Kendelse af 18-05-2018 - indlagt i TaxCons database den 09-06-2018

Journalnr. 15-0733100 og 15-0733120

Afgørelse af 18. maj 2018

Der klages over, at SKAT ikke har imødekommet klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010 vedrørende klagerens lagerbeskattede investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S. Der klages endvidere over anvendelsen af indgangsværdi i 2011.

Indkomståret 2009

SKAT har ikke imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2010

SKAT har ikke imødekommet anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2011

SKAT har ansat gevinst på [virksomhed1] A/S til 24.215 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse


SKAT har ansat gevinst på [virksomhed2] A/S til 8.750 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse


Indkomståret 2012

SKAT har ansat gevinst på [virksomhed1] A/S til 63.794 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse


SKAT har ansat gevinst på [virksomhed2] A/S til 28.350 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

Klageren var i indkomstårene 2008 – 2012 inkl. selvstændigt erhvervsdrivende, idet han ejede og drev en [virksomhed3] virksomhed.. Med virkning fra og med 1. januar 2013 overdrog klageren sin virksomhed til sit 100 % ejede selskab. I 2008 – 2012 inkl. skulle klageren indgive en udvidet selvangivelse.

SKAT har oplyst, at klageren har indberettet selvangivelsen for 2008 via TastSelv. I indkomståret 2009 har klagerens revisor indgivet en fysisk selvangivelse på vegne af klageren. Klageren har i maj 2011 indberettet sin selvangivelse for indkomståret 2011 via TastSelv.

Af selvangivelsesblanket (blanket nr. 04.003) for 2009 fremgår, at rubrik 38 vedrører kapitalindkomst i form af:

”Renter af pantebrev ej i depot. Gevinst/tab på bevis i investeringsselskab, og i udloddende blandet og obligationsbaseret investeringsforening”.

Aktieindkomst omfatter rubrikkerne 61–65. F.eks. vedrører rubrik 61 udbytte af danske børsnoterede aktier i dansk depot og udlodning fra visse investeringsforeninger, der er indberettet til SKAT. Anden aktieindkomst omfatter rubrikkerne 66 og 67. Det fremgår, at rubrik 66 vedrører gevinst/tab på børsnoterede aktier/investeringsbeviser og udbytte/udlodning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat. Tab skal angives med minus. Det fremgår endvidere, at rubrik og 67 omfatter anden aktieindkomst.

På selvangivelsesblanketten for 2008 (blanket nr. 04.003) var der medtaget en rubrik 68, der omfattede en ”Overgangsregel”, hvor den del af gevinst på aktier i rubrik 66/67, der er ejet i mindre end tre år, erhvervet før 1. januar 2006 og afstået i 2008 skulle selvangives.

Af bilag til selvangivelsesblanketten for 2010 (blanket nr. 04.068), aktier og investeringsforeningsbeviser, fremgår at felt 38 vedrører kapitalindkomst i form af:

”Gevinst/tab på aktier/beviser i investeringsselskaber og på beviser i minimumsudloddende blandede investeringsforeninger”.

Aktieindkomst omfatter rubrikkerne 61–65 og anden aktieindkomst rubrikkerne 66-67.

Af vejledningen til blanket 04.068 fremgår bl.a.:

”Du skal bruge denne blanket, hvis du har fået en selvangivelse og har aktier eller investeringsforeningsbeviser.

Du skal give os de oplysninger om dine aktier eller investeringsforeningsbeviser, som vi mangler. På dit servicebrev kan du se, hvilke oplysninger det drejer sig om. Du kan også se vores oplysninger på www.skat.dk-Borgervejledninger.”

Klageren erhvervede i 2007 350 stk. aktier i [virksomhed2] A/S for 292.410,83 kr. I 2007 og erhvervede klageren 1.000 stk. aktier i [virksomhed1] A/S for 482.693,24 kr., og i 2008 erhvervede klageren 670 stk. aktier i [virksomhed1] A/S for 258.737 kr.

[virksomhed2] A/S er ligesom [virksomhed1] A/S et børsnoteret investeringsselskab som har regnskabsår fra 1. juli – 30. juni (bagudforskudt indkomstår). Formueplejeselskaberne er ved lov nr. 98 af 10. februar 2009 om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love, jf. § 2, nr. 1, overgået til at være investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Det betyder, at gevinst og tab på investeringsbeviser for investorerne skal opgøres efter lagerprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7. I ændringslovens § 10, stk. 9 og 10 er der indsat overgangsregler. Gevinst og tab skulle for investorerne fremover medregnes i kapitalindkomsten.

Aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, er ændret ved § 1, nr. 21 i lov nr. 433 af 16. maj 2012. Efter lovændringen anvendes frem over værdierne ultimo investors indkomstår og ikke værdierne ultimo investeringsselskabets indkomstår, hvis investor og investeringsselskabet ikke anvender samme indkomstår.

I indkomståret 2009 skulle der pr. 1. januar 2009 foretages en opgørelse af gevinst/tab. Opgørelsen skulle ske på grundlag af forskellen mellem værdien af aktiens børsværdi den 31. december 2008 og anskaffelsessummen. Hvis denne opgørelse viste et tab, skulle tabet tillægges værdien af aktien den 1. januar 2009. Herved fremkom en ny anskaffelsessum, der skulle anvendes som indgangsværdi ved opgørelsen af gevinst/tab i 2009. Gevinst/tab opgøres for indkomståret 2009 som forskellen mellem den nye beregnede anskaffelsessum pr. 1. januar 2009 og børsværdien pr. 30. juni 2009 (formueplejeselskabernes regnskabsår).

