Kendelse af 04-08-2014 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2014

Indkomståret 2009

SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for A-skat med 144.273 kr.

Landsskatterettenstadfæster afgørelsen.


SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for AM-bidrag med 20.909 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Indkomståret 2010

SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for A-skat med 466.179 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for AM-bidrag med 73.704 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Indkomståret 2011

SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for A-skat med 292.270 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for AM-bidrag med 46.208 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Indkomståret 2012

SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for A-skat med 173.899 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


SKAT har fastsat indeholdelsespligt og hæftelse

for AM-bidrag med 27.494 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.


Faktiske oplysninger

Du er registreret som direktør i selskabet ”[virksomhed1] ApS”, for hvilket SKAT har indkaldt regnskabsmateriale, og hvor der ikke har været anden direktion eller ansatte. Der er ifølge oplysninger på cvr.dk tale om et vikarbureau. Der er ikke reageret på indkaldelsen, hvorfor SKAT på baggrund af kontoudtog fra [finans1] har opgjort indtægter og udgifter i selskabet.

SKAT har for selskabet udarbejdet en sagsfremstilling, hvoraf det fremgår, at overskud af virksomhed er beregnet på baggrund af selskabets momstilsvar til 2.502.907 kr.

SKAT har konstateret, at selskabets bankkonto er tømt for likvider, hvorfor der er udarbejdet et regneark med de foretagne hævninger. SKAT har anset, at selskabet har haft lønudgifter med 2.502.907 kr., hvorefter selskabets resultat udgør 0 kr.

Det fremgår af bankindsætningerne blandt andet, at der er påført fakturanummer og navn på indbetaler. Fakturaerne fremgår endvidere af bilagsmaterialet.

For en del af indbetalingerne på bankkontiene har SKAT anset, at der er tale om skatte- og momspligtig omsætning, og der er indrømmet fradrag for udgifter til løn til ansatte.

Beløbsmæssigt har SKAT opgjort ændringerne af A-skat og AM-bidrag således:

Tekst

Beløb

Indkomstår 2009

Udeholdt A-skat, [finans1]

144.273 kr.

Udeholdt AM-bidrag, [finans1]

20.909 kr.

I alt

165.182 kr.

Indkomstår 2010

Udeholdt A-skat [finans1]

466.179 kr.

Udeholdt AM-bidrag, [finans1]

73.704 kr.

I alt

539.883 kr.

Indkomstår 2011

Udeholdt A-skat, [finans2]

253.287 kr.

Udeholdt AM-bidrag, [finans2]

40.045 kr.

Udeholdt A-skat, [finans1]

38.983 kr.

Udeholdt AM-bidrag, [finans1]

6.163 kr.

I alt

338.478 kr.

Indkomstår 2012

Udeholdt A-skat, [finans2]

78.548 kr.

Udeholdt AM-bidrag, [finans2]

12.419 kr.

Udeholdt A-skat, [finans1]

95.351 kr.

Udeholdt AM-bidrag, [finans1]

15.075 kr.

I alt

201.393 kr.

SKATs afgørelse

SKAT har fastsat manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag vedrørende løn til 165.182 kr. i indkomståret 2009, 539.883 kr. i indkomståret 2010, 338.478 kr. i indkomståret 2011 og 201.393 kr. i indkomståret 2012.

Du har været den eneste direktør i selskabet ”[virksomhed1] ApS”, og du har ikke selv kunnet forestå alt det foretagne arbejde i selskabet. Hævninger på selskabets bankkonto, der udgør 6.000 kr. og 15.000 kr. eller delelige med disse beløb, anses for at være løn til ansatte, hvoraf der ikke er indeholdt skatter og afgifter.

SKAT har endvidere konstateret, at flere beløb er erhvervsmæssigt relaterede, og andre beløb er henført til andre bankkonti.

De tilbageværende hævninger er anset for at være løn til dig, da du som eneste tegningsberettigede i selskabet også har været det eneste direktionsmedlem og ansatte. Hævningerne er blandt andet kontante hævninger på andre beløb end de ovenfor anførte, veksling til anden valuta, rejseudgifter, benzin og dagligvarer, restaurationsbesøg, tøj, køb hos [virksomhed2], på auktionshus med mere.

Du har ikke tidligere selvangivet disse ydelser fra ”[virksomhed1] ApS”, hvorfor din indkomst er forhøjet med hævningerne, som anses for at være løn til dig.

