Kendelse af 19-09-2019 - indlagt i TaxCons database den 01-11-2019

2012

Der er tale om en klage over årsopgørelse nr. 1, hvorefter SKAT har anset klageren for fuldt skattepligtig og hjemmehørende i Danmark. SKAT har herefter foretaget en ansættelse af klageren baseret dels på indberettede oplysninger og dels på et skøn over resultatet af klagerens udlejningsvirksomhed.

Klageren har fremsat påstand om, at SKATs afgørelse annulleres.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

2013

Der er tale om en klage over årsopgørelse nr. 1, hvorefter SKAT har anset klageren for fuldt skattepligtig og hjemmehørende i Danmark. SKAT har herefter foretaget en ansættelse af klageren baseret dels på indberettede oplysninger og dels på et skøn over resultatet af klagerens udlejningsvirksomhed.

Klageren har fremsat påstand om, at SKATs afgørelse annulleres.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er dr. phil. i arkæologi og forfatter til bl.a. artikler og bøger m.v.

Klageren ejer ejendommene [adresse1], [by1], og [adresse2], [by2]. Endvidere ejer klageren en ejendom i Sverige og en på Kreta. Ejendommene er bl.a. anvendt til udlejning.

Det fremgår af klagerens årsopgørelse for 2012 og 2013, at der er beregnet ejendomsværdiskat af ejendommen på [adresse1], og at ejendommen på [adresse2] er registreret som udlejet hele året, hvorfor der ikke er beregnet ejendomsværdiskat for den. Ejendommene i Sverige og på Kreta fremgår ikke af årsopgørelserne.

Klageren havde bopæl på [adresse1], men meldte flytning til sin ejendom i Grækenland den 31. december 2010. Den 6. juni 2014 flyttede han tilbage til [adresse1].

Klageren er bl.a. direktør i [virksomhed1] ApS, der har adresse på [adresse1], [by1]. Ifølge selskabets årsrapport for perioden 1. juli 2012 til 30. juni 2013 havde det til formål at drive konsulentvirksomhed, undervisning og dermed beslægtet virksomhed.

Kapitalen i [virksomhed1] ApS er ejet af [virksomhed2] ApS, som klageren også er direktør i. Klageren ejer hele kapitalen i [virksomhed2] ApS. Ifølge selskabets hjemmeside (www.[virksomhed2].dk) yder selskabet hjælp og støtte til at skaffe EU-tilskud samt påtager sig at hjælpe med eller helt at påtage sig projektadministration.

Klageren har ikke inden for selvangivelsesfristen indgivet personlig selvangivelse for 2012 og 2013.

Den 6. november 2013 sendte SKAT derfor et forslag om en skønsmæssig ansættelse af klagerens skat for 2012.

Den 26. november 2013 meddelte klageren SKAT, at han var fraflyttet Danmark den 1. januar 2011, og at han ikke havde noget skattetilsvar til Danmark. Han vedlagde et dokument på græsk dateret den 24. maj 2012. Klageren oplyste, at dokumentet er en bekræftelse fra de græske myndigheder på, at hans skatter for 2011 er betalt.

Klageren og SKAT havde herefter en korrespondance om klagerens beskatning.

Den 20. februar 2014 sendte SKAT et forslag til klageren, hvoraf fremgår, at SKAT anser klagerens fulde skattepligt til Danmark for bevaret. Af forslaget fremgår bl.a.:

”Du har efter fraflytningen en helårsbolig til rådighed i Danmark, og er derfor stadig fuldt skattepligtig her til landet.

Du ejer fast ejendom her i landet beliggende [adresse1], [by1] hvor du ifølge folkeregisteret har boet indtil 31.12.2010, endvidere ejes ejendommen [adresse2], [ø1].

Du ejer fast ejendom her i landet og er derfor fuldt skattepligtig til Danmark jf. kildeskattelovens § 1, stk., nr. 1, når du har rådighed over bolig her i landet.

Skat har tidligere i brev af 25. februar 2011 samt brev af 17. januar 2014 bedt om redegørelse samt dokumentation for dine forhold efter fraflytningen 31.12.2010 i henholdsvis Danmark og Grækenland.

Hvorvidt du efter en konkret vurdering ville kunne anses for hjemmehørende i udlandet, har Skat ikke grundlag for at foretage da du ikke har indsendt det materiale vi har bedt om.

Det er derfor Skats vurdering af du fortsat er fuldt skattepligtig og hjemmehørende her i landet jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Af skattekontrollovens § 1, stk. 1, fremgår det, at enhver, der er skattepligtig her til landet, skal over for told- og skatteforvaltningen årligt selvangive sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ. Det fremgår endvidere af statsskattelovens § 4, at alle indtægter er skattepligtige "hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke"(Globalindkomstprincippet).

Selvangivelsen skal omfatte alle dine indtægter og fradrag, uanset hvor i verden de stammer fra. Det betyder, at du sammen med din almindelige selvangivelse skal udfylde en selvangivelse for udenlandsk indkomst. Det gælder også, selv om du eventuelt ikke skal betale dansk skat af de indtægter, du har haft i udlandet.

Begge selvangivelser kan udfyldes i TastSelv, som du finder på skat.dk/tastselv.

Oplysninger som Skat bad dig sende i brev af 17.1.2014 var som følger:

Skat har i forbindelse med din fraflytning bedt dig redegøre for dine bopæls- og skatteforhold i udlandet. I brev af 25. februar 2011 har vi sendt dig 2 blanketter, dels et skema du selv skal udfylde "oplysninger om bopælsforhold med videre til Skat ved ophold i udlandet" og dels en blanket de græske myndigheder skal udfylde og attestere "Attestation af bopæls- og skatteforhold". Endvidere har vi i brev af 17. januar 2014 bedt dig sende en række oplysninger, for afklaring af dine skattepligtsforhold her i landet samt i Grækenland.

Du har sammen med selvangivelsen for 2010 sendt blanketten bopæls- og skatteforhold, hvorpå der er skrevet dit navn, adresse, personnummer i Grækenland m.v., men blanketten er ikke attesteret af de græske skattemyndigheder. Endvidere er vedlagt 2 dokumenter på græsk. Skat har oversat dokumenterne og det fremgår, at der er tale om en fuldmagt samt en ansøgning. Du har således ikke dokumenteret, at du er bosiddende og skattepligtig til Grækenland efter reglerne for derboende personer.

