Kendelse af 24-09-2014 - indlagt i TaxCons database den 01-11-2014

Sagen skyldes, at SKAT ikke har anset en landbrugsvirksomhed for erhvervsmæssigt drevet.

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Din opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2010: Godkendt fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed

0 kr.

78.880 kr.

Landbrugsvirksomheden anses for erhvervsmæssigt drevet

2010: Opsparet overskud i virksomhedsordning

4.565.662 kr.

4.627.888 kr.

Landbrugsvirksomheden anses for erhvervsmæssigt drevet

2011: Godkendt fradrag for underskud af landbrugsvirksomhed

0 kr.

87.702 kr.

Landbrugsvirksomheden anses for erhvervsmæssigt drevet

2011: Opsparet overskud på grund af korrektion i 2010

-31.546 kr.

0 kr.

Landbrugsvirksomheden anses for erhvervsmæssigt drevet

Den talmæssige opgørelse vil blive foretaget af SKAT.

Faktiske oplysninger

Du har i 1992 erhvervet en ejendom beliggende [adresse1], [by1], der var ejet i fællesskab med din tidligere ægtefælle.

Som følge af skilsmisse fraflytter din tidligere ægtefælle ejendommen i 2006, hvor du tilsyneladende overtager hele ejendommen.

Ejendommen delafhændes i 2006 således, at der afhændes ca. 31,2 ha af ejendommens oprindelige areal på ca. 38,5 ha, hvorefter der resterer ca. 7,3 ha samt ejendommens bygninger.

Ifølge anmodning om bindende svar af 20. juni 2006 fremgår, at du agter at drive ”restejendommen” med planteavl samt opstaldning af heste og drift af lidt maskinstation.

Du har sideløbende med landbrugsdriften været fuldtidsansat hos [virksomhed1] i [by1].

Siden den 10. juli 2009 har du været samlevende med [person1].

Der har været indsendt følgende momsangivelser samt selvangivelser, hvoraf fremgår:

Beregnet omsætning ifølge moms

Angivet salgsmoms

Angivet købsmoms

Angivet energiafgift

Resultat af virksomhed

2007

110.768 kr.

27.692 kr.

54.262 kr.

1.341 kr.

-92.604 kr.

2008

92.556 kr.

23.139 kr.

21.936 kr.

5.553 kr.

-53.987 kr.

2009

88.108 kr.

22.027 kr.

245.491 kr.

9.690 kr.

-151.705 kr.

2010

98.636 kr.

24.659 kr.

30.270 kr.

7.894 kr.

-78.880 kr.

2011

89.828 kr.

22.457 kr.

33.504 kr.

6.393 kr.

-87.702 kr.

I alt

-464.878 kr.

Ifølge de indsendte regnskaber for 2009 – 2011 kan skattemæssigt underskud specificeres således:

2009

2010

2011

Udført arbejde

24.825 kr.

24.450 kr.

13.200 kr.

Opstaldning af heste

24.560 kr.

23.760 kr.

25.680 kr.

Salg af afgrøder

18.344 kr.

33.443 kr.

46.623 kr.

EU-støtte

16.051 kr.

15.170 kr.

17.522 kr.

Omsætning

83.780 kr.

96.823 kr.

103.025 kr.

Køb af foder

3.217 kr.

1.867 kr.

7.205 kr.

Omkostning husdyr

2.050 kr.

1.512 kr.

5.691 kr.

Kunstgødning

10.154 kr.

3.856 kr.

4.225 kr.

Såsæd

3.446 kr.

2.135 kr.

3.463 kr.

Sprøjtevæske

8.358 kr.

1.250 kr.

1.820 kr.

Vareforbrug

27.225 kr.

10.620 kr.

22.404 kr.

Bruttofortjeneste

56.555 kr.

86.203 kr.

80.621 kr.

Maskinstation

0 kr.

1.500 kr.

1.800 kr.

Traktordrift

6.691 kr.

10.087 kr.

5.076 kr.

Vægtafgift, trailer

110 kr.

820 kr.

0 kr.

Konsulent mark

1.779 kr.

1.882 kr.

1.929 kr.

Plantedirektorat

0 kr.

130 kr.

0 kr.

Bindegarn/folie/lager

2.014 kr.

794 kr.

3.407 kr.

