Kendelse af 01-04-2022 - indlagt i TaxCons database den 14-05-2022

Journalnr. 14-0021617

Klagepunkt

SKATsafgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2008

Personlig indkomst

Virksomhedens resultat

1.168.538 kr.

-31.462 kr.

754.988 kr.

Indkomståret 2009

Personlig indkomst

Virksomhedens resultat

887.912 kr.

-178.890 kr.

348.207 kr.

Indkomståret 2010

Personlig indkomst

Virksomhedens resultat

795.475 kr.

-64.525 kr.

346.764 kr.

Indkomståret 2011

Personlig indkomst

Virksomhedens resultat

312.370 kr.

-50.433 kr.

160.127 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har siden 1. marts 2008 drevet virksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr. [...1] registreret med branchekode 731110 Reklamebureauer. Virksomheden blev drevet som en enkeltmandsvirksomhed. Klageren har selvangivet anvendelse af virksomhedsordningen.

Det fremgår af virksomhedens regnskaber for indkomstårene 2008, 2009, 2010 og 2011, at virksomheden havde en omsætning på henholdsvis 46.800 kr., 110.673 kr., 244.631 kr. og 1.285.867 kr.

Klageren har for årene 2008-2011 selvangivet resultat af virksomhed med henholdsvis -31.462 kr., -178.890 kr., -64.525 kr. og -50.433 kr.

SKAT, Projekt Money Transfer, har konstateret, at klageren i de omhandlende år har haft bankindsætninger på bankkonti tilhørende klagerens virksomhed med kontonr. [...08] og kontonr. [...87], som er en fælleskonto for klageren og hans ægtefælle. Sidstnævnte konto eksistere-de ikke i 2011. Klageren fik i brev af 25. juni 2012 meddelelse om, at SKAT har fundet transaktioner, der muligvis har forbindelse til klageren og hans virksomhed, som SKAT vil foretage en nærmere gennemgang af. Der er tale om bankindsætninger på henholdsvis 1.200.000 kr. i 2008, på 815.000 kr. i 2009, 860.000 kr. i 2010 og 330.000 kr. i 2011.

Klageren har i e-mail af 21. november 2012 forklaret SKAT, at beløbene stammer fra, at han har solgt en stor del af sin samlinger af vintage elektronik og designermøbler. Klageren har siden sin ungdom haft som hobby at samle på lydudstyr og elektronik og har gennem de sidste 30 år samlet et meget stort lager, som består af mange pladespillere, højtalere m.v. Klageren har i årene 1997-2006 passet hans multihandicappede søn som personlig hjælper. Sønnen døde i 2006. Da klageren skulle vende tilbage til arbejdsmarkedet, kunne han ikke få kontanthjælp eller revalidering. Han valgte derfor at starte virksomhed op. Firmaet var i de første år ment som udviklingsfirma med henblik på at lave en højtalerserie. Udviklingsarbejdet skulle finansieres ved salg af den elektronik, som klageren havde medtaget i virksomhedens regnskab, der ifølge klageren var mest egnet til salg på internettet. Klageren overførte private aktiver til virksomheden, som et råvare- og hjælpematerialelager. Klageren måtte dog efterfølgende konstatere, at det hurtigt blev sværere at sælge disse produkter, da den type varer bliver hårdest ramt af krisen. Det viste sig også hurtigt, at det varelager, klageren havde, dykkede i salgspris. Klageren fik kontakt til en gammel leverandør af uld/garner og valgte at omlægge virksomhedens aktivitet til garnsalg, primært ved internetsalg. Det fremgår af klagerens kontooversigter fra banken, at han fra efteråret 2010 har omsætning ved salg af garn.

Det fremgår af årsrapporten for 2008, at klageren pr. 31. december 2008 har et råvare- og hjælpematerialelager på 731.200 kr. Varelageret er pr. 31. december 2009 og 31. december 2010 anført til 479.400 kr. i regnskaberne og pr. 31. december 2011 anført til 447.317 kr.

Klageren har efterfølgende til Skatteankestyrelsen fremsendt en håndskrevet liste over den elektronik, som blev overdraget til virksomheden med specifikation af varerne, antal og beløbsangivelser. Der er med rødt skrift anført det samlede beløb på hver side, og der er anført et totalt beløb på i alt 731.200 kr. En sammentælling af beløbene på siderne giver et beløb i alt på 768.700 kr. Herudover er side 17 på listen på i alt 23.000 kr. ikke talt med. Der foreligger ingen oplysninger om, hvordan overførslen af de private aktiver har fundet sted, eller hvilke beløb varelageret er optaget til på overførselstidspunktet.

Om varelageret har klageren forklaret til SKAT, at som følge af varelageret var svært omsætteligt (elektronik som over en kort periode tabte meget værdi pga. krisen) har han valgt at nedskrive værdien på lageret de sidste år og vil være færdig med nedskrivningen år 2012-2013.

Der er fremsendt billeder af den elektronik, som klageren var i besiddelse af ultimo 2019.

SKAT har anmodet klageren om bl.a. at fremsende dokumentation for det private salg, men klageren har ikke dokumenteret dette ved fakturaer, mailkorrespondance eller lignende. På baggrund af klagerens forklaring har SKAT herefter anset klageren for at være skattepligtig af bankindsætningerne i de omhandlende år som omsætning ekskl. moms. SKAT har herefter forhøjet klagerens resultat af virksomhed med skønsmæssigt 1.200.000 kr. for indkomståret 2008, 815.000 kr. for indkomståret 2009, 860.000 kr. for indkomståret 2010 og 330.000 kr. for indkomståret 2011. For indkomstårene 2009 og 2011 har SKAT tillige ikke godkendt fradrag for vareforbrug på henholdsvis 251.802 kr. og 32.803 kr., idet SKAT kun har godkendt fradrag for varekøb, som klageren har bilag på. SKAT har endvidere nægtet anvendelse af virksomhedsordningen, hvilket ikke er påklaget.

Klageren har til Skatteankestyrelsen fremsendt korrigerede regnskaber for årene 2008-2011 og en udarbejdede lagerliste på 2.848.893 kr. pr. 1. januar 2008. De korrigerede regnskaber tager udgangspunkt i SKATs forhøjelse for de påklagede år vedrørende salg af elektronik, hvor den nu udarbejdede lagerliste er indarbejdet med primo/ultimo lagerbeholdning, og hvor det opgjorte vareforbrug udgør varekøbet. Klageren har anset hele lageret af hans private indbo/elektroniksamling for at være overført til virksomhed. Klageren har udarbejdet lagerlisten med skønnede handelsværdier på overførselstidspunktet fratrukket et skønnet beløb. Repræsentanten har oplyst, at varelageret er inkl. det oprindelige lager.

Af de korrigerede regnskaber fremgår følgende:

2008

2009

2010

2011

Omsætning if. SKATs opgørelse

1.237.634

920.956

1.103.696

1.615.018

Reduktion if. ovenstående brev

95.500

146.685

292.919

1.000

Vareforbrug

1.306.551

902.025

466.047

1.153.624

Andre stykomkostninger

500

233

0

-

Dækningsbidrag

-164.917

-127.987

344.730

460.394

Salgsfremmende omkostninger

2.065

0

1.383

7.105

Autodrift

949

0

28.906

27.636

Lokaleomkostninger

1.477

0

14.678

18.546

Administrationsomkostninger

5.308

8.129

49.417

88.464

Resultat før afskrivninger

-174.716

-136.116

250.346

318.643

Afskrivninger

-

-

-

7.000

Resultat før finansielle poster

-174.716

-136.116

250.346

311.643

Finansielle omkostninger

6.722

10.604

3.069

1.841

Årets resultat

-181.438

-146.720

247.277

309.802

Dette giver et samlet overskud på 228.921 kr. for årene 2008-2011 inkl. garnsalget.

