Kendelse af 01-06-2017 - indlagt i TaxCons database den 24-06-2017

SKAT har givet afslag på skattefritagelse for ATP modtaget fra den 1. januar 2014.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.


Faktiske oplysninger

Klageren bor i Luxembourg.

Klageren har anmodet om at blive fritaget fra skattetræk af ATP pr. 1. januar 2014.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning.

Som begrundelse har SKAT anført følgende:

”Du kan ikke få en skattefritagelse, fordi Danmark er tillagt beskatningsretten jf. artikel 18, stk.2 i dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Luxembourg. Artikel 18 omhandler pensioner og andre offentlige sociale sikringsydelser. Danmark anser ATP for en social ydelse. Det har ingen betydning om ydelsen ATP administreres i Socialministeriets regi eller i andet regi. Det er ydelsens art, der er det afgørende.

Der henvises i øvrigt til vedlagte SKAT-meddelelse fra 12. april 2011.”

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt påstand om, at SKAT skal imødekomme klagerens anmodning.

Til støtte for den nedlagte påstand er anført følgende:

”Lovgrundlaget:

Af dobbeltbeskatningsaftalen af 17.11.1980 mellem Danmark og Luxembourg

fremgår under:

3. De gældende skatter, på hvilke overenskomsten skal finde anvendelse, er især

a) For Danmarks vedkommende:
1) indkomstskatten til staten;
2) den kommunale indkomstskat;
3) den amtskommunale indkomstskat;
4) folkepensionsbidragene;
5) sømandsskatten;
6) den særlige indkomstskat;
7} kirkeskatten;
8) udbytteskatten;
9) bidrag til dagpengefonden;
10) formueskatten til Danmark

(herefter omtalt som "dansk skat");

Videre fremgår det af overenskomsten:

Artikel 18

Pensioner og offentlige sociale sikringsydelser

1. Medmindre bestemmelserne i artikel 19, stykke 2, finder anvendelse, kan pensioner og lignende vederlag, der udbetales for tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold til en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat.

2.Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan pensioner og andre beløb, som udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat.

Argumentation:

Det fremgår af artikel 18 stk. 1 at pensioner og lignende vederlag, der udbetales for tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold, beskattes i domicillandet

ATP er en pension, der relaterer sig til tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold, og skal derfor beskattes i domicillandet.

En fortolkning af dobbeltbeskatningsoverenskomsten fører derfor til at beskatningsretten til ATP pension tilkommer domicillandet.

I henhold til bek. Om social pension nr. 390 af 19 april 2013 er social pension alene førtidspension og folkepension.

ATP er ikke indeholdt i denne bek. Og er derfor ikke at henregne til social pension.

Efter sin art er ATP ikke en social sikringsordning.

1) Atp er en livslang privat lovpligtig pensionsordning
2) Arbejdsmarkedets ATP ordning kan ikke betragtes som en del af det sociale system, da arbejdsmarkedets parter selv ved overenskomsterne fastsætter bidragene til ordningen, som arbejdsmarkedets parter alene bidrager til.
3) Det offentlige/ staten bidrager ikke til denne ordning.
4) Arbejdstager kan selv vælge at foretage valg om investering.
5) Pensionsordningen er uafhængig af udbetaling af folkepension, således skal krav om bopæl på 40 år for at opnå fuld folkepension ikke opfyldes Atp kan fås udbetalt selv om man ikke er berettiget til folkepension
6) Ved dødsfald kan der til efterlevende udbetales et beløb op til kr. 50.000
7) Hvis den månedlige udbetaling er lille kan hele beløbet udbetales kontant

Således som overenskomsten skal fortolkes skal alene folkepensionsbidragene og andre beløb i henhold til den sociale sikringslovgivning anses for omfatter af dansk beskatning.”

Landsskatterettens afgørelse

Det følger af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11, at der er begrænset skattepligt til Danmark af ”pensionsopsparing eller pension og andre sociale ydelser udbetalt i henhold til lovgivningen ...”.

Af artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 17. november 1980 med Luxembourg, bekendtgørelse nr. 95 af 23. september 1982, som ændret ved protokol af 4. juni 2009, fremgår:

”Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan pensioner og andre beløb, som udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat.”

Skattedepartementet har i meddelelsen SKM2011.254 beskrevet beskatning af sociale ydelser og andre offentlige ydelser efter dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det fremgår bl.a.:

”Danmark vil således kunne anse de ydelser, som efter deres natur er ”sociale”, for omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsternes artikel 17/18 i de tilfælde, hvor den pågældende artikel er affattet på en sådan måde, at den giver kildestaten ret til at beskatte sociale ydelser. Det er i denne forbindelse uden betydning, om sådanne ydelser administreres i Socialministeriets regi eller i andet regi. Det er ydelsens karakter, der er det afgørende.

En dansk afgrænsning af begrebet ”sociale ydelser” i relation til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne kan tage udgangspunkt i EU-forordning 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger. Falder en given ydelse ind under anvendelsesområdet for denne forordning, må ydelsen anses for at være ”social”. Dette gælder også, hvis modtageren er hjemmehørende i et land uden for EU/EØS.

Pensionsstyrelsen har oplyst, at Danmark har givet meddelelse om, at følgende love og ordninger er omfattet fra anvendelsestidspunktet for forordning 883/2004: Sundhedsloven, Lov om dagpenge ved sygdom, Lov om dagpenge ved fødsel, Lov om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven), Lov om social pension, Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, ATP-ordningen efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, Lov om arbejdsskadesikring, Lov om arbejdsløshedsforsikring, Lov om fleksydelse, Ledighedsydelse, Lov om en børnefamilieydelse, Lov om børnetilskud m.v. bortset fra reglerne om bidragsforskud, reglerne i Lov om aktiv socialpolitik og Lov om aktiv beskæftigelsespolitik om retten til revalideringsindsats, (kap. 6) og ”redskaberne” dertil, visse ydelser efter lov om social service og endvidere tilskud til privat pasning og til pasning af egne børn efter dagtilbudsloven.”

Klageren, der er bosiddende i Luxembourg, er begrænset skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11, af udbetalinger fra ATP.

Som det fremgår af artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Luxembourg, kan pensioner og andre beløb, som udbetales i henhold til den sociale sikringslovgivning i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat. Som det det fremgår af Skattedepartementets meddelelse SKM2011.254, som gælder i de tilfælde, hvor en dobbeltbeskatningsoverenskomst giver kildestaten ret til beskatning af sociale ydelser, har Pensionsstyrelsen oplyst, at Danmark har givet meddelelse om, at ATP-ordningen er omfattet af EU-forordning 883/2004. ATP er således omfattet af artikel 18, stk. 2, og Danmark har beskatningsretten.

Landsskatteretten stadfæster således SKATs afgørelse.