Kendelse af 15-11-2019 - indlagt i TaxCons database den 25-01-2020

Klagepunkt

Ankenævnets afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2007

Forhøjelse af indkomst vedrørende bankindsættelser, der er anset som omsætning

152.500 kr.

0 kr.

152.500 kr.

Forhøjelse af indkomst som yderligere omsætning

147.453 kr.

0 kr.

147.453 kr.

Indkomståret 2008

Forhøjelse af indkomst vedrørende bankindsættelser, der er anset som omsætning

57.500 kr.

0 kr.

57.500 kr.

Forhøjelse af indkomst som yderligere omsætning

170.150 kr.

0 kr.

170.150 kr.

Indkomståret 2009

Forhøjelse af indkomst vedrørende bankindsættelser, der er anset som omsætning

67.750 kr.

0 kr.

67.750 kr.

Forhøjelse af indkomst som yderligere omsætning

133.098 kr.

0 kr.

133.098 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren startede den 1. februar 1999 virksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR.nr. [...1] beliggende [adresse1], [by1]. Virksomheden er ophørt den 31. maj 2011. Virksomheden er først tilknyttet ”[virksomhed2]” fra januar 2011.

Klageren har selvangivet følgende resultater af virksomhed:

2006: 188.836 kr.

2007: 133.712 kr.

2008: 225.888 kr.

2009: 129.574 kr.

SKAT har foretaget en kontrol af virksomheden i forbindelse med en anonym anmeldelse af klageren vedrørende et andet forhold. Klagerens revisor har i den forbindelse telefonisk den 22. marts 2011 oplyst, at virksomhedens bankkonto, [finans1] konto med kontonr. [...95], ikke indgår i regnskabet, men fremgår kun af indkomst- og formueopgørelsen for klageren og dennes ægtefælle.

Ved gennemgangen af selskabets regnskabsmateriale har SKAT bl.a. konkluderet, at de kontante hævninger på virksomhedens bankkonto er ikke bogført som indsat på kassebeholdning, ligesom der ikke er foretaget bogføring af private hævninger. SKATs gennemgang af konto 7800 ”Kasse” viser, at der udelukkende er bogført salg og forskellige udgifter såsom varekøb, løn m.v., men der er ikke bogført indsætninger til/fra bank. SKATs stikprøvevise kontrol af det bogførte salg sammenholdt med kassestrimlerne og dankort- indsætningerne i banken viser, at dankortsalg ifølge kassestrimlerne ikke stemmer overens til dankort-indsætninger i banken. Salget er kun bogført på kassekontoen. Bogføringen er alene foretaget ud fra-kassestrimlerne, uden at der er foretaget afstemning til bank. Der er ikke ført kassekladde, hvor kontantindbetalingerne fremgår, og dankortsalg ifølge kontoudskrifter fra banken stemmer ikke overens med dankortbeløbene på z-bonerne, som bogføringen af omsætningen er foretaget efter. Der er ikke foretaget daglige kasseafstemninger eller bogført kassedifferencer. Den bogførte kassebeholdning er negativ i flere perioder.

Det fremgår af kontoudskrift fra banken, at virksomheden har to dankortterminaler. Ingen af beløbene fra dankortterminalerne kan umiddelbart afstemmes til dankortsalg, jf. kassestrimlerne. Dankortterminal DK FLX er anvendt i forretning, henset til at den anvendes hver dag. Dankortterminal DKTT anvendes til udbringning. Det fremgår af kontoudtog fra banken, at der i perioder kun indgår et beløb hver uge, i andre perioder ca. hver anden dag. SKAT har for alle årene forudsat, at al udbringning betales kontant, og klageren er blevet anmodet om at fremsende specifikationer af, hvordan salg ved udbringning fordeles mellem kontant salg og dankortsalg.

Repræsentanten har fremsendt to regneark, der viser en opstilling af beløb på dankortterminaler DKFLX for 2009 på i alt 454.771 kr. og for DKTT for 2009 på i alt på 141.390 kr., som klagerens repræsentant har opstillet på baggrund af kontoudtog fra banken. Beløbene kan ikke afstemmes til kassestrimlerne. Det fremgår af virksomhedens Z-boner, eksemplificeret ved Z-bon af 25. juni

2009, at dagens salg på i alt 3.239 kr. er fordelt således:

Kontant beløb på 756 kr.

Kort beløb på 1.726 kr.

Udbringning 757 kr.