Der er henvist til SKM2010.292, hvor Landsskatteretten fandt, at der havde været yderligere omsætning i et selskab, og anså den yderligere omsætning for at udgøre løn.

SKAT har skønsmæssigt indrømmet fradrag for erhvervsmæssige udgifter med 10 pct.

Ved gennemgang af indbetalinger til selskabet ”[virksomhed1] ApS” har SKAT beregnet, at 35 pct. af indbetalingerne er medgået til løn til dig.

Din opfattelse

Din repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelserne vedrørende A-skat og AM-bidrag skal bortfalde.

Selskabet ”[virksomhed1] ApS” blev stiftet den 31. august 2010 af [person1], idet du samme dag indtrådte som direktør i selskabet. Du indtrådte imidlertid alene som direktør af formelle årsager, idet du havde oparbejdet en større spillegæld til en række unavngivne personer, hvilket pressede dig til at indtræde som formel direktør og ejer, idet de pågældende ikke selv længere havde mulighed for at etablere selskaber.

Du har således aldrig haft reel rådighed over selskabets konto, og har under ingen omstændigheder oppebåret de indtægter, som SKAT har forhøjet indkomsten og momstilsvaret samt indeholdelsespligt og hæftelse af A-skat og AM-bidrag med.

SKAT har foretaget denne skønsmæssige forhøjelse udelukkende på baggrund af indbetalinger, der er foretaget til selskabets konti fratrukket skønsmæssigt fastsatte erhvervsmæssige udgifter svarende til 10 pct. af indbetalingerne.

En skønsmæssig forhøjelse vedrørende udeholdt omsætning svarende til 90 pct. af indbetalingerne er aldeles urimelig og fastsat på et åbenbart forkert grundlag. I denne sammenhæng svarer forhøjelsen til, at selskabet skulle have oppebåret en overskudsgrad på 90 pct.

Imidlertid var den gennemsnitlige overskudsgrad for en rengøringsvirksomhed henholdsvis 3,3 pct. i 2009 og 4,1 pct. i 2010, jf. udskrifter fra Danmarks Statistik.

Det kan således konstateres, at en omkostningsprocent på 10 ligger milevidt fra det sædvanlige omkostningsniveau, der er i sammenlignelige virksomheder, og de skønsmæssige forhøjelser skal tilsidesættes af Landsskatteretten.

Landsskatterettens afgørelse

Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, og om retten til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af arbejdet her i landet. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsespligten ved udbetaling af A-indkomsten påhviler den, for hvem arbejdet udføres. Der henvises til kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der for indkomståret 2009 indeholdes 60 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov (kildeskatteloven). Den, som har indeholdt skat efter denne lov, hæfter over for det offentlige for betaling af det indeholdte beløb. Det fremgår af kildeskattelovens § 69.

Pligten til at indeholder arbejdsmarkedsbidrag fremgår af § 11 i bekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006 og bekendtgørelse nr. 961 af 25. september 2008 af lov om arbejdsmarkedsbidrag (arbejdsmarkedsbidragsloven). Arbejdsmarkedsbidraget udgør 8 % af bidragsgrundlaget, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 1. Den, der undlader at opfylde sin pligt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag eller indeholde det med et for lavt beløb, er over for told- og skatteforvaltningsloven umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, med mindre den pågældende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Det fremgår af § 15, stk. 2, i arbejdsmarkedsloven.

Forsømmelighed må blandt andet antages at foreligge, hvor en indeholdelsespligt undlader at foretage indeholdelse i indkomstarter, der med rimelig klarhed falder ind under definitionerne i kildeskattelovens § 43, stk. 1 og 2.

Det anses for godtgjort, at bankindsætningerne udgør betaling for udført arbejde som opgjort af SKAT. Der er således konstateret fakturanumre og navne på indbetalere af beløb på bankkonti.

Det anses endvidere for godtgjort, at du ikke alene har kunnet udføre arbejde for omsætningen på 2.502.907 kr., som omsætningen er opgjort til. En del af dette beløb er derfor med rette anset som betaling af løn til unavngivet personale, mens det resterende beløb er anset som løn til dig selv. Det er ikke godtgjort, at SKATs skøn over fordelingen og opgørelsen af lønudgifter er urimeligt.

På baggrund af disse betalinger anses det for tilstrækkeligt godtgjort, at du har udvist forsømmelighed og på dette grundlag hæfter du for de manglende indeholdte A-skatter og AM-bidraget.

Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.