Kendelse af 20-04-2015 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2015

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatte- og momsansættelsen for indkomstårene 2006, 2007 og 2008

Landsskatteretten pålægger SKAT at foretage ekstraordinær genoptagelse.

Faktiske oplysninger

Den 15. juli 2010 traf SKAT afgørelse, hvorved klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2006, 2007 og 2008 blev ændret og forhøjet med henholdsvis 215.098 kr., 333.373 kr. og 138.166 kr., i alt 686.637 kr.

Samtidig skete der forhøjelse vedrørende moms for 2006 med 53.774 kr., for 2007 med 83.343 kr. og for 2008 med 34.541 kr., i alt 172.108 kr.

Forhøjelserne vedrørende skat og moms blev foretaget på baggrund af et skøn over udeholdte indtægter ved uregistreret, selvstændig virksomhed som maler.

Til brug for en kommende straffesag udarbejdede SKAT et nyt skøn over de ansvarspådragende skatteunddragelser, og dette skøn blev sendt til [politiet], den 6. september 2012.

Af dette nye skøn fremgik, at det var SKATs vurdering at klageren for 2006, 2007 og 2008 havde unddraget sig skat med henholdsvis 22.287 kr., 42.686 kr. og 7.848 kr., i alt 72.821 kr. SKAT havde i denne forbindelse forudsat en forhøjelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006 til 2008 på henholdsvis 107.818 kr., 167.104 kr. og 69.255 kr.

Af det nye skøn fremgik desuden, at vurderingen var, at den unddragne moms kunne opgøres til 26.954 kr. for 2006, 41.775 kr. for 2007 og 17.314 kr. for 2008, i alt 86.043 kr.

Af SKATs brev til [politiet], den 6. september 2012, fremgik blandt andet:

(...) Under henvisning til politiets brev af 21. august 2012 fremsendes herved en ny beregning af unddragelsens størrelse lavet på baggrund af faglige udtalelser indhentet af politiet med udgangspunkt i det for sigtede gunstigste resultat. Det bemærkes, at beregningerne alene er lavet til brug for straffesagen og ikke kan danne grundlag for en eventuel genoptagelse af SKATs afgørelse. (...)

Den 10. april 2013 blev klageren ved Retten i [by1] dømt for skattesvig og momssvig, baseret på det nye skøn foretaget af SKAT.

Som følge af straffedommen anmodede klagerens repræsentant, den 24. april 2013, om ekstraordinær genoptagelse af SKATs afgørelse af 15. juli 2010.

SKATs afgørelse

SKAT har nægtet ekstraordinær genoptagelse.

SKAT kender ikke til forhold, der opfylder de objektive kriterier i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Den omstændighed, at Retten i [by1] har afsagt dom vedrørende et strafferetligt forhold, bevirker ikke, at betingelserne efter bestemmelsens stk. 1, nr. 1, er opfyldt. Rettens dom medfører ikke et ændret retligt grundlag for skatte- og momsansættelsen, og bevisbyrden i en straffesag og en skattesag er ikke den samme.

Der foreligger desuden ikke særlige omstændigheder, jf. samme bestemmelses stk. 1, nr. 8, hvorved det bemærkes, at det også fremgår af SKATs nye beregning i 2012, at dette skøn alene er foretaget med henblik på straffesagen.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at der imødekommes adgang til ekstraordinær genoptagelse.

Ved dommen fra Retten i [by1] er der sket en ændring i det retlige grundlag for SKATs afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, da der er sket domfældelse på baggrund af SKATs nye skøn fra 2012.

Der foreligger desuden særlige omstændigheder, jf. bestemmelsens stk. 1, nr. 8, da SKATs skøn fra 2010 afviger fra SKATs fornyede skøn i 2012, og dette må bero på en fejlvurdering fra SKATs side i 2010. Denne fejlagtige vurdering har medført en materielt urigtig ansættelse af skat og moms, som desuden må anses for at være urimelig.

Landsskatterettens afgørelse

En skattepligtig kan anmode SKAT om at få genoptaget sin skatteansættelse, hvis den skattepligtige kan fremlægge nye oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Anmodningen skal ske inden 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Klagerens anmodning om genoptagelse vedrørende indkomstårene 2006, 2007 og 2008 er indgivet efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse.

Uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse, kan SKAT imødekomme anmodningen om ændring, hvis en af de objektive betingelser for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er til stede.

Således som sagen foreligger oplyst, er betingelserne for genoptagelse efter disse ikke opfyldt, hvorved det bemærkes, at dommen fra Retten i [by1] ikke er en ændring af det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen, som omfattet af nr. 1.

Spørgsmålet om genoptagelse kan herefter alene ske, hvis der er særlige omstændigheder, der begrunder, at anmodningen ikke er fremsat før. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8, finder bestemmelsen anvendelse i de tilfælde, hvor særlige omstændigheder medfører, at det må anses for urimeligt at opretholde skatteansættelsen. Bestemmelsen kan bl.a. finde anvendelse, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, som ikke kan bebrejdes den skattepligtige. Derudover kan bestemmelsen finde anvendelse, såfremt myndighederne har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse.

Således som sagen er oplyst, finder Landsskatteretten ud fra en konkret vurdering, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at der kan ske ekstraordinær genoptagelse.

Herved er der lagt vægt på, at SKATs afgørelse i 2010 hviler på et skøn, som SKAT i 2012 selv har ændret væsentligt til brug for straffesagen, og at klageren i straffesagen er blevet dømt på baggrund af dette nye, ændrede skøn, samt at der ved dommen ikke er tale om påtaleopgivelse eller lignende. Der er desuden lagt vægt på, at det på baggrund af dommen i straffesagen ikke kan udelukkes, at det er vurderet, at SKATs skøn i afgørelsen fra 2010 har medført en materielt urigtig ansættelse, som det konkret må anses for urimelig at opretholde. Derudover er der lagt vægt på, at anmodningen om ekstraordinær genoptagelse er fremsat umiddelbart efter straffedommens afsigelse. Der henvises generelt til SKATs juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.3.10 (www.skat.dk).

Det bemærkes, at bevisbyrden i en straffesag og en skattesag ikke er den samme, og at en ekstraordinær genoptagelse af skatte- og momsansættelsen ikke nødvendigvis fører til, at der ved en ny ansættelse anvendes det samme skøn, som der er lagt til grund i straffesagen.

Hvad angår ekstraordinær genoptagelse i relation til spørgsmålet om afgiftstilsvar (moms), henvises der til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4.

Landsskatteretten pålægger SKAT at foretage en ekstraordinær genoptagelse af skatte- og momsansættelsen for 2006, 2007 og 2008.