Kendelse af 06-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 05-10-2018

SKAT har genoptaget indkomstansættelsen for 2007, 2008 og 2009 i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Selskabet [virksomhed1] A/S, blev stiftet i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse.

Selskabets formål er at administrere faste ejendomme, herunder udlejningsvirksomhed, investeringsvirksomhed og anden virksomhed i den forbindelse.

Selskabet er omdannet fra en personlig virksomhed ved virksomhedsomdannelse med første regnskabsår 1. januar - 31. december 2007. Ved omdannelsen blev ejendommen medregnet i åbningsbalancen pr. 1. januar 2007 med 25 mio. kr.

I selskabets opgørelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2007 er anført en skattemæssig anskaffelsessum for ejendommen på 25 mio. kr. samt et afskrivningsgrundlag på 14.067.127 kr.

Selskabets revisor har i forbindelse med revision af selskabets årsrapport for 2012/13, herunder udarbejdelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2013 konstateret, at det anvendte skattemæssige afskrivningsgrundlag for selskabets ejendom [adresse1], [by1], ikke var korrekt.

Fejlen er ifølge repræsentanten opstået i forbindelse med den skattefrie virksomhedsomdannelse pr. 1. januar 2007 og har medført, at det anvendte skattemæssige afskrivningsgrundlag i indkomstårene 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 har været for højt.

Siden omdannelsen er en forholdsmæssig andel af ejendommens handelsværdi på omdannelsestidspunktet fejlagtigt anvendt både som regnskabsmæssigt og skattemæssigt afskrivningsgrundlag i stedet for ejendommens oprindelige skattemæssige afskrivningsgrundlag.

Der har således været anvendt et skattemæssigt afskrivningsgrundlag for ejendommen på 14.067.127 kr. Det korrekte skattemæssige afskrivningsgrundlag var 2.000.971 kr., hvoraf 1.349.539 kr. allerede var afskrevet inden omdannelsestidspunktet.

De faktisk foretagne afskrivninger og de korrekte afskrivninger er beregnet til følgende af selskabets repræsentant:

Indkomstår

Foretaget afskrivning

Korrekt afskrivning

Afskrevet for meget

2007

703.356

100.049

603.307

2008

562.685

80.039

482.646

2009

340.221

40.019

300.202

2010

562.686

48.188

514.498

2011

562.685

37.572

525.113

2012

562.685

37.572

525.113

Selskabets revisor har på denne baggrund ved brev af 14. januar 2014 anmodet SKAT om genoptagelse af indkomstårene 2010, 2011 og 2012 med henblik på korrektion af de nævnte indkomstår. Herefter valgte SKAT også at korrigere 2007, 2008 og 2009.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at genoptage indkomstårene 2007, 2008 og 2009 i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, hvorefter afskrivningsgrundlaget og afskrivningerne er blevet korrigeret.

SKAT har i den forbindelse blandt anført følgende:

”Selskabets revisor [person1], BDO, har ved brev af 14. januar 2014 underrettet SKAT om, at der er taget for høje skattemæssige afskrivninger i ovennævnte indkomstår og anmoder om korrektion for 2010, 2011 og 2012 og overlader til SKAT at korrigere 2007, 2008 og 2009.

Afgørelse

Indkomstårene 2007, 2008 og 2009

På det grundlag er vi af den opfattelse, at vi kan genoptage indkomstårene 2007 - 2009 efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, jf. § 27, stk. 1, nr. 5, og ændre indkomstansættelserne i overensstemmelse med det anførte i revisors brev af 14. januar 2014.

Indkomstårene 2010, 2011 og 2012

Anmeldelsesændringerne for indkomstårene 2010, 2011 og 2012 kan imødekommes umiddelbart, da anmodningen/underretningen er indkommet inden for den ordinære ligningsfrist, der er 1. maj hhv. 2014, 2015 og 2016, i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Der vil derfor blive fremsendt nye årsopgørelser for indkomstårene 2007- 2012.

Sagsfremstilling og begrundelse

Revisor oplyser følgende:

"Vi har i forbindelse med vores revision af selskabets årsrapport for 2012/13, herunder udarbejdelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2013 konstateret, at det tidligere anvendte skattemæssige afskrivningsgrundlag for selskabets ejendom [adresse1], [by1] har været fejlbehæftet.

Fejlen, der er opstået i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse pr. 1. januar 2007, har bevirket, at det anvendte skattemæssige afskrivningsgrundlag i indkomstårene 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 har været for højt.

Siden omdannelsen er en forholdsmæssig andel af ejendom mens handelsværdi på omdannelsestidspunktet fejlagtigt anvendt både som regnskabsmæssigt og skattemæssigt afskrivningsgrundlag i stedet for ejendommens oprindelige skattemæssige afskrivningsgrundlag. Der har således været anvendt et skattemæssigt afskrivningsgrundlag for ejendommen på 14.067.127 kr. Det korrekte skattemæssige afskrivningsgrundlag er 2.000.971 kr., hvoraf 1.349.539 kr. var afskrevet inden omdannelsestidspunktet.

Dette har medført følgende fejl i de foretagende afskrivninger:

Indkomstår

Foretaget afskrivning

Korrekt afskrivning

Afskrevet for meget

2007

703.356

100.049

603.307

2008

562.685

80.039

482.646

2009

340.221

40.019

300.202

2010

562.686

48.188

514.498

2011

562.685

37.572

525.113

2012

562.685

37.572

525.113

Som følge af ovenstående skal vi på vegne af vores kunde samt i henhold til SKATs genoptagelsesregler anmode om genoptagelse af den skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010, 2011 og 2012. Vi afventer samtidigt SKATs stillingtagen til indkomstårene 2007, 2008 og 2009."

