Kendelse af 19-12-2016 - indlagt i TaxCons database den 25-02-2017

SKAT har truffet afgørelse om, at klageren i indkomståret 2009 er fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

SKAT har endvidere truffet afgørelse om, at klageren ikke er berettiget til creditlempelse efter ligningslovens § 33.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Af SKATs afgørelse fremgår følgende:

”1. Skattepligt

1.1 De faktiske forhold

Du er direktør og hovedaktionær i [virksomhed1] ApS, som er dannet den 1/1 2002. Tidligere har virksomheden været drevet som enkeltmandsvirksomhed fra din bopæl [adresse1] i [by1].

Det fremgår af [virksomhed1]s hjemmeside, at virksomheden er en uvildig og professionel landsdækkende klinikmæglervirksomhed, der lægger vægt på en personlig kontakt med deres kunder.

Virksomheden tilbyder udover formidling af klinikker uvildig rådgivning til både sælger og køber. Ligesom virksomheden yder rådgivning om generationsskifte, finansiering og forsikringsforhold, samt vurdering af goodwill og klinikanalyser.

Du er uddannet assurandør i forsikringsbranchen med speciale i læger og tandlæger.

I forbindelse med at du og din ægtefælle flyttede til Frankrig den 14/12 2001 blev ejendommen [adresse1] i [by1] udlejet og [virksomhed1] ApS blev fra 1/2 2001 drevet fra ejendommen [adresse2]

[adresse2] er en ejerlejlighed på 82 m2, som selskabet [virksomhed1] har lejet, indtil selskabet selv køber ejendommen pr. 1. april 2003.

Du har oplyst, at du og din ægtefælle har boet i selskabets lejlighed, når I har opholdt jer i Danmark før købet og efter salget af ejendommen [adresse3], som er en ejerlejlighed på 244 m2. Ifølge de indberette ejendomsoplysninger på R75, er [adresse3], anskaffet den 1/10 2005 og solgt igen den 1/7 2009.

SKAT har lignet dine selvangivelse for årene 2006 - 2008 inkl. og har anset dig for fuldt skattepligtig i Danmark, idet du har udført arbejde for dit selskab samtidig med, at du har haft bolig til rådighed. Da du også havde bopæl i Frankrig blev du anset for at have dobbeltdomicil, hjemmehørende i Frankrig..

Der henvises til SKATs afgørelse af 10/9 2012.

Det kan endvidere oplyses, at du ifølge skrivelse af 7/9 2012 fra din revisor har tilkendegivet, at du er enig med SKAT i, at du er fuldt skattepligtig til Danmark i årene 2006 – 2008, men med hjemsted i Frankrig.

...

2 Lønindkomst

2.1 De faktiske forhold

Ifølge dit selvangivelsesmateriale har du fået udbetalt kr. 418.920 fra dit selskab [virksomhed1] ApS, hvilket stemmer med selskabs oplysninger. Heraf har du selvangivet kr. 124.920 som skattepligtig løn til Danmark.

Du har i skrivelse fra SKAT den 7/2 2013 været anmodet om, at sende oplysninger vedrørende forhold, der skal medtages i din skatteansættelse herunder diverse opgørelser.

SKAT har den 18. april 2013 modtaget skrivelse fra din revisor, hvori det oplyses, at du har modtaget 126.000 kr. som vederlag fra [virksomhed1] ApS som er beskattet i Danmark, mens du har modtaget kr. 294.000, som er beskattet i Frankrig.

...

6 Lempelse efter ligningslovens § 33 for betalte skatter i Frankrig

Din skatterådgiver [person1] har i skrivelse af 16. maj 2013 anført, at SKAT i agterskrivelsen ikke har taget stilling til lempelse efter Ligningslovens § 33 for betalt skat i Frankrig, hvorfor I anmoder om en principiel stillingtagen til dette spørgsmål, idet I selvfølgelig er klar over, at den konkrete lempelse vil afhænge af den faktisk ændrede ansættelse.”

