Kendelse af 13-08-2015 - indlagt i TaxCons database den 05-09-2015

Sagen vedrører, om betingelserne for skattenedslag for seniorer for indkomståret 2011 er opfyldt, herunder om løntilgodehavende skal medregnes ved opgørelsen af seniorindkomsten.

Skatteankenævnet har ikke anset klageren for berettiget til skattenedslag for seniorer.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren er født i 1947. Hun fyldte 57 år i 2004 og 64 år i 2011.

Klageren tilhører dermed den aldersgruppe, der kan være berettiget til seniornedslag.

Klageren blev pr. 1. oktober 1986 fuldtidsansat hos [virksomhed1] A/S.

Ved skrivelse af 28. februar 2011 opsagde [virksomhed1] A/S klagerens ansættelsesforhold med 6 måneders varsel til den 31. august 2011. Herudover havde klageren ret til 3 måneders fratrædelsesgodtgørelse.

[virksomhed1] A/S blev den 1. marts 2001 taget under konkursbehandling.

Klagerens ægtefælle er medejer af det holdingselskab, som ejede [virksomhed1] A/S.

Klageren har et løntilgodehavende hos [virksomhed1] A/S på 190.000 kr., som hun har anmeldt til Lønmodtagernes Garantifond.

Klageren har ikke fået dækket sit løntilgodehavende hos Lønmodtagernes Garantifond, da hun er nærtstående til en ejer af det holdingselskab, som ejede det nu konkursramte selskab.

SKAT har foretaget følgende beregninger vedrørende klagerens muligheder for at få skattenedslag:

Alder Indk.år Opgjort pr. Beregnet indk. Maks.indk.

57-årig 2004 18-07-2005 228.521 499.000

58-årig 2005 07-08-2006 228.881 510.000

59-årig 2006 18-06-2007 222.780 522.000

Gennemsnit for 3 år 226.727 511.000

Alder Indk.år Opgjort pr. Beregnet indk. Min.indk. Beskæf.grad

60-årig 2007 - - -

61-årig 2008 13-07-2009 227.942 158.939 100

62-årig 2009 02-08-2010 230.160 163.913 100

63-årig 2010 04-07-2011 230.160 170.017 100

64-årig 2011 08-05-2012 43.608 173.183 67

Gennemsnit 92

For indkomståret 2011 fremgår følgende indkomster af klagerens årsopgørelse:

OPGØRELSE AF INDKOMST

Før AM-bidrag AM-bidrag Eft. AM-bidrag

PERSONLIG INDKOMST

Løn.Multimedie, fri bil. 37.820 3.025 34.795

Pension dagpenge stipendie. 145.544 145.544

Personlig indkomst 180.339

Af SKATs systemer (R75) foreligger følgende oplysninger:

[virksomhed1] A/S

Bidragspligtig A-indkomst 37.820

ATP-bidrag 540

ASE

Arbejdsløshedsdagpenge 116.504

ATP-bidrag 5.247

Pension fra [virksomhed2] 29.040

Skatteankenævnets afgørelse

Klageren er ikke berettiget til skattenedslag for seniorer.

Af skatteankenævnets afgørelse fremgår følgende:

”Skatteankenævnet bemærker indledningsvis, at klagen omhandler, hvorvidt klagers løntilgodehavende hos det nu konkursramte selskab skal indgå i opgørelsen af klagers seniorindkomst.

Nærværende sag omhandler således ikke klagers beskæftigelsesgrad efter § 4 i lov om skattenedslag for seniorer, som nævnet i medfør af skatteforvaltningslovens § 5 stk. 1 nr. 10, jf. § 14 i lov om skattenedslag for seniorerikke har kompetence til at behandle.

Skatteankenævnet kan således behandle nærværende klage.

