Kendelse af 19-12-2017 - indlagt i TaxCons database den 20-01-2018

Indkomstår og klagepunkt

Skatteankenævnets afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2007

Ændring af skatteansættelsen

Nej

Ja

Nej

2008

Ændring af skatteansættelsen

Nej

Ja

Nej

2009

Ændring af skatteansættelsen

Nej

Ja

Nej

2010

Ændring af skatteansættelsen

Nej

Ja

Nej

2011

Ændring af

forskudsregistreringen

Nej

Ja

Klagen afvises

2011 til 2017

Ændring af skatteansættelserne

Ingen afgørelse

Ja

Klagen afvises

Faktiske oplysninger

Klageren, der er tysker, har boet i Danmark i en årrække. Han flyttede til Tyskland i 1980, og bor der fortsat.

SKAT har oplyst, at klageren alene var begrænset skattepligtig til Danmark i de omhandlede år, og at han i 2007 til 2009 modtog en udvidet selvangivelse (S12-selvangivelse).

Klageren begyndte at modtage social pension (folkepension) fra Danmark i 2006 og ATP i 2008. Det er indberettet, at klageren har modtaget følgende beløb:

2007

Pension

68.292 kr.

2008

Pension og ATP

56.888 kr.

2009

Pension og ATP

56.794 kr.

2010

Pension og ATP

59.256 kr.

2011

Pension og ATP

60.240 kr.

Klagerens første årsopgørelse for 2007 blev dannet den 26. november 2008. Årsopgørelsen indeholder hverken pensioner eller anden indkomst, og der er ikke beregnet hverken skat eller arbejdsmarkedsbidrag.

Klagerens første årsopgørelse for 2008 blev dannet den 20. januar 2010. Ifølge denne har klageren haft en indkomst i form af pensioner m.v. på 56.888 kr. Den beregnede skat er opgjort til 5.954 kr. Der er ikke beregnet arbejdsmarkedsbidrag.

Årsopgørelserne for de efterfølgende år indeholder oplysninger om klagerens pensioner, og der er beregnet skat heraf. Der er ikke beregnet arbejdsmarkedsbidrag.

Den 8. februar 2010 rettede klageren henvendelse til SKAT vedrørende årsopgørelse nr. 1 for 2008, som han ikke var enig i. Klageren skrev:

”Einspruch – Protest: Ich bin in der Krankenkasse in Deutschland. Sundhedsbidrag muss ich nicht leisten. Außerdem muss ich bei 56888 Kr. keine Steuern zahlen. Ich bin unter dem Midestbeitrag.”

Den 10. marts 2010 udstedte SKAT herefter en ny årsopgørelse vedrørende 2008, hvorefter klagerens indkomst er anført som 56.888 kr., og skatten beregnet til 0. Der er ikke beregnet arbejdsmarkedsbidrag.

Ligeledes den 10. marts 2010 blev klagerens første årsopgørelse for 2009 blev dannet. Ifølge denne har klageren haft en indkomst i form af pensioner m.v. på 56.794 kr. Der er hverken beregnet skat eller arbejdsmarkedsbidrag.

Klageren skrev til SKAT den 2. august 2010, den 2. september 2010, den 1. oktober 2010 og den 1. november 2010. Henvendelserne drejer sig bl.a. om betaling af kirkeskat, sundhedsbidrag og arbejdsmarkedsbidrag, som klageren protesterer over, at han skal betale. Klageren anfører bl.a., at han er medlem af en tysk sygekasse og af en tysk kirke. Brevet af den 1. november 2010 er sendt til direktøren for SKAT [by1] og indeholder en protest over, at klagerens henvendelser ikke bliver besvaret.

SKAT har korrigeret kirkeskattekoden for 2009 og 2010.

Den 15. november 2010 skrev SKAT bl.a. følgende til klageren:

”Tak for dit brev af 1. november 2010, som direktøren har bedt mig om at besvare.

Indledningsvis vil jeg beklage, såfremt du mener, at du ikke har modtaget fyldestgørende svar på dine henvendelser, fremsendt hertil.

Vedrørende sundhedsbidrag kan jeg oplyse dig følgende:

Da du modtager folkepension og ATP fra Danmark, med start henholdsvis i 2006 og i 2008, vil du i medfør af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11 være begrænset skattepligtig til Danmark af disse ydelser, jf. den mellem Tyskland og Danmark indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst, artikel 18, stk. 2.

