Kendelse af 22-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 16-06-2017

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Kan udlejning af ferieejerlejlighed anses for erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende for indkomstårene 2010, 2011 og 2012?

Nej

Ja

Nej

2010: Resultat af udlejningen af ferieejerlejligheden opgjort efter ligningslovens § 15 O, stk. 1

0 kr.

0 kr.

13.993 kr.

2010: Fradrag for underskud af erhvervsmæssig virksomhed

0 kr.

10.108 kr.

0 kr.

2010: Fradrag for renteudgifter i forbindelse med ferieejerlejligheden [adresse1]

0 kr.

8.785 kr.

0 kr.

2011: Resultat af udlejningen af ferieejerlejligheden opgjort efter ligningslovens § 15 O, stk. 1

0 kr.

0 kr.

15.662 kr.

2011: Fradrag for underskud af erhvervsmæssig virksomhed

0 kr.

26.962 kr.

0 kr.

2011: Fradrag for renteudgifter i forbindelse med ferieejerlejligheden [adresse1]

0 kr.

8.109 kr.

0 kr.

2012: Resultat af udlejningen af ferieejerlejligheden opgjort efter ligningslovens § 15 O, stk. 1

0 kr.

0 kr.

13.285 kr.

2012: Fradrag for underskud af erhvervsmæssig virksomhed

0 kr.

43.989 kr.

0 kr.

2012: Fradrag for renteudgifter i forbindelse med ferieejerlejligheden [adresse1]

0 kr.

4.328 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klagerens virksomhed består i udlejning af lejlighed i feriekomplekset [adresse1]. [projekt1] var i de klagebehandlede indkomstår på anparter.

Efter det oplyste erhvervede klageren lejligheden [adresse2] pr. 1. januar 2003.

Klageren har fratrukket følgende underskudsbeløb vedrørende sin ejerlejlighed:

201220112010

Andel resultat før renter-43.989 kr.-26.962 kr.-10.108 kr.

Nettorenteudgifter -4.328 kr.-8.109 kr.-8.785 kr.

I alt-48.317 kr.-35.071 kr.-18.893 kr.

Der foreligger en skrivelse af 28. marts 2014 fra Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] til SKAT, med beskrivelse af aktiviteterne på [virksomhed1], hvoraf følgende fremgår:

”Vedrørende indkomståret 2012 og tidligere

Bestyrelsen for Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] er blevet gjort bekendt med, at SKAT i visse situationer har beskattet ejerlejlighedsforeningens medlemmer (ejerne af lejligheder med tilhørende fællesarealer) af en rådighed over deres lejlighed i feriecentret.

I andre situationer har SKAT beskattet de enkelte ejere af ejerlejlighedsforeningens lejeindtægter, hvor SKAT har opgjort lejeindtægten ud fra lejlighedens fordelingstal.

Rådighed over egen lejlighed

Bestyrelsen kan oplyse SKAT om, at ingen ejere har fri rådighed over deres lejlighed.

INGEN ejere har på noget tidspunkt haft en nøgle til deres lejlighed. Der er ikke udleveret nøgler til de enkelte ejere på noget tidspunkt i indkomståret 2012 og tidligere.
Alle nøgler til lejlighederne opbevares i hotellets reception, som er bemandet i centrets åbningstid og aflåst uden for åbningstiden.
Ingen nøgler hverken til egen eller anden lejlighed i centret udleveres til en ejer, med mindre ejeren fremlægger et lejebevis, som viser, at ejeren har lejet en lejlighed i centret på lige fod med alle andre lejere.
Alle lejligheder er i indkomståret 2012 og tidligere kun blevet lejet ud mod betaling, uanset om man er ejer eller lejer.

Alle ejere er dermed effektivt afskåret fra at have rådighed over deres egen lejlighed eller benytte lejligheden overhoved.

Det har derfor ikke været nødvendigt for de enkelte ejere at fraskrive sig retten til benyttelse af lejligheden.

