Kendelse af 27-09-2018 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2018

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2011

Forhøjelse af indkomsten

464.625 kr.

92.475 kr.

495.600 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har i perioden 1. januar 2011 til 15. november 2011 drevet registreringspligtig virksomhed med salg af møbler m.v. under navnet [virksomhed1] uden at være momsregistreret og uden at afregne moms af salget.

Der er fremlagt et regnskab for [virksomhed1] for indkomståret 2011, som er udarbejdet den 10. juli 2012, hvoraf fremgår en nettoomsætning på 813.002 kr. og et resultat før renter på -2.999 kr.

SKAT har indhentet kontroloplysninger for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011 fra samarbejdspartneren [virksomhed2] ApS. Kontroloplysningerne består bl.a. af købs- og betalingsbilag. Det fremgår heraf blandt andet, at klageren har solgt møbler m.v. til [virksomhed2] ApS for i alt 1.035.450 kr. Klageren har alene medregnet en omsætning på 405.950 kr. med [virksomhed2] ApS, jf. kontoudskrift af varesalg 2011 med tekst [virksomhed2] samt 4 fakturaer. Det fremgår af bilagene blandt andet, at der er tale om brugtkøbs rapporter, hvor det er en betingelse for handlen, at varerne ikke er stjålet eller på anden vis genstand for ulovligheder. Der fremgår ikke moms af disse brugtkøbs rapporter, mens der fremgår moms af de 4 fakturaer. Det fremgår således af kontospecifikationen, som SKAT har lagt til grund for ændringerne, at moms udgør 0,00 for hver enkelt postering.

Klageren er den 15. november 2011 blevet momsregistreret og har ønsket at anvende brugtmomsordningen.

Der foreligger 4 fakturaer udstedt til [virksomhed2] ApS efter den 15. november 2011, faktura nr. 6, 7, 8 og 10. På de 4 fakturaer fremgår, at moms udgør 25 %, og der er påført det beregnede momsbeløb.

SKAT har ændret grundlaget for klagerens skat for indkomståret 2011 således:

Overskud af virksomhed

Medregnet omsætning med [virksomhed2] ApS405.950 kr.

Ansat omsætning med [virksomhed2] ApS, opgjort ud fra modtaget kontrolbilag1.035.450 kr.

Heraf anset for privat salg af B & O anlæg -10.000 kr.1.025.450 kr.

Manglende medregnet omsætning 619.500 kr.

Fradrag for beregnet salgsmoms, 619.500 kr. x 25 % -154.875 kr.

Indkomstforhøjelse 464.625 kr.

Klageren har gjort gældende, at et litografi af Kristian Hornslet, som klageren har solgt og som indgår i ovenstående, er et privat salg, som ikke skal medregnes i omsætningen i virksomheden i indkomståret 2011.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet klagerens indkomst for indkomståret 2011 med 464.625 kr.

SKAT har i sin begrundelse for ændringen anført følgende:

”Salg af brugte møbler på i alt 1.025.450 kr. til virksomheden [virksomhed2] ApS er skattepligtigt, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1. Der er alene medregnet 405.950 kr. i omsætning med [virksomhed2] ApS. Der henvises til opgørelse over salg af møbler m.v., jf. bilag 1. Indkomsten forhøjes med 619.500 kr.

Vi er af den opfattelse, at du ikke har løftet bevisbyrden for at salg af Hornslet maleri er salg af et privat indbo, hvorfor vi ikke har korrigeret opgørelsen hermed.

Der er i indkomsten fradrag for beregnet salgsmoms på 154.875 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a. Der henvises til talmæssig opgørelse samt beskrevet nedenfor.

(...)”

SKAT har herudover indsendt yderligere bemærkninger således:

”(...)

1. Der er nedlagt påstand om at resultatet skal nedsættes med 372.150 kr., svarende til at der alene skal medregnes en bruttoavance på 15 %.

Der er i afgørelse af 15. juli 2013 alene foretaget forhøjelse af manglende omsætning med [virksomhed2] ApS, ud fra modtaget kontrolbilag.

Vi har ikke modtaget indsigelser på, at der under varekøb ikke er fratrukket køb, herunder modtaget bilag herpå. Vi har ikke fået en opgørelse eller redegørelse for, at det bogførte varekøb alene vedrører den omsætning som er blevet bogført. Der er ikke, inden vi traf afgørelse, gjort tiltag til at dokumentere manglende varekøb på den udeholdte omsætning.