SKAT udstedte den 1. oktober 2009 et styresignal vedrørende overgang til beskatning efter aktieavancebeskatningslovens § 19 og dermed lagerbeskatning som følge af lov nr. 98 af 10. februar 2009. Styresignalet er offentliggjort som SKM2009.595 SKAT. I styresignalet er der bl.a. redegjort for tidspunktet for investors overgang til beskatning efter aktieavancebeskatningslovens § 19, beskatning af gevinst og tab for investor oparbejdet indtil overgangen til lagerbeskatning og beskatning af gevinst og tab for investor efter overgangen til lagerbeskatning.

På [virksomhed1] A/S´s hjemmeside havde formueplejeselskabet/investeringsselskabet lagt en vejledning til selvangivelsen for 2009 (og de efterfølgende år) for ejere af investeringsbeviser, som blev omfattet af de nye regler. Af vejledningen fremgår, hvordan gevinst/tab efter lagerprincippet skal opgøres. Endvidere fremgår, at gevinst/tab skal anføres på selvangivelsens rubrik 38. Vejledningen omfattede endvidere bl.a. investeringsbeviser i [virksomhed2] A/S. Klageren modtog efter det oplyste breve fra [virksomhed2] A/S vedrørende overgangen til lagerbeskatning.

Som følge af finanskrisen faldt kursværdien af investeringsbeviserne (aktierne) i 2008 og 2009, hvilket medførte et samlet tab efter lagerprincippet for klagerens aktier i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S.

I 2010 og de efterfølgende år steg børskursen på aktierne i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S. Klageren selvangav hverken tab eller gevinst på sine lagerbeskattede værdipapirer i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S i 2009-2012.

Af de indberettede oplysninger (R-75) for 2011 fremgår under overskriften ”Advisering fra indberetning i TastSelv med R.dato den 6. juni 2012 følgende servicemeddelelse til klageren:

”SKAT har fået oplyst, at du ejer bevis eller aktie i investeringsselskab eller investeringsforeningsselskab. Gevinst/tab lagerbeskattes, dvs. der skal opgøres gevinst/tab selvom papiret ikke er solgt. Beløbet opgøres som forskellen mellem primoværdien/købesummen og ultimoværdien og skrives i rubrik 38. Du kan se de beløb, som vi har fået oplyst i Skattemappen under Personlige skatteoplysninger m.v.”

Ligelydende fremgår af de indberettede oplysninger for 2012 med R.dato den 31. maj 2013.

Selvangivelsen for 2013 er indberettet i TastSelv den 7. marts 2014. I rubrik 38 er der indtastet en gevinst på aktier/beviser i investeringsselskaber på 269.041 kr. Samme dato er der dannet en årsopgørelse nr. 1 for 2013. Samme dato er der indberettet en ny lønindkomst, hvilket har bevirket dannelsen af en ny årsopgørelse nr. 2. Den 24. juni 2014 er der via TastSelv indberettet en gevinst i rubrik 38 på 186.370 kr. Samme dato er dannet en årsopgørelse nr. 3 for 2013.

Inden indtastningen i TastSelv den 24. juni 2014, havde klagerens revisor den 2. juni 2014 anmodet SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for 2009 – 2012. Det er anført, at baggrunden for anmodningen om genoptagelse er, at lagerbeskattede akkumulerende investeringsbeviser fejlagtigt er behandlet som aktier, og at der først i indkomståret 2013 er sket lagerbeskatning. Der er bl.a. henvist til SKM2009.595 SKAT. Revisor bad om fradrag for et samlet tab i 2009-2010 på 683.356 kr.

Klagerens revisor fremsendte efterfølgende på SKATs opfordring følgende opgørelse til SKAT:

Kostpris

2009

2010

2011

2012

2013

06.06.07

[virksomhed2] A/S

350

292.410,83

92.063,44

115.850,00

124.775,00

159.250,00

210.350,00

13.06.07

[virksomhed1] A/S

1.000

482.693,24

106.755,30

140.500,00

155.000,00

206.000,00

287.000,00

29.04.08

[virksomhed1] A/S

670

258.737,00

71.526,05

94.135,00

103.850,00

138.020,00

192.290,00

1.033.841,07

270.344,79

350.485,00

383.825,00

503.270,00

689.640,00

Tab

763.496,28

683.356,07

650.216,07

530.571,07

186.370,00

Medtaget på selvangivelsen 2013

SKAT sendte den 7. november 2014 forslag om ikke at genoptage skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010 ekstraordinært. Samme dato sendte SKAT forslag om at forhøje klagerens kapitalindkomst i 2011 og 2012 vedrørende ikke selvangivet gevinst på klagerens aktier i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S. SKAT sendte endvidere forslag om at ændre klagerens kapitalindkomst i 2013 vedrørende gevinst på aktierne i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2].

Klagerens repræsentant har efter møde med Skatteankesturelsens sagsbehandler den 5. december 2017 indgivet en supplerende klage med 22 bilag, heri er indeholdt SKATs afgørelser vedrørende indkomstårene 2009 – 2013 og forslag. Den oprindelige klage er indarbejdet i den supplerende klage. I den supplerende klage har repræsentanten gjort nye anbringender gældende, ligesom repræsentanten har fremlagt bilag, som ikke tidligere er fremlagt i sagen.

Bilag 3 – 22 fremlagt af klagerens repræsentant:

Repræsentantens bilagsnr.

