Kendelse af 27-09-2017 - indlagt i TaxCons database den 28-10-2017

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2011.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har bedt om at få ændret grundlaget for sin skat for indkomståret 2011.

SKAT har gennemgået ansøgningen, og har anset, at grundlaget for klagerens skat ikke kan ændres, da klageren ikke har fremsendt oplysninger af faktisk eller retlig karakter i form af for eksempel et skatteregnskab eller bilag, der kan begrunde en genoptagelse. SKAT har henvist til de indtægtsbilag/kontrolbilag, som er modtaget fra tredjemand og som ligger til grund for momsopgørelserne, og dermed SKATs forslag af 21. november 2012.

Klageren har til Skatteankestyrelsen indsendt en saldobalance som grundlag for genoptagelsesanmodningen.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomståret 2011.

SKAT har gennemgået klagerens ansøgning, og mener, at grundlaget for virksomhedens opgjorte resultat ikke kan ændres. Klageren har ikke fremsendt oplysninger af faktisk eller retlig karakter i form af for eksempel et regnskab eller bilag, der kan begrunde en genoptagelse. SKAT henviser i den forbindelse til de indtægtsbilag/kontrolbilag, som er modtaget fra tredjemand og som ligger til grund for momsopgørelserne og som SKAT har truffet afgørelse om den 3. juli 2012.


SKAT har i sin afgørelse henvist til, at betingelserne for, at virksomheden kan få ændret sin momsansættelse, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8.

SKAT har herudover indsendt en udtalelse til Skatteankestyrelsen, og har udtalt følgende:

(...)

”Revisor har i sit brev modtaget hos SKAT den 3. september 2013 anmodet om nedsættelse af det takserede resultat fra kr. 735.000 til kr. 0. Der er ikke fremsendt oplysninger af faktiske eller retlig karakter, hverken i form af regnskab eller bilag. Der er således nægtet genoptagelse af indkomståret, idet SKAT ikke har modtaget materiale der kan påvise at taksationen er urigtig.

Taksationen er foretaget med baggrund i modtagne kontroloplysninger og SKATs afgørelse vedr. momstilsvar af 3. juli 2012.

Af det materiale SKAT modtager fra Skatteankestyrelsen den 20. februar 2014, kan SKAT konstatere at revisor fremsender en bogføringsbalance for indkomståret til Skatteankestyrelsen. Denne Bogføringsbalance er ikke tidligere fremsendt til SKAT. Som det ses af revisors anmodning har revisor tidligere bedt om at skatteansættelsen nedsættes til kr. 0. Af bogføringsbalancen ses det, at revisor nu mener, at overskud af virksomhed skal ansættes til kr. 170.872.”

(...)

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKAT pålægges at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2011.

Som begrundelse for genoptagelsesanmodningen har repræsentanten anført følgende:

(...)

”Som partsrepræsentant skal vi hermed på vegne af ovennævnte klient påklage den af skattemyndigheden i [by1] afsagte afgørelse “Vi vurderer at du ikke kan få ændret din skal” af 1. november 2013.

Nærværende sag omhandler, hvorvidt [person1] kan få genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2011 ordinært efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Indledningsvis skal der gøres opmærksom på, at momsansættelsen for indkomståret 2011 ligeledes er påklaget til Skatteankestyrelsen dags dato (J.nr. [...] og Sagid. [...]).

Endvidere skal der gøres opmærksom på, at vor klient har oplyst os, at han har afholdt yderligere omkostninger privat, som ikke fremgår af regnskabet Såfremt han finder dokumentation, vil vi eftersende et nyt korrigeret regnskab.

PÅSTAND

Der nedlægges påstand om, at vor klient kan få ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011 efter Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Stk. 2. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Med ovennævnte påstand skal skattegrundlaget for indkomståret 2011 ændres til følgende:

• Overskud af virksomhed nedsættes fra kr. 735.000,00 til kr. 170.872,00.

SAGSFREMSTILLING

I det følgende skal der som udgangspunkt henvises til SKATs afgørelse af 1. november 2013 “Vi vurderer at du ikke kan få ændret din skat” jf. bilag 1, hvor sagen bliver præsenteret.

Skattemyndigheden anfører heri, at [person1] ikke kan få genoptaget sine skatteansættelser ordinært for indkomståret 2011.

Skattemyndigheden begrunder afslaget med, at de ikke har modtaget oplysninger af faktisk eller retlig karakter, eksempelvis i form af et skatteregnskab eller bilag.

