Kendelse af 14-11-2016 - indlagt i TaxCons database den 30-12-2016

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for underskud af virksomhed for indkomståret 2009

0 kr.

143.421 kr.

0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren opstartede den 10. oktober 2009 indkomståret/indkomstårene xxx virksomheden [virksomhed1] v/[person1], cvr-nr. [...1], med branchekode 960210 ”frisørsaloner”. Det fremgår af virksomhedens regnskab, at virksomheden i indkomståret 2009 havde en omsætning på 20.508 kr. (indsæt oplysning om omsætning) og et resultat før renter på -129.546,67 kr. Alle poster i regnskabet er inklusiv moms. Der er således fratrukket moms både i momsregnskabet og i skatteregnskabet.

SKAT har ved en gennemgang af klagerens regnskabsmateriale konstateret, at klagerens virksomhed har givet underskud siden opstarten i indkomståret 2009 og 3 år frem.

SKAT har i den forbindelse anmodet klageren om oplysninger vedrørende virksomheden, herunder for at kunne foretage en vurdering af, om klagerens virksomhed skulle defineres som en erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig virksomhed i skatteretligt henseende og dermed om underskuddet i virksomheden kunne fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

SKAT har i den forbindelse den 18. september 2012 og 22. oktober 2012 anmodet om følgende materiale:

”(...)

Generel beskrivelse af virksomheden, herunder virksomhedens aktiviteter og omfang
Redegørelse for forventninger til fremtidig rentabilitet, gerne dokumentation med saldobalance for indeværende år, budgetter, forretningsplan m.v.
Redegørelse for dine faglige forudsætninger for driften af din virksomhed, herunder kan nævnes uddannelse og kurser samt erhvervserfaring
Skattemæssigt årsregnskab 2011, 2010 og 2009 indeholdende specifikation af egenkapital
Kontospecifikationer og momsregnskab for 2011, 2010 og 2009
Samtlige indtægts- og udgiftsbilag for 2011, 2010 og 2009
Huslejekontrakt for erhvervslejemål
Bank kontoudtog fra samtlige konti

(...)”

Som følge af at SKAT ikke modtog det indkaldte materiale fra klageren, udsendte SKAT et forslag til afgørelse den 23. november 2012, hvoraf det fremgår, at SKAT forhøjede virksomhedens moms med 32.067 kr. for afgiftsperioden 4. kvartal 2009 samt med 143.421 kr. som følge af, at klageren ikke kunne få fradrag for underskud af virksomhed.

Da klageren ikke fremkom med indsigelse til forslaget, udsendte SKAT deres afgørelse den 2. januar 2013 i overensstemmelse med forslaget.

Den 11. januar 2013 kontaktede klageren SKAT telefonisk, idet hun havde modtaget et indbetalingskort for opkrævet moms.

Klageren oplyste over for SKAT, at hun ikke havde modtaget nogle af SKATs breve, selvom de var sendt til hendes bopælsadresse, og derfor ikke kendte til SKATs afgørelse af den 2. januar 2013.

Som følge heraf blev det mellem klageren og SKAT aftalt, at SKAT på ny skulle fremsende de breve, der tidligere var sendt til klageren, til klagerens mailadresse, og at hun ville sørge for, at hendes revisor fremsendte det ønskede regnskabsmateriale til SKAT.

Klageren har herefter til SKAT fremsendt kontoudskrifter fra fire forskellige konti i [finans1], hvor der på alle har været aktivitet tilhørende virksomheden.

Klageren har desuden til SKAT indsendt en samlet opgørelse over udgifter tilhørende virksomheden fra de fire konti samt fakturaer og udgiftsbilag til nogle af disse udgifter, som også fremgår af opgørelsen over udgifter tilhørende virksomheden.

I forbindelse med det indsendte materiale fremkom klageren med følgende bemærkninger:

”(...)

Den bogholder jeg havde i min opstart stak af med alle mine kvitteringer og mit regnskabsmateriale og hun ikke har været til at finde og kræve det tilbage. Vi har prøvet, så godt vi kunne, at genskabe hvad der er foregået.

Vi har uden held prøvet at få nye konto udtog via netbank, men da det kun er muligt at gå 2 år tilbage via siden, har vi valgt at vedlægge vores egne oprindelige kopier

(...)

Der er desværre firmaaktivitet på 4 forskellige bankkonti, dette er noget vi efterfølgende her rettet op på.

(...)”

Den 30. april 2013 udsendte SKAT et nyt forslag til afgørelse, hvori det fremgår, at grundlaget for klagerens skat ikke kan ændres, hvormed forslaget er identisk med SKATs tidligere afgørelse af 2. januar 2013.

SKAT er kommet med følgende begrundelse for sin afgørelse:

”(...)

Du overtager salonen i oktober 2009 og åbner i november 2009.

Omsætning ifølge regnskabet er på 20.508 kr. Alle poster i regnskabet er opgjort inklusiv moms og ikke eksklusiv moms, som det skal, da momsen bogføres og afregnes særskilt.

Der er ingen mulighed for at kontrollere om omsætningen er korrekt. Der er ingen kassestrimler eller kassekladder. Hvis frisøren har været åben i 40 dage i indkomståret til en lav omsætning på 2.000 kr. om dagen, så giver det en omsætning på 80.000 kr. Ved en timeløn (omsætning pr. time) på 500 kr. og åbningstid på 7 timer dagligt, giver det en daglig omsætning på 3.500 kr.

