Kendelse af 06-10-2016 - indlagt i TaxCons database den 12-11-2016

SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomståret 2009.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren har for indkomståret 2009 selvangivet et overskud af virksomhed med 147.543 kr. vedrørende virksomheden [virksomhed1] v/klageren. Klageren har herudover drevet en grøntvirksomhed. Ved et besøg i klagerens grøntvirksomhed konstaterede SKAT, at der ikke var selvangivet resultat af denne virksomhed, og SKAT fastsatte herefter resultatet skønsmæssigt, hvilket blev meddelt klageren i en afgørelse dateret den 18-07-2011.

Klagerens repræsentant anmodede den 30-04-2013 om genoptagelse af SKATs ansættelse.

SKAT har ikke genoptaget ansættelsen af 18-07-2011, hvilket er meddelt klageren i en afgørelse af 02-10-2013.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Der er ikke modtaget oplysninger, der dokumenterer det faktiske realiserede overskud ved klagerens frugt- og grøntbod, og heller ikke dokumentation eller oplysninger, der sandsynliggør, at det af SKAT tidligere udøvede skøn er åbenlyst forkert.

Anmodningen om genoptagelse er modtaget indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 26, og betingelserne for genoptagelse fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klageren har anfægtet det tidligere udøvede skøn, idet han har oplyst, at skønnet over omsætning, avance og antal åbningsdage er åbenlyst forkert og hviler på forkerte oplysninger. Hans revisor har anført, at der ikke er taget hensyn til, at virksomheden lukkede den 17-06-2009.

Virksomheden har ifølge klagerens revisor under ingen omstændigheder haft åbent så mange dage, som SKAT har anslået.

SKATs forslag er dateret i indkomståret 2011, hvilket er næsten 2 år efter SKATs besøg i virksomheden. SKAT har skønnet, at der har været 20 åbningsdage i indkomståret 2009 på baggrund af, at SKAT havde observationer om, at boden havde været åben i minimum 2-3 uger forud for SKATs besøg.

Klagerens revisor har ikke vedlagt oplysninger eller materiale om de faktiske antal åbningsdage, indtægtsbilag eller andet materiale om realiseret omsætning, dokumentation for vareforbrug m.v., eller andre oplysninger, der kan dokumentere det faktiske realiserede resultat.

SKAT har i forbindelse med den oprindelige sagsbehandling anmodet klageren om at indsende materiale vedrørende virksomheden, hvilket ikke er imødekommet.

Efter indsendelse af anmodningen om genoptagelse i nærværende sag har klagerens revisor aftalt med SKAT, at der vil blive indsendt materiale i form af købsbilag, kassekladder, kasseoptællinger, som kan dokumentere, at det udøvede skøn er forkert. Der er dog ikke indsendt noget materiale.

Da der således ikke er tilført nye faktuelle oplysninger, er det ikke muligt at imødekomme klagerens anmodning om genoptagelse.

SKAT har herudover i en udtalelse til Skatteankestyrelsen anført følgende:

”Den trufne afgørelse af 2/10-2013 omhandler alene afvisning af genoptagelse af det tidligere skøn.

Der er ikke i den aktuelle afgørelse taget stilling til skønnets størrelse idet der ikke af skatteyder eller hans revisor tidligere er fremlagt faktuelle oplysninger, om på hvilket eller hvilke punkter skønnet var forkert, udover det i brev fra i forbindelse med anmodningen, er anført

at det er åbenlyst forkert”,

og der i revisors breve henvises til SKATS afgørelse om skøn, der er fastsat den 14. juni 2009,hvilket ikke er korrekt idet der for 2009 er foretaget skøn ved forslag til ændring af skatteansættelsen, dateret 14. juni 2011.(afgørelse sendt 18/7 2011)

Der er derfor som anført af revisor ikke tale om at skønnet er udøvet forud for lukning af virksomheden.

