Kendelse af 06-10-2015 - indlagt i TaxCons database den 07-11-2015

Klagepunkt

Skatteankenævnets afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2008

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

458.800 kr.

0 kr.

458.800 kr.

Indkomståret 2009

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

540.000 kr.

0 kr.

540.000 kr.

Indkomståret 2010

Skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed

165.000 kr.

0 kr.

165.000 kr.

Faktiske oplysninger

2008

Klageren har ikke indsendt selvangivelse for 2008, hvorfor SKAT har ansat overskud af virksomhed skønsmæssigt til 500.000 kr.

Den 13. januar 2010 indsendte klageren selvangivelse for 2008 med tilhørende årsregnskab. I regnskabet er overskud af virksomhed selvangivet med 266.619 kr.

Årsregnskabet er udarbejdet af [virksomhed1] ved [person1]. Revisor har påtegnet regnskabet således:

“Efterfølgende regnskaber er opstillet på grundlag af det foreliggende regnskabsmateriale, mundtlige oplysninger samt skønnede beløb.

Vedr. [virksomhed2] bemærkes, at en del regnskabsmateriale er bortkommet hvorfor nogle beløb er anslået, blandt andet mangler omsætning for 3 mdr. Vi har anslået beløbet til kr. 90.000 pr. måned og derefter beregnet en bruttoavance på 62 %. Enkelte udgiftsposter er ligeledes anslåede beløb.

Vedr. [virksomhed3]:

Der foreligger intet regnskabsmateriale og resultatet er skønsmæssig ansat til samme beløb som for det foregående år.

Vedr. det samlede regnskabsmateriale:

Vi har ikke foretaget nogen form for revision, og på grund af det mangelfulde regnskabsmateriale fralægger vi os et hvert ansvar for regnskabets rigtighed. Regnskabet er udarbejdet udelukkende til brug for skatteligningen.”

SKAT har den 2. marts 2010 fremsendt en afgørelse vedrørende indkomståret 2008, hvoraf det fremgår, at selvangivelsen er gennemgået, og at det er besluttet ikke at ændre skatteansættelsen.

Afgørelsen blev efterfølgende påklaget til skatteankenævnet den 26. marts 2010.

Skatteankenævnet har ved afgørelse af 18. november 2010 anset SKATs afgørelse af 2. marts 2010 for ugyldig.

SKAT har ved en efterfølgende gennemgang af sagen opgjort klagerens privatforbrug til 240.133 kr. med udgangspunkt i den oprindelige skønsmæssige ansættelse på 500.000 kr.

Med udgangspunkt i det indsendte regnskab, hvor overskud af virksomhed er opgjort til 266.619 kr., har SKAT opgjort privatforbruget til 6.752 kr.

Klagerens tidligere ægtefælle fraflyttede [adresse1] den 14. oktober 2008. Parret blev skilt i 2009. SKAT har ved privatforbrugsopgørelsen ikke medregnet den tidligere ægtefælles indtægter og formue.

Den tidligere ægtefælles privatforbrug for 2008 er af skatteankenævnet beregnet til 19.903 kr. Privatforbruget består i det væsentligste af børnefamilieydelse reduceret med foretagne indbetalinger til SKAT.

Der er ingen oplysninger om den tidligere ægtefælles udgifter i forbindelse med fraflytningen.

2009

Overskud af virksomheden [virksomhed4] er selvangivet med 394.965 kr. Bruttoavancen udgør 59,29 %.

For diskotek [virksomhed2] er der selvangivet et underskud på 414.156 kr.

Dette årsregnskab er ligeledes udarbejdet af [virksomhed1] ved [person1], der har påtegnet regnskabet således:

“Efterfølgende regnskab er opstillet på grundlag af det foreliggende regnskabsmateriale, mundtlige oplysninger samt skønnede beløb. Regnskabet er reguleret af os.

Vi har ikke foretaget revision eller afstemninger, og på grund af det mangelfulde regnskabsmateriale fralægger vi os et hvert ansvar for regnskabets rigtighed. Regnskabet er udarbejdet udelukkende til brug for skatteligningen.”

SKAT har ved den ligningsmæssige gennemgang opgjort privatforbruget til -437.877 kr. I 2009 bestod husstanden kun af klageren. SKAT har skønsmæssigt forhøjet indkomsten med 540.000 kr., således at privatforbruget udgør cirka 100.000 kr.

Klageren ejede i 2009 50 % af ejendommen [adresse2]. Klageren købte endvidere bil den 3. juni 2009.

2010

Overskud af virksomheden [virksomhed4] er selvangivet med 385.170 kr. Bruttoavancen udgør 60,56 %.

