Kendelse af 05-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 13-01-2018

SKAT har på anmodning genoptaget indkomståret 2010 og ændret ansættelsen af klagerens skattepligtige indkomst fra overskud af virksomhed fra 1.869.981 kr. til 1.232.541 kr.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i årene 2003-2016 indkomståret/indkomstårene xxx virksomhed med [...], cvr-nummer [...1] (indsæt oplysning om navn og aktivitet på klagerens virksomhed) . Virksomheden beskæftigede sig primært med salg af fyrværkeri. Klageren har ikke selvangivet indkomst for overskud af virksomheden for indkomstårene 2009-2010, hvorfor SKAT ved afgørelse af den 3. maj 2012 har ansat klagerens skattepligtige indkomst for overskud af virksomheden skønsmæssigt. SKATs ansættelse tog udgangspunkt i konkrete indbetalinger på klagerens konto.

SKAT har i forbindelse med en gennemgang af klagerens kontoudtog konstateret indsætninger på klagerens bankkonto, som efter SKATs opfattelse ikke kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale.

SKAT har ved deres skatteansættelser lagt til grund, at klageren har haft en omsætning i 2010 på i alt 2.648.307 kr. ekskl. moms. Beløbet udgøres dels af fakturaer på i alt 1.923.163 kr., dels af yderligere indsætninger på klagerens bankkonto ([...61]) på 1.310.383 kr., i alt 3.310.383 kr. Heraf udgør 662.076 kr. moms.

Klageren har efterfølgende anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne hos SKAT. Det fremgår af SKATs afgørelse vedrørende genoptagelsesanmodningen, at der ved SKATs behandling af sagen er imødekommet anmodning om genoptagelse med nedsættelse af den skattepligtige indkomst i indkomståret 2010 for fakturaer, der kan henføres til indkomståret 2009, samt et lån fra klagerens far og forudbetalinger fra en kunde. Nedsættelserne af klagerens indkomst udgør samlet 637.440 kr. Der tilbagereguleres i forbindelse hermed moms for 159.360 kr.

Klageren har som bilag 36 til genoptagelsesanmodningen fremlagt en oversigt, hvoraf der fremgår en række indbetalinger på klagerens konto under overskriften ”kundekort”. De nærmere indbetalinger fremstår som følger:

Dato

Bemærkninger

Fakt. Nr.

Konto [...61]

09-07-2010

Kundekort [...]88

6.000,00

14-07-2010

Kundekort [...]11

4.000,00

19-07-2010

Kundekort [...]39

25.000,00

16-08-2010

Kundekort [...]26

90.000,00

30-08-2010

Kundekort [...]21

50.000,00

24-11-2010

Kundekort [...]06

55.200,00

25-11-2010

Kundekort [...]21

50.000,00

02-12-2010

Kundekort [...]43

57.200,00

09-12-2010

Kundekort [...]47

23.000,00

I alt

360.400,00

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren ikke fremlagt andet materiale end det, der forelå ved genoptagelsesanmodningen den 25. april 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har genoptaget ansættelsen af klagerens indkomst for indkomståret 2010. SKAT har i den forbindelse nedsat klagerens skatteansættelse fra 1.869.981 kr. til 1.232.541 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse vedrørende det påklagede forhold anført følgende:

...

Vedrørende punkt "Kontante indbetalinger" kr. 500.400

Beløbet udgør rettelig 360.400 jf. bilag 36, og ikke som der står i skrivelsen på side 2 - kr. 500.400.

Advokaten oplyser, at indbetalingerne vedrører betaling for fakturaer, jf. bilag 36. Hertil kan det oplyses, at fakturaerne som er medtaget i SKATs opgørelse alle er udskrevet i december 2010, men betalingerne ligger forud herfor. Derfor er det SKATs vurdering, at det ikke kan være betaling for de i opgørelsen medtagne fakturaer. Dog er der 2 betalinger i december 2010, men de vedrører ikke fakturaer som er medtaget i opgørelsen.

Punktet fastholdes. ”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at (indsæt klagerens påstande i rækkefølge, eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om at xxx, subsidiært om at xxx klagerens overskud af virksomheden for indkomståret 2010 nedsættes med yderligere 288.320 kr.

Klagerens repræsentant har anført følgende:

”...

SAGSFREMSTILLING:

Ved skrivelse af 25. april 2013, jf. bilag 2, anmodede klageren om genoptagelse af hans skatteansættelse for indkomståret 2010. Ligesom klageren anmodede om genoptagelse af hans momsansættelse for perioden fra den 1. januar til 31. december 2010.

Der blev i den forbindelse anmodet om, at klagerens skatteansættelse for indkomståret 2010 skulle nedsættes med kr. 1.157.200,41.

Beløbet på kr. 1.157.200,41 bestod af følgende poster:

Faktureret 2009

573.800,41

Lån fra far

125.000,00

Kontante indbetalinger

360.400,00

Forudbetaling fra kunde

98.000,00

I alt

1.157.200,41

Der blev ligeledes anmodet om, at klagerens momsansættelse for perioden 1. januar til 31. december 2010 skulle nedsættes med kr. 231.780,02. Det bemærkes, at det fremgår af genoptagelsesanmodningen, at momstilsvaret skulle reguleres med kr. 231.780,02, men dette beløb skulle retteligt være kr. 231.440.

Ved SKATs afgørelse af 8. april 2014 anerkendte SKAT, at der skulle ske genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010, og at denne skulle nedsættes med kr. 637.440, ligesom SKAT anerkendte, at momsansættelsen skulle genoptages, og at momstilsvaret skulle nedsættes med kr. 159.360.

SKAT anerkendte imidlertid ikke nedsættelse med posten "kontante indbetalinger" på kr. 360.400, svarende til kr. 288.320 tillagt moms på kr. 72.080.

ANBRINGENDER:

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende at de indbetalinger, der er foretaget på klagerens konto med kundekort alle sammen vedrører betalinger på fakturaer.

Dette understøttes af, at der ikke er foretaget overførsler til klagerens konto for alle fakturaer udstedt 2010. Disse fakturaer må således anses for indeholdt i disse kontante indbetalinger. Virksomhedens omsætning svarer helt og aldeles til de i 2010 udstedte fakturaer. ”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H.

Klageren har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at de konkrete indbetalinger på i alt 360.400 kr. stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes hos klageren. Derfor er det berettiget, at SKAT har anset 288.320 kr., svarende til 360.400 kr. med fradrag for moms, for at være yderligere skattepligtig indkomst for klageren.

Der er lagt vægt på, at klageren hverken ved selvangivelse, ved genoptagelsesanmodningen eller i forbindelse med klagesagen, har fremlagt regnskabsmateriale eller en samlet oversigt over udstedte fakturaer i indkomståret, som gør det muligt at afstemme de enkelte indbetalinger med enkelte fakturanumre.

Landsskatteretten bemærker i den forbindelse, at der af det fremlagte bilag fremgår en kolonne til oplysninger vedrørende de enkelte posteringers fakturanumre. Kolonnen fremstår uden indhold.

På baggrund af ovenstående stadfæstes SKATs afgørelse.