3.239 kr.

SKAT har fremhævet følgende ved de enkelte indkomstår:

Indkomståret 2007

SKAT har ved gennemgang af klagerens bankkonti konstateret følgende indsætninger, der ikke ses at vedrøre den bogførte omsætning.

[finans2] konto nr.: [...01]:

Dato:

Tekst:

Beløb i kr.:

30-01-07

Indbet. Kontant kort nr. [...64]

9.500,00

27-02-07

Indbet. Kontant kort nr. [...64]

8.000,00

30-03-07

Indbetalt kontant

5.000,00

02-05-07

Indbet. Kontant kort nr. [...64]

10.000,00

29-05-07

Indbet. Kontant kort nr. [...64]

9.000,00

18-06-07

Indbet. Kontant kort nr. [...64]

4.000,00

27-06-07

Indbet. Kontant kort nr. [...64]

4.000,00

31-07-07

Indbetalt kontant

4.000,00

31-08-07

Indbetalt kontant

4.000,00

25-09-07

Indbetalt kontant

10.000,00

30-10-07

Indbetalt kontant

10.000,00

30-11-07 Indbetalt kontant 10.000,00

I alt 87.500,00

[finans3] konto nr.: [...95]:

Dato:

Tekst:

Beløb i kr.:

19-06-07 [person2] 50.000,00

08-08-07 Indbetaling 15.000,00

I alt 65.000,00

Klageren har ikke fremsendt dokumentation for bankkindsætninger på i alt 87.500 kr. på [finans2] Konto[...01]. Ifølge det af repræsentanten forklarede er der tale om overførsler fra ægtefællens og fra virksomhedens bankkonto til hans konto, og at der er tale om private hævninger, men at der er en sammenhæng mellem hævninger og indsættelserne.

Vedr. indbetalingen på 50.000 kr. fra [person2] har repræsentanten forklaret, at beløbet stammer fra et ydet lån i 2003 og 2004. Der er ikke fremsendt dokumentation herfor.

SKAT har for indkomståret 2007 opgjort virksomhedens omsætning inkl. kontantsalg, jf. kassestrimler, udbringning og alle dankort indsætninger, og opgjort den manglende indtægtsførte omsætning således:

Kontantsalg jf. kassestrimler350.654 kr.

Udbringning jf. kassestrimler297.763 kr.

Salg dankort jf. kontoudskrifter bank519.070 kr.

Omsætning inkl. moms 1.167.487 kr.

Moms233.498 kr.

Beregnet omsætning ekskl. moms933.989 kr.

Bogført omsætning786.537 kr.

Manglende indtægtsført omsætning147.452 kr.

SKAT har forhøjet klagerens indkomst med i alt 299.952 kr. i indkomståret 2007, fordelt således:

Manglende indtægtsført omsætning 147.452 kr.

Kontante indsætninger på konto [...01] i [finans2] 87.500 kr.

Kontante indsætninger på konto [...95] [finans3]65.000 kr.

Forhøjelse af indkomst i alt299.952 kr.

Indkomståret 2008

SKAT har ved gennemgang af klagerens bankkonti konstateret følgende indsætninger, der ikke ses at vedrøre den bogførte omsætning.

Indsat på konto [...01] i [finans2]:

Dato:Tekst: Beløb i kr.:

02-01-08 Indbetalt kontant14.500,00

30-01-08 Indbetalt kontant 6.000,00

03-03-08 Indbetalt kontant 6.000,00

03-03-08 Indbetalt kontant 4.000,00

02-04-08Indbetalt kontant 9.000,00

30-04-08 Indbetalt kontant 8.000,00

30-06-08 Indbetalt kontant10.000,00

I alt57.500,00

Den bogførte kassebeholdning pr. 31. december 2008 udgør 115.063,46 kr., og heraf overføres et beløb på 113.063,46 kr. via efterpostering til private hævninger, således at kassebeholdningen ultimo udgør 2.000 kr.

Den stikprøvevise kontrol af det bogførte salg sammenholdt med kassestrimlerne og dankortindsætninger i banken viser, at dankortsalget, jf. kassestrimlerne, ikke stemmer overens med dankort indsætninger i banken. F.eks. er der den 20. marts 2008, bilag 135, bogført salg i alt 3.470 kr. inkl. moms, heraf udgør dankortsalg, jf. kassestrimlen, 1.306 kr. Af kontoudskrift fra banken fremgår det, at salg på dankort den 20. marts 2008 udgjorde 1.660 kr. på dankortterminal [...44] og 2.387 kr. på dankortterminal [...92], hvilket er en difference på 2.741 kr. i forhold til dankortsalg, jf. kassestrimlen.

SKAT har opgjort den manglende indtægtsførte omsætning for 2008 til:

Kontantsalg jf. kassestrimler 425.996 kr.

Udbringning jf. kassestrimler 373.141 kr.

Salg dankort jf. kontoudskrifter bank 719.024 kr.

Omsætning inkl. moms 1.518.161 kr.

Moms 303.632 kr.

Beregnet omsætning ekskl. moms 1.214.529 kr.

Bogført omsætning 1.044.379 kr.

Manglende indtægtsført omsætning 170.150 kr.

SKAT har forhøjet klagerens indkomst med i alt 227.600 kr. i indkomståret 2008, fordelt således:

Manglende indtægtsført omsætning 170.150 kr.

Kontante indsætninger på konto [...01] i [finans2]57.500 kr.

Forhøjelse af indkomst 227.650 kr.

Indkomståret 2009

Gennemgang af klagers bankkonti viser følgende indsætninger, der ikke ses at vedrøre den bogførte omsætning. Beløbene skal medregnes til den skattepligtige indkomst:

Indsat på [finans2] konto nr.: [...01]:

Dato:

Tekst:

Beløb i kr.:

30-04-09

Indbetalt kontant

7.000,00

29-05-09

Indbetalt kontant [person3]

55.000,00

15-06-09 Indbetalt kontant 27.750,00

I alt 89.750,00

Indsat på [finans1] konto nr.: [...95]:

Dato:

Tekst:

Beløb:

22-10-09 [person4] 5.500,00

I alt 5.500,00

Den bogførte kassebeholdning pr. 31. december 2009 udgør -13.656,93 kr., og via efterpostering overføres 14.656,93 kr. pr. 31. december 2009, således at kassebeholdningen ultimo udgør 1.000 kr.

SKAT har konstateret følgende uoverensstemmelse mellem det bogførte salg i henhold til kassestrimlerne og dankortindsætningerne i banken. Den 13. april 2009, bilag 187, bogført salg i alt 3.778 kr. inkl. moms heraf udgør dankortsalg, jf. kassestrimlen, 2.422 kr. Af kontoudskrift fra banken fremgår det, at salg på dankort den 13. april 2009 udgjorde 1.723 kr. på dankortterminal [...15] og 2.251 kr. på dankortterminal [...00], hvilket er en difference på 1.552 kr. i forhold til dankortsalg, jf. kassestrimlen.

SKAT har opgjort den manglende indtægtsførte omsætning for 2009 til:

Kontantsalg jf. kassestrimler317.991 kr.

Udbringning jf. kassestrimler282.173 kr.

Salg dankort jf. kontoudskrifter bank596.160 kr.

Omsætning inkl. moms 1.196.324 kr.

Moms239.265 kr.

Beregnet omsætning ekskl. moms957.059 kr.

Bogført omsætning823.961 kr.

Manglende indtægtsført omsætning133.098 kr.

SKAT har forhøjet klagerens indkomst med i alt 228.348 kr. i indkomståret 2009 fordelt således:

Manglende indtægtsført omsætning 133.098 kr.

Kontante indsætninger på konto [...01] i [finans2] 89.750 kr.

Kontant indsætning på konto [...95] i [finans1] 5.500 kr.

Forhøjelse af indkomst 228.348 kr.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har stadfæstet SKATs forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed med henholdsvis 299.952 kr., og 227.650 kr. for indkomstårene 2007 og 2008. For indkomståret 2009 har Skatteankenævnet nedsat det opgjorte overskud af virksomhed med 27.500 kr. til 200.848 kr., da klageren har dokumenteret, at der er tale om et lån.

Skatteankenævnet har som begrundelse anført følgende:

”Efter en anonym anmeldelse af klagers køb af en Mercedes i 2008, har SKAT foretaget kontrol af klagers virksomhed, bogføring og regnskaber for 2006-2009.

Ved kontrollen konstateres det, at klager har foretaget adskillige køb og salg af biler, som ikke direkte vedrører virksomheden [virksomhed1].

SKAT konstaterer tillige, at virksomhedens bankkonto ikke indgår i det løbende regnskab, at der ikke bogføres private indsætninger og hævninger, at bankkontoen ikke afstemmes samt at der ikke er foretager daglige kasseafstemninger.

