Kendelse af 23-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 15-05-2015

Sagen vedrører, om klageren har drevet erhvervsmæssig landbrugsvirksomhed.

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2011: Fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed

0 kr.

170.878 kr.

0 kr.

2011: Indestående på konto for opsparet overskud med til den personlige indkomst

0 kr.

1.811.013 kr.

0 kr.

2012: Fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed

0 kr.

152.069 kr.

0 kr.

2012: Hævet opsparet overskud tilbageføres

0 kr.

-249.157 kr.

0 kr.

2012: Rentekorrektion tilbageføres

0 kr.

-587 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har drevet [virksomhed1] fra en ejendom beliggende [adresse1], [by1]. Ejendommen har et jordareal på 9,8735 ha og er vurderet som landbrugsejendom. Ejendommen havde tidligere et areal på 31,1659 ha, men i 2006 blev der frasolgt 21,2924 ha.

Virksomheden har givet følgende resultater:

2008

-45.600 kr.

2009

-242.620 kr.

2010

-119.265 kr.

2011

-170.878 kr.

2012

-152.069 kr.

I alt

-730.432 kr.

SKAT har opgjort resultatet af virksomheden efter driftsmæssige afskrivninger (4 % på bygninger og 15 % på inventar):

2010

2011

2012

Indtægter

131.149 kr.

148.964 kr.

140.264 kr.

Udgifter

-212.092 kr.

-237.246 kr.

-210.286 kr.

Underskud før driftsmæssige afskrivninger

-80.943 kr.

-88.282 kr.

-70.022 kr.

Driftsmæssige afskrivninger

-78.914 kr.

-75.233 kr.

-73.261 kr.

Underskud af virksomhed

-159.857 kr.

-163.515 kr.

-143.283 kr.

Klageren har fuldtidsjob som lønmodtager, hvor han i 2010, 2011 og 2012 har haft lønindkomst med henholdsvis 344.175 kr., 333.069 kr. og 329.122 kr.

I 2011 har virksomhedens indtægter bestået af:

Salg af kvie

4.500 kr.

Salg af kalve (2 stk.)

13.521 kr.

Slagtekalve efterbetaling

1.034 kr.

Tilbageholdt efterbetaling

-119 kr.

Ændring i besætning

-7.500 kr.

Tilskud

17.292 kr.

Opstaldning af heste

74.164 kr.

Pasning af dyr

23.100 kr.

Forpagtningsindtægt

18.700 kr.

Udbetalt andelshaverkonto

[virksomhed2]

4.272 kr.

Indtægter i alt

148.964 kr.

I 2012 har virksomhedens indtægter bestået af:

Salg af kvie

4.549 kr.

Salg af hest

20.000 kr.

Ændring i besætning

-2.800 kr.

Tilskud

14.454 kr.

Udleje af gylletank

11.900 kr.

Opstaldning af heste

63.061 kr.

Pasning af dyr

29.100 kr.

Indtægter i alt

140.264 kr.

Der er nu fremlagt regnskab for 2013, hvoraf bl.a. fremgår, at der er følgende indtægter:

Kvæg

21.343 kr.

Husdyr i øvrigt

4.000 kr.

Nettoomsætning

25.343 kr.

Ændring af besætning

1.900 kr.

Tilskud

14.271 kr.

Lejeindtægter

82.650 kr.

Andreindtægter

96.921 kr.

Indtægter og ændringer varelager

124.164 kr.

Resultat før afskrivninger og renter har udgjort 2.359 kr., idet bemærkes, at der ikke er foretaget afskrivninger på fastejendom, driftsmidler, småinventar eller biler.

Af note til regnskabet fremgår, at afskrivningsgrundlaget for fast ejendom udgør 1.780.525 kr. og for driftsmidler 32.244 kr., hvortil kommer afskrivningsgrundlag på biler.

SKATs afgørelse

SKAT er af den opfattelse, at klagerens virksomhed ikke kan anses for erhvervsmæssigt drevet i skattemæssig henseende.

Det fremgår af en byretsdom af 13. august 2012 (SKM2012.674.BRD), at det er rentabiliteten, der er afgørende, og ikke om virksomheden er drevet forsvarligt og professionelt.

