Kendelse af 09-05-2014 - indlagt i TaxCons database den 02-08-2014

SKAT har ikke imødekommet din anmodning om henstand med betaling af fraflytterskatten beregnet i forbindelse med din fraflytning til Frankrig pr. 1. juli 2001.

Landsskatteretten finder, at du skal have henstand med betaling af den fraflytterskat vedrørende anparter i [virksomhed1] ApS, der blev pålignet i indkomståret 2001 i henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a i forbindelse med din fraflytning fra Danmark til Frankrig.

Henstanden er dog betinget af, at du til SKAT indgiver en beholdningsoversigt som nævnt i § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre skattelove.

Faktiske oplysninger

Du flyttede den 30. juni 2001 fra Danmark til Frankrig, hvorved din fulde skattepligt til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ophørte.

På fraflytningstidspunktet ejede du 20 % af anpartskapitalen i [virksomhed1] ApS.

Du indsendte rettidig selvangivelse for indkomståret 2001. Selvangivelsen blev indberettet af SKAT den 16. april 2002 med ophør af skattepligt den 30. juni 2001. Du selvangav ikke den urealiserede avance på anparterne i [virksomhed1] ApS i henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, og du anmodede ikke i forbindelse med indgivelsen af selvangivelsen for indkomståret 2001 om henstand med betaling af fraflytterskatten.

Ved afgørelse af 18. september 2002 og efterfølgende årsopgørelse nr. 3 af 20. september 2002 ansatte SKAT den urealiserede avance på anparterne i [virksomhed1] ApS i henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a til 1.378.260 kr. I sagsfremstillingen af 17. september 2002 gav SKAT vejledning om muligheden for at søge om henstand med betaling af fraflytterskatten mod sikkerhedsstillelse efter den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a.

Du klagede over SKATs afgørelse af 18. september 2002, som blev stadfæstet af både skatteankenævnet og Landsskatteretten. Ved forlig ved Østre Landsret den 13. oktober 2008 blev fraflytter-skatten nedsat.

På baggrund af retsforliget udsendte SKAT årsopgørelse nr. 6 for indkomståret 2001 den 7. november 2008.

SKAT imødekom den 26. november 2002 din anmodning om administrativ henstand, der beløbsmæssigt udgjorde både fraflytterskatten for 2001 og forhøjelser vedrørende fri bil og fri bolig for 1999, 2000 og 2001. Den administrative henstand blev ophævet den 17. januar 2005.

I forbindelse med, at du indbragte Landsskatterettens kendelse for domstolene anmodede du om fornyet administrativ henstand. SKAT gjorde henstanden betinget af sikkerhedsstillelse. SKAT henviste til, at der ikke var søgt om henstand efter den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningsloven § 13 a, og at det ændrede regelsæt om bortfald af krav om sikkerhedsstillelse ved fraflytning til et EU-land ikke kunne overføres til reglerne om henstand i forbindelse med klagesager efter skatteforvaltningslovens § 51.

Du påklagede kravet om sikkerhedsstillelse til Landsskatteretten. I klagen gjorde du gældende, at henstand i henhold til skatteforvaltningslovens § 51 skulle gives uden sikkerhedsstillelse, idet skatten vedrørte fraflytterskat, som der efter lov nr. 221/2004 og ifølge dagældende regler i aktieavancebeskatningslovens § 38, stk. 6, og kildeskattelovens § 73 E ikke kunne kræves sikkerhedsstillelse for, når skatteyder var flyttet til et EU-land.

Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 22. januar 2007 vedrørende afslag på administrativ henstand uden sikkerhedsstillelse, at da der ikke var indgivet ansøgning om henstand efter reglerne om beskatning ved fraflytning, og da SKAT derfor heller ikke havde behandlet en sådan ansøgning, kunne Landsskatteretten ikke tage stilling til, om du var berettiget til henstand efter disse regler.

Landsskatteretten ændrede ved kendelse af 2. november 2011 SKATs afgørelse af 20. september 2006 vedrørende dine skatteansættelser for indkomstårene 1996 – 2001 f.s.v.a. indsætninger og renteindtægter for udenlandske bankkonti. Som følge heraf blev årsopgørelse nr. 7 for indkomståret 2001 udskrevet den 13. januar 2012, hvorved fraflytterskatten for indkomståret 2001 blev modregnet i overskydende skatter for indkomstårene 1996 – 2001.

