Kendelse af 25-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 26-11-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2011

Værdi af fri bil

119.256

0

119.256

2012

Værdi af fri bil

159.287

92.917

159.287

Faktiske oplysninger

Klageren var bosiddende [adresse1], [by1]. Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, at han ejer selskabet [virksomhed1] med cvr-nr. [...1]. Klageren er fuldt ud ansvarlig i selskabet.

SKAT har ved en kontrol konstateret, at klageren har anvendt en Volkswagen Sharan med stel nr. [...], som er indregistreret på svenske nummerplader.

Bilen har været leaset af klagerens svenske arbejdsgiver [virksomhed1] AB, og stillet til rådighed for klageren. SKAT er ikke i besiddelse af oplysninger om hvilken værdi bilen har haft på det tidspunkt, hvor [virksomhed1] AB leasede bilen og stillede den til rådighed for klageren. Bilen indregistreredes i Sverige den 20. april 2011 og klageren har modtaget en tilladelse til at kunne køre i bilen med svenske nummerplader udstedt af SKAT den 15. april 2011.

SKAT har konstateret, at bilen hverken efter km eller dagskriterierne opfylder kravene til at være registreret med svenske nummerplader, da SKAT finder at bilen hovedsagligt har været anvendt på dansk område.

Klageren har oplyst, at han har været sygemeldt og derfor ikke har modtaget løn fra sin arbejdsgiver i Sverige.

Klageren er registreret som fuld skattepligtig til Danmark, med pligt til at indsende udvidet selvangivelse, grundet den personligt drevne virksomhed og den udenlandske indkomst.

Det kan konstateres, at der ikke er selvangivet anvendelse af fri bil for indkomstårene 2011 og 2012.

Klageren har selvangivet lønindkomst i indkomståret 2011 fra Sverige.

SKAT oplyser, at klageren telefonisk den 9. september 2013 har oplyst, at han har anvendt bilen privat, og yderligere i brev af 26. september 2013, at bilen har været brugt privat fra den 1. juni 2012 og indtil den afhændedes i 2013.

Der er fremlagt et kørselsregnskab.

SKATs afgørelse

SKAT har beskattet klageren af værdi af fri bil med 119.256 kr. for 2011 og 159.287 kr. for 2012.

SKAT har som begrundelse anført:

Beskatningen af fri bil jf. de danske skatteregler:

[...]

Vedr. rådighed over fri bil

Perioden 20. juni 2012 - 8. oktober 2013.

Det er vores opfattelse på baggrund af de oplysninger, som vi har modtaget fra dig, at der er enighed om, at du skal beskattes af værdi af fri bil fra 20. juni 2012, idet du har oplyst at du har anvendt bilen til privat kørsel.

Perioden 20. april 201 1 - 19 juni 2012

Du har i dine indsigelser gjort gældende, at du ikke skal beskattes af værdi af fri bil før den 20. juni 2012, idet du ikke har haft din udenlandske firmabil til rådighed til privat anvendelse før dette tids­ punkt.

Beskatning af fri bil i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 sker, når en ansat har rådighed over sin arbejdsgivers bil til privat anvendelse. Foretagen kørsel der udelukkende har et erhvervsmæssigt formål medfører ikke medfører beskatning af værdi af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4.

På baggrund af de foreliggende oplysninger er det stadig vores opfattelse, at du har haft bilen til rådighed for privat kørsel i perioden, og derfor skal du beskattes af værdi af fri bil, jf. bestemmelserne i ligningslovens § 16, stk. 4.

Vi har lagt vægt på følgende forhold:

Ifølge det Centrale register for motorkøretøjer har du og din husstand ikke været indregistreret som ejer/bruger af køretøjer i perioden 20. april 2011 - 19. juni 2012.

Du har i dit brev af 7. marts 2014 til SKAT oplyst, at husstanden ikke bruger bil i hverdagen og under normale betingelser bruger cykel og evt. offentlig transport. Såfremt husstanden har haft behov for et køretøj, er der lånt andre biler, når dette var nødvendigt.

Det er vores opfattelse, at det udarbejdede kørselsregnskab for perioden 21. april 2011 - 19. juni 2012 ikke afkræfter, at du har haft selskabets bil til rådighed for privat anvendelse.

