Kendelse af 09-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 15-05-2015

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2010:

Værdi af fri bil,

Mazda CX-7, [reg.nr.1]

65.250 kr.

0 kr.

65.250 kr.

2011:

Værdi af fri bil,

Mazda CX-7, [reg.nr.1]

Mazda 3, [reg.nr.2]

87.000 kr.

4.981 kr.

0 kr.

0 kr.

87.000 kr.

0 kr.

2012:

Værdi af fri bil,

Mazda CX-7, [reg.nr.1]

Mazda 3, [reg.nr.2]

Mazda 6, [reg.nr.3]

87.200 kr.

59.830 kr.

11.956 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

87.200 kr.

0 kr.

11.956 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren er direktør i [virksomhed1] A/S, [adresse1], [...], [by1], cvr-nummer [...1]. Selskabet ejes af [virksomhed2] ApS, cvr-nummer [...2], hvor klageren er direktør og hovedaktionær.

[reg.nr.1] Mazda CX-7 VAN

Bilen er registreret 1. gang den 27. april 2010 og samme dato registreret som tilgang hos [virksomhed1] A/S. Bilen er registreret til godstransport privat/erhverv. Bilen er ikke specialindrettet.

Søndag den 22. maj 2011 foretog SKAT, sammen med Politiet, kontrol af biler på [adresse2] ved [by2] I denne kontrol blev klageren og hans hustru stoppet i Mazda CX-7 med reg. nr. [reg.nr.1].

SKAT fik ved kontrollen oplyst, at bilen var til rådighed for klageren, og at han ikke forstod, hvorfor der ikke var lønangivet værdi af fri bil for ham.

I brev af 15. oktober 2011 oplyste klageren blandt andet:

"Fra indkøbsdatoen til 01.04.11 blev bilen benyttet af lagermedarbejderne. Siden d. 01.04.11 bliver bilen benyttet af [person1], der indtil den dato har kørt i Mazda MPV 2,0 – reg. nr. [reg.nr.4]. Der bliver ført kørebog over privatkørsel i bilen.

Herudover forventer jeg, at bilen bliver en del af min løn pr. 01.01.2012."

I brev af 23. september 2013 oplyste klageren blandt andet:

"Jeg har benyttet Mazda CX-7 VAN – reg. nr. [reg.nr.1]. Der er blevet ført kørebog over privatkørslen, hvorfor jeg ikke skal beskattes af bilen via lønnen. Bilen vil blive solgt i denne uge."

Klageren oplyste den 28. februar 2013, at [virksomhed1] A/S har afholdt udgifterne til brændstof og reparation. Klageren har indsendt kilometerregnskab for 2011 og 2012. Kilometerregnskabet viser udelukkende en oversigt over privat kørsel med angivelse af dato og hvilken rute, der er kørt privat.

Kilometerregnskabet for 2011 viser, at bilen dagligt er anvendt til kørsel mellem [adresse3] (bopæl) og [adresse1], [...], [by1] og retur. Derudover er bilen anvendt 2 gange vedrørende kørsel tur/retur [by3]. De privat kørte kilometer er angivet til i alt 1.868 km.

Kilometerregnskabet for 2012 viser, at bilen dagligt er anvendt til kørsel mellem [adresse3] og [adresse1], [...], [by1] og retur. Derudover er bilen anvendt 1 gang vedrørende kørsel tur/retur [by3]. De privat kørte kilometer er angivet til i alt 1.681 km.

Ifølge billede fra www.maps.google.dk fremgår det, at bilen var parkeret i carporten på klagerens privatadresse. Billedet er taget i august 2010.

[reg.nr.2] Mazda 3 1,6 DE

Bilen er registreret 1. gang den 28. september 2010 og registreret som tilgang hos [virksomhed1] A/S fra 8. december 2010. Bilen er registreret til privat personkørsel.

I brev af 29. juni 2011 oplyste klageren, at bilen benyttes af [person2], der beskattes af 4.895 kr. pr. måned, udregnet på grundlag af en anskaffelsespris på 235.000 kr.