Ved en stikprøvekontrol konstaterer SKAT, at det bogførte dankortsalg på kassestrimlerne ikke stemmer overens med dankortindsætninger i banken. Virksomheden er registreret i banken med 2 dankortterminaler. Ingen af beløbene fra disse kan afstemmes til dankortsalget iht. kassestrimlerne.

En beregning af det mulige privatforbrug for klager og hans familie med udgangspunkt i de selvangivne indkomster for klager og ægtefællen viser negative privatforbrug i 2007 og 2009 efter modregning af faktiske udgifter på ca. 80.000 til husleje, varme, antenne m.v. Desuden er modregnet betalinger på ægtefællernes bankkonti til dækning af diverse faste udgifter og ekstraordinære udgifter.

På grundlag af foranstående og alle i sagen foreliggende oplysninger er skatteankenævnet enig med SKAT i, at klagers bogføring og dermed regnskaberne for 2007-2009 kan tilsidesættes. Klager opfylder ikke bestemmelserne i bogføringslovens § 7 stk. 3 og bek. Nr. 594 af 12/12 2006.

I henhold til skattekontrollovens § 3 stk. 4 og § 5 stk. 3 kan der derfor foretages skønsmæssige ansættelser for indkomstårene 2007-2009.

Klagers repræsentant er i klagen enig med SKAT i, at bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen ikke er overholdt, hvorfor det er nødvendigt at se på privatforbrug og bruttoavancer m.v. for at nå til en overbevisning om, at den foretagne bogføring er korrekt.

SKAT har for hvert indkomstår, 2007, 2008 og 2009, sammentalt kontantsalget og salg i forbindelse med madudbringning i henhold til kassestrimlerne samt alle dankortsalg i henhold til indsætninger på bankkonti. Herved konstateres der udeholdt omsætning for alle klageårene.

Klager har oplyst, at ikke al madudbringning betales kontant, men at en del af dette i stedet er betalt pr. dankort, uanset at salget ved madudbringning er bogført som kontantsalg, ligesom der forekommer en del fejlsalg på kasseapparatet. SKAT har gjort klager opmærksom på, at for at der kan tages hensyn hertil, må han komme med specifikationer m.v. over, hvordan salg ved udbringning fordeler sig mellem kontantsalg og dankortsalg. SKAT har ikke modtaget sådanne specifikationer, og de er heller ikke fremsendt sammen med klagen til ankenævnet.

Skatteankenævnet er enig med SKAT i, at for at der kan tages hensyn til eventuelle fejl i bogføringen over salg fra udbringning, skal der foreligge specifikationer over, hvorledes salg ved udbringning fordeler sig mellem kontantsalg og dankortsalg.

Efter afholdt møde med klager og dennes repræsentant den 4/4 2013 modtog ankenævnet den 22/4 2013 en opgørelse fra repræsentanten over fordelingen af Dankortsalget på de 2 terminaler for indkomståret 2009. Den nye materiale og oplysningerne fra repræsentanten blev sendt til udtalelse hos SKAT. Der er ikke modtaget nye oplysninger eller afstemninger for årene 2007 og 2008.

Når der henses til SKATs udtalelse og redegørelse for, hvorledes bogføringen af salget har fundet sted, er ankenævnet enig med SKAT i, at de den 22/4 2013 modtagne oplysninger fra repræsentanten ikke gør det muligt at lave en afstemning af Dankortsalg ved udbringning over til den indtægtsførte omsætning. Klager har således ikke dokumenteret, at Dankortsalgene fra de 2 terminaler er indeholdt i den indtægtsførte omsætning.

I klagen har repræsentanten beregnet virksomhedens bruttoavancer på grundlag af SKATs forhøjelser af udeholdt omsætning for klageårene. Der fremkommer herved bruttoavancer på h.h. 56,3 %, 57,7 % og 61,4 %. Det er opfattelsen i klagen, at de selvangivne bruttoavancer på h.h. 48.1 %, 50,8 % og 55,2 % er rimelige med henvisning til Landsskatterettens udtalelser i en Østre Landsrets dom af 2/12 2002. Her bliver der lagt bruttoavancer på 45 % og 47 % til grund for afgørelsen. Skatteankenævnet konstaterer, at det i denne afgørelse ligeledes oplyses, at det ikke er unormalt med en bruttoavance for klagers branche på omkring 66 %.

Det er herefter ankenævnets opfattelse, at de bruttoavancer, der kan beregnes med udgangspunkt i SKATs forhøjelse af omsætningen, ikke er urealistiske eller urimeligt høje.

Der kan tillige henvises til de 2 Landsretsafgørelser SKM 2003. 375 og SKM 2003.191, som SKAT henviser til.

Udover den konstaterede udeholdt omsætning har SKAT forhøjet klagers skatteansættelser med diverse ikke dokumenterede kontantindsætninger i [finans2] og [finans1] (tidl. [finans3]).

I klagen oplyses det, at indsætninger i 2007 på [finans2] konto [...01] på i alt 87.500 kr. har sammenhæng med hævninger på hustruens og virksomhedens konto. SKAT kan imidlertid ikke konstatere en sådan sammenhæng. Såfremt klagers repræsentant kan dokumentere en sådan sammenhæng skal der fremsendes redegørelse og dokumentation til ankenævnet førend der kan tages hensyn hertil.

Vedrørende forhøjelsen af udokumenterede kontantindbetalinger i 2007 på i alt 65.000 kr. oplyses det i klagen, at en indbetaling på 50.000 kr. vedrører tilbagebetaling af lån fra 2003 og 2004 til [person2]. Lånet er indfriet i 2007. SKAT har ikke set lånedokumenter for dette lån. Der fremgår heller ikke af oplysninger i sagen om, hvorvidt tilgodehavendet/udlånet fremgår af klagers formueopgørelse ultimo 2006. På det foreliggende grundlag kan ankenævnet ikke anse indbetalingen på de 50.000 kr. som tilbagebetaling af lån.

Vedrørende forhøjelsen af udokumenterede kontantindbetalinger i 2009 på i alt 89.750 kr. oplyses i klagen, at en indbetaling på 55.000 kr. fra [person3] skal dække visum for indrejsende familie i 2009. Der medsendes ikke dokumentation for sådanne visumudgifter, samt for hvem der har afholdt dem og hvornår. Ankenævnet kan derfor ikke godkende klagers påstand.

En indbetaling i 2009 på 27.500 kr. oplyses i klagen at vedrøre lån fra [person5], hvilket lån stadig består. Ankenævnet konstaterer, at det af den selvangivne private formueopgørelse for 2009 fremgår, at klager har et lån hos [person5] på 27.500 kr. Der er således sammenhæng mellem det klager har selvangivet for 2009 og pengestrømmen i 2009. Ankenævnet kan derfor godkende, at SKATs forhøjelse på 89.750 kr. nedsættes med dette beløb.

Der er ikke med klagen kommet bemærkninger eller dokumentationer til de øvrige af SKAT foretagne forhøjelser vedrørende kontantindsætninger i klageårene.

Efter SKATs samlede skønsmæssige forhøjelse er de mulige privatforbrug beregnet til følgende beløb:

2007:270.329 kr.

2008: 414.713 kr.

2009:218.759 kr.

Normalt skal der være kontinuitet i de beregnede privatforbrug, men usikkerhed om, hvorvidt alle formueoplysninger indgår korrekt i formuerne for de enkelte indkomstår herunder udokumenterede oplysninger om udlån og indlån samt ekstraordinære udgifter bevirker, at privatforbrugene i stedet kan vurderes samlet over den tre årige periode. Ved en sådan beregning udgør det gennemsnitlige privatforbrug 301.267 kr. pr. år. Når ankenævnets nedsættelse af forhøjelsen for 2009 med 27.500 kr. fragår, fremkommer der et gennemsnitligt privatforbrug på 292.100 kr. pr. indkomstår.

Skatteankenævnet afgør, at SKATs forhøjelser for indkomstårene 2007 og 2008 på henholdsvis 299.953 og 227.650 kr. fastholdes medens forhøjelsen på 225.348 kr. for indkomståret 2009 nedsættes med godkendt lån på 27.500 kr. til i stedet at udgøre 197.848 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje klagerens overskud af virksomhed med henholdsvis 299.952 kr., 227.650 kr. og 200.848 kr. i indkomstårene 2007, 2008 og 2009.

Klagerens repræsentant har om begrundelsen for sin påstand anført følgende:

”Under henvisning til Ankenævnets afgørelse af 3. maj 2013 skal vi påklage denne.

(...)

