Kendelse af 02-06-2021 - indlagt i TaxCons database den 23-06-2021

Klagen vedrører opgørelsen af de skattemæssige indgangsværdier for transport- og indvindingsanlæg for indkomståret 2010 samt de skattemæssige afskrivninger for transport- og indvindingsanlæg for indkomstårene 2010, 2011 og 2012.

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2010

SKAT har nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for transportanlæg pr. 1. januar 2010 fra 5.271.837 kr. til 0 kr.

Endvidere har SKAT nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for indvindingsanlæg pr. 1. januar 2010 fra 3.686.222 kr. til 0 kr.

Herefter har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på transportanlæg med 7 % af 217.456 kr. (inkl. tilgang for 2010) svarende til 15.222 kr.

Yderligere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 21 % af 0 kr. svarende til 0 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at de skattemæssige indgangsværdier af transport- og indvindingsanlæg skal fastsættes i overensstemmelse med POLKA-værdierne.

Den talmæssige opgørelse af de skattemæssige indgangsværdier af transport- og indvindingsanlæg overlades til Skattestyrelsen.

Som konsekvens af de ændrede skattemæssige indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten tillige opgørelsen af de skattemæssige afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2011

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på transportanlæg med 7 % af 577.906 kr. (inkl. tilgang for 2011) svarende til 40.453 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 21 % af 0 kr. (inkl. tilgang og afgang for 2011) svarende til 0 kr.

Som konsekvens af de ændrede skattemæssige indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten tillige opgørelsen af de skattemæssige afskrivninger til Skattestyrelsen.

Indkomståret 2012

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på transportanlæg med 7 % af 812.446 kr. (inkl. tilgang for 2012) svarende til 56.871 kr.

Endvidere har SKAT fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 581.646 kr. (inkl. tilgang for 2012) svarende til 110.513 kr.

Som konsekvens af de ændrede skattemæssige indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten tillige opgørelsen af de skattemæssige afskrivninger til Skattestyrelsen.

Faktiske oplysninger

Selskabet blev stiftet den 8. marts 1965 Bilag 04b og var indtil den 1. januar 2010 fritaget for skattepligt efter den dagældende selskabsskattelovs § 3, stk. 1, nr. 4.

Pr. 1. januar 2010 indtrådte selskabet i skattepligt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2h.

Af selskabets vedtægter Bilag 04b fremgår blandt andet:

”Andelsselskabets formål er - i overensstemmelse med den til enhver tid gældende vandforsyningslov, og det for vandværket fastsatte regulativ - at forsyne ejendomme inden for vandværkets forsyningsområde med godt og tilstrækkeligt vand til husholdningsbrug og almindelig næringsbrug, til lavest mulige driftsbidrag, som dog foruden driftsomkostninger skal dække forsvarlige afskrivninger af anlæg og rimelige henlæggelser til fornyelser og nødvendige udvidelser samt at varetage andelshavernes fælles interesser i alle vandforsynings- og deraf afledte spørgsmål.”

De skattemæssige indgangsværdier af transport- og indvindingsanlæg er selvangivet med udgangspunkt i Naturstyrelsens pris- og levetidskatalog (POLKA-værdier). Bilag 02

SKATs afgørelse

Indkomståret 2010

SKAT har nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for transportanlæg pr. 1. januar 2010 fra 5.271.837 kr. til 0 kr.

Endvidere har SKAT nedsat den selvangivne skattemæssige saldo for indvindingsanlæg pr. 1. januar 2010 fra 3.686.222 kr. til 0 kr.

Herefter har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på transportanlæg med 7 % af 217.456 kr. (inkl. tilgang for 2010) svarende til 15.222 kr.

Yderligere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 21 % af 0 kr. svarende til 0 kr.

Indkomståret 2011

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på transportanlæg med 7 % af 577.906 kr. (inkl. tilgang for 2011) svarende til 40.453 kr.

