, der vil kunne modtaget skattefri udbetalinger efter bestemmelserne i Ligningslovens §7M”

Af ovenstående kan udledes, at [person1] i SKATs optik betragtes som værende en amatøridrætsudøver. Det bør af Skatteankestyrelsen særligt bemærkes, at det er faktuelt forkert at betragte ham som en amatøridrætsudøver.

For så vidt angår [person1]

Til støtte for at [person1] ikke er en amatøridrætsudøver, skal det særligt bemærkes,

at [person1] i skatteretlig henseende derimod retteligt skal betragtes som værende en medhjælper hos [forening1], hvorved han som følge heraf er berettiget til skattefri godtgørelse under tilsvarende vilkår som eksempelvis ulønnede ledere, instruktører m.v.

Det bør i denne forbindelse særligt bemærkes, at [person1] er en af Danmark allerbedste badmintonspillere. Han ligger på nuværende tidspunkt nr. 86 på den seneste offentliggjorte verdensrangliste, og har tidligere ligget så højt placeret som nr. 41 i verden, jf. bilag

4. Ydermere skal det bemærkes, at [person1] ligger nr. 7 på den danske herresingle rangliste i badminton, jf. bilag 5.

Professionelle billeder af [person1] i aktion er vedlagt som henholdsvis bilag 6, bilag 7 og bilag 8. Som billederne til fulde dokumenterer, spiller [person1] ikke på et hobbyniveau.

Historikken i dansk badminton behøver næppe nogen nærmere introduktion, men for god ordens skyld skal det alligevel understreges, at Danmark er en af verdens allerbedste badmintonnationer. Badmintonsporten er i store dele af asien disse landes nationalsport, hvorfor de allerbedste danske badmintonspillere, som [person1] er, ikke bare kæmper mod millioner, men derimod milliarder af andre badmintonspillere i håbet om at blive en af verdens bedste.

Det faktum, at [person1] eksempelvis har ligget nr. 41 i verden, og på nuværende tidspunkt ligger nr. 86, vidner om hans helt utrolige høje niveau. Det understreger, at han ikke er at kategorisere som en amatøridrætsudøver, som SKAT anfører i sin agterskrivelse.

I SKATs agterskrivelse af 16. december 2014 henviser SKAT til Den Juridiske Vejledning C.A.3.4.15, hvori SKAT henviser til informationshæftet om de skattemæssige forhold for idrætsforeninger m.v., som udgives af Danmarks Idræts Forbund, Dansk Firmaidrætsforbund og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger.

I dette informationshæfte (skema 3 side 13) vedlagt denne påklageskrivelse som bilag 9, fremgår definitionen på en amatøridrætsudøver:

”I forhold til skattelovgivningen er en amatøridrætsudøver en person, der i egen interesse, og uden nogen form for løn, honorar eller andet skattepligtigt vederlag, udøver sin idræt”

(Vor understregning)

Det kan på baggrund af SKATs kontrolbesøg den 20. august hos [forening1]

konstateres, at [person1] i indkomståret 2013 har deltaget i badmintonturneringerne henholdsvis i [x1], [x2], [x4], [x3], [x5], [x6], [x7] samt har været på træningslejr Østrig, [USA] og [USA], idet han har behov for at vedligeholde sine badmintonmæssige kompetencer i relation til at kunne præstere på et højt niveau for [forening1], som det er påkrævet for at kunne spille på det niveau, der gør sig gældende i den danske badmintonliga. At han har rejst til ovenstående lande har således ikke være i [person1]s egen interesse, men derimod i [forening1]s interesse.

Som følge heraf kan det udledes, at det er direkte forkert når SKAT betragter [person1] som værende en amatøridrætsudøver, idet han blot varetager idrætsforeningens interesse når han deltager i badmintonturneringer.

Som det fremgår i SKATs agterskrivelse var eksempelvis turen til [USA] arrangeret som en del af en holdtræning. I relation hertil kan der i denne forbindelse henvises til Landsskatterettens dom i TfS 1995, 609, hvor Landsskatteretten fandt, at en amatørfodboldspiller ikke skulle beskattes af værdien af en rejse – der vel og mærke blev arrangeret af klubben – for at varetage klubbens interesser, hvor spillerne var på træningsophold i USA. Uanset at turen også havde givet spillerne mulighed for turistmæssige aktiviteter, fandt Landsskatteretten, at rejsen primært havde tilgodeset boldklubbens interesser.

I relation til skema 1 side 11 i informationshæftet om de skattemæssige forhold for idrætsforeninger m.v. – som SKAT henviser til i Den Juridiske Vejledning C.A.3.4.15 – kan det konkluderes, at [person1] er berettiget til skattefrihed for så vidt angår (a) rejsegodtgørelse for idrætsforeningen samt (d) frirejser i forbindelse med turnerings-, trænings- eller venskabskampe, jf. bilag 10.

Vedrørende fejlagtig afgørelse

Det bør af Skatteankestyrelsen særligt bemærkes, at SKAT i sin agterskrivelse af 16. december 2014 side 3 angiver vedrørende foreningens bilag 6433, at der skal foretages beskatning af rejsediæter for en træningslejer i Østrig afholdt fra den 27. december til 7. januar. SKAT har ved sin nydannede årsopgørelse af 2. marts 2015 truffet afgørelse i overensstemmelse hermed.

