Kendelse af 20-11-2017 - indlagt i TaxCons database den 17-12-2017

Der klages over, at SKAT ikke har genoptaget klagerens skatteansættelse for 2009 ekstraordinært samt over, at SKAT har beskattet klageren af gevinst på lagerbeskattede investeringsbeviser.


Indkomståret 2009

SKAT har givet afslag på at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2012

SKAT har forhøjet indkomsten med 27.351 kr. vedrørende

gevinst på lagerbeskattede investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

Klageren anskaffede på et ikke nærmere oplyst tidspunkt forud for indkomståret 2009 716 stk. investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S. [virksomhed1] A/S er et investeringsselskab.

[virksomhed1] A/S er et børsnoteret investeringsselskab, som har regnskabsår fra 1. juli – 30. juni (bagudforskudt indkomstår). Formueplejeselskaberne er ved lov nr. 98 af 10. februar 2009 om ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love, jf. § 2, nr. 1, overgået til at være investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19.

Det betyder, at gevinst og tab på investeringsbeviser for investorerne skal opgøres efter lagerprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7. I ændringslovens § 10, stk. 9 og 10, er der indsat overgangsregler. Gevinst og tab skulle for investorerne fremover medregnes i kapitalindkomsten.

SKAT udstedte den 1. oktober 2009 et styresignal vedrørende overgang til beskatning efter aktieavancebeskatningslovens § 19 og dermed lagerbeskatning som følge af lov nr. 98 af 10. februar 2009. Styresignalet er offentliggjort som SKM2009.595 SKAT. I styresignalet vejleder SKAT fysiske personer om, hvorledes de skal selvangive gevinst og tab på deres investeringsbeviser i bl.a. [virksomhed1] A/S i 2009.

På [virksomhed1] A/S´s hjemmeside havde formueplejeselskabet lagt en vejledning til selvangivelsen for 2009 (og de efterfølgende år) for ejere af investeringsbeviser, som blev omfattet af de nye regler. Af vejledningen fremgår, hvordan tab/gevinst efter lagerprincippet skal opgøres. Endvidere fremgår, at tab/gevinst skal anføres på selvangivelsens rubrik 38.

Klageren har i 2009 - 2012 modtaget en fortrykt selvangivelse (årsopgørelse). På årsopgørelserne for 2009 – 2012 fremgår ingen oplysninger om tab/gevinst på lagerbeskattede investeringsbeviser. Det fremgår af årsopgørelserne, at fristen for at indsende selvangivelse er den 1. maj.

Det fremgår af årsopgørelserne, at skatteyderen inden 4 uger har pligt til at underrette SKAT, hvis ansættelsen af indkomstskat eller ejendomsværdiskat er for lav. Endvidere fremgår, at hvis skatteyderen ikke kan godkende skatteansættelsen, kan skatteyderen inden 3 måneder fra modtagelsen af årsopgørelsen klage til Landsskatteretten eller direkte til Landsskatteretten.

Med virkning fra og med indkomståret 2010 indførte SKAT et Værdipapirsystem til automatisk beregning af gevinst og tab på aktier og omsættelige investeringsbeviser for fysiske personer, således at gevinst og tab automatisk kunne printes på årsopgørelsen for de personer, som fik en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse. Værdipapirsystemet omfatter noterede aktier og omsættelige investeringsbeviser. Konkret drejer det sig om rubrikkerne 30, 38 og 66 på årsopgørelsen. Det er oplyst, at ca. 1,2 mio. skatteydere er omfattet af værdipapirsystemet. Bankerne m.v. har pligt til at indberette køb og salg af værdipapirer til værdipapirsystemet. Systemet kan på baggrund af de indberettede oplysninger beregne gevinst og tab. Det er frivilligt, om en skatteyder vil benytte systemet og selvangive på grundlag af oplysningerne i systemet. I 2010 - 2012 virkede systemet ikke for lagerbeskattede investeringsbeviser, idet systemet ikke kunne håndtere lagerbeskattede værdipapirer, hvor investeringsselskabet havde forskudt regnskabsår. Det betød, at oplysninger om lagerværdier ofte ikke automatisk blev overført til selvangivelsen, og at skatteyderen selv skulle selvangive gevinst og tab på investeringsbeviserne.