Lovpligtig forsikring

1.161 kr.

1.295 kr.

506 kr.

Arbejdstøj

0 kr.

1.135 kr.

653 kr.

[virksomhed2]/renhold

638 kr.

0 kr.

2.177 kr.

Vand, erhverv

1.541 kr.

1.282 kr.

1.259 kr.

El, erhverv

7.433 kr.

2.089 kr.

3.193 kr.

Varme, erhverv

3.749 kr.

5.771 kr.

4.077 kr.

Landbrugets omkostninger

25.116 kr.

26.785 kr.

24.077 kr.

Kontorartikler

249 kr.

397 kr.

2.304 kr.

Telefon, erhverv

7.534 kr.

10.220 kr.

6.439 kr.

Gebyr

0 kr.

616 kr.

851 kr.

Assurance

2.885 kr.

0 kr.

0 kr.

Revisor

17.100 kr.

16.100 kr.

17.600 kr.

Adm. omkostninger

27.768 kr.

27.333 kr.

27.194 kr.

Vedligehold inventar

3.405 kr.

8.746 kr.

42.012 kr.

Autodrift (10 %)

9.202 kr.

9.206 kr.

6.322 kr.

Foreløbigt resultat

-8.936 kr.

14.133 kr.

-18.984 kr.

Ejendomsskatter

9.126 kr.

12.320 kr.

12.548 kr.

Assurance

7.625 kr.

13.413 kr.

13.238 kr.

Vedligeholdelse

93.602 kr.

11.052 kr.

25.177 kr.

-privat andel

-42.675 kr.

-21.405 kr.

-36.963 kr.

Ejendommens drift

-67.678 kr.

-15.380 kr.

-14.000 kr.

Resultat før afskrivninger

-76.614 kr.

-1.247 kr.

-32.984 kr.

Bygningsafskrivninger

-34.823 kr.

-32.506 kr.

-32.506 kr.

Småanskaffelser

-6.831 kr.

-16.699 kr.

-891 kr.

Afskrivning inventar

-33.437 kr.

-28.428 kr.

-21.321 kr.

Afskrivninger

-75.091 kr.

-77.633 kr.

-54.718 kr.

Underskud før renter

-151.705 kr.

-78.880 kr.

-87.702 kr.

Ifølge bygningsafskrivningsopgørelse i regnskabet fordeler afskrivninger sig således:

2009

2010

2011

Oprindelige bygninger:

Fuldt afskrevet ultimo 2009

2.317 kr.

Ny hal i 2009:

4 % af 786.646 kr.

31.466 kr.

31.466 kr.

31.466 kr.

Ny gavl og tag i 2009:

Udgifter i alt 64.991 kr.,

heraf vedligeholdelse 18/30 = 38.995 kr.

Afskrivningsgrundlag:

25.996 kr. x 4 %

1.040 kr.

1.040 kr.

1.040 kr.

Bygningsafskrivninger i alt

-34.823 kr.

-32.506 kr.

-32.506 kr.

Ifølge BBR findes følgende bygninger på ejendommen:

Bygning 1

Stuehus

Opført 1902/1990

180 kvm

Bygning 2 *)

Stald (svin)

Opført 1911

324 kvm

Bygning 4

Maskinhus

Opført 1911

48 kvm

Bygning 6

Garage

Opført 2009

210 kvm

*) I bygning 2 er 50 kvm opvarmet erhvervsareal.

Ifølge indsendt grundrids for bygninger på ejendommen fremgår det, at:

beboelsen er på 200 kvm
udhuslænge med værksted og maskinhus er på 350 kvm
udhuslænge med fyrrum, hestestald og opbevaring af foder + hø er på 340 kvm.

Lønindkomst fra [virksomhed1]:

2008

332.972 kr.

2009

320.665 kr.

2010

367.747 kr.

2011

396.524 kr.

2012

373.759 kr.

Du har valgt beskatning efter virksomhedsordningen for indkomståren 2010 og 2011.

Der er for perioden 2007 – 2011 foretaget og selvangivet således med hensyn til hævning af opsparet overskud i virksomhedsordningen:

Opsparet

Anvendt

Opsparet (28 %)

2006

4.913.710 kr.

4.913.710 kr.

2007

96.521 kr.

-96.521 kr.

4.817.189 kr.

2008

82.119 kr.

-82.119 kr.

4.735.070 kr.

2009

107.182 kr.

-107.182 kr.

4.627.888 kr.

2010

62.226 kr.

-62.226 kr.

4.565.662 kr.

2011

31.546 kr.

-31.546 kr.

Saldo

4.534.116 kr.

Det fremgår af udkast til regnskab for 2013, at der bl.a. er indtægter i 2012 og 2013 ved opstaldning af heste/baneleje på henholdsvis 47.180 kr. og 42.560 kr. Tillige er indtægter fra udlejning af jord på 21.148 kr. pr. år. I alt er der indtægter i 2012 og 2013 på henholdsvis 78.996 kr. og 70.930 kr.

Resultat af virksomheden i 2013 har ifølge regnskabet udgjort 18.463 kr. efter skattemæssige afskrivninger.

SKATs afgørelse

Ud fra sagens faktiske forhold og afgivne oplysninger kan det konstateres, at der i 2006 afhændes ca. 31 ha af ejendommens jordtilliggende, svarende til ca. 80 % af det samlede areal. Der resterer herefter et jordareal på ejendommen på ca. 7 ha.

I 2007 – 2011 har landbruget givet underskud. I disse år har indtægterne været koncentreret omkring udført høstarbejde for to kunder, opstaldning af 3 stk. heste ud over din datters heste (5 heste-bokse), salg af markafgrøder samt modtaget EU-støtte.

I 2009 opføres et nyt maskinhus i mursten (pris ca. 786.000 kr.).

For 2012 er der ifølge revisor sket omlægning, hvorved bl.a. mejetærsker sælges, og der er ikke længere indtægt fra høstarbejde samtidigt med, at jorden bortforpagtes (4,7 ha). Regnskabsmæssigt er der stadig underskud af virksomhed.

For 2013 er der etableret to ekstra hestebokse i stalden, som angiveligt påbegyndes udlejet fra og med oktober 2013. Endvidere påtænkes det i 2013 at sælge yderligere en del af landbrugsmaskinerne til en maskinhandler, ligesom det påtænkes at udleje en del af det nye maskinhus til en håndværker.

Ved besigtigelse af ejendommen kunne SKAT konstatere, at der både i maskinhuset og i stalden opbevares en hel del ”ikke erhvervsmæssige effekter”. I maskinhuset/værkstedet fandtes bl.a. en autolift (indehaver er oprindelig uddannet mekaniker), en gammel bil, motocross motorcykel, ATV-crosser og en havetraktor. I stalden fandtes bl.a. 2 stk. scootere, 3 cykler, overdækket køretøj (formentlig motorcykel) og nederst i stalden var der opbevaret en del effekter af blandet karakter.

I de omhandlede indkomstår 2009 – 2011 er der fratrukket bl.a. foder og husdyromkostninger m.v. til datters hest, og der er ikke modtaget betaling for brug af hesteboks. Der foretages ikke tilbageføring af privat andel af heste.

Budget/regnskab for 2012 ændres i løbet af kort tid tre gange.

Den 8. maj 2013 meldes der om et forventet underskud før afskrivninger på 15.000 kr.

Ved indsendelse af selvangivelsen for 2012 fratrækkes underskud af virksomhed med 78.740 kr.

Ifølge efterfølgende indsendt ”udkast” til regnskab for 2012 fremkommer et underskud på 36.596 kr.

Revisor har forklaret, at det selvangivne underskud på 78.740 kr. er baseret på nogle tal fra en råbalance, og at det endelige resultat nærmere svarer til det fremsendte ”udkast” til regnskab.

Også budget for 2013 og 2014 ændres i løbet af kort tid tre gange.

Den 8. maj 2013 vurderes indtægter og resultat før afskrivninger for 2013 at udgøre 70.630 kr./12.630 kr. og for 2014 at udgøre 73.442 kr./12.542 kr.

I forbindelse med indsigelse af 16. august 2013 vurderes indtægter og resultat før afskrivninger for 2013 at udgøre 89.950 kr./52.450 kr. og for 2014 at udgøre 119.950 kr./82.450 kr.

Under møde den 24. september 2013 fremlægges på ny korrigerede budgetter for 2013 og 2014 lydende på forventede indtægter på henholdsvis 86.230 kr. og 129.550 kr.