SKATs afgørelse

SKAT har i afgørelsen anført følgende:

Skattepligt

SKAT anser, at du er fuldt skattepligtig til Danmark efter Kildeskattelovens § 1 stk. 1 nr. 1.

Løn

[virksomhed1] ApS har oplyst, at du har fået løn fra virksomheden. Den skal du betale skat af.

Reglerne står i statsskattelovens § 4, stk. 1, c

418.920 kr.

Medregnet

124.920 kr.

294.000 kr.

...

1.3 Retsregler og praksis

Med lov nr. 85 af 20. februar 2008 om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien. Er dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Frankrig opsagt med virkning fra 1/1 2009.

Det fremgår af kildeskattelovens § 1 stk. 1, at en person der har bopæl i Danmark er fuld skattepligtig til Danmark

SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har i lighed med tidligere år anset, at du har udført arbejde i Danmark samtidig med, at du har haft bolig til rådighed.

Under henvisning til at SKAT har anset, at du i 2009 og i tidligere år er fuldt skattepligtig til Danmark, har opsigelsen den virkning, at Danmark har den fulde beskatningsret af din indkomst efter de nationale regler, fra indkomståret 2009.

Angående yderligere begrundelse henvises der til SKATs afgørelse af 10. september 2012 vedrørende indkomstårene 2006 – 2008 inkl.

...

Ifølge statsskatteloven § 4 stk. 1 litra c skal løn medregnes til den skattepligtige indkomst.

Under henvisning til oplysningerne i punkt 1.1 har SKAT forhøjet din indkomst med kr. 294.000 jf. statsskattelovens § 4. Beløbet skal medregnes til den personlige indkomst jf. personskatteloves § 3 og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7

...

6.1 SKATs bemærkninger og begrundelse

Det fremgår af ligningslovens § 33 stk. 1, at skat der er betalt til fremmed stat (Frankrig) og opkrævet af indkomst fra kilder der (Frankrig), kan fradrages i den danske skat, der svares af denne indkomst.

Idet den lønindkomst du er beskattes af stammer fra [virksomhed1] ApS, som er beliggende i Danmark er du ikke omfattet af ligningslovens § 33 stk. 1, idet kilden er i Danmark og ikke i Frankrig.”

Klagerens opfattelse

Af klagen fremgår følgende:

”SKAT har anset [person2] for fuldt skattepligtig til Danmark.

Dette kan anerkendes.

SKAT har ikke godkendt, at der gives lempelse efter reglerne i ligningslovens § 33 for betalt skat i Frankrig.

SKAT begrunder afgørelsen med, at da beskatningen omfatter løn fra [virksomhed1] ApS, er der tale om beskatning af indkomst med kilde i Danmark, og der kan kun gives lempelse for skat betalt af indkomst fra kilder i Frankrig.

Vor påstand.

Vi er af den opfattelse, at der skal gives lempelse for betalt skat i Frankrig vedrørende den del af vederlaget fra [virksomhed1] ApS, der vedrører arbejde udført i Frankrig.

Desværre kan vi ikke opgøre lempelsen konkret, da den afhænger af ansættelsen for ægtefællen, da der i Frankrig er opgjort samlet beskatning (sambeskatning).

Det fremgår af klagesagen vedrørende 2006 - 2008, at [person2] og [person3] i en længere årrække har boet i Frankrig, og [person2] har udført størstedelen af sin indsats i [virksomhed1] ApS fra Frankrig.

SKAT har anerkendt, at [person2] og [person3] efter den dagældende dobbeltbeskatningsoverenskomst var skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig til og med 2008.

Fra og med 2009 er der ikke længere en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig.

Dette betyder, at den fulde indtægt beskattes i Danmark, men efter gældende praksis gives så lempelse efter reglerne i ligningslovens 33 for skat betalt til den fremmede stat for vederlag for arbejde udført i den fremmede stat. Dette gælder også for vederlag udbetalt fra en dansk arbejdsgiver.

