Kendelse af 04-02-2016 - indlagt i TaxCons database den 05-03-2016

Indkomstårene:2008 - 2011

Klagepunkt

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2008

Beskatning af fri bil

189.457

126.000

189.457

2009

Beskatning af fri bil

189.457

168.000

189.457

2010

Beskatning af fri bil

157.863

132.763

148.863

2011

Beskatning af fri bil

39.466

33.192

37.215

Faktiske oplysninger

Klageren ejer 100 % af anparterne i [virksomhed1] ApS. [virksomhed2] A/S var datterselskab i [virksomhed1] ApS, hvor klageren indtil den 2. oktober 2008 var direktør.

Klageren har i indkomstårene 2008-2011 haft en BMW 530i med reg. nr. [...] til rådighed. Bilen har været indregistreret hos [virksomhed2] A/S i perioden 16. august 2007 – den 17. september 2008 og herefter i Holdingselskabet [virksomhed1] ApS frem til den 5. maj 2011.

Bilen er købt hos [virksomhed3] ApS i [by1]. Hvor klageren på vegne af selskabet har forhandlet prisen.

SKATs afdeling for økonomisk kriminalitet har foretaget en gennemgang af bilforhandler [virksomhed3] ApS og har ved denne konstateret, at [virksomhed3] har foretaget svig ved import og salg af køretøjer. Bilen BMW 530i med reg. nr. [reg.nr.1] indgår i dette sagskompleks.

SKAT har således reguleret beskatningsgrundlaget for fri bil, idet SKAT har fundet at der er fejl ved registreringsafgiften.

I nærværende sag er der konkrete mails med forskellige tilbud, hvoraf bl.a. fremgår:

Tilbud af 23. april 2007:

”Tilbud på fabriksny BMW 530i aut. Sedan 2007-model med 272 hk

BMW 530 i Aut. Sedan

874.693

Metallak, platingrå

20.405

Klimaautomatik

19.308

Læder, eftermonteret

28.000

18”-alufælge styling 124, kampagnepris

18.900

Lev. Omk.

3.480

I alt

964.786

Byttepris

580.000

Byttebil: Volvo V70 2,5T årgang 2003, kørt ca. 112.000 km.”

Hvilket betyder at der tilbydes 384.786 kr. for Volvoen.

Tilbud af 18. maj 2007:

”Tilbud på fabriksny BMW 530i aut. Sedan 2007-model med 272 hk

BMW 530 i Aut. Sedan

874.693

Metallak, platingrå

20.405

Klimaautomatik

19.308

Læder, eftermonteret

28.000

18”-alufælge styling 124, kampagnepris

18.900

Lev. Omk.

3.480

I alt

964.786

Volvo V70 2,5T årgang 2003, kørt ca. 115.000 km tages i bytte til kr. 310.000.

(...)

Skatteværdi andrager kr. 695.000”

Af nyt tilbud af 18. maj 2007 fremgår:

”Hej [person1]. Hermed nyt tilbud inkl. sportsrat og el-glassoltag. Efter rabat på kr. 75.000, og modregning af 100.000 på volvoen, er bilens reelle pris nu kr. 819.000

Tilbud på fabriksny BMW 530i aut. Sedan 2007-model med 272 hk

BMW 530 i Aut. Sedan

874.693

Metallak, platingrå

20.405

Klimaautomatik

19.308

Læder, eftermonteret

28.000

18”-alufælge styling 124, kampagnepris

18.900

El-glassoltag

27.207

Sportslæderrat

2.194

Lev. Omk.

3.480

I alt

994.187

Volvo V70 2,5T årgang 2003, kørt ca. 115.000 km tages i bytte til kr. 210.000.

(...)

Skatteværdi andrager ca. kr. 720.000”

Af salgsslutseddel dateret 21. maj 2007 fremgår prisen som 765.000 kr., hvoraf de 165.000 kr. er i bytte for volvoen og således 600.000 kr. til udbetaling.