Da klageren fyldte 64 i 2011, kan hun som udgangspunkt for de indkomstår, hvori hun fyldte 64 år og 65 år, få et nedslag i indkomstskatten i form af tilbagebetaling af en del af det betalte arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne i lov om skattenedslag for seniorer jf. lovens § 1 stk. 1.

Skatteankenævnet konstaterer, at klager opfylder indkomstkravene for årene før hun fyldte 60. Der henvises til §§ 1 og 2 i lov om skattenedslag for seniorer samt SKATs juridiske vejledning - Beregning af personlige indkomstskatter m.v. 2011 – Afsnit H.2 Seniorskattenedslag.

Klagers seniorindkomst for 2011 beregnes efter skatteankenævnets vurdering således, idet der henvises til § 3 i lov om skattenedslag for seniorer samt SKATs juridiske vejledning - Beregning af personlige indkomstskatter m.v. 2011 – Afsnit H.2 Seniorskattenedslag:

Bidragspligtig A-indkomst fra

[virksomhed1] A/S 37.820

ATP 540

ATP fra dagpenge 5.247

Beregnet seniorindkomst 43.607

Klager opfylder således ikke indkomstkravet for 2011 og er efter skatteankenævnets vurdering ikke berettiget til skattenedslag.

Skatteankenævnet vurderer, at klagers lønkrav mod det nu konkursramte selskab først skal indtægtsføres i udlodningsåret.

Skatteankenævnet lægger i denne forbindelse vægt på, at Lønmodtagernes Garantifond har nægtet udbetaling til klager som værende nærtstående i forhold til det nu konkursramte selskab, og at der er indtrådt konkurs inden seks måneder efter, at der er erhvervet endelig ret til indkomsten. Der henvises til den juridiske vejledning samt TfS 1998.526 HRD.

Skatteankenævnet finder således, i lighed med SKAT, at klagers løntilgodehavende hos det nu konkursramte selskab ikke skal indgå i opgørelsen af klagers seniorindkomst.

Skatteankenævnet bemærker, at ATP ifølge klagers forklaring, har beregnet klagers beskæftigelsesgrad på baggrund af de ATP-indbetalinger, som klager skulle have foretaget i opsigelsesperioden 1. marts 2011 til 31. august 2011.

Ved vurderingen af, om minimumsindkomstkravet er opfyldt, skal det efter skatteankenævnets vurdering alene undersøges, hvorvidt klager i indkomståret 2011 havde en indkomst på 173.183 kr., som der er betalt arbejdsmarkedsbidrag af.

Det kan efter skatteankenævnets vurdering ikke føre til et andet resultat, at klager foreslår at indbetale ekstra arbejdsmarkedsbidrag for indkomståret 2011, da klagers løntilgodehavende hos det nu konkursramte selskab, efter skatteankenævnets vurdering, først skal indtægtsføres i det år, hvor klager modtager sit tilgodehavende.

Klager vil således, selv hvis der indbetales ekstra arbejdsmarkedsbidrag, ikke opfylde minimumsindkomstkravet for 2011 om en indkomst på 173.183 kr., som der er betalt arbejdsmarkedsbidrag af.

Som følge af ovennævnte stadfæstes SKATs afgørelse.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at hun for indkomståret 2011 opfylder minimumsindkomstkravet for seniorindkomst.

Til støtte for påstanden har klageren anført følgende:

”Jeg har klaget til Skat og Skatteankenævnets over Deres beregning af min indkomst i 2011, som er med til at danne grundlag for seniornedslag for mig.

Jeg mener Skat og Skatteankenævnets afgørelse er forkert.

Jeg har været ansat ved [virksomhed1] som fuldtidsansat siden 01.10.1986 (min mand er desværre en af ejerne af det Holding selskab, som ejer [virksomhed1] A/S, hvorfor jeg hele vejen igennem bliver betragtet som for nær beslægtet med en af indehaverne.