Det korrigerede varelager er opgjort således i kr.:

Lager 1.1.2008 2.848.893

Salg i 2008 1.110.800

127.788 1.238.588

Lager pr. 31.12.2008 1.610.305

Salg i 2009 831.525

41.100 872.625

Lager pr. 31.12.2009 737.680

Salg i 2010 252.180252.180

Restlager 485.500

Der er anmodet om fradrag for varekøb svarende til det opgjorte vareforbrug ud fra den udarbejdede lagerliste.

Der er ikke fremsendt dokumentation for de skønnede handelsværdier eller for salgsfakturaer, der ligger til grund for omsætningen.

SKATs afgørelse

SKAT har for indkomstårene 2008, 2009, 2010 og 2011 forhøjet klagerens skattepligtige indkomster skønsmæssigt som omsætning med henholdsvis 1.200.000 kr., 815.000 kr., 860.000 kr. og 330.000 kr. For indkomstårene 2009 og 2011 har SKAT endvidere ikke godkendt vareforbrug på henholdsvis 251.802 kr. og 32.803 kr.

SKAT har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

SKATs ændringer

Skat

2008

Resultat af virksomhed er selvangivet med et underskud på

Omsætningen jf. nedenstående 1.237.634 kr.

Omsætning ifølge regnskabet - 46.800 kr.

Difference 1.190.834 kr.

Omsætningen forhøjes skønsmæssigt med

Resultat af virksomhed udgør efter ændring

-31.462 kr.

+1.200.000 kr.

+1.168.538 kr.

1.200.000 kr.

2009

Resultat af virksomhed er selvangivet med et underskud på

Omsætningen jf. nedenstående 920.956 kr.

Omsætning ifølge regnskabet - 110.673 kr.

Difference 810.283 kr.

Omsætningen forhøjes skønsmæssigt med

Vareforbrug er selvangivet med 281.201 kr.

Der godkendes kun fradrag for varekøbet, da der

ikke er indsendt dokumentation for indskudt

varelager primo 2008.

Varekøbet udgør jf. regnskabet -29.400 kr.

Resultat af virksomhed udgør efter ændring

-178.890 kr.

+815.000 kr.

+251.802 kr.

+887.912 kr.

1.066.802 kr.

2010

Resultat af virksomhed er selvangivet med et underskud på

Omsætningen jf. nedenstående 1.103.696 kr.

Omsætning ifølge regnskabet - 244.631 kr.

Difference 859.065 kr.

Omsætningen forhøjes skønsmæssigt med

Resultat af virksomhed udgør efter ændring

-64.525 kr.

+860.000 kr.

+795.475 kr.

860.000 kr.

2011

Resultat af virksomhed er selvangivet med et underskud på

Omsætningen jf. nedenstående 1.615.018 kr.

Omsætning ifølge regnskabet -1.285.867 kr.

Difference 329.151 kr.

Omsætningen forhøjes skønsmæssigt med

Vareforbrug er selvangivet med 1.185.707 kr.

Der godkendes kun fradrag for varekøbet, da der

ikke er indsendt dokumentation for indskudt

varelager primo 2008.

Varekøbet udgør jf. regnskabet -1.153.624 kr.

Resultat af virksomhed udgør efter ændring

- 50.433 kr.

+330.000 kr.

+32.803 kr.

+312.370 kr.

362.803 kr.

(...)

Lignings-/ansættelsesfrister

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, kan der ikke afsendes varsel om ændring af skatteansættelsen senere end den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. Skatteansættelsen skal foretages senest den 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb.

Uanset ovenstående frister kan en skatteansættelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 foretages eller ændres, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Under henvisning til sagens omstændigheder vurderer SKAT, at betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 er opfyldt, idet din selvangivne virksomhedsomsætning er væsentligt lavere, end de indsætninger der er foretaget på dine bankkonti og som antages at vedrøre din virksomhed. Du har herved som minimum udvist grov uagtsomhed, hvorefter der kan foretages ekstraordinær skatteansættelse.

1.4. SKATs bemærkninger og begrundelse

SKAT har bedt om følgende materiale:

Dokumentation for overførslerne til/fra udlandet på bankkonto nr. [...87] i [finans1] i 2008 og 2009, herunder overførselsmeddelelser og underbilag til overførslerne
Regnskaber for 2008 – 2011, inkl. specifikationer til virksomhedsskatteordningen
Samtlige kontospecifikationer for virksomheden for 2008 – 2011.
Redegørelse for virksomhedens aktiviteter fra 2008 og frem, herunder oplysninger til at vurdere, om virksomheden drives erhvervsmæssigt.
Bankkontoudtog for kontonr. [...87] i [finans1] for 2008 – 2011.
Samtlige bankkontoudtog for virksomhedens konti i pengeinstitutter for 2008 – 2011.
Specifikation af vareforbruget for 2008 – 2011 samt specifikation af nedskrivninger på varelageret.
Varelagerlister for alle år.
Dokumentation for køb af varelageret pr. 31.12.2008, jf. regnskabet, på 731.200 kr. Hvis der indgår varekøb før virksomhedsstart 1.3.2008 ønskes ligeledes dokumentation i form af vurdering af effekterne ved indskud i virksomheden.
Redegørelse for bilhandler for årene 2008 – 2011 både i og uden for din virksomhed. Herunder oplysninger om, hvorvidt disse handler indgår i virksomheden

SKAT har modtaget følgende dokumentation fra dig på email den 21. november 2012:

Virksomhedens regnskaber for 2008 – 2011.
Redegørelse for virksomhedens aktivitet, herunder redegørelse for årsag til virksomhedens manglende overskud, samt forventning om, hvornår virksomheden ville kunne give overskud

Da vi ikke har modtaget bankkontoudtogene fra dig, har vi indkaldt dem hos [finans1]. Bankkonto [...87] er den konto, hvor overførslerne fra udlandet er indgået. Kontoen er en fælleskonto med din ægtefælle. Konto [...08] er den konto der fremgår af virksomhedens regnskab, og derfor regnes for virksomhedens bankkonto.

Dine regnskaber tilsidesættes, da vi fortsat mangler dokumentationer for overførslerne fra udlandet, dokumentation/redegørelser for køb af varelageret i 2008, redegørelser for diverse bilhandler samt specifikationer til virksomhedsskatteordningen. Vi mener, derfor ikke, at dine regnskaber viser et retvisende billede af virksomhedens drift.

Ligeledes vil du ikke blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen, da vi ikke har modtaget de fornødne specifikationer.

Da dine regnskaber tilsidesættes, fastsættes virksomhedens indkomst skønsmæssigt, jf. Skattekontrollovens § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3.

Ved skønnet er der taget udgangspunkt i indsætninger på de to bankkonti, der er indhentet kontoudtog fra. Vi har fratrukket de udgifter der fremgår af regnskabet. Der er dog ikke taget højde for varelagerreguleringen, da der ikke er modtaget dokumentation for varelagerets indgangsværdi i 2008.

Jeg har gennemgået kontoudtogene for begge bankkonti og foretaget en vurdering af, hvilke indtægter, jeg mener, vedrører din virksomhed.

(...)”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”Sagen er gennemgået i forbindelse med modtagne kontroloplysninger i forbindelse med Money Transfer-projektet. Skatteyder har i den forbindelse modtaget afbryderbrev.