I forbindelse med den aktuelle behandling er skatteyder og revisor gentagne gange anmodet om at indsende supplerende oplysninger (kopi af materiale indkaldelser er vedlagt)

Den aktuelle sag om genoptagelse er baseret på tidligere skønsmæssig ansættelse, der for overskuelighedens skyld også vedlægges.

Ved modtagelse af klagen fremgår det, at der nu af revisor er foreslået et nyt skøn på 7.000 kr. SKAT har ikke taget stilling til denne oplysning, idet den ikke var fremlagt forud for afgørelsen.

Det skal dog bemærkes at revisor i sin klage anfører.”..SKAT har taget udgangspunkt i at boden var åben i hele juni” og oplyser herefter at boden lukkede 17. juni 2009.

SKAT skal hertil bemærke at det fremgår af tidligere korrespondance at SKAT er bekendt med at boden stort set ikke var åben efter SKATs besøg den 16. juni 2009.

Dette fremgår også af afgørelsen agf 2/10-2013, såvel som af den oprindelige afgørelse af 18/7-2011.

[virksomhed2] der som før nævnt er taget udgangspunkt i at virksomheden havde en meget kort levetid.

I klagen henviser revisor til at at der i SKATS afgørelse fremgår ”det er åbenlyst at der ikke er taget stilling til efterfølgende lukning” hvilket revisor anser for del af begrundelsen for at skønnet skal bortfalde.

Hertil skal SKAT bemærke at den passus ikke indgår som en del af SKATs begrundelse, men alene er anført som citering af revisors tidligere oplysninger / breve.

SKAT har gentagne gange både i den aktuelle sag og i den oprindelige sag opfordret skatteyder til at fremlægge konkrete oplysninger om den reelle omsætning og omkostninger forbundet hermed, samt henledt opmærksomheden på at der ikke var modtaget oplysninger herom.

Der har ikke tidligere været fremlagt beløbsmæssig opstilling eller ydereligere oplysninger, der kunne sandsynliggøre at oprindelig sagsbehandlers skøn var forkert.

SKAT har derfor ikke forud for afgørelsen af 2. oktober 2013 haft mulighed for at indgå i en materiel bedømmelse af skatteydres anmodning.

Skatteyder har bevisbyrden for at det udøvede skøn ikke er korrekt. Bevisbyrden har ikke tidligere været forsøgt løftet.

I klagen er det anført at da virksomheden var af beskedent omfang var der ikke pligt til at lade sig momsregistrere.

SKAT skal i den forbindelse oplyse at skatteyder i indkomståret var indehaver af aktivt cvr nummer [...1] – [virksomhed1] hvor branchekoden var Tøjforretninger, herudover har skatteyder jvf oplysning fra CVR registeret været interessent i [...] – [virksomhed3] I/S – cvr nr. ophørt marts 2009.

Af regnskabstallene på selvangivelsen for 2009, fremgår at skatteyder har oplyst omsætningen til at udgøre 703.340 kr.

Se også vedlagte udskrift af R75.

Da skatteyders virksomheder samlet under ét genererede omsætning langt over 50.000 kr. er der i skønnet taget hensyn til moms.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at SKAT skal genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2009.

Resultatet for salg i boden vedrørende frugt og grønt skal nedsættes til følgende:

Tekst

Beløb

Varesalg, 10 dage a 2.000 kr.

20.000 kr.

Varekøb

-10.000 kr.

Varespild

-3.000 kr.

Overskud

7.000 kr.

Klageren havde i indkomståret 2009 en bod, hvorfra han solgte frugt og grønt. Boden blev lukket efter kort tid, hvorfor omsætningen har været minimal. Klageren købte sine varer, herunder jordbær, kartofler og ærter fra en gård, og han har videresolgt disse produkter gennem boden med frugt og grønt.

Boden blev lukket allerede den 17. juni 2009, og har derfor alene været åben i en meget kort periode. SKATs skønsmæssige ansættelse er baseret på et forslag af den 14. juni 2009.

