Kendelse af 07-06-2019 - indlagt i TaxCons database den 06-07-2019

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 2010

Ændring af momstilsvar

72.362 kr.

0 kr.

0 kr.

Afgiftsperioden 2011

Ændring af momstilsvar

127.360 kr.

0 kr.

34.385 kr.

Faktiske oplysninger

Virksomheden er en restaurant, som er drevet som enkeltmandsvirksomhed og registreret i branchen pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v. Restauranten har både mad til take-away og plads til 20-30 siddende gæster, og restauranten har siden den 1. juni 2010 været registreret for moms, A-skat og AM-bidrag.

SKAT har modtaget 2 anonyme anmeldelser imod restaurationens indehaver. Ifølge den ene anmeldelse har restauranten benyttet sort og illegal arbejdskraft, ligesom der bliver snydt med omsætningen, som udgør ca. 20.000 kr. om dagen, mens der kun angives ca. 6.000 kr. om dagen. Ifølge den anden anmeldelse har indehaveren udnyttet folk fra asylcentre og pensionister til at snyde SKAT med sort arbejdskraft.

På baggrund af anmeldelserne har SKAT foretaget en række kontroller i restauranten i november 2011, december 2011, september 2012 og oktober 2012. Der er oplyst følgende konstaterede antal personer i restauranten på tidspunktet for disse kontroller:

Dato

Tidspunkt

Antal personer

i virksomheden

24-11-2011

16:45

5 personer

15-12-2011

16:20

5 personer

12-09-2012

19:00

8 personer

22-10-2012

14:00

4 personer

I forbindelse med kontrollen den 22. oktober 2012 blev kassen optalt af en medarbejder i virksomheden, og SKAT konstaterede en kassedifference på 396 kr. Ved den lejlighed er optællingen af 8 stk. 50-kronesedler opgjort til 560 kr.

Indehaveren har på et møde med SKAT oplyst, at virksomheden har 3 fuldtidsansatte, som arbejder omkring 148 timer om måneden, og derudover har virksomheden en del deltidsansatte, som arbejder omkring 60 timer om måneden eller mindre. Virksomhedens revisor udarbejder lønsedler og indberetning til eIndkomst, og lønnen bliver overført til de ansattes bankkonto. Ansatte, som ikke har nogen bankkonto får efter det oplyste løn udbetalt kontant.

Restaurantens indtægtsregistrering sker ifølge virksomhedens repræsentant på baggrund af daglige z-boner og tilhørende kasseafstemning, som efter det oplyste fra SKAT ikke indeholder oplysninger om morgen- og aftenbeholdning eller afholdte udgifter til varekøb m.v. SKAT har derfor tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag.

Restauranten har angivet løn med 164.151 kr. i år 2010 og 700.160 kr. i år 2011, hvilket SKAT har anset for urealistisk lavt.

SKAT har foretaget følgende beregninger:

Virksomhedens åbningstider

Mandag til søndag kl. 12:00 til 24:00

Åbne timer om måneden (28x12 timer)

336 timer pr. måned

Timeløn

100 kr. i timen

Beregnet månedsløn (336x100 kr.)

33.600 kr. om måneden

Beregnet årsløn (12x33.600 kr.)

403.200 kr. om året

Beregnet årsløn for 3 personer

1.209.600 kr.

Angivet A-indkomst for 2010

164.151 kr.

Angivet A-indkomst for 2011

700.160 kr.

Difference 2010 (604.800-164.151 kr.)

440.649 kr. (åbent i 6 mdr., 50 % af 1.209.600)

AM-bidrag (8 % x 440.649 kr.)

35.251 kr.

Grundlag for A-skat (440.649 – 35.251 kr.)

405.398 kr.

A-skat (55 % x 405.398 kr.)

222.968 kr.

Difference 2011 (1.209.600 – 700.160 kr.)

509.440 kr.

AM-bidrag (8 % x 509.440 kr.)

40.755 kr.

Grundlag for A-skat (509.440 – 40.775 kr.)

468.685 kr.

A-skat (55 % x 468.685 kr.)

257.776 kr.