Afgørelsen for indkomstårene 2008-2011 er udarbejdet på baggrund af et skøn pga. manglende indsendelse af regnskabsmateriale, bogføring og bilag. I forbindelse med gennemgang af regnskabet, er skatteyders bankkontoudtog indkaldt, da der var uoverensstemmelser mellem regnskabets omsætning og de modtagne kontroloplysninger. Vi har, ud fra bankkontoudtogene, udarbejdet en skønnet omsætning. Samtlige indsætninger er betragtet som omsætning ekskl. moms. Den skønnede omsætning er anset for fuldt momspligtig, da vi ikke har kunnet vurdere, hvorvidt der var tale om momsbelagte salg.

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

I forbindelse med klagen er der modtaget:

  1. Nye korrigerede regnskaber for indkomstårene 2008-2011. Regnskaberne bygger på et skøn, da der er taget udgangspunkt i SKATs opgjorte omsætning og foretaget reguleringer hertil. Herudover er der foretaget en ny beregning af vareforbruget for 2008-2010.
  1. Korrigeret varelagerliste pr. 1.1.2008, med opgjorte vareforbrug for årene 2008 – 2010, samt nye varelagerværdier primo/ultimo årene.
  1. Bemærkninger om dansk/udenlandsk omsætning.
  2. Opgørelse over tilgang og afgang af biler for 2007-2011.
  3. Bogføring som svarer til de oprindelige modtagne regnskaber 2008-2011.

Ad. 1. Kommentarer til de korrigerede regnskaber for indkomstårene 2008-2011.

De nye regnskaber tager udgangspunkt i SKATs opgjorte omsætning med enkelte korrektioner. Herudover er der beregnet et vareforbrug ud fra en korrigeret varelagerliste primo 2008. Dette betyder, at dækningsbidraget bliver negativt i 2008 og 2009. Fra 2010, hvor virksomheden omlægges til primært at sælge strikkegarn via internettet, bliver dækningsbidraget positivt. Salget af lydudstyr falder drastisk i 2010 til 0 kr. i 2011. Der resterer fortsat et varelager ultimo 2011 på 485.500 kr. ud fra den korrigerede varelagerliste med lydudstyr.

Dækningsbidraget ud fra de korrigere regnskaber er opgjort til:

2008 2009 2010 2011

-164.917 kr. -127.987 kr. 344.730 kr. 460.394 kr.

Ved SKATs skøn er der ikke beregnet vareforbrug, men kun godkendt fradrag for årets varekøb. Varekøb for 2008 – 2011 er ikke tilgået varelageret, hvorfor disse ikke er med i varelagerreguleringen.

Ændring af omsætning.

Revisor har ligeledes gennemgået skatteyders bankkontoudtog og har i klagen foretaget reguleringer til den af SKAT foretagne omsætning Jeg har følgende kommentarer til reguleringerne:

For 2008 regulering - 95.500 kr.

Konto 708 Regulering 38.500 kr. Reguleringen består af 1 beløb. Ønskes dokumenteret.

(Fremgår i øvrigt af opgørelsen af skatteyders biler.)

Konto 787 Regulering i alt 57.000 kr. Regulering (7.4. - 10.000 kr. og 22.10. - 6.000 kr.) i alt 16.000 kr. kan godkendes.

De øvrige 3 stk. i alt 41.000 kr. ønskes dokumenteret. (Reguleringen 2.9. – 15.000 kr. fremgår ligeledes af bilopgørelsen.)

For 2009 regulering -146.685 kr. – foreslås ændret til 154.772 kr.

Konto 708 Regulering 69.000 kr. 2 stk. reguleringer. Begge ønskes dokumenteret.

(Reguleringen af 10.5. fremgår ligeledes af bilopgørelsen.)

Konto 787 Regulering 77.685 kr. 4 stk. reguleringer.

Reguleringen af 10.2. og 27.10. i alt 1.542 kr. kan godken-

des. De 2 øvrige ønskes dokumenteret. (Reguleringen

20.10. fremgår ligeledes af bilopgørelsen.)

Den samlede regulering på 146.685 kr. foreslås ændret til 154.772 kr., hvis ovenstående dokumentationer ellers godkendes. Årsagen er at den skønnede omsætning for konto 787 jf. afgørelsens side 5 udgør 740.658 kr. Ifølge SKATs regneark er det korrekte beløb 732.571 kr. Altså en difference på 8.087 kr.

For 2010 regulering -292.919 kr. – foreslås ændret til 255.000 kr.

Konto 708 Regulering 215.000 kr. 8 stk. reguleringer.

Alle reguleringer kan godkendes, da der er tale om

overførsler fra egne konti.

Konto 887 Regulering 77.919 kr. 6 stk. reguleringer.

Reguleringen 06.04. – 29.419 kr., 21.05. – 3.500 kr. og

24.6. – 5.000 kr. i alt 37.919 kr. er ikke medtaget som

omsætning jf. SKATs regneark. Beløbet skal derfor ikke

reduceres.

Den resterende 3 regulering på 40.000 kr. kan godkendes,

da der er tale om overførsler fra egne konti.

For 2011 regulering – 1.000 kr.

Konto 708 Regulering 1.000 kr. 1 stk. regulering.

Kan godkendes, da der er tale om overførsler fra egne

konti.

Ad. 2 Korrigeret varelagerliste primo/ultimo.

Revisor har, i forbindelse med klagen, indsendt nye regnskaber for 2008 – 2011. I den forbindelse er der opgjort et varelager primo 2008 på 2.848.893 kr. som foreslås indskudt ved virksomhedsstart pr. 1.1.2008. Revisor ønsker møde med Skatteankestyrelsen, hvor skatteyder vil forklare sagen og redegøre for deres forslag om overførsel af ”privat” varelager til virksomheden.

Til at underbygge dette har vi modtaget:

Ny varelagerliste pr. 1.1.2008 bestående af skønnede handelsværdier på indskudstidspunktet reduceret med et skønnet beløb, for at være sikker på at varelageret ikke er overført til et for højt beløb. Umiddelbart er listen lavet ved opstart af virksomheden, men jeg kan ikke udlede af revisors brev, om de skønnede beløb først er sat på i forbindelse med klagen.
Oplysning om at dokumentation for salg kan genfindes og identificeres til enten privat eller erhverv. Men der er ikke indsendt dokumentation.

Vi har ikke modtaget:

Dokumentation for salg i form af fakturaer. Den eneste dokumentation for salg vi har modtaget, er indsætningerne på bankkontiene. Det kan ikke udledes af bankkontoudtogene, om salgene er foregået indenfor eller udenfor EU eller om der er pålagt moms eller ej.
Varelagerlisten fra det oprindelige regnskab på 731.200 kr. er ikke indsendt. Det kunne måske vise, hvilke aktiver skatteyder i første omgang mente, skulle være erhvervsmæssige. Hvad var hans kriterier oprindeligt for at opdele dem i erhverv og private?
Dokumentation for værdiansættelsen af den korrigerede varelagerliste pr. 1.1.2008 på 2.898.893 kr.
Der er ingen dokumentation for revisors opfattelse, om at salget indenfor EU og udenfor EU skal fordeles med 40/60.
Nye varekøb for perioden 2008 til 2011 er ikke indarbejdet i den nu indsendte varelagerliste for perioden 1.1.2008 – 31.12.2011.

Der er ikke modtaget dokumentation for køb de aktiver, som er indskudt primo 2008. Kun en oplysning om, at skatteyder og hans søn har samlet disse siden skatteyder var 16 år. Dvs. gennem 30 år. Til orientering skal oplyses, at skatteyders søn døde i 2006 16 år gammel.

Se i øvrigt under punktet SKATs konklusion til revisors indsigelse.

(...)

Ad 4. Evt. omsætning med biler.

