Kendelse af 15-01-2019 - indlagt i TaxCons database den 03-02-2019

SKAT har givet afslag på selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 for indkomståret 2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

K/S [virksomhed1] var et kommanditselskab, hvis formål var at eje og drive skibet M/V ”[person1]”. Kommanditselskabet er stiftet i 2004 og opløst pr. 31. december 2010.

Ifølge årsrapporten 2009 for K/S [virksomhed1] blev skibet solgt den 11. august 2009 til [virksomhed2].

I specifikationen til årsrapporten 2009 ” Skattetal, hvortil der ikke henvises i årsrapporten” er det oplyst at salgssummen for skibet er på 43.331.598 kr., pr. anpart 433.316 kr.

Fra opgørelsen af tonnageskat for 2009 er det oplyst, at skibets nettoton er på 7.791, og den samlede bruttotonnage er på 13.696 ton.

Om driften af skibet, er det oplyst ”I drift i perioden 01.01.09 – 11.08.09”.

Ifølge årsrapporten 2009 for K/S [virksomhed1] var skibet kommanditselskabets eneste driftsmiddel.

Klagerens driftsmiddelsaldo for 11 andele i skibet i K/S [virksomhed1] var primo 2009 oplyst til 9.055.315 kr.

Klageren fratrak afståelsessummen for de 11 andele på 4.776.476 kr. (11 x 433.316 kr.) i den afskrivningsberettigede saldo på skibet.

For indkomståret 2009 har klageren opgjort den skattemæssige afskrivningssaldo for de 11 andele i K/S [virksomhed1], således:

K/S [virksomhed1], Afskrivningsgrundlag

9.055.315 kr.

Afgang skib

-4.766.476 kr.

Saldoværdi ultimo 2009

4.288.839 kr.

Den uafskrevne saldo på skib pr. 31.12.2009 på 4.288.839 kr. fra K/S [virksomhed1] har klageren fremført som en afskrivningsberettiget saldo til 2010.

Klageren har pr. 31. december 2010 købt 3 /100 ”brugte andele” i K/S [virksomhed3]. K/S [virksomhed3] blev stiftet i 2005 og stamkapitalen er fordelt på 100 andele. Kommanditselskabets formål er at købe og drive skibet m/v ”[x1]”.

Klageren har i specifikationen ” Ejendomme 2010” oplyst, at hans anskaffelsessum for 3 andele i K/S [virksomhed3] var på 4.546.773 kr.

I ”Skattemæssige specifikationer” for 2010 for K/S [virksomhed3], er det oplyst, at skibets nettoton er 23.471 ton, og den samlede bruttotonnage er 36.356 ton. Skibet afskrives efter afskrivningslovens § 5C med maksimalt 21 % i 2010.

Anskaffelsessummen på 4.546.773 kr. for andele i skibet i K/S [virksomhed3] har klageren lagt sammen med den uafskrevne saldo på 4.288.839 kr. fra solgt skib i 2009 i K/S [virksomhed1]. I 2010 har klageren afskrevet skattemæssigt i alt 2.200.000 på skibe kr., således:

K/S [virksomhed1]

4.288.839 kr.

K/S [virksomhed3], Tilgang skib

4.546.773 kr.

Saldoværdi

8.835.612 kr.

Foretagne afskrivninger (fremgår fejlagtigt ikke af fremlagt specifikationen ”Ejendomme 2010”, men er foretaget med 24,9 %)

-2.200.000 kr.

Saldo 31.12.2010

6.635.612 kr.

SKAT har anset klagerens deltagelse i K/S [virksomhed1] og K/S [virksomhed3] for passiv kapitalanbringelse.

SKAT har ved afgørelse af 11. september 2013 anset salget af skibet i K/S [virksomhed1] den 11. august 2009, for ophør af skibsvirksomhed i 2009, jævnfør afskrivningslovens § 9, idet K/S [virksomhed1] solgte sit eneste driftsmiddel, hvorefter driften af virksomheden ophørte pr. 11. august 2009.

Klagerens anskaffelse af andelene i K/S [virksomhed3], der ejede et skib med en bruttontonnage på 36.356 ton, skulle herefter afskrives efter afskrivningslovens § 5 C på en særskilt saldo. Endvidere var der forløbet mindst 16 måneder fra salg af skibet i K/S [virksomhed1], til klagerens anskaffelse af andele i K/S [virksomhed3].

SKAT anså på denne baggrund klageren for ophørt med skibsvirksomhed i 2009, da han ikke umiddelbart efter salg af skibet i K/S [virksomhed1], anskaffede andele i et andet skib.