Beskatning af lejeindtægt

[virksomhed1] består i sin helhed af følgende:

Et subtropisk badeland med tilhørende cafe, rutsjebane, vandkanoner, spa, sauna, modstrømskanal, baby bassin, motionsbassin, solarium, solgård m.v. på ca. 1610 m²
Udendørs swimmingpool med tilhørende relaxområde.
Et fitness/wellnesscenter med tilhørende relaxområde, alt i styrketræning, spinning, tyrkiskbad, sauna, spabad, solarium samt professionel massør på ca.750 m²
Indendørs legerum med bordtennis, morskabsautomater, dart, pool, klatre/legerum, billard m.v.
Udendørs legeplads med legeredskaber, klatrestativ, beachvolley, basketball m.v.
Minigolfbane
Vaskerum
Udlejning af forretningslokale
Udlejning af strandareal til strandhuse
Reception bemandet fra 8.00 - 20.00
Netcafe
276 lejligheder

Alle ejere af en lejlighed ejer en ideel anpart af ovennævnte samt sin egen lejlighed.

Hver ejer har stillet sin lejlighed til rådighed for ejerlejlighedsforeningen. Ejerlejlighedsforeningen lejer lejlighederne ud gennem [virksomhed2].

Ejerlejlighedsforeningen har i 2012 haft en bemanding på 30-40 personer, som fordeler sig således:

Receptionspersonale: 5 personer + 2 løsarbejdere.
Fitness/wellness: 1,5 personer
Rengøring: 8 personer + 5 løsarbejdere.
Teknik/håndværkere: 2 personer + 2 løsarbejdere.
Badeland/Cafe: 2 personer + ca. 10 løsarbejdere. Ejerlejlighedsforeningen har i 2012 afholdt en lønudgift på ca. 7 mio.kr.

Al indtægt af ovennævnte aktiviteter tilfalder ejerlejlighedsforeningen og går i ejerlejlighedsforeningens kasse. Når året er gået, aflægger ejerlejlighedsforeningen et regnskab over ejerlejlighedsforeningens indtægter og udgifter; Årsrapport for Ejerlejlighedsforeningen [adresse1]. Den enkelte ejer får del i årets resultat efter sit fordelingstal.

Ejerne medregner årets resultat i deres selvangivelse under hensyntagen til, om de er omfattet af anpartsindgrebet i 1989 eller ej.

Ejerlejlighedsforeningen finder med ovennævnte dokumenteret, at alle ejere er effektivt afskåret fra at have rådighed over deres egen lejlighed samt at kunne dokumentere, at lejligheden ikke er benyttet privat.

Ejerlejlighedsforeningen mener også, at vores virksomhed ud fra en samlet vurdering har været 100 % erhvervsmæssig drevet.”

Der foreligger en udateret skrivelse fra [virksomhed3] til Ejerlejlighedsforeningen [adresse1], hvoraf følgende fremgår:

”Til bestyrelsen for Ejerlejlighedsforeningen [adresse1]

Bestyrelsen i Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] har anmodet os om, at kommentere deres skrivelse af 28. marts 2014, som vil blive udsendt til foreningens medlemmer. Årsagen til skrivelsen er, at SKAT har henvendt sig til en række ejere og agter at forhøje deres skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010 til 2012. SKAT er af den opfattelse, at ejerne ikke driver erhvervsmæssig virksomhed.

I de henvendelser som SKAT har udsendt fremgår, at SKAT sidestiller [virksomhed1] med traditionel sommerhusudlejning, således at ejerne er omfattet af de særlige regler i Ligningslovens § 15 O (sommerhusreglen). Vi er ikke enige i denne opfattelse.

SKAT forudsætter umiddelbart, at ejerne udlejer sommerhuse uden først at overveje om, der grundlæggende er tale om erhvervsmæssig virksomhed. I bestyrelsens skrivelse af 28. marts 2014 er der nærmere redegjort for, hvilken aktivitet der foregår i [virksomhed1]. Med den beskrevne aktivitet, herunder afholdelse af lønudgifter på ca. 7 mio. kr. årligt, bør det stå klart for enhver, at aktiviteten ikke består i enkeltvis udlejning af sommerhuse. Lejlighederne i [virksomhed1] er ikke traditionelle sommerhuse, men lejligheder som anvendes til hoteldrift. [virksomhed1] har for de pågældende indkomstår haft pligt til at drive hotelvirksomhed, og lejlighederne har været benyttet således. Lejlighederne er ikke vurderet som fritidsboliger, men er vurderet efter kode 25 (andre ejerlejligheder). Alene af denne grund burde anvendelse af Ligningslovens § 15 O være udelukket, idet denne bestemmelse formentlig kræver, at der er tale om fritidsboliger, der er vurderet og anvendes som sådan.