I brev af 14. februar 2012 rykkede SKAT dig for manglende skattebetaling på i alt 594.387 kr.

I specifikation af 14. juni 2012 opgjorde SKAT skatterestancen til 682.117 kr. og oplyste, at en restance på 409.145 kr. vedrørte fraflytterbeskatningen for indkomståret 2001.

Du har ikke indsendt beholdningsoversigter for indkomstårene 2008 – 2011.

Ved mail af 17. september 2012 anmodede din tidligere repræsentant om henstand med betaling af fraflytterskatten i henhold til fraflytterreglerne.

Ved mail af 30. oktober 2012 imødekom SKAT ikke anmodningen om henstand med henvisning til de gældende fraflytterregler i aktieavancebeskatningslovens §§ 38 og 39.

Den 18. marts 2013 anmodede du om henstand med betaling af fraflytterskatten i henhold til de på fraflytningstidspunktet gældende fraflytterregler i aktieavancebeskatningslovens § 13 a.

Ved afgørelse af 17. juni 2013 imødekom SKAT ikke din anmodning om henstand med betaling af fraflytterskatten.

SKATs afgørelse

SKAT har ikke imødekommet din anmodning om henstand med fraflytterskatten beregnet i forbindelse med din fraflytning i 2001.

Det følger af dagældende aktieavancebeskatningslovs § 13 a, at gevinst og tab på aktier anses realiseret ved ophør af skattepligt. Efter dagældende aktieavancebeskatningslovs § 13 a, stk. 5, kunne personer få henstand med betaling af den beregnede fraflytterskat.

Efter dagældende aktieavancebeskatningslovs § 13 a, stk. 6, var det en betingelse for henstand, at der blev indsendt rettidig selvangivelse, og at der blev stillet sikkerhed for fraflytterskatten.

Du søgte ikke om henstand efter reglerne om fraflytterbeskatning hverken ved SKATs ansættelse af fraflytterbeskatningen ved årsopgørelse nr. 3 af 20. september 2002 eller ved din endelige fraflytterbeskatning opgjort ved årsopgørelse nr. 6 med udskriftsdato den 7. november 2008.

I Landsskatterettens afgørelse af 22. januar 2007 vedrørende din klage over SKATs afslag på administrativ henstand blev du gjort opmærksom på, at SKAT ikke uden din ansøgning kunne behandle en anmodning om henstand efter reglerne om beskatning ved fraflytning.

Det forhold, at du ikke i umiddelbar forlængelse af din modtagelse af årsopgørelse nr. 6 efter forliget ved Østre Landsret den 13. oktober 2008 har anmodet SKAT om at behandle en anmodning om henstand efter reglerne i dagældende aktieavancebeskatningslov § 13 a, udelukker, at SKAT på nuværende tidspunkt kan imødekomme en anmodning om henstand.

Efter overgangsbestemmelsen til de nugældende regler om fraflytterbeskatning for personer er det for skatteydere, der er fraflyttet før 30. maj 2008 og har fået henstand eller ville få henstand, en betingelse for at bevare henstanden, at der senest den 1. juli 2009 indsendes beholdningsoversigt, jf. ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 7, stk. 4, i lov nr. 906 af 12. september 2008. SKAT kan se bort fra fristen for indgivelse af beholdningsoversigt efter § 7, stk. 4, 5. pkt.

Der er ikke grundlag for at dispensere for den manglende indsendelse af beholdningsoversigt. Baggrunden herfor er, at du tidligere er blevet vejledt om muligheden for at søge henstand efter reglerne om fraflytterbeskatning, og at du i relation til henstand med fraflytterskatten har forholdt dig passivt fra 13. oktober 2008 til efteråret 2012.

Uanset at der ikke er indsat en frist i de dagældende regler om henstand for indgivelse af henstandsanmodning, så kan SKAT i den konkrete sag, hvor du har forholdt dig passivt i relation til SKATs krav på fraflytterskat, på nuværende tidspunkt ikke imødekomme en anmodning om henstand.

Af årsopgørelse nr. 6 for 2001 fremgår, at resultatet af skatteberegningen er en restskat på

539.980 kr. Af beregningen af beløbet til udbetaling fremgår, at der indgår forfalden restskat

på 886.575 kr. SKAT skal i den forbindelse bemærke, at du, da du modtog årsopgørelse nr. 6

for 2001, må være bekendt med, at du ikke har indbetalt den tidligere forfaldne restskat for

2008 på 886.575 kr.