Ifølge SKATs oplysninger blev [person2] beskattet af bilen til 30. november 2011, hvorefter han fra 1. december 2011 beskattes af selskabets nye bil, Mazda 6 med reg. nr. [reg.nr.3].

I brev af 23. september 2013 oplyste klageren blandt andet:

"Mazda 3 bliver benyttet af firmaets lagerfolk samt andet personale ved [virksomhed1] A/S, der mangler en bil til firmakørsel. Derfor bliver ingen beskattet af denne bil.

Bilen vil blive solgt i denne uge."

[reg.nr.3] Mazda 6 st. car Sport Business Plus 2,2 DE

Bilen er registreret 1. gang den 1. december 2011 og leaset samme dato af [virksomhed1] A/S. Bilen er registreret til privat personkørsel.

I brev af 28. februar 2013 oplyste klageren:

"Kopi af leasingkontrakt er vedlagt.

Bilen er benyttet af [person2] indtil d. 30.10.2012, hvor han fratrådte sin stilling ved [virksomhed1] A/S. [person2] er beskatning er beregnet efter følgende beregning:

25 % af bilens nyværdi delt med 12 måneder.

I tiden derefter har bilen stået på [adresse1], [...], [by1]. Bilen vil fra d. 01.04.2013 blive benyttet af en nyansat sælger."

I brev af 23. september 2013 oplyste klageren blandt andet:

"Som tidligere oplyst, bliver Mazda 6 bliver benyttet af sælger [person3], som bliver beskattet af bilen. [virksomhed1] A/S har tidligere sendt kopier af lønsedler til SKAT."

SKAT har oplyst, at [person2] er beskattet af værdien af fri bil vedrørende Mazda 6 for perioden 1. december 2011 til 31. oktober 2012.

SKAT har anmodet [politiet] om at køre forbi klagerens ægtefælles arbejdsplads. [politiet] konstaterede torsdag den 7. marts 2013, at selskabets bil, Mazda 6 med reg. nr. [reg.nr.3], var parkeret ved arbejdspladsen, der ligger 8,4 km fra bopælen.

Private biler

Klageren har i 2010, 2011 og 2012 været registreret med følgende biler:

Reg. nr.

Mærke

Første reg.

Tilgang

Afgang

[reg.nr.5]

Mazda 5 1,8

29-09-2005

29-09-2005

18-05-2010

[reg.nr.6]

Mazda 3 1,6 DE

06-01-2010

20-04-2010

23-12-2011

[reg.nr.4]858

Mazda MPV 2,0 diesel

04-06-2003

04-06-2003

24-03-2011

Solgt til selskabet

Som det fremgår af ovenstående, er der i klagerens husstand ingen private biler fra 23. december 2011.

Ud over klageren bestod husstanden i 2010-2012 af klagerens hustru og søn (født i april 1992).

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens personlige indkomst vedrørende fri bil med 65.250 kr. i 2010, 91.981 kr. i 2011 og 158.986 kr. i 2012. SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført:

"Dine bemærkninger i brev af 23. september 2013 har ikke ændret SKATs opfattelse af sagen, hvorfor sagen i sin helhed afgøres i overensstemmelse med SKATs forslag til afgørelse af 3. september 2013, hvortil der henvises.

Der er ved afgørelsen henset til:

standsningen af Mazda CX-7 søndag den 22. maj 2011, hvor kørslen if. det oplyste var privat,
at kørebogen vedr. Mazda CX-7 indeholder kørsel mellem hjem og arbejde som skattemæssigt betragtes som privatkørsel,
at der ikke foreligger dokumentation for, at Mazda 3, efter at den ansatte [person2] ikke bliver beskattet af bilen, ikke har været til rådighed, når der henses til, at husstanden fra og med december 2011 indtil september 2013 ikke har nogen privatbil, samt
der ikke foreligger dokumentation for, at Mazda 6, efter [person2] ultimo oktober 2012 har fratrådt sin stilling, ikke er til rådighed, når der henses til Politiets observation ved din kones arbejdsplads af Mazda 6 den 7. marts 2013 samt at husstanden fra og med december 2011 indtil september 2013 ikke har nogen privatbil.