Endvidere har SKAT godkendt fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 21 % af 0 kr. (inkl. tilgang og afgang for 2011) svarende til 0 kr.

Indkomståret 2012

SKAT har godkendt fradrag for afskrivninger på transportanlæg med 7 % af 812.446 kr. (inkl. tilgang for 2012) svarende til 56.871 kr.

Endvidere har SKAT fradrag for afskrivninger på indvindingsanlæg med 19 % af 581.646 kr. (inkl. tilgang for 2012) svarende til 110.513 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført: Bilag 02

” 1. Fastsættelse af skattemæssige indgangsværdier for transportanlæg og indvindingsanlæg

(...)

1.6. Endelig afgørelse

SKAT har gennemgået de indsendte indsigelser og har følgende kommentarer:

SKAT er enig i, at vandværket ved indgangsværdierne har anvendt værdier svarende til de historiske anskaffelsessummer. Dette ændrer dog ikke på det faktum, at indgangsværdierne ved indtræden i skattepligt skal sættes til handelspriser. De historiske anskaffelsessummer er ligesom POLKA-værdier ikke nødvendigvis udtryk for aktivernes handelsværdi. SKAT har foretaget en beregning udfra en indkomstbaseret værdiansættelses metode. Den beregnede værdi anses for at være et mere korrekt udtryk for handelsværdien ved vandværkets indtræden i skattepligt..
Den indregnede overdækning er den af Forsyningssekretariatet fastsatte for prisloftet for 2011. Denne vil løbende ændre sig i takt med det enkelte års resultater, og SKAT finder, at det oprindelige fastsatte må være det mest korrekte at indregne i pengestrømmen.
SKAT er enig i, at der for 2010 er anvendt et forkert tal til opgørelsen, og at det korrekte tal burde være 517.000 kr., jf. også den indsendte opgørelse. Dette vil ændre pengestrømmen, men da denne stadig ikke vil være positiv, jf. også genberegning i bilag 1, vil SKAT fortsat ikke kunne sætte en værdi for aktiverne.

Det kan i øvrigt oplyses, at der den 26. juni 2014 kom afgørelser fra Landsskatteretten i en række prøvesager vedrørende vand- og spildevandsselskaber. Landsskatteretten stadfæstede SKAT’s afgørelser og dermed også anvendelsen af en indkomstbaseret værdiansættelsesmetode, samt indregning af overdækning i pengestrømmen.

Samlet set får vandværkets indsigelse ikke SKAT til at ændre i forslag af 28. marts 2014, hvormed der træffes afgørelse i overensstemmelse hermed:

Det er SKATs opfattelse, at [by1] Vandværk’s selvangivne skattemæssige afskrivningsgrundlag for henholdsvis indvindingsanlæg og transportanlæg ikke er opgjort til handelsværdier ved skattepligtens indtræden pr. 1. januar 2010, og dermed ikke i overensstemmelse med det lovmæssige grundlag i selskabsskattelovens § 5 D, stk. 2.

Selvangivne afskrivninger på henholdsvis 384.251 kr. for transportanlæg og 774.107 kr. på indvindingsanlæg er derfor tilbageført. Der er herefter beregnet afskrivninger med 15.222 kr. på transportanlæg.

SKAT har, som følge heraf, selvstændigt foretaget en skønsudøvelse for fastlæggelse af handelsværdierne af vandværkets indvindingsanlæg og transportanlæg, jf. bilag 1. På denne baggrund mener SKAT, at selskabet på sigt ikke vil oppebære en positiv pengestrøm fra indvindingsanlæg og transportanlæg, hvorfor værdien af disse anlæg skønnes at være 0 kr.

SKAT går ikke videre i værdiansættelsen af anlæggene, da modellens øvrige punkter ikke er relevante, når selskabet ikke er i stand til at oppebære en positiv pengestrøm fra indvindingsanlæg og transportanlæg. SKAT skønner på denne baggrund indvindingsanlæg og transportanlæg til 0 kr. i indgangsværdi ved indtræden i skattepligt.”