Pligt til at betale sundhedsbidrag til Danmark, efter personskattelovens § 8, påhviler enhver person, der har pligt til at betale indkomstskat til Danmark.

Begrænset skattepligtige til Danmark, skal også betale sundhedsbidrag, som en almindelig statsskat, jf. personskattelovens § 8c.

Det er således uden dansk skattemæssig betydning, at du tillige er tilmeldt en tysk sygekasse.

Idet du er blevet tilkendt dansk folkepension i 2006 og ATP i 2008, burde du have betalt skat til Danmark af disse ydelser, tilbage fra henholdsvis 2006 og fra 2008.

SKAT agter derfor, i medfør af forvaltningslovens §§ 20 og 26, stk. 1, at korrigere dine skatteansættelser for indkomstårene 2007, 2008 og 2009.

Der henvises derfor til det særskilte vedlagte brev for nævnte indkomstår.

Vedrørende Arbejdsmarkedsbidrag af dine pensioner, kan jeg oplyse dig følgende:

I henhold til lov om Arbejdsmarkedsbidrag, er pensioner altid fritaget for påligning af dette bidrag. Du vil derfor aldrig kunne komme til at betale arbejdsmarkedsbidrag af dine danske pensioner.”

Af forslaget om ændring af klagerens skatteansættelser for 2007 til 2009 til klageren fremgår, at SKAT vil ændre klagerens skatteansættelser således:

2007

Folkepension udbetalt af Den sociale sikringsstyrelse

Skattepligtig indkomst

68.292 kr.

68.292 kr.

2008

Folkepension udbetalt af Den sociale sikringsstyrelse

ATP tillægspension

Skattepligtig indkomst

50.167 kr.

6.721 kr.

56.888 kr.

2009

Folkepension udbetalt af Den sociale sikringsstyrelse

ATP tillægspension

Skattepligtig indkomst

48.972 kr.

7.822 kr.

56.794 kr.

Det fremgår af forslaget, at klageren skulle komme med sine bemærkninger inden den 8. december 2010, hvis han var uenig i forslaget.

Klageren gjorde ikke indsigelser mod forslaget inden for fristen, men den 23. december 2010 modtog SKAT et brev fra klageren, hvori han skrev, at ATP uanset hvad trækker arbejdsmarkedsbidrag og at det samme sikkert gør sig gældende for så vidt angår folkepensionen, hvilket han bad SKAT se på. Henvendelsen er ikke besvaret.

SKAT dannede nye årsopgørelser for 2007 til 2009 den 3. og den 4. januar 2011. Årsopgørelserne er i overensstemmelse med forslaget af den 15. november 2010. Resultatet af årsopgørelserne var restskatter som følge af beskatningen af pensionerne.

Den 15. marts 2011 sendte SKAT BetalingsCentret et brev med kopi af klagerens årsopgørelser for 2007, 2008 og 2009 til klageren. Det fremgår af brevet, at klageren skal henvende sig til [Skattecentret], hvis han mener årsopgørelserne er forkerte.

Den 16. marts 2011 henvendte klagerens sig til SKAT vedrørende sin årsopgørelse for 2007. Han anførte, at personfradraget i 2007 var højere end det anvendte på 39.500 kr., og at pensionister ikke skal betale arbejdsmarkedsbidrag.

Den 18. marts 2011 skrev klageren følgende på SKATs brev af den 15. marts 2011, og sendte det til SKAT:

”Antwort. Klage til Landsskatteretten.

1) Bis Märtz 2011 habe ich nicht gewusst, das ich für 2007-2008-2009 Steuerschulden habe? Bis Märts 2011 hiesest immer Restskatten.
2) Ist Reststeuer zu zahlen, dann kann es nicht sein, das ich Straf-zinsen vor 2007 zahlen muss, sondern erst ab 15.03.2011.”

SKAT besvarerede ikke henvendelsen, og brevet er ikke sendt videre til Landsskatteretten.

Den 23. oktober 2011 sendte klageren et brev til direktøren for [Skattecentret]. Skatteankestyrelsen har ikke modtaget brevet, men SKAT har oplyst, at klageren klagede over årsopgørelsen og det manglende svar på hans tidligere henvendelse. Brevet blev modtaget i SKAT den 26. oktober 2011.