Den 30. april 2014 udsendte SKAT et styresignal, som er offentliggjort som SKM2014.302 STY vedrørende genoptagelse af visse skatteansættelser vedrørende gevinst og tab på børsnoterede aktier på grund af fejl i indberetningerne til Værdipapirsystemet. Indberetningsfejlene havde medført fejl i et ukendt antal af årsopgørelser for de skatteydere, der havde benyttet værdipapirsystemet i 2010 og frem. SKAT udsendte efterfølgende et styresignal SKM2014.647 SKAT vedrørende den praktiske gennemførelse af genopretningen.

Landsskatteretten traf den 16. september 2014 afgørelse i en sag vedrørende anvendelsen af hhv. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, og skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, på lagerbeskattede værdipapirer omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19.

Selskabet, som var klager i sagen, havde selvangivet gevinst/tab efter realisationsprincippet. Sagen var en klage over SKATs afgørelse af 13. juni 2013 vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008. SKAT genoptog skatteansættelsen for indkomståret 2009, idet indkomståret 2009 kunne genoptages inden for den ordinære fristregel i skatteforvaltningslovens § 26. Som indgangsværdi i 2009, som var det første år, som SKAT genoptog, anvendte SKAT ultimoværdien i indkomståret 2008. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse. Landsskatterettens afgørelse er offentliggjort som SKM2014.860.LSR. Landsskatterettens afgørelse har sagsnr. 13-0211701.

Landsskatteretten traf den 9. december 2014 afgørelse i en sag vedrørende anvendelsen af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, på lagerbeskattede finansielle kontrakter. Landsskatterettens afgørelse har sagsnr. 13-0565823. Afgørelsen er offentliggjort som SKM2015.124 LSR. Sagen var en klage over SKATs afgørelse af 18. juli 2013. Klageren, et selskab, som fejlagtigt havde medregnet gevinst og tab på finansielle kontrakter efter realisationsprincippet, anmodede den 30. april 2013 SKAT om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2008 – 2011. SKAT gav afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2008. SKAT imødekom anmodningen om genoptagelse af skatteansættelsen for 2009 – 2011. Som indgangsværdi i 2009 anvendte SKAT markedsværdien på de ikke afsluttede finansielle kontrakter pr. 31. december 2008. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse.

I en afgørelse, der er offentliggjort som SKM2016.562 LSR, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse vedrørende afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelen for 2008 og 2009 vedrørende lagerbeskattede finansielle kontrakter.

Højesteret har i en dom, der offentliggjort som SKM2017.422 HR, fastslået, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, har et snævert anvendelsesområde, og at det er skatteyderens ansvar at kontrollere tallene i en fortrykt selvangivelse.

Landsskatteretten har i to afgørelser, der er offentliggjort som SKM2017.372 og SKM2017.373 stadfæstet SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2009 vedrørende lagerbeskattede investeringsbeviser i bl.a. [virksomhed1] A/S.

På klagerens årsopgørelse for 2012 er ikke medtaget gevinst/tab på klagerens lagerbeskattede investeringsbeviser.

Den 28. marts 2014 bad klageren SKAT om at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2009.

SKAT sende den 24. juni 2014 forslag om ikke at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2009 ekstraordinært og forslag om at forhøje klagerens skatteansættelse for 2012 med 27.351 kr. Klageren bad om og fik udsættelse med at få tilsendt afgørelse.

SKATs afgørelse

Anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012 er modtaget den 28. marts 2014. Fristen for at bede om ordinær genoptagelse af skatteansættelsen var den 1. maj 2013.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens § 27 er ikke opfyldt, og SKAT har derfor ikke imødekommet anmodningen om genoptagelsen af skatteansættelsen af indkomståret 2009.