SKAT har anset den skønsmæssigt fastsatte løn for at være finansieret af udeholdt omsætning, hvorfor der ikke er afregnet moms af denne omsætning. SKAT har fastsat moms heraf således:

Tekst

Beløb

Moms

2010

Beregnet løn

604.800 kr.

Angivet løn

-164.151 kr.

Difference

440.649 kr.

25 pct. af 440.649 kr.

110.162 kr.

2011

Beregnet løn

1.209.600 kr.

Angivet løn

-700.160 kr.

Difference

509.440 kr.

25 pct. af 509.440 kr.

127.360 kr.

I alt

237.522 kr.

Virksomhedens repræsentant har efterfølgende gennemgået SKATs beløbsmæssige ændringer og har den 27. august 2013 anmodet om genoptagelse af ansættelsen for årene 2010 og 2011.

SKAT har genoptaget ansættelserne, hvilket har medført en nedsættelse af momstilsvaret med 37.800 kr. for år 2010, idet restauranten har været lukket i 1,5 måneder pga. en brand. SKAT har ikke foretaget nedsættelser for år 2011.

Ved SKATs kontrolbesøg var løn ifølge virksomhedens indehaver fastsat til 110 kr. i timen til kokken, nogle ansatte får 100 kr. og mindstelønnen er 95 kr. i timen. Løn udgør ifølge oplysninger fra virksomhedens revisor fra 56 kr. til 115 kr. i timen.

SKATs afgørelse

SKAT har genoptaget virksomhedens ansættelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2010 og 2011, hvilket har medført en nedsættelse af momstilsvaret til 72.362 kr. for afgiftsperioden 2010, mens tilsvaret for afgiftsperioden 2011 er stadfæstet til 127.360 kr.

SKAT havde oprindeligt ved en afgørelse den 18. februar 2013 forhøjet virksomhedens momstilsvar med følgende:

Tekst

Beløb

Moms

2010

Beregnet løn

604.800 kr.

Angivet løn

-164.151 kr.

Difference

440.649 kr.

25 pct. af 440.649 kr.

110.162 kr.

2011

Beregnet løn

1.209.600 kr.

Angivet løn

-700.160 kr.

Difference

509.440 kr.

25 pct. af 509.440 kr.

127.360 kr.

I alt

237.522 kr.

Ændringerne var begrundet med, at SKATs gennemgang af virksomhedens bilags- og bogføringsmateriale medførte et urealistisk lavt beløb til lønudgifter i forhold til virksomhedens åbningstider og omsætning.

SKAT har tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag, og har herefter foretaget en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens omsætning med de samme beløb, som efterfølgende er anset for udbetalt i yderligere løn til personalet.

Baggrunden for SKATs sagsbehandling var en række kontrolbesøg i restauranten samt 2 anonyme anmeldelser. Ved kontrolbesøgene konstaterede SKAT blandt andet, at der var flere personer ansat, end lønudbetalingerne levner plads til. Virksomhedens indehaver har blandt andet oplyst, at rengøring af restauranten bliver foretaget omkring kl. 23 eller 24. Kokken har ansvaret for al rengøring i køkkenet og tjenerne i restauranten.

SKATs observationer af restauranten har dog vist, at der i perioden fra den 14. oktober 2011 til den 18. december 2011 er konstateret 8 tilfælde, hvor der blev gjort rent om morgenen udenfor åbningstiden. SKAT har desuden i en række tilfælde i perioden fra den 30. september 2011 til den 21. december 2011 konstateret, at der i åbningstiden var mellem 3 og 7 ansatte på arbejde.

Virksomhedens indehaver har oplyst, at timelønnen ligger mellem 95 kr. og 110 kr. SKATs gennemgang har dog vist, at en person har modtaget løn med 56 kr. i timen. Indehaveren har desuden oplyst til SKAT, at en af personerne i restauranten er en familieven, som tit kom på besøg og fik lidt mad, men ikke var ansat. SKAT har dog ved en uanmeldt kontrol den 12. september 2012 truffet personen i at arbejde.