Revisor har udarbejdet en opstilling over tilgange og afgange af biler igennem årene. Ud fra R75 er alle bilerne med i opgørelsen. Opgørelsen er ligeledes påført købspriser og salgspriser. Ingen af priserne er dokumenteret.

Jeg har ud fra opgørelsen udarbejdet en opstilling, der viser en avance samt hvor mange biler de har ad gangen samt hvor lang en periode de har haft de enkelte biler.

Der fremkommer ingen avancer ved salgene. Opgørelsen viser, at de udskifter biler tit og kun har dem i kort tid. Jeg har svært ved at vurdere, om bilhandel skal være en del af virksomhedsresultatet.

Ad 5. Bogføring

Der er indsendt samtlige kontospecifikationer til de oprindelige regnskaber. Kontiene er afstemt til disse regnskaber. Jeg skal bemærke, at der er overensstemmelse mellem bogføring og de oprindelige regnskaber fra 2008 – 2011.

Yderligere kommentarer til vurdering af sagen.

Privatforbrug.

Skatteyders privatforbrug jf. R75 udgør: Ægtefællens: Samlet privatforbrug

2007 134.995 kr. 127.828 kr. 262.823 kr.

2008 8.082 kr. 75.652 kr. 83.734 kr.

2009 -169.858 kr. 100.697 kr. - 69.161 kr.

2010 -168.427 kr. 294.121 kr. 125.694 kr.

2011 271.345 kr. 246.502 kr. 517.847 kr.

2012 154.677 kr. 210.604 kr. 365.281 kr.

Hertil skal det oplyses, at der er indfriet et gammelt prioritetslån i 2010. Gælden ult. 2009 var ca. 700.000 kr. Det nye lån er afdragsfrit og på 825.000 kr. (jf. R75)

SKATs konklusion til revisors indsigelse.

Jeg mener, at regnskabsgrundlaget fortsat skal tilsidesættes og SKATs skøn fastholdes. Der kan dog godkendes følgende konkrete reduktioner af den af SKAT opgjorte omsætning med følgende beløb:

Indkomståret 2008 16.000 kr. Regulering (7.4. - 10.000 kr. og 22.10. - 6.000 kr.) i alt 16.000 kr. kan godkendes.

Indkomståret 2009 9.629 kr. Reguleringen af 10.2. og 27.10. i alt 1.542 kr. kan godkendes. Samt regulering af overførselsfejl fra regneark til forslag/afgørelse på 8.087 kr.

Indkomståret 2010 255.000 kr. 11 reguleringer (215.000 kr. og 40.000 kr.), hvor beløbene er overført fra egne konti.

Indkomståret 2011 1.000 kr. Regulering af 10.8. på 1.000 kr., som er overført fra egen konto.

Overskud af selvstændig virksomhed før renter foreslås derfor nedsat med ovenstående beløb.

Tilsidesættelsen af regnskabsgrundlaget begrundes med følgende forhold:

Der er ikke modtaget regnskabsmateriale i form af bilag herunder salgsfakturaer. Hertil kan tilføjes, at der ikke foreligger en bogføring for 2008-2011, som kan afstemmes over til de korrigerede regnskaber for 2008-2011.
Den oprindelige varelagerliste pr. 1. 1. 2008 med en værdi på 731.200 kr. ikke er indsendt.
Der er ikke modtaget dokumentation for værdiansættelsen af den korrigerede varelagerliste pr. 1.1.2008 på 2.848.893 kr.
Værdiansættelsen af det korrigerede varelager anses for at være for høj, idet der er beregnet negativt dækningsbidrag for 2008 og 2009, dvs. de år, hvor virksomhedens resultat primært består i salg af lydudstyr.
Der ikke er indsendt redegørelse for, hvordan skatteyder har haft mulighed for at anskaffe aktiver til varelageret på ca. 2,8 mio. kr., i ca. 30 år forud for etablering af selvstændig virksomhed pr. 1. 1. 2008.
Husstandens samlet privatforbrug jf. R75-oplysningerne er meget lavt i 2008 og 2010 samt negativt i 2009. Husstanden består af 2 voksne og 1 barn.

For at kunne udarbejde et nyt kvalificeret skøn ønskes en ny bogføring samt indsendelse af regnskabsbilagene, herunder salgs- og varekøbsfakturaer og dokumentation for værdiansættelse af varelageret primo og ultimo 2008-2011.

(...)”.

Skattestyrelsen har i e-mail til Skatteankestyrelsen den 26. november 2019 anført følgende:

”(...)

Jeg har dog opdaget en difference på indsætningerne i 2009 til konto 787.

Jf. regnearket med kontoudtogene, hvor jeg har grupperet de enkelte indsætninger udgør indsætningerne 732.571,12 kr.

*Nyt regneark – version 2019 vedlagt. Udgør Indsætningerne 735.580,68 kr.

Det der fremgår af afgørelsen at indsætningerne er opgjort til 740.652 kr.

*Jeg har gennemgået kontoudtoget d.d., hvor jeg kan se, at der mangler 3 indsætninger på i alt 3.012,56 kr. Derudover er der en skrivefejl på - 3,00 kr.

Disse 4 tal er markeret med rødt i den nye regneark, eller er der ingen ændringer.

(...)

Det er korrekt, at indsætninger fejlagtigt er medregnet inkl. Moms.”

Skattestyrelsen har den 29. april 2020 i en udtalelse til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse anført følgende:

”Skattestyrelsen har i forbindelse med Projekt Money Transfer modtaget oplysninger om foretagne indsætninger på klagers bankkonti i perioden 2008 – 2011.

Det fremgår ligeledes af sagen, at klager har startet selvstændig personlig virksomhed pr. 1/3 2008, indenfor salg af elektronik og udvikling, samt senere handel med garn.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen indstilling, med de begrundelser der er lagt til grund.

Konstaterede indsætninger på klagers bankkonto:

2008

2009

2010

2011

Indsætninger, der som udgangspunkt anses at vedrører klagers virksomhed

1.200.000

815.000

860.000

330.000

Interne bankoverførelser m.m., der ikke skal anses som yderligere omsætning

-57.000

-82.756

-255.000

-1.000

I alt

1.143.000

732.244

605.000

329.000

Da der er tale om kontante indsætninger på klagers konto, anses indsætningerne at være inkl. Moms. Regulering heraf 20 %

-228.600

-146.449

-121.000

65.800

Yderligere skattepligtig omsætning, der ikke ses at indgå i virksomhedens bogføring m.m.

914.400

585.795

484.000

263.200

Skønsmæssig vareforbrug på 20 % af den opgjorte yderligere omsætning

-182.880

-117.159

96.800

52.640

Skønsmæssig forhøjelse herefter med udgangspunkt i de konstaterede indsætninger på klagers konti

731.520

468.636

387.200

210.560

Salg fra samling og overdragelse af aktiver til virksomheden i forbindelse med etableringen af klagers virksomhed den 1/3 2008.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at værdiansættelsen af den private samling – samlet over 30 år – skal foretages på tidspunktet for etableringen af den erhvervsmæssige virksomhed, dvs. markedsværdien pr. 1/3 2008, da tab / avancer i perioden for anskaffelsestidspunktet og indtil virksomhedens etablering betragtes som privat indbo, der er indkomsten uvedkommende.

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at en delvis lageropgørelse i 2008 ikke kan betragtes som dokumentation for tilstedeværelsen m.m., herunder omfatter lageroptællingen ikke den fulde samling, men alene den del som angives at være overdraget til virksomheden.

Desuden er de skønnede handelsværdier opgjort 6 år efter overdragelsestidspunktet. Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen, at der i stedet indrømmes et skønnet vareforbrug på 20 % af den fastsatte yderligere omsætning.