”Sagen kører i sin helhed på tilsidesættelse af regnskabsmateriale grundet følgende:

1. Manglende kasseafstemning
2. Bankkonto indgår ikke i bogføringen
3. For lavt privatforbrug

Påklager tilsidesættelse af regnskabsmaterialet grundet følgende:

200720082009

Mgl. Indtægtsført omsætning147.453170.150133.098

Kontant Indsætning152.500 57.500 95.250

Forhøjelse299.952227.650228.348

Ad 1-2

Til belysning af SKATs fortolkning af kassefunktionen, hvor de for at opnå et ”retvisende salg” af virksomhedens omsætning, har sammentalt alt kontantsalg, jf. kassestrimler, alt udbringning, jf. kassestrimler sammentalt og alle dankort indsætning i banken er sammentalt. Dette har SKAT sammenholdt med bogføringen:

Kontantsalg, jf. kassestrimler317.991

Udbringning, jf. kassestrimler282.173

Salg dankort jf. kontoudskrifter bank596.160 1.196.324

Moms 239.265

Beregnet omsætning ekskl. moms 957.059

Omsætning iht Bogføring 823.961

Manglende indtægtsført omsætning 133.098

Til belysning af vores fortolkning af kassefunktion har vi opstillet følgende redegørelse:

Kontantsalg, jf. kassestrimler317.991

Udbringning, jf. kassestrimler - kontant141.390

Udbringning, jf. kassestrimler – DK140.783282.173

Salg dankort jf. kontoudskrifter bank454.771 1.054.935

Moms 210.987

Beregnet omsætning ekskl. moms 843.948

Omsætning iht Bogføring 823.961

Manglende indtægtsført omsætning 19.987

Vi er af den opfattelse, at SKAT blander begreberne DKFLX = salg dankort jf. kontoudskrift bank sammen med DKTT = udbringning, der både består af udbringning betalt med dankort og udbringning betalt kontant. Som det fremgår af opgørelsen korrigeret af os, medtage SKAT ”udbringning salg dankort” både i beløbet 596.15 og i beløbet 282.173, jf. vedhæftet bilag 1.

Når salget DKTT kr. 141.390 som er indholdt i beløbet 596.160 fratrækkes de opgjorte 282.173, hvor de også er medtaget (bilag 3), fremkommer kontantsalget ”udbringning”. Herefter er der en mindre diff. I den totale omsætning på kr. 19.987, hvilket selvsagt kan skyldes fejlslagning på kasseapparatet i butikken(kontant kontra dankort).

Vi mener, på dette grundlag, at have tilbagevist eller i det mindste fremkaldt stærk tvivl om SKAT’s argumenter for en forhøjelse på dette grundlag, således at påstanden:

”Det fremgår af kontoudskrift fra banken, at virksomheden har to dankortterminaler. Ingen af beløbene fra dankortterminalerne kan umidddelbart afstemmes til dankortsag jf. kassestrimler”r tilbagevist ved denne opgørelse sammenholdt med opgørelsen i bilag 1.

AD.3

Til belysning af vores anbringender vedr. privatforbruget samt kontante hævninger vedlægges min skrivelse til Ankenævnet af 22. november 2011 som bilag 4.

Tillige vedlægges som bilag 5 indkomst-og formueopgørelser for 2007-2009.

Primær påstand er, at der ikke er grundlag for en forhøjelse af indkomsten. Når der henses til den manglende overholdelse af Bogføringsloven kunne en ”fornuftig” regulering af indkomsten være forståelig.

Det skal bemærkes, at SKAT grundet størrelsen på forhøjelserne, har sigtet skatteyder for skatteunddragelse, hvorfor det er yderst vigtigt at få fastslået, hvorvidt der er tale om manglende overholdelses af Bogføringsbekendtgørelsen eller bevidst skatteunddragelse.

Vi er klart af den opfattelse – jf.ad. 1 at er ikke er tale om unddragelse, idet dankortsalget er direkte afstemmeligt til banken.

Såfremt det skulle blive et kardinalpunkt, er klienten villig til, at vi bogfører årene 2007-2009 om med udgangspunkt i bankkontoudtog, således at hele bogholderiet afstemmes til bank og kasse.

(...)”

Det fremgår følgende af repræsentantens skrivelse af 22. november 2011 til Skatteankenævnet:

"Under henvisning til Ankenævnets afgørelse af 3. maj 2013 skal vi påklage denne.