3

e-mail af 13. september 2010 til SKAT vedrørende rubrik 39, rubrik 61 og 66 på selvangivelsen for indkomståret 2008, herunder regneark med oplysninger om klagerens aktiebesiddelser i børsnoterede selskaber

4

Regneark over børsnoterede aktier pr. 31. december 2008 og gevinst/tab i indkomståret 2008

5

Oversigt over obligationer/aktier 2009 – for [person1] under 3 år gamle

6

Fondsafregning af 29. april 2008 for køb af 670 stk. [virksomhed1] A/S for 258.737 kr.

7

Fondsafregning af 6. juni 2007 for køb af 350 stk. [virksomhed2] A/S for 292.410,83 kr.

8

Fondsafregning af 13. juni 2007 for køb af 1.000 stk. [virksomhed1] A/S for 482.693,24 kr.

9

Brev af 4. november 2010 fra SKAT til klageren vedrørende køb af aktier i [finans1] A/S, [finans2] A/S, 406 stk. [virksomhed4] beviser, kurstab på værdipapirer under finansielle kontrakter, finansielle omkostninger vedrørende indkomstårene 2008 og 2009

10

E-mail af 25. januar 2011 fra [person2], SKAT

11

E-mail af 2. februar 2011 fra [person2], SKAT vedrørende finansielle kontrakter

12

E-mail af 7. februar 2011 fra [virksomhed5] til SKAT

13

SKATs forslag af 24. marts 2011 om at ændre skatteansættelsen for indkomstårene 2008 og 2009 vedrørende aktieindkomst og overskud af virksomhed

14

Anmodning af 2. juni 2014 om genoptagelse af skatteansættelsen for 2009 - 2012

15

SKATs forslag af 7. november 2014 om ikke at imødekomme anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2009 og 2010

16

SKATs forslag af 7. november 2014 om ændring af skatteansættelsen for indkomstårene 2011 og 2012

17

SKATs forslag af 7. november 2014 om ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2013

18

SKATs afgørelse af 1. december 2014 vedrørende indkomstårene 2009 og 2010

20

SKATs afgørelse af 1. december 2014 vedrørende indkomståret 2013

21

R-75 for 2009

22

R-75 for indkomståret 2010

Af repræsentantens bilag 5 fremgår en aktieindkomst i 2009 på 0 kr. Kursværdien af aktier i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] er primo 2009 opgjort til 222.589,76 kr. og ultimo 2009 til 270.344,79 kr.

Skatteankestyrelsen har efterfølgende rettet henvendelse til SKAT med henblik på at få oplyst, hvilke gevinster/tab og indtægter/udgifter, som SKAT undersøgte i 2010. Skatteankestyrelsen har modtaget SKATs brev af 23. august 2010 til klageren og SKATs sagsnotat vedrørende gennemgangen af selvangivelserne for 2008 og 2009.

Skatteankestyrelsen har bedt SKAT om at udarbejde en avanceopgørelse for 2009 og 2010 for klagerens lagerbeskattede værdipapirer i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S.

Af SKATs brev af 23. august 2010 til klageren fremgår:

”Som led i en landsdækkende undersøgelse af finansielle instrumenter beder vi dig senest den 15. september 2010 indsende følgende materiale for indkomstårene 2008-2009 (Husk at skrive CPR-nr. på):

Indkomståret 2008

Specifikation af rubrik 39 (Anden kapitalindkomst), 577 kr.

Specifikation af rubrik 61 (Udbytte af danske aktier), 1.033 kr.

Specifikation af rubrik 66 (Gevinst/tab på aktier), -33.802 kr.

Indkomståret 2008 og 2009

Finansielle kontrakter:

Opgørelse af gevinst og tab på finansielle kontrakter og strukturerede obligationer

Oplysning om hvad der er medregnet af resultat af finansielle kontrakter for 2002-2007

Redegørelse for hvad hensigten har været med diverse finansielle kontrakter

Redegørelse for om de finansielle kontrakter er medtaget under virksomhedsskatteordningen

Redegørelse for om de strukturerede obligationer er anskaffet for virksomhedens midler

Køb- og salgsnotaer

Depotoversigt pr. 31. december (primo/ultimo)

Aktier/Investeringsbeviser:

Opgørelse af gevinst og tab på aktier/investeringsbeviser

Købs- og salgsnotaer (såfremt købet ligger forud for indkomstårene, bedes disse også vedlagt)

Depotoversigt pr. 31. december (primo/ultimo)

Øvrigt:

Din virksomheds skatteregnskab 2008 og 2009 med specifikationer til virksomhedsordningen.

Vedlagte spørgeskema bedes returneret i udfyldt stand.”

SKAT har efterfølgende på Skatteankestyrelsens opfordring opgjort gevinst/tab på klageren lagerbeskattede værdipapirer i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S i 2009 og 2010 til hhv. –833.351 kr. og 95.000 kr.

Tabet i 2009 på 833.351 kr. er opgjort således af SKAT:

2009

[virksomhed2] A/S

Kostpris 350 stk.

292.411 kr.

Kursværdi 31. december 2008

71.750 kr.

Tab

220.661 kr.

Indgangsværdi 1. januar 2009

292.411 kr.

Kursværdi 30. juni 2009

67.725 kr.

Tab indkomståret 2009

224.686 kr.

[virksomhed1] A/S

Kostpris 1.670 stk.

741.430 kr.

Kursværdi 31. december 2008

150.801 kr.

