Kendelse af 27-11-2018 - indlagt i TaxCons database den 25-12-2018

Indkomståret 2011

SKAT har ændret selskabets skattepligtige indkomst til -41.645 kr. og har i den forbindelse nægtet fradrag for udgifter til porto, telefon, edb og revision.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2012

SKAT har ændret selskabets skattepligtige indkomst til -34.986 kr. og har i den forbindelse nægtet fradrag for udgifter til porto, telefon, edb og revision.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Indkomståret 2013

SKAT har ændret selskabets skattepligtige indkomst til 18.013 kr. og har i den forbindelse nægtet fradrag for udgifter til porto, telefon, edb og revision.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

Selskabet er moderselskab for [virksomhed1] ApS og administrationsselskab for sambeskatningen mellem disse to selskaber. Begge selskaber har kalenderårsregnskab.

Selskabet har i 2011, 2012 og 2013 haft aktivitet i form af udlejning af sommerboliger i Sverige.

Den 31. juli 2014 anmodede selskabets repræsentant om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2011, 2012 og 2013 med henvisning til, at ejendomme i Sverige havde fast driftssted i Sverige og dermed også var skattepligtige i landet.

Repræsentanten anmodede om følgende ændringer:

2011

2012

2013

Selvangivet skattepligtig indkomst før anvendelse af underskud

183.334

161.561

-153.788

Korrektion, jf. resultat

-293.496

-274.582

-30.515

Korrigeret skattepligtig indkomst før anvendelse af underskud

-110.162

-113.021

-184.303

SKAT godkendte ikke ændringerne, men foreslog i stedet at fastsætte selskabets skattepligtige indkomst til -41.645 kr. i 2011, -34.986 kr. i 2012 og 18.013 kr. i 2013.

Ifølge SKAT blev selskabets danske indkomst alene påvirket af renteindtægter fra tilgodehavende hos [virksomhed1] ApS og renteudgifter vedrørende mellemregning med hovedanpartshaveren. De resterende udgifter i selskabet skulle allokeres til selskabets faste driftssted og faste ejendomme i Sverige. SKAT henviste til selskabsskattelovens § 8, stk. 2, og stk. 6.

Repræsentanten gjorde indsigelse mod forslaget og anførte følgende:

”Underhenvisning til ovennævnte sag skal vi på vegne vor klient gøre indsigelse mod det fremsendte forslag til ændring af indkomsten for årene 2011, 2012 og 2013.

Indsigelse går på at forslaget fjerner samtlige omkostninger i selskabet og henfører dem til resultatet for det faste driftssted.

Selskabet har normale administrative omkostninger og er berettiget til skattemæssigt fradrag for disse, herunder revision der er en dansk krav og en omkostning der ville være der uanset selskabet havde ejendommene i Sverige. Det samme gør sig gældende med de øvrige administrative omkostninger.

Modeloverenskomst fra OECD beskriver ikke præcist omkring fordeling af administrative omkostninger, men udgangspunktet er jf. foreliggende materiale at

Danmark er af den opfattelse, at omkostninger kan henføres til et fast driftssted, hvis de er afholdt direkte eller indirekte til gavn for det faste driftssted, herunder hører også udgifter til ledelse og administration.

Således vil de administrative omkostninger på telefon og porte kunne fordeles, mens revision og mindre EDB udgifter på ingen måde vil være til gavn for det faste driftssted, hverken direkte eller indirekte.

Vi skal som en løsning på problematikken, men uden præjudice for en eventuel efterfølgende skattesag, foreslå at selskabet yderligere får 100 % fradrag for revisionsudgifter og EBD omkostninger samt 75 % fradrag for telefon (der også anvendes i datterselskabets tømrervirksomhed) og 50 % fradrag for porto udgiften, således:

2011

2012

2013

Porto

50 % % %

7.941

3.681

2.300

Telefon

25 %

14.310

24.102

24.469

22.251

27.783

26.769

Heraf fast driftssted

%

-7.548

-7.866

-7.267

14.703

19.917

19.502

EDB

591

839

807

Revision

16.225

10.000

15.625

Yderligere fradrag

31.519

30.756

35.934

(...)"

Ifølge specifikationerne til selskabets årsrapport for 2011 havde selskabet alene indtægter i form af lejeindtægter på 428.478 kr. og finansielle indtægter fra tilknyttede virksomheder på 13.035 kr.

Ifølge specifikationerne til selskabets årsrapport for 2012 havde selskabet alene indtægter i form af lejeindtægter på 402.096 kr. og finansielle indtægter fra tilknyttede virksomheder på 23.678 kr.

