Kendelse af 14-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 25-02-2017

SKAT har genoptaget foreningens skattepligtige indkomst for indkomståret 2011 og ansat den selvangivne skattepligtige indkomst til 99.103 kr. SKAT har ikke godkendt fradrag for almennyttige uddelinger eller hensættelser, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3, idet SKAT ikke har anset foreningen for almennyttig.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

[Forening1] (foreningen) blev stiftet den 22. juli 2011. Foreningen har binavnet ”[Forening1]”.

Af foreningens vedtægter fremgår bl.a.:

3. Formål

3.1 [Forening1] er en frivillig, studenterdrevet, partipolitisk neutral, non-profit organisation, som har til formål at skabe et forum, der inspirerer til social innovation i samfundet, både lokalt og globalt. [Forening1] er en platform for alle med interesser for social innovation.

3.1.1 [Forening1] er ikke en tænketank og er ikke en meningsdannende forening. Medlemmer kan ikke udtrykke sig normativt eller partipolitisk på vegne af [Forening1].

3.2 [Forening1]´s definition på ”social innovation” er nye idéer, produkter, ydelser, processer, forretningsmodeller og organisationsformer, som bidrager med løsninger på sociale og miljømæssige samfundsudfordringer.

3.3 Aktiviteterne i [Forening1] skal have til formål at:

1. inspirere til opstart og videreudvikling af sociale virksomheder;

2. engagere ledere til social innovation i den frivillige, offentlige og private sektor; og

3. forbedre forholdene for sociale entreprenører og sociale virksomheder i Danmark.

3.4 Den primære aktivitet i [Forening1] er afholdelse af en årlig konference om social innovation, socialt entreprenørskab og sociale virksomheder.

3.5 [Forening1] kan derudover arrangere og deltage i aktiviteter, som er relateret til social innovation, socialt entreprenørskab og sociale virksomheder. Sådanne aktiviteter skal være forenelige med [Forening1]´s formål.

4. DEN ÅRLIGE [Forening1] KONFERENCE

4.1 Den årlige konference kaldes [Forening1] x, hvor x angiver de sidste to cifre i årstallet for konferencens afholdelse. For eksempel kaldes [Forening1]´s konference for 2012 [Forening1]12.

4.2 [Forening1] x skal indeholde aktiviteter, der er forenelige med hensigten i hver af de tre formål for [Forening1]´s aktiviteter, jf. pkt. 3.3.

4.3 [Forening1] x afholdes hvert år og som udgangspunkt slut februar eller start marts.

4.4 Ved valg af deltagere til [Forening1] x kan der efter bestyrelsens beslutning fokuseres på bestemte målgrupper, så længe dette er i overensstemmelse med formålet for [Forening1], jf. pkt. 3.3.

4.4.1 Bestyrelsen bestemmer sammensætningen af studerende og ikke-studerende deltagere under [Forening1] x

(...)

15. OPLØSNING

15.1 Spørgsmålet om opløsning af [Forening1] skal behandles på en ekstraordinær eller ordinær generalforsamling.

15.2 Ønskes [Forening1] opløst, skal forslag hertil være Bestyrelsen i hænde senest to uger før afholdelse af Generalforsamlingen. Forslaget skal motiveres og indeholde en angivelse af, hvordan Bestyrelsens generelle holdning er til forslaget.

15.3 Opløsning af [Forening1] kræver, at mindst 2/3 af [Forening1]´s medlemmer er til stede på Generalforsamlingen, og at forslaget vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

15.3.1 Bliver forslaget om opløsning ikke vedtaget, selvom der på Generalforsamlingen var simpelt flertal for en nedlæggelse af [Forening1], skal Bestyrelsen senest 14 dage efter Generalforsamlingen, indkalde til en ekstraordinær generalforsamling.

15.4 Såfremt der skabes det fornødne flertal for opløsning, bestemmer Generalforsamlingen, hvorledes [Forening1]´s forpligtelser skal afvikles. [Forening1]´s eventuelle formue skænkes til det af Generalforsamlingen godkendte formål. Dette skal være i overensstemmelse med [Forening1]´s formål.”

