Kendelse af 10-03-2015 - indlagt i TaxCons database den 25-04-2015

Sagen drejer sig om, hvorvidt SKATs afgørelse er ugyldig på grund forældelse, herunder om betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og § 27, stk. 2 er opfyldt.

Indkomståret 2005

Skatteankenævnet har forhøjet indkomsten med

77.146 kr. vedrørende renteindtægter af formue i

Schweiz.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.


Indkomståret 2006

Skatteankenævnet har forhøjet indkomsten med

154.934 kr. vedrørende renteindtægter af formue i

Schweiz.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.


Indkomståret 2007

Skatteankenævnet har forhøjet indkomsten med

145.191 kr. vedrørende renteindtægter af formue i

Schweiz.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.


Indkomståret 2008

Skatteankenævnet har forhøjet indkomsten med

144.310 kr. vedrørende renteindtægter af formue i

Schweiz.

Landsskatteretten stadfæster skatteankenævnets afgørelse.


Faktiske oplysninger

Klageren, der er født i 1940, udrejste den 12. juni 1988 af Danmark. Klageren indrejste den 19. juni 2005 i Danmark. På et ikke nærmere oplyst tidspunkt i 2003 oprettede klageren flere konti i [finans1] Ltd. i Schweiz. Klageren havde ved sin indrejse i Danmark indestående i [finans1] Ltd, Schweiz på ca. 3 mio. kr. Beløbet indestod på én konto i schweizerfranc, én konti i svenske kroner, én konto i danske kroner og én konto i euro. I 2005 – 2009 blev der efter det oplyste ikke tilskrevet renter på kontoen i schweizerfranc og på kontoen i svenske kroner.

Klageren blev ved sin indrejse i Danmark fuldt skattepligtig til Danmark. Den 14. marts 2006 blev årsopgørelse nr. 1 for 2005 lagt i klagerens skattemappe. Årsopgørelse nr. 1 for 2005 viser skattepligtige renteindtægter på 2.552 kr. svarende til de indberettede oplysninger. Den 12. marts 2007 blev årsopgørelse nr. 1 for 2006 lagt i klagerens skattemappe. Årsopgørelsen viser skattepligtige renteindtægter på 175 kr., svarende til de indberettede oplysninger. Den 10. marts 2008 blev årsopgørelse nr. 1 for 2007 lagt i klagerens skattemappe. Årsopgørelsen viser skattepligtige renteindtægter på 430 kr. svarende til de indberettede oplysninger. Årsopgørelse nr. 1 for 2008 er lagt i skattemappen den 12. marts 2009. Årsopgørelsen viser skattepligtige renteindtægter på 1.931 kr. svarende til de indberettede oplysninger.

Følgende fremgår af årsopgørelserne for 2005 og 2006:

”Selvangivelsen skal kun indsendes, hvis De har ændringer eller tilføjelser til selvangivelsen. Efter skattekontrollovens § 16 har De pligt til inden 4 uger fra modtagelsen af denne årsopgørelse at underrette SKAT, hvis ansættelsen af Deres indkomst er for lav. Undladelse heraf kan medføre strafansvar. Fristen på 4 uger regnes dog tidligst fra udløbet af selvangivelsesfristen...”

Følgende fremgår bl.a. af orienteringsfeltet på årsopgørelsen for 2007:

”Fra og med i år får du ikke længere en selvangivelse. I stedet får du en årsopgørelse og et oplysningskort. Årsopgørelsen indeholder de oplysninger, vi har modtaget fra bl.a. arbejdsgivere og pengeinstitutter.

I TastSelv Borger på www.skat.dk har du din egen skattemappe, hvor du kan se dine personlige skattekortoplysninger.

Fristen for at selvangive oplysninger er den 1. maj 2008. På den informationsside, vi har vedlagt, kan du læse, hvordan du oplyser tallene til os.

Der kan senere ske ændringer, og du vil så modtage en ny årsopgørelse.

Efter skattekontrollovens § 16 har du pligt til inden 4 uger fra modtagelsen af denne årsopgørelse at underrette SKAT, hvis ansættelsen af din indkomst eller ejendomsværdiskat er for lav. Undladelse heraf kan medføre strafansvar. Fristen regnes dog tidligst fra udløbet af selvangivelsesfristen.”

I forbindelse med Projekt Money Transfer modtog SKAT ultimo 2011 oplysning fra [finans2] om, at der på klagerens konto i [finans2] i 2005 – 2009 var overført i alt 933.265 kr. fra bankkonti i Schweiz.

SKAT rettede ved brev af 11. januar 2012 henvendelse til klageren med anmodning om fremsendelse af oplysninger vedrørende formue og indeståender i Schweiz. Den 13. februar 2012 modtog SKAT en redegørelse samt en opgørelse over modtagne/tilskrevne renter med bilag fra klagerens repræsentant.