Idet afgørelsen alene vedrører ét indkomstår – altså 2013 – har SKAT truffet en ukorrekt afgørelse, idet den Østrigske træningslejr strækker sig over to indkomstår, idet den lå fra den 27. december til 7. januar. Grundlæggende i skatteretten er reglen om periodisering, og ikke hvornår et givent beløb bliver udbetalt.

Som følge heraf medfører SKATs afgørelse et forkert resultat, hvilket har den afledte konsekvens, at afgørelsen skal anses for værende ugyldig i overensstemmelse med den principale nedlagte påstand.

En fastholdelse af SKATs skønsmæssige ansættelse i nærværende sag vil derfor medføre en materiel ukorrekt afgørelse.”

På kontormødet med Skatteankestyrelsen har repræsentanten desuden nedlagt påstand om, at SKATs afgørelse er ugyldig som følge af begrundelsesmangler.

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Sagens realitet

Som skattepligtig indkomst betragtes som udgangspunkt den skattepligtiges samlede årsindtægter. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Godtgørelser, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som en lønmodtager påføres af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Det fremgår af ligningslovens § 9, stk. 4. Det gælder dog ikke for godtgørelser for rejsegodtgørelser omfattet af ligningslovens § 9 A, og befordringsudgifter omfattet af ligningslovens § 9 B, såfremt godtgørelsen ikke overstiger satser, som fastsættes af Skatterådet.

Det er en forudsætning for at modtage skattefri rejse- og befordringsgodtgørelser, at der er tale om et indtægtsgivende ansættelsesforhold, jf. Østre Landsretsdom i SKM2001.141.

Godtgørelser, der af en forening udbetales til ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i foreningens skattefri virksomhed, er skattefri for modtageren. Det fremgår af ligningslovens § 7 M.

Klageren har modtaget skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse i indkomståret 2013 for i alt 29.970 kr. fra [forening1]. Godtgørelsen er gået til dækning af rejseudgifter, herunder diætpenge, flyrejser og tilmelding til deltagelse i turneringer og træningslejre i bl.a. Canada, Skotland og Frankrig, hvor klageren har deltaget som idrætsudøver.

Klageren har ikke modtaget løn fra foreningen, hvorfor den modtagne godtgørelse ikke kan anses som skattefri efter ligningslovens §§ 9 A og 9 B.

Idrætsudøvere anses ikke som medhjælpere, idet de udgør foreningen. Landsskatteretten finder derfor ikke, at den af klageren modtagne godtgørelse kan anses som skattefri efter ligningslovens § 7 M.

Alle godtgørelser er udbetalt til klageren i 2013. Da godtgørelserne er skattepligtige og skal beskattes som A-indkomst, skal godtgørelserne med på indkomstopgørelsen i det indkomstår, hvori udbetalingen finder sted.

SKAT har kun forhøjet klageren med de modtagne rejsediæter. Under henvisning til ovenstående forhøjer Landsskatteretten klagerens skatteansættelse med yderligere 16.973 kr., som er rejsegodtgørelse for flybilletter og tilmelding til turneringer.

Klageren ses ikke at have haft skattepligtig indtægt ved præmiepenge m.v. i 2013. Det bemærkes, at udgifter i forbindelse med sportsudøvelsen ville kunne fratrækkes i sådanne, jf. nettoindkomstprincippet i SL §§ 4-6 og SKATs Juridiske Vejledning, pkt. C.A.3.4.15 om hobbyvirksomhed.

Sagens formalitet

Det anføres af repræsentanten, at SKAT ikke i tilstrækkelig grad har begrundet, hvorfor SKAT anser den af klageren modtagne godtgørelse for skattepligtig.

SKAT traf afgørelse i form af en ny årsopgørelse for 2013 den 2. marts 2015, da klageren ikke var kommet med indsigelser til forslaget af 18. december 2014.

Af SKATs forslag til afgørelse fremgår:

”Beløbet udgøres af befordringsgodtgørelser, rejsediæter og hotelgodtgørelser, der er udbetalt i relation til kampe og egne træningsaktiviteter i ind- og udland og som er anset for skattepligtige, da der ikke er hjemmel til at udbetale skattefri godtgørelser til ulønnede spillere.

(...)

Der henvises til afsnit C.A. 3. 4. 15 i SKATS juridiske vejledning, hvorefter idrætsudøvere ikke er omfattet af den personkreds, der vil kunne modtage skattefri udbetalinger efter bestemmelserne i Ligningslovens § 7M.

Der henvises til, at adgangen til at kunne modtage tilsvarende godtgørelser efter Ligningsloven § 9A og § 9B alene gælder for lønmodtagere.”

SKATs begrundelse for at forhøje klagerens skatteansættelse for indkomståret 2013 indeholder således en henvisning til den relevante lovbestemmelse, samt det moment, som ifølge SKAT taler for, at de modtagne godtgørelser ikke er skattefri. SKATs begrundelse må herefter anses for at opfylde de krav til begrundelse, som kan stilles efter forvaltningslovens § 24, og afgørelsen kan således ikke anses for ugyldig som følge af en utilstrækkelig begrundelse.

Landsskatteretten forhøjer derfor SKATs afgørelse med 16.973 kr.