Ifølge specifikationerne til selskabets årsrapport for 2013 havde selskabet alene indtægter i form af lejeindtægter på 101.143 kr. og finansielle indtægter fra tilknyttede virksomheder på 19.044 kr. og fra kreditinstitutter på 207 kr.

Ifølge specifikationerne til datterselskabet [virksomhed1] ApS’ årsrapporter for 2011, 2012 og 2013 havde selskabet udgifter til porto, telefon, edb og revision.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget og bl.a. anført følgende:

”(...)

SKATs ændringer

Indkomståret 2011

Skattepligtig indkomst for [virksomhed2] ApS ændret til -41.645 kr.

Underskud ultimo 2011 for [virksomhed2] ApS ændret til1.472.435 kr.

Sambeskatningsindkomst ændret til -246.424 kr.

Samlet underskud ultimo 2011 for de sambeskattede selskaber ændret til1.677.214 kr.

Indkomståret 2012

Skattepligtig indkomst for [virksomhed2] ApS ændret til -34.986 kr.

Underskud ultimo 2012 for [virksomhed2] ApS ændret til1.507.421 kr.

Sambeskatningsindkomst ændret til -288.484 kr.

Samlet underskud ultimo 2012 for de sambeskattede selskaber ændret til1.965.698 kr.

Indkomståret 2013

Skattepligtig indkomst for [virksomhed2] ApS før underskudsfremførsel ændret til 18.013 kr.

Fremført underskud fra tidligere år 18.013 kr.

Skattepligtig indkomst [virksomhed2] ApS efter underskudsfremførsel ændret til 0 kr.

Sambeskatningsindkomst ændret til -85.421 kr.

Samlet underskud ultimo 2013 for de sambeskattede selskaber ændret til2.033.106 kr.

Kildeartsbegrænset tab efter ejendomsavancebeskatningsloven ændret til 0 kr.

(...)

1.4.SKATs bemærkninger og begrundelse

For danske selskaber m.v. gælder et territorialprincip, hvorefter indtægter og udgifter fra et selskabs faste driftssteder og faste ejendomme i udlandet ikke medregnes ved selskabets opgørelse af den skattepligtige indkomst. Territorialprincippet kan brydes ved at vælge international sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A.

Selskabet har i hvert af indkomstårene 2011, 2012 og 2013 selvangivet sin indkomst inkl. resultat af faste ejendomme i Sverige. Selskabet har imidlertid ved indgivelse af anmodning om genoptagelse tilkendegivet, at det ikke ønsker international sambeskatning efter reglerne i selskabsskattelovens § 31 A.

Det fremgår af selskabsskattelovens § 8 stk. 6, at indkomst i et fast driftssted m.v. skal opgøres som det resultat det faste driftssted m.v. kunne have opnået, hvis det havde været et særskilt og uafhængigt foretagende.

Denne bestemmelse indebærer, at alle indtægter og udgifter, der kan henføres til det faste driftssted (fast ejendom), skal indgå i opgørelsen af resultatet for dette faste driftssted.

SKAT har gennemgået de specifikationer til indkomsten i [virksomhed2] ApS, som rådgiver har fremsendt. Det kan konstateres, at selskabet alene har haft aktivitet i form af udlejning af de svenske ejendomme. Herudover har selskabet alene haft indtægter i form af renter af tilgodehavende hos dattervirksomheden. Selskabet har videre haft renteudgifter vedrørende en mellemregning med hovedanpartshaveren.

SKAT kan tilslutte sig rådgivers opfattelse af, at udgifter, der er afholdt direkte eller indirekte til gavn for det faste driftssted skal henføres til dette.

Som anført har aktiviteten i selskabet været meget begrænset, når undtages selskabets aktivitet ved drift af udlejningsejendomme i Sverige. Det må videre gøres gældende, at aktivitet i form af drift af udlejningsejendomme herunder feriehuse, efter sin art naturligt medfører en del udgifter til porto og telefon. Der er ikke herved taget hensyn til revisors andragende om, at telefonen anvendes i datterselskabets virksomhed, da det umiddelbart må antages, at der i datterselskabets resultat er udgiftsført de udgifter, der rettelig kan henføres hertil som rette omkostningsbærer.

Endelig må det gøres gældende selskabets udgifter til edb og revision naturligt er påvirket af, at posteringer vedr. indtægter og udgifter næsten udelukkende kan henføres til aktiviteten vedr. udlejningsejendommene i Sverige. Videre vil en revision af selskabets balance naturligt være påvirket af problematikken ved fastsættelse af værdien af de svenske ejendomme.

Henset hertil er det SKATs opfattelse, at den danske indkomst i selskabet alene skal påvirkes af renteindtægter fra tilgodehavendet hos dattervirksomheden og renteudgifter vedrørende mellemregning med hovedanpartshaver, mens de resterende udgifter i deres helhed må allokeres til driften af udlejningsejendomme i Sverige.

Endelig skal det anføres, at det af selskabet opgjorte nettotab ved afståelse af ejendomme, alene vedrører ejendommene i Sverige.

De indtægter og udgifter, der henføres til den danske indkomst i selskabet kan herefter opgøres således:

Indkomståret 2011

Renteindtægter fra dattervirksomhed13.035 kr.

Renteudgifter mellemregning54.680 kr.

Dansk skattepligtig indkomst -41.645 kr.

Indkomståret 2012

Renteindtægter fra dattervirksomhed23.678 kr.

Renteudgifter mellemregning58.664 kr.

Dansk skattepligtig indkomst -34.986 kr.

Indkomståret 2013

Renteindtægter fra dattervirksomhed19.044 kr.

Renteudgifter mellemregning 1.031 kr.

Dansk skattepligtig indkomst 18.013 kr.”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT tillader følgende fradrag for udgifter til porto, telefon, edb og revision:

2011

2012

2013

Porto

50 %

7.941

3.681

2.300

Telefon

25 %

14.310

24.102

24.469

22.251

27.783

26.769

Heraf fast driftssted

%

-7.548

-7.866

-7.267

14.703

19.917

19.502

EDB

591

839

807

Revision

16.225

10.000

15.625

Yderligere fradrag

31.519

30.756

35.934

Repræsentanten har til støtte herfor anført følgende:

”Til grund for vor påklage, skal vi anføre at afgørelsen, efter vores opfattelse, ikke er i overensstemmelse med selskabsskattelovens § 8 skt. 2 og 6 samt OECD's modeloverenskomst omkring fordeling af administrative omkostninger.

Selskabsskattelovens § 31 som der henvises til i SKAT's afgørelse, vedrører sambeskatning som der netop ikke er i nærværende situation, hvorfor vi finder henvisningen irrelevant.

OECD's modeloverenskomst beskriver den danske praksis således:

Danmark er af den opfattelse, at omkostninger kan henføres til et fast driftssted, hvis de er afholdt direkte eller indirekte til gavn for det faste driftssted, herunder hører også udgifter til ledelse og administration

Vi finder det uacceptabelt at man fra SKAT's side bare fjerner alle omkostninger, herunder omkostninger der ville være der, uanset selskabet havde ejendomme i udlandet eller ej.

SKAT anfører at selskabet alene har haft aktivitet i form af udlejning af ejendomme i Sverige, hvilket ikke er korrekt, idet selskabet endvidere har et aktivt sambeskattet datterselskab inden for tømrer- og snedkervirksomhed.

Således vil flere af posterne være ligeså eller mere relateret til denne virksomhed og specielt telefonudgiften vedrører primært denne. Det er nu engang sådan at man ikke i en koncern har en telefon til hvert selskab.

Porto og gebyrer er efter vores oplæg fordelt efter skøn, men umiddelbart kan vi ikke helt se hvor udlejningen i Sverige skulle bruge denne porto, da udlejningen er sket via bureau.

Revision af selskabet ville ligeledes være en udgift selskabet havde uanset disse udlejninger eller ej. Ejendommene har været udlejet via [virksomhed3] og således administreret derfra og det har været begrænset hvad der har været af administrativ aktivitet i så henseende. En væsentlig del af honoraret for revisionen hviler i dag på kvalitetskontrollen og den vil være der uanset udlejningsejendomme eller ej.

Vi har til SKAT fremsendt et forsalg på fordeling af de administrative omkostninger, henset til ovenstående redegørelser og vi finder at denne med rimelighed kan ligge til grund for opgørelse af selskabets fradrags ret for administrative omkostninger.

Vi finder således at SKAT's fordeling er i strid med gældende praksis og retningslinjer og må derfor fastholde den af os foreslåede fordeling.”

Landsskatterettens afgørelse

Af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, fremgår, at ved beregningen af den skattepligtige indkomst bliver at fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde den løbende indkomst, herunder ordinære afskrivninger. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, ligesom det kræves, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Højesteret har i SKM2012.13 HR udtalt, at ”indkomsten” i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, efter ordlyden må forstås som den skattepligtige indkomst, således at udgifter kan fradrages i den skattepligtige indkomst som driftsomkostninger, hvis de er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde den skattepligtige indkomst.