[virksomhed1] ved [person1] har forsynet regnskabet med følgende påtegning:

“Efterfølgende regnskab er udarbejdet på grundlag af det foreliggende regnskabsmateriale reguleret af os, i nogle tilfælde efter skøn samt mundtlige oplysninger. Vi har ikke foretaget revision og afstemninger. Regnskabet er udarbejdet til brug for skatteligningen.”

SKAT har ved den ligningsmæssige gennemgang opgjort privatforbruget til -65.423 kr. SKAT har skønsmæssigt forhøjet indkomsten med 165.000 kr., således at privatforbruget udgør cirka 100.000 kr. i lighed med indkomståret 2009.

Klagerens repræsentant har oplyst, at klageren har drevet personlig virksomhed i indkomstårene 2008, 2009 og 2010. Han har i de pågældende indkomstår haft følgende virksomheder:

Virksomhedens navn

Virksomhedens start

Virksomhedens ophør

[virksomhed4] v/[person2]

1. juni 2000

[virksomhed5] v/[person2]

1. maj 2009

30. oktober 2010

[virksomhed2] v/[person2]

6. april 2006

31. december 2009

[virksomhed4] – [virksomhed3] I/S

15. juni 2007

30. juni 2008

Klagerens repræsentant har endvidere oplyst, at klageren for alle indkomstår har selvangivet virksomhedernes resultat, med undtagelse af virksomheden [virksomhed5].

Klagerens repræsentant har, trods Skatteankestyrelsens opfordring hertil, ikke fremlagt yderligere regnskabsmateriale og beregning af privatforbruget for de påklagede år.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har nedsat SKATs skønsmæssige forhøjelse for 2008 med 41.200 kr. til 458.800 kr. og stadfæstet SKATs skønsmæssige forhøjelser for 2009 og 2010 med henholdsvis 540.000 kr. og 165.000 kr.

Det fremlagte regnskabsmateriale er af en sådan karakter, at det ikke kan lægges til grund ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. krav til bogføring og regnskaber samt bekendtgørelse om mindstekrav til årsregnskaber.

SKAT har derfor været berettiget til at udøve et skøn over klagerens indkomst på baggrund af de af SKAT udarbejdede privatforbrugsopgørelser.

Selvangivelserne giver ikke plads til et antageligt privatforbrug, og da der er revisorforbehold i regnskaberne om skønsmæssige/anslåede resultater på grund af manglende regnskabsmateriale, samt da SKAT ved gentagne kontroller i [virksomhed4] og [virksomhed2] har konstateret, at der ikke foretages daglige, effektive kasseafstemninger, anses SKATs afgørelser ikke at gå ud over grænserne for det rimelige.

Henset til, at SKAT ikke har taget højde for at klageren i 2008 har modtaget lejeindtægt i form af betalinger af klagerens andel af kreditforeningslånet på ejendommen [adresse3], [by1] på 21.281 kr., samt at klagerens tidligere ægtefælles privatforbrug udgjorde 19.903 kr. i 2008, har ankenævnet dog nedsat den skønsmæssige ansættelse for 2008 med 41.200 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelserne for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 nedsættes til 0 kr.

Den manglende indberetning vedrørende [virksomhed5] skyldes, at der ikke har været nogen drift i virksomheden i 2009 og 2010, hvilket resulterede i, at virksomheden lukkede i september 2010. For de øvrige virksomheder er der udarbejdet og fremsendt regnskaber for de omhandlende indkomstår.

Skatteankenævnet har ikke ret til at tilsidesætte det indsendte regnskabsmateriale eller de indsendte selvangivelser, idet de ikke kan anses for at være så mangelfulde, at der skal foretages et skøn.

Skatteankenævnets afgørelse bygger på SKATs privatforbrugsberegninger. Der skal ses bort fra disse beregninger, idet der vil blive indsendt yderligere regnskabsmateriale og privatforbrugsopgørelser, der vil tydeliggøre SKATs fejl og fastslå det korrekte privatforbrug for årene 2008 – 2010. Der vil endvidere blive fremsendt et supplerende indlæg hurtigst muligt.

Klagerens repræsentant har efterfølgende indsendt nedenstående yderligere bemærkninger.

”(...)SKAT har ikke gennemgået regnskaberne og selvangivelsen i sin helhed og når først dette er gjort, kan der tages stilling til, om det fremsendte regnskabsmateriale, der ligger til grund for skatteregnskabet, kan anses som værende fyldestgørende eller så mangelfuldt at det kan tilsidesættes, således at SKAT skønsmæssigt kan ansætte overskud af virksomhed efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3.