Skattestyrelsen er ligeledes enig med Skatteankestyrelsen, at de opnåede indtægter ved salg af en række biler, ikke kan anses at være indtægt ved selvstændig virksomhed, men derimod salg af privat indbo.

Indsætninger der kan dokumenteres at stamme fra salg af biler, er således ikke medtaget i opgørelsen over indsætninger på klagers konto.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat principal påstand om, at klageren ikke er skattepligtige af beløbene som omsætning i årene 2008-2011, da der er tale om salg af private aktiver og indbo, jf. statsskattelovens § 5. De selvangivne resultater for virksomheden fastholdes. Subsidiært, hvis Landsskatteretten måtte finde, at klageren er skattepligtig af beløbene i henhold til statsskattelovens § 4, skal de skønsmæssige ansættelser nedsættes med interne bankoverførsler, salg af private biler og varekøb med i alt 1.334.088 kr. for indkomståret 2008, i alt 1.018.310 kr. for indkomståret 2009, i alt 545.099 kr. for indkomståret 2010 og i alt 1.000 kr. for indkomståret 2011. De selvangivne resultater af virksomhed ændres for årene 2008-2011 fra -31.462 kr., -178.890 kr., -64.525 kr., og -50.433 kr. til virksomhedens resultater på -181.438 kr., -146.720 kr., 247.277 kr. og 309.802 kr. i henhold til de korrigerede regnskaber.

Den tidligere repræsentant har anført følgende i den foreløbige klage:

”[person1] har valg at overgå til os som revisor, og vi har anmodet yderligere materiale for at kunne skabe overblik over sagen.

I den forbindelse anmoder vi på ovenstående kundes vegne om genoptagelse af sagen hos SKAT [by1].

Årsagen er, at vi har indhentet nye oplysninger og har konstateret, at der på kontiene i den pålignede skønnede indkomst er private transaktioner /overførsler som ikke er salg. Herved er der helt åbenbare ændringer til Skat's afgørelse, som SKAT bør have kendskab til -for atkunne træffe en ny afgørelse. Dette forhold er ligeledes drøftet med Skat's medarbejder.

Alle pengeoverførsler har SKAT indtægtsført, da der ikke på daværende tidspunkt har været andre muligheder.

Endvidere er varelageret primo 2008 ikke anført i regnskabet.

De endelige ændringer foreligger ikke endnu, da vi afventer yderligere materiale til opfølgning af sagen. Vi har fået følgende manglende materiale, som SKAT har anmodet om, til rådighed:

Kontospecifikationer for virksomheden Bilag for perioderne

Varelagerliste 2008

Vi skal derfor venligst anmode om, at SKAT kan genoptage ansættelserne for 2008 - 2011 i sin helhed, da der er fremkommet afgørende nye oplysninger i sagen.

(...)”

Den nye repræsentant har i den endelige klage anført som begrundelse for påstandene følgende:

Jeg skal hermed på vegne af [person1] påklage de af SKAT foretagne forhøjelser af indkomstårene 2008, 2009, 2010 og 2011.

For god ordens skyld kan det oplyses, at fastsættelsen af momstilsvar er påklaget til Landsskatteretten.

Indledningsvis skal jeg udtrykke min undren over at SKAT ikke vil genoptage skatteansættelserne for 2008 2011, da der er fremkommet nye afgørende oplysninger og opgørelser i sagen.

Jeg henviser til brev af den 20. december 2013 fra [person2].

Som oplyst er det en ny kunde for os, og vi har desværre ikke haft mulighed for at indsende det af SKAT ønskede materiale i sagsforløbet.

Jeg skal på ingen måde påklage den af SKAT foretagne sagsbehandling. Ud fra det af SKAT modtagne regnskabsmateriale eller manglen heraf, er det fuld forståeligt den sagsbehandling der er foretaget.

Vi har drøftet uhensigtsmæssigheden i den manglende indsendelse af det ønskede materiale med [person1].

Han har forklaret, at han gik i "sort" og ikke kunne overskue at besvare brevene fra SKAT. Han har ikke fået noget hjælp af tidligere revisor i forbindelse med denne sag.

Jeg skal derfor anmode om det der kan ligne en genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2008 – 2011 ud fra de oplysninger og opgørelser som vi har fremskaffet.

[person1] har oplyst følgende af betydning for sagen:

Han har siden sin ungdom (16 år) haft den for nogen særegne hobby, at samle på lydudstyr og elektronik. Hans søn (afgik ved døden i 2006) har haft samme hobby/samlemani som sin far.

Der hvor andre har haft eks. 1 pladespiller og 1 forstærker i hjemmet, har [person1] og hans søn måske haft over 100 stk. stående.

De har gennem en lang årrække fået samlet et enormt privat varelager.

I 2008 opstarter [person1] sin virksomhed, og i den forbindelse overfører han de aktiver fra privat til erhverv, som han forventede var mest egnet til omsætning på nettet. Det skal her nævnes, at denne overførsel ikke er behandlet regnskabsmæssigt korrekt af tidligere revisor.

Ideen til virksomheden opstår ved at han kan se de høje priser på nettet på dele som han har stående.

Det skal oplyses, at den form for elektronik og hi-end lydudstyr der er samlet sammen, er mærkevarer som repræsenterer en meget høj værdi.

Vi har modtaget den liste som [person1] lavede ved opstart af virksomheden. Listen er lavet med skønnede handelsværdier på overførselstidspunktet fratrukket et skønnet beløb for at være sikker på, at varelager ikke er overført til et for højt beløb.

[person1] har ligeledes lavet en liste over det udstyr og elektronikdele som han har beholdt som privat. Han har her i sagsforløbet påført skønnede handelsværdier for de private aktiver.

Vi har i fællesskab med [person1] forsøgt, at finde dokumentation fra netsalget som vedrører det private "indbo". Denne gennemgang viser, at det enkelte salg kan genfindes og identificeres til enten privat eller erhverv.

Det tidsmæssige aspekt i denne gennemgang står desværre ikke mål med den svarfrist vi har til Skatteankenævnet.

Jeg skal derfor, efter drøftelse med [person1], foreslå at hele lageret overføres til virksomheden ved opstart i 2008. Herved undgås den eventuelle tvivl om indsættelserne på de 2 omtalte konti.

Vi har i den forbindelse opstillet nye regnskaber for årene 2008 - 2011 med dette varelager som udgangspunkt.

Jeg har ligeledes gennemgået de indsættelser af kontantbeløb på de 2 konti som SKAT har taget udgangspunkt i.

Denne gennemgang har ført til følgende indsættelser som IKKE har noget med omsætning at gøre:

Konto 708:

02.12.2008 Indbetalt kontant fra salg af privat bil

38.500

Regi. 2008

38.500

10.05.2009 Indbet check fra salg af 2 biler

50.000

26.06.2009 Indbetalt kontant (valuta fra ferie)

19.000

Regi. 2009

69.000

24.02.2010 [person1] fra privat

6.000

06.04.2010 Overført vedr. omprioritering lån

100.000

30.09.2010 overført fra privat konto

4.000

06.10.2010 Overført fra privat konto

3.000

08.10.2010 overført fra konto 787

30.000

14.10.2010 do

40.000

27.10.2010 do

30.000

08.11.2010 do

2.000

Regl. 2010

215.000

10.08.2011 Overført fra privat konto

1.000

Regl. 2011

1.000

Konto 787:

12.03.2008 [virksomhed2], skade på privat bil

25.000

07.04.2008 overført fra konto 708

10.000

02.09.2008 salg privat bil Galaxy

15.000

22.10.2008 retur jakke købt privat

6.000

28.10.2008 private udlån retur

1.000

Regl. 2008

57.000

05.01.2009 Overførsel fra privat konto, salg bil

40.000

10.02.2009 [by2] forsikring, opsigelse priv. Fors.