SKAT har bemærket sig, at

Mazda CX-7 er afmeldt hos [virksomhed1] A/S og tilmeldt hos dig den 10. oktober 2013 samt
[person3] er ansat fra og med 1. april 2013 og bliver beskattet af værdi af fri bil. SKAT anser derfor Mazda 6 for at have stået til din rådighed i perioden november 2012 til og med marts 2013."

Med henvisning til det udsendte forslag til afgørelse har SKAT beregnet værdi af fri bil i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4, således:

Periode

Beskatningsgrundlag

2010

2011

2012

Mazda CX7

apr-10

dec-12

340.000

62.250

83.000

83.000

Miljøtillæg

3.000

4.000

4.200

Mazda 3

dec-11

dec-12

235.000

4.896

58.750

Miljøtillæg

85

1.080

Mazda 6

nov-12

dec-12

280.574

11.690

Miljøtillæg

266

I alt

65.250

91.981

158.986

Selskabet har – på trods af SKATs anmodning herom – ikke indsendt dokumentation for anskaffelsessummen for Mazda CX-7. SKAT har beregnet værdi af fri bil på grundlag af oplysninger fra en Mazda forhandler, der har oplyst, at bilens nyvognspris i 2010 udgjorde ca. 340.000 kr.

Vedrørende beregningsgrundlaget for Mazda 3 og Mazda 6 svarer det til den anskaffelsessum, der har ligget til grund for beskatning af fri bil for [person2].

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at han ikke skal beskattes af fri bil. Det er til støtte for påstanden anført:

"Som jeg tidligere har skrevet, kan jeg ikke acceptere den udregning som Skat har lavet vedrørende de tre involverede biler.

Jeg har benyttet Mazda CX-7 VAN – reg. nr. [reg.nr.1]. Der er blevet ført kørebog over privatkørslen, hvorfor jeg ikke skal beskattes af bilen via lønnen.

Mazda 3 blev benyttet af firmaets lagerfolk samt andet personale, der manglede en bil til firmakørsel. Derfor er ingen blevet beskattet af denne bil.

Mazda 6 bliver benyttet af sælger [person3], som bliver beskattet af bilen. Vi har tidligere sendt kopier af lønsedlerne til Skat."

Landsskatterettens afgørelse

Når en arbejdsgiver stiller en bil til rådighed for den ansatte til privat benyttelse, er værdien skattepligtig, jf. ligningslovens § 16, stk. 4. Det er selve rådigheden over bilen, der beskattes, og ikke omfanget af den private brug.

Klageren er hovedaktionær i [virksomhed1] A/S, idet han er hovedaktionær i [virksomhed2] ApS, der ejer [virksomhed1] A/S (100 %).

Når der ikke er sammenfald mellem hovedaktionærens private adresse og selskabets adresse, er det som udgangspunkt SKAT, der har bevisbyrden for, om en eller flere af selskabets biler har stået til rådighed for hovedaktionæren. Der henvises til Højesterets dom af 30. juni 2014, offentliggjort i SKM2014.504.HR, der findes på www.skat.dk. Det er en konkret vurdering ud fra sagens faktiske forhold, om bevisbyrden i det enkelte tilfælde – hvor bilen ikke har været placeret på hjemadressen – alligevel kan anses for at være vendt og påhvile skatteyder.

[reg.nr.1] Mazda CX-7 VAN

Bilen er registreret 1. gang den 27. april 2010 og er samme dato registreret som tilgang hos [virksomhed1] A/S. Bilen er indregistreret til godstransport med blandet erhvervsmæssig og privat anvendelse. Bilen er ikke specialindrettet. Ingen af de ansatte i [virksomhed1] A/S er beskattet af fri bil i perioden fra anskaffelsen i april 2010.