Dette betyder, at der skal beregnes lempelse af den skat, der er betalt i Frakrig vedrørende det vederlag, der kan henføres til arbejde udført i Frankrig.

[person2] har for 2009 modtaget vederlag på 418.920 kr. fra [virksomhed1] ApS. Heraf er lønangivet som løn for arbejde udført i Danmark 124.920 kr., medens den resterende del var anset for optjent i Frankrig og udbetalt uden skattetræk.

Under sagens behandling hos SKAT har vi anerkendt, at [person2]s arbejdsindsats i Danmark udgør en lidt større del, idet vi kan anerkende, at 1/2 af det samlede vederlag vedrører arbejde i Danmark og 1/2 vedrører arbejde i Frankrig.

Vi skal derfor påstå, at der bør beregnes creditlempelse efter reglerne i ligningslovens § 33 af den skat, der er betalt i Frankrig vedrørende den del af vederlaget (209.460 kr.), der vedrører arbejde udført i Frankrig.

Subsidiært begæres der lempelse for den skat, der vedrører arbejde udført i Frankrig, opgjort til et mindre del af samlet vederlag.”

SKATs høringssvar i klagesagen

SKAT har anført følgende:

”[person2]s revisor [person1] anføre i klageskrivelsen, at der skal beregnes lempelse af den skat, der er betalt i Frankrig vedrørende det vederlag, der kan henføres til arbejde udført i Frankrig.

SKAT er enig i, at der kan lempes for betalt skat til Frankrig vedrørende det arbejde [person2] rent faktiske har udført i Frankrig.

Idet der ikke foreligger en opgørelse, over den del af den betalte skat i Frankrig, der kan henføres til det arbejde [person2] rent faktisk har udført i Frankrig for selskabet [virksomhed1]s i 2009, har det ikke været muligt at tage stilling til om eller med hvilket beløb, der evt. kan lempes med i den danske skat.”

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling

Klageren har anført følgende:

”Sagsfremstillingen belyser ikke helt den aggressive måde, som SKAT angreb sagen med.

Sagen blev startet på grundlag af oplysninger i Transfer Money projektet vedrørende transaktioner mellem ægtefællerne [person2] mellemværende med [finans1], der overførte et lån til deres [UK] afdeling.

Selve de i Transfer Money projektet foreliggende oplysninger har ikke givet anledning til korrektioner.

SKAT indledte derefter en sag om skattepligt.

De pågældende sagsbehandlere var tilsyneladende ikke opmærksomme på, at [person2]s selskab [virksomhed1] ApS til SKAT havde indberettet, at der blev udbetalt vederlag for arbejde i Frankrig og der af SKAT til selskabet var udstedt fritagelse for skattetræk af dette vederlag.

Der var altså ikke fra vores klient forsøgt at skjule, at der blev udbetalt lån fra selskabet til [person2] for arbejde i Frankrig, og at dette honorar ikke blev beskattet i Danmark.

Dette udgangspunkt for sagen hos SKAT medførte desværre, at vi aldrig kom i en frugtbar dialog om omfanget af [person2]s arbejde i Frankrig og Danmark. Dette skyldes også, at SKAT tilsyneladende anerkendte, at der var udført et betydeligt arbejde i Frankrig, dog ikke som af os hævdet 50 % af arbejdet. Først ved agterskrivelsen fremkom SKATs påstand om, at der kun for 15 % og 10 % af arbejdet var tale om arbejde udført i Frankrig.

Spørgsmålet om, hvor arbejdet er udført, får i nærværende sag særlig betydning for eventuel lempelse for betalt skat i Frankrig.

Vi har særligt i ægtefællens sag forklaret og dokumenteret den betalte skat i Frankrig, der betales for ægtefællerne samlet.