Vi er ikke enige i skattemyndighedens afslag, og vi vil derfor i det følgende komme med en redegørelse, der kan begrunde genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011.

ANBRINGENDER

Der er tale om en genoptagelse på borgerens initiativ, derfor skal man efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 senest den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det er herfor en betingelse for genoptagelsen, at skatteyderen fremlægger nye oplysninger. Skatteyderen skal dokumentere eller sandsynliggøre, at den tidligere skatteansættelse har været forkert, fordi den hviler på forkerte eller nu ændrede faktiske oplysninger eller væsentlige nye retlige forhold.

Skatteyderen har et egentligt betinget retskrav på en genoptagelse, såfremt de nye oplysninger skaber sandsynlighed for, at sagen ville få et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget ved myndighedens oprindelige stillingstagen til sagen.

Kravet om oplysninger vil i praksis være opfyldt, allerede når skatteyderen har fremskaffet den fornødne dokumentation for en indtægts- eller fradragspost, eller fordi en korrekt selvangivelse kan erstatte en skønsmæssig ansættelse.

Hertil kan UfR 1982.1177 VLD nævnes, hvor afgørelsen oprindelig var truffet på baggrund af et skøn efter skattekontrolloven i mangel af behørig selvangivelse, men hvor skatteyderen senere fremkom med fakta, der kunne erstatte skønnet.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at SKATs afslag på genoptagelse ikke er korrekt, idet [person1] ikke har haft det skønsmæssige overskud af virksomhed i indkomståret 2011, som skattemyndigheden har ansat ham til.

Balance

Skattemyndigheden efterspørger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, eksempelvis i form af et skatteregnskab eller bilag.

Vi har vedlagt et regnskab for [virksomhed1] v/[person1] for indkomståret 2011, jf. bilag 2.

Af bilag 2 fremgår det, at overskud af virksomhed ikke er på kr. 735.000,00, men derimod kun på kr. 170.872.

Åbenbart urimeligt

Det centrale anvendelsesområde for tilladelse til genoptagelse efter skatteforvaltningsloven er, når en skønsmæssig ansættelse er forkert som følge af, at SKAT har begået ansvarspådragende fejl. Dette suppleres af, at der også kan være grundlag for genoptagelse, hvis fejlen hos SKAT ikke har en ansvarspådragende karakter, nemlig hvis fejlen har været årsag til en materiel urigtig ansættelse, som det efter en konkret vurdering må anses for urimeligt at opretholde.

Ifølge forarbejderne skal der ved vurderingen af, om der kan ske genoptagelse lægges vægt på, om en ændring af den skønsmæssige ansættelse vil have en væsentlig betydning for den skattepligtige. Hertil vurderes det, at en ændring af skattegrundlaget på mere end kr. 5.000 vil have en væsentlig betydning for den skattepligtige.

Ændringen er følgende:

Skønsmæssigt fastsat overskud af virksomhed

Kr. 735.000

Korrekt overskud af virksomhed

Kr. 170.872

Forskel

Kr. 564.128

Der er således tale om en samlet ændring på kr. 564.128 for indkomståret 2011, hvilket klart overstiger en ændring af skattegrundlaget på kr. 5.000. SKATs ændring må i særdeleshed anses som en betydelig ændring for vor klient.

På baggrund af ovenstående kan det konstateres, at skatteansættelserne for indkomståret 2011 er åbenbart urimelig, hvorfor [person1] skal have genoptaget det pågældende indkomstår ordinært.”

(...)

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12/11/2015, skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at:

”En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.”

Det påhviler således den skattepligtige at fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Den indsendte saldobalance for virksomheden for perioden 01-01-2011 – 31-12-2011 er ikke tilstrækkelig dokumentation for virksomhedens samlede resultat. Der er ikke fremlagt underliggende bilags- eller bogføringsmateriale vedrørende virksomheden.

Det påhviler virksomheden at fremlægge regnskab, bogføringsmateriale og andet materiale til dokumentation for, at en genoptagelse vil føre til et andet resultat. Det fremgår af praksis, jf. blandt andet en dom fra Retten i [by2] af 16. januar 2017, SKM2017.177.BR. Beregningen, som klageren har foretaget med udgangspunkt i saldobalancen begrunder ikke i sig selv en ændring. Da klageren ikke har fremlagt materiale ud over saldobalancen og en redegørelse, er der ikke grundlag for at genoptage skatteansættelsen.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.