Af udskrift fra bankkonto nr. [...83] tilhørende [virksomhed3] ApS fremgår, at der den 16. august 2007 indsættes en check på 600.000 kr.

Af vognfaktura af 16. august 2007 fremgår salgsprisen til 715.263 kr.

Volvoen sælges 27. marts 2008 for 250.000 kr.

Den vejledende udsalgspris fra en autoriseret importør på et næsten tilsvarende køretøj er oplyst til 915.349 kr.

Den tekniske mindstebeskatningspris, beregnet ud fra forhandlerens importpris + moms + 9 % i forhandleravance efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 3. pkt., er 977.690 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har forhøjet værdien af fri bil, på baggrund af forkert angivet registreringsafgift.

SKAT har som begrundelse anført:

”Beskatning af værdi af fri bil i henhold til Ligningslovens § 16 stk. 4

Det kan oplyses, at SKATs afdeling for økonomisk kriminalitet har foretaget gennemgang af bilforhandler [virksomhed3] ApS. Ved denne gennemgang har SKAT konstateret, at [virksomhed3] har foretaget svig ved import og salg af køretøjer. Bilen en BMW 530i sedan med reg. nr. [reg.nr.1] indgår i dette sagskompleks.

Bilen en BMW 530i sedan med reg. nr. [reg.nr.1] er indregistreret hos [virksomhed2] A/S i perioden 16. august 2007 – den 17. september 2008 og herefter i dit holdingselskab [virksomhed1] ApS frem til den 5. maj 2011. [virksomhed2] A/S var datterselskab i [virksomhed1] ApS.

SKAT har noteret sig, at du til Politiet har oplyst, at du kun var interesseret i bytteprisen, som du havde forhandlet dig frem til med [person2] v/[virksomhed3] ApS

Det er SKATs opfattelse, at bilens salgspris med korrekt registreringsafgift, men eksl. eftermonteret ekstraudstyr var kr. 872.287, hvilket SKATs afdeling for økonomisk kriminalitet også tager udgangspunkt i ved opgørelse af korrekt registreringsafgift.

Denne værdi skal også anvendes ved beskatning af værdi af fri bil i henhold til Ligningslovens § 16 stk. 4.

Beskatningen foretages med:

25 % af kr. 300.000

75.000 kr.

20 % af kr. 572.287

114.457 kr.

I alt

189.457 kr.

eller kr. 15.788 pr. mdr.

I 4. indkomstår nedsættes beskatningsgrundlaget til 75 % af kr. 872.287 eller kr. 654.215.

Beskatningen foretages med:

25 % af kr. 300.000

75.000 kr.

20 % af kr. 354.215

70.834 kr.

I alt

154.843 kr.

Fra og med indkomståret 2010 skal der til beskatningen tillægges et miljøtillæg som for bilen i indkomståret 2010 og 2011 udgør kr. 3.020 årligt.

SKAT skal gøre dig opmærksom på, at miljøtillægget fra og med 1. januar 2013 skal tillægges beskatningen med 1,5 gang.

Det fremgår af kontroloplysningerne, at der for indkomståret 2008 kun er lønoplyst værdi af fri bil til og med september måned 2008 fra [virksomhed2] A/S.

Indkomståret 2008:

Værdi af fri bil til og med september 2008 jf. de begrundelser der anføres ovenfor

Lønangivet

142.092 kr.

126.000 kr.

16.092 kr.

SKAT kan ikke konstatere, at dit holdingselskab [virksomhed1] ApS skulle have lønangivet værdi af fri bil for de efterfølgende måneder i 2008.

Værdi af fri bil er skattepligtig jf. ligningslovens § 16A, stk. 6. Det følger heraf, at en hovedaktionær som nævnt i aktieavancebeskatningslovens § 4, der modtager udbytte fra selskabet i form af, at der stilles en bil til rådighed, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregne værdien af godet tillagt eventuelt sparet privatforbrug i relation til godet. Når det drejer sig om fri bil, ansætte godets værdi efter reglerne i ligningslovens § 16, stk. 4.