Det er vigtigt at forstå, at [virksomhed1] i realiteten ikke adskiller sig fra det, som vi opfatter som et "normalt" hotel. En ejer af et hotel driver utvivlsomt erhvervsmæssig virksomhed, selvom det kan påstås, at ejeren i realiteten har rådighed over alle de værelser og lejligheder, som hører til hotellet. Efter praksis beskattes en ejer ikke af de værelser/lejligheder der står tomme og ligefrem at påstå, at ejeren vil kunne anvende sommerhusreglen i Ligningslovens § 15 O, er vel helt utænkelig.

Der er ikke, og bør da heller ikke være forskel på den skattemæssige behandling, hvad enten en virksomhed ejes af en person eller flere personer. Reglerne modificeres udelukkende af Personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9, hvoraf det fremgår, at ejere, der har købt efter den 11. maj 1989, er omfattet af særlige lovgivningsmæssige regler (anpartsindgrebet).

Vi har haft adgang til en del af de skrivelser, som SKAT har udsendt til visse ejere. Flere af disse skrivelser hviler på ganske ukorrekte forudsætninger. F.eks. agter SKAT at forhøje en ejers indkomst med følgende begrundelse:

"Der er efter SKATs opfattelse ikke tale om erhvervsmæssig virksomhed, da ejerne af lejligheder kan anvende lejlighederne i op til fem uger om året ifølge vedtægterne for Ejerlejlighedsforeningen [adresse1]".

Vi kan oplyse, at vedtægterne hverken for 2010, 2011 eller 2012 har indeholdt en sådan bestemmelse.

Afslutningsvist skal vi anføre, at Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] er etableret for mere end 30 år siden, nemlig i 1982. Siden da har ejerne selvangivet driften som erhvervsmæssig virksomhed, hvilket SKAT har accepteret. Det er vores opfattelse, at ejerne kan støtte retskrav på skattemyndighedernes mangeårige praksis.”

Der foreligger vedtægter for ejerlejlighedsforeningen [adresse1], som vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 22. november 2008 med senere ændringer. Af vedtægterne fremgår blandt andet følgende:

”2. Formål

2.1

Det er foreningens formål at varetage drift af de på ejendommen beliggende fællesanlæg herunder wellness, badeland m.v. Indgåelse af aftale med operatører og lignende omkring udlejning skal ske efter godkendelse af bestyrelsen, og det enkelte medlem kan ikke frit vælge en anden form for udlejning.

3. Medlemmer

3.1

Enhver ejerlejlighedsejer er berettiget og forpligtet til at være medlem af ejerlejlighedsforeningen, således at medlemskabet og ejendomsretten stedse skal være sammenhørende.

3.2 (tilføjet til vedtægterne på ejerlejlighedsforeningens ekstraordinære generalforsamling 8. september 2013)

Det er ikke tilladt, at drive nogen form for erhverv fra eller i ejerlejligheder i ejerforeningen uden bestyrelsens godkendelse, bortset fra drift af lejlighed nr. 277 (restaurant). Udlejning af egen lejlighed til beboelse anses i denne forbindelse ikke for erhverv.

----

5. En ejerlejligheds omfang

5.1

En ejerlejlighed omfatter det areal, som er beskrevet i anmeldelsen til tinglysning af ejerlejlighedsopdelingen og det dermed fulgte kort over den pågældende ejerlejlighed. Herudover har ejerlejlighedsejeren en ideel andel af fællesarealerne med hertil hørende fællesanlæg, for så vidt der ikke på anden vis er disponeret herover. En sådan disponering over fællesarealerne kræver vedtagelse på generalforsamling med kvalificeret majoritet i overensstemmelse med pkt. 14.3.

6. En ejerlejligheds benyttelse

6.1

Ejerforeningen drager omsorg for at udleje ejerlejligheden m.v. således som beskrevet i § 2. Ejerforeningen er herunder berettiget til at indgå på forpagtningsaftaler eller administrationsaftaler af enhver art angående drift af fællesområderne med dertilhørende faciliteter.

----”

Der foreligger samarbejdsaftale indgået mellem ejerlejlighedsforeningen [adresse1] og [virksomhed2] A/S i maj 2004 dækkende perioden 1. januar 2005 – 31. december 2009. Der foreligger tillægsaftaler til samarbejdsaftalen til forlængelse af samarbejdsaftalen for et år af gangen for henholdsvis 2010, 2011 og 2012.