SKAT har oplyst, at SKAT på grund af den efterhånden noget uoverskuelige sag med flere løse ender og manglende svar valgte at udsende et nyt forslag til afgørelse vedrørende skatteansættelserne for 2007 til 2010 og forskudsregistreringen for 2011.

Af forslaget, der er dateret den 28. november 2011, fremgår bl.a.:

Vi vurderer at du ikke kan få ændret din skat

Direktøren har modtaget dit seneste brev af 23. oktober 2011 – direktøren har bedt mig besvare dit brev.

Vi har valgt at behandle sagen på ny idet dit seneste brev indeholder nye forhold samtidigt med at klagefristen på årsopgørelserne samt SKATs tidligere breve er udløbet.

Du har bedt om at få ændret grundlaget for din skat for 2007-2010 samt forskudsopgørelsen 2011.

SKAT har gennemgået din ansøgning, og vi mener ikke, at grundlaget for din skat kan ændres, fordi du som modtager af dansk folkepension siden 2006 og ATP siden 2008 er begrænset skattepligtig til Danmark heraf, jf. kildeskattelovens §2 stk.1 nr.11.

Begge pensioner anses for udbetalt i henhold til dansk social lovgivning, hvorfor alene Danmark har beskatningsretten hertil jf. artikel 18 stk.2 i den dansk tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Tyskland skal derfor lempe for dobbeltbeskatning.

I klagen er der rejst spørgsmål til følgende punkter:

1. AM-bidrag

AM-bidrag, også kaldet arbejdsmarkedsbidrag, beregnes og opkræves ikke af pensioner.

Ved gennemgang af dine årsopgørelser for 2007-2010 samt forskudsopgørelsen 2011 er der ikke beregnet eller betalt AM-bidrag.

AM-bidrag er tidligere anset som et socialt bidrag men er fra 2008 ændret til at være en skat.

Der betales AM-bidrag af løn, honorarer, overskud af virksomhed m.m. – satsen for AM-bidrag udgør 8 %. Satsen er altid anført øverst på forskudsopgørelsen/årsopgørelsen uanset at du ikke betaler AM-bidrag af dine pensioner.

For 2011 henvises der til §2 i arbejdsmarkedsbidragsloven (lov nr. 471 af 12.6.2009).

For årene 2008-2010 henvises der til dagældende arbejdsmarkedsbidragslov §7 (lovbekendtgørelse 961 af 25.9.2008) og for år 2007 henvises der til dagældende lov om en arbejdsmarkedsfond §7.

2. Sundhedsbidrag

Sundhedsbidrag er en statsskat (personskattelovens §5) som beregnes med 8 % af den skattepligtige indkomst (personskattelovens §8).

Pligt til at betale sundhedsbidrag til Danmark påhviler enhver person, der har pligt til at betale indkomstskat til Danmark. Begrænset skattepligtige til Danmark, skal også betale sundhedsbidrag, som en almindelig statsskat, jf. personskattelovens § 8c.

Det er således uden dansk skattemæssig betydning, at du tillige er tilmeldt en tysk sygekasse.

Der er ikke hjemmel til at foretage fradrag for indbetalinger til den tyske sygeforsikringskasse.

Begrænset skattepligtige kan alene foretage fradrag for udgifter som er afholdt for at erhverve den skattepligtige indkomst (kildeskattelovens §2 stk.3).

Idet Danmark udbetaler pensioner til dig uanset om du betaler til den tyske sygeforsikringskasse eller ej, kan der ikke foretages fradrag for de afholdte udgifter.

I Danmark gives der i øvrigt ikke fradrag for betalinger til syge- eller ulykkesforsikring, idet udbetalinger som hovedregel er fritaget for beskatning jf. pensionsbeskatningslovens §53A stk.4.

3. Dansk selvangivelse

Du skriver i dit brev at de tyske pensioner er medregnet på den danske selvangivelse.

Ved en gennemgang af dine årsopgørelser 2007-2010 samt forskudsopgørelsen 2011 ses der alene medregnet danske pensioner (jf. kildeskattelovens §2 stk.1 nr.11).

Den begrænsede skattepligt omfatter alene indkomster med kilde i Danmark som er omfattet af kildeskattelovens §2.

