Kendelse af 01-06-2015 - indlagt i TaxCons database den 25-07-2015

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2010

Dobbelt husførelse

0

15.300

0

2011

Befordringsfradrag

64.051

?

64.051

Rejsefradrag/dobbelt husførelse

0

15.300

0

Faktiske oplysninger

Klageren har siden 1. januar 2010 været ansat hos [virksomhed1] ApS som cateringschef. Ifølge kontrakten er der ikke aftalt nogen prøvetid. Ved protokollat af den 1. april 2011ændres arbejdsgiveren til [virksomhed1], [kommune], uden, at der i øvrigt ændres i ansættelseskontrakten.

Klageren har i perioden haft bopæl på [ø1].

Klageren har oplyst, at han i 2011 har kørt 65 gange frem og tilbage mellem sin sædvanlige bopæl og arbejdspladsen.

SKATs afgørelse

SKAT har ansat befordringsfradraget for 2010 til 94.061 kr. og for 2011 til 64.051 kr. For 2011 har SKAT nægtet fradrag for udgifter til kost og logi, som var selvangivet med 114.100 kr.

SKAT har begrundet ansættelsen således:

SKAT har endelig nægtet, at der kan anerkendes fradrag for dobbelt husførelse for 2010 og 2011.

Befordring mellem hjem og arbejde

Befordring i 2010 efter Ligningslovens § 9C er beregnet således:

Iflg. dine oplysninger har du kørt frem og tilbage 2 gange pr. uge i 46 uger og at du har beregnet turen tur/retur til 390 km Prisen for transport med [færgen] er baseret på priser fra internettet gældende fra 7. januar 2013: 10-turskort 2071, dvs. 207 k. pr. tur. Pris for transport med [ø1]- færgen er if. dine op1ysning 120 kr. pr. vej.

(46 uger x 2 ture) x (390-24) x 1,90 kr. 63.977 kr.

Færge [ø1] 92 x 120 kr. 11.040 kr.

Færge [ø2] 92 x 207 kr. 19.044 kr.

Beregnet befordringsfradrag 2010 94.061 kr.

Befordring i 2011 efter Ligningslovens § 9C er beregnet således:

Iflg. dine oplysninger har du kørt frem og tilbage 65 gange i året, og at du har beregnet turen tur/retur til 390 km. Du har oplyst, at fra marts 2011 betaler din arbejdsgiver færgetransporten til [ø2]. Vi har derfor skønnet, at du i de første måneder selv har betalt 10 ture, svarende til prisen for et 10-turskort. Pris for transport med [ø1]færgen er if. dine oplysninger 120 kr. pr. vej.

65 x (3 90-24) x 2,00 kr. 47.580 kr.

Færge [ø1] 120 x 120 kr. 14.400 kr.

Færge [ø2] 10 x 207 kr. (skøn) 2.071 kr.

Beregnet befordringsfradrag 2010 64.051 kr.

Dobbelt husførelse/rejsereglerne

Efter Ligningslovens § 9A kan en borger, under visse betingelser, på sin selvangivelse fradrage udgiften til kost og logi. B1.a skal der være tale om et job med midlertidig ansættelse, og borgeren skal være afskåret fra at overnatte på sin sædvanlige bopæl.

Iflg. Juridisk vejledning afsnit C.A.7.4 er betingelsen for fradrag for dobbelt husførelse, at det skal være begrundet i bl.a. midlertidig ansættelse. Den midlertidige ansættelse skal være aftalt eller stå klart allerede ved ansættelsesforholdets begyndelse. Det er ikke nok, at du anser stillingen som værende midlertidig, også din arbejdsgiver skal anse stillingen som midlertidig.

Se også SKM 2008.853 hvor det præciseres, at der er tale om midlertidig ansættelse, hvis det klart fremgår af ansættelseskontrakten, at der er tale om en tidsbegrænset ansættelse. Forlængelse af denne tidsbegrænsede ansættelse anses derimod ikke for at være midlertidig. Er der i kontrakten en generel mulighed for forlængelse af ansættelsesforholdet, opfylder du ikke betingelsen om et midlertidigt arbejdsforhold.

Din ansættelseskontrakt af 1. januar 2010 hos [ø2] Færgerne indeholder ingen prøvetid og ingen tidsbegrænsning. Tillægget/protokollatet af 27. april 2011 ændrer din arbejdsgiver fra et CVR-nr. til et andet. Af protokollatet fremgår det, at alle andre forhold i kontrakten er uændret.

Vi anser derfor din ansættelse hos [ø2] Færgerne som en fast stilling med et fast arbejdssted.

Vi kan derfor ikke godkende det selvangivne fradrag for kost og logi i 2011.