Af kendelser fra Landsskatteretten fremgår, at overskuddet af virksomhedens drift skal kunne indeholde driftsøkonomiske afskrivninger (4 % til bygninger og 15 % til inventar). Der er henvist til SKM2004.432.VLR.

Som udgangspunkt vil det ikke være muligt at opretholde en tabsgivende virksomhed, medmindre der er andre indtægter, som giver indehaveren et økonomisk rygstød, der gør det muligt at videreføre virksomheden. Konkret har klageren lønindtægt. Vælger indehaveren at fortsætte driften af virksomheden, må det bero på den enkeltes personlige interesse af aktiviteten i virksomheden.

Ved virksomheder drevet som bibeskæftigelse er der efter praksis krav om, at der skal være honorering af den arbejdsindsats, der er ydet, og der vil være udsigt til indtjening af tidligere års akkumulerede underskud.

Ud fra ovenstående og sammenholdt med praksis på området for virksomheder drevet som bibeskæftigelse, har SKAT ikke anset klagerens virksomhed for erhvervsmæssig i skattemæssig henseende.

Ved afgørelsen er lagt vægt på følgende:

Virksomheden har givet konstant underskud siden 2008 (rentabilitet).
Klageren har udover sin virksomhed sideløbende haft indtægter som lønmodtager.
Det er ikke SKATs opfattelse, at virksomheden ved den valgte driftsform vil blive overskudsgivende.
De fratrukne skattemæssige underskud før renter har i perioden 2008 – 2012 udgjort i alt 730.432 kr.

Som følge heraf godkendes der ikke fradrag for underskud af virksomhed, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Endvidere anses klagerens virksomhed for ophørt pr. 31. december 2010 i relation til virksomhedsordningen, hvorfor klagerens indkomst forhøjes med 1.811.013 kr. i 2011 og hævet opsparet overskud tilbageføres med -249.157 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klagerens landbrugsvirksomhed, som består af planteavl, udlejning af gyllebeholder, opstaldning af heste samt ridecenter er drevet erhvervsmæssigt, således at klageren er berettiget til fradrag for underskud i medfør af statsskattelovens § 6, samt at betingelserne for at anvende virksomhedsordningen er opfyldt.

Det er oplyst, at klageren har drevet landbrug fra ejendommen beliggende [adresse1], [by1], siden 1993. Jorden dyrkes med græs, en del af græsset wrappes, andet laves til hø, og det hele bruges til hestefoder, hvorfor der er sammenhæng mellem jorden og hesteaktiviteten.

Klageren har de faglige forudsætninger for at drive de ca. 10 ha jord samt pasning af heste, da han er uddannet landmand i 1988. Klageren har i mange år beskæftiget sig med heste, altid af racen Dansk Varmblod. Besætningen har han selv opbygget, og han har gennem årene haft flere hopper og hingste til kåringer. Afkommet sælges løbende enten som tilredne eller ikke tilredne heste. Hvis heste skal tilrides sker det ved en professionel berider, [person1], [by2].

I forbindelse med en brand i 2005, hvor driftsbygningerne nedbrændte, valgte klageren at opføre en ridehal samt en bygning til ca. 20 hestebokse. Hallen bliver bl.a. brugt som ridehal til de opstaldede heste, men kan også lejes af andre. Ridecentret samt hesteboksudlejningen blev åbnet i 2007. Ridecentret startede, lige da finanskrisen startede, hvorfor denne har haft stor betydning for indkøringen af virksomheden.

Omsætningen i de enkelte indkomstår har været følgende:

Indkomstår

Omsætning-opstaldning

Omsætning – pasning af dyr

I alt vedr. hesteopstaldning

Anden omsætning – lejeindtægt 4 ha jord

EU-tilskud

I alt

2007

48.760

0

50.767

20.400

20.325

91.492

2008

103.120

3.750

108.878

21.000

19.675

149.553

2009

92.025

1.486

95.520

21.000

19.843

136.363

2010

89.257

0

91.267

19.250

17.117

127.634

2011

74.164

23.100

99.275

18.700

17.292

135.267

2012

63.061

29.100

94.173

11.900

14.454

120.527

2013 –

forventet

116.000

40.000

156.000

18.000

14.000

188.000

Som det fremgår af ovenstående tabel har de første år med opstaldning af heste været vanskelige og indkøringsperioden har derfor været en del længere end forventet. Der har dog været en stabil indtjening, og omsætningen forventes at øges de kommende år med basis i følgende forhold:

I nærheden af klagerens ejendom er et andet opstaldningssted for heste lukket
Finanskrisen begynder langsomt at lette sit tag – også for ”hestefolket”
Ejendommen har en meget central beliggenhed i forhold til lejere af hestebokse
Klageren har sat prisen på opstaldning op. Prisen for heste er pr. 1. september 2013 2.000 kr. pr. måned mod tidligere 1.600 kr. og for ponyer er prisen samme dato steget med 500 kr. til 1.600 kr. pr. måned.

Repræsentanten har fremlagt budget for klagerens virksomhed med følgende forudsætninger:

Bortforpagtning af 4 ha
Stutteri
Udlejning og pasning af gennemsnitligt 15 hestebokse til både store heste og ponyer
Vedrørende udgifter er der taget udgangspunkt i skatteregnskaber for de sidste 3 indkomstår.

Budgetteret resultat efter driftsmæssige afskrivninger før renter:

Indtægt ved salg af egne heste, gennemsnitligt pr. år

20.000 kr.

Lejeindtægt vedr. hestebokse, gennemsnitligt 10 bokse

á gennemsnitligt 2.000 kr. og 5 bokse a 1.600 kr. i 12

måneder (både udlejning til ponyer og store heste)

336.000 kr.

Lejeindtægt 4 ha a 4.500 kr. pr. ha

18.000 kr.

Årlig udbetaling fra EU-s enkeltbetaling

14.000 kr.

Indkøbt foder heste: 900 kr. pr. hest pr. måned i heste-

bokse (15 heste a 900 kr. i 12 måneder)

-162.000 kr.

Omkostninger egne heste – foder, dyrlæge m.v.

-12.000 kr.

Vedligeholdelse (der bortses fra en ekstraordinær

udgift i 2011): Gennemsnitligt over 3 år for bygninger-

/inventar (7.100+5.000+1.500)/3 (afrundet)

-4.500 kr.

Maskinstation, jf. skatteregnskaber for tidligere indkomstår

-20.000 kr.

Forsikring, jf. skatteregnskaber for tidligere indkomstår

-28.000 kr.

Energi, jf. skatteregnskaber for tidligere indkomstår

-20.000 kr.

Ejendomsskat, jf. skatteregnskaber for tidligere indkomstår

-3.500 kr.

Diverse udgifter inkl. regnskaber, jf. skatteregnskaber

for tidligere indkomstår

-30.000 kr.

Privat andel af udgifter, jf. skatteregnskaber for tidligere

Indkomstår

7.500 kr.

Driftsmæssige afskrivninger vedr. bygninger:

2 % af 1,5 mio. kr.

-30.000 kr.

Driftsmæssige afskrivninger vedr. hestebokse: 4 % af 500.000 kr.

-20.000 kr.

Leasingudgift til minilæsser omregnet til driftsmæssige

afskrivninger - 10 % af 180.000 kr.

-18.000 kr.

Resultat før renter

47.500 kr.

Der er en berettiget forventning om, at omsætningen i hesteopstaldningen øges de kommende år, således, at der er udsigt til et positivt resultat efter driftsmæssige afskrivninger men før renter.

Endvidere er anført, at virksomheden allerede har haft en stigende omsætning vurderet ud fra, at der forventes en omsætning på minimum 190.000 kr. i 2013. Virksomheden er seriøst anlagt, når der henses til ridehallens størrelse samt anvendelsesmuligheder og antallet af hestebokse til udlejning. Ejendommen er placeret meget centralt i forhold til offentlig vej, den er dermed nem at komme til for lejerne af hesteboksene, hvilket er et vigtigt paramter i vurderingen af, om virksomheden har udsigt til rentabel drift.