1.087

20.10.2009 Se brev fra [virksomhed2], Fiat 930 privat

36.143

27.10.2009 Div udlæg hustru 's arbejde

455

Regl. 2009

77.685

23.02.1010 Overførsel fra anden konto

2.000

06.04.2010 Overførsel vedr. produktskifte

29.419

06.04.2010 Overførsel fra privat konto

18.000

06.04.2010 Overførsel fra privat konto

20.000

21.05.2010 Returnering,

3.500

24.06.2010 [person3]s eksamensopgave, privat

5.000

Regl. 2010

77.919

Herefter bliver der følgende reguleringer til opgørelsen af omsætning fra SKAT:

2008 skal reguleres med i alt

-95.500

2009 skal reguleres med i alt

-146.685

2010 skal reguleres med i alt

-292.919

2011 skal reguleres med i alt

-1.000

Efter regulering som omtalt ovenfor, som består af henholdsvis overførsel af restlager til virksomheden i 2008 og korrektion af den af SKAT opgjorte omsætning jf. ovenfor er der opstillet nye regnskaber for årene 2008, 2009, 2010 og 2011som er vedlagt sagen.

Der er vedlagt opgørelse af varelager overført til virksomheden i 2008 samt af opgørelse af "privat" lager som foreslås overført jf. ovenfor beskrevet.

Den store omsætning som SKAT har ansat, kan selvfølgelig ikke fremkomme uden varelager/køb. Derfor skal der i sagens natur tages hensyn til overført varelager.

Der er vedlagt redegørelse for køb/salg af biler som er private biler med undtagelse af 1 bil som fremgår af regnskaberne.

(...)”

Repræsentanten er fremkommet med følgende bemærkninger til SKATs høringssvar:

”Som aftalt fremsendes bemærkninger til kommentarer fremsendt af Skattestyrelsen.

Ad 1: SKAT har beskattet alle indtægter fra salg af private aktiver (elektronik). [person1] har herefter fundet en forsigtig værdi af aktiverne pr. 01.01.2008 ud fra netpriser og auktionspriser. Det er så denne værdi som de private aktiver er indskudt i virksomheden med.

Lagerlisten er lavet for de aktiver som SKAT påstår beskatning af, da der naturligvis skal være en købspris.

Nogle af aktiverne har været på netauktion, med heraf lave priser, for at få dem solgt. Dette er årsagen til negativt dækningsbidrag i enkelte af årene.

SKAT har ikke godkendt fradrag for køb af de solgte aktiver, udover køb i de enkelte år.

Konto 708 er en privat konto, hvorfor [person1] ikke har bilag vedr. disse posteringer.

Konto 787 er en virksomhedskonto

Køb og salg af private biler for op til 10 år siden er ikke gemt – men ændringerne i bilparken kan følges i opgørelse over bilerne.

Der kan ikke være regnskabskrav til private bilag tilbage til 2008 – 2011.

Ad 2: Det er ikke muligt at dokumentere private indkøb før 2008. [person1] har ikke gemt kvitteringer for private indkøb og mener ikke der kan være regnskabskrav til dette.

Lagerlisten til det oprindelige regnskab (fra tidligere revisor) har vi ikke.

Der er ikke gemt dokumentation for privat salg – derfor er det ikke efterfølgende muligt at sende dokumentation til SKAT.

Skatteankestyrelsen skal være opmærksom på, at køb og salg af elektronik er private aktiver – indtil SKAT beskatter indsættelser på bankkonti, og anser det for virksomhed.

Oprindelig virksomhed vedr. elektronik har være udvikling af højtalere samt salg af den elektronik som var med i virksomhedens regnskab. Udviklingen af højtaleren skulle være den bærende part, og det udstyr der blev lagt i firmaet skulle være med til at præsentere højtalerne, men under finanskrisen måtte [person1] skrinlægge den del.

Salg og køb af private aktiver som påstået af SKAT skal beskattes, er der derfor naturligvis ikke dokumentation for.

Ad 3:

[person1] har selv skønnet fordelingen af salg af private aktiver indenfor og udenfor EU.

Dokumentation herfor – henvises til ovenfor.

Ad 4:

Omsætning med biler er udelukkende privat og har kun tjent den private kørsel.

Ad 5:

Som Skattestyrelsen konstaterer, der er overensstemmelse mellem bogføring og regnskaberne for 2008 – 2011.

Vi er ikke klar over hvor på R75 at privatforbruget fremgår, som skattestyrelsen anfører.

Der er ikke fundet fejl i bogføringen eller regnskabet i øvrigt, så vi har meget svært ved at kommentere, at regnskabsgrundlaget skulle kunne tilsidesættes.

Fakta er som anført: [person1]s salg af private elektronik-effekter anser skattestyrelsen som skattepligtig omsætning – og dette kan ikke vedrøre regnskabsgrundlaget i øvrigt.

[person1] er derfor blot af den opfattelse, at såfremt privat salg skal beskattes – skal han modsvarende have fradrag for købet/værdien ved den overgang fra privat til erhverv som skattestyrelsen påstår.”

På telefonmødet den 19. november 2019 med sagsbehandleren i Skatteankestyrelsen har repræsentanten gjort opmærksom på, at SKAT har beregnet moms af forhøjelsen, som udgør omsætning inkl. moms.

Repræsentanten har i et indlæg af 27. marts 2020 anført følgende til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

”Primært fastholder vi, at der er tale om salg af private effekter, som er indkomstopgørelsen uvedkommende, og den skattepligtige indkomst skal godkendes som selvangivet.

Vi kan under ingen omstændigheder acceptere, at der er tale om minimum grov uagtsomhed.

Det kan sammenlignes med salg af private frimærke- og møntsamlinger.

Subsidiært er det private lager overført til virksomheden pr. 01.01.2008 som også anerkendt af SKAT og skatteankestyrelsen.

Det har ikke udover det fremsendte været muligt at dokumentere værdien på overførselstidspunktet. Det er en privat samling der er solgt privat, men af SKAT bedt om at blive overført til firma. Dette er gjort efter bedste overbevisning, og der er derefter fratrukket 20 % for at sikre en reel værdi. Da det skete umiddelbart før finanskrisen er det klart, at det skal give underskud herefter. Der er mange andre virksomheder der har solgt med tab.

Hvis varelageret blev indført i firmaet i takt med salget, ville salgsprisen være identisk med den værdi varen blev overført til – og dermed ingen underskud/overskud.

Når vi tager udgangspunkt i, at 01.01.2008 er umiddelbart før finanskrisen (som havde stor påvirkning på priserne på effekterne ved salget efterfølgende), er vi af den opfattelse, at effekterne ikke i efterfølgende år kunne sælges med fortjeneste.

Det har ikke været muligt at finde egnede brancher til sammenligning, og da det jo ikke er et firma som gennem mange år har indkøbt lager til fremtidig salg med en mindre avance må vi mindst forvente at værdien ved overførsel svarer til den opnåede salgspris jf. ovenfor.

Det fremgår også af udtalelse fra [virksomhed3] at det er effekter der må være samlet over mange årtier.

Vi finder således den anslåede avance på 80 % udokumenteret og helt urealistisk. De private effekter kan ikke sælges med en avance på 80 % fra overførselstidspunktet 01.01.2008 og de næste 3-4 år.”