Du er endvidere i SKATs sagsfremstilling af 17. september 2002, afsnit 8.2., vejledt om muligheden for at få henstand med fraflytterskatten samt om, at henstanden behandles af daværende Told- og Skatteregioner, og at der kræves betryggende sikkerhed.

SKAT sendte tilsigelse til udlæg den 17. december 2008, hvoraf det fremgår, at der er en restskat på 487.430 kr. for 2001. SKAT kan ikke dokumentere, at modregningsmeddelelser/rykkere for manglende betalinger er sendt i perioden, hvor du har en udlandsadresse. SKAT har i perioden haft udlæg i din ejendom [adresse1]. Der er ikke gennemført tvangsauktion over ejendommen, idet sagen var under påklage.

Din opfattelse

Din repræsentant har nedlagt påstand om, at du indrømmes henstand med fraflytterskatten beregnet i anledning af din fraflytning til Frankrig pr. 1. juli 2001.

Til støtte for påstanden har din repræsentant bl.a. anført, at du pr. 1. juli 2001 flyttede fra Danmark til Frankrig. På fraflytningstidspunktet ejede du 20 pct. af anparterne i [virksomhed1] ApS.

I forbindelse med indgivelsen af selvangivelsen for 2001 angav du, at skattepligten var ophørt den 30. juni 2001. Selvangivelsen blev indgivet rettidigt.

Du var af den opfattelse, at der ikke var fraflytterskat på anparterne i [virksomhed1] ApS, og du selvangav som følge heraf ikke en fraflytteravance.

SKAT var ikke enig heri og ansatte ved afgørelse af 18. september 2002 fraflytterbeskatning på anparterne i [virksomhed1] ApS. I sagsfremstillingen af 17. september 2002 gav SKAT vejledning om muligheden for at søge om henstand med fraflytterskatten.

Du påklagede SKATs afgørelse. Afgørelsen blev imidlertid stadfæstet af både skatteankenævnet og Landsskatteretten. Sagen blev dog indbragt for Østre Landsret, der ved forlig af 13. oktober 2008 nedsatte fraflytterskatten væsentligt.

Retsforliget udmøntede sig i dannelsen af årsopgørelse nr. 6 for indkomståret 2001 pr. 7. november 2008. Af årsopgørelse nr. 6 fremgår:

“RESULTAT AF ÅRSOPGØRELSEN - Til udbetaling 363.349,00”

I overensstemmelse med ordlyden læste du årsopgørelse nr. 6 på den måde, at du som konsekvens af forliget i Østre Landsret havde penge til gode hos SKAT. Det er naturligt at læse årsopgørelse nr. 6 på den måde, for fraflytterskatten blev jo netop nedsat ved retsforliget. Du fandt derfor ingen anledning til at ansøge SKAT om henstand med fraflytterskatten.

I 2008 havde du mistet overblikket over dine skatterestancer. Sideløbende med skattesagen om fraflytterskat for indkomståret 2001 verserede der således en lang række andre skattesager vedrørende andre indkomstår. Du havde således en forestilling om, at den overskydende skat på 363.349 kr., der stammede fra retsforliget, blev tilbageholdt af SKAT til modregning i andre skatterestancer. Du fandt det således naturligt, at den overskydende skat på intet tidspunkt blev udbetalt.

Den 14. februar 2012 modtog du imidlertid en rykker for manglende skattebetaling på i alt 594.387 kr. Du stillede dig uforstående overfor rykkerskrivelsen, der efter sin ordlyd henviser til indkomstårene 2008 - 2012. Du henvendte dig til SKAT og bad om en specifikation af skrivelsen. Dette skete i SKATs brev af 14. juni 2012, hvor SKAT opgjorde skatterestancen til 682.117 kr. Du er ikke bekendt med årsagen til differencen mellem de 594.387 kr., som fremgår af rykkerskrivelsen af 14. februar 2012, og de 682.117 kr., som fremgår af SKATs specifikation af 14. juni 2012. I specifikationen er det anført, at en restance på 409.145 kr. kan henføres til fraflytningen i 2001. Af specifikationen fremgår endvidere, at den øvrige del af restancen kan henføres til indkomstårene 1996 – 2000.

Først på dette tidspunkt gik det op for dig, at du fortsat havde et mellemværende med SKAT i anledning af fraflytningen.