Af samarbejdsaftalen fremgår blandt andet i uddrag under pkt. 5 Provision og pkt. 10 Ejerrabatter:

”5. Provision: DL modtager:

1. Et grundbeløb på kr. 940.000 +moms
samt
2. 7 % +moms af nettolejeindtægt - jf. pkt. 4 - op til kr. 10.000.000
9 % +moms af nettolejeindtægt mellem kr. 10.000.001-14.000.000
30 % +moms af nettolejeindtægt over kr. 14.000.001

I nettolejeindtægten indregnes værdien af ejernes egne ophold (listepris - 40 %) i perioden 01.07. - 15.08.”

”10. Ejerrabatter:
EN's medlemmer vil fortsat kunne opnå rabat på [virksomhed4]. Denne rabat fastsættes af bestyrelsen. Rabatter på øvrige produkter i Land & Leisure koncernen vil kunne opnås efter nærmere aftale.”

Af de tidligere gældende vedtægter for ejerlejlighedsforeningen [adresse1], fra marts 2004 fremgår vedrørende En ejerlejligheds omfang og benyttelse punkt 6 følgende:

”Hver enkelt ejerlejlighedsejer kan råde over sin ejerlejlighed til eget brug og på anden måde end ved udlejning i op til 5 uger pr. år. Heraf op til 2 uger i perioden 15.6. – 15.8. – dog maks. en uge i juli måned.

Ophold i perioden 15.6 – 15.8. skal reserveres senest 31.12. året forud, medens øvrige ophold skal reserveres senest 3 måneder før ankomst, idet den enkelte ejerlejlighedsejer altid skal respektere allerede foretagne reservationer fra 3. mand.

Opholdene i perioden 15.6 – 15.8. skal altid påbegyndes og afsluttes lørdage, medens øvrige ophold har valgfrihed for så vidt angår ankomst- og afrejsedag.

Alle ophold tælles som ugeophold, selv om den reserverede opholdsperiode er kortere.

Ejerlejlighedsejerne betaler for opholdet 25 % af listeprisen for den reserverede opholdsperiode.

Herudover kan den enkelte ejerlejlighedsejer reservere ophold af maks. en uges varighed pr. lejemål udenfor perioden 15.6. – 15.8. i egen eller anden lejlighed, såfremt der er ledig kapacitet. Sådanne ophold kan tidligst reserveres 5 dage før ankomst, og der betales 25 % af listeprisen for den reserverede opholdsperiode.

Henvendelse om reservation skal ske til ejerlejlighedsforeningens administrator.

Herudover må hver enkelt ejerlejlighedsejer ikke råde over sin ejerlejlighed, men skal stille denne til rådighed for ejerforeningen til udlejning som hotellejlighed sammen med det til ejerlejligheden hørende løsøre og ideel andel af fællesanlæg.

Ejerforeningen drager herefter omsorg for at udleje ejerlejligheden m.v., således som beskrevet i § 2. Ejerforeningen er herunder berettiget til at indgå på forpagtningsaftaler eller administrationsaftaler af enhver art angående udlejning og drift af ejerlejlighederne og dermed af hotellet.

Samtidig med vedtagelsen af de oprindelige vedtægter er der indgået aftale med [virksomhed5] A/S (nu [virksomhed2] A/S), hvilken aftale er tinglyst sammen med vedtægterne, og managementaftalen er i 1989 og efterfølgende ændret i henhold til tillæg til denne.”

Af resultatopgørelsen for ejerforeningen [adresse1], [by1] fremgår følgende nettolejeindtægter før fradrag af udlejningsprovision jf. resultatopgørelsens note 9(indkomstårene 2010 og 2011) note 10(indkomståret 2012):

2010

2011

2012

Nettolejeindtægter

11.403.461 kr.

12.299.935 kr.

11.100.584 kr.

Udlejningsprovision note 9

1.875.597 kr.

1.976.489 kr.

1.909.955 kr.

Der er for indkomståret 2011 foretaget følgende indberetning af kontroloplysninger til SKAT på anparter fra ejerlejlighedsforeningen [adresse1]:

”Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] Oplysn.pligtiges senr. [...]