SKAT tilsidesætter virksomhedens regnskabsgrundlag grundet manglende kasseafstemning.

Det er korrekt, at der ikke har været ført en daglig kasseafstemning, idet man fandt det meget vanskeligt at håndtere i dagligdagen. Dette af flere årsager.

Der føres en daglig rapport over dagens salg. Denne anfører følgende:

1 Dagens kontantsalg

2 Dagens udbringning

3 Dagens Dankortsalg.

I alt Dagens salg

Idet det har været umuligt at få [person1] til at forstår vigtigheden at bogføre efter bankens kontoudtog, valgte vi at føre dagens omsætning over kassen og tilsvarende udgifterne til varer og omkostninger.

Pr. 31. december har vi fået oplyst kassebeholdning opgjort denne dag. Forskellen er opfattet som privat hævet.

Det er klart, at denne form, som ikke er i overensstemmelse med bogføringslovens mindstekravsbekendtgørelse, stiller krav til en anden form for overbevisning om rigtigleden af bogføringen, så som

bruttoavance, privatforbrug m.v.

SKAT har tager dagsrapporterne og sammentalt kontantsalg samt udbringning iht. disse for året.

Hertil er opgjort samtlige indsatte beløb fra Dankortsalg på virksomhedens bankkonto i [finans1]

[...95], hvilket tillægges salget.

Denne fremgangsmåde er ikke brugbar, idet der forekommer en del fejlslag på kasseapparatet.

Som eksempel kan nævnes en kunde, der vil betale kontant. Der slås kontant på kasseapparatet, hvorefter kunden konstaterer, at han ikke ha penge nok. Han oplyser herefter, at han betaler med

Dankort.

Ekspeditionen bliver gennemført som kontantsalg. Dette betyder, at SKAT uretmæssigt forhøjer skatteyder med det indgåede Dankortbeløb i banken.

Tilsvarende ved udbringning. Dette slås ind som kontant ved udbringning, men når de kommer til kunden betales måske med Dankort. Igen en difference som uretmæssigt betyder en forhøjelse af omsætningen.

Vi har konstateret følgende bruttoavancer for indkomstårene:

V/forhøjelse

2007 48,1 % 56,3 %·

2008 55,2 % 57,7 %

2009 55,2 % 61,4 %

Vi vedlægger kopi af Østre Landsrets dom af 2. december 2002.

På s. 4 udtaler Landsskatterettens, at Skatteankenævnet har lagt bruttoavancen på henholdsvis 45 % og 47 % til grund for de omhandlende år.

Forudsætningerne er ganske vist lidt anderledes, men skatteyder i denne sag ligger dog noget over dette niveau uden forhøjelse.

Det skal tillige bemærkes, at Finanskrisen indtræder i 2008.

Privatforbrug for indkomstårene:

Iht. SKATIht. Revisor

2007-66.186177.008

2008144.526248.822

2009-42.863213.109

Som det fremgår er der nogen uoverensstemmelse mellem opgørelserne.

SKAT har bl.a. fratrukket husleje, varme sat diverse konstaterede omkostninger, hvilket er den del af privatforbruget. Vi er således ikke enige i de anførte privatforbrugsopgørelser

Forhøjelserne vedr. gennemgang af konti kr. 152.500

Vi er ikke enige i dette synspunkt

SKAT har gennemgået såvel [person1]s som hans hustrus private konti.

Vedr. [finans2] konto. [...01], hvilken gennemgang har afstedkommet en forhøjelse på 87.500 kr.

.500 - dog uden momstillæg, har vi følgende bemærkninger:

Såfremt man ville ubelejlige sig med ved samme gennemgang, at undersøge, hvorvidt der var sammenhæng mellem [person1]s, dennes hustru samt virksomhedens konto, ville man konstatere en sammenhæng mellem hævninger og indsættelser, idet [person1] overfører penge fra såvel hustrus konto som fra [virksomhed1]s konto, også kaldet private hævninger.

Disse sammenhænge påviser vi gerne på et møde med Ankenævnet.

Forhøjelse vedr. [finans3], [...95], kr. 65.000

Vi er ikke enige i dette synspunkt.

Indbetaling fra [person2] kr. 50.000 stammer fra lån i henholdsvis 2003 og 2004 på i alt kr. 50.000. Beløbet tilbagebetales i 2007.

Indbetaling fra [person3] kr. 55.000 i 2009 er en indbetaling til dækning af visum for indrejsende familie i 2009.