Repræsentanten har endelig i et indlæg af 7. maj 2020 anførte følgende til Skattestyrelsens udtalelse:

” I Skattestyrelsens indstilling side 5/6 nederst er der nogle bemærkninger omkring salg af 37,6 % af oprindelige varelager. Dette afsnit giver ingen mening og må bero på en misforståelse”

Retsmøde

Klagerens repræsentant gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmødet. Han ved klagerens henvendelse i 2008, bedt klageren lave en lagerliste med skønnede værdier. Værdien heraf er efterfølgende sat 20 % lavere. Lagerlisten er lavet på bagkant. Han fremhævede, at der ikke foreligger dokumentationskrav, når en privatperson sælger aktiver uden for EU. Der er i nærværende sag tale om salg af private ting.

Klageren forklarede, at han efter sin søns død ønskede at opstarte virksomhed, der producerede højtaleranlæg. På et iværksættermøde blev han rådet til at tage noget af sit lydudstyr og sætte ind i virksomheden, hvilket han gjorde. Han fik økonomiske problemer under finanskrisen, og han var nødt til at sælge noget af udstyret. Der var dog aldrig meningen, at virksomheden skulle sælge lydudstyr. Virksomheden skulle producere højtalere. Han købte fragt igennem [posten] og afholdt udgiften privat.

Skattestyrelsen indstillede, at Skatteankestyrelsen indstilling vedrørende skatteansættelserne skulle følges, men styrelsen var uenig vedrørende indstillingen i momssagerne. Skattestyrelsen anførte, at det er en ultimativ betingelse, at det kan dokumenteres, at varen har forladt EU´s momsområde, og at kunden er bosiddende uden for EU. Sandsynliggørelse er ikke tilstrækkelig. Skattestyrelsen anførte, at nærværende sag omhandler salg af udstyr til 4 mio., der er overført fra udlandet. Den, der ønsker et fradrag, har bevisbyrden herfor.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive deres indkomster til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger blandt andet af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Det fremgår af virksomhedens bankkonto samt klagerens og ægtefælles fælles bankkonto, at der har været betydelige bankindsætninger i de påklagede år, som ikke er medtaget i virksomhedens resultat. SKAT har anset klageren for at være selvstændig erhvervsdrivende med salg af elektronik / hi-fi, og har forhøjet klagerens skattepligtige overskud af virksomhed med skønsmæssigt 1.200.000 kr., 815.000 kr., 860.000 kr. og 330.000 kr. for årene 2008 - 2011 som omsætning. For indkomstårene 2009 og 2011 har SKAT ikke godkendt fradrag for vareforbrug på henholdsvis 251.802 kr. og 32.803 kr., idet SKAT kun har godkendt fradrag for de dokumenterede varekøb, der fremgår af regnskaberne.

Det lægges ved afgørelsen til grund, at klageren i starten af indkomståret 2008 har overført en del af sin private samling af elektronik til virksomheden, og at klageren således i de påklagede år har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed ved udvikling af lydprodukter og højtalere samt salg heraf. Udviklingsarbejdet er finansieret ved salg af disse varer. SKAT har på den baggrund været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt. Det udøvede skøn over indehaverens indkomst og salgsmoms er foretaget på baggrund af en vurdering af de konkrete bankindsætninger på klagerens og ægtefællens bankkonti, der anses for at hidrører fra omsætning med salg af elektronik/ hi-fi i den pågældende periode.

Klageren har efterfølgende fremsendt dokumentation i form af en håndskrevet lagerliste for overgangen af de private aktiver til det erhvervsmæssige varelager med specifikation af varer, antal og beløbsangivelser. Der er med rødt håndskrift anført det samlede beløb på hver side, og der er anført et totalt beløb på i alt 731.200 kr. Landsskatteretten kan ikke lægge den af klageren udarbejdede liste til grund for sagen. Der kan ikke være ikke tale om den originale lagerliste, når listen viser en opgørelse på i alt 731.200 kr., hvilket svarer til værdien af lagerbeholdning ultimo 2008 og ikke på overdragelsestidspunktet. Der er videre uoverensstemmelser i opgørelserne på side 2, 6, 7 og 14 i de angivne beløb og sammentællingerne af beløbene på siderne. Herudover giver en sammentælling af sumtotalerne i alt 768.700 kr., men side 17 på i alt 23.000 kr. ses ikke at være talt med, da der ikke er anført et sumtotal for denne side. Der mangler således fortsat oplysninger om, hvilke aktiver der er overført, hvorledes de er værdiansat, og hvilke beløb varelageret er optaget til på overførselstidspunktet pr. 1. marts 2008.

Landsskatteretten er ikke enig med det af repræsentanten anførte om, at klagerens salg kan sammenlignes med private salg af frimærke eller møntsamlinger. Hvis en frimærke- eller møntsamler var påbegyndt erhvervsvirksomhed inden for det pågældende område og havde overdraget aktiver i form af frimærker/ mønter til virksomheden, ville vedkommende være i samme situation som klageren. Der er derfor ikke tale om salg af private effekter, når der er sket en overgang fra private til erhvervsmæssige aktiver. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 14. maj 1979, offentliggjort som LSRM 1979,204, samt til en dom fra Københavns Byret, der er offentliggjort som SKM2019. 657.BR.

Landsskatteretten kan således tiltræde SKATs afgørelse om, at klageren er skattepligtig af bankindsætningerne som erhvervsmæssig omsætning, da beløbene hidrører fra salg af de i 2008 overførte aktiver. Klageren er således skattepligtige af bankindsætninger som omsætning, jf. statsskattelovens § 4. Klageren har herved handlet groft uagtsomt i årene 2008 og 2009, da klageren vidste, at han skal selvangive alle sine erhvervsmæssige indtægter, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Repræsentanten har herefter anmodet om, at Landsskatteretten nedsætter de skønsmæssige forhøjelser med 95.500 kr. for 2008, 146.685 kr. for 2009, med 292.919 kr. for 2010 og med 1.000 kr. for 2011, da beløbene er interne bankoverførsler og salg af biler, som klageren ikke er skattepligtig af. Landsskatteretten finder, at klageren har godtgjort, at der er foretaget nogle interne overførsler mellem bankkonti, idet det fremgår af teksten på kontoudskrifterne.

Uanset at klageren har solgt 11 biler i perioden 2008-2013 finder Landsskatteretten, at klageren ikke driver selvstændig erhvervsvirksomhed med køb og salg af biler. Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at man for egen regning og risiko udøver en virksomhed af økonomisk karakter og med det formål at opnå et overskud. Klagerens salg af biler har i hele perioden medført tab.

For indkomståret 2008 finder Landsskatteretten, at SKATs skønsmæssige forhøjelse på 1.200.000 kr. skal nedsættes med interne bankoverførsler m.m., som klageren er anset for at have sandsynliggjort med i alt 57.000 kr. (95.500-38.500). Der er herved henset til, at beløbene på 38.500 kr. den 2. december 2008 med teksten ”indb. kontant" ikke er dokumenteret at hidrøre fra salg af bil. Klageren har derimod godtgjort over for retten, at han ikke er skattepligtig af beløbet på 25.000 kr. den 5. januar 2008, da der er tale om en forsikringserstatning fra [virksomhed2]. Beløbet på 1.000 kr. vedrører tilbagebetaling af lån den 28. oktober 2008, jf. teksten på kontoudskriften, ”[person4] tak for lån”.

De udokumenterede bankindsætninger i 2008, der anses for erhvervsmæssig omsætning, udgør herefter 1.143.000 kr.

