Kendelse af 15-04-2014 - indlagt i TaxCons database den 17-05-2014

Skatteankenævnet har ved beregningen af kapitalafkast i kapitalafkastordningen for indkomstårene 2009 og 2010 anvendt kapitalafkastsatser på henholdsvis 3 % og 2 %.

Landsskatterettenstadfæster afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Du ejer og driver virksomheden [virksomhed1], CVR-nr., [...1]. Virksomheden har 2 aktiviteter. Den ene aktivitet består i udlejning af 3 lejligheder til beboelse, den anden aktivitet består i design og salg af silkekjoler m.v.

For årene 2009, 2010 og 2011 har du selvangivet underskud af virksomheden på henholdsvis -50.368 kr., -10.511 kr. og -50.000 kr. under anvendelse af virksomhedsordningen. SKAT har foretaget en række ligningsmæssige ændringer af virksomhedens resultat, hvorved der er fremkommet overskud af virksomheden på henholdsvis 114.869 kr., 124.129 kr. og 131.621 kr.

Skatteankenævnet har ændret de ansatte resultater af virksomheden til henholdsvis 102.400 kr., 120.479 kr. og 121.340 kr. Disse ansættelser er ikke påklaget til Landsskatteretten.

SKAT har endvidere nægtet dig at anvende virksomhedsordningen og har i stedet godkendt anvendelse af kapitalafkastordningen. SKAT har ved beregningen af kapitalafkast i kapitalafkastordningen for indkomstårene 2009 og 2010 anvendt kapitalafkastsatser på henholdsvis 3 % og 2 %.

Din repræsentant har anført, at du for indkomstårene 2009 og 2010 er berettiget til at anvende kapitalafkastsatser på henholdsvis 4 % og 4 % jf. SKAT styresignal SKM2011.810. Af styresignalet fremgår følgende:

1. Baggrund

SKAT opgør hvert år en kapitalafkastsats, der skal benyttes af de skattepligtige, der anvender virksomhedsskatteloven. Satsen benyttes endvidere i visse tilfælde uden for virksomhedsskattelovens område.

Efter virksomhedsskattelovens § 9 skal satsen, der skal opgøres én gang årligt, beregnes på grundlag af et simpelt gennemsnit opgjort med to decimaler af en af Københavns Fondsbørs (nu NASDAQ OMX Copenhagen) dagligt opgjort effektiv obligationsrente for de 6 første måneder af det indkomstår, der svarer til kalenderåret. Den effektive obligationsrente skal ifølge bestemmelsen opgøres med to decimaler for fastforrentede kroneobligationer i åbne serier, der noteres på Københavns Fondsbørs (nu NASDAQ OMX Copenhagen), bortset fra indeksregulerede obligationer. Satsen udgør den beregnede gennemsnitsrente nedrundet til nærmeste hele antal procentpoint.

Skatteministeriet er blevet opmærksom på, at kapitalafkastsatsen gennem en årrække er blevet beregnet på et forkert grundlag og derved er blevet for høj. Satsen er alene blevet beregnet på grundlag af den gennemsnitlige effektive obligationsrente for obligationer med en restløbetid på 15 år eller mere, selv om der ikke er hjemmel til denne begrænsning i forhold til obligationer med kortere restløbetid efter virksomhedsskatteloven.

Forskellen mellem den offentliggjorte kapitalafkastsats og den korrekte kapitalafkastsats fremgår af nedenstående oversigt:

Indkomstår

Offentliggjort sats

Korrekt sats

Difference

2000

6 %

5 %

1 pct. point

2001

6 %

5 %

1 pct. point

2002

6 %

4 %

2 pct. point

2003

5 %

3 %

2 pct. point

2004

5 %

3 %

2 pct. point

2005

4 %

2 %

2 pct. point

2006

4 %

3 %

1 pct. point

2007

4 %

4 %

Ingen

2008

5 %

4 %

1 pct. point

2009

4 %

3 %

1 pct. point

2010

4 %

2 %

2 pct. point

For de fleste skattepligtige, der anvender virksomhedsskatteloven, vil det være en fordel at anvende så høj en kapitalafkastsats som muligt, idet resultatet vil være et højere kapitalafkast.

For de skattepligtige, der skal foretage rentekorrektion som følge af negativ indskudskonto eller indskud/hævning samme år, vil en høj kapitalafkastsats imidlertid være til ugunst, idet rentekorrektionen som følge heraf bliver større.

2. Genoptagelse

SKATs forkerte beregning af kapitalafkastsatsen indebærer en praksisændring og deraf følgende adgang til genoptagelse efter reglerne om underkendelse af praksis i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7.

Selv om satsen er forkert, vil de skattepligtige i et tilfælde som det foreliggende, hvor satsen årligt er udmeldt af SKAT, kunne påberåbe sig satsen, da de skattepligtige ikke har haft nogen reel mulighed for at vide, at den er blevet beregnet på et forkert grundlag.

Der vil derfor ikke ske genoptagelse af ansættelserne i de tilfælde, hvor det har været en fordel for de skattepligtige, at kapitalafkastsatsen har været fastsat for højt. Der vil kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats.

2.1. SKATs genoptagelse af ansættelser af egen drift

I første omgang skal den skattepligtige ikke foretage sig noget.

SKAT er i langt de fleste tilfælde allerede i besiddelse af de oplysninger, der er nødvendige for at genoptage de ansættelser, hvor det har været til ugunst for den skattepligtige, at kapitalafkastsatsen har været for høj.

2.1.1 Skattepligtige med rentekorrektion uden samtidig kapitalafkast

Hvis en skattepligtig har fået beregnet rentekorrektion i et indkomstår med kapitalafkastsats, der har været for høj, har det betydet, at der uberettiget er blevet opkrævet for meget i skat og arbejdsmarkedsbidrag, forudsat at den skattepligtige indkomst er positiv. Det er tilfældet, når der er beregnet rentekorrektion efter virksomhedsskattelovens § 11, stk. 1, virksomhedsskattelovens § 11, stk. 2, eller efter begge bestemmelser i samme indkomstår.

For disse skattepligtige udsendes der nye årsopgørelser i marts 2012, og de beløb, den skattepligtige har til gode, vil blive udbetalt kort herefter.

2.1.2 Skattepligtige med rentekorrektion og samtidig kapitalafkast

Skattepligtige, der har fået foretaget rentekorrektion efter virksomhedsskattelovens § 11, stk. 2, skal anvende samme kapitalafkastsats ved beregning af rentekorrektion og ved beregning af eventuelt kapitalafkast. SKAT genoptager i disse tilfælde kun ansættelser, hvis det samlet set er en fordel for den skattepligtige for det enkelte indkomstår.

For disse skattepligtige udsendes der også nye årsopgørelser i marts 2012, og de beløb, den skattepligtige har til gode, vil blive udbetalt kort herefter.

2.2. Genoptagelse på den skattepligtiges initiativ

I ganske få tilfælde er det nødvendigt, at den skattepligtige selv tager initiativ til, at der sker genoptagelse.

Udover de tilfælde, der er nævnt under punkt 2.1., kan det også i andre tilfælde have været til ugunst for de skattepligtige, der har anvendt kapitalafkastsatsen, at den har været fastsat for højt.

I disse tilfælde er det nødvendigt, at den skattepligtige selv fremsætter en anmodning om genoptagelse og fremlægger dokumentation for, at den skattepligtige er blevet stillet ringere som følge af, at kapitalafkastsatsen har været for høj. Som eksempler på tilfælde, hvor det efter omstændighederne kan forekomme, at en for høj kapitalafkastsats har bevirket en for høj skatteansættelse, kan nævnes:

Tvangshævning af kapitalafkastet som følge af, at der indgår finansielle aktiver i kapitalafkastgrundlaget.
Værdiansættelse af goodwill efter TSS-cirkulære nr. 2000-10 forudsat, at værdiansættelsen af goodwill afviger fra markedsprisen.
Den skattepligtige er afgået ved døden, og dødsboet er afsluttet, men afdøde ville have været berettiget til at få genoptaget sin skatteansættelse, hvis afdøde havde været i live. For at SKAT kan tilbagebetale beløb, er det en forudsætning, at skifteretten har genoptaget dødsboet på arvingernes begæring.
Det beregnede kapitalafkast har været til ugunst for den skattepligtige, f.eks. hvis kapitalafkastet indgår i skatteberegningen for en ægtefælle, der betaler topskat.