Vi er klar over, at med afgørelsen om skattepligtstatus, hvor det for 2006-2008, hvor der var en dobbeltbeskatningsaftale, og hvor Frankrig er domicilland, er det Frankrig, der efter DBOen eventuelt skulle give lempelse for eventuel dobbeltbeskatning, medens det for 2009 og frem, hvor DBOen er opsagt, bliver Danmark, der er domicilland, og derfor skal give lempelse for evt. dobbeltbeskatning, men ikke giver lempelse for skat betalt til Frankrig for vederlag for arbejde i Danmark, idet dette vederlag efter Danmarks opfattelse er opkrævet med urette.

I praksis er det meget vanskeligt at få de franske myndigheder til at rette betalt skat mere end 3 år efter skattebetalingen. Dette betyder, at den lange sagsbehandlingstid i SKAT og i Skatteankestyrelsen medfører, at vores klient reelt ikke kan få rettet den betalte skat i Frankrig. Ophør af DBO på Danmarks foranledning har selvfølgelig ikke fremmet mulighederne for ændring af skattepåligningen i Frankrig.

Vi anmoder om, at ovenstående tages i betragtning ved bedømmelse af nedenstående indsigelse.

For de mere detaljerede beskrivelser af de faktiske forhold, henviser vi til vores klageskrivelser og indsigelser til SKATs agterskrivelser.

(...)

For 2009 – 2011 beskattes hele vederlaget i Danmark, men vi kan leve med, at de 40 % heraf er optjent ved arbejde udført i Frankrig, og lempelsen for betalt skat til Frankrig beregnes herudfra.

Lempelse for betalt skat i Frankrig

Indkomståret 2009

Skatteankestyrelsen tiltræder, at der ikke gives lempelse for betalt skat i Frankrig.

Vi har ikke været opmærksomme på, at SKAT mener, der ikke er dokumenteret en sådan betalt skat.

Vi anmoder om, at der for 2009 gives lempelse efter LL § 33 for den del af betalt skat i Frankrig, der vedrører det vederlag, der er optjent ved arbejde i Frankrig (som anført ovenfor 40 % af det samlede vederlag) efter samme princip som opgjort for indkomstårene 2010 – 2011.”

SKATs udtalelse i klagesagen

SKAT har anført følgende:

”SKAT kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling med følgende bemærkninger:

(...)

Indkomståret 2009

Opsigelsen af dboén med Frankrig havde virkning fra og med den 1. januar 2009. SKM 2008.530 SKAT.

Efter opsigelsen af overenskomsten med Frankrig, beskattes klageren fuldt ud af de udbetalte beløb fra selskabet og der gives lempelse for betalt skat til Frankrig efter ligningslovens § 33. Det er ikke dokumenteret at der er betalt skat af arbejde udført der, hvorfor der ikke kan gives lempelse. SKAT bemærker at der på side 6 i sagsfremstillingen er indsneget sig en fejl, idet der henvises til ligningslovens § 33A og ikke som i den øvrige del til ligningslovens § 33.”

Landsskatterettens afgørelse

Det er ubestridt, at klageren efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomståret 2009.

Det følger af statsskattelovens § 4, at det som udgangspunkt er alle indtægter, som skal medtages i den skattepligtige indkomst, uanset om de hidrører fra Danmark eller udlandet.

Det følger af ligningslovens § 33, stk. 1, 1. pkt., at skat, der er betalt til fremmed stat, til Grønland eller Færøerne og opkrævet af indkomst fra kilder dér, det være sig ved direkte påligning eller indeholdelse, kan fradrages i de indkomstskatter til stat og kommune, der skal svares af denne indkomst i Danmark.

I henhold til ligningslovens § 33, stk. 1, 2. pkt., skal fradragsbeløbet dog ikke kunne overstige den del af den samlede danske skat, der efter forholdet mellem den i fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne beskattede del af indkomsten og hele den i Danmark beskattede indkomst falder på førstenævnte del af indkomsten.

Klageren har ikke dokumenteret i hvilket omfang, hun har betalt skat til Frankrig af indtægter fra arbejde udført dér.

Klageren findes derfor ikke efter ligningslovens § 33, stk. 1, at være berettiget til skattelempelse.

Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse.