Kendelse af 09-01-2020 - indlagt i TaxCons database den 29-02-2020

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Perioden 1. juli 2012 – 31. marts 2014

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

58.515 kr.

0 kr.

61.267 kr.

Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

370.109 kr.

0 kr.

387.515 kr.

Landsskatteretten forhøjer opkrævningen af A-skat og AM-bidrag fra samlet 428.624 kr. til samlet 448.782 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1], herefter virksomheden. Virksomheden var aktiv i perioden fra den 1. april 2012 til den 31. august 2018 og var registreret under branchekoden 532000 ”Andre post- og kurertjenester”. Virksomheden udførte kurerkørsel for bl.a. [virksomhed2] A/S, herefter [virksomhed2], i [by1].

SKAT har kontrolleret virksomhedens økonomiske forhold på baggrund af en henvendelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, herefter SØIK, den 22. februar 2013. Af henvendelsen fremgår det, at der fra den 1. maj 2012 er indgået store beløb fra [virksomhed2] til klagerens privatkonto. Indbetalingerne er straks blevet overført til andre konti eller hævet kontant.

Klageren har fremlagt regnskaber for 2012 og 2013 og kontokort for 3. og 4. kvartal 2012 og 2013.Der er ikke fremlagt regnskab vedrørende 1. kvartal 2014.

Af resultatopgørelsen for perioden 1. januar 2012 - 31. december 2012 fremgår det, at virksomheden havde en omsætning på 1.234.601,37 kr. og samlede udgifter på i alt 1.106.407,05 kr., hvoraf 776.267,20 kr. var udgifter til fremmed arbejde.Virksomhedens resultat blev opgjort til 128.194,32 kr.

Af resultatopgørelsen for perioden 1. januar 2013 - 31. december 2013 fremgår det, at virksomheden havde en omsætning på 1.746.584,51 kr. og samlede udgifter på i alt 1.489.347,78 kr., hvoraf 903.398 kr. var udgifter til underleverandører. Virksomhedens resultat blev opgjort til 257.236,73 kr.

Det er ikke oplyst, om virksomheden har haft egne ansatte medarbejdere. Der er ifølge de fremlagte resultatopgørelser for perioden 1. januar 2012 – 31. december 2013 ikke anvendt noget beløb til personaleudgifter til lønninger.

Virksomheden har i perioden fra 1. juli 2012 til 31. december 2013 bogført underleverandørudgifter på bogføringskonto 13220 på i alt 1.779.354,50 kr. inkl. moms. Heraf har købsmomsen udgjort i alt 355.806,90 kr.

SKAT har vurderet, at de nedenfor anførte underleverandører er fiktive virksomheder/selskaber, der ikke har afregnet skat og moms rettidigt. Videre har SKAT oplyst, at virksomhederne/selskaberne ikke har haft ansatte, der har kunnet levere det arbejde, der har været faktureret.

SKAT har forhøjet klagerens A-skat og AM-bidrag med samlet 428.624 kr. for perioden 1. juli 2012 til 31. marts 2014. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af nægtelse af fradrag for købsmoms til virksomheden for udgifter til nedenstående underleverandører.

SKAT har for perioden 1. juli 2012 til 31. marts 2014 ikke godkendt fradrag for købsmoms med i alt 182.860 kr. til underleverandører.

I forbindelse med sagen er følgende fakturaer fremlagt:

Fakturadato:

Faktura nr.

Underleverandør

Beløb i kr. ekskl. moms:

Moms

i kr.

Beløb i kr.

inkl. moms:

Tekst

30-09-2012

411

[virksomhed3] ApS

88.000,00

22.000,00

110.000,00

Kørsel august 2012

31-10-2012

0002

[virksomhed4]

120.000,00

30.000,00

150.000,00

Udlejning af chauffør

30-11-2012

0014

[virksomhed4]

80.000,00

20.000,00

100.000,00

Udlejning af chauffør af Nov. Mdr.

31-12-2012

0024

[virksomhed4]

76.000,00

19.000,00

95.000,00

Udlejning af chauffør af Dec. Mdr.