På baggrund af vores gennemgang af det udleverede kørselsregnskab for perioden 21. april 2011 - 19. juni 2012 er det vores opfattelse, at du har foretaget kørsel i selskabets bil, der har et delvis privat formål. Det vil sige, at det udleverede kørselsregnskab for perioden ikke afkræfter, at du har haft selskabets bil til rådighed for privat anvendelse. Vi har i nedenstående afsnit beskrevet, hvilke kørsler, der efter vores opfattelse har et helt eller delvis privat formål

Dato og ugedag

Kørsel

28/5 2011(lørdag)

[by1] - [by2]

30/5 2011(Mandag

[by2]-[by1]

5/8 2011 (fredag)

[by1] - [by2]

6/8 2011 (lørdag)

[by2] - [Sverige] - [by2]

7/8 2011(søndag)

[by2] -[by1]

17/9 2011(lørdag)

[by1] - [by2]

18/9 2011(søndag)

[by2] - [Sverige] - [by2]

19/9 2011(mandag)

[by2] - [Sverige] - [by1]

1/12 2011 (torsdag)

[by1] - [Sverige] - [by1]

5/12 2011 (mandag)

[by2] - [by1]

26/12 2011 (2. juledag)

[by1] - [by2]

28/12 2011

[by2] - [by1] ·

17/3 2012 (lørdag)

[by1] - [Sverige] - [by2]

19/3 2012 (mandag)

[by2] - [by1]

31/3 2012 (søndag)

[by2] -[Sverige] -[by2]

8/4 2012 (søndag)

[by2] - [by1]

Selskabets adresse i Sverige er også registreret adresse for din svigermor, dennes samlever og din svigerinde. Ejendommen hvor selskabet er registreret fremstår som en privatadresse og ikke som en erhvervsejendom.

Det er vores opfattelse, at uanset om du har anvendt selskabets adresse i [by2] som udgangspunkt og overnatningssted ved besøg hos kunder m.v. i Sverige, vil der altid forekomme et privat islæt i kraft af din familierelation til de mennesker, som bor på den adresse, hvor selskabet er registreret.

Der er herved henset til, at:

Dine forretningsbesøg i Sverige foregår ofte i weekender
Du har foretaget besøg hos dine svigerforældre 26. december 2011 (2. juledag) til den 28. december 2011. Kørslen anser vi for at være foretaget i din private interesse og deltagelse i samvær med familien.
du må overnatte på din svigermors adresse, idet der ikke er oplysninger eller fremlagt dokumentation for at du overnatter på hotel eller lign, når du er i [by2].
Der har ikke mellem [virksomhed1] AB og dig været en skriftlig aftale om at bilen ikke kunne anvendes privat.
I det udleverede kørselsregnskab, er der anført turer i Danmark fra [by1] til [by3]. Du har oplyst, at dette drejer sig om møder vedrørende et projekt, som skulle udarbejdes i samarbejde med [person1], men at dette ikke blev fuldført og heller ikke blev faktureret.

Der er efterfølgende fremlagt en Business Plan, udskrevet den 3. marts 2012, udfærdiget mellem [virksomhed1] AB og [person1]. Denne dokumenterer dog ikke udstrækningen, at samarbejdet, i forhold til de angivne turer i kørselsregnskabet (Der er turer til [by3] både før og efter dette tidspunkt). Der er yderligere heller ikke fremlagt dokumentation vedr. din personlig drevne virksomhed, som dokumenterer at turene ikke vedrørende denne virksomhed.

Vedrørende opgørelsen af værdien:

SKAT har beregnet værdien af fri bil på følgende måde:

Det er lagt til grund at du har haft rådighed over bilen i perioden 20. april 2011 og frem til 8. oktober 2013, dvs. 9 måneder af 2011 og måneder af 2012.

Udgangspunktet er at beskatningsgrundlaget for fri bil er bilens nyvognspris, da bilen er mindre end 3 år gammel på anskaffelsestidspunkt jf. SKM 2012.182 LSR. Bilen er førstegangsregistreret 20. april 2011.

[virksomhed1] AB leaser bilen, og stiller den til rådighed for dig den 20. april 2011. SKAT har ikke nogen oplysninger, om hvilken værdi bilen har haft på det tidspunkt, hvor bilen leases af [virksomhed1] AB og stilles til rådighed for dig. Dvs. anskaffelsesprisen inkl. registreringsafgift, med tillæg af leveringsomkostninger og udlæg til nummerplader.

SKAT opgører værdien af bilen på baggrund af den af SKAT foretagende vurdering den 13. oktober 2013. Ved denne vurdering er der beregnet oprindelig nyvognspris inkl. moms og registreringsafgift på 706.757 kr.