SKAT har vurderet, at der gennemsnitligt i hele åbningstiden som minimum har været 3 ansatte ud over indehaveren. Dette er baseret på SKATs observationer og 4 uanmeldte kontroller, hvor SKAT har truffet ikke mindre end 4 ansatte på arbejde.

SKAT har derfor anset virksomhedens lønudgifter for at være urealistisk lave, hvilket har afstedkommet, at virksomheden har udeholdt omsætning, som er betalt til personale uden indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.

På baggrund af, at virksomhedens repræsentant efterfølgende har dokumenteret, at virksomheden i perioden fra den 17. juli 2010 til den 31. august 2010 har været lukket grundet en stor brand, har SKAT genoptaget ansættelsen for årene 2010 og 2011, hvilket har medført en nedsættelse af den foretagne forhøjelse for afgiftsperioden 2010.

Som begrundelse for ansættelsen i forbindelse med genoptagelsen har SKAT blandt andet anført følgende:

”(...)

1. Kasseafstemning

SKAT har tilsidesat virksomhedens regnskab da den ikke findes egnet til at danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af virksomhedens resultat henset til at regnskabsmaterialet ikke opfylder bogføringslovens bestemmelser.

Ifølge bogføringslovens bestemmelser skal bogføringen tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik. I bogføringsskik indgår en række specifikke kriterier bl.a. krav om, at kontrolsporet skal være opfyldt, dvs. oplysninger, som dokumenterer registreringernes rigtighed og således sikrer, at det altid er muligt at verificere grundlaget for de enkelte registreringer.

SKAT har konstateret, at virksomhedens indtægtsregistrering sker på baggrund af daglige Z-bon og tilhørende kasseafstemning, som ikke indeholder oplysninger om morgen- og aftenbeholdning, penge, der er hævet fra-kassen, indsat i banken eller afholdte udgifter til varekøb m.v.

Der foreligger ingen dokumentation for, at virksomheden har ført et afstemt kasseregnskab, idet der ikke foreligger opgørelser over den daglige kontantbeholdnings sammensætning eller registrering af eventuelle daglige kontantbeholdningssammensætning eller registrering af eventuelle daglige kasseafstemninger, som kan sandsynliggøre, at der har fundet en fysisk optælling og dermed en afstemning, sted.

Det kan oplyses, at SKAT har foretaget kasseafstemning i forbindelse med kontrol i virksomhedenden den 22. oktober 2012, kl. 14:00. Afstemningen resulterede i en difference på 396 kr.

Med ovenstående begrundelser fastholder SKAT, at virksomhedens regnskab for perioden 1. juni 2010 til 31. december 2011 ikker findes egnet til at danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af virksomhedens resultat henset til at krav om kontrolsporet ikke er opfyldt.

2. Lønudgifter for 2010 og 2011

Virksomhedens revisor oplyser, at virksomheden har haft praktikanter igennem [organisation] og Jobcentret. [person1] har været i virksomheden efter aftale med kommunen, og [person2] har været i praktik, hvor han efterfølgende blev ansat i virksomheden. Der er fremlagt kopi af aftaler, for [person3] og [person4], indgået for en periode i 2012. SKAT kan ikke godkende disse aftaler, da de ikke vedrører [person1] og [person2].

SKAT har foretaget en række uanmeldt kontroller i virksomheden i perioden 24. november 2011 til 22. oktober 2012 og herudover foretaget en række observationer af arbejde i [virksomhed1]. Kontrollerne og observationerne er foretaget mellem kl. 06:55- 20:20 dvs. også på tidspunkter hvor der ikke er stor efterspørgsel fra kunder.

SKAT har opgjort virksomhedens lønudgifter efter et skøn, som er foretaget med udgangspunkt i virksomhedens åbningstider og antal medarbejder truffet i arbejde i virksomheden i forbindelse med kontrollerne. SKAT har ved uanmeldt kontrolbesøg på virksomhedens adresse antruffet mellem 4 og 8 ansatte i arbejde, udover indehaveren.

Det er SKATs vurdering, at der som minimum har været 3 ansatte udover indehaveren, på arbejde i hele åbningstiden i gennemsnit. Virksomhedens indehaver har også tilkendegivet, at der er 3-4 fuldtidsansatte i åbningstiden. Vurderingen er foretaget på baggrund af SKATs observationer og 4 uanmeldte kontroller i virksomheden, hvor SKAT har truffet ikke mindre end 4 ansatte på arbejde.

SKAT har observeret en person gøre rent i morgentimerne. Ifølge virksomhedens indehaver foregår rengøringen af virksomhedens lokaler kl. 23 eller 24. Kokken har ansvar for al rengøring i køkkenet og tjenere i restauranten. Da virksomheden ikke har fremlagt nogen kontrakt indgået med et rengøringsfirma er det SKATs vurdering, at virksomheden har eget rengøringspersonale, som virksomhedens indehaver har undladt at nævne over for SKAT, og dermed mangler at indberette løn på.

SKAT er af den overbevisning, at virksomhedens angivelser er urealistiske lave, da SKAT ved kontrolbesøg i virksomheden har truffet mellem 4 og 8 personer i arbejde.

Virksomhedens revisor oplyser, at virksomheden har været lukket i ca. 11/2 måned på grund af en stor brand. Der er fremlagt en udrykningsrapport fra brandvæsenet, hvoraf det fremgår, at alarmen blev modtaget den 17. juli 2010 kl. 20:06. Endvidere fremgår det af kontospecifikationen for varesalg, at virksomheden ikke har haft noget omsætning fra 17. juli 2010 til 31. august 2010.

SKAT har i sin afgørelse af 18. februar 2013 beregnet, at virksomhedens årsløn burde være 604.800 kr. for 3 fultidsansatte i 2010. Beregningen er foretaget med udgangspunkt i, at virksomheden var åben i 6 måneder i 2010. Eftersom vi har modtaget nye oplysninger, hvoraf det fremgår, at virksomheden kun har været åben i 4 og en halv måneder, nedsættes virksomhedens A-skat og AM-bidrag, som følgende:

Virksomhedens åbningstider

Mandag til søndag kl. 12:00 til 24:00

Åbne timer om måneden (28 x 12 timer)

336 timer om måneden

Timeløn

100 kr. i time

Beregnet månedsløn (336 x 100 kr.)

33.600 kr. om måneden

Beregnet årsløn (12 x 33.600 kr.)

403.200 kr. om året.

Beregnet årsløn for 3 personer

1.209.600 kr.

Angivet A-indkomst for 2010

164.151 kr.

Difference 2010 (453.600 - 164.151 kr.)

289.449 kr. (for 4,5 mdr.)

AM-bidrag (8 % x 289.449 kr.)

23.155 kr.

Grundlag for A-skat (289.449 – 23.155 kr.)

266.294 kr.

A-skat (55 % x 266.294 kr.)

146.461 kr.

2010

A-skat

AM-bidrag

Tidligere forhøjet med

222.968

35.251

Ændret til

146.461

23.155

Difference

76.507

12.096

Virksomhedens A-skat og AM-bidrag for 2010 nedsættes med henholdsvis 76.507 kr. og 12.096 kr.

Moms

Virksomhedens moms for perioden 1. juli 2010 til 31. december 2010 nedsættes tilsvarende.

2010

Beregnet løn

453.600 kr.

Angivet løn

164.151 kr.

Difference

289.449 kr.

25 % af 289.449 kr.

72.362 kr.

2010

Moms

Tidligere forhøjet med

110.162

Ændret til

72.362

Difference

37.800

(...)”

Følgende fremgår af SKATs kontrolrapport for virksomheden:

”(...)

SKAT [by1] har foretaget en række uanmeldte kontroller i virksomheden i perioden fra 24. november 2011 til 22. oktober 2012.