Ved opgørelsen af bruttoresultatet for indkomståret 2010 har vi opgjort en avance på 50 % (skøn), jf. afgørelse af 7. februar 2012. Denne afgørelse for indkomståret 2010 er påklaget til Landsskatteretten, jf. journalnr. [...]. [person1] har efterfølgende anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen for 2010 som følge af nye oplysninger. Der er den 9. august 2012 truffet afgørelse, hvor bruttoavancen skønsmæssigt er opgjort til 30 %.

Skatteansættelsen for indkomståret 2010 er påklaget til Skatteankenævnet, der har stadfæstet ansættelsen den 24. maj 2013.

Der er nedlagt påstand om at bruttoavancen er 15 %, idet der af advokat er opgjort en bruttoavancen i de forudgående indkomstår på henholdsvis 10,37 % og 12,23 %.

I 2011 er bruttoavancen ifølge det indsendte skatteregnskab for virksomheden på 10,37 %. Regnskabet er ikke kontrolleret, og derfor mener vi ikke avancen i dette regnskab kan lægges til grund, samtidig henses til at skatteyder ikke har medregnet en omsætning på 619.500 kr. (ikke fyldestgørende regnskab).

Vi er ikke klar over, hvilket regnskab og år, der ligger til grund for den af advokat anførte bruttoavance på 12,23 %.

Vi er af den opfattelse at en bruttoavance på 15 % ikke kan godkendes. Det skal henses til, at der ikke foreligger nogen form for dokumentation for køb, udover det i bogføringen medregnet varekøb på 728.693 kr. Der har været tale om delvis uregisteret virksomhed. Der er ikke belæg for at sammenligne med de bogførte regnskabsresultater, idet det ikke er fyldestgørende regnskabsmateriale. Der er ikke gjort noget for at dokumentere manglende fratrukket varekøb som det påstås kan henføres til den udeholdte omsætning.

2. Indtægten ved samhandlen med [virksomhed2] ApS er væsentlig mindre end fastslået af SKAT

Advokat anfører at [person1] har solgt et litografi af Kristian Hornsleth, der er et privat salg på 3.000 kr. Det er ikke en vare, der normalt indgår i den af [person1] drevne virksomhed. Det kan ikke bestrides, at litografiets enhedspris ikke fremgår af salgsfakturaen, hvilket beror på en fejl. Drøftelser med [virksomhed2] ApS har ikke ført til ændring heraf. Litografiets pris er begrænset i forhold til de øvrige afhændede varer. Det gøres gældende, at det på den foreliggende baggrund er dokumenteret, at litografiet var et privat aktiv og blev afhændet til en pris på 3.000 kr.

Det kan nok diskuteres om et salg på 3.000 kr. ud af en ikke medregnet omsætning på 619.500 kr. er en væsentlig mindre indtægt ved samhandlen med [virksomhed2] ApS.

Vi mener, at der ud fra det foreliggende ikke er fremkommet nye oplysninger der ændrer vores skatteansættelse. Der foreligger ikke den fornødne dokumentation for, at vi vil ændre skatteansættelsen. Der henvises til side 2 og 4 i afgørelse af 15. juli 2013.

(...)”.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs ændringer skal nedsættes med 372.150 kr.

Repræsentanten har som begrundelse anført følgende:

”(...)

Sagens afgørende tvistpunkt er, hvorvidt [person1]s virksomhed har haft omsætning med selskabet [virksomhed2] ApS, der ikke er medregnet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Sagen vedrører herunder nærmere, hvorvidt der i den opgjorte yderligere omsætning indgår salg af private aktiver, samt hvorvidt den fulde omsætning skal medregnes ved overskuddet af den drevne virksomhed, eller der alene kan henføres et beløb svarende til selskabets bruttoavance til yderligere beskatning.

(...)

Der nedlægges påstand om, at resultatet i [person1]s virksomhed [virksomhed1] for indkomståret 2011 skal nedsættes med kr. 372.150.

Påstanden vedrørende skatteansættelsen fremkommer som en nedsættelse af den opgjorte omsætning med yderligere kr. 3.000 svarende til prisen på det privat solgte litografi af Kristian Hornsleth. Videre gøres det gældende, at den opgjorte manglende omsætning alene skal medregnes ved virksomhedens overskud med et beløb svarende til selskabets bruttoavance. Ved opgørelse af påstanden er benyttet en bruttoavanceprocent på 15, hvilket svarer til et yderligere overskud af den drevne virksomhed på kr. 92.475.