Du ejer fast ejendom her i landet og er derfor fuldt skattepligtig til Danmark jf. kildeskattelovens § 1, stk., nr. 1, da du har rådighed over bolig her i landet. Da du også har bolig til rådighed i Grækenland skal det afgøres efter reglerne i dobbeltbeskatningsaftalen (DBO) mellem Danmark og Grækenland artikel 4, hvor du er skattemæssigt hjemmehørende.

Du bedes derfor indsende følgende:

1. Vedlagte blanket "Bopæls- og skatteforhold" udfyldt og attesteret af de græske myndigheder.
2. Vedlagte blanket "oplysninger om bopælsforhold med videre til Skat ved ophold i udlandet" som du selv skal udfylde og underskrive.
3. Såfremt ejendommen i Danmark er udlejet bedes du indsende lejekontrakten.
4. Dokumentation for dage med ophold i henholdsvis Danmark og Grækenland efter fraflytningen, herunder flybilletter, rejsedokumenter m.v.
5. Dokumentation for opholdsperioder i Grækenland, herunder kontoudtog, kvitteringer m.v. hvoraf fremgår at kreditkort m.v. er anvendt i udlandet.
6. Redegørelse for omfanget af dit arbejde i dit danske selskab.
7. Redegørelse for eventuelle erhvervsmæssige forhold i Grækenland.

(...)”

Den 28. april 2014 skrev klageren bl.a. følgende til SKAT:

”Jeg har i januar 2011 skriftlig meddelt Dem, at jeg fraflyttede Danmark pr. 1/1 2011 og at jeg derfor ikke har noget skattetilsvar til Danmark. De har ikke reageret på denne skrivelse, hvorfor De ikke mere end 3 år efter, og efter udløbet af almindelige forældelsesfrister, overhovedet er berettiget til at rejse krav mod mig.

De anfører endvidere i Deres skrivelser, at jeg skulle råde over boliger i Danmark. Som meddelt Dem telefonisk er dette ganske ukorrekt.

Jeg ejer godt nok to ejendomme, henholdsvis [adresse2], [by3] og [adresse1], [by1] i Danmark. Men dispositionsretten til begge er allerede før min fraflytning fra Danmark overdraget til et kroatisk udlejningsselskab. For [adresse1]s vedkommende endda på den premis, at selskabet skal respektere en 10 årig udlejningskontrakt med [virksomhed2] (Kopi af lejekontrakter vedlagt til Deres orientering).

Jeg disponerer således ikke over bopæl i Danmark og derfor ikke forpligtet til at fremsende yderligere materiale til Dem.

De har fremsendt to skema'er, som De beder mig udfylde. - Det er allerede sket i januar 2011. Hvad angår det skema, som skal attesteret af [by4] kommune har jeg igen udfyldt Deres skema. Jeg har anmodet skatteforvaltningen i [by4] om at attestere det ene. Desværre har jeg endnu ikke modtaget dette retur fra nævnte, græske skattemyndighed. De vil modtage dette, straks jeg har modtaget det fra de græske myndigheder. - Jeg skal efter sagens natur anmode om udsættelse med fremsendelse af pågældende blanket til jeg har modtaget den fra de græske myndigheder. – det andet skema har De allerede modtaget i underskrevet stand i 2011.

Der fremsendes tillige som dokumentation en kopi af min græske selvangivelse. Som det vil fremgå heraf er jeg fuldt beskattet i Grækenland.”

Brevet var vedlagt:

1. En lejekontrakt vedrørende [adresse1], [by1], dateret den 23. december 2010.
Det fremgår af kontrakten, at klageren udlejer et lokale på 32 m² samt adgang til køkken, bad, udearealer og lagerfaciliteter til [virksomhed2] ApS for en månedlig leje på 6.500 kr. Lejemålet påbegyndes den 1. januar 2011 og er uopsigeligt indtil den 31. december 2021. Klageren har underskrevet kontrakten som både udlejer og lejer.
2. En leasingkontrakt vedrørende [adresse2], [by2], dateret den 26. december 2010.
Det fremgår af kontrakten, at klageren overdrager alle rettigheder til at udleje ejendommen til ejendomsfirmaet [virksomhed3] d.o.o. i Kroatien. Aftalen er indgået pr. 1. januar 2011 og løber indtil den opsiges af en af parterne. Det fremgår, at klageren kun må benytte ejendommen mod betaling af den leje andre også betaler. Endvidere fremgår, at klageren skal have 50 % af det årlige overskud ved udlejningen. Klageren har underskrevet kontrakten for begge parter.
3. En leasingkontrakt vedrørende [adresse1], [by1], dateret den 31. december 2010.
Det fremgår af kontrakten, at klageren overdrager alle rettigheder til at udleje ejendommen til ejendomsfirmaet [virksomhed3] d.o.o. i Kroatien. Aftalen er indgået pr. 1. januar 2011 og løber indtil den opsiges af en af parterne. Det fremgår, at klageren skal have 50 % af det årlige overskud ved udlejningen. Klageren har underskrevet kontrakten for begge parter.
4. En blanket på græsk med klagerens navn og bl.a. årstallet 2013 på.

SKAT har herefter i et brev dateret den 13. juni 2014 bedt klageren om at indsende regnskaber vedrørende udlejningen af klagerens ejendomme i såvel Danmark som Grækenland. SKAT oplyste endvidere bl.a., at dokumenter på græsk ikke kan anses for dokumentation med mindre de er oversat til dansk af en certificeret translatør.

Klageren sendte ikke regnskaberne, og den 14. oktober 2014 sendte SKAT forslag om skønsmæssige ansættelser af klagerens indkomst for 2012 og 2013 til klageren.

Til brug for ansættelsen har SKAT bl.a. søgt oplysninger om klagerens ejendomme og virksomheder på deres hjemmesider. Endvidere er søgt på andre ejendomme, der udlejes på Kreta og oplysninger om græsk ejendomsskat.