Heraf fremgår, at skattepligten er forbundet med rådighed over bilen og ikke med dens benyttelse. Det betyder, at beregningen af den skattepligtige værdi ikke er afhængig af den faktiske benyttelse af bilen.

Hvis en hovedaktionær har råderet over en firmabil, er der en formodning for, at bilen ikke kun er til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, men også for privat kørsel. Det skyldes, at der er tale om interesseforbundne parter.

Det følger af aktieavancebeskatningslovens § 4, at man betragtes som hovedaktionær, såfremt man ejer mere end 25 pct. af aktierne i et selskab.

Indkomståret 2008:

Værdi af fri bil for september til og med december (3 mdr.) jf. begrundelserne ovenfor

Lønangivet

47.364 kr.

0 kr.

47.364 kr.

Indkomståret 2009:

Værdi af fri bil jf. begrundelserne ovenfor

Lønangivet

189.457 kr.

168.000 kr.

21.457 kr.

Indkomståret 2010:

Værdi af fri bil jf. begrundelserne ovenfor

Lønangivet

157.863 kr.

132.763 kr.

25.100 kr.

Indkomståret 2011:

Værdi af fri bil jf. begrundelserne ovenfor i 3. mdr.

Lønangivet

39.466 kr.

33.192 kr.

6.274 kr.

SKAT kan konstatere, at du beskattes af værdi af fri bil fra og med april 2011 af BMW 5 Serie med reg. nr. [reg.nr.2].”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har på klagers vegne påstået at skatteansættelserne nedsættes til det selvangivne. Subsidiært at beregningsgrundlaget for fri bil nedsættes med forskellen mellem den faktisk aftalte pris og den regulerede pris svarende til 56.080 kr.

Repræsentanten har herfor anført:

”INDKOMSTÅRENE 2008 – 2011.

SKAT har ikke i forbindelse med den fremsendte aktindsigt dokumenteret at der i forhold til sælger er truffet formel afgørelse vedrørende regulering og afkrævning af registreringsafgift. Allerede derfor er SKATs afgørelse i forhold til klager uden hjemmel. Men selvom en sådan afgørelse om regulering og afkrævning af registreringsafgift måtte være truffet kan beskatningen af fri bil ikke reguleres i forhold til klager. Dette følger af ligningslovens § 16, stk. 4 samt de dertil hørende forarbejder til bestemmelsen, hvorefter fremgår følgende:

“For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi i det indkomstår, hvori første indregistrering er foretaget, og i de to følgende indkomstår til den oprindelige nyvognspris og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen.”

I henhold til forarbejderne samt administrativpraksis skal nyvognsprisen i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 fastsættes med udgangspunkt i fakturaprisen inkl. moms, registreringsafgift, leveringsomkostninger og normalt tilbehør. Dette er sket i nærværende sag og klagers beskatning af fri bil er som følge heraf beregnet korrekt på denne baggrund.

Se hertil SKM 2006.763 LSR hvor Landsskatteretten udtalte:

Det følger af ligningslovens § 16, stk. 4, 1-4. pkt., at den skattepligtige værdi af en bil, der er stillet til rådighed for den skattepligtiges private benyttelse af en arbejdsgiver som nævnt i stk. 1, sættes til en årlig værdi på 25 pct. af den del af bilens værdi der ikke overstiger 300.000 kr., og 20 pct. af resten. Bilens skattepligtige værdi beregnes dog mindst af 160.000 kr. For biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, opgøres bilens værdi i det indkomstår, hvori første indregistrering er foretaget, og i de to følgende indkomstår til den oprindelige nyvognspris og herefter til 75 pct. af nyvognsprisen. For biler, der er anskaffet mere end tre år efter første indregistrering, og for tidligere hyre vogne, der anskaffes uden berigtigelse af registreringsafgift, opgøres bilens værdi til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter.