2.3 Erstatning af udgifter til sagkyndig bistand

Hvis en ansættelse ændres på den skattepligtiges initiativ, jf. punkt 2.2, og der i forbindelse med udarbejdelse af anmodning om genoptagelse er afholdt nødvendige udgifter til sagkyndig bistand, kan udgifterne erstattes efter fremlæggelse af fornøden dokumentation efter de almindelige erstatningsregler. Udgifter til sagkyndig bistand erstattes ikke, hvis SKAT genoptager ansættelsen af egen drift efter punkt 2.1.

3. Frister og kompetencer vedrørende ordinær og ekstraordinær genoptagelse

Der kan ske genoptagelse fra og med indkomståret 2000 til og med indkomståret 2010.

3.1. Ordinær genoptagelse

For så vidt angår indkomstårene 2008-2010 kan der ske ordinær genoptagelse til fordel for de berørte skattepligtige efter skatteforvaltningslovens § 26.

De få skattepligtige, der på eget initiativ skal søge om genoptagelse, skal anmode om dette senest den 1. maj i det 4. år efter udløbet af det pågældende indkomstår, hvilket for indkomståret 2009 er den 1. maj 2013. For indkomståret 2008 forlænges fristen til 1. oktober 2012.

3.2. Ekstraordinær genoptagelse

Anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal opfylde betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Efter denne bestemmelse skal anmodningen indgives senest 6 måneder efter at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der er årsag til, at den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26 er overskredet. Der er hjemmel til at forlænge 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Som følge af de komplicerede afledede virkninger af fejlen i kapitalafkastsatsen har Skatteministeriet ekstraordinært besluttet, at 6-måneders-fristen forlænges til den 1. oktober 2012.

3.3 Kompetent myndighed

Anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen skal indgives til SKAT, [adresse1], [by1] eller sendes på mail via kontaktformularen i den skattepligtiges elektroniske skattemappe.

3.4 Mulighed for omvalg

Hvis der er foretaget en ansættelsesændring enten på SKATs eller på den skattepligtiges initiativ, kan den skattepligtige anmode om omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, hvis ansættelsen har betydning for valget, og valget som følge af den nye ansættelse har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser. Anmodningen om tilladelse til omvalg skal indgives til SKAT inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om den nye ansættelse.

Eftersom der ikke er grundlag for en ny ansættelse vedrørende personer, der ikke har anvendt virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen, vil det ikke være muligt at tilvælge virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen uden for de almindelige frister herfor. Hvis enten virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen har været valgt, vil det være muligt på baggrund af en ansættelsesændring på SKATs eller eget initiativ, at fra- eller tilvælge virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen, hvis de øvrige betingelser efter skatteforvaltningslovens § 30 er opfyldt.

3.5 Ikrafttrædelses- og bortfaldstidspunkt

Dette styresignal træder i kraft ved offentliggørelsen på SKATs hjemmeside og bortfalder den 1. oktober 2012.

(...)”

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har stadfæstet SKATs afgørelse om anvendelse af den “korrekte sats” ved opgørelsen af kapitalafkastet.

Ifølge SKAT opfyldte virksomheden ikke betingelserne for at være med i virksomhedsordningen, som ellers er valgt i selvangivelsen. For årene 2009, 2010 og 2011 har virksomheden selvangivet underskud, og der har derfor ikke været beregnet kapitalafkast. For året 2011 skulle der dog være selvangivet et overskud.


I forbindelse med sagen i SKAT er virksomhedens selvangivne underskud blevet ændret til overskud og SKAT har beregnet kapitalafkast for årene 2009, 2010 og 2011. SKAT har anvendt den korrekte sats. Repræsentanten har imidlertid anført, at SKAT skal anvende den ukorrekte sats, jf. styresignal af 14. december 2011 SKM2011.810. om genoptagelse som følge af forkert kapitalafkastsats.


Det er skatteankenævnets opfattelse, at styresignalet kun gælder de virksomheder, som anvendte ordningen i den periode, som styresignalet omfatter, og som har selvangivet rentekorrektion og/ eller kapitalafkast. Dette er ikke tilfældet i klagerens sag, og i øvrigt opfyldte virksomheden på dette tidspunkt ikke betingelserne for at være med i virksomhedsskatteordningen. Der er efter skatteankenævnets opfattelse ikke hjemmel til, at virksomheden kan blive opfattet af genoptagelsescirkulæret.