Klageren gjorde ikke indsigelser over for forslagene, og den 13. november 2014 blev der udfærdiget årsopgørelser. Årsopgørelserne er i overensstemmelse med forslagene på alle punkter bortset fra ejendomsværdiskatten, der i forslagene er beregnet til 15.120 kr. og på årsopgørelserne til 18.900 kr.

Ved et brev dateret den 12. februar 2015 sendte klageren en klage over årsopgørelserne til Skatteankestyrelsen. Klagen er registreret modtaget den 13. februar 2015. Som bilag til klagen modtog Skatteankestyrelsen den 16. februar 2015 endvidere kopi af en selvangivelse for 2013 dateret den 10. februar 2015. Selvangivelsen indeholder kun delvis de beløb, som er indberettet på klageren af pensionsvirksomheder og banker m.fl. Selvangivelsen indeholder ingen oplysninger om resultatet af klagerens udlejningsvirksomhed.

Klageren har ikke indsendt en selvangivelse for 2012.

Den 2. november 2018 sendte Skatteankestyrelsen en sagsfremstilling med forslag om, at SKATs afgørelser efter styrelsens opfattelse skulle stadfæstes.

Klageren har herefter indsendt følgende bilag:

a) Ni el-regninger fra det græske forsyningsselskab [virksomhed4] fra 2011, 2012 og 2013.
b) Tre fakturaer fra [virksomhed5] dateret den 18. august 2012 lydende på henholdsvis 5,97 EUR, 32,21 EUR og 38,18 EUR.
c) En faktura på 36,59 EUR fra [virksomhed6] pc dateret den 22. august 2012.
d) En faktura fra [virksomhed7] (græsk udbyder af mobile netværk) dateret den 20. august 2012, en dateret den 1. marts 2013, en dateret den 4. juli 2013 og en dateret den 17. juli 2013. Fakturaerne lyder på henholdsvis 35,81 EUR, 5,00 EUR og 15,01 EUR.
e) Et brev fra [virksomhed8] ([virksomhed9].) dateret den 19. maj 2011.
f) Et dokument på græsk dateret den 18. juli 2013 underskrevet af klageren.
g) En ikke udfyldt blanket på græsk fra [virksomhed10]
h) Fakturaer fra [virksomhed10], der formentlig vedrører vandforbrug i forskellige perioder. (23. august 2011 til den 31. december 2011, 1. oktober 2012 til den 31. december 2012, 21. marts 2013 til 18. juni 2013, 19. juni 2013 til den 23. september 2013, 24. september 2013 til 23. december 2013). Den ældste måleraflæsning lyder på 1.057 m³ og den sidste på 1.066 m³.
i) Et dokument på græsk med ukendt indhold.
j) To dokumenter på græsk dateret den 24. maj 2012.
k) Et dokument på græsk dateret den 23. februar 2011.
l) En håndskrevet kvittering dateret den 9. juli 2013 vedrørende et beløb på 106 EUR.
m) En faktura på 29,88 EUR dateret den 18. juli 2013.
n) En faktura på 91,47 EUR dateret den 25. juli 2013.
o) Diverse breve til SKAT.
p) En dansk selvangivelse for 2013 dateret den 10. februar 2015.

SKATs afgørelse

SKAT har anset klageren for fuldt skattepligtig og hjemmehørende i Danmark i såvel 2012 som 2013. SKAT har herefter foretaget en skønsmæssig ansættelse af klageren baseret på dels indberettede oplysninger, dels på et skøn over resultatet af klagerens udlejningsvirksomhed.

Følgende fremgår af det forslag til afgørelse, som årsopgørelsen nr. 1 for 2012 er udarbejdet efter:

”Du har ikke selvangivet for 2012.

Derfor foreslår SKAT, at vi fastsætter grundlaget for din skat til:

Lønindkomst, fri telefon, bestyrelseshonorar m.v.

1.229 kr.

Pension, dagpenge m.v. og stipendier fra SUstyrelsen

297.721 kr.

Honorarer og vederlag i form af visse goder m.v.

3.396 kr.

Uddelinger fra foreninger og fonde m.v.

40.774 kr.

Bidrag og præmie til privattegnet kapitalpension

-600 kr.

Udgifter med servicefradrag

-15.000 kr.

Renteudgifter pengeinstitutter, pensionskasser

-81.895 kr.

Ejendomsværdiskatten (...)

15.120 kr.

Skattepligtigt overskud ved udlejning af [adresse1], jf. nedenfor

54.000 kr.

Skattepligtigt overskud ved udlejning af ejendommene i Sverige, [by4] og på [ø1], jf. nedenfor

203.000 kr.

Lejeindtægt

Ifølge dit brev af 28. april 2014 er kontorlokale på [adresse1] udlejet fra d. 1. jan. 2011 og 10 år frem. Du skal betale skat af lejeindtægten. Reglerne står i statsskattelovens § 4, stk. 1, b

Når en del af ejendommen udlejes, skal beskatningen foretages efter ligningslovens § 15 P

Lejeindtægt 6.500 * 12

= 78.000

Bundgrænse

= -24.000

54.000

Skattepligt

Ifølge Bygge- og Boligregisteret ejer du ejendommene på [adresse1] og [adresse2]. Ifølge de indsendte kontrakter er det kun en del af ejendommen [adresse1], der bliver udlejet – resten af boligen er ikke udlejet.

I henhold til kildeskattelovens § 1 er du fuldt skattepligtig til Danmark når du har bopæl i Danmark. Når du er fuldt skattepligtig til Danmark, skal du selvangive din globalindkomst, jf. SL § 4.

Ifølge dine egne samt foreliggende oplysninger udlejer du følgende:

[adresse2] på [ø1]
Hus ved [by5] i Sverige, [by6]
Hus på [by4] i Grækenland

Du har ikke indsendt de tidligere udbedte udlejningsregnskaber, hvorfor Skat i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 kan fastsætte din skatteansættelse skønsmæssigt.

Skat skønner overskuddet af dine ejendomme til at udgøre:

Indkomstår

2012

[adresse2]

32.000

[by6], [by5]

21.000

[by4]

150.000

I alt

203.000

Til grund for denne vurdering ligger:

[adresse2]

Er et hus på [ø1] på 99 m2, der ifølge hjemmesiden er moderniseret og velholdt med bindingsværk og stråtag. Det er indrettet med moderne køkken, stor stue med brændeovn, stort badeværelse og to soveværelser. Der forefindes alle moderne bekvemmeligheder – herunder internetadgang. Huset har en stor lukket terrasse med weber-kuglegrill.