(...)

Til støtte for den nedlagte påstand vedrørende ændringen af [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2011 gøres det helt overordnet gældende, at indtægten ved samhandlen med [virksomhed2] ApS er væsentlig mindre end fastslået af SKAT.

Det gøres gældende, at det af [person1] solgte litografi af Kristian Hornsleth er et privat salg og dermed ikke skal medregnes til omsætningen i virksomheden i indkomståret 2011.

Det omhandlede litografi er ikke en vare, der normalt indgår i den af [person1] drevne virksomhed. Virksomheden handler med brugte designmøbler og lamper, men ikke kunst eller reproduktioner heraf.

Det skal ikke bestrides, at litografiets enhedspris ikke fremgår af salgsfakturaen, hvilket beror på en fejl. Drøftelser med [virksomhed2] ApS har ikke ført til ændring heraf.

Litografiets pris er begrænset i forhold til de øvrige afhændede varer. Det gøres gældende, at det på den foreliggende baggrund er dokumenteret, at litografiet var et privat aktiv og blev afhændet til en pris på kr. 3.000.

--0--

Til støtte for den nedlagte påstand vedrørende skatteansættelsen for indkomståret 2011 gøres det videre gældende, at SKAT begår en fejl, når den fulde yderligere omsætning med [virksomhed2] ApS medregnes til [person1]s skatteansættelse.

Det gøres gældende, at [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2011 maksimalt skal forhøjes med den reelle avance ved afhændelse af brugte møbler til [virksomhed2] ApS. Bruttoavancen i [person1]s virksomhed i de forudgående indkomstår udgjorde henholdsvis 10,37 og 12,23. Vi er uforstående over for, at SKAT ikke ved udøvelse af skønnet har lagt vægt herpå.

Det gøres gældende, at bruttoavancen i indkomståret 2011 maksimalt skal opgøres til 15 % ud fra et konkret skøn over bruttoavancen i de forudgående indkomstår. På denne baggrund kan [person1]s skatteansættelse for indkomståret 2011 maksimalt forhøjes med kr. 92.475 svarende til bruttoavancen ved den yderligere realiserede omsætning.

(...)”.

Ved retsmødet i Landsskatteretten anførte repræsentanten endvidere, at der ikke har været en bruttoavance på 30 pct. ved handel med brugte møbler.

Der er fremlagt erklæringer fra samhandelspartnere, som har erklæret, at avancen kun udgør 10-15 pct. Klageren har efter bedste evne udarbejdet dokumentation til SKAT og samarbejdet med myndighederne, ligesom han har fremlagt al dokumentation, som har haft, for SKAT.

Hvis SKATs forhøjelse gennemføres uden købsfradrag, vil det medføre, at avancen udgør 49 pct. i 2011 baseret på, at SKAT har forhøjet indkomsten med 619.500 kr. i 2011. Der savnes en begrundelse for, at der ikke er indrømmet fradrag for yderligere køb. Der skal derfor indrømmes et sådant fradrag, og såfremt et indkøb ikke kan dokumenteres, så skal der foretages en skønnet avance på mindre end 30 pct.

Ved retsmødet har virksomhedens repræsentant desuden anført, at Skatteankestyrelsens indstillinger vedrørende anvendelse af brugtmomsordningen accepteres, hvorfor problemstillingen angående denne ordning ikke vil blive omtalt nærmere.

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive deres indkomst til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Det fremgår af statsskattelovens § 5, litra a, at der til indkomst ikke henregnes indtægter, som hidrører fra salg af den skattepligtiges ejendele for så vidt disse salg ikke henhører til vedkommendes næringsvej.

Et eventuelt regnskab skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006)

Virksomhedens fulde regnskabsmateriale, herunder købs- og salgsbilagene, er bortkommet eller forefindes ikke. Klageren kan derfor ikke dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at der er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Klageren har således ikke udarbejdet et regnskab for virksomheden for år 2011, som opfylder kravene til regnskaber ifølge mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven. SKAT har på den baggrund været berettiget til at ansætte indkomsten skønsmæssigt, jf. praksis i blandt andet SKM2014.448.BR, som ligeledes vedrører en virksomhed, som handler med brugte designmøbler.

