Kendelse af 09-07-2014 - indlagt i TaxCons database den 09-08-2014

Talmæssig opgørelse

SKAT har ansat saldoen på driftsmidler ved

indkomstårets begyndelse til 1.045.578.665 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse i overens-

stemmelse med Landsskatterettens afgørelse af dags dato.


Den beløbsmæssige opgørelse af saldoen ved indkomstårets

begyndelse overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4,

i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 af forretningsorden

for Landsskatteretten til SKAT.


SKAT har nedsat tilgangen på konto for driftsmidler med

231.957.719 kr. fra selvangivet 371.804.849 kr. til 139.847.130 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet Landsskatteretten

godkender, at nærmere opregnede aktiver i overensstemmelse med

Landsskatterettens afgørelse af dagsdato i sag anses

som driftsmidler.


Den beløbsmæssige opgørelse af saldoen ved indkomstårets

begyndelse overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4,

i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 af forretningsorden

for Landsskatteretten til SKAT.


SKAT har ansat saldoen på infrastrukturanlægsaktiver ved

indkomstårets begyndelse til 1.585.618.142 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse i overens-

stemmelse med Landsskatterettens afgørelse af dags dato

i sag.


Den beløbsmæssige opgørelse af saldoen ved indkomstårets

begyndelse overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4,

i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 af forretningsorden

for Landsskatteretten til SKAT.


SKAT har forhøjet tilgangen på konto for infrastrukturanlægsaktiver

med 231.957.719 kr.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse, idet Landsskatteretten

godkender, at nærmere opregnede aktiver i overensstemmelse med

Landsskatterettens afgørelse af dagsdato i sag nr. 13-0078694 anses

som driftsmidler.


Den beløbsmæssige opgørelse af saldoen ved indkomstårets

begyndelse overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4,

i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 af forretningsorden

for Landsskatteretten til SKAT.


SKAT har forhøjet selskabets indkomst med 231.073.858 kr. *

som følge af ændring af afskrivningsgrundlaget og afskrivninger.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse som konsekvens af, at Landsskatte-

Retten har ændret SKATs opgørelse af afskrivningsgrundlaget for driftsmidler og

infrastrukturanlægsaktiver.


Den beløbsmæssige opgørelse af afskrivningerne og indkomsten

overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4,i bekendtgørelse nr.

1428 af 13. december 2013 af forretningsorden for Landsskatteretten

til SKAT.


*Efter SKAT fremsende forslag til afgørelse bad selskabet om at foretage efterfølgende afskrivninger på infrastrukturanlægsaktiver på 75.078.835 kr., hvorefter den varslede forhøjelse af indkomsten blev nedsat til 155.995.023 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] A/S, tidligere [virksomhed2] A/S, driver virksomhed med salg af mobiltelefoni, fastnettelefoni og internet/bredbåndsløsninger. De primære forretningsområder er bredbåndsprodukter baseret på DSL- og fiberteknologi, hjemmearbejds- og bruttolønskoncepter, sikkerheds- og WAN-løsninger samt telefoni. [virksomhed1] A/S´s mobilaktivitet er baseret på GSM og UTMS, også kaldet 3 G. 3 G teknologien udgør [virksomhed1] A/S´s mobilnetværk, som transporterer forskellige former for tale og datatrafik.

Selskabet er stiftet den 1. august 1996. Med virkning fra 1. januar 2008 fusionerede [virksomhed2] A/S med søsterselskaberne [virksomhed3] A/S, [virksomhed4] A/S og [virksomhed5] A/S med [virksomhed2] A/S som det forsættende selskab. Selskaberne har kalenderårsregnskab.