Selskabets opfattelse

De skattemæssige indgangsværdier af selskabets transport- og indvindingsanlæg ansættes i overensstemmelse med principperne i Højesterets domme af 8. november 2018, offentliggjort i SKM2018.627.HR og SKM2018.635.HR. Bilag 05

Til støtte for påstanden er anført: Bilag 05

”I forbindelse med at der er offentliggjort to højesteretsdomme, fremsender vi nu et yderligere indlæg til vores klage vedrørende SKATs afgørelse.

Højesteret har i to domme af 8.november 2018 - sag 27/2018 og 28/2018 - givet to vandselskaber medhold i, at den skattemæssige indgangsværdi af vandselskabers aktiver skal fastsættes efter den beregningsmetode, hvorved den såkaldte "POLKA-værdi" opgøres, og at den af SKAT (nu Skattestyrelsen) anvendte beregningsmetode (DCF-modellen) ikke udgjorde et egnet grundlag for at opgøre den skattemæssige værdi af de overdragne aktiver.

Sagerne ved Højesteret angik opgørelse af den skattemæssige indgangsværdi af aktiver, som to kommuner havde overdraget til vandselskaber, som kommunerne havde stiftet i forbindelse med udskillelse af de kommunale vandforsynings- og spildevandsaktiviteter. Indgangsværdien skulle danne grundlag for vandselskabernes skattemæssige afskrivninger på de overdragne aktiver.

Overdragelsen var omfattet af Ligningslovens § 2, og den skattemæssige værdi af de overdragne aktiver skulle således fastsættes efter denne bestemmelse.

Højesteret fandt, at den beregningsmetode (DCF-modellen), som SKAT (nu Skattestyrelsen) havde anvendt, ikke udgjorde et egnet grundlag for at opgøre den skattemæssige værdi af de overdragne aktiver.

Højesteret udtalte, at det for vandforsynings- og spildevandsvirksomhed gælder, at der påhviler _ selskaberne en forsyningspligt, og at "hvile i sig selv"-princippet indebærer, at der ikke kan tjenes penge på aktiviteterne. Højesteret fandt på denne baggrund, at det afgørende for den skattemæssige værdiansættelse af aktiverne måtte være, hvilken værdi aktiverne måtte skønnes at have haft for vandselskaberne.

Højesteret fandt, at den beregningsmetode, hvorved den regulatoriske værdi opgøres som et gennemsnit af den nedskrevne genanskaffelsesværdi og den nedskrevne anskaffelsesværdi (den såkaldte POLKA-værdi), er et rimeligt udtryk for, hvorledes aktivernes værdi efter Ligningslovens § 2 bør fastsættes.

Højesteret havde dog ikke fornødent grundlag for at fastslå, hvad POLKA-værdien ville udgøre i forbindelse med kommunernes overdragelse af aktiver i de konkrete sager. Sagerne blev som følge heraf hjemvist til Skattestyrelsen til fornyet behandling.

Det er derfor vores vurdering, at ovenstående domme fra Højesteret er sammenlignelige med situationen vedrørende vores vandværks skattesag.

Vandværket opgjorde de skattemæssige indgangsværdier med udgangspunkt i vandværkets historiske anskaffelsessummer for anlægsaktiverne afskrevet over de estimerede levetider. SKATs afgørelse opgjorde de skattemæssige anskaffelsessummer efter en DCF-model.

Afgørelsen ovenfor angiver anvendelse af POLKA-værdier, hvorfor vi nu primært skal anmode om opgørelse af de skattemæssige indgangsværdier med udgangspunkt heri.

(...).”

Landsskatterettens afgørelse og begrundelse

Selskabet blev stiftet den 8. marts 1965 og blev den 1. januar 2010 skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2h.

