Kendelse af 27-08-2014 - indlagt i TaxCons database den 27-09-2014

Indkomståret 2010

SKAT har forhøjet indkomsten vedrørende tilbagebetalt elafgift og olieafgift m.v. med 42.508 kr.

Landsskatteretten ændrer fradrag for tilbagekaldt elafgift og olieafgift m.v.,

idet det overlades til SKAT at foretage den talmæssige opgørelse.

Faktiske oplysninger

Din virksomhed består af landbrug med produktion af slagtesvin og dyrkning af jord, skovbrug i Danmark, deltagelse i skovbrug i Tyskland, udlejning af boliger, produktion af el fra vindmølle og etablering af bokse til opmagasinering. Aktiviteterne finder primært sted på [adresse1] og [adresse2], som også er din privatadresse.

Landsskatteretten har tidligere ved kendelse af 20. december 2013 delvist ændret SKATs afgørelse vedrørende momstilsvaret for afgiftsperioderne 2007, 2008, 2009 og 2010.

Der er i 2007 og 2008 etableret depotrum på få kvadratmeter og op til ca. 30 kvadratmeter til opbevaring af diverse indbo m.v. Depotrummene udlejes til private via hjemmesiden [...].dk. Udlejning er påbegyndt efter etableringen. Depotrummene er indrettet i en del af et sammenbygget bygningskompleks på en landbrugsejendom. Bygningskomplekset består af flere bygninger med fælles tagkonstruktion, uden at der er mulighed for indre gennemgang i hele bygningskomplekset. Bygningerne i bygningskomplekset har alle tidligere været anvendt til landbrug.

Virksomheden har anset udlejningsvirksomheden som momsfritaget med henvisning til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Virksomheden har ikke været frivillig registreret efter momslovens § 51, og har heller ikke søgt herom.

Der er ikke godkendt fradrag for moms vedrørende driftsudgifter ved boksudlejningen ved opgørelse af momstilsvaret for 2007 og 2008, og der er i stedet godkendt fradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Ændringerne af skat er direkte afledt af momsændringerne, og kan talmæssigt opgøres således:

Tekst

2008

2009

2010

Elafgift af el til opvarmning

-2.668 kr.

-2.432 kr.

-6.229 kr.

Elafgift af el på [adresse1]

-9.305 kr.

-9.465 kr.

-9.936 kr.

Moms af el på [adresse1]

-6.432 kr.

-6.486 kr.

-6.080 kr.

Olieafgift af olie på [adresse1]

-29.994 kr.

-35.684 kr.

-32.915 kr.

Moms af fyringsolie i [...]

-10.017 kr.

-9.403 kr.

-10.288 kr.

Moms af drift og etablering [...]

-2.423 kr.

-8.507 kr.

-37.814 kr.

Elafgift af el til [...]

-836 kr.

-4.767 kr.

Moms af fællesudgifter

-1.926 kr.

-3.978 kr.

Tilbagebetalt afgift af olie på [adresse1]

29.994 kr.

33.543 kr.

29.953 kr.

Tilbagebetalt moms af olie på [adresse1]

10.017 kr.

7.952 kr.

7.906 kr.

Moms af el i [...]

-589 kr.

-3.057 kr.

Reguleret tilbagebetalt afgift af el i [...]

145 kr.

2.835 kr.

Reguleret tilbagebetalt moms af el til [...]

101 kr.

1.814 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har godkendt fradrag ved indkomstopgørelsen vedrørende afgifter, som er genopkrævet hos dig.

Der kan ikke ske tilbagebetaling af afgift med mere, end der faktisk er betalt. På baggrund af indsendte bilag har SKAT beregnet den for meget angivne elafgift, jf. ovenstående skema, som er for meget refunderet. Indkomsten er nedsat med tilsvarende beløb.

Herudover er indkomsten nedsat vedrørende opkrævet elforbrug i stuehuset på [adresse1] samt elafgift i [...].

Endelig er indkomsten nedsat med beløb, som er opkrævet som olieafgift.