(...) fordi muligheden for tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget er til stede, medfører det ikke, at der automatisk kan eller skal foretages en forhøjelse. (...) Regnskabsresultatet kan godt være rigtigt, selv om det eksempelvis er konstateret, at der ikke har været foretaget effektive kasseafstemninger eller at regnskabet til dels er opstillet på baggrund af mundtlige oplysninger.

(...)

Privatforbrug for 2008, 2009 og 2010

Skattemyndigheden har ikke opgjort klagerens privatforbrug korrekt, idet alle oplysninger ikke er medtaget, hvor der ikke er taget højde for private hævninger, som udgør en væsentlig post.

Vedr. privatforbrug 2008

I afgørelse af 1. februar 2012 anfører SKAT, at med et overskud på 500.000 kr. er privatforbruget for 2008 opgjort til 218.852 kr. SKAT har ikke taget højde for private hævninger på i alt 109.927,23 kr., hvorfor SKATs afgørelse burde se ud som flg:

Privatforbrug 2008: 218.852 + 407.091,15 + 692.182,08 = 1.318.125,23

Et forbrug på 1.318.125,23 må vurderes at være ud over det sædvanlige og derfor ingen grund til skatteankenævnets forhøjelser.

SKAT afviser at der skal tages udgangspunkt i den indsendte selvangivelse, hvilket de begrunder med et overskud af virksomhed på 266.619 kr., som efter deres opgørelse resulterer i et negativt privatforbrug på 14.529 kr. SKAT har ikke taget højde for private hævninger. Derfor skal privatforbruget korrigeres til følgende:

407.091,15 + 692.182,08 – 14.529 = 1.084.744,23

Med overskud af virksomhed på 266.619 kr. vil privatforbruget for 2008 udgøre 1.084.744,23 kr. og ikke et negativt forbrug på 14.529 kr. Privatforbruget på anses for rigeligt, hvorfor der ikke er baggrund for at fastholde de skønsmæssige forhøjelser.

Vedr. 2009:

SKAT har i afgørelse af 1. februar 2012 opgjort et negativt privatforbrug på 437.877 kr. Heraf vil SKAT forhøje den skattepligtige indkomst med 540.000 kr., således at privatforbruget udgør 100.000 kr. SKAT tager heller ikke her højde for private hævninger for indkomståret 2009 og privatforbrugsopgørelsen burde se ud som følgende:

Privatforbrug 2009: 100.000 + 87.138,36 + 10.147,36 = 197.285,72

Klageren boede i indkomståret 2009 alene, hvorfor et privatforbrug på 197.285 kr. må vurderes at være for højt. Det er meget sandsynligt at privatforbruget har været væsentligt lavere. Idet klageren for indkomståret 2008 havde et stort privatforbrug på 1.084.744,23 kr., er det naturligt at antage, at klageren ikke har brugt alle pengene i 2008, men at han har gemt et beløb til indkomståret 2009. Derfor ingen grund til skatteankenævnets skønsmæssige forhøjelser. På baggrund heraf, skal overskud af virksomhed som minimum nedsættes med de private hævninger, som udgør 97.285 kr.

Privatforbrug 2009: 540.000 – 97.285 = 442.715

På baggrund heraf, gøres det gældende, at vor påstand fortsat er, at der skal ske nedsættelse med 540.000 for 2009.

Vedr. 2010:

(...) der har ligeledes været private hævninger i [virksomhed4] [i 2010]. Disse hævninger skal medtages ved opgørelsen af privatforbruget for 2010, præcis som for 2008 og 2009.

Der har desværre ikke været mulighed for at fremkomme med korrekt talmæssig opgørelse for 2010, idet vi ikke har kunnet få tilsendt bilagsmateriale som følge af revisorskift m.v.”

Landsskatterettens afgørelse

Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive deres indkomst til SKAT. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskaberne fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006 og lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 5, jf. § 3, stk. 4.

Henset til revisorpåtegningerne for de pågældende indkomstår kan der ikke være foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Da kravene til regnskabsgrundlaget således ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. Skattemyndighederne har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskaberne og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.

Skønsmæssige ansættelser skal normalt være underbygget af privatforbrugsberegninger eller andre konkrete opgørelser. Landsskatteretten er enig i skatteankenævnets skøn over privatforbrugene. De i regnskaberne opgjorte private hævninger tillægges ikke særskilt betydning ved skønnet over klagerens privatforbrug.

De skønnede indtægter bringer klagerens privatforbrug op på et niveau, der anses for rimeligt. Der er således ikke grundlag for at ændre skønnet over resultatet af virksomheden for årene 2008, 2009 og 2010 og ansættelserne stadfæstes derfor.