Kendelse af 26-01-2017 - indlagt i TaxCons database den 03-03-2017

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om at indbetaling til ratepension i indkomståret 2013 kan overføres til indkomståret 2014 uden afgiftsmæssige konsekvenser.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har den 27. december 2013 indgået en aftale om pensionsordning med [finans1]. Det fremgår af aftalen, at der er tale om en privattegnet ratepension med startdato den 27. december 2013.

Om indbetaling fremgår det af pensionsaftalen, at der årligt kan indbetales et beløb, der ikke overstiger det maksimum, som er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, om indbetaling til ratepension og ophørende livrente.

Det fremgår af pensionsaftalen, at den første rate bliver udbetalt den 1. januar 2017, og at raterne udbetales i 10 år.

Af kontoudskrift nr. 1 for ratepensionen fremgår det, at der den 27. december 2013 skete overførsel af tre beløb på henholdsvis 10.000 kr., 40.000 kr. og 900 kr., i alt 50.900 kr., til ratepensionen.

Klageren henvendte sig den 30. december 2013 via e-mail til [finans1] for at få indbetalingen til ratepensionen tilbageført.

Klageren henvendte sig den 30. december 2013 via e-mail til SKAT med anmodning om, at indbetalingen til ratepension skulle have virkning for indkomståret 2014.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke givet tilladelse til, at hele klagerens indbetaling til ratepension i indkomståret 2013 på 50.900 kr. kan tilbageføres eller overføres til indkomståret 2014 uden afgiftsmæssige konsekvenser. SKAT har givet tilladelse til, at 900 kr. af det samlede beløb kan tilbageføres uden afgiftsmæssige konsekvenser.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

Faktiske forhold

Du skriver, at du ved en fejl har fået indbetalt 50.900 kr. på din ratepensionskonto den 27/12 2013.

Samtidig oplyser du, at beløbet ikke skulle være indbetalt i indkomståret 2013, men i indkomståret 2014, hvilket du skriver, at du også har forskudsregistreret.

Du kontakter [finans1], som oplyser, at det kræver Skats tilladelse at tilbageføre indbetalingen.

Lovhjemmel og praksis

Ud over reglerne i pensionsbeskatningslovens §§ 21 A og 22 B er der ikke i pensionsbeskatningsloven indsat hjemmel til at tillade korrektion af foretagne indbetalinger til en pensionsordning. Udgangspunktet er derfor, at foretagne indbetalinger kun kan udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift eller overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41.

I henhold til pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 1, med de i § 18 stk. 2-8 undtagelser, er der i indkomstårsopgørelsen fradrag for de indbetalinger, som er foretaget i indkomståret.

SKAT har i henhold til Den juridiske vejledning afsnit C.A.10.2.7.2 en mulighed for at godkende udbetaling fra en pensionsordning uden afgiftsmæssige konsekvenser, hvis det er dokumenteret, at der er sket en åbenbar fejl. Der skal være tale om en fejl, der er så åbenbar, at den ikke giver anledning til tvivl.

Indsigelse

SKAT har den 13. februar 2014 fremsendt et forslag til afgørelse af sagen. Den 17/2 2014 talte jeg med din ægtefælle i telefonen og bad om, at der blev indsendt en skriftlig indsigelse. Skat modtager den 18/2 2014 en mail med indsigelser til Skats forslag. Indsigelsen er modtaget igen 20/2 2014, da du har modtaget besked om, at den første var slettet??

I indsigelsen skriver du, at det var en fejl, at beløbet blev overført til ratepensionskontoen den 27/12 2013. Ratepensionskontoen skulle oprettes inden den 1/1 2014, så beløbet kunne blive overført primo januar 2014, således at det kunne få virkning for folkepensionen fra 1/1 2014. Forskud 2014 bliver rettet og skema til Udbetaling Danmark vedr. folkepension for 2014 blev ligeledes tilrettet ultimo december 2013, således at det kunne få virkning på udbetalingen fra 1/1 2014.

Du skriver ligeledes, at som folkepensionist har det ingen relevans at indbetale et beløb på en ratepensionskonto ultimo december 2013. Folkepension, ældrecheck og tillægsprocent kan ikke blive rettet med tilbagevirkende kraft og indbetalingen vil kun være en binding af et beløb, som du ikke ville få blot en lille økonomisk gevinst af og at det vil være urealistisk/ulogisk at foretage en sådan indbetaling.

Du mener derfor, at ovenstående belyser, at det er en oplagt fejl.