Ved gennemgang af den fremsendte opgørelse over modtagne renter kunne SKAT se, at der var sket sammenlægning af beløb i danske kroner og euro. De modtagne renter var f.eks. i 2005 opgjort til 36.808,14 euro. SKAT rettede derfor en fornyet henvendelse til klagerens repræsentant, som i et brev af 18. juni 2012, som SKAT modtog den 21. juni 2012, fremlagde en ny opgørelse over modtagne/tilskrevne renter og omkostninger i årene 2005 – 2010.

Ifølge repræsentantens nye opgørelse har klageren i 2005 – 2010 haft renteindtægter på:

Konto i

danske kroner

Konto i

euro

2005

30.755 kr.

6.033,07 euro

2006

11.900 kr.

18.572,64 euro

2007

11.900 kr.

17.440,38 euro

2008

19.355,00 euro

2009

19.980,00 euro

2010

13.980,00 euro

På baggrund af repræsentantens nye opgørelse og fremsendte bilag varslede SKAT den 28. juni 2009 (”agter nr. 1”) en forhøjelse af klagerens indkomst i 2005 – 2010 med ikke selvangivne renteindtægter fra konti i Schweiz på hhv. 75.713 kr., 150.433 kr., 141.830 kr., 144.310 kr., 148.771 kr. og 104.109 kr.

SKAT har ved omregningen af euro til danske kroner anvendt den årlige gennemsnitskurs fra Nationalbankens Statistikbank over historiske valutakurser.

Ved brev af 3. juli 2013 gjorde klagerens repræsentant indsigelse mod den varslede forhøjelse af indkomsten. Repræsentanten gjorde bl.a. gældende, at skatten af renteindtægten var indeholdt og afregnet til den danske stat i henhold til EU-rentebeskatningsdirektivets art. 11 og 12, hvorfor forhøjelsen af klagerens indkomst skulle nedsættes tilsvarende. I anden række gjorde repræsentanten gældende, at klageren ikke havde handlet groft uagtsomt.

SKAT bad repræsentanten om at fremsende dokumentation for betalte skatter i de omhandlede år. Den 30. august 2012 modtog SKAT dokumentation for, at klageren i 2005 – 2007 havde betalt hhv. 1.433 kr., 4.501 kr. og 3.361 kr. i skatter i Schweiz, der er modregnet i de renteindtægter, som repræsentanten oplyste, at klageren havde modtaget i 2005 – 2007.

SKAT bad om yderligere dokumentation, herunder oplysning om betalte skatter i 2008 – 2010.

Ved e-mail af 12. september 2012 oplyste repræsentanten, at klageren ikke er i besiddelse af yderligere dokumentation.

Den 19. september 2012 fremsendte SKAT en ny agterskrivelse til klageren (”agter nr. 2”), der afløste agter nr. 1 af den 28. juni 2012. I agterskrivelse nr. 2 har SKAT foreslået, at klageren indkomst i 2005 – 2010 forhøjes med ikke selvangivne renteindtægter på hhv. 77.146 kr., 154.934 kr., 145.191 kr., 144.310 kr., 148.771 kr. og 104.109 kr. I forhold til agterskrivelse nr. 1 er indkomsten i 2005 – 2007 foreslået forhøjet med yderligere renteindtægter på hhv. 1.433 kr., 4.501 kr. og 3.361 kr. svarende til den skat, som er modregnet i de oplyste renteindtægter. Den varslede forhøjelse af indkomsten i 2008 – 2010 er beløbsmæssigt uændret.

Den 18. oktober 2012 traf SKAT afgørelse ved en kendelse. Kendelsen er i overensstemmelse med agter nr. 2 af 19. september 2012.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har lagt til grund, at klageren alene har klaget over ansættelsen for 2005 – 2008. Skatteankenævnet har endvidere lagt til grund, at der er enighed om den beløbsmæssige opgørelse af de ikke selvangivne renteindtægter.

Det er oplyst, at klageren via pressen blev opmærksom på, at EU havde indgået aftale med Schweiz om, at Schweiz forpligtede sig til at indeholde kildeskat af renter på konti i Schweiz tilhørende personer, som ikke er bosat i Schweiz. Ukendskab til loven og manglende regnskabsindsigt fritager ikke en skatteyder fra at selvangive korrekt.

På baggrund af sagens oplysninger er skatteankenævnet enigt med SKAT i, at klageren handlede groft uagtsomt ved ikke at selvangive de erhvervede renteindtægter. Det er derfor med rette, at SKAT har anset skatteansættelsesfristen for suspenderet.