Den 24. november 2011 kl. 16:45, foretog SKAT uanmeldt kontrol i virksomheden. Ved kontrollen blev følgende 5 personer antruffet i arbejde:

oplyste, at han har været ansat hos [virksomhed1] i ca. 5 måneder. Han arbejdede 20 timer om ugen og modtog 109 kr. i timen. Hans løn blev udbetalt kontant.
oplyste, at han har været ansat, som afløser, i ca. et år. Han modtog 95 kr. i timen. Lønnen blev udbetalt via bank og nogen gange kontant.
oplyste, at han har været i praktik siden 1. november 2011. Han arbejdede 20 timer om ugen og ville blive fastansat fra 1. januar 2012.
oplyste, at han var kok og har været ansat i et år. Han arbejdede 90 timer om måneden og fik 110 kr. i timen.
, blev truffet i køkkenet. Han oplyste, at det var hans 1. arbejdsdag. Han ville få 110 kr. i timen og ville komme til at arbejde 20 timer om ugen. Ved kontroltidspunktet var iført arbejdstøj og togjakken på ved SKATs ankomst.

SKAT foretog igen uanmeldt kontrol i virksomheden den 15. december 2011, kl. 16:20. Ved kontrollen blev følgende 5 personer antruffet:

oplyste, at han arbejdede 80 timer om måneden og lønnen som udgjorde 110 kr. i timen, blev overført til hans bankkonto. Han har været ansat i ca. 2 år hos [virksomhed1].
oplyste, at han arbejdede højst 18-20 timer om ugen og fik 90 kr. i timen.

Nogle gange blev lønnen overført til hans bankkonto, ellers blev den udbetalt kontant. [person5] har været ansat hos [virksomhed1] i ca. 1 år.

oplyste, at han var fuldtidsansat. Han modtog 115 kr. i timen, som blev udbetalt halv/halv dvs. kontant og via bankoverførsel.
oplyste, at det var hendes 2. arbejdsdag. Hun skal arbejde 5-10 timer om ugen og ville få 100 kr. i timen. oplyste endvidere, at hun var på kontanthjælp.
oplyste, at han var ansat som vikar og fik 109 kr. i timen. Han arbejdede 30 - 80 timer om måneden og hans løn blev udbetalt kontant. oplyste, at han også modtog kontanthjælp.

SKAT foretog igen uanmeldt kontrolbesøg i virksomheden den 12. september 2012, kl. 19:00. Ved kontrollen blev følgende 8 personer antruffet i arbejde:

oplyste, at det var hans 1. arbejdsdag og, at han skal arbejde ca. 20-25 timer om ugen. bor, ifølge folkeregistret, i [by2].
oplyste, at han også modtog kontanthjælp og at Kommunen har kendskab til hans ansættelse hos [virksomhed1].
oplyste at han har været ansat som afløser/medhjælper i 2 år. Han fik udbetalt løn kontant.
oplyste, at han har været ansat i ca. 1Vi år som afløser/medhjælper. [person6] fik 105 kr. i timen og lønnen blev udbetalt kontant. Herudover modtog [person6] også kontanthjælp.
oplyste, at han har været ansat i ca. 3-4 måneder, som vikar. Endvidere oplyste han, at lønnen var 100 kr. i timen, som blev udbetalt kontant.
var førtidspensionist og oplyste, at han kun kom en gang i mellem. Ved kontroltidspunktet ekspederede han kunder og tog imod bestillinger.
oplyste, at han har været ansat siden juni 2012 og at timelønnen udgjorde 100 kr.
er flytning og har været ansat i en uge hos [virksomhed1], som køkkenmedhjælper.

SKAT foretog igen uanmeldt kontrol i virksomheden den 22. oktober 2012, kl. 14:00. Ved kontrollen blev følgende 4 personer antruffet:

oplyste, at han blev ansat den 1. oktober 2012, som afløser.
oplyste, at [virksomhed1] havde genansat ham. Ved kontroltidspunktet stod han i køkkenet.
, oplyste, at han har været ansat i ca. 2-3 år. Ved kontroltidspunktet stod han bag disken og ekspederede kunder.
oplyste, at han er ny.