SKATs afgørelse

SKAT har på baggrund af foreningens anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2011 ansat foreningens skattepligtige indkomst til 99.103 kr., idet SKAT ikke har anset foreningens formål som almennyttigt.

Af SKATs afgørelse af 14. marts 2014 fremgår bl.a.:

Forslag til afgørelse

Foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, kan ved indkomstopgørelsen efter selskabsskatteloven § 3 stk. 2 fradrage udlodninger til vedtægtsmæssige formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.

Der kan også foretages fradrag for henlæggelser til at sikre sådanne formål eller til senere anvendelse til sådanne formål jf. selskabsskatteloven § 3 stk. 3.

SKAT har i forbindelse med revisors anmodning om genoptagelse af foreningens skatteansættelse for indkomståret 2011 gennemgået foreningens vedtægter, med henblik på vurdering af, om foreningens formål kan anses for udelukkendealmennyttigt.

Foreningens formål ifølge vedtægterne punkt 3.1 og 3.1.1,

at skabe et forum, der inspirerer til social innovation i samfundet både lokalt og globalt. [Forening1] er en platform for alle med interesse for social innovation.

[Forening1] er ikke en tænketank og er ikke en meningsdannende forening.

Det fremgår bl.a. af vedtægternes punkt 15.4,

generalforsamlingen bestemmer hvorledes [Forening1]’s forpligtelser skal afvikles. [Forening1]’s eventuelle formue skænkes til det af generalforsamlingen godkendte formål. Dette skal være i overensstemmelse med [Forening1]’s formål.

Af foreningens hjemme side fremgår, at [Forening1]s primære aktivitet er en årlig heldagskonference for ambitiøse studerende som deltagere samt højtprofilerede keynote speakers, paneldeltagere og workshopholdere.

[Forening1] er en årligt tilbagevendende idékonkurrence på [Forening1]-konferencen.

Dommerpanelet er sammensat af eksperter inden for social innovation og socialt entreprenørskab.

Derudover afholder [Forening1] diverse mindre events i løbet af året.

Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, administreres ens efter SEL § 3, stk. 2 og 3, LL § 8A og § 12, stk. 2, FBL § 4, stk. 1 og 4 og BAL § 3, stk. 4. Dog sådan, at LL § 8A stiller krav om en absolut større kreds, som formålet skal komme til gode.

For at et formål kan anses for almenvelgørende kræves det, at formålet kommer en vis videre kreds til gode, samt at foreningens virke i samfundet ud fra en i befolkningen almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttig. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssig, videnskabelige, - herunder forskningsmæssig eller sygdomsbekæmpende – humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil også kunne anses for almennyttige.

Derimod vil foreninger, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Fradrag efter § 3, stk. 2 og 3, vil i almindelighed forudsætte, at der i vedtægterne er en bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med foreningens m.v. midler i tilfælde af dens opløsning, idet det må være sikret, at midlerne i så fald går til formål, der kan godkendes som almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

Efter gennemgang af foreningens vedtægter, oplysninger fra revisors anmodning og foreningens hjemmeside, finder SKAT ikke at [Forening1] efter sit formål og faktiske virke er at betragte som almennyttig.

Ved denne vurdering er der lagt vægt på at [Forening1]s rolle ifølge formålet - at skabe et forum der inspirerer til social innovation, som udmøntes ved afholdelse af årlig konference om social innovation, socialt entreprenørskab og sociale virksomheder.

[Forening1]s tilrettelæggelse af konferencer, events og konkurrencer indenfor social innovation og socialt entreprenørskab anses ikke for almennyttigt.

SKAT kan ikke imødekomme anmodningen om fradrag for almennyttige uddelinger eller hensættelser jf. selskabsskatteloven § 3 stk. 2 og 3 idet foreningen ikke anses for almennyttig.

Foreningen kan ikke fritages for selvangivelsespligt jf. skattekontrollovens § 2 stk. 1 nr. 5 da foreningens formål ikke kan anses for udelukkende almennyttigt.

(...)