Det følger af skatteforvaltningsloven, at der ikke foreligger særlige krav til en anmodning om genoptagelse og at udelukkende helt ubegrundede anmodninger kan afvises af SKAT. Det fremgår af SKATs afgørelse, at SKAT er bekendt med, at virksomheden stort set ikke var åben, ligesom det fremgår, at: ”Det er åbenlyst, at der ikke er taget stilling til efterfølgende lukning”.

Det af skattemyndigheden fastsatte skøn er ikke korrekt, hvorfor klagerens skatteansættelse ikke skal forhøjes som anført af SKAT. Dette følger allerede af, at der i skønnet ikke er taget højde for, at boden lukkede allerede den 17. juni 2009.

SKAT har opgjort den skattepligtige indkomst således:

Tekst

Beløb

Varesalg, 20 dage a 3.000 kr.

60.000 kr.

Varekøb, 50 pct.

-30.000 kr.

Overskud inkl. moms

30.000 kr.

Moms

-6.000 kr.

Overskud af virksomhed

24.000 kr.

Den pågældende ansættelse foretaget af SKAT er baseret på et skøn over virksomhedens daglige omsætning, antallet af åbne dage og avancen på frugt og grønt. Da SKAT har foretaget den skønsmæssige ansættelse for hele juni i 2009 er der ikke taget højde for, at virksomheden lukkede den 17. juni 2009, og i sagens natur heller ikke var åben efter denne dato.

SKAT har taget udgangspunkt i, at boden var åben i hele juni, hvilket ikke var tilfældet, da klageren valgte at lukke boden efter at han blev informeret om, at SKAT havde været forbi. Dette faktum medfører, at det skøn, der blev ansat af SKAT, skal tilpasses, så det stemmer overens med det faktum, at boden lukkede den 17. juni 2009. Overskuddet skal beregnes ud fra et grundlag baseret på, at boden var åben i en halv måned, hvorfor antallet af åbningsdage alene er 10 dage.

Det er ligeledes ikke angivet af SKAT, hvorledes avancen på 50 pct. på frugt og grønt fremkommer. Avancen på frugt og grønt er i gennemsnit nærmere 35-40 pct., ligesom spildprocenten på hurtigt fordærvelige varer er større end for langtidsholdbare produkter, hvilket heller ikke er blevet inddraget i SKATs betragtning. Spildet øges i nærværende sag, hvor salget sker fra en bod, og hvor varerne derfor ikke kan opbevares lige så køligt som tilfældet er i f.eks. et supermarked, hvilket alt andet lige øger spildprocenten.

Omsætningen ved salg af frugt fra en bod er særligt afhængig af de ydre omstændigheder. På denne baggrund har vejret en stor betydning for omsætningens størrelse, idet dårligt vejr har en negativ effekt på antallet af kunder. Der er en direkte sammenhæng mellem kunder og salget af frugt og grønt til disse. Omsætningen på en god dag, med godt vejr, ville kunne være op til omkring 3.000 kr., men dette var langt fra tilfældet for hver dag, hvor omsætningen varierede fra 1.000 kr. og op til 3.000 kr.

Det følger af momsloven, at en person, der sælger varer og tjenesteydelser, er forpligtet til at lade sig momsregistrere, såfremt denne omsætter for mere end 50.000 kr. før moms. Da klagerens omsætning er mindre end 50.000 kr., har han derfor ikke pligt til at lade sig momsregistrere.

Det af SKAT skønsmæssigt opgjorte resultat for virksomheden er ikke retvisende, og klagerens skatteansættelse er derfor ikke korrekt, idet den hviler på et forkert grundlag. Der skal derfor ske genoptagelse af skatteansættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klageren har ikke indsendt regnskabsmateriale i form af købsbilag, kassekladder, kasseoptællinger eller andet, som kan dokumentere, at det udøvede skøn er forkert.

Da der ikke er tilført nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, imødekommes klagerens anmodning om genoptagelse ikke.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.