31-01-2013

0033

[virksomhed4]

105.840,00

26.460,00

132.300,00

Udlejning af chauffør af Jan. Mdr.

30-08-2013

107

[virksomhed5] ApS

68.000,00*

17.000,00*

85.000,00*

Leje af mandskab

Kørsel af juli måned

08-10-2013

20130041

[virksomhed6] ApS

56.000,00

14.000,00

70.000,00

Kørsel august måned

31-10-2013

198

[virksomhed7]

60.000,00

15.000,00

75.000,00

Kørsel September mdr.

30-11-2013

8**

[virksomhed8]

32.000,00

8.000,00

40.000,00

Kørsel af Okt. Mdr.

31-12-2013

9***

[virksomhed8]

56.000,00

14.000,00

70.000,00

Kørsel af Nov. Mdr.

31-01-2014

12***

[virksomhed8]

24.000,00

6.000,00

30.000,00

Kørsel af Dec. Mdr.

I alt

765.840,00

191.460,00

* I SKATs afgørelse er anført et forkert beløb på 82.000 kr. inkl. moms i stedet for 85.000 kr. Moms af forskellen på 3.000 kr. udgør 600 kr.

** Ikke medtaget i SKATs afgørelse

*** SKAT har nægtet fradrag herfor. Beløbene er indregnet i den samlede forhøjelse af momstilsvar for 1. kvartal 2014.

På bogføringskonto 13220 ”Fremmedarbejder” er der den 31. december 2013 bogført en udgift på 24.000,00 kr. ekskl. moms til underleverandøren [virksomhed8], under henvisning til bilag 105. Bilag 105 knytter sig til faktura nr. 12 fra underleverandøren [virksomhed8] udstedt den 31. januar 2014.

SKAT har i opgørelsen for 1. kvartal 2014 nægtet fradrag for faktura nr. 9 og 12 til underleverandøren [virksomhed8]. I SKATs opgørelse er ikke medtaget faktura nr. 8 fra [virksomhed8] dateret den 31. november 2013 på 40.000 kr.

Følgende forhold gør sig gældende vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2]

[virksomhed3] ApS, herefter [virksomhed3], blev stiftet den 21. december 2011 under navnet [virksomhed9] ApS. [virksomhed3] ændrede herefter navn til [virksomhed10] ApS i perioden 12. januar 2012 til 29. juli 2012 og herefter [virksomhed11] ApS til 30. juli 2012, inden [virksomhed3] ændrede navn til [virksomhed3] ApS. [virksomhed3] har været registreret under branchekode 429000 ”Anden anlægsvirksomhed” i perioden 21. december 2011 til 2. januar 2012. [virksomhed3] har herefter været registreret under branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. Der er ingen oplysninger om ansatte. [virksomhed3] er opløst efter konkurs den 15. januar 2016.

[virksomhed4], CVR-nr. [...3]

[virksomhed4], herefter [virksomhed4], startede den 22. august 2012 under branchekode 474200 ”Detailhandel med telekommunikationsudstyr”. Der er ingen oplysninger om ansatte. [virksomhed4] er ophørt den 11. februar 2013. [person2] har været registreret som virksomhedens indehaver. [person2] har ukendt adresse.

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

[virksomhed5] ApS, herefter [virksomhed5], blev stiftet den 28. december 2010 under navnet [virksomhed12] ApS. [virksomhed5] ændrede navn til [virksomhed13] ApS den 1. april 2012, og siden 1. juni 2012 ændrede [virksomhed5] navn til [virksomhed5] ApS. [virksomhed5] har været registreret under branchekode 932990 ”Andre forlystelser og fritidsaktiviteter”. Der er ingen oplysninger om ansatte. [virksomhed5] er opløst efter konkurs den 29. juli 2015. På den fremlagte faktura står der anført [virksomhed5] ApS.

[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5]

[virksomhed6] ApS, herefter [virksomhed6], blev stiftet den 1. august 2009 under navnet [virksomhed14] ApS. [virksomhed6] ændrede navn til [virksomhed6] ApS. [virksomhed6] har været registreret under branchekode 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibranche 783000 ”Anden personaleformidling”. Der er ingen oplysninger om ansatte. [virksomhed6] blev opløst efter konkurs den 10. november 2016.