Anpartsbetegnelse 126 Virksomheden vedrører fast ejendom

Antal andele 1 Anskaffet pr. 1/1-03

Totalt antal 276

Anparten er anskaffet efter 11. maj 1989 i et eksisterende projekt

Skattemæssigt resultat:

Skattemæs. resultat 1.672 Skattepl. indkomst 2.110

Renteindtægter 163 Aktiver 226.546

Kursgevinster 611 Passiver 26.195

Renteudgifter 336 Formue 200.351”

Der er for indkomståret 2012 foretaget følgende indberetning af kontroloplysninger til SKAT på anparter fra ejerlejlighedsforeningen [adresse1]:

”Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] Oplysn.pligtiges senr. [...] 23/05

Anpartsbetegnelse 22 Virksomheden vedrører fast ejendom

Antal andele 162 Anskaffet pr. 1/1-03

Totalt antal 46.322

Anparten er anskaffet efter 11. maj 1989 i et eksisterende projekt

Skattemæssigt resultat:

Skattemæs. resultat -9.580 Passiver 22.794

Skattepl. indkomst -9.580 Formue 189.996

Aktiver 212.790”

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet fradrag for underskud af virksomhed med lejlighed i feriecenteret [adresse1] med 10.108 kr. i 2010, 26.962 kr. i 2011 og 43.989 kr. i 2012. SKAT har endvidere nægtet fradrag for renteudgifter i virksomheden med 8.785 kr. i 2010, 8.109 kr. i 2011 og 4.328 kr. i 2012.

SKAT har anset klageren for omfattet af anpartsindgrebet ved lov nr. 388 af 7/6 1989, hvor indkomst fra anpartsvirksomhed blev gjort til kapitalindkomst (personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9) og hvorefter underskud vedrørende anparterne alene kan fratrækkes i positiv skattepligtig indkomst fra samme virksomhed (personskattelovens § 13, stk. 6).

SKAT anfører, at underskud kan fremføres og modregnes i positiv skattepligtig indkomst fra samme virksomhed i et senere indkomstår.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende.

”Vi skal til den modtagne indsigelse bemærke, at vi i forslag af 7. april 2014 har tilbageført dine fradrag for underskud, herunder renteudgifter, med henvisning til bestemmelserne i personskattelovens § 13, stk. 6.

Efter denne bestemmelse kan din andel af underskud fra Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] ikke fratrækkes i din øvrige skattepligtige indkomst fordi du har købt din ejerlejlighed efter 11. maj 1989.

Dette forhold er resultatet af et lovgivningsmæssigt indgreb (kaldet anpartsindgrebet), som blev foretaget i 1989 ved ændringslov nr. 388 af 7/6 1989.

Indgrebet vedrører andele m.v., som er anskaffet den 12. maj 1989 eller senere.

Som følge af lovændringerne henføres indkomst fra anpartsvirksomhed til kapitalindkomst (personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9). Samtidig kan underskud vedrørende andele m.v. kun fratrækkes i positiv skattepligtig indkomst fra samme virksomhed (personskattelovens § 13, stk. 6).

Underskud kan dog fremføres og modregnes i positiv skattepligtig indkomst fra samme virksomhed i et senere indkomstår.

I såvel bestyrelsens redegørelse af 28/3 2014 som [virksomhed3]s kommentar hertil anføres anpartsindgrebet som en modifikation af fradragsretten for underskud.

[virksomhed3] har endvidere i sin årsrapporter i vejledning II kortfattet redegjort for forholdene for ejere, der har købt ejerlejlighed den 12. maj 1989 eller senere.

Sammen med forslag af 7. april 2014 sendte vi kopi af det nævnte lovmateriale samt udskrift fra SKAT’s juridiske vejledning om underskudsbegrænsning.

I bestyrelsens redegørelse og i [virksomhed3]s kommentarer hertil anføres, at SKAT i en række tilfælde har ønsket at henføre beskatning af udlejningen til reglerne i ligningslovens § 15 O (sommerhusreglerne og med blandet benyttelse).

Vi skal i den anledning bemærke, at det ikke er en situation vi har taget stilling til, men har henholdt os til underskudsbegrænsningen i personskattelovens § 13, stk. 6.

Vi skal dog ikke undlade at gøre opmærksom på, at udlejningen fra 1/1 2013 sker efter sommerhusreglerne i ligningslovens § 15 O, jf. indberettede oplysninger fra [virksomhed6] A/S.

SKAT må på det foreliggende grundlag fastholde ændringerne.”

Af SKATs afgørelse fremgår, at klageren overfor SKAT har fremsat følgende bemærkninger:

”Du har i e-mail af 14/4 2014 oplyst, at du ikke kan acceptere SKAT’s afgørelse.

Som begrundelse herfor skriver du

- at andre ejere har gjort det samme som dig og har fået accept på at det er rigtigt at underskud er fradragsberettiget,

- at din revisor har lavet selvangivelsen, og

- at du ikke har råderet over lejligheden.