Yderligere kommer

Leveringsomkostninger skønnet 2.500 kr.

Udlæg til nummerplader1.180 kr.

I alt bliver beskatningsgrundlaget710.437 kr.

Miljøafgiften er beregnet på følgende måde:

Der er tale om brændstofafgift

Bilen er vurderet til at have et brandstofforbrug på 17,5 km/L, hvorfor der skal betales en afgift på

1.100 kr. halvårlig for 2011 og 2012. Afgift pr. dag er herefter 6,12 kr.

Afgiften opgøres og betales 6 måneder for ud.


2011

6 måneder fra 20. april 20111.100,00 kr.

21. oktober 2011 og frem til 31.12.211 (72 dage)440,64 kr.

I alt for 20111.441 kr.


2012

1.1.2012 og frem til og med 20.4. 2012 (111 dage)679,32 kr.

6 måneder fra 20. april 20121.100,00 kr.

21. oktober 2012 og frem til 31.12.2112 (72 dage)440,64 kr.

I alt for 20112.220 kr.

Vedr. fradrag for egen betalte udgifter:

Der er modtaget bilag, som viser at der er betalt diesel med Visa Dankort, som SKAT antager, kan tilhøre [person2] selv. Jf. juridisk vejledning afsnit C.A.5.14.1.8 Den ansattes egenbetaling for rådigheden, TfS 1997, 658 LSR og TfS 1996, 488 TSS er der ikke fradrag for disse betalte ud­ gifter, medmindre det godtgøres at man har anvendt den i TfS 1996, 488 TSS beskrevne fremgangsmåde:

A: Arbejdsgiveren pålægger den ansatte at betale for udgiften til benzin ved privat kørsel - skønsmæssigt 12.000 kr. Arbejdsgiveren afholder alle udgifter til benzin med et benzinkort, og fratrækker udgiften som en driftsomkostning. Den ansatte betaler det aftalte beløb direkte til arbejdsgiveren af beskattede midler, hvorefter arbejdsgiveren indtægtsfører den ansattes egenbetaling.

B: Arbejdsgiverens benzinkort må kun anvendes ved erhvervsmæssig kørsel. Hvis den ansatte selv køber benzin for 12.000 kr. til privat kørsel, vil dette beløb så kunne reducere den skattepligtige værdi, ved at den ansatte fremlægger regninger for køb af benzin fra tankstationer og får regningerne refunderet hos arbejdsgiveren. Beløbet udbetales ikke til den ansatte men posteres som en egenbetaling for rådigheden. Arbejdsgiveren udgiftsfører beløbet som udlæg efter regning og indtægtsfører samme beløb under firmabil regnskabet som egenbetaling.

Dette mener SKAT ikke er opfyldt, og SKAT mener således ikke, at brændstofregningerne betalt af [person2] selv, kan reducere den skattepligtige værdi.

Beregningen vil derfor være på følgende måde:

Den skattemæssige værdi af fri firmabil sættes til en procentdel af bilens værdi. Se LL § 16, stk. 4. Den skattepligtige værdi af fri bil sættes til 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger

300.000 kr. og 20 pct. af resten. Den skattepligtige værdi beregnes dog altid af mindst 160.000 kr.

Oprindelig nypris værdi

706.757,00

Skønnet leveringsomkostninger

2.500,00

Udlæg nummerplader

1.180,00

Beskatningsgrundlag

710.437,00

25 % af 300.000

75.000,00

20 % af 410.437

82.087,40

I alt per år

157.087,40

Delte med 12

13.090,62

9 måneder

117.815,55

Dette giver en værdi for 2011 på 117.816 kr. og for 2012 på 157.087 kr. plus den beregnede miljøafgift på henholdsvis 1.441 kr. og 2.200 kr.

Vedr. dobbeltbeskatning:

I henhold til dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Sverige, beskattes løn jf. art. 15 stk.!.

Fri bil beskattes som udgangspunkt på samme måde som løn, jf. fortolkningen af OECD model­ overenskomst art.15.

Af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sverige art. 25, vil der skulle ske lempelse efter Creditmetoden for den faktiske betalte skat til Sverige. En regulering af den udenlandske lønindkomst vil derfor ikke medfører, nogen yderligere lempelse, end den for 2011 allerede lempe­ de skat (den faktiske betalte skat)..

SKAT har følgende oplysninger om dig:

Ikke er socialt sikret i Sverige for 2011 og 2012
Ikke har anmodet om SINK beskatning i Sverige

Der vil derfor alene skulle ske Creditlempelse, med den skat som er betalt i Sverige, og ikke exemptionlempelse.”

