Kendelse af 12-03-2014 - indlagt i TaxCons database den 03-05-2014

Sagens emne

SKAT har beregnet, at selskabet skal betale restskat med 181.999 kr. vedrørende indkomståret 2005.

Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse. Den nærmere talmæssige opgørelse af skatteberegningen overlades til SKAT.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] A/S har i indkomståret 2005 været administrationsselskab i en sambeskattet koncern, hvor [virksomhed2] A/S har indgået.

Landsskatteretten har den 15. november 2007 truffet afgørelse vedrørende [virksomhed2] A/S’ skattepligtige indkomst for indkomståret 2003. Der er ved Landsskatterettens afgørelse ikke godkendt fradrag, som var selvangivet med 95.120 kr.

Ved kendelse af 24. august 2009 har Landsskatteretten truffet afgørelse vedrørende [virksomhed2] A/S’ skattepligtige indkomst for indkomståret 2004. Landsskatteretten har ikke godkendt fradrag, som var selvangivet med i alt 320.683 kr. Herudover har SKAT forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2004 med 36.545 kr., som ikke er blevet påklaget til Landsskatteretten. Selskabets skattepligtige indkomst i indkomståret 2004 er således i alt blevet forhøjet med 357.228 kr.

Den 10. september 2009 har SKAT sendt en agterskrivelse vedrørende indkomståret 2005 til [virksomhed1] A/S. I agterskrivelsen er det foreslået, at sambeskatningsindkomsten forhøjes med 452.348 kr., svarende til summen af forhøjelserne vedrørende [virksomhed2] A/S for indkomstårene 2003 og 2004. Baggrunden for den i agterskrivelsen foreslåede forhøjelse er, at [virksomhed2] A/S’ saldo for fremførselsberettigede underskud er blevet mindre efter, at selskabets indkomst i 2003 og 2004 er forhøjet. Den 27. oktober 2009 har SKAT udsendt afgørelse, hvori den foreslåede forhøjelse for indkomståret 2005 er gennemført. Ændringen er gennemført ved en ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2005 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, idet ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse for et andet indkomstår.

SKAT har den 24. januar 2013 udsendt en ny årsopgørelse for [virksomhed1] A/S vedrørende indkomståret 2005. I årsopgørelsen foretages skatteberegningen på baggrund af den tidligere forhøjelse, som gennemførtes ved SKATs afgørelse af 27. oktober 2009.

Den 11. marts 2013 har SKAT sendt en opkrævning/rykker med specifikation til [virksomhed1] A/S, hvori selskabet opkræves 183.032 kr. Den 8. maj 2013 har SKAT sendt en tilsigelse til udlægsforretning til selskabet.

SKAT har over for Landsskatteretten forklaret, at det beror på en intern fejl, at årsopgørelsen først er udskrevet den 24. januar 2013.

Landsskatteretten har dags dato truffet afgørelse om, at SKATs afgørelse af 27. oktober 2009 er delvis ugyldig. Herefter er der fradrag for fremførselsberettiget underskud i indkomståret 2005 med 95.120 kr. mere, end hvad SKAT havde godkendt i afgørelse af 27. oktober 2009.

SKATs afgørelse

SKAT har truffet afgørelse om, at [virksomhed1] A/S skal betale restskat med 181.999 kr.

Beløbet er beregnet således:

Ansat indkomst

22.483.744 kr.

Indkomstskat 28 %

6.295.436 kr.

Slutskat

6.295.436 kr.

Aconto- og udbytteskat

-6.450.369 kr.

Overskydende skat

-154.933 kr.

Godtgørelse 1,9 %

-2.943 kr.

Overskydende skat

-157.876 kr.

Rente ved indkomstændring

21.347 kr.

Tidligere udbetalt

318.528 kr.

Restskat til indbetaling

181.999 kr.

Den beregnede rente er specificeret således:

Skat vedr. tidligere årsopgørelse

286.955 kr.

Skat vedr. nuværende årsopgørelse

-157.876 kr.

Skatteændring

129.079 kr.

Rente af indkomstændring for indeværende årsopgørelse

52.920 kr.