Varekøb er også fratrukket inklusiv moms og der er ikke taget højde for varelager ultimo. Da varekøbet er væsentlig højere end omsætningen må der være varer på lager ultimo året. Der er ingen kontospecifikationer, men bare nogle sammentællinger ud fra bankkontoudtog. Rekonstruktionen følger derfor ikke de betingelserne for, at regnskabet på en klar og overskuelig måde skal kunne danne grundlag for told- og skatteforvaltningens kontrol. Det er generelt for de udgifter der er. Det er ikke muligt at kontrollere og ikke muligt at følge alle posteringer.”

Efter det udsendte forslag til afgørelse blev der afholdt møde mellem klageren, hendes repræsentant og SKAT den 17. juni 2013.

På mødet forklarede klageren, at hun benyttede et booking system, [x1], hvor alle aftaler blev booket igennem. Her kunne kunder selv booke tider, og klageren kunne selv oprette aftaler derinde.

Klageren har hertil overfor SKAT fremlagt udskrifter af bookingsystemet, hvoraf alle bookinger for indkomståret 2009 fremgår. Det fremgår heraf, at virksomheden havde en omsætning på i alt 25.288 kr. eksklusiv moms og 31.610 kr. inklusiv moms.

På mødet med SKAT afleverede klagerens repræsentant også en ny opgørelse over omsætningen i virksomheden for indkomståret 2009.

Klageren forklarede, at direkte omkostninger i indkomståret 2009 også kunne have været indkøb af sakse, føntørrer ol., og der er derfor ikke kun tale om varekøb til videresalg eller hårfarve ol.

Klageren forklarede desuden, at hun har levet af lån for at kunne dække underskud i virksomheden.

Det blev på mødet aftalt, at klagerens repræsentant skulle fremsende en kontoplanrapport, hvori moms var fjernet fra regnskabet, samt kontospecifikationer, inden der skulle afholdes et nyt møde den 8. juni 2013 mellem parterne.

Klageren og hendes repræsentant mødte aldrig op til det aftalte møde den 8. juni 2013 og fremsendte heller ikke det aftale materiale.

Den 1. juli 2013 rykkede SKAT klagerens repræsentant for det manglende materiale, men da SKAT ikke modtog det udbedte materiale, traf de afgørelse den 9. juli 2013 i overensstemmelse med forslag til afgørelse af 30. april 2013.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke godkendt fradrag for underskud for indkomståret 2009 med 143.421 kr.

SKAT har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”(...)

Vi kan ikke ændre skatten, fordi det indsendte materiale ikke kan danne grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse.

(...)

Du har oplyst, at din tidligere bogholder havde modtaget bilag for 2009. Bogholderen er efterfølgende gået under jorden og har ikke været til at få kontakt til. Herefter tog du kontakt til en ny bogholder – [person2] fra [virksomhed2] – og hun forsøger at rekonstruere regnskabet ud fra kontoudtog fra banken.

Der er ingen mulighed for at kontrollere om omsætningen er korrekt. Der er ingen kassestrimler eller kassekladder. Vi holdt et møde den 17/6-2013. Der sendte [person2] udskrift fra [x1] på omsætningen. [x1] er et internetbaseret booking system, hvor kunderne selv kan booke aftaler og [person1] og selv kan sætte bookinger ind. Der er købt bonprinter ol. til brug for programmet, men der foreligger ingen udskrifter herfra. Omsætningen i [x1] er højere end det indsendte regnskab.

[person1] har oplyst på mødet, at omsætningen var lav i 2009. Salonen blev overtaget i oktober 2009 og åbnede i november 2009. Der var ikke noget kundegrundlag og derfor var omsætningen lav.

Alle poster i regnskabet er inklusiv moms. Der er altså fratrukket moms både i momsregnskabet og i skatteregnskabet. Vi aftalte på mødet den 17/6-2013, at [person2] skulle rense regnskabet for moms og indsende, inden vi afholdt et nyt møde den 8/7-2013. [person1] og [person2] mødte ikke op til det aftalte møde. Den 1/7-2013 har jeg på mail rykket [person2] for det materiale hun skulle sende til mig. Udover nyt regnskab, skulle der også indsendes kontospecifikationer og forpagtningsaftale.

Der er ikke beregnet varelager ultimo året.

Virksomheden kan ikke få fradrag for underskud af virksomhed. Virksomheden skal dokumentere underskuddet i form af skattemæssigt årsregnskab, kontospecifikationer og bilag.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om fradrag for underskud af virksomhed for indkomståret 2009 med 143.421 kr. (indsæt klageren påstand/påstande i rækkefølge – eks. ”klageren har principalt nedlagt påstand om xxxx, subsidiært om at xxxx…)

Klageren har til støtte for sin påstand anført følgende:

”(...)

Da vi grundet dødsfald i familien ikke nåede at indsende materiale rettidigt, ønsker vi at bestride afgørelsen fra SKAT.

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive sin indkomst til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Klageren har ikke nogen kassestrimler eller foretaget kassekladder for virksomheden i indkomståret 2009. Virksomheden kan derfor ikke dokumentere eller i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at der er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger, ligesom alle poster i regnskabet indeholder moms.

Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af virksomhedens indkomst i indkomståret 2009. SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Klageren har ikke dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort, at der har været underskud i virksomheden i indkomståret 2009 på i alt 143.421 kr.

Der er lagt afgørende vægt på, at klageren ikke har fremlagt et skattemæssigt årsregnskab eksklusiv moms, kontospecifikationer og bilag, der dokumenterer virksomhedens underskud i indkomståret 2009.

Henset til at SKAT således har ændret virksomhedens resultat til 0 kr., er der ikke grundlag for at ændre SKATs afgørelse for indkomståret 2009.

SKATs afgørelse stadfæstes derfor.