Tab

590.629 kr.

Indgangs værdi 1. januar 2009

741.430 kr.

Kursværdi 30. juni 2009

132.765 kr.

Tab

608.665 kr.

Samlet tab i 2009

833.351 kr.

SKAT har opgjort gevinsten i 2010 på 95.000 kr. således:

2010

[virksomhed2] A/S

Kursværdi 1. juli 2009

67.725 kr.

Kursværdi 30. juni 2010

100.100 kr.

Gevinst

32.375 kr.

[virksomhed1] A/S

Kursværdi 1. juli 2009

132.765 kr.

Kursværdi 30. juli 2010

195.390 kr.

Gevinst

62.625 kr.

Samlet gevinst i 2010

95.000 kr.

Landsskatteretten traf den 16. september 2014 afgørelse i en sag vedrørende anvendelsen af hhv. skatteforvaltningslovens§ 26, stk. 7 og skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 på lagerbeskattede værdipapirer omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om ikke at genoptage indkomståret 2008 Landsskatterettens afgørelse er offentliggjort som SKM2014.860.LSR. Landsskatterettens afgørelse har sagsnr. 13-0211701.

Landsskatteretten traf den 9. december 2014 afgørelse i en sag vedrørende anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, på lagerebeskattede finansielle kontrakter. Landsskatterettens afgørelse har sagsnr. 13-0565823. Afgørelsen er offentliggjort som SKM2015.124 LSR. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om ikke at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært.

I en afgørelse, der er offentliggjort som SKM2016.562 LSR, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2008 og 2009 vedrørende lagerbeskattede finansielle kontrakter. Landsskatteretten fandt, at skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, ikke fandt anvendelse.

Landsskatteretten traf den 20. februar 2017 afgørelse i 4 sager vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010 vedrørende ikke selvangivet tab på lagerbeskattede investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelser. Landsskatteretten fandt, at der ikke kunne ske ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 og 2, § 27, stk. 1, nr. 8 og § 27, stk. 4. Landsskatteretten fandt endvidere, at indkomståret 2009 ikke er omfattet af SKATs styresignaler offentliggjort som SKM2014.302 SKAT og SKM2014.647 SKAT. 2 af de 4 afgørelser er offentliggjort som SKM2017.372 LSR og SKM2017.373 LSR.

SKATs afgørelse

Indkomstårene 2009 og 2010

SKAT har ikke genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2009-2012, da betingelserne for genoptagelse ikke er opfyldt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 - 8 og stk. 2.

En borger, der ønsker genoptagelse, skal senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, komme med oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelsen, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 (ordinær genoptagelse).

SKAT kan, uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, give tilladelse til genoptagelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 - 8 er opfyldt (ekstraordinær genoptagelse).

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2009-2010 udløb henholdsvis 1. maj 2013 og 1. maj 2014. Fristen for genoptagelse er derfor udløbet, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og klageren kan kun få genoptagelse, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 – 8, er opfyldt.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår eller en direkte følge af en ansættelse for det samme eller et andet indkomstår vedrørende den skattepligtiges ægtefælle, med hvilken den skattepligtige var samlevende ved indkomstårets udløb, jævnfør kildeskattelovens § 4, eller vedrørende et selskab, hvormed den skattepligtige var sambeskattet.

I anmodningen om ændring af indkomstårene 2009 til 2012 er det anført, at ændringerne er en direkte følge af indkomstansættelsen for indkomståret 2013. Det forhold, at der for første gang i 2013 er selvangivet gevinst på lagerbeskattede investeringsbeviser, begrunder ikke en genoptagelse af skatteansættelsen for de tidligere indkomstår.

Der er således ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse af din skatteansættelse for indkomstårene 2009 og 2010 jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.

Herudover har SKAT ikke kendskab til forhold, der kan ses at opfylde de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 1-7.


Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen, at der er særlige omstændigheder.
I henhold til praksis er det en betingelse for genoptagelse på grund af særlige omstændigheder, at der for eksempel er tale om myndighedsfejl, svig fra tredjemand eller andre helt særlige uforudsigelige tilfælde, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, herunder alvorlig sygdom. Det er en forudsætning for genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, at der er sandsynlighed for, at en genoptagelse resulterer i en ændring af den hidtidige ansættelse. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 kan ikke bruges til genoptagelse, hvis der er tale om glemte eller oversete fradrag med videre, eller den skattepligtige ved en fejl har selvangivet for store beløb. Se den Juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.3.10.

Folketinget vedtog den 5. februar 2009 lov nr. 98, der gør Formueplejeselskaberne til skattefrie investeringsselskaber. Som en konsekvens af lovændringen skulle aktier i Formueplejeselskaberne betragtes som værende solgt pr. 31.12.2008 og den 1. januar 2009 overgået til lagerbeskatning. Tabet på [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S skulle være selvangivet i indkomståret 2009.

Det er således SKATs opfattelse, at anmodningen vedrørende indkomståret 2009 skyldes et glemt fradrag for tab på investeringsbeviserne i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, kan, jf. lovbestemmelsens forarbejder ikke anvendes ved glemte fradrag.


Der er ikke grundlag for en ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 8, idet der ikke ses at foreligge myndighedsfejl eller forhold i øvrigt, der kan karakteriseres som særlige omstændigheder. Det forhold, at borgeren har glemt fradrag for tab og beskatning af gevinst på lagerbeskattede investeringsforeningsbeviser, er ikke en særlig omstændighed, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse.

Revisors anmodning om højere indgangsværdier pr. 1. januar 2011 behandles i sagen vedrørende indkomståret 2011.

Indkomstårene 2011 og 2011

SKAT har ændret indkomsten i 2011 og 2012 således:

Indkomståret 2011

[virksomhed1] A/S

Kursværdi 1. juli 2010 udgør (1.670 stk. x 117)

195.390 kr.

Kursværdi 30. juni 2011 udgør (1.670 stk. x 131,5)

219.605 kr.

Gevinst til beskatning

24.215 kr.

24.215 kr.

[virksomhed2] A/S

Kursværdi 1. juli 2010 udgør (350 stk. x 286)

100.100 kr.

Kursværdi 30. juni 2011 udgør (350 stk. x 311)

108.850 kr.

Gevinst til beskatning

8.750 kr.

8.750 kr.

Indkomståret 2012

[virksomhed1] A/S

Kursværdi 1. juli 2011 udgør (1.670 stk. x 131,5)

219.605 kr.

Kursværdi 30. juni 2011 udgør (1.670 stk. x 169,7)

283.399 kr.

Gevinst til beskatning

63.794 kr.

24.215 kr.

[virksomhed2] A/S

Kursværdi 1. juli 2010 udgør (350 stk. x 311,5)

108.850 kr.

Kursværdi 30. juni 2011 udgør (350 stk. x 392)

137.200 kr.

Gevinst til beskatning

28.350 kr.

28.350 kr.

Der er ikke er mulighed for at anvende højere anskaffelsessum pr. 1. januar 2011, idet reglerne omkring overgang til lagerbeskatning fremgår af lov nr. 98 af 5. februar 2009 og indgangsværdien skulle opgøres 1. januar 2009.

Der er ikke selvangivet tab på lagerbeskattede investeringsforeningsbeviser i indkomstårene 2009 og 2010. Der er tale om glemte fradrag for indkomstårene 2009 og 2010, det berettiger ikke til højere primo værdier pr. 1. januar 2011. Som det fremgår af ovenstående blev der gjort op med overgangsbestemmelserne pr. 1. januar 2009.

SKAT har efterfølgende bl.a. udtalt, at SKATs gennemgang af klagerens selvangivelse for 2008 og 2009 omfattede aktieindkomst og således ikke kapitalindkomst i rubrik 38. Der er således ingen sammenhæng mellem SKATs ændring af klagerens skatteansættelse i indkomstårene 2008 og 2009 og det forhold, som der klages over i indkomstårene 2009 og 2010 og som ønskes genoptaget ekstraordinært.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2009 og 2010 skal genoptages ekstraordinært. Der er nedlagt en subsidiær påstand om ændring af indgangsværdien i 2011.

Den 23. august 2010 indkaldte SKAT materiale hos klageren vedrørende indkomstårene 2008 og 2009, jf. Bilag 2. SKAT anmodede i den forbindelse om en specifikation af rubrik 66, som vedrørte gevinst/tab på aktier, hvor der var selvangivet et underskud på 33.802 kr. i indkomståret 2008. SKAT anmodede ligeledes om en depotoversigt over aktier og investeringsbeviser. Den 13. september 2010 fremsendte revisor en redegørelse for bl.a. det selvangivne underskud for indkomståret 2008 samt en oversigt over private aktier, der var købt og solgt i indkomstårene 2008 og 2009, jf. Bilag 3.

Til redegørelsen var bl.a. vedlagt oversigt over obligationer og aktier for henholdsvis 2008 og 2009, jf. Bilag 4 og Bilag 5. Det fremgår af oversigten for 2008. Den 23. august 2010 indkaldte SKAT materiale hos klageren vedrørende indkomstårene 2008 og 2009, jf. Bilag 2.

SKAT anmodede i den forbindelse om en specifikation af rubrik 66, som vedrørte gevinst/tab på aktier, hvor der var selvangivet et underskud på 33.802 kr. i indkomståret 2008. SKAT anmodede ligeledes om en depotoversigt over aktier og investeringsbeviser. Den 13. september 2010 fremsendte revisor en redegørelse for bl.a. det selvangivne underskud for indkomståret 2008 samt en oversigt over private aktier, der var købt og solgt i indkomstårene 2008 og 2009, jf. Bilag 3. Til redegørelsen var bl.a. vedlagt oversigt over obligationer og aktier for henholdsvis 2008 og 2009, jf. Bilag 4 og Bilag 5.

Det fremgår af oversigten for 2008 og 2009, at der den 6. juni 2007 var købt 350 stk. aktier i [virksomhed2] A/S ("[virksomhed2]"). Det fremgår videre, at der den 13. juni 2007 var købt 1.000 stk. aktier i [virksomhed1] A/S ("[virksomhed1]"), og at der den 29. april 2008 var købt 670 stk. aktier ligeledes i [virksomhed1].

Vedhæftet den pågældende redegørelse var endvidere fondsafregning af 29. april 2008 fra [finans3] vedrørende [virksomhed1], hvoraf det fremgik, at der var købt 670 stk. aktier til en kursværdi på 258.285 kr., jf. Bilag 6. Der var endvidere vedhæftet fondsafregning af 6. juni 2007 fra [finans3] vedrørende køb af 350 stk. aktier i [virksomhed2] til en kursværdi på 291.900 kr., jf. Bilag 7. Ligeledes var der vedhæftet fondsafregning af 13. juni 2007, hvoraf det fremgik, at der var købt 1000 stk. aktier til en kursværdi på 481.850 kr., jf. Bilag 8.