Af selskabsskattelovens § 8, stk. 2, fremgår, at der til den skattepligtige indkomst ikke medregnes indtægter og udgifter, som vedrører et fast driftssted eller fast ejendom beliggende i fremmed stat, på Færøerne eller i Grønland, jf. dog § 31 A. Selskabsskattelovens § 31 A vedrører international sambeskatning, hvilket selskabet ikke har tilvalgt.

Af selskabsskattelovens § 8, stk. 6, 1. pkt., fremgår, at indkomst i et fast driftssted i en fremmed stat, på Færøerne eller i Grønland opgøres som den fortjeneste, som driftsstedet kunne have opnået, herunder ved dets interne transaktioner med andre dele af det foretagende, som driftsstedet er en del af, hvis det havde været et særskilt og uafhængigt foretagende, der var beskæftiget med samme eller lignende virksomhed under samme eller lignende vilkår, under hensyn til de funktioner, der udføres, de aktiver, der anvendes, og de risici, der påtages af det pågældende foretagende gennem driftsstedet. Af selskabsskattelovens § 8, stk. 6, 2. pkt., fremgår, at hvis der er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den fremmede stat, Færøerne eller Grønland, hvor det faste driftssted er beliggende, og denne overenskomsts artikel om fortjeneste ved erhvervsvirksomhed ikke er formuleret i overensstemmelse med 1. pkt., opgøres indkomsten i driftsstedet dog i overensstemmelse med den pågældende artikel.

Af artikel 7, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 23. september 1996 mellem de nordiske lande fremgår, at der i tilfælde, hvor et foretagende i en kontraherende stat driver erhvervsvirksomhed i den anden kontraherende stat gennem et der beliggende fast driftssted, skal hver af de berørte kontraherende stater til dette faste driftssted henføre den indkomst, som det kunne forventes at ville have opnået, hvis det havde været et frit og uafhængigt foretagende, som udøvede den samme eller lignende virksomhed på samme eller lignende vilkår, og som under fuldstændig frie forhold afsluttede forretninger med det foretagende, hvis faste driftssted det er. Ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 7, stk. 3, skal der, uanset stk. 2, ved fastsættelsen af et fast driftssteds indkomst, være tilladt at fradrage omkostninger, som er afholdt for det faste driftssted, herunder omkostninger til ledelse og administration, hvad enten de er afholdt i den stat, hvori det faste driftssted er beliggende, eller andre steder.

Landsskatteretten lægger til grund, at hele selskabets omsætning i 2011, 2012 og 2013 på henholdsvis 428.478 kr., 402.096 kr. og 101.143 kr. vedrører lejeindtægter fra fast driftssted og faste ejendomme i Sverige. Landsskatteretten finder derfor, at selskabet i samme indkomstår efter selskabsskattelovens § 8, stk. 2 og stk. 6, og dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 7 alene har skattepligtige indtægter i Danmark på henholdsvis 13.035 kr., 23.678 kr. og 19.044 kr. i form af finansielle indtægter fra tilknyttede selskaber (renteindtægter fra [virksomhed1] ApS).

Det påhviler selskabet at godtgøre, at udgifterne til porto, telefon, edb og revision i 2011, 2012 og 2013 på i alt henholdsvis 31.519 kr., 30.756 kr. og 35.934 kr. i sin helhed er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde de skattepligtige indtægter i Danmark.

Henset til, at hele selskabets omsætning i 2011, 2012 og 2013 hidrører fra selskabets faste driftssted og faste ejendomme i Sverige, at selskabets eneste øvrige indtægter hidrører fra renteindtægter fra datterselskabet [virksomhed1] ApS og en mindre post på 207 kr. fra et kreditinstitut, og at [virksomhed1] ApS ifølge selskabets specifikationerne til årsrapporterne for 2011, 2012 og 2013 selv afholdte udgifter til porto, telefon, edb og revision, finder Landsskatteretten det ikke godtgjort, at selskabets udgifter til porto, telefon, edb og revision i 2011, 2012 og 2013 i sin helhed er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde de skattepligtige indtægter i Danmark.

Selskabets skattepligtige indkomst i 2011, 2012 og 2013 skal derfor opgøres som foretaget af SKAT, inklusive foretagne konsekvensændringer af underskud og sambeskatningsindkomst.

SKATs afgørelse stadfæstes.