Nyvognsprisen i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4 fastsættes i medfør af fast praksis, med udgangspunkt i faktura prisen inkl. moms, registreringsafgift, leveringsomkostninger og normalt tilbehør.

Bilens faktura pris inkl. moms, registreringsafgift, leveringsomkostninger og normalt tilbehør udgør 178.064 kr., svarende til det af klageren opgjorte beregningsgrundlag.

Landsskatteretten finder ikke, at cirkulæret af 17. april 1996 giver grundlag for at forhøje det af klageren opgjorte beregningsgrundlag, idet cirkulæret naturligt må forstås således, at det alene er anskaffelsestidspunktet, der fastlægges.

Der er ikke støtte i cirkulæret for at fakturaprisen skal fra viges, blot fordi der er tale om en leaset bil, hvilket er tiltrådt af SKAT.

Som det fremgår, vedrører sagen en leaset bil, men opgørelsen af beregningsgrundlaget for fri bil som købes er det samme jf. tillige Landsskatterettens sidste kommentar vedrørende cirkulæret til Ligningsloven fra 1996.

Men ikke alene Landsskatteretten har fastlagt dette — SKAT har selv i den juridiske vejledning afsnit C.A.5. 14.1.7 tilkendegivet følgende:

“Nyvognsprisen

Nyvognsprisen er bilens faktura pris inklusive moms, registreringsafgift, udgifter til nummerplader og leveringsomkostninger samt normalt registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr.

Told og Skattestyrelse har udtalt sig om nyvognsprisen. Som følge af ændring af lov om registreringsafgift har styrelsen præciseret, at den pris, som forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen, også udgør beregningsgrundlaget inklusive registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt normalt tilbehør ved værdiansættelse af fri bil efter LL § 16, stk. 4, 3. pkt. Se TfS 1996, 724 TSS og i TfS 1997, 738 TSS.”

***

I henhold til loven samt klar administrativ praksis skal beskatning af fri bil således ske på baggrund af den fakturapris som forhandleren faktisk har anvendt i forbindelse med indregistreringen. Klager påberåber sig dette til støtte for de nedlagte påstande.

Da klager ved opgørelsen af værdi af fri bil har anvendt det korrekte og efter ordlyden af ligningslovens § 16, stk. 4 anførte beskatningsgrundlag kan der ikke ske regulering af klagers beskatningsgrundlag efterfølgende.

Det bemærkes at parterne — dvs. sælger og klager - de facto ikke er interesseforbundne i medfør af ligningslovens § 2, hvorfor parternes aftale også under henvisning hertil skal accepteres af SKAT og klager har under ingen omstændigheder nogen indflydelse på indregistreringsprisen, jf. registreringsafgiftsloven samt ligningslovens § 16, stk. 4, idet denne pris jo er fastlagt på forhånd uanset at en byttebil indgår i handlen.

Det er endvidere alment kendt at BMW forhandlere kan handle/parallelimportere køretøjer til særdeles lave priser, hvilket i de pågældende indkomstår havde markant indflydelse på registreringsafgiftsberegningen.

Skatteansættelsen kan således ikke forhøjes i forhold til klager.

Der henvises endvidere til TfS 1998.137DEP som er Skatteministeriets redegørelse for de legalitetskrav der kan udledes af en række sager som Skatteministeriet havde tabt i Højesteret.

Det fremgår bl.a. heraf at Højesteret ikke kan forventes at give Skatteministeriet medhold i sager hvor skatteyder støtter ret på lovens ordlyd, hvor der ikke foreligger et klart forarbejde som kan støtte en anderledes fortolkning end loveteksten giver anledning til. I nærværende sag forligger en klar ordlyd, en klar formulering i forarbejderne til loven vedrørende beskatningsgrundlaget baseret på fakturagrundlaget for 1. indregistrering samt utallig afgørelser fra Landsskatteretten vedrørende beskatningsgrundlaget, eksempelvis SKM 2006.763 LSR samt SKM 2012.182LSR.