Den 4. november 2010 anmodede SKAT om yderligere materiale hos klageren, jf. Bilag 9. Klagerens revisor havde i e-mail af 13. september 2010 anmodet om, at reguleringen for 2008 blev medtaget i indkomståret 2009. Dette accepterede SKAT ved e-mail af 25. januar 2011, jf. Bilag 10. Det blev ved e-mail af 2. februar 2011 aftalt, at revisor skulle fremsende en ny overskudsdisponering og opgørelse, jf. Bilag 11. Den 7. februar 2011 fremsendte klagerens revisor de pågældende oplysninger, jf. Bilag 12.

Den 24 marts 2011 fremsendte SKAT en agterskrivelse vedrørende indkomstårene 2008 og 2009, jf. Bilag 13, hvoraf det fremgik, at SKAT ønskede at ændre klagerens indkomst med 56.472 kr.

Den 2. juni 2014 fremsendte klagerens revisor en anmodning om genoptagelse af indkomstårene 2009 - 2012 for klageren, jf. Bilag 14. Genoptagelsesanmodningen skyldtes, at lagerbeskattede akkumulerede investeringsbeviser fejlagtigt var behandlet som aktier. Der var således ikke sket en lagerbeskatning før indkomståret 2013. Det samlede tab som følge heraf blev opgjort til 683.356 kr.

Af skatteoplysningerne for indkomståret 2009, der fremlægges som bilag 21, fremgår det under aktieoplysninger, at klageren har aktier i både [virksomhed1] og [virksomhed2]. Tilsvarende fremgår af skatteoplysningerne for indkomståret 2010, der fremlægges som bilag 22.

Det gøres i første række helt overordnet gældende, at klageren er berettiget til at få ekstraordinært genoptaget sine skatteansættelser for indkomstårene 2009 - 2010 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2. Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, er en videreførelse af den nu ophævede skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 2, som havde samme formulering.

Ved lov nr. 410 af 2. juni 2003 blev skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 3, ændret. Bestemmelsen blev lagt sammen med den dagældende § 35, stk. 1, nr. 4, og videreført som § 35, stk. 1, nr. 2. Af lovforslag nr. 175 af 12. marts 2003 fremgik følgende under bemærkningerne til bestemmelsen:

Hvis Skatteankestyrelsen ikke er enig heri, gøres det i anden række gældende, at klageren er berettiget til at genoptaget sine skatteansættelser efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 ekstraordinært.

Det fremgår af ordlyden af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse, såfremt skatteansættelsen er en direkte følge af en anden skatteansættelse. Skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010 er en direkte følge af ændring af skatteansættelsen for indkomstårene 2011-2013,

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, er en videreførelse af den nu ophævede skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 2, som havde samme formulering. Adgangen til at foretage en ekstraordinær ansættelse efter disse bestemmelser blev gennemført med lov nr. 381 af 2. juni 1999, hvor bestemmelsen oprindeligt blev indsat som § 35, stk. 1, nr. 3. I henhold til denne bestemmelse kunne der således ske ekstraordinær genoptagelse, "i det omfang skatteansættelsen var en følge af en skatteansættelse af den skattepligtige vedrørende et andet indkomstår". Ved lov nr. 410 af 2. juni 2003 blev skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 3, ændret. Bestemmelsen blev lagt sammen med den dagældende § 35, stk. 1, nr. 4, og videreført som § 35, stk. 1, nr. 2.

I forbindelse med at lovforslaget blev behandlet i Skatteudvalget, blev der stillet en række spørgsmål. Skatteministerens svar på spørgsmål 28 er udtryk for en videre adgang til at foretage afledede skatteansættelser end, hvad der umiddelbart fremgår af forarbejderne, herunder f.eks. når der ikke direkte forelå en direkte periodiseringssag.

De lagerbeskattede akkumulerede investeringsforeningsbeviser er fejlagtigt behandlet som aktier, hvilket har medført, at der ikke er sket en lagerbeskatning før indkomståret 2013. Årsagen til denne fejlagtige behandling er lovændringen foretaget ved lov nr. 98 af 10. februar 2009.

Klageren er bekendt med, atLandsskatteretten blandt andet ved afgørelserne i SKM 2017.372 og 373 er nået frem til et modsatrettet resultat. Klageren er uenig i disse afgørelser og er bekendt med, at mindst en af afgørelserne er indbragt for domstolene.

Der foreligger i øvrigt særlige omstændigheder, som begrunder en ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der forligger sådanne særlige omstændigheder, at skatteansættelserne for indkomstårene 2009-2010 skal genoptages i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Klagerens lagerbeskattede akkumulerede investeringsbeviser er for indkomstårene 2009- 2013 fejlagtigt blevet behandlet som aktier. Dette blev først opdaget i 2014 i forbindelse med indlevering af selvangivelsen for 2013. Straks herefter anmodede klageren om en genoptagelse af alle indkomstårene for perioden, således at der kunne rettes op herpå. SKATs forhøjelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2011-2013 medfører beskatning af en avance, som klageren ikke har haft, såfremt klageren ikke får fradrag for tab i indkomstårene 2009-2010. Henset hertil bør der ske en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2009-2010, således at forholdene kan korrigeres.

Af Den juridiske vejledning 2017-2, afsnit A.A. 8.2.2.2.2.8, under overskriften "Myndighedsfejl" fremgår følgende:

"Det centrale anvendelsesområde for genoptagelse efter SFL § 27, stk. 1, nr. 8, er, når en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat er forkert som følge af, at SKAT har begået ansvarspådragende fejl, dvs. erstatningslignende situationer.