Idet selskabet er overgået fra at være fritaget for skattepligt efter den dagældende selskabsskattelovs § 3, stk. 1, nr. 4, til at blive skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, skal selskabets aktiver værdiansættes skattemæssigt i overensstemmelse med selskabsskattelovens § 5 D.

Af selskabsskattelovens § 5 D, stk. 1 og 2, fremgår følgende:

”§ 5 D. Hvis et selskab eller en forening m.v. overgår fra at være undtaget fra skattepligt efter § 3, stk. 1, nr. 1-18 og 21, til at blive skattepligtig efter § 1, får overgangen virkning for selskabets eller foreningens skattepligt på tidspunktet for påbegyndelsen af den virksomhed, der begrunder skattepligten, eller på det tidspunkt, hvor virksomheden anses for skattepligtig. Skatteansættelsen finder første gang sted for det indkomstår, jf. § 10, som den første indkomstperiode udgør uden hensyn til dennes længde. Den første indkomstperiode kan udgøre op til 18 måneder.

Stk. 2. I det indkomstår, der er grundlaget for den første skatteansættelse, indgår maskiner, inventar og lignende driftsmidler samt skibe, som selskabet eller foreningen m.v. ejer før overgangen til skattepligt, i saldoværdien efter afskrivningslovens regler med deres handelsværdi på dette tidspunkt omregnet til kontantværdi.”

Efter selskabsskattelovens § 5 D, stk. 2, skal aktivernes skattemæssige værdi således fastsættes til handelsværdien.

Der er som følge af regulatoriske krav på området, herunder ”hvile i sig selv ”-princippet, ikke et marked for handel med vand- og spildevandsforsyningsvirksomheder eller sådanne virksomheders aktiver, og der findes ikke tilsvarende eller lignende transaktioner mellem uafhængige parter, som kan danne grundlag for en vurdering af handelsværdien.

Forarbejderne til selskabsskattelovens § 5 D indeholder ikke anvisning på, hvordan handelsværdien af vand- og spildevandsforsyningsvirksomheders aktiver skal fastsættes.

SKAT har ved udøvelsen af skønnet over de skattemæssige indgangsværdier af selskabets transport- og indvindingsanlæg anvendt en tillempet DCF-model, som er en indkomstbaseret værdiansættelsesmodel.

Højesteret har ved to domme af 8. november 2018, offentliggjort i SKM2018.627.HR og SKM2018.635.HR, fundet, at DCF-modellen ikke udgør et egnet grundlag for at opgøre den skattemæssige værdi af de ledningsnet og produktionsanlæg, som er overdraget til selskabet. I stedet fandt Højesteret, at den beregningsmetode, hvorved den regulatoriske værdi opgøres som et gennemsnit af den nedskrevne genanskaffelsesværdi og den nedskrevne anskaffelsesværdi – den såkaldte POLKA-værdi – er et rimeligt udtryk for, hvorledes ledningsnettets og produktionsanlæggets værdi efter ligningslovens § 2 bør fastsættes.

Uanset at Højesterets domme vedrører overdragelser omfattet af ligningslovens § 2, finder Landsskatteretten, at principperne i dommene tilsvarende kan anvendes ved fastsættelsen af handelsværdien efter selskabsskattelovens § 5 D, stk. 2, når der som følge af regulatoriske krav på området ikke er et marked for handel med vand- og spildevandsforsyningsvirksomheder eller sådanne virksomheders aktiver.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at de skattemæssige indgangsværdier af selskabets transport- og indvindingsanlæg skal fastsættes i overensstemmelse med POLKA-værdierne.

Den talmæssige opgørelse af de skattemæssige indgangsværdier af transport- og indvindingsanlæg overlades til Skattestyrelsen, jf. forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 4.

Som konsekvens af de ændrede skattemæssige indgangsværdier for de pågældende aktiver overlader Landsskatteretten tillige opgørelsen af de skattemæssige afskrivninger for indkomstårene 2010, 2011 og 2012 til Skattestyrelsen.