[virksomhed7] CVR-nr. [...6]

[virksomhed7] herefter [virksomhed7], startede den 2. april 2013 og har i perioden fra 2. april 2013 til 22. oktober 2013 været registreret under branchekode 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Fra 23. oktober 2013 til [virksomhed7]’ ophør den 30. september 2014 har [virksomhed7] været registreret under branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed7] har for 4. kvartal i 2013 haft 2-4 ansatte medarbejdere.

[virksomhed8] v/[person3], CVR-nr. [...7]

[virksomhed8], herefter [virksomhed8], startede den 20. april 2013. [virksomhed8] har i perioden fra 20. april 2013 til 14. december 2014 været registreret under branchekode 532000 ”Andre post- og kurertjenester”. [virksomhed8] har herefter været registreret under branchekode 562100 ”Event Catering”. Der er ingen oplysninger om ansatte. [virksomhed8] er ophørt den 3. juni 2015.

Klageren har fremlagt udaterede samarbejdskontrakter indgået mellem virksomheden og henholdsvis underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed7] og [virksomhed8]. De forskellige kontrakter har samme indholdsmæssige opbygning og vedrører alle levering af ydelsen ”Kurret kørsel”. Kontrakterne indeholder ingen oplysninger om, hvor eller hvornår ydelserne skal leveres. Af punkt 10 i kontrakterne fremgår, at underleverandørerne forpligter sig til at aflevere dokumentation for indberetning og betaling af moms, A-skat og lønsedler for medarbejderne.

Det fremgår ikke af fakturaerne fra underleverandørerne, hvor de pågældende ydelser er udført. Der er ikke fremfremlagt time- eller arbejdssedler.

I forlængelse af kontormøde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 11. juni 2019 har klageren fremlagt materiale, hvor oversigt over modtagne beløb fra [virksomhed2] er sammenholdt med fakturaerne fra de respektive underleverandører. Det fremgår ikke af oversigterne fra [virksomhed2], hvilke chauffører der har foretaget de leverede ydelser, eller hvor ydelserne er leveret henne.

Klageren har som dokumentation for betaling af fakturaerne fremlagt kontoudtog fra [finans1] for perioden 1. juli 2012 – 31. marts 2014. Det fremgår af kontoudtogene, at der er sket overførsler fra virksomhedens konto svarende til nogle af beløbene i de angivne underleverandørfakturaer.

SKATs afgørelse

SKAT har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse og hæftelse af klagerens AM-bidrag til 58.515 kr. og A-skat til 370.109 kr. for perioden 1. juli 2012 – 31. marts 2014.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

Afgørelse: Vi har ændret selskabets moms, A-skat og Am-bidrag

SKAT har bedt om at se [virksomhed1] regnskabsmateriale, og vi har gennemgået den moms, A-skat og AM-bidrag, [virksomhed1] har angivet for perioden 01.07.2012 - 31.12.2013.

Resultatet er, at [virksomhed1] skal betale 207.617 kr. mere i moms, og at [virksomhed1] skal betale 428.624 kr. mere i A-skat og AM-bidrag.

Selvom vi har gennemgået oplysningerne, udelukker det ikke, at vi på et senere tidspunkt vil se på regnskabets materialet igen.

(...)

1.1. De faktiske forhold

SKAT har konstateret, at [virksomhed1] modtager betalinger fra [virksomhed2] A/S i [by1] if. modtagne bankkontoudtog (CVR-nr. [...8]). [virksomhed2] A/S udfører kurerkørsel med levering af bl.a. ekspres pakker og dokumenter herunder også skånsom håndtering af pakker.

[virksomhed2] A/S betaler månedligt og på kontoudtogene er der ved hver betaling referencer til beløb og numre, der må anses at være fakturanumre. På det foreliggende grundlag betragtes det som momspålagt omsætning.

Ved sammenholdelse af salgsmoms der er angivet af [virksomhed1] med salgsmoms der kan beregnes på baggrund af konto udtogene, fremgår det at den angivne salgsmoms er større end den beregnede (bilag 1), hvilket antages at vedrøre anden omsætning udover den der fremgår på bankkontoudtogene som SKAT har modtaget. Det styrker dog også SKATs vurdering af at de indbetalinger der modtages på kontoen må være momspålagt omsætning.

I hele kontrolperioden er der en omsætning på 3.148.199 kr. (bilag 2) der fordeles pr. kvartal med et gennemsnitligt beløb på ca. 450.000, i en størrelsesorden på mlm. ca. 430.000 – 470.000 kr.

Heraf betaler [virksomhed1] bl.a. følgende poster der vurderes for driftsrelateret til virksomheden:

[virksomhed15] ApS i [by2]531.356 kr.

Telefon udgifter 37.325 kr.

Parkeringsbøder (ingen momsfradrag) 6.275 kr.

Øvrige bøder, der ligner fartbøder ud fra størrelsen (ingen momsfradrag) 8.000 kr.

Og derudover vægtafgift og forsikring.

(...)

1.2. Virksomhedens bemærkninger

[virksomhed1] indehaver [person1] ringede 15. juli 2014. [person1] var ikke enig i forslaget. [person1] oplyste han ville sende regnskabsmateriale der viser hvordan momsopgørelserne skal være.

[person1] oplyste i øvrigt, at brevet skulle have været sendt til [adresse1], [by3], som er indehavers private adresse. [person1] blev i den forbindelse anmodet om at ændre virksomhedens adresse på www.virk.dk.

Regnskabsmaterialet er modtaget 22. juli 2014. Regnskabsmaterialet består af et ringbind med salgsfakturaer og købsfakturaer samt et edb-regnskab og bank kontoudtog. Der er ikke supplerende dokumentation vedlagt i ringbindet som dokumenterer købsfakturaerne og herunder om der er leveret en egentlig og reel ydelse.

Det fremgår af edb-regnskab, at de beløb vedrørende underleverandører SKAT har antaget er fratrukket rent faktisk indgår i bogholderiets konti vedrørende købsmoms og derfor fratrukket på momsangivelserne indsendt til SKAT.

[person1] vedlægger dokumentation for kontant betaling på i alt 113.299 kr.

dato

år

tekst konto udtog

beløb

02.07

2012

Kundekort [...1]

-86.394,00

03.07

2012

Kundekort [...2]

-26.905,00

-113.299,00

SKAT har i et forslag til ændring af moms, A-skat og Am-bidrag dateret 3. juli 2014, nægtet fradrag for købsmoms på ovenstående to beløb.

Der er modtaget fakturaer fra [virksomhed1] v/ [person1] der viser, at 86.394 kr. er faktura fra [virksomhed16] ApS, som er betalt ved at banken har hævet kontant og overført beløbet til [virksomhed16] ApS.

Det samme er tilfældet med beløbet på 26.905 kr. som er 26.875 kr. overført til [virksomhed15] ApS, hertil kommer 30 kr. i tilsvarende gebyr til banken for at håndtere overførslen på samme som ovenfor.

Under sagens omstændigheder og at der i SKATs forslag er godkendt fradrag til de to leverandører for andre betalinger godkendes momsfradrag for ovenstående 2 betalinger.

SKATs forslag til ændring af momstilsvar sendt 3. juli 2014 nedsættes derfor til følgende:

Forslag til ændret momstilsvar, 01-07.12-31.12.13185.520 kr.

Moms af 86.394 ang. [virksomhed16] ApS-17.279

Moms af 26.905 ang. [virksomhed15] ApS -5.381-22.660 kr.

I alt *) 162.860 kr.

1. kvartal 2014 (bilag 4):

1. Salgsmoms, opgjort af SKAT86.852 kr.

2. **) Købsmoms, opgjort af SKAT - 42.095 kr. 44.757 kr.

Samlet forhøjelse af momstilsvar i alt ________207.617 kr.

*) Se bilag 6, i alt 182.872 fratrukket ændring 1. kvartal på 20.000 kr. der indgår i ændring vedrørende 1. kvartal 2014.

**) Se bilag 4 og 6.

For så vidt angår de øvrige forhøjelser vedrørende købsmoms på underleverandører har det indsendte regnskabsmateriale ikke givet anledning til en ændret opfattelse. Der er lagt vægt på den af SKAT oplistede beskrivelse af hver enkelt virksomhed der hæves at have leveret en ydelse (se afsnit 1.1).

Videre lægges vægt på, at der ikke er indsendt supplerende materiale til dokumentation for de foretagne betalinger til underleverandørerne (jf. beskrivelse af dem i afsnit 1.1) hvorfra [virksomhed1] har modtaget materiale. Materialet vil i praksis være timesedler, samarbejdsaftaler og evt. relevant korrespondance m.m. der specificerer og redegør nærmere for [virksomhed1] køb af ydelser hos alle underleverandører, herunder tilfredsstillende dokumentation for de personer der har udført arbejdet samt fordeling af timer på de enkelte personer.

Der er også lagt vægt på, at SKAT bad om ovenstående materiale (timesedler m.v.) i SKATs brev af den 19. marts 2014. [virksomhed1] og indehaver [person1] pr. telefon for indsendelse af dette materiale. Derfor lægges også vægt på manglende reaktion fra [virksomhed1] v/[person1]

Endelig lægges vægt på, at de modtagne fakturaer på køb hos de anførte leverandører beskrevet i afsnit 1.1 ikke opfylder faktura kravene i momsbekendtgørelsens § 61, og i den forbindelse, at der kan fastslås en skærpet bevisbyrde under de givne omstændigheder i denne sag. SKAT henser i den forbindelse til afgørelsen Østre Landsrets afgørelse anført i SKM 2009.325 (findes på SKATs hjemmeside) samt offentliggjort anonymiseret afgørelse j.nr. 13-0150854 se på www.afgorelsesdatabasen.dk. Fakturaerne er vedlagt som bilag 8.

Spørgsmål om adresseændringer mener SKAT ikke kan tillægges betydning idet posten tidligere er modtaget. Ansvar for korrekt adresse påhviler til enhver tid virksomheden og virksomhedens indehaver.

(...)

2.Arbejdsgivershæftelse for A-skat og Am-bidrag

2.1. De faktiske forhold

Det er SKATs opfattelse, at der på baggrund af de i afsnit 1.1. angivne forhold ikke kan gives fradrag for moms på de udgifter til følgende påstående underleverandører (bilag 3):

1. [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2]110.000 kr.

2. [virksomhed4], CVR-nr. [...3]477.300 kr.

3. [virksomhed5], CVR-nr. 3[...4] 82.000 kr.

4. [virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5] 70.000 kr.

5. [virksomhed7], CVR-nr. [...6] 75.000 kr.

6. [virksomhed8] v/[person3]100.000 kr.

I alt914.300 kr.

Før Efter

Am-bidrag for 1. juli 2012 til og med 31. marts 2014 65.766 kr. 55.515 kr.

A-skat for 1. juli 2012 til og med 31. marts 2014415.972 kr.370.109 kr.

I alt481.738 kr.428.624 kr.

(...)

2.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

Da der ikke godkendes fradrag for købsmoms af de påståede underleverandører på 914.300 kr. har SKAT heller ikke godkendt, at der er leveret en ydelse fra de påståede underleverandører til [virksomhed1].

Derfor er det SKATs opfattelse, at der i stedet er tale om at [virksomhed1] har været arbejdsgiver for den personkreds der har været omfattet af [virksomhed1] betalinger af fakturaer vedrørende det udførte arbejde på i alt 914.300 kr.

Samtidigt henses til at [virksomhed1] kunde [virksomhed2] A/S utvivlsomt har fået udført noget kurerkørsel af [virksomhed1] og i den forbindelse at nogle for SKAT ukendte personer må være aflønnet igennem de førnævnte 914.300 kr. Disse personer anses således for ansat hos [virksomhed1] og ikke for tilkøbt som underleverandørydelse til [virksomhed1].

Derfor er det SKATs opfattelse, at der kan opgøres følgende hæftelse for A-skat og Am-bidrag:

Am-bidrag for 1. juli 2012 til og med 31. marts 2014 58.515 kr.

A-skat for 1. juli 2012 til og med 31. marts 2014 370.109 kr.

I alt428.624 kr.

Se i øvrigt specifikationer i bilag 7.

(...)”

SKAT er i forbindelse med klagesagens behandling fremkommet med følgende supplerende bemærkninger den 9. december 2014:

”(...)

Uanset det i klagen anførte om afregning via antal stop og ikke arbejdstimer er det fortsat SKATs opfattelse, at der mangler supplerende dokumentation til fakturaerne fra underleverandører, f.eks. i form af e-mail korrespondance. I den forbindelse bemærkes, at SKAT anser det for usandsynligt, at [virksomhed1] ikke er bekendt med, hvilke chauffører der har kørt for [virksomhed2] A/S, som netop kunne fremgå af eventuel skriftlig korrespondance i forbindelse med regelmæssig dialog med [virksomhed2] A/S om arbejdets udførelse, eventuelle mangler og fakturering herfor.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der ikke er grundlag for indeholdelse og hæftelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for i alt 428.624 kr., hvorfor forhøjelserne skal nedsættes til 0 kr.

“(...)

Som SKAT kan se i de vedhæftet kontrakter, er der tale om afregning via antal stop og ikke antal arbejdstimer. [virksomhed1] har på ingen måder haft behov for ansættelses dokumentation for de givende underleverandører.

SKAT har via bank kontoudtog kunne se at alle underleverandører er afregnet overførselsmæssigt og ikke kontant, hvilket SKAT flere gange nævner. Problemet er at [virksomhed1] ikke har været bekendt med loven om at opdele kontomæssigt virksomhed og privat, hvilket [virksomhed1] er i fuldgang med at rette op på.

Idet at SKAT nægter fradragsretten for de givende underleverandør, har [virksomhed1] på nu værende tidspunkt sendt arrangements forespørgsel ud til alle de tidligere nævne underleverandører. Arrangements forespørgslerne vil bekræfte at der har været samarbejde med underleverandørerne og at der på ingen måder har været tale om sort arbejde i [virksomhed1]. Hvis underleverandørerne har foretaget ulovlige handlinger, kan [virksomhed1] ikke være ansvarlig for.

Arrangements forespørgslerne vil efter besvarelse fra underleverandørerne blive videresendt til SKAT. ”

Klageren er ved e-mail af 18. august 2018 fremkommet med følgende supplerende bemærkninger:

”(...)

Min tilføjelse er

1)Udtalelse fra banken om at der ikke har været kontant hævelse på kontoen skattes sagsfremstilling.

2)Alle leverandørende/ Chaufføren er betalt via bank overførsler, hvilket skat også selv bekræfter. Banken er vedhæftet i Deres sendte brev.

3)Der er kontakter med på underleverandør

4)Afregning sker på baggrund af antal stop og ikke på bagrund af timepris, Hvilket er kendt i branchen. Jeg henviser til [virksomhed2]

5)Det er meget normalt at man som Chaufføren kan omsætte alt mellem 50.000 kr. og 80.000kr. og i nogen ruter kan man alene omsætte for mere end 100.000kr

6)Alle leverandørerne/ Chaufføren var moms registreret i son tid ”jeg undersøgte det via SKAT” og leverandørerne havde også danske kontonummer.

Som store vognmand har man som regel vognbiler til rådighed til Chaufføren i tilfælde af at de ikke ejer, lejer, eller leaser en vogn. Et eksempel på dette [virksomhed2], [virksomhed17], [virksomhed18] samt andre kendte virksomheder.
Det er kendt i vores branche at Chaufføren er ansvarlige for deres ruter. I det at ruterne er stopbaseret og ikke timeprisbaseret. Der er tale om effektivitet. Et eksempel på dette [virksomhed2], [virksomhed17], [virksomhed18] samt andre.
Jeg som erhvervsdrivende har indberettet skat, moms og afgifter der har vedrøret min virksomhed jf. Loven for år 2012, 2013 og år 2014. Jeg har kontrakter med Chaufføren hvor vi indgår en aftale om at Chaufføren er ansvarlige for at overholde loven og det derfor er Leverandørendes/Chaufførens ansvar at indberette deres forpligtelser.
Alle leverandør/Chaufføren er faktura baseret og fakturerende er medsendt i skattes sagsfremstilling.
Jeg blev anmeldt til Politiet. Politiet gav mig medhold i sagen og at jeg ikke var sigtet.

(...)”

Klageren har på kontormøde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 11. juni 2019 oplyst, at virksomheden primært har foretaget kurertjenester for [virksomhed2], og at han undersøgte CVR-numre og momsregistreringer for de underleverandører han anvendte til kurertjenesterne. De indgåede samarbejdsaftaler blev indgået mellem virksomheden og underleverandørerne, og klageren og underleverandørerne var fælles om at udfærdige aftalevilkårene. Hvad angår de fremlagte fakturaer, vedrører de antal ”drops” – altså hvor mange afleveringer af pakker, der er foretaget på ruterne.

Landsskatterettens afgørelse

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomst efter § 43, stk. 2, litra h, påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 55 pct. i år 2012, 2013 og 2014 af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2 og 3. Det fremgår af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter arbejdsmarkedsbidragsloven. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 i lovbekendtgørelse 2009-06-12 nr. 471.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Landsskatteretten har i afgørelse af dags dato i en sammenholdt sag med journal nr. 14-4610598 nægtet fradrag for købsmoms for udgifter til fremmed arbejde med samlet 191.460 kr. I afgørelsen har retten korrigeret beløbene fra SKATs afgørelse, da SKAT ikke har medtaget alle fakturaernes fulde beløb og ikke medtaget samtlige fakturaer fra ovennævnte underleverandører. Retten har på baggrund heraf opgjort beløbene til brug for beregning af AM-bidrag og A-skat som følgende:

914.300 kr.

(Beløbsmæssig opgørelse af nægtede fradrag for udgifter til underleverandører ifølge SKATs afgørelse)

3.000 kr.

(Difference mellem SKATs beløbsmæssige opgørelse og korrekte beløb fra faktura nr. 8 fra [virksomhed5])

40.000 kr.

(Faktura nr. 8 fra [virksomhed8])

957.300 kr.

Opgjort beløb i alt efter korrektion inkl. moms

765.840 kr.

Opgjort beløb ekskl. moms

Ved afgørelsen har retten lagt afgørende vægt på, at virksomheden ikke har dokumenteret, at underleverandørerne har udført arbejdet for virksomheden, da de fremlagte fakturaer ikke vurderes at være reelle. Der er herved henset til, at det ikke af fakturaerne fremgår, hvor og hvornår arbejdet er udført, og hvem der har udført arbejdet, ligesom der ikke er fremsendt time- eller arbejdssedler for de udstedte fakturaer. Der er endvidere henset til, at SKAT ved deres kontrolundersøgelser ikke har kunnet komme i kontakt med flere af underleverandørerne.

Som en konsekvens af Landsskatterettens afgørelse i sagen med journal nr. 14-4610598, kan retten tiltræde SKATs vurdering af, at arbejdet må anses for at være udført, idet virksomheden er blevet honoreret for arbejdet af sine kunder. Retten lægger ved afgørelsen til grund, at klageren har anvendt uregistreret arbejdskraft i virksomheden og udbetalt sorte lønninger i den omhandlede periode.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om klagerens indeholdelsespligt, at klageren kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Klageren hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne i 2012, 2013 og i 2014. Der henvises herved til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.

Grundlaget for beregning af AM-bidrag og A-skat har ændret sig som følge af ovennævnte korrektion. Retten har herefter beregnet AM-bidrag og A-skat som følgende:

8 % af 765.840 kr.

61.267,20 kr.

AM-bidrag

55 % af (765.840 kr. – 61.267,20 kr.)

387.515,04 kr.

A-skat

448.782 kr.

I alt

Landsskatteretten forhøjer på baggrund af ovenstående opkrævningen af A-skat og AM-bidrag fra samlet 428.624 kr. til samlet 448.782 kr.