Den dag i dag stiller du dig uforstående overfor årsagen til, at SKAT har forholdt sig passiv og ikke har fremsendt rykkerskrivelser til dig i perioden ultimo 2008 - primo 2012. Du har under hensyn til SKATs passivitet og i øvrigt under hensyn til ordlyden af årsopgørelse nr. 6 af 7. november 2008 indrettet dig i tillid til, at du ikke havde et udestående i forhold til SKAT i anledning af fraflytningen.

Reglerne om henstand med betaling af urealiseret aktieavance i forbindelse med fraflytning er ændret flere gange gennem årene. I 2001 fremgik hjemlen af aktieavancebeskatningslovens § 13 a. Bestemmelsen blev senere overført til kildeskattelovens § 73 E, og i 2008 blev bestemmelsen overført til aktieavancebeskatningslovens § 39.

Det er din opfattelse, at spørgsmålet om, hvorvidt der skal gives henstand med skatten eller ej, skal afgøres ud fra den oprindelige lovhjemmel, dvs. dagældende aktieavancebeskatningslovs § 13 a. Af bestemmelsens stk. 6 og stk. 7 fremgik følgende:

“Stk. 6:

Sikkerhed efter stk. 5 skal stilles over for skatteministeren. Sikkerhed skal stå i passende forhold til henstandsbeløbet. Sikkerhed kan bestå i aktier, børsnoterede obligationer, garanti fra et pengeinstitut eller anden sikkerhed efter skatteministerens bestemmelse. Størrelsen af sikkerheden skal afgøres af skatteministeren. Henstand efter stk. 5 er i øvrigt betinget af, at der ved fraflytning indgives selvangivelse til skattemyndigheden. Gives der udsættelse med indgivelse af selvangivelse efter skattekontrollovens § 4, stk. 4, skal selvangivelse som betingelse for henstanden blot være indgivet inden denne frist. Henstand er endelig betinget af, at der ved senere hel eller delvis afståelse af aktierne indgives selvangivelse af fortjenesten eller tabet på disse. Ønskes der ikke omberegning efter stk. 8, er det en betingelse for henstand, at der indgives meddelelse ved senere hel eller delvis afståelse af aktierne.

Stk. 7

Indgives selvangivelse eller meddelelse ikke rettidigt, bortfalder henstanden, og skatten anses for forfalden på det tidspunkt, hvor skatten ville være forfalden, hvis der ikke var givet henstand. Skatten forrentes med 0,6 pct. pr. påbegyndt måned fra dette tidspunkt. Adgangen til omberegning efter stk. 8 bortfalder.”

Som det fremgår af bestemmelsen, var det alene et krav for at få henstand, at fraflytningsselvangivelsen blev indgivet rettidigt. Det var derimod ikke et krav, at anmodningen om henstand blev indgivet indenfor denne frist. Videre fremgår det, at det var et krav, at skatteyder stillede sikkerhed for henstandsbeløbet. Kravet om sikkerhedsstillelse m.v. er efterfølgende blevet underkendt i forhold til EU-retten.

SKAT er af den opfattelse, at du burde have indgivet anmodning om henstand med fraflytterskatten i “umiddelbar forlængelse” af, at der blev indgået endeligt forlig i Østre Landsret den 13. oktober 2008. SKAT har dog samtidig tilkendegivet, at der ikke i loven er fastsat nogen egentlig tidsfrist for ansøgning.

Når der ikke i loven er fastsat en frist for indgivelse af anmodning om henstand, så kan en sådan indgives til enhver tid. Efter den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a var det således alene et krav for at få henstand, at fraflytningsselvangivelsen blev indgivet rettidigt som sket.

SKATs synspunkt om, at anmodningen burde have været indgivet i “umiddelbar forlængelse” af forliget i Østre Landsret den 13. oktober 2008, er således ulovhjemlet. Efter loven er SKAT således ikke tillagt en kompetence til at udøve en skønsmæssig vurdering af, om der i den givne situation skal meddeles henstand eller ej. Skatteyder har et retskrav på at få henstand, såfremt betingelserne i øvrigt er opfyldt. I øvrigt giver begrebet “umiddelbar forlængelse” anledning til fortolkningstvivl. For er der tale om en frist på 14 dage, 3 måneder eller 1 år?