Jeres opfattelse

Din repræsentant har anført, at du ved indkomstopgørelsen for indkomstårene 2009 og 2010 er berettiget til at anvende kapitalafkastsatser på henholdsvis 4 % og 4 %. Du har selvangivet brug af virksomhedsordningen for indkomstårene 2009 og 2010. SKAT har imidlertid ikke godkendt dette, hvorfor skatteberegningen i stedet er foretaget med udgangspunkt i kapitalafkastordningen. Hvis du i selvangivelsen havde valgt at anvende kapitalafkastordningen, ville du have brugt de kapitalafkastsatser på henholdsvis 4 % og 4 %, der var offentliggjort på selvangivelsestidspunktet.

Det fremgår af styresignal SKM2011.810, at der ikke vil ske genoptagelse af ansættelserne i de tilfælde, hvor det har været en fordel for de skattepligtige, at kapitalafkastsatsen har været fastsat for højt. Der vil kun ske genoptagelse af ansættelserne for de skattepligtige, der er blevet stillet dårligere som følge af den forkerte sats.

Af SKATs styresignal SKM2011.810 fremgår det, at kapitalafkastsatsen gennem en årrække er blevet beregnet på et forkert grundlag og derved er blevet for høj. SKATs forkerte beregning af kapitalafkastsatsen indebærer en praksisændring og deraf følgende adgang til genoptagelse efter reglerne om underkendelse af praksis i skatte forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7. Selv om satsen er forkert, vil de skattepligtige i et tilfælde som det foreliggende, hvor satsen årligt er udmeldt af SKAT, kunne påberåbe sig satsen, da de skattepligtige ikke har haft nogen reel mulighed for at vide, at den er blevet beregnet på et forkert grundlag.

Du har indgivet selvangivelsen rettidigt og i den gode tro, at du kunne anvende virksomhedsskatteordningen og derved den dagældende kapitalafkastsats. SKAT kan derfor ikke ændre den dagældende kapitalafkastsats, da du derved stilles dårligere ved at anvende den nye sats. Det er således jeres opfattelse, at SKAT har beregnet kapitalafkastet i modstrid med styresignalet SKM2011.810.

Landsskatterettens afgørelse

For årene 2009, 2010 og 2011 har du selvangivet underskud af virksomheden på henholdsvis -50.368 kr., -10.511 kr. og -50.000 kr. under anvendelse af virksomhedsordningen. Der er på den baggrund ikke i forbindelse med indgivelsen af selvangivelsen foretaget nogen kapitalafkastsberegning for de omhandlede indkomstår.

SKAT har foretaget en række ligningsmæssige ændringer af virksomhedens resultat, og skatteankenævnet har efter klagebehandling ansat resultater af virksomheden 2009, 2010 og 2011 på henholdsvis 102.400 kr., 120.479 kr. og 121.340 kr. Da SKAT har nægtet dig at anvende virksomhedsordningen, har SKAT i stedet godkendt anvendelse af kapitalafkastordningen. SKAT har i den forbindelse ansat et kapitalafkast for indkomstårene 2009 og 2010, hvor der er anvendt de korrigerede kapitalafkastsatser på henholdsvis 3 % og 2 % i stedet for de oprindeligt udmeldte, forkert opgjorte kapitalafkastsatser på 4 % og 4 %.

Skatteansættelser skal som udgangspunkt opgøres korrekt, men SKAT har i et styresignal offentliggjort, at de skattepligtige i et tilfælde som det foreliggende, hvor satsen årligt er udmeldt af SKAT, kan påberåbe sig satsen, da de skattepligtige ikke har haft nogen reel mulighed for at vide, at den er blevet beregnet på et forkert grundlag. Dette forudsætter dog, at skatteyderen i selvangivelsen rent faktisk har anvendt den urigtige kapitalafkastsats for indkomstårene 2009 og 2010.

SKATs og skatteankenævnets korrigerede ansættelser af virksomhedens resultater for 2009 og 2010 er ikke foretaget som følge af genoptagelsesadgangen i styresignalet SKM2011.810. Der er endvidere ikke i dine selvangivelser foretaget beregning af kapitalafkast for indkomstårene 2009 og 2010. På den baggrund skal kapitalafkastet i indkomstansættelserne foretages ved anvendelse af de korrekte kapitalafkastsatser på henholdsvis på henholdsvis 3 % og 2 %. Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.