Indkøringsperioden for et professionelt ridecenter, som klageren har etableret, er lang – minimum 5-10 år uden ekstraordinære omstændigheder. I den konkrete situation er der tale om ekstraordinære omstændigheder, når henses til det tidspunkt, hvor klageren åbnede ridecentret. Ridecentret åbnede lige, da finanskrisen startede. Dette meget uheldige starttidspunkt har medført ekstraordinære omstændigheder, som gør, at der bliver ekstraordinær lang indkøringsperiode for ridecentret. En vurdering er en indkøringsperiode på op til 7-12 år. Der er dog ingen tvivl om, at der er udsigt til et positivt driftsresultat, når indkøringsperioden er tilendebragt, jf. det fremlagte budget.

Der er henvist til Landsskatterettens kendelse af 7. maj 2012, j.nr. 09-03632, hvor retten fandt, at drift af ejendom med hestehold, udleje af hestebokse og ridehal samt bortforpagtning af 8,5 ha kunne anses for én samlet virksomhed, der var erhvervsmæssigt drevet.

Udlejning af hestebokse har en meget god sammenhæng med klagerens lønarbejde. Om morgenen fodrer klageren hestene og lukker hestene ud på fold, og om aftenen tages hestene ind og bliver fodret. Der er derfor harmoni mellem virksomheden og klagerens lønarbejde.

SKAT anvender driftsmæssige afskrivninger på 4 % vedrørende bygninger og 15 % vedrørende inventar. Til dette er bemærket, at skattemæssigt kan der afskrives med 4 % om året, hvilket svarer til en levetid på 25 år.

Repræsentanten har vurderet, at det er en forkert driftsmæssig afskrivning, da driftsbygninger og især et ridecenter, som klageren har bygget, har en væsentlig længere levetid. Dette er begrundet med, at der ikke er et slid på en bygning, der anvendes til opstaldning af heste samt ridning i en stor hal.

Der er henvist til Landsskatterettens kendelse, j.nr. 2-7-1889-0606 af 29. november 2004, hvor retten fandt, at bygningsafskrivning kan sættes til 2 % og afskrivning på løsøre til 10 %.

Repræsentanten har gjort gældende, at klagerens virksomhed er erhvervsmæssigt drevet ud fra en teknisk-landbrugsfaglig målestok, da klageren har de faglige forudsætninger for at drive virksomheden fagligt forsvarligt, og virksomheden kan give et positivt resultat.

Repræsentanten har efterfølgende fremlagt budget uden angivelse af årstal. Af budgettet fremgår:

Indtægt ved salg af egne heste, gnmst. pr. år

20.000 kr.

Lejeindtægt vedr. hestebokse, gnmst. 10 bokse

á ca. 2.000 kr. og 5 bokse a ca. 1.600 kr. i 12 mdr.

336.000 kr.

Lejeindtægt ca. 8 ha, 4.500 kr. pr. ha*

36.000 kr.

Indkøb halm og wrap fra udlejede marker **

-4.000 kr.

Omkostninger egne heste, foder, dyrlæge m.v.

-12.000 kr.

Vedligeholdelse, gnmst. Over seneste 3 år for

bygninger/inventar (7.100+5.000+1.500:3)

-4.500 kr.

Maskinstation

-20.000 kr.

Forsikring

-28.000 kr.

Energi

-20.000 kr.

Ejendomsskat

-3.500 kr.

Diverse udgifter, herunder regnskab

-27.500 kr.

Privat andel af udgifter

7.500 kr.

Driftsmæssige afskrivninger vedr. bygninger:

2 % af 1,5 mio. kr.

-30.000 kr.

Driftsmæssige afskrivninger vedr. hestebokse:

4 % af 500.000 kr.

-20.000 kr.

Leasingudgift til minilæsser er omregnet til drifts-

mæssige afskrivninger og udgør 10 % af 180.000 kr.

-18.000 kr.

Resultat før renter

212.000 kr.