Ved § 2, nr. 1 i lov nr. 540 af 6. juni 2007 om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre skattelove blev 5 C indsat i afskrivningsloven. Ifølge § 5 C, stk. 2, nr. 2, afskrives infrastrukturanlæg til transmission af radio-, tv- og telekommunikation på en særskilt konto. Af bestemmelsens stk. 3 fremgår, at bestemmelsen om afskrivning som infrastrukturanlæg på en særskilt konto ikke gælder for aktiver, der afskrives efter afskrivningslovens kap. 3 om bygninger, installationer m.v. samt for den del af anlæggene, som udgøres af edb-software og edb-hardware. Af § 14, stk. 5 fremgår, at ændringslovens § 5, nr. 2 har virkning for indkomståret 2008, og at afskrivningssaldi ved begyndelsen af indkomståret 2008 fordeles forholdsmæssigt på saldiene efter afskrivningslovens § 5 (om driftsmidler, der udelukkende anvendes erhvervsmæssigt) og § 5 C, stk. 1 og 2, efter den regnskabsmæssige værdi af aktiverne ved begyndelsen af indkomståret.

Med virkning fra 1. januar 2008 opdelte [virksomhed2] A/S den selvangivne skattemæssige driftsmiddelsaldo i infrastrukturanlæg og øvrige anlæg.

Ved en afgørelse af 29. november 2012 ændrede SKAT selskabets fordeling mellem driftsmidler og infrastrukturanlægsaktiver pr. 1. januar 2008, ligesom SKAT ændrede selskabets fordeling af årets køb på driftsmidler og infrastrukturanlægsaktiver.

Uenigheden mellem selskabet og SKAT vedrører aktiver, som selskabet har bogført på følgende komponentkoder:

Komponent B01: GSM Antenna Systems

Komponent B02: GSM Radio Equipments (BST)

Komponent B11: UMTS Antenna Systems

Komponent B12: Node 12

Komponent D01: Microwaves

Komponent D41: WDM Equipment

Komponent R11: Power Supply Systems og komponent R31: Equipment Cooling

Landsskatteretten har i en afgørelse af dags dato givet selskabet medhold i, at nærmere opregnede aktiver ikke skal afskrives som infrastrukturanlægsaktiver.

I Landsskatterettens afgørelse af dags dato er det nærmere beskrevet, hvilke aktiver, som Landsskatteretten ikke har anset som infrastrukturanlægsaktiver.

SKATs afgørelse

SKAT har som konsekvens af SKATs afgørelse af 29. november 2012 ændret selskabets selvangivne saldo for driftsmidler og infrastrukturanlægsaktiver pr. 1. januar 2009.

SKAT har foretaget en gennemgang af de bogførte køb af driftsmidler i året. Ved gennemgangen af de bogførte køb har SKAT konstateret, at selskabet i utilstrækkeligt omfang har henført køb af driftsmidler til saldo for infrastrukturanlægsaktiver, jf. afskrivningslovens § 5 c, stk. 2, nr. 2. Flytningen af beløb fra saldo for driftsmidler til saldo for infrastrukturanlægsaktiver har fået afledt effekt på de skattemæssige afskrivninger, idet saldoen for driftsmidler kan afskrives med indtil 25 pct., og saldoen for infrastrukturanlægsaktiver kan afskrives med indtil 7 pct.

Ved nævnte afgørelse af 29. november 2012 anså SKAT aktiver bogført på komponent B01, B02, B11, B12, D01 og D41 som infrastrukturanlægsaktiver. SKAT anså en forholdsmæssig del af aktiverne, bogført på komponent R11 og R31 som infrastrukturanlægsaktiver.

Der er i 2009 er købt aktiver, som er bogført på de omhandlede komponentkoder, og som selskabet har anset som driftsmidler. SKAT har anset de købte aktiver som infrastrukturanlægsaktiver.

Selskabet har ikke oplyst, hvilke beløb angående strømforsyning og køling, der direkte eller skønsmæssigt kan henføres til infrastrukturanlægget. SKAT har derfor foretaget en skønsmæssig opgørelse af beløbet. Den skønsmæssige opgørelse er foretaget på grundlag af tilgangen af strømforsyning og køling i forholdet mellem tilgang af andet udstyr af infrastrukturanlæg, som skønnes understøttet af strømforsyning og køling.