SKAT har endvidere foretaget en række observationer af arbejde i [virksomhed1], som er beskrevet nedenfor:

Fredag den 30. september 2011, mellem 20:10 og 20:20, blev der observeret 7 forskellige personer på arbejde i virksomheden. De var bag disken eller i køkkenet. Heraf var 6 iført arbejdstøj og en i almindeligt tøj.
Lørdag den 1. oktober 2011, kl. 15:10, blev der observeret 5 på arbejde. Alle i arbejdstøj.
Onsdag den 5. oktober 2011, kl. 17:10, blev der observeret 6 på arbejde, heraf 5 mænd og en kvinde. Kl. 18:00 var der 6 på arbejde. En kvinde og 5 mænd, som alle var iført arbejdstøj.
Torsdag den 6. oktober 2011, kl. 15:50, blev der observeret 3 mænd på arbejde. Alle var iført arbejdstøj.
Fredag den 7. oktober 2011, kl. 17:05, blev der observeret 4 mænd på arbejde. Kl. 18:20 var der 5 på arbejde. Alle iført arbejdstøj.
Mandag den 10. oktober 2011, kl. 16:45, blev der observeret 5 på arbejde. KL 19:20 var der også 5 på arbejde.
Fredag den 14. oktober 2011, kl. 06:55, blev der observeret en der gjorde rent.
Mandag den 17. oktober 2011, kl. 07:30, blev der observeret en der gjorde rent.
Tirsdag den 18. oktober 2011, kl. 07:00, blev der observeret en der gjorde rent.
Onsdag den 19. oktober 2011, kl. 07.05, blev der observeret en der gjorde rent.
Torsdag den 20. oktober 2011, kl. 07:15, blev der observeret en der gjorde rent.

(...)”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs forhøjelser nedsættes med 72.362 kr. for år 2010 og 127.360 kr. for år 2011.

Restauranten er en personligt drevet virksomhed, hvor der både er mulighed for at bestille take-away, ligesom der er mulighed for at benytte sig af restauranten.

Der er ikke grundlag for at tilsidesætte virksomhedens regnskabsmateriale og ansætte A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt. Regnskabsmaterialet opfylder bogføringslovens bestemmelser, herunder kravene til førelse af effektive, daglige kasseafstemninger.

Det af SKAT udøvede skøn for perioden 1. juni 2010 – 31. december 2011 er foretaget på grundlag af en række forkerte forudsætninger af afgørende betydning for sagen.

SKAT har ikke taget højde for virksomhedens anvendelse af praktikanter, deltidsansatte, indehaverens arbejdstider, medarbejdernes arbejdsopgaver m.v.

Der er ikke grundlag for at anse en del af virksomhedens omsætning for at være udeholdt af virksomhedens regnskab til brug for ”sorte” lønninger, med heraf udeholdt momstilsvar til følge.

Det gøres desuden gældende, at SKATs afgørelse på dette punkt er ugyldig, idet SKAT alene har henvist til den skønsmæssige forhøjelse af A-skat og AM-bidrag.

SKAT har alene begrundet forhøjelsen af [virksomhed1]s momstilsvar med, at der skal svares moms af forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag. Det er ikke nærmere begrundet, hvorfor forhøjelsen af momstilsvaret nøjagtigt skulle forhøjes med præcis dette beløb.

Af skatteforvaltningslovens § 19 fremgår, at en afgørelse både skal indeholde en sagsfremstilling samt være ledsaget af en begrundelse i overensstemmelse med forvaltningsloven. Kravene til en begrundelse efter skatteforvaltningsloven er de samme krav, som stilles efter forvaltningslovens kapitel 6.

Af forvaltningslovens § 22 fremgår, at en skriftlig afgørelse skal " være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold."

Både forhøjelsen af [virksomhed1]s indbetaling af A-skat og AM-bidrag samt forhøjelsen af momstilsvaret er ikke begrundet, jf. skatteforvaltningslovens § 19 og forvaltningslovens § 22. Dette er en væsentlig retlig mangel, hvorfor SKATs afgørelse er ugyldig.

Landsskatterettens afgørelse

Formalitet

Følgende fremgår af forvaltningslovens § 19, stk. 1:

”Kan en part ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne eller vurderingerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne eller vurderingerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse”.

Det fremgår af forvaltningslovens § 24, stk. 1, at:

”En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen”.

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber”. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af momslovens § 4, at:

”Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering”.