Rente af indkomstændring for tidligere årsopgørelse

-31.573 kr.

Rente af indkomstændring i alt

21.347 kr.

Klagerens opfattelse

Der er nedlagt principal påstand om, at skattekravet er bortfaldet. Subsidiært er der nedlagt påstand om, at der ikke skal foretages renteberegning vedrørende kravet for perioden 1. november 2009 til 31. januar 2013.

Den skatteberegning, der følger af en ændret ansættelse af indkomstskat, skal fremsendes i rimelig tid efter ansættelsesændringen. SKAT har fremsendt skatteberegningen 3 år og 3 måneder efter ændringen af skatteansættelsen.

Der findes ikke fortilfælde i praksis, hvor skatteberegningen, der er en følge af en skatteansættelse, fremsendes 3 år og 3 måneder efter, at agterskrivelsen er fremsendt. Situationen er heller ikke omtalt i forarbejderne til forældelsesloven.

Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår ikke nogen frist for skatteberegningen. Der fremgår heller ikke nogen frist for beregningen af SKATs juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.3.12 om frister for ekstraordinær genoptagelse. Det fremgår imidlertid af SKATs juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.1.1, at skatteberegningen skal ske indenfor rimelig tid efter, at ansættelsen er foretaget.

Den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 3. pkt., er 3 år og 4 måneder. Inden rimelig tid må være væsentligt kortere end denne frist.

Landsskatterettens afgørelse

En ekstraordinær ansættelse af indkomstskat, der er varslet af SKAT, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder imidlertid ikke den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Det følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. og 3. pkt. I SKATs juridiske vejledning afsnit A.A.8.2.1.1 om frister for ordinær genoptagelse på SKATs initiativ er det anført, at skatteberegningen skal foretages inden rimelig tid efter, at ansættelsen er foretaget.

Landsskatteretten finder, at det ikke i sig selv kan medføre skatteberegningens ugyldighed, at beregningen ikke er foretaget inden for rimelig tid efter den ekstraordinære ansættelse, der ligger til grund for den nye beregning.

Et krav afledt af en ansættelse af indkomstskat forældes efter reglerne i forældelsesloven. Forældelsesfristen for krav afledt af en ekstraordinær ansættelse af indkomstskat er imidlertid 10 år. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 1 og 4.

SKATs ansættelse af 27. oktober 2009, hvorved sambeskatningsindkomsten for 2005 forhøjes, er sket på baggrund af en ekstraordinær genoptagelse. Forældelsesfristen for det afledte krav er derfor 10 år. Kravet har således ikke været forældet på tidspunktet for udsendelsen af den nye årsopgørelse den 24. januar 2013.

Skatten af forhøjelser ved en ny skatteansættelse forrentes fra den 1. november i kalenderåret efter indkomståret og til og med den måned, hvor opkrævning finder sted. Se selskabsskattelovens § 30, stk. 2.

Skattekravet vedrører indkomståret 2005 og opkrævningen finder sted den 24. januar 2013. Det er således i overensstemmelse med selskabsskattelovens § 30, stk. 2, at der er beregnet renter frem til den 31. januar 2013.

Den påklagede afgørelse vedrører ikke spørgsmålet, om der kan ske eftergivelse af renter efter gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6. Landsskatteretten kan derfor ikke tage stilling til, om en del af rentekravet skal eftergives efter denne bestemmelse, jf. skatteforvaltningslovens § 11. En ansøgning om eftergivelse af renter skal indgives til SKAT.

Ved afgørelse af dags dato har Landsskatteretten truffet afgørelse om, at SKATs afgørelse af 27. oktober 2009, som har dannet grundlag for den påklagede skatteberegning, er delvis ugyldig. Det har medført et yderligere fradrag for fremførselsberettiget underskud med 95.120 kr. i 2005. Skatteberegningen skal ændres i overensstemmelse hermed.

Landsskatteretten ændrer således SKATs afgørelse. Den nye skatteberegning overlades til SKAT, jf. Landsskatterettens forretningsorden § 12, stk. 4.