Det er SKATs opfattelse, at driften af ejendommen i 2010 og 2011 ikke kan vurderes at være tilrettelagt således, at der vil kunne opnås et rimeligt driftsresultat.

Der er ikke fremlagt budgetter eller vurderinger af driften efter salg af jord i 2006. Der er således ingen faktiske oplysninger, beregninger eller vurderinger, der underbygger, at driften af ejendommen efter salg af størsteparten af jorden i 2006 tilsigter at opnå et rimeligt driftsresultat.

Den nye driftsbygning fra 2009 (muret maskinhus på oplyst 330 kvm) udgør med sin anskaffelsessum/afholdte byggeudgifter på 786.000 kr. en investering, der synes at ligge væsentligt over det, som landbrugsdriften kan kaste af sig.

Driftsmæssige afskrivninger beregnes ved anvendelse af de afskrivningssatser, der benyttes i Statens Jordbrugsøkonomiske Instituts regnskabsstatistik, hvilket er 4 % for bygninger og 15 % for inventar.

Oplysningerne om omlægning af virksomheden i 2012 og påtænkte tiltag i 2013 er uden betydning for vurdering af landbrugsvirksomheden for de omhandlede år 2010 og 2011.

Virksomheden har givet underskud for perioden 2007 – 2012, så på den baggrund har SKAT vurderet, at der er rimelighed i at nægte fradrag for underskud for 2010 og 2011. Der er således forløbet 3 år siden salg af størstedelen af ejendommens jordtilliggende, hvor det har været muligt at få driften tilrettelagt på en sådan måde, at der kunne opnås et rimeligt driftsresultat.

Driften af ejendommen i 2010 og 2011 anses derfor ikke at være tilrettelagt således, at der vil kunne opnås et rimeligt driftsresultat, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for underskud af virksomhed i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Som konsekvens af SKATs endelige afgørelse vedrørende landbrugsdriften ændres beløb opsparet i virksomhedsordningen pr. 1. januar 2010, jf. reglerne i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3.

Din opfattelse

Du har nedlagt påstand om, at din skatteansættelse for indkomstårene 2010 og 2011 nedsættes med henholdsvis 4.644.542 kr. og 56.156 kr.

Du har oplyst, at du oprindelig er uddannet automekaniker. Både under uddannelse som automekaniker og siden hen har du anvendt størstedelen af din fritid på landbrug, hvor specielt arbejdet med planteavl og landbrugsmaskiner vakte din interesse.

I perioden 1992 – 2006 drev du ejendommen som et rent planteavlsbrug. Endvidere forpagtede du i en årrække et jordareal på ca. 20 ha, således at du sammenlagt dyrkede i alt ca. 60 ha. Du havde en god og velfungerende maskinpark, og du udførte selv de forskellige opgaver i marken, ligesom du i en årrække udførte maskinstationsarbejde for to nabogårde.

Både i forbindelse med påbegyndelse af landbrugsvirksomheden i 1992 samt i forbindelse med omlægningen i 2006 har du konsulteret planteavlskonsulenter fra [virksomhed3] med henblik på at sikre, at etablering og varetagelse af driften skete på bedst mulig måde. Sidenhen er konsulenter fra landboforeningen løbende blevet kontaktet i forbindelse med tilpasning og evaluering af landbruget. For så vidt angår markdriften har der været udarbejdet markplaner og gødningsplaner af planteavlskonsulenter gennem hele ejertiden.

Efter frasalget af en del af jorden i 2006 fortsatte du med at drive den resterende del med planteavl.

På grund af den allerede velfungerende maskinpark og samarbejdet med nabogårdene blev det i samråd med din revisor og planteavlskonsulenter fra landboforeningen vurderet, at driften også fremadrettet ville være rentabel. Planen var derfor, at du skulle fortsætte med driften af det resterende jordareal på 7,3 ha samt markopgaver for de to nærmeste naboejendomme.

I perioden 2006 – 2010 blev landbruget således drevet med planteavl, opstaldning af heste samt drift af maskinstation.

I 2010 valgte én af naboejendommene at frasælge jorden, hvilket bevirkede, at du ikke længere kunne oppebære en indtægt fra det hidtil udførte maskinstationsarbejde for naboen.

