Kendelse af 29-01-2018 - indlagt i TaxCons database den 22-02-2018

Klagepunkt

SKATsafgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Resultat af virksomhed for indkomståret 2012

48.041 kr.

-37.636 kr.

-4.692 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev fra den 15. oktober 2011 indtil dens ophør den 30. september 2012 virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1]. Virksomheden beskæftigede sig med skønheds- og hudpleje og var registreret på klagerens hjemmeadresse.

Den 10. januar 2014 modtog SKAT i forbindelse med SKATs gennemgang af en anden virksomhed, oplysninger om, at klageren muligvis drev virksomhed uanset, at virksomheden var afmeldt. SKAT havde fundet 3 dags dato-bilag for ydelser udført af klageren, der var dateret til henholdsvis den 8. november 2012 og den 16. november 2012 og således udstedt efter virksomhedens ophør den 30. september 2012.

Det fremgår af dags-dato-bilagene, at der har været udført en ”aha behandling, voks og peeling” for 680 kr. dateret til den 8. november 2012. Der foreligger 2 dags-dato-bilag dateret til den 16. november 2012. Af disse fremgår det, at der var udført en ”aha behandling” til en værdi af 325 kr., samt at der er udstedt 2 gavekort af en samlet værdi på 550 kr.

SKAT indkaldte den 24. januar 2014 og den 10. marts 2014 virksomhedens skatteregnskab for 2012, bogføring, herunder kontospecifikationer, samtlige underliggende bilag til regnskabet og kontoudskrifter fra bankkonti. SKAT modtog ikke materialet fra klageren.

Den 9. april 2014 sendte SKAT forslag om skønsmæssigt at forhøje klagerens indkomst for indkomståret 2012 fra et selvangivet underskud på 37.636 kr. til et overskud på 48.041 kr. En forhøjelse på i alt 85.677 kr.

SKAT modtog den 1. maj 2014 en indsigelse imod SKATs fremsendte forslag fra klagerens repræsentant. Af indsigelsen fremgik det, at klageren ikke var enig i SKATs forslag, da der, ifølge klageren, ikke var tale om 3 fakturaer, men kvitteringer for modtagne gavekort. Derudover stod der i indsigelsen, at virksomheden havde adresse fra lejede erhvervslokaler og ikke på klagerens hjemmeadresse

I forbindelse med klagesagen har klageren indsendt et årsregnskab for virksomheden for indkomståret 2012 med bilagskladde, samt en kontrakt mellem klageren og [virksomhed2] på fremleje af lokaler. Det fremgår af fremlejekontrakten, underskrevet den 19. december 2011 af klageren og fremlejegiver, at fremlejemålet trådte i kraft den 1. januar 2012. Huslejen var aftalt til 5.500 kr. pr. måned. Lejen omfattede også vedligeholdelse, el, lys og varme

Af virksomhedens regnskab ses omsætningen at udgøre 62.500 kr., og de samlede udgifter 100.137,17 kr. Ifølge regnskabet var resultatet af virksomheden -37.636,37 kr.

Desuden har klageren indsendt kontoudtog for virksomhedens konto, kontonummer [...48], hvoraf der er konstateret indsætninger for 80.856,94 kr. På kontoen er der konstateret følgende udbetalinger:

Dato for udbetaling

Overførselstekst

Beløb

3. januar 2012

Husleje [...]

5.500 kr.

6. februar 2012

Klinik husleje Feb 2012

5.500 kr.

29. februar 2012

Husleje [virksomhed2] Marts 2012

5.500 kr.

10. april 2012

Husleje

5.500 kr.

23. april 2012

Overført [...92]

5.500 kr.

7. maj 2012

Regul. husleje apr/maj 2012

3.000 kr.

6. juni 2012

[virksomhed2]

7.000 kr.

2. juli 2012

Overført [...92]

5.000 kr.

8. august 2012

Husleje [virksomhed2] Aug 2012

5.000 kr.

3. september 2012

Overført [...92]

5.000 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst skønsmæssigt med 85.677 kr. for indkomståret 2012.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Virksomhedens omsætning kan beregnes således:

Salgsmoms

1. kvartal2.706 kr.

2. kvartal8.849 kr.

3. kvartal4.070 kr.

I alt15.625 kr.

Salgsmoms i alt 15.625 kr. x 4 = 62.500 kr.

Omsætning faktura 12255 = 325 kr.

Omsætning faktura 12256 = 550 kr.

Omsætning faktura 19893 = 680 kr.

Omsætning i alt = 64.055 kr.

Udgifter 25 % af omsætning = 16.014 kr.

Overskud af virksomhed = 48.041 kr.

Fratrukket underskud af virksomhed = 37.636 kr.