SKAT har til klagen udtalt:

”Revisor har i sin klage til LSR påpeget, at der i 2011 er godkendt fradrag for befordring hjem til arbejde med 65 dage, hvor han mener at der skal være 92 ture/gange. Iflg. Afgørelsen er der tale om beregning af kørselsfradrag for 92 ture/gange tur-retur (se mail af 25/2 2011) i 2010, og 130 ture/gange tur-retur i 2011 (se brev modtaget den 27/2 2013). Der er altså godkendt befordring i 2011 flere ture/gange, end han i sin klage til LSR har bedt om.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om fradrag for dobbelt husførelse og større befordringsfradrag for 2011.

Til støtte for påstanden har repræsentanten fremført:

”Vor klage vedrører manglende fradrag for dobbelt husførelse samt at befordringsfradraget er reduceret til kr. 64.051. Der er tale om 65 rejser til [ø2], hvor der er tale om 92 dage - gange frem og tilbage.

Som grund for vor påklage skal vi anføre, at vor klient af erhvervsmæssige årsager har udgifter til dobbelt husførelse.

Vor klient har påtaget sig en ansættelse på [ø2] med en afstand på 195 km fra sin bopæl og med 2 færgeoverfarter, hvilket giver en samlet rejsetid fra hjemmet til arbejdspladsen på minimum 4 timer og 45 minutter.

Efter vor opfattelse kan vor klient opnå fradrag for dobbelt husførelse med kr. 400 pr. uge pga. afstanden mellem bopælen på [ø1] og arbejdspladsen på [ø2].

Desuden er det i bestemmelserne omkring dobbelt husførelse anført, at fradraget ophører efter 2 år ved fortsat ansættelse i det samme job.

Der er i sagens natur tale om en midlertidig ansættelse, når der er tale om en afstand på 195 km fra hjemmet til arbejdspladsen, som er forbundet med en rejsetid på ca. 5 timer.

Fradraget vil udgøre kr. 20.800 pr. år reduceret med minimumsgrænsen på kr. 5.500.

Der er tale om en betydelig merudgift ved at opretholde bopæl på [ø2]. En samlet udgift på mere end kr. 8.000 pr. måned uden fradrag.

Med hensyn til befordringsfradraget er der i 2011 tale om 92 rejser fra [ø1] til [ø2] og retur og ikke blot 65 dage. Dette forhold er uændret for indkomståret 2010.”

Landsskatterettens afgørelse

SKAT har for 2010 godkendt befordringsfradrag for 92 dage tur-retur, og for 2011 godkendt fradrag for befordring for 65 tur-returrejser (130 enkelture) mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Klagerens repræsentant har i klagen påstået, at der skal godkendes fradrag for 65 rejser, hvor der er tale om 92 dage – gange frem og tilbage.

Klageren har i alt fået fradrag for 130 enkeltrejser og det fremgår ikke klart af klagen, hvad klagerens påstand er.

På det foreliggende grundlag stadfæstes ansættelsen således.

Fradrag for dobbelt husførelse kan foretages efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og ligningslovens § 9, stk. 1. Derudover er der fastsat regler for rejseudgifter i ligningslovens § 9A.

Både fradrag for dobbelt husførelse efter ligningslovens § 9 og fradrag for rejseudgifter efter ligningslovens § 9A forudsætter, at der er tale om et midlertidigt arbejdssted. Reglerne for fradrag for dobbelt husførelse er beskrevet i Den juridiske vejledning afsn. C.A.7.4. Her fremgår bl.a., at ” Er arbejdet permanent, er den dobbelte husførelse ikke midlertidig, og den dobbelte husførelse bliver derfor anset for at være begrundet i private - og ikke erhvervsmæssige - årsager.” Denne praksis er

bl.a. fastslået af Højesteret i dom 8. september 2003 (SKM2003.386) og af Vestre Landsret i dom af 21. december 1995 (Tfs 1996.84). I dommen fra Vestre Landsret blev fradrag godkendt for de første 3 måneder svarende til prøvetiden, hvorefter der var tale om fastansættelse uden ret til fradrag for dobbelt husførelse. Der kan videre henvises til landsskatterettens afgørelse i SKM2003.453, hvor en sygeplejerske, som boede på en Ø, alene fik rejsefradrag i prøvetiden, hvorefter ansættelsen ansås for fast.

Klageren har været ansat i en fast stilling og der er i ansættelseskontrakten ikke aftalt nogen prøvetid. Det forhold, at driften overgår til anden virksomhedsform ændrer ikke herved, da det fremgår, at ansættelseskontrakten fortsætter på uændrede vilkår. De i kontrakten aftalte opsigelsesvarsler kan ikke sidestilles med, at ansættelsen er midlertidig, hvorved bemærkes, at der fra lønmodtagerside normalt er et kortvarigt opsigelsesvarsel, jf. funktionærlovens regler.

Retten stadfæster således ansættelserne.