På baggrund af beliggenheden og den beskrevne vedligeholdelsesstand er det antaget at det ville kunne lejes ud for ca. kr. 3.000 månedligt.

Ejendomsskatter udgør ifølge de foreliggende oplysninger ca. kr. 1.000 pr. år og fællesudgifterne er skønnet til at have udgjort ca. kr. 3.000 om året.

[by6], [by5]

Et hus i smålands højland på 110 m2 på 2 etager, der ifølge hjemmesiden er et pudset træhus med centralvarme og nyt elfyr. Grunden er på ca. 2.500 m2. Huset består af opholdsstue, lille bibliotek, stort køkken, toilet og badeværelse. På 1. salen er indrettet 3 soveværelser.

På baggrund af beliggenheden og den beskrevne vedligeholdelsesstand er det antaget at det ville kunne lejes ud for ca. kr. 3.000 månedligt.

Ejendomsskatter udgør ifølge de foreliggende oplysninger ca. kr. 9.000 pr. år og fællesudgifterne er skønnet til at have udgjort ca. kr. 6.000 om året.

[by4], Grækenland

Lejligheden (ét-plans bebyggelse) er beliggende på Vestkreta og er 74 m2 med 4-6 sovepladser. Lejligheden er nær strand, busstoppested og indkøbsmuligheder. Den indeholder stor stue, køkken, toilet/bad samt et stort soveværelse. Til lejligheden hører to eksklusive terrasser.

Lejligheden er bygget i 1980 og er renoveret i 2008. Den indeholder alle moderne faciliteter.

På baggrund af beliggenheden og den beskrevne vedligeholdelsesstand og sammenlignelige udlejningslejligheder i området er det antaget at lejligheden ville kunne lejes ud pr. uge for:

Januar

Kr. 2.500

Februar

Kr. 2.500

Marts

Kr. 3.750

April

Kr. 3.750

Maj

Kr. 3.750

Juni

Kr. 5.000

Juli

Kr. 5.000

August

Kr. 5.000

September antages at blive benyttet privat, og er derfor ikke udlejet.

Oktober

Kr. 3.750

November

Kr. 3.750

December

Kr. 2.500

Ejendomsskatter udgør ifølge de foreliggende oplysninger fra internettet om de nyligt besluttede tiltag og skattesvar ca. kr. 5.000 pr. år og vedligeholdelses- og rengøringsudgifter er anslået til at have udgjort ca. kr. 10.000 om året.

(...)

De øvrige beløb for 2012 har SKAT fået oplyst. Du kan se, hvem der har indberettet oplysninger til os på skat/tastselv (...)”

Følgende fremgår af det forslag til afgørelse, som årsopgørelsen nr. 1 for 2013 er udarbejdet efter:

”Du har ikke selvangivet for 2013.

Derfor foreslår SKAT, at vi fastsætter grundlaget for din skat til:

Pension, dagpenge m.v. og stipendier fra SUstyrelsen

338.444 kr.

Honorarer og vederlag i form af visse goder m.v.

2.479 kr.

Uddelinger fra foreninger og fonde m.v.

39.199 kr.

Renteudgifter pengeinstitutter, pensionskasser

-66.163 kr.

Renteudgifter offentlig gæld

-10.536 kr.

Renteudg. Realkredit/reallånefonde

-133.706 kr.

Ejendomsværdiskatten (...)

15.120 kr.

Skattepligtigt overskud ved udlejning af [adresse1], jf. nedenfor

54.000 kr.

Skattepligtigt overskud ved udlejning af ejendommene i Sverige, [by4] og på [ø1], jf. nedenfor

203.000 kr.

Lejeindtægt

Ifølge dit brev af 28. april 2014 er kontorlokale på [adresse1] udlejet fra d. 1. jan. 2011 og 10 år frem. Du skal betale skat af lejeindtægten. Reglerne står i statsskattelovens § 4, stk. 1, b.

Når en del af ejendommen udlejes, skal beskatningen foretages efter ligningslovens § 15 P

Lejeindtægt 6.500 * 12

= 78.000

Bundgrænse

= -24.000

54.000

Skattepligt

Ifølge Bygge- og Boligregisteret ejer du ejendommene på [adresse1] og [adresse2]. Ifølge de indsendte kontrakter er det kun en del af ejendommen [adresse1], der bliver udlejet – resten af boligen er ikke udlejet.

I henhold til kildeskattelovens § 1 er du fuldt skattepligtig til Danmark når du har bopæl i Danmark. Når du er fuldt skattepligtig til Danmark, skal du selvangive din globalindkomst, jf. SL § 4.

Ifølge dine egne samt foreliggende oplysninger udlejer du følgende:

[adresse2] på [ø1]
Hus ved [by5] i Sverige, [by6]
Hus på [by4] i Grækenland

Du har ikke indsendt de tidligere udbedte udlejningsregnskaber, hvorfor Skat i henhold til skattekontrollovens § 5, stk. 3 kan fastsætte din skatteansættelse skønsmæssigt.

Skat skønner overskuddet af dine ejendomme til at udgøre:

Indkomstår

2013

[adresse2]

32.000

[by6], [by5]

21.000

[by4]

150.000

I alt

203.000

Til grund for denne vurdering ligger:

[adresse2]

Er et hus på [ø1] på 99 m2, der ifølge hjemmesiden er moderniseret og velholdt med bindingsværk og stråtag. Det er indrettet med moderne køkken, stor stue med brændeovn, stort badeværelse og to soveværelser. Der forefindes alle moderne bekvemmeligheder – herunder internetadgang. Huset har en stor lukket terrasse med weber-kuglegrill.

På baggrund af beliggenheden og den beskrevne vedligeholdelsesstand er det antaget at det ville kunne lejes ud for ca. kr. 3.000 månedligt

Ejendomsskatter udgør ifølge de foreliggende oplysninger ca. kr. 1.000 pr. år og fællesudgifterne er skønnet til at have udgjort ca. kr. 3.000 om året.

[by6], [by5]

Et hus i smålands højland på 110 m2 på 2 etager, der ifølge hjemmesiden er et pudset træhus med centralvarme og nyt elfyr. Grunden er på ca. 2.500 m2. Huset består af opholdsstue, lille bibliotek, stort køkken, toilet og badeværelse. På 1. salen er indrettet 3 soveværelser.

På baggrund af beliggenheden og den beskrevne vedligeholdelsesstand er det antaget at det ville kunne lejes ud for ca. kr. 3.000 månedligt.

Ejendomsskatter udgør ifølge de foreliggende oplysninger ca. kr. 9.000 pr. år og fællesudgifterne er skønnet til at have udgjort ca. kr. 6.000 om året.

[by4], Grækenland

Lejligheden (ét-plans bebyggelse) er beliggende på Vestkreta og er 74 m2 med 4-6 sovepladser. Lejligheden er nær strand, busstoppested og indkøbsmuligheder. Den indeholder stor stue, køkken, toilet/bad samt et stort soveværelse. Til lejligheden hører to eksklusive terrasser.

Lejligheden er bygget i 1980 og er renoveret i 2008. Den indeholder alle moderne faciliteter.

På baggrund af beliggenheden og den beskrevne vedligeholdelsesstand og sammenlignelige udlejningslejligheder i området er det antaget at lejligheden ville kunne lejes ud pr. uge for:

Januar

Kr. 2.500

Februar

Kr. 2.500

Marts

Kr. 3.750

April

Kr. 3.750

Maj

Kr. 3.750

Juni

Kr. 5.000

Juli

Kr. 5.000

August

Kr. 5.000

September antages at blive benyttet privat, og er derfor ikke udlejet.

Oktober

Kr. 3.750

November

Kr. 3.750

December

Kr. 2.500

Ejendomsskatter udgør ifølge de foreliggende oplysninger fra internettet om de nyligt besluttede tiltag og skattesvar ca. kr. 5.000 pr. år og vedligeholdelses- og rengøringsudgifter er anslået til at have udgjort ca. kr. 10.000 om året.

(...)

De øvrige beløb for 2013 har SKAT fået oplyst. Du kan se, hvem der har indberettet oplysninger til os på skat/tastselv (...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at SKATs afgørelser annulleres.

Af klagen fremgår:

”Jeg har i dag været inde på deres website og ser til min store overraskelse, at der ligger årsopgørelser for henholdsvis 2012 og 2013. Jeg har INTET hørt om dette og må på det skarpeste protestere både over for Deres arbejdsmetoder samt indholdet af disse såkaldte ”årsopgørelser”.

Hvad angår skatteåret 2012 fremgår det af Deres website at, at den pågældende årsopgørlse er indlagt 13. november 2014 som årsopgørelse nr. 1.

I den anledning skal jeg erindre om, at De tidligere har fremsendt forslag til årsopgørelse for pågældende år. Dette blev afvist fra min side, da jeg i 2012 var bosiddende i Grækenland, havde skattetilsvar til Grækenland og ikke til Danmark. Som svar herpå meddelte de, at årsopgørelsen for 2012 var sat i hvile, idet De afventede en afklaring af skattepligten i 2011. Siden har jeg intet hørt fra Dem hverken vedr. 2011 eller 2012. Jeg må derfor på det kraftigste klage over, at de på trods af heraf tilfører min skattemappe smuds med pågældende såkaldte årsopgørelse. Det er administrativt klart uacceptabelt og påklages hermed.

Hvad indholdet af ”årsopgørelsen” 2012 angår skal jeg fastholde, at punkterne: Overskud virksomhed/udlejningsejendom”, ”Pensioner” og ”Gruppelivsforsikring, legater og bestemte personalegoder” er forkert opgjort. Jeg henviser til tidligere skrivelser, idet jeg hermed på ny skal kræve årsopgørelsen ændret til overensstemmelse med det af mig oplyste.

Jeg må kræve, at De omgående fjerner pågældende dokument fra min skattemappe.

Hvad angår skatteåret 2013 finder jeg også en såkaldt årsopgørelse, men udateret og i en ganske anden form. Det er første gang jeg bliver præsenteret for et skattekrav fra Deres side vedr. skatteåret 2013, hvor jeg stadig har bopæl i Grækenland og ikke har noget skattetilsvar til den danske stat. De har da heller ikke fremsendt selvangivelse eller andet materiale overhovedet vedr. dette skatteår.

Det fremgår af Deres website, at jeg ikke har indsendt selvangivelse. Dette er ganske korrekt, fordi De heller ikke har fremsat ønske herom eller fremsendt nogen selvangivelse til udfyldelse; - jeg tillader mig at formode, fordi De erkender, at jeg ikke har skattetilsvar til Dem i det pågældende år.

Jeg skal derfor hermed indgive en ganske alvorlig klage over, at De forurener min skattemappe med disse dokumenter, idet jeg må kræve dem fjernet omgående. Ligeledes må jeg naturligvis gøre kraftig indsigelse mod indholdet af den pågældende årsopgørelse, hvis tal er fri fantasi fra Deres side.

Til de enkelte poster skal jeg bemærke. Der er fejl i ansættelse af

Overskud virksomhed/udlejningsejendom

Pensioner, dagpenge stipendier m.v.

Lagater og bestemte personalegoder

Nettoindtægt sommerhus/værelse

Renteudgifter, offentlig gæld (den har jeg ingen af)

Men generelt er jeg ikke skattepligtig til Danmark i 2013, hvorfor den pågældende årsopgørelse skal trækkes tilbage.

(...).”

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Skattestyrelsen har bl.a. bemærket:

”1. Subjektiv skattepligt

Af sagen fremgår, at klager anser sin skattepligt til Danmark for ophørt den 1. januar 2011, hvor klager meldte fraflytning i folkeregisteret, på trods af at have bevaret sine to danske ejendomme i [by1] og i [by2].

Det tilkommer klager at dokumentere opgivelsen af sin bopæl i Danmark og dermed skattepligtens ophør, jf. SKM 2001.388.HR. Til dette bemærker Skattestyrelsen, at klager ikke har fremlagt nogen dokumentation til støtte for klagers påstand.

At klager ifølge folkeregisteret senere meldte flytning tilbage til [adresse1], [by1], skærper klagers bevisbyrde, jf. SKM 2016.367.BR

Skattestyrelsen fastholder således, at klages fulde skattepligt til Danmark ikke er ophørt i den relevante periode.

2. Objektiv skattepligt

Grundet klagers manglende medvirken til sagens oplysning, har SKAT skønsmæssigt ansat klagers indkomst, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3. Til brug for det af SKAT udøvede skøn, er både tredjepartsindberetninger samt markedsleje for lignende udlejningsejendomme anvendt. Der ses ikke af klager at være fremlagt oplysninger der kan give anledning til at ændre dette skøn.”

Klagerens bemærkninger

Klageren har i et indlæg dateret den 7. december 2018 anført følgende til Skatteankestyrelsens forslag:

”Hvad angår udlejning af ejendommen [adresse1] må der foreligge en direkte misforståelse. -

Lejekontrakten vedr. udlejning af denne ejendom blev ophævet i forbindelse med [virksomhed1] ApS's konkurs i sommeren 2011. - Dette er tidligere meddelt SKAT, som er frafaldet krav. - Der er således ingen lejeindtægter. - Tallet er:0 kr.

Hvad angår ejendommene i [by7], [by5] og [by3] har disse tidligere været brugt til udlejning. Dette skete dels gennem et kroatisk firma.

Med [virksomhed11]'s indtog på det danske marked er denne private udlejningsvirksomhed gået helt i stå. Det er endda MEGET beklageligt, at et amerikansk firma på den måde, som tilfældet er her, kan opnå monopol på det danske marked. Men det er desværre en kendsgerning, som direkte er understøttet af SKAT gennem aftaler med nævnte firma. Jeg ønsker ikke at udleje gennem [virksomhed11], bl.a. fordi jeg ikke kan tage depositum af lejerne. Resultatet af disse forhold er der iundgået aftale med ovennævnte selskab om, at udlejningsvirksomheden er sat i pause. Der er således pga. [virksomhed11]'s indtog på markedet desværre ikke nogle lejeindtægter i de to nævnte år. - Tallet er er altså: 0 kr.

Det kan i øvrigt oplyses, at jeg netop af samme grund efterfølgende har afhændet ejendommen i [by5].”

Klageren har i et indlæg dateret den 24. januar 2019 yderligere bemærket:

”I forlængelse af mit brev af 9. december 2018 fremsendes vedlagt:

Min originale, græske skatteopgørelse for 2013.

Diverse bilag, for 2012, 2013 og delvis 2011.

Brev af 31. maj 2014, som viser, at udfyldt bopælsattest er fremsendt til Dem af skattekontoret i [by4]. som klart dokumentere, at jeg i den pågældende periode har haft fast ophold i Grækenland, har svaret min skat til den græske stat, og IKKE er skattepligtig i Danmark.

I Grækenland bruger jeg [virksomhed12], [by4], som bankforbindelse (senere købt af [finans1]) hvor jeg siden 2002 har haft en bogløs konto med nr. [...66].

Der kan derfor efter sagens natur ikke nu 6 år efter, - og efter udløbet af enhver forældelsesfrist for Deres krav, - fremlægges kontoudtog for kontoen.

Det ville heller ikke være særligt oplysende, da økonomien på Kreta fortsat i overvældende grad er en kontant pengeøkonomi.

Hvad angår Deres medarbejder (...) krav om, at jeg skulle fremlægge dokumentation for mine flyrejser rund omkring i Europa må jeg afvise dette, som et fuldstændigt utilstedeligt ønske fra pågældende medarbejder om at snage i mit privatliv! (...)”

Endelig har klageren i et indlæg dateret den 27. januar 2019 bemærket:

”Som svar på Deres skrivelse af 15. januar 2019 skal jeg tilkendegive, at denne er så fejlbehæftet og mangelfuld, at den IKKE kan danne baggrund for en forhandling i Landsskatteretten. - Jeg må derfor kræve, at sagen optages til fornyet forbehandling i Skattestyrelsen.

1. Det anføres i pågældende dokument, at jeg ikke har indgivet selvangivelse for årene 2012 og 2013, hvorfor min skattepligtige indtægt må fastsættes skønsmæssigt. - Dette er lodret løgn. Skat har modtaget en selvangivelse for 2013 den 21. januar 2015. Kopi heraf vedlægges. Jeg må kræve, at den lægges til grundlag for årsopgørelsen i 2013 (se bilag).
2. Jeg er som bekendt fritaget for digital post, hvorfor al korrespondance skal foregå på papir. Skat har imidlertid IKKE fremsendt skema til årsopgørelse for 2012 overhovedet. Derved har man direkte afskåret mig fra at indgive en sådan. På trods heraf har jeg imidlertid i brevform til SKAT meget tydeligt redegjort for mine indtægtsforhold i pågældende regnskabsår. De af mig fremlagte oplysninger kræves lagt til grund for årsopgørelsen i 2012 (se bilag).
3. Det er ved fremlæggelse af mine græske selvangivelser for både 2012 og 2013 dokumenteret, at jeg i de pågældende år var fuld skattepligtig i Grækenland. Der er tillige fremlagt fuld dokumentation for mit ophold i Grækenland i de pågældende år. Jeg har således meget klart dokumenteret, at jeg IKKE er skattepligtig til Danmark, hverken i 2012 eller 2013 (bilag tidligere fremsendt). - Det kan i den forbindelse oplyses, at når blanketten vedr. bopæls- og skatteforhold oprindelig blev fremsendt uden attestation fra de græske skattemyndigheder skyldes det, at jeg blev afkrævet bestikkelse for at få den underskrevet. Dette er som bekendt klart ulovligt, - og jeg formoder ikke at de danske skattemyndigheder vil opfordre hertil.
4. Hvad angår lejeindtægter for [adresse1] må der tydeligvis foreligge en misforståelse fra SKAT's side. Den med [virksomhed2] og mig indgåede lejeaftale blev på [virksomhed2] foranledning annulleret i sommeren 2011 i forbindelse med [virksomhed1] ApS konkurs. Lejer havde simpelt hen ingen mulighed for at betale sin husleje. -Alt dette er tidligere meddelt SKAT med dokumentation i form af kopi af de relevante dokumenter. SKAT har ikke haft bemærkninger hertil. Der er heller ikke i mine selvangivelser optaget udgifter for driften af ejendommen. Som tidligere meddelt Skatteankestyrelsen skal tallet her være 0 (se bilag).
5. Hvad angår ejendommen [adresse3], [Grækenland] udgjorde denne bolig for mig i både 2012 og 2013. Den kunne derfor efter sagens natur IKKE gøres til genstand for udlejning. Der er da heller ikke i selvangivelserne medtaget udgifter til driften af ejendommen. Som tidligere meddelt Skatteankestyrelsen skal tallet her være 0 (se bilag).
6. Hvad angår ejendommene [adresse2], [by3], og [adresse4], [by5], har udlejningen af disse - som meddelt i mit brev til Dem af 7. december 2018 - måtte stilles i bero pga. den helt urimelige konkurrence, som privat udlejning bliver udsat for af [virksomhed11]. Der har således IKKE været nogle udlejningsindtægter i hverken 2012 og 2013. I konsekvens heraf er der heller ikke på selvangivelserne optaget udgifter til ejendommenes drift. Som meddelt Dem tidligere, skal tallet her være 0 (se bilag).
7. For så vidt angår 2013 bestrides det, at jeg har haft fri telefon. - Tværtimod er telefonregninger fra det græske teleselskab fremlagt (bilag tidligere fremsendt).
8. Sagen er indbragt for Landsskatteretten. Der er således direkte fejlagtigt, når der i dokumentets side 10 stilles forslag til Skatteankenævn Fredensborgs afgørelse af sagen.