I nærværende sag er der som bekendt en klar lovbestemmelse som klager kan støtte ret på og der er intet forarbejde eller andet der peger i retning af en anderledes fortolkning af lovbestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4 ordlyd. Derfor kan SKAT ikke få medhold i den foretagne forhøjelse af klagers skatteansættelse.

INDKOMSTARENE 2008 – 2009

Særligt forhold til skatteansættelsen for 2008 — 2009 gøres det endvidere gældende at allerede fordi der ikke kan ske genoptagelse af skatteansættelsen for disse år i medfør af skatteforvaltningslovens § 26 eller 27 skal forhøjelsen nedsættes til det selvangivne.

Landskatteretten har i to sager herunder i SKM 2013.61 LSR truffet afgørelse om at den udvidede ligningsfrist jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5 ikke finder anvendelse i forholdet mellem en direktør og det selskab som direktøren i kraft af sin hovedanpartshaverstatus havde bestemmende indflydelse over. Uanset at disse sager af Skatteministeriet er indbragt for domstolene har dette ikke opsættende virkning i forhold til klager, hvorfor den gældende retstilstand som fastlagt af Landsskatteretten skal følges af SKAT.”

Der er den 25. juni 2015 indsendt et yderligere indlæg. Som ses som en opsummering af klagen.

Subsidiær påstand i skrivelse af 9. september 2015:

”Der nedlægges yderligere følgende:

PÅSTAND:

Subsidiært tilpligtes indklagede at anerkende at beregningsgrundlaget for fri bil nedsættes med forskellen mellem den faktiske aftalte pris og den regulerede pris svarende til 56.080 kr.

DEN FREMSENDTE YDERLIGERE AKTINDSIGT/SKATS HØRINGSSVAR:

Der er fremsendt yderligere akter fra SKATs side i forbindelse med Skatteankestyrelsens høring af SKAT. Aktindsigten er først imødekommet efter gentagne forsøg og baseret på det med høringssvaret fremlagte materiale har SKAT uberettiget holdt dokumenter tilbage i sagen.

Dette er taget til efterretning og der forbeholdes yderligere i den henseende når SKAT har oplyst, hvorfor man tilsyneladende bevist har udtaget sagsakter inden imødekommelsen af aktindsigten. Der ønske endvidere fremlagt en officiel aktliste fra sagen.

***

Der er jf. den fremsendte beregning af registreringsafgiften sket en regulering fra SKATs side af bilens pris fra 282.446 til 338.625 kr. Denne regulering medfører en yderligere registreringsafgift på 100.944 kr. som igen efter SKATs opfattelse skal smitte af på beregningen af fri bil jf. ligningslovens § 16, stk. 4.

Først og fremmest er der ikke som hævdet af SKAT aftalt en pris på køretøjet svarende til 872.287 kr. Der er sket en forhandling mellem parterne på baggrund af et tilbud udarbejdet af sælger – et tilbud der aldrig er accepteret af klager.

Den pris der er aftalt på 282.446 ekskl. afgift indebærer alene en forskel på godt 50.000 kr. i forhold til SKATs regulering af købsprisen, hvilket er indenfor den skønsmargin som parterne må anses at have som uafhængige parter der forhandler.

Det fremgår endvidere af bilag 2007-19-17 at der er en avance på 18.657 kr. på den nye bil, hvilket ikke er usædvanligt for en ny bil. Hertil kommer leveringsomkostninger m.v.

I forbindelse med forhandlerens salg af byttebilen er der monteret aftageligt træk samt monteret hundenet uden beregning. Nettoprisen for dette udgør 15 – 20.000 kr. hvorfor videresalgsprisen ikke uden videre kan lægges til grund som gjort af SKAT.

Hertil kommer at der yders garanti på bilen selv om der er tale om videresalg til en erhvervsdrivende jf. bilag 2007-19-E. Disse tillæg til den indkøbte bytte bil skal naturligvis ikke tillægges betydning i forhold til klagers sag.

