Kendelse af 28-05-2014 - indlagt i TaxCons database den 11-07-2014

Sagens emne

Ekstraordinær genoptagelse efter bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Klagepunkt

Skatteankenævnets afgørelse

Din opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2007

Kan skatteansættelsen genoptages ekstraordinært?

JA

NEJ

JA

2008

Kan skatteansættelsen genoptages ekstraordinært?

JA

NEJ

JA

2009

Kan skatteansættelsen genoptages ekstraordinært?

JA

NEJ

JA

Faktiske oplysninger

SKATs oplysninger

SKAT har i forbindelse med projekt Money Transfer modtaget oplysninger om, at du på konto nr. [...10] i [finans1] har modtaget beløb fra Schweiz.

Beløbene er modtaget fra din fraskilte mand, [person1], som er bosiddende i Schweiz og dækker underhold til dig og jeres 2 fælles børn.

Af skilsmisseaftalen fra januar 1998 fremgår, at du til og med indkomståret 2012 modtager ægtefællebidrag med 6.000 kr. pr. måned, svarende til 72.000 kr. pr. år.

Du har haft ”Print selvangivelse” i alle årene.

For indkomstårene 1997-2003 har du selvangivet modtaget ægtefællebidrag.
For indkomstår 2004 har din daværende revisor anmodet om genoptagelse af skatteansættelsen. Skattemyndigheden har på den baggrund forhøjet din indkomst med +72.000 kr. den 29. juni 2005.
For indkomstår 2005 har SKAT den 5. september 2006 sendt brev om forhøjelse af skatteansættelsen vedrørende modtaget ægtefællebidrag på +72.000 kr.
For indkomstårene 2006-2010 har klager ikke selvangivet modtaget ægtefællebidrag.

Den 22. februar 2012 har SKAT modtaget redegørelse fra din advokat om beløbene. Dele af skilsmisseaftalen er vedlagt.

SKAT har ved forslag af 20. marts 2012 varslet en forhøjelse af indkomsten for 2006 – 2010. Afgørelse er sendt den 19. juni 2012. SKAT har ændret indkomsterne således:

Indkomståret 2006: Modtaget ægtefællebidrag fra tidligere ægtefælle.+72.000 kr.

Indkomståret 2007: Modtaget ægtefællebidrag fra tidligere ægtefælle.+72.000 kr.

Indkomståret 2008: Modtaget ægtefællebidrag fra tidligere ægtefælle.+72.000 kr.

Indkomståret 2009: Modtaget ægtefællebidrag fra tidligere ægtefælle.+72.000 kr.

Indkomståret 2010: Modtaget ægtefællebidrag fra tidligere ægtefælle.+72.000 kr.

For de år, der ligger ud over ligningsfristen, er ændringerne foretaget med henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 5. (ekstraordinær ansættelse).

Personlige forhold

Du har i 2006 været ansat hele året hos [virksomhed1] A/S. I 2007 har du været ansat hos [virksomhed1] A/S i perioden 1. maj 2007 til 31. oktober 2007, og i 2008 har du været ansat hos [virksomhed2] A/S i perioden 1. januar 2008 til 31. marts 2008 og [virksomhed3] v/ [person2] i perioden 1. april 2008 til 30. november 2008. I 2009 har du været ansat hele året hos [virksomhed3] v/ [person2].

Af din skattemappe fremgår følgende:

15. december 2006: Du ændrer dit skattekort for 2007.

29. maj 2007:Den oprindelige årsopgørelsen for 2006 udskrives (skattepligtig ægtefællebidrag er ikke medregnet) og du får udbetalt en overskydende skat på 40.326 kr.

24. januar 2008Du har ændret dit skattekort for 2008.

10. marts 2008:Den oprindelige årsopgørelsen for 2007 udskrives (skattepligtig ægtefællebidrag er ikke medregnet) og du får udbetalt en overskydende skat på 26.267 kr.

17. marts 2009Du ændrer sin TastSelv kode i skattemappen.

I perioden 29. juli til 7. september 2007 har du været indlagt på [...] (tidligere [...]) for alkoholafvænning. Indlæggelsen er sket efter henvendelse fra din datters lærer, om at der ville ske indberetning om omsorgssvigt, såfremt du ikke lod dig indlægge.

Der er fremsendt kopi af lægejournal fra perioden 2005-2012 og kopi af papirer fra socialforvaltningen.

Det fremgår af indførsel i lægejournal den 18. september 2007, at opholdet er forløbet ukompliceret, og at du nu følger en efterbehandling. Endvidere, at du er klar til et nyt job pr. 1. november 2007. Af indførsel i lægejournal d. 24. marts 2011 fremgår, at du ikke har drukket i 4 år.

Dette fremgår tillige af kommunens journal den 8. oktober 2007.

Der er endvidere indsendt medicinoversigt for perioden november 2006 – december 2013, hvoraf det fremgår, at du i perioder har fået tabeletter mod angst.

Skatteankenævnets afgørelse

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at skattemyndighederne ikke kan afsende varsel om ændring af en skatteyders skatteansættelse senere end den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb, og ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb.

Ifølge bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 skal skattemyndighederne afsende varsel om ændring inden den 1. juli i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb for personer med enkle økonomiske forhold (kort ligningsfrist).

SKAT har den 20. marts 2012 fremsendt forslag til ændring af klagers skatteansættelser for 2006-2010. Afgørelsen er sendt den 19. juni 2012.

Indkomstårene 2006-2009:

Varslet om ændring af skatteansættelserne for 2006-2009 er sket efter udløbet af den korte ligningsfrist i bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005.

SKAT har anset fristerne for suspenderet under henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3.

Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, kan skattemyndighederne ekstraordinært genoptage en skatteansættelse efter udløbet af den ordinære frist, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Efter bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3 gælder den korte ligningsfrist ikke, når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt.

Skattemyndighederne skal i så fald varsle en ændret skatteansættelse senest 6 måneder efter, at skattemyndighederne er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af den ordinære frist, og ændringen skal være foretaget senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Klager har for hvert af indkomstårene 2006-2009 fået overført 72.000 kr. fra Schweitz til sin danske bankkonto. Beløbene drejer sig om skattepligtigt ægtefællebidrag. Klager har ikke selvangivet indkomsten fra udlandet for indkomstårene.

Det er nævnets opfattelse efter en konkret vurdering, at klager for så vidt angår indkomståret 2006, kun har handlet simpelt uagtsomt ved ikke at selvangive indtægten. I 2007, hvor indtægten for 2006 skulle selvangives, har klagers sygdom og indlæggelse bevirket, at klager ikke har kunnet varetage sine forpligtelser.

Nævnet finder derfor, at betingelserne for ekstraordinær skatteansættelse af indkomståret 2006 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3, ikke er opfyldt.

Det er nævnets opfattelse, at selv om klager har været i et sygdoms- og behandlingsforløb, burde klager have selvangivet indtægten for indkomstårene 2007-2009. Nævnet har henset til, at klager i perioden 2007-2009 har passet et arbejde. Endvidere fremgår det af oplysningerne fra skattemappen, at klager, eller nogen på klagers vegne, har orienteret sig om klagers skatteforhold.

Desuden burde udbetalingen til klager af overskydende skat i 2008 på 26.267 kr. have fået klager til at reagere.

Endelig bemærker nævnet, at der er tale om et simpelt forhold, hvorfor SKAT kunne have rettet årsopgørelserne, hvis klager f.eks. havde ringet eller sendt en mail til SKAT og gjort opmærksom på, at indtægten ikke var selvangivet.

Da klager har modtaget ægtefællebidrag fra udlandet i indkomstårene, og da klager ikke har selvangivet indtægten, finder nævnet, at klager må anses for i det mindste at have handlet groft uagtsomt. Der henvises til Østre Landsret dom af 29. juni 2007 (SKM 2007.546.ØLR), hvor domstolen ligeledes fandt, at skatteyderen havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive modtagne beløb.

Nævnet finder derfor, at betingelserne for ekstraordinært skatteansættelse af indkomstårene 2007-2009 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3, er opfyldt. Nævnet finder tillige, at SKAT har overholdt fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Reglerne om SKATs mulighed for ekstraordinær genoptagelse er beskrevet i Den juridiske vejledning 2012, afsnit A.A.8.2.3.7 ”Ændringer som følge af forsætlig/groft uagtsom selvangivelse”.

Ægtefællebidrag er skattepligtigt jf. ligningslovens § 10.

Der er ikke klaget over den talmæssige opgørelse. Nævnets gennemgang af den talmæssige opgørelse giver ikke anledning til bemærkninger.

Din opfattelse

Forhøjelsen af den skattepligtige indkomst for 2007 og 2008 med modtaget ægtefællebidrag skal nedsættes til 0 kr.

Du har i 2006 – 2008 kæmpet for at komme tilbage til livet efter alvorlige personlige problemer med et omfattende alkoholmisbrug til følge.