Da klageren var ophørt med at drive skibsvirksomhed med skibe med en bruttotonnage på under 20 ton ved salget af skibet i K/S [virksomhed1] i 2009, kunne den uafskrevne del af saldoen på 4.288.839 kr. ikke fremføres til 2010 til afskrivning, jævnfør afskrivningslovens § 9, stk. 1.

SKAT opgjorde herefter afskrivningsgrundlaget og afskrivningerne for 2010 for skibe med en bruttotonnage på over 20 ton efter afskrivningslovens § 5 C, stk. 1, nr. og stk. 4:

Selvangivet fælles afskrivningssaldo på andele i skib i K/S [virksomhed1] og skib i K/S [virksomhed3]

8.835.612 kr.

Ikke godkendt fremført uafskreven saldo på solgt skib i K/S [virksomhed1] fra 2009, jævnfør afskrivningslovens § 9, stk. 1

-4.288.839 kr.

Afskrivningsberettiget saldo 2010

4.546.773 kr.

Godkendt afskrivning i 2010, 21 %, jævnfør afskrivningslovens § 5 C, stk. 4

-954.822 kr.

Ansat saldo på skib pr. 31.12.2010, K/S [virksomhed3], jævnfør afskrivningslovens § 5 C

3.591.951 kr.

Indkomstregulering:

Godkendt afskrivning på skibe, jævnfør afskrivningslovens § 5 C, stk. 4

-954.822 kr.

Selvangivet afskrivning på skibe

2.200.000 kr.

Ændring med ikke godkendt afskrivning på skib

1.245.178 kr.

Klagerens repræsentant har herefter ved skrivelse af 25. november 2013 anmodet om genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, med henblik på fradrag for det tab, der fremkom ved afståelse af andele i K/S [virksomhed1], svarende til den positive fradragskonto på salgstidspunktet, 3.895.981 kr., fordi SKAT har anset klagerens virksomhed for ophørt.

Klagerens repræsentant har ligeledes anmodet om skattemæssigt omvalg i medfør af skatteforvaltningslovens § 30, således at klageren kunne få fradrag for den positive driftsmiddelsaldo for indkomståret 2009.

SKATs afgørelse

SKAT har ved afgørelse af 10. februar 2014 afslået klagerens anmodning om at foretage skattemæssigt omvalg for indkomståret 2009, jf. skatteforvaltningslovens § 30. SKAT har i den forbindelse blandt andet anført følgende:

”(...)

SKAT finder ikke, at betingelserne for selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt, idet

du har anmodet om omvalg for indkomstår som ligger før det indkomstår, ansættelsesændringen er foretaget for.
du har anset skibsvirksomhed for videreført fra 2009 til 2010, hvilket vi ikke anser som et valg i skatteforvaltningsloven § 30´s forstand og der kan af denne grund ikke foretages omvalg.

En evt. ændring af skatteansættelsen for 2009 vil alene kunne ske efter skatteforvaltningslovens § 27 (ekstraordinær genoptagelse), se tidligere afgørelse fra SKAT.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at betingelserne for at foretage omvalg i medfør af skatteforvaltningslovens § 30 for indkomståret 2009 er opfyldt, idet klageren ønsker at foretage skattemæssigt fradrag for den positive driftsmiddelsaldo inden for rammen af fradragskontoen.

Klagerens repræsentant har i den forbindelse anført følgende:

”Skatteforvaltningslovens§ 30 hjemler mulighed for, at skatteyder efter tilladelse fra SKAT under visse betingelser kan foretage omvalg i relation til det tidligere selvangivne.

Bestemmelsen har følgende ordlyd:

"Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Stk. 2. Anmodning om tilladelse efter stk. 1 skal fremsættes af den skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om den ansættelse, der begrunder anmodningen. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor."

I forarbejderne til den tidligere bestemmelse i skattestyrelseslovens § 37 D (L 175/fremsat 12.3.2003 - senere lov nr. 410 af 2.6.2003) hedder det bl.a.:

"Til § 1, nr. 4

Det er en betingelse for tilladelse til ændring efter bestemmelsen, at det tidligere trufne valg som følge af myndighedernes korrektion eller ændring af skatteansættelsen ikke har de skattemæssige virkninger, der var forudsat, da valget blev truffet, og at den skattepligtige kan godtgøre, at det vil have økonomiske konsekvenser, såfremt valget opretholdes.