Klager er endvidere ikke sagkyndig ud i bilkøb, afgifter m.v. hvorfor der intet underligt er i at klager alene forholder sig til den pris han faktisk giver for bilen.

Klager er i god tro omkring købet af bilen og har intet med registreringsafgiftsberigtigelsen m.v. at gøre.

Det fastholdes at der ikke kan ske regulering af beskatningsgrundlaget ud over den ordinære frist i skatteforvaltningsloven § 26,stk. 1, idet der ikke er tale om en kontrolleret transaktion jf. stk. 5. Klager har betalt skat m.v. på baggrund af den pris der er aftalt mellem sælger og klagers selskab og der er ikke tale om en aftale mellem klager og selskabet som omfattet af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Nærværende sag er således ikke sammenlignelig med sagen refereret i SKM2014.504.HR, hvor den pågældende hovedaktionær havde fået stillet et køretøj vederlagsfrit som følge af en aftale mellem ham og hans selskab.

***

Til støtte for den subsidiære påstand gøres det gældende at den regulerede pris som klagers selskab faktisk ikke har betalt ikke skal tillægges beskatningsgrundlaget.

Således skal grundlaget for beskatningen nedsættes med forskellen mellem den faktiske aftalte pris og den regulerede pris som ikke er betalt i form af afgifter. Dette betyder at beskatningsgrundlaget skal nedsættes med forskellen mellem 282.446 kr. og 338.526 kr. svarende til 56.080 kr.”

Landsskatterettens afgørelse

Fristen

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, som kan findes på www.retsinfo.dk, at fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 først udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af § 3B i skattekontrolloven.

Højesteret har i afgørelsen SKM2014.504.HR, der kan findes på www.skat.dk, fastslået, at beskatning af firmabil er en kontrolleret transaktion og, at bestemmelsen gælder både i relation til forhold, der er knyttet til relationen hovedanpartshaver/selskabsforhold og relationen direktør/arbejdsgiver-forhold. Der kan videre henvises til Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.464. Landsskatteretten fandt ikke, at det havde betydning for, om den forlængede ligningsfrist fandt anvendelse, at skatteyder havde selvangivet fri bil for det pågældende indkomstår

SKAT har sendt forslag om ændring af skatteansættelsen den 19. august 2013 og truffet afgørelse 12. september 2013.

Afgørelsen er således gyldig.

Værdien af fri bil

Ifølge ligningslovens § 16, stk. 4 beregnes værdi af fri bil med udgangspunkt i bilens nyvognspris.

Nyvognsprisen udgør jf. forarbejderne den pris, som forhandleren faktisk benytter ved afgiftsberigtigelsen (inkl. forhandleravance) inklusive registreringsafgift, moms, leveringsomkostninger og alt normalt tilbehør.

Hvis SKAT konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i beregningen af den afgiftspligtige værdi, er overflyttet eller faktureret, så de ikke længere er omfattet af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor de overflyttede eller omfakturerede elementer er konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, 5. pkt.

På baggrund af mail korrespondancen og de tilbud der fremgår deraf, er det Landsskatterettens opfattelses, at SKAT har løftet bevisbyrden for at der er sket overflytning af avance fra et afgiftspligtigt til afgiftsfrit område. Her er således ikke blot objektivt tale om et salg med tab efterfulgt af et salg med avance, som nævnt i SKM.2014.718.LSR.

Landsskatteretten finder således, at den rigtige nyvognspris er 872.287 kr. ekskl. eftermonteret udstyr.

Som følge af tilsidesættelsen af den afgiftspligtige værdi, skal grundlaget for beskatning af fri bil ændres til 872.287 kr.

Beregningen foretages således:

Nyvognspris

872.287

Beskatning i det 4. år

75 % af 872.287

654.215

25 % af 300.000

75.000

20 % af 354.215

70.843

Sammenlagt

145.843

Miljøtillæg 2010 og 2011

3.020

2010

148.863

2011 (3 mdr)

148.863 / 12 x 3

37.215