Klagerens opfattelse

Klagerens tidligere repræsentant havde nedlagt påstand om, at der ikke skulle ske beskatning i indkomståret 2011. For indkomståret 2012 påstod repræsentanten en samlet beskatning på 92.917 kr. (7/12 af 159.287 kr.).

Repræsentanten havde herfor anført:

”klagers bil eranvendterhvervsmæssigt.

Der er således intet grundlag for at beskatte klager, idet bilen ikke er anvendtprivat.”

Klageren er i brev af 3. juli 2016 fremkommet med følgende præcisering af påstanden:

”Klagens essens er at jeg mener at følgende ændringer af min indkomst skal gøres gældende i stedet for de af skat besluttede:

2011:

Ændret lønindkomst beskatning af fri bil:0 kr.

2012:

Ændret lønindkomst beskatning af fri bil:92.917 kr.

Dette baseret på at bilen fra starten ikke var stillet til rådighed for privat brug. Efter min sygemelding med svær depression d. 1/6­2012 ændrede dette forhold sig og derfor skal jeg selvfølgelig beskattes af fri bil fra denne dato.”

Landsskatterettens afgørelse

Når en person som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde får stillet en bil til rådighed, er værdien heraf skattepligtig. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 1.

Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4.

Det er rådigheden, der beskattes. Omfanget af den faktiske private kørsel i bilen er således uden betydning.

En firmabil anses som udgangspunkt for at være til rådighed for privat kørsel. Hvis der foreligger en skriftlig aftale mellem den ansatte og arbejdsgiveren om, at bilen ikke må bruges til privat kørsel, og bilen i alle tilfælde afleveres i virksomheden uden for arbejdstiden, vil rådigheden til privat brug normalt være afkræftet. Hvis bilen uden for arbejdstiden er parkeret ved den ansattes bopæl, er der en formodning for, at bilen er til rådighed for privat kørsel, uanset en eventuel aftale om det modsatte med arbejdsgiveren. I sådanne tilfælde må det på anden vis sandsynliggøres, at den rent faktisk ikke har været benyttet privat. Det kan f.eks. være ved et kørselsregnskab.

Det er en konkret vurdering ud fra de foreliggende faktiske forhold, hvorvidt rådigheden kan anses for afkræftet.

Ifølge oplysninger fra Det Centrale Register for Motorkøretøjer har hverken klageren eller andre fra husstanden været indregistreret som ejer eller bruger af køretøjer i perioden fra den 20. april 2011 til den 19. juni 2012.

Det er af klageren oplyst, at alle i husstanden benytter cykler som transport, idet alle deres gøremål findes i nærområdet. Der foreligger ikke en fraskrivelseserklæring om at bilen ikke måtte anvendes privat.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at det udarbejdede kørselsregnskab for perioden vedrørende den 21. april 2011 til den 19. juni 2012 ikke afkræfter, at klageren har haft selskabets bil til rådighed for privat anvendelse.

Selskabets adresse i Sverige er også registreret adresse for klagerens svigermor, dennes samlever og klagerens svigerinde. Ejendommen hvor selskabet er registeret fremstår som en privatadresse og ikke som en erhvervsejendom.

Klagerens forretningsbesøg i Sverige har ofte foregået i weekenden. Klageren har foretaget besøg hos svigerforældrene den 26. december 2011 til den 28. december 2011, og der foreligger ikke oplysninger eller anden dokumentation for at klageren overnatter på hotel eller lignende, når han befinder sig i [by2].

I den omhandlende periode har Landsskatterettens derfor lagt til grund, at klageren har foretaget kørsel i selskabets bil, der har et privat formål, hvorfor bilen har stået til rådighed for privat kørsel.

SKAT har ikke nogen oplysninger om, hvilken værdi bilen har haft på det tidspunkt, hvor bilen leases af selskabet og stilles til rådighed for klageren. SKAT har derfor anvendt anskaffelsesprisen inklusiv registreringsafgift med tillæg af leveringsomkostninger og udlæg til nummerplader.

Det samlede beskatningsgrundlag er opgjort til 710.437 kr., hvilket Landsskatteretten tiltræder.

Den skattemæssige værdi af fri sættes til en procentdel af bilens værdi jf. ligningslovens § 16, stk. 4. Den skattepligtige værdi af fri bil sættes til 25 % af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 % af resten. Den skattepligtige værdi beregnes dog altid mindst af 160.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.