Selskabet er omdannet fra personlig virksomhed ved virksomhedsomdannelse med første regnskabsår 1/1 - 31/12 2007. Selskabet ændrer regnskabsperiode til 1/7 - 30/6 i 2009 med omlægningsperiode 1/1 - 30/6 2009.

Høring

Vi sendte forslag til afgørelse den 17. februar 2014, hvor vi gav udtryk for, at der kunne ske ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, fordi der forelå grov uagtsomhed.

Revisor gav telefonisk udtryk for, at det efter hans opfattelse var tvivlsomt, om der forelå grov uagtsomhed, når SKAT hele tiden har haft alle oplysninger, og fejlen med at afskrive på det regnskabsmæssige grundlag i stedet for det skattemæssige afskrivningsgrundlag skete i forbindelse med virksomhedsomdannelse.

SKATs opfattelse og begrundelse

I forbindelse med virksomhedsomdannelsen fremsendes til SKAT bl.a. vedtægter, stiftelsesdokument og vurderingsberetning. Der er ikke i vores journalsystem nogen oversigt over regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger på omdannelsestidspunktet for selskabet. Vi har derfor ingen dokumenter, hvor ovennævnte fejl springer i øjnene. Det betyder, at SKAT kun ville kunne opdage fejlen ved en egentlig ligning og sammenhold af selskab med fysisk person, og en sådan er ikke foretaget på omdannelsestidspunktet, ligesom der ikke er sket ligning i nogen af de efterfølgende indkomstår.

Vi finder, at der ikke er udøvet fejl eller passivitet fra SKATs side.

Vi har på grundlag af revisors udtalelse revurderet spørgsmålet om grov uagtsomhed, men kan ikke komme til andet resultat end det i forslaget anførte. Vi har herved henset til, at den skattemæssige saldo ikke fremgår af selskabets regnskab for 2007, og at SKAT ikke opdager fejlen de efterfølgende år, fordi selskabet ikke tages ud til ligning. Desuden er selskabet ved dets revisor den nærmeste til at opdage fejlen, i særdeleshed fordi selskabet har som eneste aktivitet ejendomsudlejning, og der er tale om så store beløb som tilfældet er, og at det fremgår af årsrapporten, at der er tale om meget store udskudte skatter.”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at den begåede fejl ikke kan karakteriseres som grov uagtsomhed, hvorfor SKAT ikke kan genoptage indkomstårene 2007, 2008 og 2009.

Repræsentanten har anført følgende i sin klage:

”Vi påklager ændringerne af årene 2007, 2008 og 2009, idet fristen for genoptagelse er overskredet.

Der er tale om korrektion af en fejl efter anmodning fra skatteyder. Der er således ikke tale om grov uagtsomhed, men derimod om simpel uagtsomhed.

Det skal samtidig for god ordens skyld bemærkes, at der tale om skattemæssige bygningsafskrivninger, som vil blive genbeskattet ved afståelse af ejendommen.

Der henvises i øvrigt til sagsfremstillingen.”

Landsskatterettens afgørelse

SKAT kan ikke afsende et varsel om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal være foretaget senest den 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomstskat ekstraordinært foretages eller ændres af SKAT, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at SKAT har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. kan en ansættelse kun foretages i de tilfælde, som er nævnt i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, hvis den varsles af SKAT senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

SKAT har ved brev af 14. januar 2014 modtaget oplysninger fra selskabets revisor om, at selskabet har anvendt et forkert afskrivningsgrundlag. SKAT har på dette grundlag fremsendt agterskrivelse den 17. februar 2014, hvoraf det fremgik, at SKAT mente, der kunne ske ekstraordinær genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet der forelå grov uagtsomhed.

SKAT har således reageret indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Efter en konkret vurdering af sagens omstændigheder er det Landsskatterettens opfattelse, at der foreligger grov uagtsomhed i det foreliggende tilfælde, som kan begrunde, der sker genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Landsskatteretten finder, at spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger simpel uagtsomhed eller grov uagtsomhed, må bedømmes ud fra forholdene på selvangivelsestidspunktet. Hvis der foreligger grov uagtsomhed efter § 27, stk. 1, nr. 5 ved selvangivelse af en for lav skattepligtig indkomst, så bortfalder den grove uagtsomhed ikke ved, at den skattepligtige efterfølgende gør SKAT opmærksom på fejlen.

Selskabet og dets hovedaktionær foretog et positivt valg om, at omdannelsen til selskab skulle ske ved skattefri virksomhedsomdannelse i stedet for som en skattepligtig omdannelse. Når man fortager et sådant bevidst valg, må det anses for en meget væsentlig fejl, at selskabets skattemæssige anskaffelsessum og afskrivningsgrundlag for ejendommen, bliver fastsat som om, der er foretaget en skattepligtig omdannelse.

Retten finder derfor, det må anses for mindst groft uagtsomt, at selskabet har anvendt et afskrivningsgrundlag, der var cirka 12 mio. kr. for højt, og har foretaget fradrag for afskrivninger med næsten 1,4 mio. kr. for meget for indkomstårene 2007-2009.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.