Forhøjelse = 85.677 kr.

...

1.2. SKATs bemærkninger

SKAT har fortsat ikke modtaget det tidligere udbedte årsregnskab og regnskabsmateriale. Det er derfor ikke muligt at gennemgå virksomhedens selvangivne resultat.

(Klagerens repræsentant) oplyser at de tre kvitteringer er på gavekort. Det er korrekt at den ene kvittering er på 2 x gavekort. De 2 andre kvitteringer er på udførte behandlinger. Det er ikke dokumenteret, hvordan disse behandlinger og gavekort tidligere skulle være indtægtsført.

Ligeledes er der ikke vedlagt nogen form for dokumentation for, at virksomheden skulle være drevet fra erhverslokaler hos [virksomhed2]. Virksomheden har haft adresse på hjemmeadressen. Der er i mangel af årsregnskab, kontospecifikationer og bilag, skønsmæssigt godkendt udgifter svarende til 25 % af den beregnede omsætning.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er SKAT fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

I brevet står der, at der er sendt bilag med post. I bilagene er der regnskab for virksomheden for 2012 samt fremlejekontrakt mellem [virksomhed2] og virksomheden.

Bilagene er ikke vedlagt til SKAT.

SKAT har som det fremgår af forslag og afgørelse aldrig modtaget noget materiale fra virksomheden og har derfor ansat overskud af virksomhed efter et skøn.

Ved gennemgang af regnskab og bilagsmateriale vil man formentlig komme frem til et andet resultat end SKATs afgørelse, men vi kan ikke tage stilling til det når vi ikke har materialet.

...”

Skatteankestyrelsen har sendt det materiale, klageren har fremlagt i forbindelse med klagesagen, til SKAT, som efter at have gennemgået dette har anført følgende:

”...

Jeg har vedlagt opgørelse over hvad der er indsat på firmakontoen i indkomståret 2012, som anses at være omsætning. Der er indsat 80.856,94 kr. som er inkl. Moms. Ekskl. Moms udgør det 64.685,55 kr. I afgørelsen er omsætningen ansat til 64.055 kr. Revisor har i klage skrevet at de er enige i denne omsætning. Vi har fortsat ikke set alle omsætningsbilag som anmodet. Der er stadig ikke sikkerhed for at der ikke har været yderligere omsætning. Her henses også til at der udskrives fakturaer efter virksomheden er ophørt. Privat bankkonto er ikke set, så vi ved ikke om der er indsat beløb på denne konto eller om der har været kontant omsætning. Hvis vi modtog bilag, ville der kunne laves nummerkontrol og gennemgang af privat bankkonto ville kunne afdække om der har været omsætning der er indsat der.

Der er nu vedlagt lejekontrakt med [virksomhed2] i [...]. Der er således dokumenteret at der har været udgifter til lokaler på 5.500 kr. pr. måned. Ifølge kontoudtog fra bank er der betalt 52.500 kr. i husleje. Dette anses at kunne godkendes.
De øvrige udgifter er fortsat ikke dokumenteret, hverken ved kontospecifikationer eller bilag. Derfor anses skøn af udgifter (udover husleje) at kunne ansættes til 25 % som i afgørelsen.
Ud fra de oplysninger SKAT nu har fået anses resultatet af virksomheden at kunne opgøres således:

Omsætning

64.055 kr.

Vareforbrug som i afgørelsen

15.625 kr.

Bruttoavance

48.430 kr.

Husleje

52.500 kr.

Resultat

-4.070 kr.

Selvangivet

-37.636 kr.

Forhøjelse af købsmoms er der ikke nye oplysninger til, da der fortsat ikke er modtaget kontospecifikationer og bilag.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at klagerens indkomst for indkomståret 2012 nedsættes med 84.122 kr.

Klageren har som begrundelse for sin påstand anført følgende:

”...

I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til SKATs afgørelse af 15. maj 2014 ''Afgørelse: Vi har ændret din moms og skat'' jf. bilag 1, hvor sagen bliver præsenteret.

[person1] driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1], se-/cvr-nr. [...1] inden for branchen skønheds- og hudpleje. Virksomheden blev drevet fra erhvervslokaler i [virksomhed2] og blev etableret af [person1] den 15. oktober 2011 med ophør den 30. september 2012, jf. bilag 2.

I forbindelse hermed er der selvangivet et underskud for virksomheden med kr. 37.636, og der er tillige fratrukket købsmoms på kr. 11.682. Efter SKAT har foretaget kontrol af anden virksomhed blev der identificeret, hvad SKAT anser for tre fakturaer udsted efter virksomheden [virksomhed1] v/[person1] ophørte. På baggrund heraf har SKAT forhøjet [person1] overskud af virksomhed skønsmæssigt og tilsvarende skønsmæssigt ansat varekøb til 25 % af omsætningen.

