Kendelse af 08-10-2018 - indlagt i TaxCons database den 03-11-2018

Klagepunkt og indkomstår

Skatteankenævnets afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

2009

Løn berettiger til lempelse efter ligningslovens § 33 A

Nej

Ja

Nej

2010

Løn berettiger til lempelse efter ligningslovens § 33 A

Nej

Ja

Nej

2011

Løn berettiger til lempelse efter ligningslovens § 33 A

Nej

Ja

Nej

Faktiske oplysninger

I de omhandlede år havde klageren bopæl i og var fuldt skattepligtig til Danmark.

Der foreligger ikke oplysninger om, at klageren havde bopæl i og/eller var fuldt skattepligtig til nogen andre lande.

Klageren var ansat i det norske rederi [virksomhed1] AS.

Det fremgår af skatteankenævnets sagsfremstilling, at klageren arbejdede som sømand på et skib, der servicerede og reparerede boreplatforme m.v.

I forbindelse med klagebehandlingen har klageren oplyst, at han arbejdede på et skib, der lavede seismiske undersøgelser, og havde været en del i Østen. I 2009 og 2010 mente han, at skibet havde udført arbejde i tysk farvand, men det var anløbet [by1] Havn. Han husker ikke, hvor skibet havde sejlet i 2011.

Det fremgår af klagerens lønns- og trekkopgave for 2009, at [virksomhed1] AS bl.a. har indberettet til de norske myndigheder, hvad klageren fik i løn m.v., at klageren var ansat hele 2009, at han havde 158 sødage, at der var tale om løn for arbejde udført i Danmark, og at klageren var trygdepligtig men ikke skattepligtig af lønnen i Norge.

Af lønns- og trekkopgaven for 2010 fremgår ligeledes klagerens løn m.v., at han havde 159 sødage, at der var tale om løn for arbejde udført i Danmark, og at klageren var trygdepligtig men ikke skattepligtig af lønnen i Norge.

Af lønns- og trekkopgaven for 2011 fremgår også klageren løn m.v., at klageren havde 177 sødage og at klageren var trygdepligtig i Norge. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, ligesom det ikke fremgår om klageren har betalt skat i Norge.

Det fremgår af SKATs afgørelse, at klageren ved indsendelsen af sin selvangivelse for de omhandlede år har krydset af, at lønnen er omfattet af ligningslovens § 33 A.

SKAT har truffet afgørelse om, at klageren ikke er berettiget til lempelse efter exemptionsmetoden, da han ikke både betaler sociale bidrag (trygde) og skat i Norge.

SKATs afgørelse blev påklaget til skatteankenævnet.

Der er enighed om størrelsen af klagerens løn i de omhandlede år.

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har klageren bl.a. fremlagt følgende:

Årsopgørelse nr. 2 for 2007, hvoraf fremgår, at klageren har fået exemptionslempelse på en del af sin udenlandske lønindkomst og credit på en anden del.
Årsopgørelse nr. 1 for 2012, hvoraf fremgår, at klageren har fået creditlempelse af udenlandsk lønindkomst.
Årsopgørelse nr. 4 for 2013, hvoraf fremgår, at klageren har fået exemptionslempelse af udenlandsk lønindkomst.
Årsopgørelse nr. 2 for 2014, hvoraf fremgår, at klageren har fået exemptionslempelse af udenlandsk lønindkomst.
Årsopgørelse nr. 1 for 2015, 2016 og 2017, hvoraf fremgår, at klageren har fået exemptionslempelse af udenlandsk lønindkomst.
En mail fra SKAT dateret den 19. april 2012, hvoraf fremgår, at klageren har fået credit for løn fra Storbritannien og exemptionslempelse på løn fra Norge, da klageren er socialt sikret i Norge og endvidere skattepligtig dertil. Det er ikke vurderet, om klageren er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Endvidere fremgår, at de norske myndigheder har oplyst til SKAT, at klageren ikke er skattepligtig til Norge i 2009, hvorfor den betalte skat er tilbagebetalt.
Endelig ses, at SKAT vedrørende indkomstårene 2009 og 2010, har oplyst klageren om, at han – hvis han ikke er skattepligtig til Norge – skal fremlægge dokumentation for, at han opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Kopi af klagerens norske årsopgørelse for 2009, hvoraf fremgår, at klageren hverken har betalt skat eller social sikring til Norge.
Kopi af klagerens norske årsopgørelser for 2010 og 2011, hvoraf fremgår at klageren har betalt social sikring men ingen skat til Norge.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har ikke anset klageren for berettiget til lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A i indkomstårene 2009, 2010 og 2011.