Din opfattelse

Din repræsentant har fremsat påstand om, at de skattemæssige korrektioner, som er afledt af momsændringer, ikke kan godkendes, hvorefter indkomsten skal ansættes som selvangivet.

Ved opstart af virksomheden med udlejning af bokse havde du en forventning om, at udlejningen ville foregå til erhvervsdrivende lejere, og at der som følge heraf ville være tale om momspligtig udlejning. Først i løbet af sommeren 2009 viste det sig, at de erhvervsdrivendes interesse for lejemålene var begrænset i forhold til de privates interesse. På dette grundlag er der tale om en ændring i udlejningsforholdet, og der ønskes som følge heraf momsregulering af ombygningsudgiften fra landbrug til [...].

Landsskatterettens afgørelse

Skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer.

Private udgifter kan ikke fradrages.

Landsskatteretten har truffet afgørelse vedrørende din virksomheds momstilsvar. Landsskatteretten stadfæstede, at virksomheden ikke havde fradrag for moms af udgifter til etablering. De afledte skattemæssige ændringer stadfæstes på dette grundlag.

Landsskatteretten har i afgørelsen vedrørende momssagen, anført følgende begrundelse:

SKAT har vedrørende 2008 truffet afgørelse, således at virksomhedens angivelse om tilbagebetaling af afgifter lægges til grund.

Vedrørende 2009 lægges det til grund, at i forhold til det af virksomheden oprindelig angivne afgiftsgodtgørelse på 35.684 kr., har SKAT reduceret den angivne afgiftsgodtgørelse med 1.451 kr., svarende til 6 %, beregnet som et forhold mellem den momspligtige og momsfrie omsætning, jf. mineralolieproduktafgiftslovens § 11, stk. 2. For 2010 har SKAT reduceret den af virksomheden angivne afgiftsgodtgørelse på 32.915 kr., med 2.962 kr., svarende til 9 %.

Det fremgår af mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 4., at der ikke ydes tilbagebetaling for afgiften af varme og varer, der direkte eller indirekte anvendes til rumvarme eller varmt vand, med mindre der er tale om procesformål, som defineret i stk. 5. Af § 11, stk. 5, nr. 3, fremgår, at der ydes tilbagebetaling for afgiften af olie til rumopvarmning og varmt vand i staldbygninger. Videre fremgår af lovens § 11, stk. 5, nr. 4, at såfremt der fra samme anlæg fremstilles såvel tilbagebetalingsberettiget, som ikke-tilbagebetalingsberettigede rumvarme og varm vand, kan der ske tilbagebetaling af en forholdsmæssig del af afgiften, såfremt en sådan kan opgøres. Opgørelsen skal baseres på målinger. Herunder er der i lovens § 11, stk. 6 og 7, fastsat en mulighed for beregning af en afgift pr. m2.

Ud fra det oplyste kan det lægges til grund, at det omhandlede olieforbrug er medgået til fremstilling af varme, der er anvendt til opvarmning af luften i en bygning, hvor der i en del af bygningen er stald, hvor olien er anvendt til godtgørelsesberettiget formål, jf. mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 5, nr. 3, og i en anden del af bygningen er depotrum, hvor olien er anvendt til ikke godtgørelsesberettigede formål, jf. samme paragrafs stk. 4.

I det omfang opvarmning af henholdsvis stalden og depotrummene sker i særskilte anlæg, vil virksomheden være berettiget til afgiftsgodtgørelsen af den andel af olieforbruget, som kan dokumenteres anvendt til opvarmning af stalden. Såfremt opvarmning sker fra det samme anlæg, og der ikke er opsat målere, vil virksomheden alene være berettiget til godtgørelse efter kvadratmeterreglerne, jf. mineralolieafgiftslovens § 11, stk. stk. 6 og 7.

Afgørelsen ændres derfor på dette punkt, idet det overlades til SKAT at foretage den talmæssige opgørelse.

På tilsvarende måde ændres indkomstopgørelsen, således at det overlades til SKAT at foretage den talmæssige opgørelse i overensstemmelse med ændringerne på momsområdet.