Manglende besvarelse af protest af 16.3.2011

SKAT har modtaget din note af 16.3.2011 angående personfradragets størrelse i 2007. Henvendelsen ses desværre ikke besvaret tidligere – dette skal hermed beklages.

Personfradraget på årsopgørelsen 2007 er anfør til 39.500 kr. hvilket er korrekt.

Hjemlen til personfradraget fremgår af personskattelovens §10.

Idet du er begrænset skattepligtig af pension hele året skal de beregnede skatter reduceres med skatteværdien af et personfradrag jf. personskattelovens §10 stk.5.

Personfradragets størrelse reguleres efter personskattelovens §20 som er en paragraf som årligt regulerer (eller fastholder) en mængde forskellige satser i personskatteloven.

Personfradraget udgør således for år 2007: 39.500 kr., 2008: 41.000 kr., 2009-2011: 42.900 kr.

Hvis du er enig

Kan du godkende, at din skat ikke bliver ændret, behøver du ikke gøre noget. Du får senere et brev med vore endelige afgørelse med klageadgang til Skatteankenævnet eller Landsskatteret.

Hvis du er uenig

Er du uenig, beder vi dig komme med dine bemærkninger senest den 21. december 2011. (...)”

Klageren gjorde indsigelser over for forslaget den 5. december 2012. Klageren skrev bl.a.:

Han har ikke modtaget en adresse, han kan klage til.
SKAT skriver, at 2007 er forældet. Ansættelserne er imidlertid først ændret i 2011, så han kunne ikke have klaget før.
For 2007, 2008 og 2009 blev der ikke tidligere beregnet skat. Det blev ændret i 2011, og pludselig skulle han betale skat for alle årene. Det gjaldt også 2007, selv om han ikke kunne klage, da dette år var forældet. Hvordan kan noget være forældet, når han først erfarede, at han skulle betale skat i 2011.
Siden juli 2011 er der en EU-regel, der bestemmer, at man kun skal betale til sygekassen i det land, man bor i.

SKAT traf afgørelse den 5. januar 2012. Det fremgår af afgørelsen, at den vedrører indkomstårene 2007 til 2010 og forskudsopgørelsen for 2011, og at afgørelsen er i overensstemmelse med forslaget, da klagerens indsigelser ikke indeholder nye oplysninger, som ikke er indgået i den tidligere sagsbehandling.

Ifølge skatteankenævnets sagsfremstilling viser de seneste årsopgørelser for klageren følgende:

Forskudsskat

Restskat

(ekskl. renter)

Renter og

procenttillæg

2007, opgørelse nr. 2

Pension

68.292 kr.

0 kr.

10.791,24 kr.

2.660,58 kr.

2008, opgørelse nr. 3

Pension og ATP

56.888 kr.

0 kr.

5.954,82 kr.

945,68 kr.

2009, opgørelse nr. 3

Pension og ATP

56.794 kr.

0 kr.

5.146,33 kr.

476,80 kr.

2010, opgørelse nr. 1

Pension og ATP

59.256 kr.

5.621 kr.

5.834,18 kr.

13,21 kr.

2011, opgørelse nr. 1

Pension og ATP

60.240 kr.

6.228 kr.

6.179,97 kr.

890,23 kr.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet har afgjort, at klagerens skatteansættelser for 2007 til 2010 samt forskudsregistreringen for 2011 ikke skal genoptages af SKAT.

Afgørelsen er begrundet således:

”Den 5. januar 2012 gives der afslag på genoptagelse for indkomstårene 2007 til og med 2010, samt forskud 2011. Herunder er der henvist til de relevante regelsæt, som vedrører begrænsede skattepligtige. Forslag er afsendt den 28. november 2011.

Efter skatteforvaltningslovens § 26 kan SKAT ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomstskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 kan en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

SKAT finder ikke at der er grundlag for at genoptage sagen, da der ikke er fremkommet nye relevante oplysninger i sagen af faktisk eller retlig karakter, som ændrer skattepligtens omfang.

Nævnet finder ligeledes ikke, at der er kommet nye oplysninger frem i sagen, som giver anledning til fornyet genoptagelse af skatteansættelserne efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Ifølge§ 27, stk. 1, nr. 8, kan ansættelser genoptages ekstraordinært, når der foreligger særlige omstændigheder.