Du oplyser, at du tidligere har talt med en medarbejder i Skat, der har oplyst, at det var sket for andre, at der var sket fejlindbetalinger og at det kun var en formsag at tilrette en sådan fejl, som den du har lavet. Du har ikke navnet på vedkommende.

Samtidig henviser du til afsnittet i mit forslag om Den juridiske vejledning og om åbenbar fejl. Her skriver du følgende: Den indbetaling jeg har foretaget, er en åbenbar fejl. Det var jo blot udbetalingsdatoen, der skulle være rettet i overførslen i netbank - men tanken var der ikke på overførselstidspunktet.

Beløbet kr. 50.900 kr. skal jo ikke udbetales - men blot konverteres om fra indbetalt i 2013 til indbetalt i 2014.

Du beder samtidig om en hurtig afgørelse.

Afgørelse

Den fremsendte dokumentation viser ikke, at indbetalingen først skulle ske fra indkomståret 2014.

Ifølge den fremsendte aftale er startdatoen den 27/12 2013 med en årlig indbetaling, der ikke overstiger det maksimum, som er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, der for 2013 er 50.000 kr.

Din efterfølgende indsigelse om, at det er en åbenbar fejl, ændrer ikke ved afgørelsen.

Skat finder ikke der er sket en åbenbar fejl, som kan give tilladelse til at hele indbetalingen på 50.900 kr. kan tilbageføres eller overføres til indkomståret 2014, da din pensionsaftale siger, at der kan betales op til maksimum, altså 50.000 kr. for 2013.

Dog kan det beløb på 900 kr., der overstiger maksimumgrænsen jf. PBL § 21 A stk. 2, udbetales eller overføres til en anden ordning for indkomståret 2013. Dette skal dog ske under forudsætning af, at banken indberetter ændring til CPS-systemet.

Med hensyn til at du har talt med en medarbejder i Skat, der har givet udtryk for, at det er en åbenbar fejl, der bare kan rettes, kan jeg kun beklage. Skat kan kun lave skriftlige afgørelser.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at indbetaling til ratepension foretaget i indkomståret 2013 overføres til indkomståret 2014.

Det er til støtte for påstanden anført:

”Jeg vil hermed klage over Skats afgørelse vedr. min overførsel til ratepensions konto.

De vil ikke acceptere, at jeg har lavet en fejl - at indbetalingen på ratepensionskontoen, skal gælde for 2014 og ikke for 2013.

Jeg beder jo ikke om, at få beløbet udbetalt- som Skat flere steder skriver – men blot overført som indbetalt i 2013 til 2014.

Jeg gør alt klar den 27/12-13 - rettelse af skatteforskud 2014- rettelse af tallene for 2014 ved Udbetaling Danmark a.h.t. folkepension, tillægsprocent, ældrecheck m.v. - overfører beløbet - i netbank - til ratepensions kontoen, men glemmer i farten, at rette udbetalingsdatoen til den 2/1-2014, da det jo skal gælde for året 2014.

(Overførslen kan jo godt laves den 27/12-13 - hvis man blot sætter udbetalingsdagen til den 2/1-14)

Jeg retter allerede tlf. henvendelse til banken den 27/12-13, da jeg kommer i tanke om fejlen - og skriftligt den 30/12-13 1 da jeg ikke har fået svar derfra. Jeg sender også mail til skattevæsenet den 30/12-13 - se vedlagte breve.

Jeg kan ikke se andet end, at det er en åbenlys og klar fejl, som ikke kan give anledning til tvivl.

Som jeg skriver i brevet til skat den 6. april 2014, giver det jo overhovet ikke nogen mening, for en folkepensionist at indbetale på en ratepensions konto ved årets udgang, da jeg ikke betaler topskat, jeg kan ikke få reguleret pensionen for 2013, jeg kan ikke få ændret tillægsprocenten for 2013, som igen betyder, at medicintilskud og ældrecheck ikke kan blive ændret for 2013.

Det ville blot betyde en binding af kr. 50.900, som tilmed vil betyde, at folkepensionen bliver mindre, når udbetalingen skal ske fra 1/1-2017. Altså vil det kun blive negativt for mig, hvis ikke indbetalingen kommer til at gælde for 2014.

Altså er det jo selvfølgelig en fejl, at jeg ikke fik rettet overførselsdatoen til den 2/1-2014.

Klageren har i brev af 8. juni 2016 fremsat følgende bemærkninger til sagen:

”Der har aldrig været tale om, at indbetalingen på ratepensionen den 27/12-13 skulle udbetales, men blot overføres til år 2014.

Der står i det modtagne brev fra jer af 30/5-16:

SKAT tillader i praksis korrektion af indbetalinger til pensionsordninger i tilfælde, hvor der er sket en åbenbar fejldisposition.