Du henviser til en vedhæftet skrivelse af 28/3 2014 fra bestyrelsen for Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] samt en udateret kommentar hertil fra foreningens revisor, revisionsfirmaet [virksomhed3].

I Ejerlejlighedsforeningen [adresse1]s skrivelse af 28/3 2014 anføres bl.a.:

- at SKAT i visse situationer har beskattet ejerlejlighedsforeningens medlemmer af en rådighed

over deres lejlighed i feriecentret, og

- at SKAT i andre situationer har opgjort og beskattet de enkelte ejere ud fra lejlighedens fordelingstal.

Bestyrelsen oplyser, at ingen ejere har fri rådighed over deres lejlighed og redegør i den sammenhæng for hvorledes situationen er når ejere ønsker at benytte sin lejlighed.

Konklusionen i bestyrelsens redegørelse er, at alle ejere effektivt er afskåret fra at have rådighed over deres egen lejlighed eller benytte lejligheden overhovedet. Det har derfor ikke været nødvendigt for de enkelte ejere at fraskrive sig retten til benyttelse af lejligheden.

Bestyrelsen redegør endvidere for hvorledes driften af [virksomhed1] foregår og hvad centret består af.

Bestyrelsen konkluderer i sin redegørelse, at alle ejere effektivt er afskåret fra at have rådighed over deres egen lejlighed og at lejlighederne ikke er privat benyttede.

Ejerlejlighedsforeningen mener også, at virksomheden ud fra en samlet vurdering har været 100 % erhvervsmæssig drevet.

Endvidere skriver bestyrelsen, at ejerne medregner årets resultat i deres selvangivelser under hensyntagen til om de er omfattet af anpartsindgrebet i 1989 eller ej.

I [virksomhed3]s udaterede kommentar til bestyrelsens redegørelse af 28/3 2014 anføres bl.a., at SKAT har henvendt sig til en række ejere og agter at forhøje deres skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010 til 2012, og hvor SKAT giver udtryk for den opfattelse, at ejerne ikke driver erhvervsmæssig virksomhed.

Det fremgår endvidere, at i de henvendelser som SKAT har udsendt, sidestiller SKAT [virksomhed1] med traditionel sommerhusudlejning, således at ejerne er omfattet af de særlige regler i ligningslovens § 15 O.

[virksomhed3] er ikke enig i SKAT’s opfattelse og redegør i sin kommentar nærmere herfor, herunder at lejlighederne ikke er vurderet som fritidsboliger, men med kode 25 (andre lejligheder).

[virksomhed3] giver endvidere udtryk for, at feriecentret drives erhvervsmæssigt og henviser til bestyrelsens redegørelse.

Samlet giver [virksomhed3] udtryk for, at der er tale om erhvervsmæssig virksomhed på linje med almindelig hoteldrift, og at den skattemæssige behandling af ejerne kun modificeres af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9, hvoraf fremgår, at ejere, der har købt efter den 11. maj 1989, er omfattet af særlige lovgivningsmæssige regler (anpartsindgrebet).

Endelig gør [virksomhed3] opmærksom på, at Ejerlejlighedsforeningen [adresse1] er etableret for mere end 30 år siden, nemlig i 1982. Siden da har ejerne selvangivet driften som erhvervsmæssig virksomhed, hvilket SKAT har accepteret. Det er [virksomhed3]s opfattelse, at ejerne kan støtte retskrav på skattemyndighedernes mangeårige retspraksis.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for underskud af virksomhed med lejlighed i feriecenteret [adresse1] med 10.108 kr. i 2010, 26.962 kr. i 2011 og 43.989 kr. i 2012. Der er endvidere nedlagt påstand om, at der skal godkendes fradrag for renteudgifter i virksomheden med 8.785 kr. i 2010, 8.109 kr. i 2011 og 4.328 kr. i 2012.

Klageren har ved skrivelse til Skatteankestyrelsen af 11. august 2014 anført følgende begrundelse for den nedlagte påstand:

”Nærværende sag drejer sig om, hvordan man skal opgøre den skattepligtige indkomst vedrørende min deltagelse i hotelaktiviteten drevet af Ejerlejlighedsforeningen [adresse1], [by1].

Der verserer for tiden en prøvesag om spørgsmålet, der behandles af Skatteankestyrelsen under joumalnr. 94384 af 27.06.2014. Jeg skal som følge heraf høfligst foreslå Skatteankestyrelsen at berosætte min sag, indtil prøvesagen er endelig afgjort.