Du vurderede på denne baggrund, at en videreførelse af driften med maskinstationsarbejdet ikke ville være rentabel. Dette skyldtes bl.a. omkostningerne forbundet med vedligeholdelse af mejetærskeren, som ville være uforholdsmæssigt store sammenlignet med den indtjening, som du havde mulighed for at opnå herved.

Som følge heraf var du nødsaget til endnu en gang at foretage en omlægning af driften med henblik på en optimering heraf. Omlægningen bestod nærmere i, at flere større driftsaktiver blev solgt, herunder en plov samt mejetærskeren, og at en del af jorden blev bortforpagtet. Du bortforpagter således p.t. ca. 4,7 ha jord til [person2] til en årlig forpagtningsafgift på 4.500 kr.

I 2013 har du valgt at sælge den nyeste traktor, en sprøjte, en harve samt en såmaskine. Salget af driftsaktiverne har medført, at maskinstationsarbejdet helt er ophørt.

Efter salget af maskinerne indgik du en aftale om udleje af en del af maskinhuset til en lokal murer. Lejeaftalen var gældende i oktober, november og december, men blev herefter opsagt, idet lejeren ikke kunne komme ud af en eksisterende lejeaftale før marts 2015 – som ellers først antaget.

For så vidt angår aktiviteten med opstaldning af hestene, er det oplyst, at denne aktivitet blev påbegyndt for ca. 10 år siden. På starttidspunktet var der alene tale om udlejning af to hestebokse, hvilket senere løbende er blevet udvidet, således at der i dag er syv hestebokse samt to ponybokse.

I perioden 2010 – 2012 var fire af de i alt fem hestebokse udlejet.

På baggrund af udviklingen i virksomheden, herunder bl.a. ophøret med maskinstationsarbejdet, påbegyndte du i 2013 den seneste udvidelse af antallet af hestebokse.

Udvidelsen af antallet af hestebokse har medført, at der er skabt øget behov for opbevaring af foder i form af hø og halm m.v. til hestene, hvorfor hallen d.d. også benyttes hertil. På denne måde opnår du alt andet lige den bedst mulige udnyttelse af driftsbygningerne.

Lejeindtægterne for udlejning af hestebokse udgør 800 kr. med tillæg af moms for heste og 400 kr. med tillæg af moms for ponyer. Udlejningen omfatter benyttelse af boks og forrum – hvor hver lejer har et skab til rådighed – græsning dagligt samt halm i boks. Fra 2013 har du endvidere tilbudt mulighed for tilkøb af hø i mindre omfang, hvorfor landbrugsvirksomheden tilsvarende har haft en indtægt fra salg af afgrøder i 2013 på 3.156 kr.

På nuværende tidspunkt er alle hesteboksene (syv hestebokse og to ponybokse) udlejet til tredjemand.

Landbrugsvirksomheden har på grund af de forskellige omlægninger af driften flere gange befundet sig i en omstillingsperiode. På baggrund af virksomhedens regnskabstal for indkomstårene 2010 – 2013 samt budgettal for 2014 – og på baggrund af et skøn over de driftsmæssige afskrivninger i perioden – kan det konstateres, at virksomheden i økonomisk henseende har udviklet sig på følgende vis i perioden:

Omsætning

Omkostninger

Resultat før afskrivninger og renter

Driftsmæssige afskrivninger

Resultat efter driftsmæssige afskrivninger, men før renter

2010

96.823 kr.

-98.070 kr.

-1.247 kr.

-18.000 kr.

-19.247 kr.

2011

103.025 kr.

-136.009 kr.

-32.984 kr.

-18.000 kr.

-50.984 kr.

2012

70.930 kr.

-51.879 kr.

19.051 kr.

-18.000 kr.

1.051 kr.

2013

82.123 kr.

-31.154 kr.

50.969 kr.

-18.000 kr.

32.969 kr.

2014

115.910 kr.

-36.545 kr.

79.365 kr.

-18.000 kr.

61.365 kr.

De driftsmæssige afskrivninger er fastsat efter et skøn baseret på din revisors vurdering af driftsbygningernes og maskinernes levetid og stand. Afskrivningerne er indregnet med samlet ca. 18.000 kr. pr. år og fremkommer på følgende vis:

Værdi

Afskrivningsperiode

Årlige driftsøkonomiske afskrivninger

Ny lade (opført i 2009)

786.646 kr.