For indkomståret 2009 finder Landsskatteretten, at SKATs skønsmæssige forhøjelse på 815.000 kr. skal nedsættes med interne bankoverførsler m.m., som klageren er anset for at have sandsynliggjort med i alt 82.756 kr. ((146.685+5.071 = 151.756) -50.000-19.000). Der er henset til, at beløbet på 50.000 kr. den 19. maj 2009 med teksten ”indb check” ikke er dokumenteret at hidrøre fra salg af to biler. Endvidere er det ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at beløbet på 19.000 kr. den 26.06.2008 med teksten ”indb. kontant”, hidrører som en kontant indbetaling af valuta fra ferie. Klageren har derimod godtgjort over for retten, at han ikke er skattepligtig af beløbet på 36.143 kr., henset til, at der er tale om en forsikringssag, jf. teksten på kontoudskriften ”Se brev fra [virksomhed2].”

De udokumenterede bankindsætninger i 2009, der anses for erhvervsmæssig omsætning, udgør herefter 732.244 kr.

For indkomståret 2010 finder Landsskatteretten, at SKATs skønsmæssige forhøjelse på 860.000 kr. skal nedsættes med interne bankoverførsler med i alt 255.000 kr. i henhold til SKATs indstilling i høringssvar af 9. april 2014, da Landsskatteretten er enig med det af Skattestyrelsen anførte om, at beløbene på i alt 37.919 kr., fordelt på henholdsvis 3.500 kr., 5.000 kr. og 29.419 kr., ikke ses at være medregnet som indtægt i SKATs regneark som anført af Skattestyrelsen i høringssvaret. De udokumenterede bankindsætninger i 2010, der anses for erhvervsmæssig omsætning, udgør herefter 605.000 kr.

I indkomståret 2011 finder Landsskatteretten i overensstemmelse med SKAT, at SKAT skønsmæssige forhøjelse på 330.000 kr. skal nedsættes med intern overførsel på 1.000 kr. i henhold til SKATs høringssvar. De udokumenterede bankindsætninger i 2011, der anses for erhvervsmæssig omsætning, udgør herefter 329.000 kr.

Landsskatteretten har i den d.d. truffet afgørelse vedrørende virksomhedens momsansættelser for perioden 2002-2011 fundet, at de virksomhedsrelaterede bankindsætninger for 2008, 2009, 2010 og 2011 på henholdsvis 1.143.000 kr., 732.244 kr., 605.000 kr. og 329.000 kr. indeholder salgsmoms på henholdsvis 159.938 kr., 73.373 kr., 90.889 kr. og 65.800 kr., idet en del af salget er sket momsfrit til kunder i lande udenfor EU's område.

I konsekvens heraf nedsætter Landsskatteretten de af SKAT foretagne skønsmæssige forhøjelser af omsætningen for indkomstårene 2008, 2009, 2010 og 2011 til henholdsvis 983.062 kr., 658.871 kr., 514.111 kr. og 263.200 kr.

Der skal herefter tages stilling til, om klageren skal have godkendt yderligere fradrag for vareforbrug.

SKAT har kun godkendt fradrag for de varekøb, der fremgår af de oprindelige regnskaber, som klageren har kunnet dokumentere ved bilag. Klageren har anmodet om at få fradrag for udgifter til vareforbrug vedrørende de i 2008 overførte aktiver, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1. litra a. Vareforbruget skal ifølge klageren opgøres med udgangspunkt i lagerlisten primo 2008 på 2.848.893 kr.

Primo varelageret skal som udgangspunkt ansættes til den handelsværdi, som aktiverne vil kunne sælges til uafhængig tredjemand pr. 1. marts 2008.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at den af repræsentanten udarbejdede lagerliste og de korrigerede regnskaber for de omhandlende år ikke kan lægges til grund ved afgørelsen. Der er herved henset til, at værdiansættelsen af varelager er baseret på skønnede handelsværdier 6 år efter overdragelsestidspunktet af klageren, og at varelageret på primo 2.848.893 kr. forekommer for højt vurderet. Klageren har ikke fremsendt dokumentation for de ansatte handelsværdier, eller hvad han har solgt aktiverne til i form af salgsfakturaer. Virksomheden giver et samlet overskud på 574.301 kr. i de omhandlende år inkl. garnsalget ved de angivne virksomhedsresultater i de korrigerede regnskaber på henholdsvis -181.438 kr., -146.720 kr., 247.277 kr., og 309.802 kr. Dette medfører, at klagerens salg af elektronik /Hi-fi reelt samlet set giver underskud, når der henses til, at garnsalget startede i efteråret 2010. Da klagerens omsætning vedrørende elektronik /Hi-fi for perioden kan opgøres til i alt 2.809.244 kr., må det formodes, at det af klageren værdiansatte primo varelager på 2.848.893 kr. er vurderet for højt. Det gælder uanset, at klageren har fremsendt mere dokumentation for, at varelageret i 2014 kan sælges for højere priser, end klageren har værdiansat varelageret til i 2008.

For så vidt angår de korrigerede regnskaber, tager disse udgangspunkt i SKATs beløbsmæssige forhøjelse af omsætningen, og hvor det af klageren skønnede vareforbrug og varelager er indarbejdet, dvs. at der ikke er underliggende bilag til regnskaberne. Landsskatteretten kan således heller ikke lægge det af klageren opgjorte restlager på 485.500 kr. ultimo 2011 til grund for sagen.

Landsskatteretten finder dog efter en konkret vurdering, at klageren skal have godkendt et skønsmæssigt fradrag for vareforbrug, da det ikke er muligt at have en omsætning for ca. 2,8 mio. kr. ved salg af elektronik/hi-fi, uden at man har haft et indkøb/vareforbrug. Henset til at klageren gennem 30 år har erhvervet de omhandlende aktiver, og der ikke foreligger dokumentation for klagerens køb, og der er sket en overgang af aktiver fra privat til erhverv, finder retten, at klageren i mangel af andre holdepunkter skal have godkendt fradrag for vareforbrug på skønsmæssigt 20 %.

Ved vurderingen er der henset til, at der er tale om aktiver med lang omsætningshastighed, og at ikke alle aktiver i klagerens samling er salgbare, da klageren ultimo 2019 fortsat er i besiddelse af et stort lager. Ved vurderingen er der tillige lagt vægt på, at klageren ifølge de foreliggende oplysninger kun har solgt, hvad der svarer til maksimal 37,6 % af det oprindelige varelager, når det ansættes til i alt 778.000 kr. (opgjort som ultimo-lageret 2008 på 731.200 kr. inklusiv salget på 46.800 kr. i 2008).

Den yderligere skattepligtige indkomst kan herefter opgøres således efter fradrag for skønsmæssig opgjorte udgifter til varekøb på 20 %:

Indkomstår

Omsætning ekskl. moms

Vareforbrug på 20 %

Skønsmæssig forhøjelse

2008

983.062 kr.

196.612 kr.

786.450 kr.

2009

658.871 kr.

131.774 kr.

527.097 kr.

2010

514.111 kr.

102.822 kr.

411.289 kr.

2011

263.200 kr.

52.640 kr.

210.560 kr.

På baggrund heraf godkender Landsskatteretten skønsmæssigt fradrag for varekøb i årene 2008-2011 med henholdsvis 196.612 kr., 131.774 kr., 102.822 kr. og 52.640 kr. Retten imødekommer således klagerens subsidiære påstande delvist. SKATs påklagede forhøjelser for indkomstårene 2008-2001 nedsættes således til henholdsvis 786.450 kr., 527.097 kr., 411.289 kr. og 210.560 kr.

Klagerens selvangivne overskud af virksomhed for årene 2008, 2009, 2010 og 2011 på henholdsvis

-31.462 kr., -178.890 kr., -64.525 kr. og -50.433 kr. forhøjes med 786.450 kr., 527.097 kr., 411.289 kr. og 210.560 kr. til henholdsvis 754.988 kr., 348.207 kr., 346.764 kr. og 160.127 kr.