Afgørelsen begrundes med henvisning til ordlyden af ligningslovens § 33 A, stk. 1 og 3. Herudover anføres:

”Af art. 15, stk. 3, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Norge fremgår, at vederlag ved personligt arbejde i tjenesteforhold kun kan beskattes i den stat, hvor personen er hjemmehørende.

Da der på den norske lønoplysningsseddel er anført lønkode 126A med teksten ”Utenl. Sjøfolk trygdet i Norge u/skattepl.”, idet arbejdet ikke er udført i norsk farvand, er det Danmark, der har beskatningsretten til den af [person1] optjente løn i de pågældende indkomstår.”

Klagerens opfattelse

Klageren repræsentant har fremsat påstand om, at klageren er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A for 2009, 2010 og 2011.

Klagen begrundes således:

”(...) vi er uenige i den skattemæssige behandling af lønindtægten fra Norge. Det er fortsat vor opfattelse at lønindtægten skal beskattes som i de tidligere år i henhold til afgørelse fra SKAT i [by2] for indkomstårene 2007 og 2008.

Det er vor opfattelse, at [person1] er omfattet af bestemmelsen i Ligningslovens § 33 A.

[person1] er nordmand og har i alle årene arbejdet som sømand på et norsk skib der har opereret i forskellige farvande i og uden for Europa. Når [person1] ikke var på arbejde har han i vis udstrækning opholdt sig dels i Norge og dels på [Spanien]. Der vedlægges delvis dokumentation for årene 2012 og 2013. Vi forsøger at fremskaffe lignende dokumentation for de påklagede indkomstår. Dette fremsendes separat.

Det påpeges endvidere urimeligheden i at [person1] beskattes hårdere end en dansk sømand i udenrigsfart.

Det kan oplyses at [person1] for indkomståret 2012 og fremad bliver beskattet fuldt ud i Norge.”

På mødet i Skatteankestyrelsen oplyste klagerens repræsentant, at der nu er gået 5 år, siden skatteankenævnet traf afgørelse, hvorfor det er vanskeligt at finde dokumentation for, at klageren opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A. Selv om der ikke kan fremlægges dokumentation for klagerens ophold, tilsiger sagens omstændigheder imidlertid, at han opfylder betingelserne. Han har sejlet i lange perioder, og er fast rejst til varmere himmelstrøg – ofte [Spanien] – i vinterhalvåret. Derudover har han besøgt sin familie i Norge. Endvidere bør der henses til, at SKAT har godkendt lempelse efter ligningslovens § 33 A i år både før og efter 2009-2011, jf. de fremlagte årsopgørelser. Det var sket efter dialog med SKAT. På den baggrund må det retssikkerhedsmæssigt anses for betænkeligt at beskatte [person1] efter de almindelige regler i 2009-2011.

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at klageren er omfattet af fuld skattepligt til Danmark.

Fuldt skattepligtige personer er skattepligtige hertil af al indkomst, uanset hvor i verden den kommer fra. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Klagerens hyre fra [virksomhed1] AS er hverken i 2009, 2010 eller 2011 beskattet i Norge.

Det er ubestridt, at klageren ikke er berettiget til lempelse af sin hyre efter Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Sagen angår alene, om klageren er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.

Bl.a. følgende fremgår af bestemmelsens stykke 1:

”Har en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie el.lign. af en sammenlagt varighed på højst 42 dage erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. (...)”

Det er skatteyderen, der skal dokumentere, at han opfylder betingelserne for lempelse efter bestemmelsen.

I den foreliggende sag har klageren hverken dokumenteret, at han har opholdt sig uden for riget i mindst 6 måneder, eller at han inden for 6-månedersperioden maksimalt har haft 42 dages ophold her i landet. Allerede derfor er klageren ikke berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.

Vurderingen af om en skatteyder opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A skal foretages i hver enkelt periode. Det er derfor uden betydning, om klageren måtte have fået lempelse efter bestemmelsen i andre indkomstår.

Det kan endvidere ikke tillægges betydning, at det er vanskeligt at fremlægge dokumentation for, at klageren opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, fordi der nu er gået mange år. Det bemærkes dog, at SKAT allerede i april 2012, gjorde opmærksom på, at klageren skulle fremlægge dokumentation for, at han opfyldte betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, hvis han ikke var skattepligtig til Norge.

Skatteankenævnet har derfor med rette afvist, at klageren er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A i samtlige de påklagede indkomstår. Landsskatteretten stadfæster derfor nævnets afgørelse.