SKAT henviser til bilag, side 1 og 2 til SKATs afgørelse.

Selskabets opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at selskabets opgørelse af de afskrivningsberettigede saldi for driftsmidler og infrastrukturanlægsaktiver pr. 1. januar 2009 godkendes, ligesom selskabets fordeling af køb i året på konto for driftsmidler og infrastrukturanlægsaktiver godkendes. Som følge heraf er der nedlagt påstand om, at den selvangivne indkomst efter skattemæssige afskrivninger godkendes.

Til støtte for selskabets påstand har selskabet gjort de samme anbringender gældende, som selskabet gjorde gældende i klagen til Landsskatteretten vedrørende klage over SKATs ansættelse af selskabets indkomst i indkomståret 2008.

Landsskatterettens afgørelse

Det fremgår af § 5, stk. 1 i lovbekendtgørelse nr. 1191 af 11. oktober 2007 om skattemæssige afskrivninger (afskrivningsloven), at driftsmidler og skibe, som en skattepligtig udelukkende benytter erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet saldo for den enkelte virksomhed, jf. dog § 5 B.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5, stk. 2 og 3, at der kan afskrives med 25 pct. af den afskrivningsberettigede saldoværdi ultimo året. Denne værdi opgøres som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der er anskaffet i indkomståret, og med fradrag af salgssummen for driftsmidler og skibe, der er solgt og leveret i indkomstårets løb.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 A, at har en skattepligtig solgt et driftsmiddel eller et skib til et beløb, der er mindre end anskaffelsessummen med fradrag af samtlige foretagne afskrivninger, kan tabet fradrages i det indkomstår, hvori driftsmidlet eller skibet er solgt.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 C, stk. 2, nr. 2, at anlæg til transmission af radio-, tv- og telekommunikation skal afskrives på en særskilt saldo.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 C, stk. 3, 1. pkt., at stk. 2 ikke gælder for aktiver, i det omfang disse afskrives efter kapitel 3.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 C, stk. 2, 2. pkt., at stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på den del af anlæggene m.v., som udgøres af edb-software og edb-hardware.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 C, stk. 4, 3. og 4. pkt., at afskrivning på aktiver omfattet af stk. 2 højst kan udgøre 7 pct. af den afskrivningsberettigede saldoværdi.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5 C, stk. 4, sidste pkt., at reglerne for driftsmidler omfattet af § 5, bortset fra § 5, stk. 4-6, og § 6 finder tilsvarende anvendelse.

Det fremgår af afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2, at driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb på 12.300 kr. (2010-niveau) eller derunder kan straksafskrives. Aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver, der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger grundbeløbet. Forbedringsudgifter sidestilles med udgifter til anskaffelse af aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver.

Det fremgår af afskrivningslovens § 5, stk. 1, nr. 4, at udgifter til edb-software kan straksafskrives.

Det fremgår af lovforarbejderne til de nævnte ændringer af afskrivningsloven, at der ikke var overensstemmelse mellem de teknisk økonomiske levetider for et aktiv og afskrivningssatserne efter afskrivningsloven. Efter afskrivningslovens § 5 kan der afskrives med 25 pct. af driftsmiddelsaldoen, uanset aktivets teknisk økonomiske levetid er kortere eller længere.

Ved lov nr. 540 af 6. juni 2007 blev visse aktiver, herunder anlæg til transmission af telekommunikation, undtaget fra de for driftsmidler gældende regler ud fra en betragtning om, at de pågældende aktiver havde en længere teknisk økonomisk levetid end driftsmidler i almindelighed.

Dersom et aktiv er omfattet af afskrivningslovens § 5 C, er det uden betydning, om aktivet faktisk har en teknisk økonomisk levetid, der er kortere eller længere end den forudsatte med en 7 pct. årlig saldoafskrivning.