(...)”

Retsmødet

På retsmødet i Landsskatteretten fremsatte klagerens repræsentant principalt påstand om, at SKATs årsopgørelser for 2012 og 2013 er ugyldige og subsidiært om, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling i Skattestyrelsen.

Repræsentanten bemærkede indledningsvis, at klageren nu ikke længere bestrider, at han er fuldt skattepligtig til Danmark, og ligeledes ikke gør indsigelser mod de beløb, der er indberettet til SKAT af danske myndigheder og banker m.v. Sagen angår herefter udelukkende indkomstopgørelsen.

Repræsentanten gjorde bl.a. gældende, at der foreligger så væsentlige sagsbehandlingsfejl, der er i strid med de forvaltningsretlige regler, at SKATs afgørelser er ugyldige.

For det første opfylder afgørelserne ikke de krav, der stilles til en skønsmæssig ansættelse. Således har SKAT ikke angivet de hovedhensyn, der ligger bag afgørelsen, og der er herudover ingen overskuelig og forståelig talmæssig opgørelse af, hvordan SKAT har opgjort resultaterne af udlejningen. Skønnet er herudover ikke rimeligt, idet SKAT har lagt til grund, at klagerens ejendomme udlejes hele året, hvilket er helt usandsynligt, når der er tale om ejendomme, der udlejes på ugebasis.

For det andet er årsopgørelserne ikke lig agterskrivelserne, idet der er en forskel på godt 3.000 kr.

Vedrørende påstanden om hjemvisning, gjorde repræsentanten gældende, at der ikke er hjemmel til at fastholde en skønsmæssig ansættelse, når der er indsendt en selvangivelse.

Skattestyrelsen fremsatte påstand om stadfæstelse af SKATs afgørelser.

SKAT har foretaget en skønsmæssig ansættelse, fordi klageren ikke har indsendt selvangivelser og bl.a. ikke er kommet med dokumentation for hverken indkomstforhold eller skattepligt til Grækenland. SKAT har givet klageren adskillige muligheder for at fremlægge materiale, der kunne danne grundlag for en ansættelse, men han har ikke indsendt noget relevant. Klageren er udelukkende kommet med udokumenterede oplysninger, og der kunne derfor med rette laves skønsmæssige ansættelser. Skønnet er lavet på grundlag af de tilgængelige oplysninger og ved sammenligning af andre udlejningsejendomme.

Efter praksis kan det ikke føre til ugyldighed, at en skatteyders oplysninger og indsigelser ikke er gengivet i forslaget til afgørelse.

Vedrørende uoverensstemmelsen mellem agterskrivelsen og årsopgørelserne bemærkede Skattestyrelsen, at denne vedrørte beregningen af ejendomsværdiskat, og at det ikke er den, der er det væsentlige stridspunkt i de foreliggende sager. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at forskellen ikke kan føre til afgørelsernes ugyldighed.

Landsskatterettens afgørelse

Ugyldighed på grund af sagsbehandlingsfejl

Hvis skattemyndigheden vil ændre en skatteyders skatteansættelse, skal skatteyderen underrettes om den påtænkte afgørelse. Det samme gælder, i det omfang en skattepligtig nævnt i skattekontrollovens § 2 har undladt at give told- og skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2, og ansættelsen som følge deraf skal ske skønsmæssigt. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1.

En afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Hvis afgørelsen beror på et skøn, skal begrundelsen endvidere angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen. Om fornødent skal begrundelsen endvidere indeholde en kort redegørelse for de oplysninger, der har været bestemmende for skønsudøvelsen. Det fremgår af forvaltningslovens § 24.

Klageren indsendte ikke en selvangivelse for hverken 2012 eller 2013 inden for selvangivelsesfristen. Klageren har ligeledes ikke imødekommet SKATs opfordringer om at indsende relevante oplysninger til brug for skatteansættelserne. SKAT har derfor med rette kunnet ansætte resultatet af klagerens udlejningsvirksomhed på grundlag af et skøn.

SKATs forslag til ansættelsen af klagerens skat for såvel 2012 som for 2013 indeholder henvisninger til de relevante retsregler. Afgørelserne indeholder endvidere en redegørelse for de faktiske forhold, SKAT har tillagt vægt i forbindelse med skønnet. I det omfang det har været relevant har SKAT inddraget oplysninger, som klageren har oplyst. Der stilles ikke krav om, at et forslag til afgørelse indeholder særskilte afsnit med en redegørelse for skatteyderens opfattelse.

Da SKATs afgørelser var omfattet af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 5, nr. 1 og 5, var SKAT ikke forpligtet til at udarbejde en sagsfremstilling.