På grundlag af det i sagen oplyste, finder Landsskatteretten, at der er en formodning for, at bilen har stået til rådighed for klageren til privat benyttelse. Der er herved lagt vægt på,

at det af billeder på www.maps.google.dk fra august 2010 fremgår, at bilen var parkeret i carporten på klagerens privatadresse.
at bilen ved SKATs kontrol søndag den 22. maj 2011 blev anvendt i et privat ærinde, hvilket også fremgår af det af klageren udarbejdede kørselsregnskab for 2011. Heraf fremgår det, at der den pågældende dato er kørt privat i bilen mellem bopælen og [by3], tur/retur.
at kilometerregnskabet for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2012 viser, at bilen dagligt er anvendt til kørsel tur/retur mellem bopælen på [adresse3] og selskabets adresse, [adresse1] i [...]. Derudover er bilen anvendt 2 gange i 2011 og 1 gang i 2012 vedrørende kørsel tur/retur [by3].

Det skal bemærkes, at kørsel mellem hjem og arbejde anses for privat kørsel, og alene af den grund er klageren skattepligtig af værdi af fri bil. Det forhold, at der føres kørebog over den private kørsel i bilen kan ikke føre til et andet resultat.

Under henvisning til Østre Landsrets dom af 30. maj 2013, som er gengivet i SKM2013.526ØLR og kan findes på www.skat.dk, kan beskatning ske fra bilens anskaffelsestidspunkt.

Klageren har ikke over for SKAT eller Landsskatteretten fremsendt dokumentation for bilens anskaffelsessum. Beregningsgrundlaget for fri bil er ansat til 340.000 kr., som en Mazda forhandler over for SKAT har oplyst var den omtrentlige pris i 2010.

På grundlag heraf stadfæster Landsskatteretten den af SKAT beregnede værdi af fri bil inklusive miljøtillæg med 65.250 kr. i 2010, 87.000 kr. i 2011 og 87.200 kr. i 2012.

[reg.nr.2] Mazda 3 1,6 DE

Landsskatteretten finder ikke, at der vedrørende denne bil er tilstrækkelige holdepunkter for, at bevisbyrden skal vendes, hvorfor det i overensstemmelse med hovedreglen, er SKAT, der skal godtgøre, at bilen er stillet til rådighed for privat kørsel. Da denne bevisbyrde ikke er løftet, finder Landsskatteretten ikke grundlag for at beskatte klager af fri bil for så vidt angår denne bil og ansættelsen for indkomstårene 2011 og 2012 nedsættes i denne anledning.

[reg.nr.3] Mazda 6 st. car Sport Business Plus 2,2 DE

Bilen er indregistreret til privat personkørsel og har været stillet til rådighed for en af de ansatte indtil 30. oktober 2012. Klageren har oplyst, at bilen har stået på adressen [adresse1], [...], [by1], indtil den blev stillet til rådighed for en nyansat sælger fra 1. april 2013.

Om bilen er det oplyst,

at der ikke er ført kørselsregnskab,
at der ikke er fremlagt fraskrivelseserklæring,
at bilen er observeret parkeret på klagerens hustrus arbejdsplads den 7. marts 2013, hvor den ifølge klagerens oprindelige oplysninger har stået på adressen [adresse1], [...]. Ægtefællens arbejdsplads ligger 8,4 km fra bopælen.
at bilen er anvendelig til privat kørsel
at der ingen private biler var i husstanden fra 23. december 2011.

Om hustruens private anvendelse af bilen har klageren over for SKAT oplyst, at det var et enkeltstående tilfælde, begrundet i at hendes bil var på værksted.

Landsskatteretten finder, at bevisbyrden er vendt, og at klageren ikke har afkræftet formodningen om, at den omhandlede bil har stået til rådighed for privat kørsel. Formodningen anses ikke for afkræftet blot ved at klageren oplyser, at bilen i perioden fra 1. november 2012 har stået på adressen [adresse1], [...], indtil den vil blive benyttet af en nyansat sælger fra 1. april 2013 samt at det er et enkeltstående tilfælde, at bilen har befundet sig ved ægtefællens arbejdsplads.

Idet der ikke er klaget over SKATs talmæssige opgørelse, stadfæster Landsskatteretten den af SKAT beregnede værdi af fri bil inklusive miljøtillæg med 11.956 kr. i 2012.