SKAT har endvidere anført, at der ikke er grundlag for at dispensere for den manglende indsendelse af beholdningsoversigt, jf. ikrafttrædelsesbestemmelsens § 7, stk. 4, i lov nr. 906 af 12. september 2008. Baggrunden herfor er, at du - efter SKATs opfattelse - tidligere var blevet vejledt om muligheden for at søge henstand, men desuagtet forholdt dig passivt fra 13. oktober 2008 til efteråret 2012.

Du er imidlertid på intet tidspunkt i anledning af retsforliget i Østre Landsret blevet vejledt om muligheden for at søge henstand.

Set i lyset heraf og under hensyn til, at 1) det i årsopgørelse nr. 6 af 7. november 2008 er angivet, at du havde krav på udbetaling af overskydende skat med 363.349 kr. for indkomståret 2001, at 2) SKAT har forholdt sig passiv - og først har rykket specifikt for indbetaling af den ved fraflytningen opståede restskat ved brev 14. juni 2012, og at 3) der ikke i lovgivningen er fastsat nogen frist for indgivelse af anmodning om henstand, hvorfor SKAT ikke har hjemmel til at foretage en skønsmæssig vurdering af, om der skal meddeles henstand, har du efter loven et retskrav på at få meddelt henstand.

Med samme begrundelse opfylder du betingelserne for dispensation i anledning af den manglende indgivelse af beholdningsoversigt, jf. § 7, stk. 4, 5. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008, hvoraf det fremgår, at SKAT kan se bort fra fristen for indgivelse af beholdningsoversigt.

Landsskatterettens afgørelse

Din fulde skattepligt til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ophørte den 30. juni 2001.

Det er ubestridt, at der skal ske fraflytterbeskatning af anparterne i [virksomhed1] ApS ved din fraflytning fra Danmark til Frankrig den 30. juni 2001 i henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a.

I henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 5, kunne skatteministeren mod betryggende sikkerhed yde henstand med betaling af skatter pålignet efter § 13 a, stk. 1.

Det fremgår af den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 6, at henstand efter stk. 5 var betinget af, at der ved fraflytning blev indgivet selvangivelse til skattemyndigheden. Var der givet udsættelse med indgivelse af selvangivelse efter skattekontrollovens § 4, stk. 4, skulle selvangivelse som betingelse for henstand være indgivet inden denne frist. Henstand var endelig betinget af, at der ved senere hel eller delvis afståelse af aktierne blev indgivet selvangivelse af fortjenesten eller tabet på disse. Ønskedes der ikke omberegning efter stk. 8, var det en betingelse for henstand, at der blev indgivet meddelelse ved senere hel eller delvis afståelse af aktierne.

Blev selvangivelse eller meddelelse ikke indgivet rettidigt, bortfaldt henstanden, og skatten ansås for forfalden på det tidspunkt, hvor skatten ville være forfalden, hvis der ikke var givet henstand, jf. den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 7.

Det lægges til grund, at fraflytningsselvangivelsen for indkomståret 2001 er indgivet rettidigt, jf. den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 6.

Det lægges endvidere til grund, at du ikke i perioden efter fraflytningen den 30. juni 2001 har solgt anparterne i [virksomhed1] ApS helt eller delvist, jf. den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 6.

Du opfylder derfor de betingelser, der er nævnt i den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 6, for henstand mod sikkerhedsstillelse.

Du flyttede den 30. juni 2001 fra Danmark til Frankrig og dermed til et andet EU-land. Kravet om, at der mod betryggende sikkerhed kunne gives henstand med betaling af fraflytterskatten i henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, er efterfølgende anset for at være i strid med EU-retten, jf. herved Østre Landsrets dom af 24. september 2007, gengivet i SKM2007.716.Ø.

Du må derfor som udgangspunkt anses for berettiget til henstand uden sikkerhedsstillelse med betaling af den fraflytterskat, der er pålignet i indkomståret 2001 i henhold til den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a.

Det fremgår hverken af ordlyden af den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 6, eller af forarbejderne hertil, at det i tilfælde, hvor der er indgivet rettidig selvangivelse, er en betingelse for at få henstand med betaling af fraflytterskat, at den urealiserede avance ved fraflytningen er angivet på selvangivelsen for fraflytningsåret.

Det fremgår endvidere hverken af ordlyden af den dagældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a, stk. 6, eller af forarbejderne hertil, at henstand med betaling af fraflytterskat er betinget af, at anmodning om henstand indgives samtidig med indsendelse af selvangivelsen for fraflytningsåret.