I medfør af ovenstående er vi således ikke enige med SKAT, hvorfor nærværende sag påklages til Skatteankestyrelsen.

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at der skal foretages en nedsættelse af [person1] skattepligtige indkomst for indkomståret 2012, da det af SKAT foretagne skøn af overskud ved virksomhed og købsmoms ikke er korrekt ansat.

Det af SKAT opgjorte overskud er under ingen omstændigheder korrekt. Først og fremmest er der ikke taget højde for udgifter til leje af lokaler, hvorfra virksomheden blev drevet, og der er nu fremlagt regnskab for [virksomhed1], som er udarbejdet for indkomståret 2012, hvoraf der fremgår et negativt resultat for året på kr. 37.636,37.

SKAT har foretaget følgende ændringer, hvoraf vor påstand fremkommer:

2012

Overskud

Kr. 85.677

Moms

Kr. 7.776

I alt

Kr. 93.453

I det følgende vil der blive redegjort nærmere for, hvorfor der skal ske en nedsættelse af [person1] skattepligtige indkomst for indkomståret 2012.

Overskud af virksomhed

Ifølge Skattekontrollovens § 5, stk. 3 kan der foretages en skønsmæssige ansættelse, såfremt den skattepligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet. Ved skønsudøvelsen skal SKAT foretage en samlet bedømmelse på grundlag af alle foreliggende oplysninger af relevans.

Det skal hertil bemærkes, at SKAT har afvist at godkende det selvangivne underskud på baggrund af manglende regnskabsmateriale, hvorfor SKAT har opgjort virksomhedens resultat ud fra momsindberetningerne, jf. bilag 1.

Ud fra afgørelsen fra SKAT beror det opgjorte skøn på kontrol af tre kvitteringer og en vurdering af, at virksomheden drives fra hjemmeadressen, hvorfor udgifterne til virksomheden [virksomhed1] v/[person1], ud fra SKATs betragtning, må anses for begrænsede, jf. bilag 1.

Til understøttelse af ovenstående er der vedlagt et regnskab for indkomståret 2012, hvoraf det fremgår, at [person1] har haft et underskud på kr. 37.636,37 i sin virksomhed, hvorfor der således ikke kan foretaget en skønsmæssig forhøjelse af overskud ved virksomhed på kr. 48.041 samt en momsmæssige forhøjelse på kr. 3.906, jf. bilag 3.

Af det vedlagte regnskab er der dog en mindre afvigelse mellem aktiverne og passiverne, da de ikke er enslydende.

Det er begrundet i det forhold, at revisoren burde have ført årets resultat ind under passiverne som debet kr. 37.636,37, hvorefter passivernes pålydende således havde været på kr. 42.136,37 - kr. 37.636,37 = kr. 4.500. I medfør heraf stemmer aktiverne således med passiverne, og regnskabet skal således lægges til grund for opgørelsen af [person1] skattepligtige indkomst for år 2012.

Det kan yderligere ikke tilsluttes, at udgifterne alene har udgjort 25 % af omsætningen på kr. 64.055, hvorfor det således fastholdes, at der skal ske en korrektion af SKATs afgørelse af den 15. maj 2014 i overensstemmelse med det udarbejdet regnskab for år 2012, jf. bilag 3.

I henhold til de omtalte fakturaer har det i det pågældende tilfælde ikke været muligt at identificeret de tre fakturaer, hvorfor de således skal medregnes til resultatet, jf. bilag 4

I medfør af ovenfor anførte grunde skal der således foretages en nedsættelse af [person1] skattepligtige indkomst for år 2012 således, at der sker en korrekt beskatning af vor klient for skatten og momsen ud fra regnskabet angivelser.

Arbejdsplads

Af afgørelsen fra SKAT fremgår det, at virksomheden er drevet fra en hjemmearbejdsplads, men det skal hertil påpeges, at [person1] har drevet sin virksomhed fra erhvervslokaler fra [virksomhed2]. I forlængelse heraf er der vedlagt en fremlejekontrakt af den 19. december 2011 vedrørende leje af lokale mellem [virksomhed2] A/S og [virksomhed1] v/ [person1] på adressen [adresse1]- butik 430, [by1] Det følger endvidere af kontrakten, at lejemålet trådte i kraft den 1. januar 2012, og der blev mellem fremlejegiver ([virksomhed2] A/S) og fremlejetager ([virksomhed1] v/[person1]) aftalt en månedlig husleje på kr. 5.500, jf. bilag 5.