SKATs afgørelse af 18. oktober 2012 knytter sig til agterskrivelse nr. 2 af 19. september 2012. 3 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er derfor overholdt.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af indkomsten i 2005 – 2008 med ikke selvangivne renteindtægter skal nedsættes til 0 kr.

Klageren gik ud fra, at klagerens bank i Schweiz foretog de nødvendige indberetninger. Banken har således indeholdt skat i 2005 – 2007, og klageren har betalt fees til banken. Klagerens anbringende om, at han gik ud fra, at banken foretog indberetningen af renterne, kan derfor ikke uden videre afvises.

Da klageren flyttede til Danmark i 2005, var han 65 år gammel og meget syg af prostatakræft, som han blev opereret for. Kort tid efter sin indrejse i Danmark, fik klageren konstateret en knude sit øre, og han blev opereret i ørespytkirtelen. Senere fik klageren konstateret hudkræft. Klageren havde derfor ingen interesse for at interessere sig for sin økonomi.

Den første agterskrivelse er sendt den 28. juni 2012. Den anden agterskrivelse er sendt den 19. september 2012. SKAT afgørelse blev truffet den 18. oktober 2012. SKATs afgørelse er truffet mere end tre måneder efter den første agterskrivelse, og tre måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er derfor ikke overholdt. Tre måneders fristen kan kun forlænges, hvis den skattepligtige anmoder herom. Klageren har ikke anmodet om en udskydelse af fristen. Det er fastslået af Landsskatteretten i en afgørelse, som er offentliggjort i SKM2002.584 LSR.

I SKM2007.50 ØL fandt landsretten, at den skattepligtige havde bedt om udsættelse af ansættelsesfristen til den 20. august 2000. SKATs afgørelse af 23. august 2000 var derfor ugyldig.

I SKM2010.131 ØL var omstændighederne anderledes, idet skatteyderens advokat havde bedt om et møde efter fristens udløb.

Såfremt første agterskrivelse er annulleret, er 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, ikke overholdt. Det skyldes, at SKAT allerede den 10. februar 2012 modtog kontoudskrifterne. Selv om det ikke fremgår af kontoudskrifterne, at de tilskrevne renter er efter skat, burde SKAT havde været opmærksom på, at der var tale om nettobeløb. I SKM2014.683 VL, fandt retten, at 6 måneders fristen ikke var begyndt at løbe forinden gennemførelse af politiafhøring. Repræsentantens brev af 10. februar 2012 kan sidestilles med en politiafhøring, idet alle oplysninger loyalt blev lagt frem.

Landsskatterettens afgørelse

ToldSkat kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomstskat foretages eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

En ansættelse kan kun foretages i det i stk. 1, nr. 5, nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Det er ubestridt, at klageren i de omhandlede år var fuldt skattepligtig til Danmark, og at Danmark efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten har beskatningsretten til de oppebårne renteindtægter fra Schweiz. Det er ikke godtgjort, at klageren har indgået en aftale med [finans1] Ltd om, at banken skulle indberette renteindtægterne til Danmark.

Schweiz har ikke foretaget og har ikke været forpligtet til at foretage indberetning af renteindtægterne til Danmark. Årsopgørelse nr. 1 for 2005 – 2008 er udskrevet på baggrund af de oplysninger om klagerens indkomst, som SKAT havde. Årsopgørelserne viste en skattepligtig indkomst, der var for lav, idet klagerens renteindtægter fra Schweiz ikke var medtaget på årsopgørelserne. Landsskatteretten er enig med skatteankenævnet i, at klageren ved den manglende selvangivelse af renteindtægterne groft uagtsomt bevirkede, at SKAT foretog en ansættelse af klagerens indkomst på et urigtigt og ufuldstændigt grundlag.

SKATs opgørelse af de skattepligtige renteindtægter i agterskrivelse nr. 1 er foretaget på grundlag af repræsentantens opgørelse og de fremsendte kontoudtog. Efter fremsendelse af agterskrivelse nr. 1 den 28. juni 2012 fremkom der oplysninger om, at de oplyste renteindtægter var efter modregning af kildeskat.

Reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., begyndte først at løbe fra det tidspunkt, hvor SKAT havde tilstrækkelige oplysninger til at varsle en korrekt opgørelse af indkomsten. 6 måneders fristen begyndte derfor først at løbe fra den 30. august 2012. Agterskrivelse nr. 2, der afløste agterskrivelse nr. 1, er dateret den 19. september, og kendelsen er dateret den 18. oktober 2012. SKATs varsling om ændring af skatteansættelsen er derfor varslet og gennemført indenfor fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster derfor skatteankenævnets afgørelse.