Nævnet vil afslutningsvist gøre opmærksom på at der i afgørelsen af 5. januar 2012 er givet henvisning til klageadgang til Landsskatteretten og skatteankenævnet.

Nævnet har gennemgået årsopgørelserne for 2007 til og med 2010, inklusiv forskud 2011 og har ikke ved denne gennemgang fundet, at der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndigheden eller fejl i øvrigt, som har medført en materielt urigtig afgørelse, som det må anses for åbenbart urimeligt at opretholde.

Vedrørende indsigelserne af 10. august og 22. oktober 2012

Nævnet finder at oplysninger fra Pensionsstyrelsen vedrørende ændrede pensionsforhold er ikke en særlig omstændighed, som ændrer nævnets afgørelse.

Den omstændighed at [person1] ikke tidligere har informeret pensionsstyrelsen om at han har ændret pensions- og boligforhold begrunder ikke i sig selv en ekstraordinær genoptagelse. Anmodning om genoptagelse er stadig for sent indkommet og for tidspunktet for skatteansættelsen og ud fra de foreliggende oplysninger var det ikke en åbenbart urimelig ansættelse.”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at SKAT skal pålægges at genoptage hans skatteansættelser for indkomstårene 2007 til 2011.

Klageren har anført følgende begrundelse i sin klage til skatteankenævnet:

”Es hatt über 1 Jahr gedauert, das ich Ihr Adresse bekommen habe. Ich konnte nicht vorher klagen, weil ich die Adresse von dem Skattenævn nicht hatte.

Es geht um die Steuerjahre 2007 – 2008 – 2009.

Erst brauchte ich keine Steuern bezahlen. 2011 schrieb man mir das ich für diese 3 Jahre doch Steuern bezahlen müsste. Außerdem schrieb man mir das 2007 schon verjährt wäre und ich nicht klagen könne. Wenn 2007 verjäjrt wäre, dann hätte man doch, 2011 keine Steuern erheben können. Verjährung is doch Verjährung.

Also zusammengefasst. Untersuchrung der Steuerjahre 2007-2012 ob alles rechtens ist.”

Herudover har klageren skrevet:

”Punkt

1) 2007 soll ich fast doppelt so viel Steuern bezahlen als 2008. Das obwohl ich weniger Pension als 2008 bekommen habe. Das kann schon aus logischen Gründen nicht sein. Bitte gründlich untersuchen.
2) Alle 27 E.U. Regierungen haben ab 01.07.2011 beschlossen, da E.U. Bürger nur in dem Land in dem Sie wohnen, für Sundhedsstyrelsen bezahlen. Die Dänische Regierung hatt diesen Vertrag mitunterschrieben. Sie schreiben mir aber, Das ich Für die Dänische Sundhedsstyrelsen bezahlen muss. Dan Skatteankenævn kann doch nicht etwas anderes als die Dänische Regierung beschliesen. Um Antwort wird gebeten.”

Efter at have modtaget Skatteankestyrelsens sagsfremstilling har klageren bemærket, at klagen også omfatter indkomstårene fra 2011 til 2017.

s afgørelse

Forældelse

Det fremgår af sagen, at klageren har modtaget flere skatteansættelser, og at han efter nogen af disse ikke skulle betale dansk skat. Hertil bemærkes, at skatteansættelser ikke er endelige, men inden for forældelsesfristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 kan korrigeres, hvis det viser sig, at de er forkerte. Det skyldes, at skatteansættelser skal være korrekte og i overensstemmelse med skattelovgivningen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at SKAT senest skal varsle en ændring af indkomstskatten den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb.

Skatteministeren har fastsat en kortere frist for visse skatteydere i den dagældende bekendtgørelse nr. 1243 af den 23. oktober 2007.

SKATs seneste ændring af klagerens skatteansættelser for 2007 til 2009 fandt sted i januar 2011, hvilket er inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, fordi klageren ikke er omfattet af den korte ligningsfrist, der fremgår af bekendtgørelsen, da han som begrænset skattepligtig modtog en udvidet selvangivelse i de omhandlede år.

De ændringer, SKAT foretog af klagerens skatteansættelser i januar 2011 er således foretaget inden for forældelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.

Skatteansættelserne for 2007 til 2010

SKAT må ved sin afgørelse af den 5. januar 2012 anses for at have genoptaget klagerens skatteansættelser for 2007 til 2010, men nægtet at ændre dem, da SKAT har vurderet, at der ikke var grundlag for det. Sagens realitet skal derfor behandles.