På årsopgørelsen for 2012 er der ikke medtaget gevinst på lagerbeskattede investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S. Gevinsten opgøres som forskellen mellem kursværdien primo 2012 og kursværdien ultimo 2012. Reglerne herom står i aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 1 og § 23, stk. 7 samt i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 5. SKAT har derfor forhøjet indkomsten i 2012 med 27.351 kr. svarende til kursudviklingen.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at SKAT skal genoptage skatteansættelsen af indkomståret 2009. Klageren har endvidere nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelse af indkomsten i 2012 nedsættes til 0 kr.

Der er indbragt flere lignende sager for Landsskatteretten, og klageren vil gerne sikre sig, at sagerne afgøres ens således, at der gives medhold i nærværende sag, såfremt andre får medhold.

Nægtelse af genoptagelse for indkomståret 2009 stiller klageren i en uheldig situation, da en ændring af beskatningen af investeringsbeviser medfører lagerbeskatning i stedet for realisationsbeskatning.

Landsskatterettens afgørelse

Af § 26, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011 fremgår, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, fremgår, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7 og af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4, fremgår, at hvis en ansættelse efter stk. 1 eller 2 vedrører opgørelsen af en balancepost, kan opgørelsen primo indkomståret alene foretages eller ændres, såfremt ansættelsen for det foregående indkomstår ændres tilsvarende vedrørende opgørelsen ultimo for dette indkomstår.

Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7 og § 27, stk. 4, er ved lov nr. 683 af 8. juni 2017 ændret med virkning fra og med indkomståret 2017.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, fremgår, at told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27 er en videreførelse af § 35 i den tidligere skattestyrelseslov.

Følgende fremgår blandt andet af forarbejderne til bestemmelsen i den dagældende 35, stk. 1, nr. 8, i skattestyrelsesloven:

“...

Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden at fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen. Bestemmelsen vil eksempelvis finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. (...) Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende. (...) Ved vurderingen af, om der foreligger særlige omstændigheder, der kan give anledning til en ekstraordinær skatteansættelse, kan det tillægges vægt, om skatteansættelsen har væsentlig betydning for den skattepligtige. Er der således tale om en indkomstændring på mere end 5.000 kr., vil dette tale for genoptagelse af ansættelsen (...) Den skattepligtige skal endvidere dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for genoptagelse er opfyldt. (.).”

På baggrund af sagens oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at klageren ikke i 2009 selvangav et tab på sine lagerbeskattede investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S. Landsskatteretten lægger endvidere til grund, at klageren i 2012 havde en gevinst på sine investeringsbeviser i [virksomhed1] A/S, som han ikke har selvangivet.

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009 er fremsat den 29. april 2014, dvs. efter udløbet af fristen for at bede om ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, om klageren har ret til at få sin skatteansættelse for 2009 genoptaget ekstraordinært i medfør af skatteforvaltningslovens § 27 stk. 4 og § 27, stk. 1, nr. 8.

Skatteforvaltningslovens dagældende § 27, stk. 4, finder ikke anvendelse på lagerbeskattede værdipapirer.

Det er ikke godtgjort, at den manglende selvangivelse af tabet i 2009 skyldes fejl begået af SKAT. SKAT har ikke foretaget en urigtig ansættelse af klagerens indkomst i 2009. Det er ikke godtgjort, at der foreligger særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige. Klageren har selv ansvaret for selvangivelsen. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, finder efter lovbestemmelsens forarbejder og praksis ikke anvendelse på ikke selvangivne fradrag og tab. SKATs styresignal SKM2014.302 finder ikke anvendelse for indkomståret 2009. Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2009.

Landsskatteretten stadfæster endvidere af de grunde, der er anført af SKAT, at SKAT har forhøjet indkomsten i 2012 med ikke selvangivet gevinst på lagerbeskattede værdipapirer.