Der er jo netop i dette tilfælde sket en åbenbar fejldisposition ...

Pensionsaftalen indgået 27/12-13 er indgået, for at gælde fra 2014, så pensionen kunne blive korrekt fra 2014.

Alt er lavet klar den 27/12-13 - forskuds skema til skat rettet for 2014 - rettelse af tal til udbetaling Danmark for 2014 - overførsel via netbank.

Den eneste fejl der skete, var at udbetalingsdatoen i netbanksystemet ikke blev rettet til den 2/1-14, inden der blev trykket på knappen.

Derfor rettede jeg jo netop også omgående henvendelse til både bank og skattevæsen, for at få rettet fejlen.

Det er jo umuligt, at gøre mere rede for den manglende tanke, som gjorde, at udbetalingsdatoen ikke blev rettet.

Det indbetalte beløb kr. 50.900 er jo netop det beløb, der må indbetales for året 2014.

Det er jo overhovedet ikke logisk, for en folkepensionist at indbetale på en ratepension ult.december, da der på det tidspunkt ikke kan blive reguleret for ældrecheck, pensionen m.v. for året, der er gået.

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af pensionsbeskatningslovens § 18, at indbetalinger til en ratepension kan fradrages i den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori indbetalingerne har fundet sted.

Der er efter pensionsbeskatningslovens § 21 A mulighed for, at beløb, der er indbetalt til kapitalpension, ratepension og ophørende livrente ud over de gældende beløbsgrænser for fradrags- eller bortseelsesret, kan tilbagebetales eller overføres til en anden pensionsordning, uden at dette betragtes som en afgiftspligtig udbetaling.

Der er således alene mulighed for tilbagebetaling eller overførsel af beløb, der overstiger beløbsgrænsen for indbetaling til pension for det pågældende indkomstår.

Det maksimale fradrag for indskud på ratepension og ophørende alderspension for indkomståret 2013 udgjorde 50.000 kr.

Da klagerens samlede indbetaling til ratepension udgjorde 50.900 kr. i indkomståret 2013, var der således ikke lovhjemmel til at tilbagebetale eller overføre mere end 900 kr.

SKAT tillader i praksis korrektion af indbetalinger til pensionsordninger i tilfælde, hvor der er sket en åbenbar fejldisposition.

Klageren har med startdato den 27. december 2013 indgået en aftale om pensionsordning med [finans1]. Klageren har den samme dato indbetalt i alt 50.900 kr. til pensionsordningen. Indbetalingerne er ikke i modstrid med den indgåede pensionsaftale.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, finder, at der ikke er tale om en sådan åbenbar fejl-disposition, som efter SKATs praksis kan give tilladelse til korrektion.

Et retsmedlem finder, at skatteyderen bør have tilladelse til korrektion.

Dette skyldes, at det forekommer sandsynligt, at skatteyderen kunne have benyttet sig af fortrydelsesretten for finansielle tjenester ved fjernsalg, hvis han var blevet korrekt vejledt herom af enten [finans1] eller SKAT. Denne mulighed er bl.a. omtalt i Den Juridiske Vejledning afsnit C.A.10.2.7.1. i slutningen. Dette retsmedlem finder, at SKAT burde have nævnt denne mulighed.

Uanset ovenstående finder dette retsmedlem endvidere, at der er tale om en så åbenbar fejldisposition, at dette ikke giver anledning til tvivl. SKAT har i mail af 11. juni 2014 medgivet, at det er klart, at skatteyderen havde til hensigt at foretage indbetalingen med virkning for 2014. SKAT har endvidere ved brev af 29. august 2016 oplyst, at det er korrekt at skatteyderen i forbindelse med indbetalingen den 27. december 2013 ændrede sin forskudsregistrering for 2014 med det indbetalte beløb, som i øvrigt var i den størrelsesorden som var korrekt for 2014. Endvidere er det utvivlsomt, at skatteyderen straks rettede henvendelse til SKAT og [finans1] for at få rettet fejlen. Det bør ikke være afgørende om skatteyderen har anmodet om korrektion eller omgørelse. I f.eks. sagen SKM2005.419.LR gav Ligningsrådet tilladelse til omgørelse med henvisning til, at skatteyderen ikke havde opnået fradrag i hverken Grønland eller Danmark. Tilsvarende bør skatteyderen i nærværende sag have tilladelse til korrektion/omgørelse.

Dette retsmedlem stemmer derfor for at efterkomme skatteyderens anmodning og dermed ændre SKATs afgørelse.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet, og Landsskatteretten stadfæster herefter SKATs afgørelse.