Endelig afgørelse

Afgørelsen fastholdes i sin helhed i overensstemmelse med forslaget.”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på vegne af foreningen nedlagt påstand om, at skatteansættelsen for indkomståret 2011 ændres, idet repræsentanten har gjort gældende, at foreningens formål er udelukkende almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, og at foreningen derfor ikke har skattepligtige indkomst som følge af muligheden for uddelinger og hensættelser, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3. Som følge heraf er foreningen ikke pligtig til at indgive selvangivelse, jf. skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.

Repræsentanten har på vegne af foreningen bl.a. gjort følgende gældende:

”[Skattecentret] har ud fra en samlet vurdering ikke anset [Forening1]'s formål for at være almennyttigt, jf. vedlagte afgørelse af 14. marts 2014. Dette begrunder [Skattecentret] med at tilrettelæggelse af konferencer, events og konkurrencer ikke anses for almennyttigt.

Vi mener dog ikke, at [Skattecentret] har taget i betragtning ud fra hvilket formål foreningen afholder disse events. Ifølge foreningens formål (se vedlagte vedtægter) ønsker foreningen at skabe et forum, der inspirerer til social innovation, forstået som "nye ideer, produkter, ydelser, processer, forretningsmodeller og organisationsformer, som bidrager med løsninger på sociale og miljømæssige samfundsudfordringer".

Netop afholdelsen af konferencer og konkurrencer har som formål at skabe opmærksomhed omkring ideer og erfaringer indenfor social innovation samt at skabe relationer mellem nye og erfarne spillere på området med den hensigt, at der kan opstå synergier, der i sidste ende tilgodeser samfundets sociale og miljømæssige udfordringer.

Som eksempler på resultatet af foreningens afholdte events har vi vedlagt en artikel fra Miljøministeriet om ideer, der blev genereret på et af [Forening1]s arrangementer. Disse ideer er ifølge [Forening1] senere taget videre af bl.a. [by1] Kommune og Miljøministeriet. Ligeledes vedlægges udtalelser fra tidligere deltagere i [Forening1]s konkurrence [Forening1], der beskriver hvad deltagesen har betydet for deres videre udvikling og iværksætteri.

Det er vores opfattelse, at foreningens valgte fremgangsmåde for at opfylde deres formål dokumenterer, at foreningens formål skal anses for almennyttigt. Dette underbygges yderligere af, at der som følge af foreningens arbejde er opstået ideer, der kan være med til at hjælpe til løsninger på vores samfunds sociale og miljømæssige udfordringer. Foreningens formål og ageren kommer således en videre kreds til gode og må anses som almennyttigt, da både sociale og miljømæssige forhold er indeholdt i den liste af forhold, der efter praksis kan siges at være almennyttige, jf. for eksempel SKAT's juridiske vejledning 2014-1, afsnit C.D.9.9.1.3.”

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5, at selvangivelsespligten ikke omfatter foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 6 i selskabsskatteloven, hvis foreningen m.v. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, i selskabsskatteloven ikke har indkomst til beskatning og foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller almennyttigt.

Af cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, pkt. 55, fremgår bl.a.:

”Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål skal foretages i overensstemmelse med administrationen af begreberne under det tidligere fritagelsessystem samt ligningslovens § 8 A og arveafgiftslovens § 3, stk. 4.

For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.

For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang.

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes, sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende – humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne”

Af foreningens vedtægter fremgår bl.a., at foreningens definition på social innovation er nye idéer, produkter, ydelser, processer, forretningsmodeller og organisationsformer, som bidrager med løsninger på sociale og miljømæssige samfundsudfordringer. Endvidere fremgår, at foreningens aktiviteter skal have til formål at inspirere til opstart og videreudvikling af sociale virksomheder, engagere ledere til social innovation i den frivillige, offentlige og private sektor i Danmark og forbedre forholdende for sociale entreprenører og sociale virksomheder i Danmark.

På baggrund af foreningens vedtægter og faktiske virke, findes det ikke godtgjort, at foreningens formål er almennyttigt. Foreningens formål kan ikke sidestilles med de i cirkulæret nævnte almennyttige formål. Der er herved henset til, at foreningen varetager bl.a. sociale og miljømæssige hensyn i en erhvervsmæssig sammenhæng. Landsskatteretten finder derfor ikke, at foreningen kan anses som almennyttig.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.