[virksomhed1] A/S driver telekommunikationsvirksomhed. [virksomhed1] A/S´s teleanlæg består ifølge selskabets egen beskrivelse af en række indbyrdes forbundne og afhængige dele, herunder navnlig ledninger/kabler, centraler/knudepunkter og teknologier. [virksomhed1] A/S´s anlæg til transmission af telekommunikation skal afgrænses i forhold til almindelige driftsmidler, der fortsat skal afskrives efter afskrivningslovens § 5. Endvidere skal den del af transmissionsanlægget, der består af edb-software og -hardware udskilles, idet disse aktiver fortsat kan afskrives efter afskrivningslovens § 5.

Landsskatteretten er enig med SKAT i, at det forhold, at der indgår edb i et aktiv, der anvendes til telekommunikation, ikke gør aktivet til et driftsmiddel, der ikke er omfattet af afskrivningslovens § 5 C, stk. 2, nr. 2. Ved stillingtagen til, om et telekommunikationsaktiv er omfattet af afskrivningslovens § 5 C, stk. 3, kan det indgå, om aktivets primære funktion er at foretage en elektronisk databehandling, eller om aktivets primære funktion er at sende og modtage tale eller data.

På baggrund af selskabets beskrivelse af de bestridte aktiver, er Landsskatteretten enig med selskabet i, at aktiverne bogført på komponent B01, B02, B11 og B12 er omfattet af afskrivningslovens § 5 C, stk. 3, og Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse vedrørende de nævnte aktiver. Der er lagt vægt på, at aktiverne GSM, UMTS og node B har karakter af edb-hardware, og formålet er at foretage en eller anden form for elektronisk behandling af tale eller data i forbindelse med transmissionen.

Med hensyn til komponent D01: Microwawes lægger Landsskatteretten til grund, at aktiverne har til formål at sende og modtage radiobølger. Landsskatteretten er enig med SKAT i, at der er tale om transmissionsudstyr. Landsskatteretten finder ikke grundlag for at kvalificere dette udstyr som edb-hardware, idet der ikke ved selve transmissionen af radiobølger sker en elektronisk behandling af tale eller data. Landsskatteretten finder heller ikke, at udstyret kan kvalificeres som driftsmidler, der kan afskrives efter afskrivningslovens § 5, idet aktiverne ikke er mobile, og aktiverne i øvrigt indgår i transmissionsanlægget. Landsskatteretten stadfæster derfor SKATs afgørelse vedrørende den skattemæssige kvalificering af aktiverne, bogført på komponent D01.

SKAT har i forbindelse med ligningen af selskabets selvangivelse i 2008 godkendt, at den væsentligste del af aktiverne, bogført på komponent D41, er edb-hardware. Uenigheden mellem selskabet og SKAT vedrørte alene konkrete aktiver til en samlet værdi på 4.580.460 kr., som blev gennemgået under sagens behandling hos SKAT. Ifølge selskabets egen beskrivelse er der tale om passivt udstyr. Landsskatteretten har i en afgørelse af dag dato (sag nr. 13-0078694) ikke fundet grundlag for i overensstemmelse med selskabets påstand at anse passivt udstyr for edb-hardware. I overensstemmelse hermed anser Landsskatteretten passivt udstyr, som er bogført på komponentkoden, som driftsmidler.

I overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse i sag nr. 13-0078694, finder Landsskatteretten ikke, at der er grundlag for at anse en forholdsmæssig andel af de bogførte køb på strømforsyning og køling som infrastrukturanlægsaktiver, og Landsskatteretten ændrer derfor SKATs afgørelse vedrørende aktiverne strømforsyning og køling.

Den beløbsmæssige opgørelse overlades i overensstemmelse med § 12, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1428 af 13. december 2013 af forretningsorden for Landsskatteretten til SKAT.