100 år

7.866 kr.

Øvrige driftsbygninger

360.000 kr.

75 år

4.800 kr.

Maskiner

80.000 kr.

15 år

5.333 kr.

Særligt i relation til den nye driftsbygning i 2009 bemærkes, at ejendommen er opført i røde mursten og med en fibercement tagdækning, hvilket er baggrunden for, at ejendommen vurderes at have en lang levetid på skønnet 100 år. De ældre driftsbygninger på ejendommen er fastsat til en samlet værdi af 360.000 kr. og med en forventet levetid på 75 år, hvilket indebærer, at de årlige afskrivninger fastsættes til 4.800 kr. Maskinparkens samlede værdi vurderes til ca. 80.000 kr. og med en forventet levetid på 15 år udgør de årlige driftsmæssige afskrivninger 5.333 kr. De samlede driftsmæssige afskrivninger udgør således ca. 18.000 kr.

Du har anført, at du har formået at vende den negative udvikling i 2012, hvor der er genereret et overskud efter driftsmæssige afskrivninger på 1.051 kr. Også i 2012 er der overskud efter driftsmæssige afskrivninger på 32.969 kr.

I relation til de regnskabsmæssige resultater er anført, at der i 2009 er afholdt en udgift på i alt 786.646 kr. til opførelse af en ny driftsbygning samt 64.991 kr. til et nyt tag og en gavl på en eksisterende driftsbygning, hvilket følgelig har påvirket virksomhedens resultater i de efterfølgende indkomstår i og med, at der er afskrevet på de pågældende bygninger.

I 2010 måtte der udføres en større reparation på den ene traktors gearkasse, hvilket medførte en ekstraordinær stor udgift på i alt ca. 40.000 kr.

I 2010/2011 mistede landbrugsvirksomheden en fast indtjening i og med, at nabogården frasolgte jorden, og at der dermed ikke længere var grundlag for udførelse af markarbejde for naboen.

Fra 2012 omfatter din landbrugsvirksomhed foruden bortforpagtning og opstaldning af heste også udlejning af et mindre areal på ca. 30 x 100 m i et hjørne af ejendommens areal. Arealet benyttes som hundetræningsbane, og du har en årlig indtjening på 2.000 kr. ekskl. moms herved.

Du har oplyst, at du selv forestår samtlige de opgaver, der er forbundet med driften af landbrugsvirksomheden. Ved indgåelse af forpagtningskontrakt med landmand [person2] med virkning ifølge kontrakten pr. 1. september 2010 aftalte parterne, at du skulle have mulighed for at afhente det halm, du havde brug for på de forpagtede arealer. Forpagteren skulle endvidere sørge for fjernelse af møddingen fra hestene, der efterfølgende skulle anvendes til spredning på markerne.

Du har efterfølgende oplyst, at der er angivet en forkert dato i forpagtningskontrakten, idet denne er indgået den 1. september 2011 med første høstår 2012 og første forfald den 1. maj 2012.

Det er endvidere oplyst, at den del af jorden, der ikke er bortforpagtet, er dette areal udlagt med græs til afgræsning og høproduktion.

Du har netop høstet 650 baller hø til 10 kr. ballen med tillæg af moms.

Sideløbende med landbruget arbejder du som fuldtidsansat på [virksomhed1] i [by1], hvor du har været ansat siden 1996. Arbejdet herved er meget selvstændigt, og du er ansat på en flekstidsordning, således at arbejdstiden primært ligger i et tidsrum fra kl. 7 til kl. 14.30 med mulighed for at tilpasse arbejdet efter landbrugsdriften. De fleksible arbejdstider gør det endvidere muligt for dig at lukke hestene ud om morgenen, inden du tager på arbejde, og ind igen om eftermiddagen.

Til støtte for påstanden har du gjort gældende, at din landbrugsvirksomhed er drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende, hvorfor der bør indrømmes fradragsret for de opståede underskud i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ligesom der bør indrømmes adgang til anvendelse af virksomhedsordningen.

Du har anført, at din landbrugsvirksomhed opfylder betingelsen om, at den er drevet ud fra en teknisk-landbrugsfaglig målestok og er forsvarlig, samt at der med driften tilsigtes et rimeligt driftsresultat.