Du er derfor i henhold til den på fraflytningstidspunktet gældende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 13 a berettiget til henstand med betaling af fraflytterskatten.

Efter overgangsbestemmelsen til de nugældende regler om fraflytterbeskatning for personer i aktieavancebeskatningslovens §§ 39 og 40 skal personer, hvis skattepligt er ophørt eller skattemæssige hjemsted er flyttet før den 30. maj 2008, og som har eller vil få henstand med betaling af den skat, der blev beregnet ved skattepligtens ophør henholdsvis flytning af det skattemæssige hjemsted, udarbejde en beholdningsoversigt efter aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 1. Beholdningsoversigten skal omfatte de aktier, som personen ejede på fraflytningstidspunktet og fortsat ejer pr. 30. maj 2008, og den skal indgives til told- og skatteforvaltningen senest den 1. juli 2009. Den henstandssaldo, der er nævnt i aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 1, udgøres af det henstandsbeløb, der resterer pr. 30. maj 2008. Indgives beholdningsoversigten ikke rettidigt, bortfalder henstanden, og det beløb, der står på henstandssaldoen, forfalder til betaling, jf. § 7, stk. 4, i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre love.

Told- og skatteforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen for indgivelse af beholdningsoversigt som nævnt i 2. pkt., jf. 4. pkt., jf. § 7, stk. 4, 5. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre love.

Bestemmelsen i § 7, stk. 4, 5. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre love blev indsat på baggrund af Skatteudvalgets betænkning af 1. september 2008 til forslag nr. L 187 af 30. maj 2008 til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven og kursgevinstloven.

Af Skatteudvalgets betænkning af 1. september 2008 til forslag nr. L 187 af 30. maj 2008 til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven og kursgevinstloven fremgår følgende af bemærkningerne til ændringsforslaget:

“Der foreslås indsat en udtrykkelig bestemmelse om, at SKAT kan se bort fra en overskridelse af de frister, der er angivet for indgivelse af selvangivelse og beholdningsoversigt.

Manglende overholdelse af fristerne har som konsekvens, at der ikke kan opnås henstand eller at en opnået henstand forfalder til betaling. Dette er en ret alvorlig konsekvens. Derfor bør der være adgang til en fleksibel håndtering af fristoverskridelser. SKAT foreslås på den baggrund tillagt kompetence til i de konkrete situationer at se bort fra fristoverskridelser, hvis omstændighederne taler herfor.”

Du har ikke senest den 1. juli 2009 til SKAT indgivet en beholdningsoversigt, der er udarbejdet efter aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 1, og som omfatter de aktier, du ejede på fraflytningstidspunktet i 2001 og fortsat ejede pr. 30. maj 2008.

Henstanden er derfor som udgangspunkt bortfaldet, og henstandsbeløbet er som udgangspunkt forfalden til betaling, jf. § 7, stk. 4, 4. pkt., jf. 2. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre love.

Efter en konkret vurdering finder retten dog, at omstændighederne i denne sag taler for, at der kan ses bort fra overskridelse af fristen for indgivelse af beholdningsoversigt som nævnt i § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre love.

Der er lagt vægt på, at du i forbindelse med påklagen af SKATs afgørelse af 18. september 2002 til skatteankenævnet, Landsskatteretten og Østre Landsret har haft henstand med betaling af fraflytterskatten i henhold til bl.a. bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 51, at det ikke er dokumenteret, at SKAT efter det indgåede forlig ved Østre Landsret den 13. oktober 2008 og den som følge heraf den 7. november 2008 udsendte årsopgørelse nr. 6 for indkomståret 2001 har sendt modregningsmeddelelser eller rykkere til dig vedrørende den pålignede fraflytterskat for indkomståret 2001 før den 14. februar 2012, at du herefter fremsatte anmodning om henstand med betaling af fraflytterskatten i henhold til fraflytterreglerne henholdsvis den 17. september 2012 og den 18. marts 2013, og at det – som sagen er forelagt Landsskatteretten – må lægges til grund, at den manglende indgivelse af beholdningsoversigt ikke kan karakteriseres som skatteunddragelse eller skattesvig.

Henstanden er dog betinget af, at du til SKAT indgiver en beholdningsoversigt som nævnt i § 7, stk. 4, 2. pkt., i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og forskellige andre skattelove.