Påstand:

Der nedlægges påstand om, at der ikke er grundlag for at ændre mine skattemæssige indkomstforhold som følge af min deltagelse i hoteldriften gennem Ejerlejlighedsforeningen [adresse1], [by1].

Anbringelse:

Til støtte for den pålagte påstand gøres det overordnet gældende, at aktiviteten, der udøvedes af Ejerlejlighedsforeningen [adresse1], [by1], i den for sagen omhandlede periode, ikke skatteretligt skal bedømmes efter normen omkring erhvervsmæssig udleje af ferieboliger. Det gøres i den forbindelse gældende, at Ejerlejlighedsforening en [adresse1], [by1], i den for sagen omhandlede periode, har drevet virksomhed med hoteldrift.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det videre overordnet gældende, at min hotellejlighed ikke var at anse for en fritidsbolig i Ligningslovens 15 O's forstand.

Klageren har ved den oprindelige klage modtaget i Skatteankestyrelsen den 7. juli 2014 anført følgende:

”Har erhvervet min lejlighed i januar 2003, og har haft egen revisor til at lave min selvangivelse. [virksomhed3] har for alle ejere udfærdiget regnskab som er blevet godkendt.

Lejligheden har indtil 2013 haft status som hoteldrift, ligesom [virksomhed2] har haft denne ejendom i [by1], også i [by2], [by3] m.v. og regnskabet er udfærdiget/godkendt.

Vi ejere af disse lejligheder har ikke haft råderet over vor lejligheder.

Undertegnede sammen med resten af ejerne kører en samlet sag mod skat grundet den afgørelse skat er kommet med her i april 2014.

Det er en advokat fra nord-Jylland i samarbejde med [virksomhed3], [by4] der kører sagen.

Omkostninger til advokat m.v., vil blive Dem oplyst, når vi ved mere.

Klageomkostningerne på DKK 400,- er overført til [finans1] d. 24.06.2014 på det kontonr. vi er blevet bekendt med.

Ydermere er det anerkendt [virksomhed3], [by4] der har lavet regnskaberne samt vor egen statsautoriseret revisor der har lavet min personlige selvangivelse, så jeg går ud fra, at De er bekendt med hvad der kan fratrækkes eller ikke.”

Klageren har endvidere overfor Skatteankestyrelsen anført følgende:

”Kan gøre Dem opmærksom på, at jeg har ret til at trække kørsel til/fra [by5] og [by1] til generalforsamlingen i alle årene, og som IKKE er gjort - sørger De for det eller skal jeg atter anmode om dette?

Ydermere har De fra sagen som er afgjort alle relevante oplysninger.

De afgør den ud fra de oplysninger De har modtaget.

Jeg behøver IKKE bruge en dag på at tage tog/bil til [by6], når jeg ikke har flere renteudgifter end det allerede fremsendte

De fratrækker den provision som jeg kan fratrække (oplyst i prøvesagen) på min selvangivelse ... og er der andre beløb De mener jeg er berettiget til at modtage gør De det, så sagen kan afsluttes.”

Landsskatterettens afgørelse

Udlejning af fast ejendom anses som udgangspunkt for selvstændig erhvervsvirksomhed. Hvis en fritidsbolig udlejes erhvervsmæssigt, beskattes udlejningsresultatet efter de regler, der gælder for udlejningsejendomme, og der er mulighed for at anvende virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 1, stk. 1.

Fritidsboliger, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, beskattes efter reglerne i ligningsloven § 15 O. Efter ligningslovens § 15 O, stk. 1, opgøres udlejningsresultatet ved, at der gives et bundfradrag i bruttolejeindtægten. I den del af bruttolejeindtægten, der overstiger bundfradraget, gives et yderligere fradrag på 40 %, der dækker alle udgifter i forbindelse med udlejningen. Den skattepligtige kan i stedet vælge, at udlejningsresultatet beskattes efter en regnskabsmæssig metode, jf. ligningslovens § 15 O, stk. 2. I begge tilfælde beskattes overskuddet som kapitalindkomst.

Opgøres resultatet af udlejningen i henhold til ligningslovens § 15 O, stk. 1, medregnes ejendomsværdiskat efter ejendomsværdiskatteloven for hele indkomståret.