Du opfylder de nødvendige faglige forudsætninger for at drive en landbrugsejendom af denne type.

Endvidere har du konkret tilrettelagt driften af ejendommen på en forsvarlig og sædvanlig måde for en ejendom af denne størrelse og bestræbt dig på at opnå et godt resultat.

Det er til støtte for, at virksomheden er drevet erhvervsmæssigt i skattemæssig henseende gjort gældende, at der ikke er grundlag for en antagelse om, at driften selv efter en længere årrække ikke vil kunne blive overskudsgivende.

Virksomheden har befundet sig i en omstillingsperiode efter frasalget af orden på 31,2 ha i 2006.

Det er din opfattelse, at SKAT har accepteret, at der fra 2007 er tale om en ny virksomhed. Der skal tages højde herfor ved en bedømmelse af virksomheden, der bør ske over en længere periode.

Du har henvist til Højesterets dom af 15. april 1994 (TfS 1994, 364), Landsskatterettens kendelse af 27. februar 2012 (j.nr. 10-02024), Landsskatterettens kendelse af 9. november 2012 (j.nr. 12-0191368), Landsskatterettens kendelse af 12. juni 2013 (j.nr. 12-0248758), Vestre Landsrets dom af 15. december 2010 (SKM2011.30.VLR), Østre Landsrets dom af 31. januar 1989 (TfS 1989, 159) samt Landsskatterettens kendelse af 25. oktober 2013 (j.nr. 13-0224424).

Du har gjort gældende, at intensitetskravet ikke kan anvendes i din sag til en underkendelse af landbrugets erhvervsmæssige karakter. Med en omsætning på gennemsnitligt 87.336 kr. i perioden 2009-2013 er der tale om en omsætning, der ligger væsentligt over den gennemsnitlige omsætning i Landsskatterettens kendelse af 25. oktober 2013, hvor der var tale om en gennemsnitlig omsætning på 8.100 kr., og hvor man netop ikke fra Landsskatterettens side underkendte virksomhedens erhvervsmæssige karakter ud fra en intensitetsbetragtning.

Der skal i lighed med de afgørelser, som du har nævnt, fokuseres på de forventede overskud for fremtiden og ikke de hidtil realiserede underskud.

I relation til den del af jorden, der ikke er bortforpagtet, er det oplyst, at denne del er udlagt med græs til afgræsning og høproduktion. Du har netop høstet 650 baller hø til 10 kr. ballen med tillæg af moms.

Om ”Udført arbejde” er oplyst, at denne post relaterer sig til det arbejde, som du har udført med egne maskiner for naboerne.

Tillige er oplyst, at udkast til regnskab for 2013 svarer til det endelige regnskab for dette år.

Landsskatterettens afgørelse

Underskud ved drift af en landbrugsejendom er fradragsberettiget, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvis driften af ejendommen ud fra en teknisk-landbrugsfaglig målestok kan betegnes som sædvanlig og forsvarlig samt tilsigter at opnå et rimeligt driftsresultat, jf. Højesterets dom af 15. april 1994 (offentliggjort TfS 1994, 364).

Ved bedømmelsen af om der foreligger et rimeligt driftsresultat lægges vægt på, om ejendommen - efter driftsmæssige afskrivninger - har udsigt til at give et resultat omkring 0 kr. eller blive overskudsgivende. Der skelnes herefter mellem, hvorvidt virksomheden kan betegnes som erhvervsmæssig eller ej.

Landsskatteretten finder, at din virksomhed kan anses for erhvervsmæssigt drevet. Retten har lagt vægt på, at du – uanset at du i perioden 2007 - 2012 har haft underskud af virksomheden – har haft overskud i 2013 efter driftsmæssige afskrivninger, der sædvanligvis for så vidt angår driftsbygninger beregnes med en 50-årig tidshorisont.

Retten finder herefter, da der har været udsigt til et resultat af virksomheden på mindst 0 kr., at du er berettiget til at foretage fradrag for underskud af virksomheden i indkomstårene 2010 og 2011, ligesom du er berettiget til at anvende virksomhedsordningen. Den talmæssige opgørelse vil blive foretaget af skattemyndighederne, jf. § 12, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 om forretningsorden for Landsskatteretten.