Dette suppleres af, at der også kan være grundlag for genoptagelse, hvis fejlen hos SKAT ikke har en ansvarspådragende karakter, nemlig hvis fejlen har været årsag til en materielt forkert ansættelse, som det efter en konkret vurdering anses for urimeligt at opretholde.

Det er som udgangspunkt ikke en fejl, hvis SKAT ikke af egen drift har korrigeret fejl i selvangivelsesmateriale. Efter omstændighederne vil passivitet hos SKAT dog efter en konkret vurdering kunne kvalificeres som fejl hos SKAT, f.eks. hvis SKAT ved aktiv behandling af det modtagne materiale overser iøjnefaldende fejl" (min fremhævning)

Der henvises til Landsskatterettens afgørelser i sag nr. 13-4958491, SKM2013.587 LSR og SKM2011.448 LSR.

Det centrale anvendelsesområde for tilladelse til genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, foreligger, når en ansættelse skal anses for forkert som følge af en myndighedsfejl. En myndighedsfejl foreligger i de tilfælde, hvor SKAT har begået en ansvarspådragende fejl. Anvendelsen af bestemmelsen forekommer dog ikke udelukkende, når en myndighed har begået en ansvarspådragende fejl.

Genoptagelse af en skatteansættelse efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder tilsvarende anvendelse i det tilfælde, hvor SKAT har begået en fejl, der ikke har været af ansvarspådragende karakter, men hvor fejlen har været årsag til en materielt urigtig ansættelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimeligt at opretholde.

I forlængelse heraf gøres det gældende, at der i nærværende sag foreligger særlige omstændigheder, som bør medføre en ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Det gøres i den forbindelse gældende, at SKATs passivitet i sagen bør kvalificeres som fejl. Faktum i sagen er jo netop, at SKAT ved gennemgangen af Klagerens selvangivelser og det fremsendte materiale overså, at de lagerbeskattede akkumulerede investeringsforeningsbeviser fejlagtigt var behandlet som aktier.

SKAT anmodede Klageren om yderligere materiale vedrørende gevinst på aktier for indkomstårene 2008 og 2009 den 23. august 2010, jf. Bilag 2. Revisor fremsendte yderligere materiale den 13. september 2010, jf. Bilag 3, og kommenterede i den forbindelse på SKATs skrivelse af 23. august 2010. Vedlagt denne e-mail var bl.a. en oversigt over obligationer, aktier m.v.

Styresignalet forelå således på det tidspunkt, hvor SKAT modtog oplysningerne fra revisor. Selvom SKAT foretog en ligning af den selvangivne aktieindkomst, var SKAT ikke opmærksom på lovændringen og styresignalerne. Henset hertil bør SKATs passivitet kvalificeres som en fejl. Faktum i sagen er jo netop, at SKAT ved gennemgangen af Klagerens selvangivelser og det fremsendte materiale overså, at de lagerbeskattede akkumulerede investeringsforeningsbeviser fejlagtigt var behandlet som aktier. Det gøres i forlængelse heraf gældende, at SKATs fejl har medført en materielt urigtig ansættelse og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

s afgørelse

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, fremgår, at skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde indkomstår efter indkomstårets udløb.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, fremgår, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, fremgår, at hvis en ansættelse efter stk. 1 eller 2 (ordinær ansættelse) vedrører opgørelsen af en balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret alene foretages eller ændres, såfremt ansættelsen for det foregående indkomstår ændres tilsvarende vedrørende opgørelsen ultimo for dette indkomstår.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, fremgår, at uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, fremgår, at told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27 er en videreførelse af § 35 i den tidligere skattestyrelseslov.

Følgende fremgår blandt andet af forarbejderne til bestemmelsen i den dagældende 35, stk. 1, nr. 8, i skattestyrelsesloven:

“...

Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen vil eksempelvis finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. (...) Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende. (...) Ved vurderingen af, om der foreligger særlige omstændigheder, der kan give anledning til en ekstraordinær skatteansættelse, kan det tillægges vægt, om skatteansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige. Er der således tale om en indkomstændring på mere end 5.000 kr., vil dette tale for genoptagelse af ansættelsen (...) Den skattepligtige skal endvidere dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt. (.).”

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristerne i § 26.

Ved lov nr. 683 af 8. juni 2017 (L183) om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love er skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7 og § 27, stk. 4, jf. ændringslovens § 6, nr. 3, 4 og 5 blevet ændret. Der er som 2. og 3. pkt. indsat:

”Foretages eller ændres en ansættelse vedrørende en opgørelse af gevinst og tab efter aktieavancebeskatningsloven eller kursgevinstloven, hvor den skattepligtige har anvendt realisationsprincippet og en anden opgørelsesmetode skulle have været anvendt, anvendes henholdsvis værdipapirets anskaffelsessum og værdien ved gældens påtagelse med tillæg af gevinst og fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår som værdien primo indkomståret for det tidligste indkomstår inden for fristen efter stk. 1 eller 2. Har den skattepligtige anvendt en anden opgørelsesmetode end realisationsprincippet, og skulle realisationsprincippet have været anvendt, anvendes henholdsvis værdipapirets anskaffelsessum og gældens værdi ved påtagelsen med tillæg af gevinst og fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår som værdipapirets anskaffelsessum og gældens værdi ved påtagelsen.”