Det følger af praksis, jf. Højesterets dom af 20. marts 2002, offentliggjort som SKM2002.229.HR og Højesterets dom af 21. januar 2005, offentliggjort som SKM2005.78HR, at udlejning af et sommerhus ikke kan anses for erhvervsmæssig udlejning, hvis ejeren ikke positivt har fraskrevet sig retten til selv at benytte sommerhuset, eller hvis udlejningsaftalen giver ejeren mulighed for at benytte ejendommen i et omfang, der går ud over, hvad der er nødvendigt til opfyldelse af ejerens forpligtelse til vedligeholdelse af sommerhuset.

Der ses ikke i vedtægterne for de klagebehandlede indkomstår at være bestemmelser, som forhindrer ejerlejlighedsejerne i at benytte lejlighederne privat.

Af samarbejdsaftale mellem Ejerlejlighedsforeningen og [virksomhed2] A/S fremgår, at der i nettolejeindtægten ved udregning af [virksomhed2]s provision indregnes værdien af ejernes egne ophold samt at ejerlejlighedsforeningens medlemmer fortsat vil kunne opnå rabat på [virksomhed4].

Klageren ses på det foreliggende grundlag ikke at have været afskåret fra at benytte ejerlejlighederne på [virksomhed1] privat.

Det kan ikke tillægges særlig vægt, at den lejlighed klageren bor i, når hun opholder sig på [virksomhed1], ikke er hendes egen. Der henvises til SKM2014.659.LSR.

Udlejning af klagerens ejerlejlighed kan herefter ikke anses for erhvervsmæssig virksomhed, og resultatet heraf kan derfor ikke indgå i virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 1.

Da der ikke er tale om en erhvervsmæssig virksomhed er resultatet af udlejningen ikke omfattet af reglerne i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9 og underskudsbegrænsningen i personskattelovens § 13, stk. 6.

SKATs afgørelse ændres.

Resultatet af udlejningen skal opgøres efter ligningslovens § 15 O.

Af ligningslovens § 15 O, stk. 1, nr. 1, fremgår, at ejere af en fritidsbolig bortset fra sommerhus, der efter tilladelse anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af året, kan fradrage 10.000 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig ved indkomstopgørelsen. Der er ikke sket indberetning af bruttolejeindtægten efter skattekontrollovens § 11 G, hvorfor der ikke kan godkendes bundfradrag med 20.000 kr. om året, jf. ligningslovens § 15 O, stk. 1, nr. 2. Derfor udgør bundfradraget maksimalt 10.000 kr. om året.

I henhold til cirkulære nr. 72 af 17. april 1996 om ligningsloven pkt. 10.9 forstås bruttolejeindtægten som modtaget lejebetaling, herunder eventuelt særskilt betaling for f.eks. el, gas, varme, telefon og lign. En eventuel formidlingsprovision eller lignende betalinger til et udlejningsbureau indgår derimod ikke i bruttolejeindtægten.

Udgifter til kørsel til generalforsamling kan ikke godkendes fratrukket, idet eventuelle udgifter hertil må anses for omfattet af bundfradraget efter ligningslovens § 15 O, stk. 1.

Det skattepligtige resultat af udlejningen opgøres således:

2010

2011

2012

Lejeindtægter

11.403.461

12.299.935

11.100.584

Salgs- og markedsføringsprovision

1.875.597

1.976.489

1.909.955

Bruttolejeindtægt til fordeling

9.527.864

10.323.446

9.190.629

Antal andele i foreningen

46.322

46.322

46.322

Ejer andel

162

162

162

Bruttolejeindtægt pr andel

33.321

36.104

32.142

Bundfradrag

10.000

10.000

10.000

I alt

23.321

26.104

22.142

- 40 % (skattefri)

9.329

10.442

8.857

Overskud

13.993

15.662

13.285

SKAT har tidligere opgjort klagerens andel af overskuddet for indkomståret 2010 til 0 kr., Landsskatteretten forhøjer beløbet til beskatning til 13.993 kr.

SKAT har tidligere opgjort klagerens andel af overskuddet for indkomståret 2011 til 0 kr., Landsskatteretten forhøjer beløbet til beskatning til 15.662 kr.

SKAT har tidligere opgjort klagerens andel af overskuddet for indkomståret 2012 til 0 kr., Landsskatteretten forhøjer beløbet til beskatning til 13.285 kr.

I henhold til ligningslovens § 5, stk. 1 kan renteudgifter vedrørende gæld fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori renter forfalder til betaling. Idet klageren ikke har fremlagt dokumentation for de selvangivne renteudgifter vedrørende ejerlejligheden, nægtes der fradrag.