*øget bortforpagtning med tilsvarende højere udgift til køb af halm og wrap fra de bortforpagtede arealer

** reduceret i forhold til tidligere indkomstår med 2.500 kr. svarende til udgiften til ansøgning om enkeltbetaling

Repræsentanten har efterfølgende anført følgende:

”- I 2002 frasolgte [person2] mælkekvoten og køerne på grund af sygdom. Han producerede fortsat ca. 350 slagtesvin og startede med at bortforpagte jorden

- I 2003 overgik [person2] fra at være fuldtidslandmand til at være lønmodtager med et deltidslandbrug med bortforpagtning af størstedelen af jorden, ca. 3-4 ammekøer med opdræt, salg af ca. 350 slagtesvin og 4-6 avlshopper

- I 2004 var [person2] fortsat lønmodtager og bortforpagtede størstedelen af jorden samtidig med ammekobesætningen og 4-6 avlshopper. I forbindelse med en alvorlig brand i 2004, hvor alle driftsbygningerne blev skadet, ophørte [person2] med at have slagtesvin og han valgte at genopføre bygninger, så de ikke længere skulle anvendes til køer og grise, men i stedet til hestebokse med tilhørende ridehal. Denne investering var tilendebragt i løbet af 2006

- I 2005 fortsatte genopførelse efter branden. [person2] var fortsat lønmodtager og bortforpagtede størstedelen af jorden sammen med ammekøer og avlshopper

- I 2006 var genopførelsen efter branden færdig og hestebokseudlejningen blev startet. [person2] var fortsat lønmodtager. I 2006 frasolgte [person2] ca. 21 ha ud af ca. 31 ha af jorden

- 2007 - 2014 - [person2] er fortsat lønmodtager. Han driver den tilbageværende ejendom med ca. 3 ammekøer, ca. 2 avlshopper samt udlejning af hestebokse m.v.”

Repræsentanten har efterfølgende oplyst, at klageren i 2013 og 2014 har haft underskud af virksomheden efter afskrivninger på ca. 60.000 kr. pr. år. Klageren har erkendt, at det ikke er muligt at drive virksomheden rentabelt med den nuværende driftsform, hvorfor han har reduceret antallet af heste og ammekøer, har bortforpagtet al jorden og vil udleje ridehallen.

Landsskatterettens afgørelse

Underskud ved drift af en landbrugsejendom er fradragsberettiget, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvis driften af ejendommen ud fra en teknisk-landbrugsfaglig målestok kan betegnes som sædvanlig og forsvarlig samt tilsigter at opnå et rimeligt driftsresultat, jf. Højesterets dom af 15. april 1994 (offentliggjort TfS 1994, 364).

Ved bedømmelsen af om der foreligger et rimeligt driftsresultat lægges vægt på, om ejendommen - efter driftsmæssige afskrivninger - har udsigt til at give et resultat omkring 0 kr. eller blive overskudsgivende. Der skelnes herefter mellem, hvorvidt virksomheden kan betegnes som erhvervsmæssig eller ej.

Landsskatteretten finder, at klagerens virksomhed ikke kan anses for erhvervsmæssigt drevet. Retten har lagt vægt på, at klageren i perioden 2008 - 2012 har haft underskud af virksomheden. Hvad angår regnskab for 2013 har klageren opnået et resultat på 2.359 kr. før renter, hvilket resultat ikke kan anses for retningsgivende i forbindelse med vurderingen af erhvervsmæssig drift, idet der ikke er foretaget skattemæssige afskrivninger dette indkomstår. Ifølge det senest fremlagte budget er indregnet driftsmæssige afskrivninger på 68.000 kr., hvorfor der i 2013 vil være underskud med ca. 66.000 kr., såfremt de driftsmæssige afskrivninger fra budgettet indregnes i regnskabet for 2013. I øvrigt ses indtægter ved opstaldning af heste at være faldet fra 63.061 kr. i 2012 til 28.200 kr. i 2013.

Det forhold, at klageren efter det nu oplyste har ændret driftsform, herunder vil udleje ridehallen, kan ikke medføre et ændret resultat for så vidt angår indkomstårene 2011 og 2012.

Landsskatteretten finder herefter, da der ikke er udsigt til, at klageren kan opnå overskud af sin virksomhed, at han ikke er berettiget til fradrag for underskud af virksomheden i indkomstårene 2011 og 2012. Da klageren således ikke har drevet erhvervsmæssig virksomhed med landbrug i disse indkomstår, er han heller ikke berettiget til at anvende virksomhedsordningen.

Den påklagede afgørelse stadfæstes derfor.