01.03.2011 bliver [virksomhed1] erklæret konkurs (opsigelserne er dateret 28.02.2011) jeg har 6 mdr. opsigelse samt 3 måneders fratrædelsesgodtgørelse til gode. Jeg henvender mig til min fagforening, som er [fagforening1], med den tro at jeg skal have mit løntilgodehavende fra Lønmodtagerens garantifond, men får igen det svar at jeg er for nær beslægtet med en af indehaverne af Holdingselskabet til at jeg kan få mit tilgodehavende fra Lønmodtagerens Garantifond.

[fagforening1] oplyser mig om at jeg skal søge om understøttelse hos Dem, men igen render jeg panden imod, jeg kan ikke få den høje understøttelse, hvis ikke jeg kan fremskaffe [virksomhed1] A/S sidste 3 års regnskab, sidste lavet regnskab var pr. 30.09.2009.

Regnskabet for perioden 01.10.2009 til 30.09.2010 skulle laves og indsendes senest ved udgangen af marts 2011, men er aldrig færdiggjort ligeledes er der ingen regnskab for perioden 01.10.2010 frem til konkursdatoen, og jeg kan ikke se, hvor pengene skulle komme fra til at få en revisor til at lave disse regnskaber, men [fagforening1] bevilligede mig så den laveste understøttelse og den har jeg fået udbetalt fra 07.03.2011 frem til min pension pr. 01.05.2012.

Første gang jeg bliver opmærksom på, at jeg ikke vil få skattenedslag til seniorer er da jeg får brev fra ATP om min beskæftigelsesgrad, som De har opgjort til 80 %, jeg ringer straks til ATP og taler med jurist [person1], som jeg forklarer hele problemet og hun bekræfter mig i at ATP indbetalinger frem til 31.08.2011 skal medregnes i min beskæftigelsesgrad, som derved bliver rette til 92 %, og det retter [person1] over for Skat, så nu håber jeg det er i orden, men nej Skat mener ikke min løntilgodehavende på 190.000,00 hos konkursboet skal medregnes i min beregning af seniornedslag.

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor jeg skal straffes på alle måder (bare fordi min mand var selvstændig altså medejer at Holdingselskabet som ejer [virksomhed1] A/S). De andre 8-10 der var ansat på [virksomhed1] A/S kunne alle få deres løntilgodehavende hos Lønmodtagernes Garantifond, men DET kunne jeg ikke,

Nu kan jeg heller ikke få nedslag for senior, fordi jeg ikke kan få mit løntilgodehavende enten hos Konkursboet (brev fra advokat [person2] vedlagt) eller få pengene fra Lønmodtagernes Garantifond. Jeg forstår ganske enkelt ikke Skat og Skatteankenævnets afgørelse, jeg føler jeg bliver straffet gang på gang fordi jeg arbejde på lige vilkår med andre ansatte i et firma min mand var medejer af.”

Landsskatterettens afgørelse

I henhold til § 1, stk. 1, jf. stk. 2, i lov om skattenedslag for seniorer kan en person, der i perioden fra og med indkomståret 2010 til og med indkomståret 2016 fylder 64 år, for de indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år, få et nedslag i indkomstskatten i form af tilbagebetaling af en del af det betalte arbejdsmarkedsbidrag.

Nedslagsberettigede er i henhold til lovens § 1, stk. 3, personer, der

1) erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i ansættelsesforhold,

2) erhverver indkomst i form af vederlag m.v. for personligt arbejde uden for ansættelsesforhold eller

3) er selvstændigt erhvervsdrivende.

I henhold til lovens § 1, stk. 5, skal personen for at få et nedslag

1) overholde en indkomstgrænse i de indkomstår, hvor den pågældende fylder 57 år, 58 år og 59 år efter kapitel 2,

2) opfylde et krav om fuldtidsbeskæftigelse i form af et indkomst- og arbejdstidskrav efter kapitel 3 og 3) være skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4 eller 7, eller stk. 2, i det indkomstår, hvor vedkommende fylder 64 år.