SKATs IT-systemer burde have opfanget, at der var en uoverensstemmelse i forhold til, at der øjensynligt er anvist tilbagebetalinger af for meget betalt skat to år i træk, uden at du har reageret på det. Således udskriver SKAT ukritisk for meget indbetalt skat, på grundlag af de automatisk fremskrevne forskudsregistreringer, som du og dine rådgivere i kommunen ikke har forholdt sig til.

Det er korrekt, at du har forsøgt at komme på benene igen fra slutningen af 2007 og kæmpede mod alle odds gennem 2008 på at få fast grund under fødderne. Det lykkedes med hjælp fra kommune, familie, venner og arbejdsgivere, som blandt andet var personligt knyttet til dig.

De job, som du har haft, har været ansættelser i lettere jobs og løse ansættelsesforhold.Du har endvidere i en årrække været i medicinsk behandling for at modvirke angst og særligt panikangst.

Det lykkedes dig således at få genskabt familien med dengang to store teenagebørn, hvis far fortsat bor i Schweiz.

Hvis det er groft uagtsomt, at du i 2008 fokuserede al din energi på de forhold, som gjorde dig i stand til at hjælpe dig selv og din familie på ret køl, og dermed overså noget for dig så fjernt og uforståeligt som skatteforhold, som du på grund af en undskyldelig vildfarelse var af den opfattelse, at kommunens sagsbehandlere havde hjulpet dig på plads med, så har begrebet ”groft uagtsomt”, set med undertegnedes øjne, fået en ny og uset rækkevidde.

Landsskatterettens afgørelse

Du er omfattet af bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold, jf. bekendtgørelsens § 2 modsætningsvist, idet underholdsbidrag har sin egen rubrik på årsopgørelsen (rubrik 19), og er dermed dækket af tallene på årsopgørelsen.

SKAT skal således udsende varsel senest den 1. juli i det andet år efter indkomstårets udløb. Idet SKAT har udsendt varsel den 20. marts 2012, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27 være til stede for årene 2007, 2008 og 2009.

Du har positivt ikke selvangivet underholdsbidrag i 2007 – 2009. Spørgsmålet om undladelsen af at selvangive indkomsten skal ses som mindst groft uagtsomt, er identisk med den vurdering, som følge af straffebestemmelsen i skattekontrollovens § 16, vedrørende passivitet overfor en lav skatteansættelse.

Vi lægger til grund, at du har været bekendt med at underholdsbidraget var skattepligtigt, og at det ikke blev indberettet automatisk, idet du selv har selvangivet beløb i 1997 – 2003.

På baggrund af det i sagen oplyste om dine personlige forhold finder vi ikke, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder, der gør, at undladelsen af at selvangive underholdsbidragene i årene 2007 – 2009 alene kan anses for simpelt uagtsomt. Der er lagt særlig vægt på, at der på tidspunktet for selvangivelsesfristens udløb for 2007 den 1. maj 2008 er forløbet 8 måneder fra du afsluttede din behandling for alkoholmisbrug, og at du derefter har været alkoholfri. Der er endvidere lagt vægt på, at du i mere eller mindre omfang har kunnet varetage et arbejde i perioden 1. januar 2008 og frem, samt at du eller nogen på dine vegne har været i din skattemappe i årene 2008 og 2009.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. skal told- og skatteforvaltningen udsende varsel indenfor seks måneder fra det tidspunkt, hvor de er blevet opmærksomme på det forhold, som kan begrunde en fravigelse af den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Anses en skattepligtig for at have handlet mindst groft uagtsomt, gælder reaktionsfristen imidlertid ikke for de år, hvor der er sket rettidig varsling efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, det vil sige inden den 1. maj i det 4. år efter indkomstårets udløb. Dette følger af Den Juridiske Vejledning, 2014-1, afsnit A.A.8.2.2.

Varsel er udsendt den 20. marts 2012, og dermed gælder reaktionsfristen alene for indkomståret 2007.

Vi finder, at reaktionsfristen skal beregnes fra modtagelsen af din revisors brev den 22. februar 2012, hvorefter reaktionsfristen er overholdt. Der er herved lagt vægt på, at SKAT ikke umiddelbart ved en eventuel undersøgelse af årsagen til udbetalingen af den overskydende skat i 2007 har kunnet se årsagen hertil, idet sammenligningsgrundlaget ville være 2006, hvor underholdsbidraget ikke fremgår, idet du heller ikke i 2006 har selvangivet beløbet.

Skatteankenævnets afgørelse stadfæstes herefter.