Det er oplyst, at klageren har bopæl i Tyskland, og det lægges derfor til grund, at han er fuldt skattepligtig dertil.

Klageren har ikke bopæl i Danmark, og er derfor hjemmehørende i Tyskland efter art. 4 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland.

Klageren har modtaget pension fra Danmark i form af folkepension og ATP. Disse indkomster er skattepligtige til Danmark efter interne, danske regler. Det fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 11.

Det fremgår af artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 22. november 1995 mellem Danmark og Tyskland, at betalinger, som en fysisk person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, oppebærer i henhold til sociallovgivningen i den anden kontraherende stat, kun kan beskattes i denne anden stat.

Både folkepension og ATP anses for sociale pensioner omfattet af art. 18, stk. 2. Der kan henvises til SKATs meddelelse offentliggjort i SKM2011.254.SKAT.

Danmark har således beskatningsretten til klagerens pension i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18, stk. 2. Lempelse for eventuel dobbeltbeskatning skal derfor finde sted i Tyskland.

Det må lægges til grund, at klageren har modtaget de beløb i pension, der er indberettet til SKAT og som fremgår af hans årsopgørelser.

Sundhedsbidraget er en statslig indkomstskat. Det fremgår af personskattelovens § 8. Sundhedsbidraget er således ikke et socialt bidrag, og det omfattes derfor ikke af de EU-retlige regler om, at EU-borgere alene skal betale sociale bidrag i én stat. (Rådets forordning 1408/71 og EF-forordning 883/2004).

Arbejdsmarkedsbidragssatsen på 8 % er anført øverst i højre hjørne på årsopgørelserne, men klageren er ikke i nogen af de omhandlede år opkrævet arbejdsmarkedsbidrag af sine pensioner. Det fremgår af den konkrete skatteberegning på hver enkelt årsopgørelse.

Skatten af klagerens pensioner er højere i 2007 end i 2008, fordi klageren har modtaget mere i pension i 2007 end i 2008 (henholdsvis 68.292 kr. mod 56.888 kr.), og fordi personfradraget steg fra 39.500 kr. i 2007 til 41.000 kr. i 2008.

Klagerens ansættelser for 2007 til 2010 må herefter anses for korrekte, og SKAT har derfor med rette nægtet at ændre dem.

For så vidt angår ansættelsen vedrørende 2012 bemærkes, at da skatteankenævnets afgørelse ikke omhandler dette år, kan Landsskatteretten ikke tage stilling hertil. Det følger af skatteforvaltningslovens § 11.

Forskudsregistreringen for 2011

Efter de regler, der gjaldt, da skatteankenævnet traf afgørelse og da klagen blev indgivet, kunne en forskudsregistrering kun påklages til skatteankenævnet. Nævnets afgørelse kunne ikke påklages til Landsskatteretten. Det fremgik af den dagældende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 3 (lov nr. 427 af den 6. juni 2005).

Selv om skatteankenævnet ved en fejl har oplyst til klageren, at han kunne klage over sin forskudsregistrering vedrørende 2011 til Landsskatteretten, har retten således ikke kompetence til at behandle dette spørgsmål. Retten afviser derfor klagen vedrørende dette punkt.

Indkomstårene 2011 til 2017

Landsskatteretten kan kun behandle de forhold, der er truffet afgørelse om af for eksempel SKAT. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 11.

I den foreliggende sag har SKAT og efterfølgende skatteankenævnet i sin afgørelse af den 26. marts 2013 truffet afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelser for 2007 til 2010 og vedrørende hans forskudsregistrering for 2011. Skatteankenævnet har ikke truffet afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelser for 2011 eller for senere år. Retten kan således ikke tage stilling til klagerens beskatning i disse år. Retten afviser derfor at behandle dette klagepunkt.

Hvis klageren er uenig i afgørelser, SKAT har truffet, skal han indsende en klage efter de regler og frister, der fremgår af de enkelte afgørelser.

Hvis klagefristerne er overskredet, kan klageren eventuelt anmode om genoptagelse.

Reglerne om genoptagelse fremgår af skatteforvaltningslovens § 26 (ordinær genoptagelse) og af skatteforvaltningslovens § 27 (ekstraordinær genoptagelse).