I forlængelse heraf er der således fremlagt den nødvendige dokumentation for, at virksomheden [virksomhed1] v/[person1] er drevet fra erhvervslokaler, hvorfor det af SKAT fastsatte skøn således ikke er korrekt, jf. bilag 5.

På baggrund heraf skal der således ske en nedsættelse af vor klients skattepligtige indkomst for år 2012 i overensstemmelse med det selvangivne, idet [person1] har løftet bevisbyrden for, at virksomheden ikke alene er drevet fra en hjemmearbejdsplads, og at der ligeledes er vedlagt

dokumentation for afholdelse af udgifter til husleje, jf. bilag 3 og bilag 5.

-oOo-

I medfør af ovenfor anførte grunde skal der således foretages en nedsættelse af [person1] skattepligtige indkomst for år 2012 således, at der sker en korrekt beskatning af vor klient.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 5, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H.

Klageren har selvangivet et underskud af virksomhed på 37.636 kr. Klageren har ikke fremlagt bilagsmateriale, der kan understøtte, at der har været underskud af denne størrelse i virksomheden.

Klageren havde indberettet en salgsmoms på 15.625 kr., og det må formodes at der havde været omsætning i virksomheden svarende hertil. SKAT har skønsmæssigt ansat virksomhedens omsætning på baggrund af den indberettede salgsmoms, svarende til fire gange den af klageren selvangivne salgsmoms i de 3 kvartaler af indkomståret, hvor virksomheden var registreret i drift, i alt 62.500 kr.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at SKAT var berettiget til skønsmæssigt at ansætte klagerens omsætning. Da skønnets størrelse er ansat på baggrund af den af klageren indberettede salgsmoms, finder Landsskatteretten ikke grundlag for at ændre størrelse af skønnet.

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at de 3 dags-dato-bilag har karakter af omsætning. Klageren har ikke dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at de 3 dags-dato-bilag er omsætning, som har været indtægtsført, mens virksomheden bestod.

Der er lagt vægt på, at bilagene er dateret på et tidspunkt efter klageren har oplyst, at være ophørt med at drive virksomhed, og at der ikke anses for at være grundlag for at antage, at afregningen ikke er sket på det tidspunkt, hvor bilagene er udstedt.

I henhold til SKATs styresignal i SKM2017.537.SKAT, er momsen indeholdt i det fakturerede beløb for dags dato-bilagene på 1.555 kr., således at 1.244 kr. udgør skattepligtig indkomst, og de resterende 311 kr. udgør moms.

Ud fra ovenstående kan omsætningen i virksomheden opgøres skønsmæssigt således:

Salgsmoms i alt 15.625 kr. x 4

=

62.500 kr.

Fakturaer ekskl. moms

=

1.244 kr.

Omsætning i alt

=

63.744 kr.

SKAT har skønsmæssigt ansat udgifterne i virksomheden til 25 % af omsætningen. Da der ikke er fremlagt dokumentation for virksomhedens udgifter, må skønnet anses for rimeligt.

I forbindelse med klagesagen har klageren fremlagt et regnskab for virksomheden for indkomståret 2012. Der er ikke fremlagt de underbilag, der ligger til grund for klagerens regnskab. Da de udgifter, der er foretaget fradrag for i regnskabet, ikke er dokumenteret ved fremlæggelse af underliggende bilagsmateriale, anses størrelsen af udgifterne i virksomheden ikke for tilstrækkeligt dokumenteret.

Klageren har dog fremlagt dokumentation for, at virksomheden har været drevet fra lejede erhvervslokaler og ikke fra den adresse, som virksomheden er registreret på.

Klageren har desuden dokumenteret, at der er afholdt udgifter til husleje i forbindelse med virksomhedens drift, som ikke har været medtaget i SKATs ansættelse af klagerens indkomst for indkomståret 2012.

Det fremgår af fremlejekontrakten, at lejen udgør 5.500 kr. pr. måned. Betaling af husleje kan følges på klagerens bankkonto nummer [...48]. Henset til at der foreligger en lejekontrakt, betalingernes karakter, og at betalingerne på klagerens konto tidsmæssigt kan henføres til de pågældende måneder, hvor lejekontrakten løber, så må det anses for godtgjort, at klageren havde udgifter for leje af lokaler til at drive virksomhed.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at der skal godkendes fradrag i virksomheden for betalt husleje med 52.500 kr. Beløbet er opgjort ud fra de konstaterede betalinger, der ses på klagerens konto.

Resultatet af virksomheden kan opgøres således:

Omsætning

=

63.744 kr.

Udgifter 25 % af omsætningen

=

15.936 kr.

Dækningsbidrag

=

47.808 kr.

Husleje

=

-52.500 kr.

Resultat

=

-4.692 kr.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at resultatet af virksomhedens skal nedsættes til -4.692 kr.