Ligeledes indbetalt i 2009 kr. 27.500 er et lån fra [person5] som stadig består.

Vi skal bemærke, at vi finder det besynderligt at hæve indkomsten med beløb indsat og overført fra andre private konti samt hævninger fra virksomhed.

Det kan jo ikke have sin rigtighed, at skatteyder skal beskatte 2 gange, men så er man da sikker på at få provenuet i kassen.

Vi er enige i forhøjelser vedr. afskrivninger kr. 3.200 samt 17.097.

lndkomstårene 2008 samt 2009

Samme anbringender gør sig gældende for disse år.

(...)"

Landsskatterettens afgørelse

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive deres indkomst til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. SKAT kan bestemme, at en skatteyder skal oplyse om formuen ved indkomstårets begyndelse og ved indkomståret udløb samt om størrelsen og arten af ændringer i formuen i indkomståret, herunder om hovedposter i årets privatforbrug. Det følger af skattekontrollovens §§ 1, stk. 1, og 6 B, stk. 1.

Indkomsten kan forhøjes, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. SKAT kan skønsmæssigt fastsætte en indkomst, så den giver skatteyderen mulighed for at have et rimeligt privatforbrug i indkomståret. Hvis der påvises en yderligere indtægtskilde for skatteyderen, kan indkomsten også forhøjes. Det følger af en fast praksis, og der henvises til Højesteretsdommen refereret i SKM2011.208H.

SKAT har ved en gennemgang af virksomhedens bogføring konkluderet, at hele omsætningen ikke er medtaget i virksomhedens regnskab, idet der er afvigelser mellem det bogførte salg ved dankortsalg ifølge kassestrimler og dankort-indsætninger i banken. Da virksomhedens kassebeholdning er negativ i flere perioder, har virksomheden ikke foretaget daglige, effektive kasseafstemninger, hvorfor kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt. Virksomhedens regnskabsmateriale kan dermed ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten, og SKAT har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Skatteankenævnet har stadfæstet SKATs afgørelse vedrørende forhøjelsen af klagerens overskud af virksomhed med 299.952 kr. og 227.650 kr. for indkomstårene 2007 og 2008, men nedsat SKATs forhøjelse med 27.500 kr. til 200.848 kr. for indkomståret 2009, da det er dokumenteret, at der er tale om et optaget lån på 27.250 kr., der fremgår af den private formueopgørelse for 2009.

Klagerens indkomst er blevet forhøjet med bankindsætninger på i alt 152.500 kr. i 2007, på 57.500 kr. i 2008 samt 67.750 kr. i 2009, da klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at bankindsættelserne ikke er skattepligtig indkomst. Der er heller ikke under klagebehandlingen i Skatteankestyrelsen fremlagt dokumentation herfor. Da klageren således ikke har dokumenteret eller sandsynliggjort, at der er tale om allerede beskattede beløb, eller at der er tale om beløb, som er fritaget for beskatning, har skatteankenævnet været berettiget til at anse bankindsætningerne for skattepligtig indkomst.

Landsskatteretten kan endvidere tiltræde Skatteankenævnets afgørelse om, at klagerens indkomst skal forhøjes med yderligere omsætning, der er opgjort i henhold til kontantsalg og udbringning, jf. virksomhedens kassestrimler og dankortsalg, jf. kontoudskrifter fra banken, på i alt 147.453 kr., 170.150 kr. og 133.098 kr. i årene 2007, 2008 og 2009. Retten finder det således ikke dokumenteret eller på anden måde godtgjort, at dankortsalget på 596.160 kr. for indkomståret 2009 kan fordeles på de to terminaler DKFLX og DKTT med henholdsvis 454.771 kr. og 141.390 kr., som anført af repræsentanten. Det forhold, at det er dokumenteret, at der har været betalinger på dankort ved udbringning, ændrer ikke på, at det forsat ikke er muligt at afstemme dankortsalget til den indtægtsførte omsætning.

Retten finder ikke grundlag for at tage udgangspunkt i klagerens privatforbrugsopgørelser for husstanden for de påklagede år ved vurderingen af de påklagede forhøjelser, idet forhøjelserne er foretaget ud fra konkrete forhold såsom konkrete bankindsætninger og omsætning opgjort i henhold til det foreliggende regnskabsmateriale for virksomheden.

Landsskatteretten stadfæster på den baggrund Skatteankenævnets afgørelse i sin helhed.