Ændringerne har virkning for skatteansættelser for indkomståret 2017 eller senere indkomstår. Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. og 3. pkt., og § 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., som indsat ved § 6, nr. 3 og 5 i lov nr. 683 af 8. juni 2017 finder tillige anvendelse for indkomståret 2017, selv om det tidligste indkomstår inden for fristen efter skatteforvaltningslovens §§ 26 eller 27 ikke er indkomståret 2017, men et tidligere indkomstår.

Af ændringslovens § 9, stk. 9 fremgår:

”Den skattepligtige kan i forbindelse med selvangivelsen for 2017 fastsætte værdien for værdipapirer m.v. efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. og 3. pkt., og § 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., som indsat ved denne lovs § 6, nr. 3 og 5. Det er en betingelse, at told- og skatteforvaltningen har foretaget eller den skattepligtige har anmodet om en ændret ansættelse vedrørende værdipapiret m.v. for indkomstår forud for 2017.”

Af de generelle bemærkninger til L 183 fremgår:

”2.3. Genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer

Landsskatteretten har i to afgørelser fastslået, at lagerbeskattede værdipapirer ikke er omfattet af de særlige genoptagelsesregler for balanceposter. Genoptagelse kan derfor i dag resultere i, at der kan ske dobbeltbeskatning henholdsvis dobbeltfradrag, ligesom det var tilfældet for balanceposterne før indførelsen af den særlige balancepostregel i 2004.

Det foreslås derfor, at reglerne for genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer m.v. ændres, således at reglerne fremover svarer til de regler, som gælder for såkaldte balanceposter (hensættelser, varelagre m.v.).”

Af aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1, fremgår, at gevinst og tab på aktier og investeringsbeviser m.v. udstedt af et investeringsselskab medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 5, fremgår, at kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af skattepligtig fortjeneste, fradragsberettigede tab og skattepligtige afståelsessummer efter aktieavancebeskatningslovens § 19.

Klagerens revisors opgørelse over gevinst/tab på klagerens lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S kan ikke lægges til grund, idet opgørelsen over årets gevinst/tab ikke er opgjort korrekt. Der er fejl i såvel opgørelsen af indgangsværdi i 2009, som ultimo værdi de enkelte år.

I overensstemmelse med SKATs opgørelse lægger Landsskatteretten til grund, at klageren i 2009 havde et tab på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S på i alt 833.351 kr., som han ikke selvangav som et fradrag i kapitalindkomsten i 2009. Det er følge af lagerprincippet, at efterfølgende værdistigninger i de enkelte indkomstår beskattes.

Landsskatteretten lægger endvidere til grund, at klageren i 2010 i overensstemmelse med SKATs opgørelse havde en gevinst på sine lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S på i alt 95.000 kr., og at klageren kun ønsker indkomståret 2010 genoptaget ekstraordinært, hvis han kan få indkomståret 2009 genoptaget.

Landsskatteretten har i fem afgørelser, der er offentliggjort som SKM2014.860 LSR, SKM 2015.124 LSR, SKM2016.562 LSR, SKM2017.372 LSR og SKM2017.373 LSR fastslået, at lagerbeskattede værdipapirer og lagerbeskattede finansielle kontrakter ikke er omfattet af reglerne i skatteforvaltningslovens dagældende § 26, stk. 7, og § 27, stk. 4, om balanceposter, at reglerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. nr. 1 og 2, ikke finder anvendelse, og at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, ikke finder anvendelse på et ikke selvangivet tab på lagerbeskattede investeringsbeviser.

Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, hvorvidt der i omhandlede sag foreligger særlige omstændigheder, som ikke var til stede i de ovenfor nævnte afgørelser, og som begrunder, at klageren har ret til at få sin skatteansættelse for 2009 genoptaget ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Det er ubestridt, at SKATs gennemgang af selvangivelserne for 2008 og 2009 omfattede selvangiven aktieindkomst, og at SKATs gennemgang af selvangivelsen i 2009 ikke omfattede kapitalindkomst i rubrik 38 på lagerbeskattede aktier/investeringsbeviser. SKAT har ikke begået en fejl ved ikke at inddrage manglende selvangivelse af gevinst/tab i rubrik 38 i gennemgangen. SKATs udsøgning af poster til gennemgang kan ikke kvalificeres som passivitet. SKATs ændring af indkomsten i 2008 og 2009 vedrører ikke gevinst/tab på klagerens aktier/investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S og [virksomhed2] A/S, hvorfor der ikke er sammenhæng mellem SKATs ændring af selvangivelsen i 2008 og 2009 og det forhold, som ønskes genoptaget ekstraordinært i 2009 og 2010.

Det er i øvrigt ikke godtgjort, at klageren ikke inden udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, var i besiddelse af oplysninger, der gjorde ham i stand til at bede om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2009 og 2010.

Det er skatteyderens ansvar at selvangive korrekt. Det er ikke en særlig omstændighed, der begrunder ret til ekstraordinær genoptagelse, at klageren på grund af ukendskab til skattereglerne ikke i 2009 selvangav et tab på sine lagerbeskattede investeringsbeviser som et fradrag i kapitalindkomsten. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder efter bestemmelsens forarbejder ikke anvendelse på glemte fradrag.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse vedrørende indkomståret 2009. Et tab, der efter lagerprincippet, skal periodiseres til indkomståret 2009, kan ikke henføres til et efterfølgende indkomstår. Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse for indkomstårene 2011 og 2012.