Bestemmelsen vil eksempelvis kunne finde anvendelse, såfremt skattemyndighederne i modsætning til den skattepligtige finder, at en bil placeret i virksomhedsskatteordningen udelukkende er anvendt privat. Den skattepligtige kan herefter på baggrund af myndighedernes ansættelse ændre sit oprindelige valg, således at bilen placeres uden for virksomhedsordningen."

Følgende betingelser skal alle være opfyldt for, at SKAT kan give tilladelse til omvalg, jf. juridisk vejledning afsnit A.A.14.2:

1. SKAT skal have ændret skatteansættelsen i forhold til det selvangivne, og
2. Ændringen af skatteansættelsen skal have betydning for valget, og
3. Selvangivelsesvalget skal som følge af ændringen af skatteansættelsen have fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser, og
4. Den skattepligtige skal bede om tilladelse til omvalg inden seks måneder efter, at denne er kommet til kundskab om den ændring af skatteansættelsen, der begrunder anmodningen, idet SKAT dog ved særlige omstændigheder kan dispensere fra denne frist og
5. Der er ikke strafbare forhold eller forsøg på skatteunddragelse og
6. Materielle regler i anden lovgivning ikke forhindrer et omvalg.

Disse betingelser er efter vores opfattelse alle opfyldt i relation til [person2]s omvalg for indkomståret 2009, idet:

SKAT har ændret skatteansættelsen for indkomståret 2010 ved afgørelse af 11. september 2013
SKATs ændring af skatteansættelse for indkomståret 2010 har direkte konsekvenser for [person2]s valg i 2009 og betyder, at det oprindelige valg får ganske andre skattemæssige konsekvenser end forudsat ved selvangivelsen. SKATs ændring er den eneste årsag til ønsket om omvalg
Da SKAT anser [person2] for ophørt med skibsvirksomhed i indkomståret 2009, får hans valg ved selvangivelsen for samme indkomstår en klart utilsigtet konsekvens, der er ganske betydelig, idet den positive saldo ikke kan anvendes til skattemæssigt fradrag uden omvalg. Det forhold, at den positive saldo grundet SKATs ændring - uden tilladelse til omvalg - hverken kan fradrages eller afskrives, er klart udtryk for, at selvangivelsesvalget for indkomståret 2009 ikke har de forudsatte konsekvenser.
Anmodning om omvalg er indgivet til SKAT den 2. januar 2014, det vil sige inden for fristen på inden 6 måneder regnet fra datoen for SKATs afgørelse (11. september 2013)
Der er på ingen måde tale om strafbare forhold eller forsøg på skatteunddragelse. [person2] har netop ikke selvangivet et fradrag for tab, da han ikke på selvangivelsestidspunktet mente at have lidt et sådant
Omvalget er enkelt at gennemføre, og der ses ikke at være materielle regler i anden lovgivning, der på nogen måde kan forhindre omvalget.

SKAT begrunder afslaget på anmodningen om omvalg med dels, at omvalget ønskes for et indkomstår, der ligger før det indkomstår, hvor SKAT foretager ansættelsesændringen og dels, at [person2]s selvangivelse for 2009 ikke indeholder et valg i § 30's forstand, men er udtryk for en efter SKATs opfattelse fejlagtig forståelse af reglerne.

Der er efter vores opfattelse ikke noget til hinder for at opnå tilladelse til omvalg for et indkomstår forud for det år, SKAT ændrer. Der er således ikke noget i ordlyden af§ 30 eller omtalen heraf i juridisk vejledning, der tyder på, at dette skulle være tilfældet. Der ses ej heller at være praksis, der nægter omvalg for et forudgående indkomstår, forudsat de øvrige betingelser for omvalg er opfyldt, se eksempelvis juridisk vejledning (A. A.14.2) hvor blandt andet følgende anføres:

"Hvis SKAT træffer afgørelse om, at en bil i VSO udelukkende er privat anvendt, kan skatteyderen bede om tilladelse til omvalg, så bilen ikke indgår i VSO. Se bemærkningerne til LFF nr. 175 af 12. marts 2003. Se også SKM 2004.41.LR, SKM 2004.79.LR og SKM 2004.196.LR.

Hvis SKAT træffer afgørelse om, at en skatteyder skal beskattes af fri bil, kan skatteyderen foretage omvalg vedrørende selvangivet befordringsfradrag."