SKAT har begrundet afgørelsen med, at det er SKATs opfattelse, at den skønnede løn, der er udbetalt uden, at der er indeholdt A-skat og AM-bidrag i lønnen, er finansieret af omsætning, der er udeholdt af virksomhedens regnskab, hvorfor der ikke er afregnet moms af denne omsætning.

SKAT har derfor beregnet moms med 25 % af den manglende omsætning.

I den oprindelige afgørelse fra SKAT af 15. januar 2013, som ligger til grund for genoptagelsessagen, er der blandt andet foretaget henvisninger til opkrævningslovens § 5, stk. 2 og momslovens § 4.

SKAT har dermed foretaget en egentlig begrundelse for ændringen, ligesom der er henvist til lovgrundlaget for ændringerne, og sagen behandles derfor materielt.

Realitet

Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår af virksomhedens bogføring, at der den 24. januar 2011 er bogført en negativ kassebeholdning på -2.910,44 kr., mens der i perioden fra den 20. september 2011 til den 30. september 2011 er en kassebeholdning på over 100.000 kr. SKAT har foretaget kasseafstemning i forbindelse med kontrol i virksomheden den 22. oktober 2012, kl. 14:00. Afstemningen resulterede i en difference på 396 kr., og afstemningen viser, at SKAT ved beregningen har medregnet beholdningen for 8 stk. 50 kr.-sedler til 560 kr., hvilket rettelig skulle være 400 kr.

Den negative bogførte kassebeholdning i indkomståret 2011 viser, at der ikke er foretaget afstemninger til den fysiske kassebeholdning, hvorfor SKAT har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af omsætningen og momstilsvaret.

Landsskatteretten har ved en afgørelse af samme dato som nærværende sag nedsat virksomhedens indeholdelsespligt vedrørende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Der er fremlagt kopi af praktikaftaler, for [person3] og [person4], indgået for en periode i indkomståret 2012 (kontrolperioden). Aftalerne bekræfter, at der i hvert fald på kontroltidspunktet var personale i virksomheden, som udførte ulønnet arbejde. Det lægges efter en konkret vurdering til grund, at der ligeledes for tidligere år har været personale, som har været i praktik, og som ikke skal indgå i beregningen af den gennemsnitlige timeløn på 100 kr.

Det lægges til grund, at SKAT i gentagne tilfælde har observeret personale ved rengøring i virksomheden. Rengøringen skulle efter det oplyste være foretaget af serveringspersonalet, men dette har vist sig ikke at stemme overens med de faktiske forhold.

Landsskatteretten kan på baggrund af en konkret vurdering anerkende virksomhedens revisors beregninger i hans indlæg af 27. august 2013 vedrørende den maksimalt udeholdte løn, som herefter kan fastsættes til 137.542 kr. for indkomståret 2011. Forhøjelsen er foretaget med baggrund i gennemsnitligt 2 lønnede medarbejdere ud over ejeren i hele virksomhedens åbningstid på 12 timer dagligt, og der er herudover udeholdt 137.542 kr., hvormed omsætningen er forhøjet.

Der henvises til journal nr. [...]. På baggrund heraf, og med samme begrundelse, nedsættes momstilsvaret vedrørende den yderligere omsætning tilsvarende.

Landsskatteretten har herefter anerkendt virksomhedens revisors beregninger vedrørende den udeholdte omsætning og heraf følgende udbetalte løn, som herefter kan fastsættes til 137.542 kr. for afgiftsperioden 2011. For afgiftsperioden 2010 har Landsskatteretten nedsat SKATs skønsmæssige ændringer til 0, hvilket er tiltrådt af Skattestyrelsen.

SKATs forhøjelse ændres herefter sammenfattende således:

Tekst

Beløb

Moms

2010

SKATs forhøjelse, 25 pct. af

440.649 kr.

I alt

110.162 kr.

Nedsættes til

0 kr.

I alt

0 kr.

2011

SKATs forhøjelse, 25 pct. af

509.440 kr.

I alt

127.360 kr.

Nedsættes til 25 pct. af

137.542 kr.

I alt

34.385 kr.