Klagerens repræsentant har anført, at 10-15 pct. i bruttoavance er passende for virksomheden ud fra en erklæring fra [virksomhed2], som er en af virksomhedens samarbejdspartnere. Desuden har et udkast til regnskab for virksomheden i indkomståret 2011 efter det oplyste vist en avance på 23 pct. og selve regnskabet viser efter det oplyste en bruttoavance på 10,4 pct. For år 2012 har [virksomhed3] opgjort avancen til 12,23 pct. ud fra den foreliggende bogføring. Der er efter det oplyste ikke fremlagt et revideret regnskab som grundlag for disse tal.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, lægger til grund, at klageren har haft omsætning som anført af SKAT. Der er et misforhold imellem skøn over klagerens avance i indkomstårene 2010 og 2011, men der er ikke holdepunkter for at antage, at klageren har haft udgifter til varekøb ud over det af SKAT anførte. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for sine indkøb af de solgte møbler, og det er således med rette, at SKAT ikke har indrømmet fradrag for køb heraf. Disse retsmedlemmer stemmer derfor for at stadfæste SKATs afgørelse vedrørende dette punkt.

To retsmedlemmer lægger vægt på, at SKAT for indkomståret 2010 har anerkendt en skønsmæssig avance på 30 pct., hvilket ligeledes bør gælde for indkomståret 2011. Disse retsmedlemmer stemmer derfor for at nedsætte afgørelsen således, at avancen udgør 30 pct.

Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet, idet retsformandens stemme er afgørende, og SKATs afgørelse stadfæstes vedrørende dette punkt.

SKAT har beregnet moms af omsætningen med 25 pct. af 619.500 kr., i alt 154.875 kr. Det fremgår af SKM2017.537SKAT, at der skal efteropkræves moms med 20 pct. og ikke 25 pct. Der foretages ændring af ansættelsen i overensstemmelse hermed således:

Overskud af virksomhed

Medregnet omsætning med [virksomhed2] ApS

405.950 kr.

Ansat omsætning med [virksomhed2] ApS, opgjort ud fra modtaget kontrolbilag

1.035.450 kr.

Heraf anset for privat salg af B & O anlæg

-10.000 kr.

1.025.450 kr.

Manglende medregnet omsætning

619.500 kr.

Fradrag for beregnet salgsmoms, 619.500 kr. x 20 %

-123.900 kr.

Indkomstforhøjelse

495.600 kr.

Forhøjelse ifølge SKAT

-464.625 kr.

Yderligere forhøjelse af indkomsten

30.975 kr.

Landsskatteretten forhøjer herefter afgørelsen med yderligere 30.975 kr. vedrørende dette punkt, idet momstilsvaret nedsættes tilsvarende.

Vedrørende klagerens anmodning om anvendelse af brugtmomsordningen, har Landsskatteretten samtidig med afgørelsen i nærværende sag afgjort en klage om brugtmomsordningen, jf. journal nr. [...], hvortil henvises. Klagerens repræsentant har ved retsmødet i Landsskatteretten frafaldet klagen vedrørende brugtmomsordningen.

Salg af privat indbo

Det påhviler klageren at godtgøre, at et litografi af Hornsleth er indkøbt til privat brug og herefter videresolgt. Det følger således af praksis jf. blandt andet TfS1999,252 VLD, TfS2000,762 ØLD og TfS2001,294 ØLD, at der skal foreligge dokumentation for pengebevægelser i forbindelse med salg af indbo. Klageren har ikke fremlagt dokumentation herfor, ligesom det ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at han har købt og solgt litografiet som privatperson.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen vedrørende dette punkt.

Faktura 6, 7, 8 og 10

Der er på alle de omhandlede fakturaer, nr. 6, 7, 8 og 10 anført 25 pct. moms. Det samlede beregnede afgiftsbeløb på de 4 fakturaer udgør i alt 12.270 kr. I SKATs samlede forhøjelse på 154.875 kr. (før rettelsen til 123.900 kr.) indgår de 4 fakturaer med 15.337 kr. Disse 4 fakturaer er således omfattet af bestemmelsem om 20 pct. moms i henhold til SKM2017.537.SKAT og indgår i den samlede korrektion på 30.975 kr., hvorfor der ikke ændres yderligere i indkomst- og afgiftsfastsættelsen vedrørende disse fakturaer.