Selvangivelse ud fra en antagelse af, at virksomheden ikke er ophørt, er efter vores opfattelse et "valg" i § 30's forstand. Denne situation adskiller sig ikke fra den situation, hvor en skatteyder medtager en bil under virksomhedsordningen ud fra en vurdering af, at denne anvendes delvist erhvervsmæssigt. Som det fremgår af ovennævnte, kan der ske omvalg i den situation, hvis SKAT efterfølgende finder, at bilen er udelukkende privat anvendt Vi fastholder derfor, at [person2]s selvangivelse for 2009 ud fra en antagelse af, al virksomheden ikke var ophørt, er udtryk for et valg i § 30's forstand.

Det kan oplyses, at vi samtidig hermed har påklaget SKATs afgørelse af 9. januar 2014, hvorved der er givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse efter SFL § 27.”

Landsskatterettens afgørelse

Skatteforvaltningslovens § 30 har følgende ordlyd:

”Stk. 1. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at en skattepligtig ændrer valg af selvangivne oplysninger, i det omfang skattemyndighederne har foretaget en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Stk. 2. Anmodning om tilladelse efter stk. 1 skal fremsættes af den skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om den ansættelse, der begrunder anmodningen. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Afskrivningslovens § 9, stk. 1 har følgende ordlyd:

”I det indkomstår, hvori en virksomhed sælges eller i øvrigt ophører (ophørsåret), kan der ikke afskrives eller straksafskrives på driftsmidler eller skibe omfattet af dette kapitel. Fortjeneste eller tab medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ophørsåret og opgøres som forskellen mellem på den ene side salgssummen for de i ophørsåret solgte driftsmidler og skibe, herunder salgssummen for straksafskrevne driftsmidler og skibe, og på den anden side saldoværdien ved ophørsårets begyndelse med tillæg af beløb, der i ophørsåret er anvendt til nyanskaffelser. Såfremt saldoværdien ved ophørsårets begyndelse er negativ, opgøres fortjeneste eller tab som forskellen mellem på den ene side salgssummerne med tillæg af et positivt beløb lig den negative saldo og på den anden side udgifterne til nyanskaffelser i ophørsåret. Ved opgørelsen af saldoværdien som nævnt i 2. og 3. pkt. kan den skattepligtige vælge at foretage opgørelsen på grundlag af summen af saldoværdierne efter § 5, stk. 2, og § 5 D, stk. 4.”

SKAT har i sin afgørelse for indkomståret 2010 anset klagerens virksomhed for ophørt i 2009 for så vidt angår anparterne i K/S [virksomhed1], idet skibet med en bruttotonnage på 13.696 ton blev afhændet i august 2009. Klageren havde herefter en positiv driftsmiddelsaldo, som var blevet afskrevet efter afskrivningslovens § 5.

Klageren anskaffede herefter den 31. december 2010 3/100 ”brugte andele” i K/S [virksomhed3], der havde et skib med en bruttotonnage på 36.356 ton. Skibet skulle herefter afskrives efter afskrivningslovens 5C, stk. 1, nr. 1. Klageren afskrev imidlertid på skibet i K/S [virksomhed3] efter afskrivningslovens § 5.

I sin afgørelse for indkomståret 2010 korrigerede SKAT herefter afskrivningsgrundlag samt -saldoen efter afskrivningslovens § 5C, stk. 1, nr. 1. Da indkomståret 2009 herefter ikke kunne genoptages i medfør af skatteforvaltningslovens § 26, havde klageren herefter, efter SKATs opfattelse, ikke længere mulighed for at foretage fradrag for tabet på den positive driftsmiddelsaldo.

Klageren har herefter anmodet om omvalg i medfør af skatteforvaltningslovens § 30, idet der ønskes fradrag for tabet på den positive driftsmiddelsaldo i indkomståret 2009.

Landsskatteretten finder ikke, at der er truffet et valg i forbindelse med selvangivelsen for 2009, som kan ændres efter skatteforvaltningslovens § 30. Der er herved lagt vægt på, at klagerens overførsel af driftsmiddelsaldoen fra 2009 til 2010 ikke kan anses for at være et selvangivelsesvalg sådan som omtalt i bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 30.

Der er ligeledes lagt vægt på, at afskrivningslovens § 9, stk. 1, heller ikke er formuleret som et selvangivelsesvalg. Hvis en virksomhed ophører, giver afskrivningsloven således ikke mulighed for at vælge, om et tab svarende til den positive driftsmiddelsaldo skal fratrækkes i ophørsåret, eller om saldoen skal videreføres til det efterfølgende indkomstår.

Betingelsen for at kunne foretage omvalg i medfør af skatteforvaltningslovens § 30 er således ikke opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster dermed SKATs afgørelse.