SKAT sendte sine forslag om ændring af klagerens skatteansættelser for 2012 og 2013 til klageren den 14. oktober 2014. Klageren gjorde ikke indsigelser mod forslagene, og SKAT kunne derfor uden yderligere udsende afgørelser (årsopgørelse nr. 1) af den 13. november 2014.

Den ejendomsværdiskat, der er beregnet i forslaget for såvel 2012 som 2013, er 3.780 kr. lavere end den, der fremgår af klagerens årsopgørelser.

Klageren var ubestridt forpligtet til at betale ejendomsværdiskat, og årsopgørelsernes beregning heraf er korrekt. Sagens stridspunkter har helt overvejende handlet om andre spørgsmål. Henset hertil, og endvidere til at der er tale om et mindre beløb, anses forskellen mellem forslaget og årsopgørelsen for en uvæsentlig formel fejl, der ikke kan føre til afgørelsernes ugyldighed. Det bemærkes herved, at klageren var i stand til at varetage sine interesser i forhold til de udsendte årsopgørelser, idet han inden for klagefristen påklagede de udsendte årsopgørelser til Skatteankestyrelsen.

Landsskatteretten afviser derfor påstanden om, at der foreligger sagsbehandlingsfejl, som fører til, at SKATs afgørelser er ugyldige.

Hjemvisning

Ved et brev dateret den 12. februar 2015 klagede klageren over sine skatteansættelserne for 2012 og 2013. I forbindelse med klagen fremlagde klageren en selvangivelse for 2013 dateret den 10. februar 2015. Det fremgår ikke af sagen, om SKAT har modtaget selvangivelsen før eller efter, Skatteankestyrelsen modtog klagen.

Indledningsvis bemærkes, at allerede fordi klageren ikke havde indsendt selvangivelsen, før SKAT traf sine afgørelser, kunne SKAT ikke inddrage selvangivelsesoplysningerne i forbindelse med afgørelsen.

Desuden bemærkes, at den selvangivelse, klageren har fremlagt, ikke er fyldestgørende, da den ikke omfatter samtlige klagerens indkomster. Endelig bemærkes, at skattemyndigheden som udgangspunkt ikke har kompetence til at ændre en skatteansættelse, hvis denne er påklaget. Det følger af § 35 a, stk. 5, i den dagældende skatteforvaltningslov.

Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at hverken den fremlagte selvangivelse eller de i forbindelse med klagen i øvrigt fremlagte oplysninger giver grundlag for at hjemvise sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen.

Klagerens skattepligt

Efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, påhviler pligten til at svare indkomstskat til Danmark personer, der har bopæl her i landet.

Bopælsbegrebet i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er et mere vidtfavnende begreb end blot det at have en bolig. Bopælsbegrebet omfatter således skatteyderens tilknytningsforhold i en bredere forstand. Vurderingen foretages på grundlag af en samlet bedømmelse, hvori både indgår objektive og subjektive kriterier.

Udlejes skatteyderens faste bolig i Danmark for en periode på minimum 3 år, og er udlejningen gjort uopsigelig fra skatteyderens side, vil skatteyderen efter praksis ikke længere blive anset for at have rådighed over boligen.

Det er skatteyderen, der skal dokumentere, at han har opgivet sin bopæl i Danmark, når det er i hans interesse, at fuld skattepligt ophører, jf. bl.a. Højesterets dom af 6. april 2001, offentliggjort i SKM2001.388.

I den foreliggende sag havde klageren såvel på det tidspunkt, han oplyser at være fraflyttet Danmark, som efterfølgende rådighed over to beboelsesejendomme her i landet. De indgåede lejekontrakter indebærer således ikke en afståelse af rådighed, allerede fordi klageren som både ejer og lejer har bestemmende indflydelse på aftalerne.

Herudover bemærkes, at kun en del af [adresse1] ses udlejet og, at klageren hverken har dokumenteret sin fraflytning til Grækenland eller, at han blev fuldt skattepligtig dertil. Han har endvidere ikke fremlagt dokumentation for, at han har haft ophold af betydning i Grækenland, ligesom han ikke har fremlagt dokumentation for, at han ikke har opholdt sig i Danmark. Endelig har klageren været involveret i driften af to danske selskaber, og i juni 2014 meldte han på ny flytning til [adresse1].

Klagerens fulde skattepligt til Danmark er derfor hverken ophørt den 1. januar 2011 eller på noget senere tidspunkt inden for den periode, der er relevant for de afgørelser, der er påklaget i denne sag.

De talmæssige opgørelser

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

En skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om den er positiv eller negativ. Det fremgår af skattekontrollovens § 1.

Indkomsten skal selvangives, uanset om skatteyderen har modtaget en selvangivelse eller ej.

Erhvervsdrivende er desuden forpligtede til at udarbejde og indsende regnskaber, uanset om de et givent år evt. ikke måtte have haft nogen indkomst.

Klageren har ikke indsendt selvangivelser for 2012 og 2013 inden for selvangivelsesfristen. Klageren har endvidere ikke indsendt de oplysninger til brug for skatteansættelserne, som SKAT efterfølgende har bedt ham om. SKAT har derfor med rette kunnet ansætte klagerens skattepligtige indkomst efter et skøn. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, stk. 3.

SKAT har lagt de beløb til grund for ansættelserne, som pensionsselskaber og banker m.v. har indberettet til SKAT, at klageren har enten modtaget eller betalt. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at de indberettede beløb er forkerte. De indberettede beløb skal derfor anvendes ved klagerens skatteansættelser.

For så vidt angår resultatet af klagerens udlejningsvirksomheder har SKAT foretaget et skøn over indtægter og udgifter på grundlag af de oplysninger, det har været muligt at finde på internettet m.v. Klageren har ikke fremlagt oplysninger om hverken indtægter eller udgifter. Landsskatteretten tiltræder derfor SKATs skøn over resultatet af klagerens udlejning.

Der foreligger ikke dokumentation for, at klageren har betalt skat i udlandet, som berettiger ham til lempelse efter hverken en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller efter interne, danske regler.

Landsskatteretten stadfæster herefter begge de påklagede afgørelser.