I de indkomstår, hvor personen fylder 57 år, 58 år og 59 år, må vederlaget m.v. nævnt i § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, som et gennemsnit for de tre indkomstår ikke overstige et reguleret grundbeløb på 569.000 kr. (2010-niveau), jf. lovens § 2, stk. 1, jf. stk. 2.

Indkomsten opgøres for indkomstår indtil 2011 efter § 8, stk. 1, og § 10 i den hidtil gældende lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusive bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, jf. lovens 1, stk. 2, nr. 1. Det vil sige som arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget inklusive bidrag og præmier til pensionsordninger m.v.

For klageren, der fyldte 57 år, 58 år og 59 år i henholdsvis 2004, 2005 og 2006, udgør den maksimale gennemsnitlige indkomst 511.000 kr. i årene 2004, 2005 og 2006.

SKAT har efter reglerne i lov om skattenedslag for seniorer opgjort klagerens gennemsnitlige indkomst i indkomstårene 2004, 2005 og 2006 til 226.727 kr.

Klageren opfylder således betingelsen om den maksimale gennemsnitlige indkomst i § 2, stk. 1, jf. stk. 2, i lov om skattenedslag for seniorer i de indkomstår, hvori hun fyldte henholdsvis 57 år, 58 år og 59 år.

En person anses for fuldtidsbeskæftiget, hvis personen hvert indkomstår fra og med det indkomstår, personen fylder 60 år, til og med det indkomstår, personen fylder 64 år, optjener et vederlag som nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusive bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, der mindst svarer til 1 års ydelser på 80 pct. af højeste dagpenge, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., forhøjet med satsen for arbejdsmarkedsbidraget, jf. lovens § 3, 1. pkt.

For en person, der fylder 64 år i indkomstårene 2010 og 2011, kan nedslag dog først optjenes fra og med indkomståret 2008, ligesom kravet om fuldtidsbeskæftigelse efter kapitel 3 først gælder fra dette tidspunkt, jf. lovens § 7, stk. 2.

Klageren fyldte 64 år i 2011. Kravet om fuldtidsbeskæftigelse efter lovens kapitel 3 gælder derfor først fra og med indkomståret 2008.

For klageren, der i 2011 fyldte 64 år, er seniornedslaget således endvidere betinget af, at indkomsten som nævnt i lovens § 3 i indkomstårene 2008, 2009, 2010 og 2011 mindst udgjorde henholdsvis 158.939 kr., 163.913 kr., 170.017 kr. og 173.183 kr.

SKAT har for indkomståret 2008 opgjort indkomsten efter lovens § 3, 1. pkt., til 43.608 kr.

Klageren opfylder således ikke indkomstkravet i lovens § 3 for indkomståret 2011, og hun er derfor ikke i de indkomstår, hvor hun fylder 64 år og 65 år, berettiget til skattenedslag for seniorer.

Det lønkrav, som klageren har mod det nu konkursramte selskab, [virksomhed1] A/S, skal efter Landsskatterettens opfattelse først indtægtsføres i udlodningsåret.

Der er lagt vægt på, at Lønmodtagernes Garantifond har nægtet at udbetale tilgodehavende løn til klageren som nærtstående til det nu konkursramte selskab, at klageren har erhvervet endelig ret til løntilgodehavendet, og at der er indtrådt konkurs inden 6 måneder efter, at der er erhvervet endelig ret til indkomsten efter kildeskattelovens § 46, stk. 2.

Der henvises til Højesterets dom af 29. juni 1998, gengivet i TfS 1998.526 H.

Bestemmelserne i lov om skattenedslag for seniorer er ufravigelige, og der findes inden dispensationsmuligheder i loven. Der kan derfor ikke dispenseres fra de krav og betingelser, der stilles i loven.

Landsskatteretten stadfæster derfor skatteankenævnets afgørelse.