Kendelse af 30-05-2017 - indlagt i TaxCons database den 02-07-2017

Klagepunkter

SKATs afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Fradrag for lokaleomkostninger indkomståret 2009

18.000 kr.

28.466 kr.

20.000 kr.

Fradrag for lokaleomkostninger indkomståret 2010

18.000 kr.

28.466 kr.

20.000 kr.

Fradrag for lokaleomkostninger indkomståret 2011

13.333 kr.

23.572 kr.

15.333 kr.

Anmodning om genoptagelse vedr. afskrivning for 2008

Genoptagelse nægtet

Genoptagelse skal imødekommes

Genoptagelse nægtet

Afskrivning 2009

24.560 kr.

9.279 kr.

24.560 kr.

Afskrivning 2010

18.420 kr.

24.969 kr.

18.420 kr.

Afskrivning 2011

Tab ved afståelse 2011

0 kr.

5.260 kr.

7.121 kr.

Virksomhed ej afstået

13.815 kr.

Virksomhed ej afstået

Generelle oplysninger

Klageren har siden 1. september 2008 drevet frisørsalonen [virksomhed1] fra sin private bopæl. Salonen har været indrettet i et separat anneks.

Klagerne har siden ultimo august 2011 været sygemeldt, og der har siden da ikke været aktivitet i salonen.

I henhold til regnskabet har virksomhedens resultat i perioden 2009-2011 udgjort følgende:

Indkomstår

2009

2010

2011

Salg hårarbejde

279.454

262.048

167.513

Salg varer

1.270

52.824

33.358

Omsætning i alt

280.724

314.872

200.870

Vareforbrug

-15.438

-139.114

-109.029

Dækningsbidrag

165.286

175.758

91.841

Resultat før afskrivninger

65.925

68.201

16.964

Afskrivninger

-25.314

-40.063

-59.778

Resultat før renter

40.611

28.137

-42.815

Renter

-1.845

-213

-2.353

Resultat

38.766

27.924

-45.168

Den sidste dag med registreret omsætning er ifølge SKAT den 26. august 2011.

Lokaleomkostninger

Faktiske oplysninger

Klageren har i årene 2009, 2010 og 2011 foretaget fradrag for 36.000 kr. årligt som lokalomkostninger. Udgiften er fastsat efter et skøn.

Frisørsalonens lokaler er indrettet i et separat anneks og er adskilt fra den øvrige private ejendom.

Det er oplyst, at den samlede ejendom er på i alt 200 kvm., og at salonen er på ca. 35 kvm.

Klageren har i forbindelse med sagens behandling ved SKAT opgjort udgifterne for indkomstårene 2009, 2010 og 2011 ud fra bilag for indkomståret 2011 således:

Udgift

Samlet udgift

Allokeret til salon

Kommentar

Varme

20.617 kr.

9.498 kr.

Ca. 1/2 til salon

El

15.685 kr.

8.460 kr.

Direkte opgørelse (separat måler)

Vand

11.257 kr.

5.186 kr.

ca. 1/2 til salon

Renovation

2.081 kr.

1.041 kr.

Direkte allokering pga. ugetømning

Licens *

2.300 kr.

547 kr.

Aktive timer fordeling

Antenneafgift*

4.761 kr.

1.133 kr.

Aktive timer fordeling

Tyverialarm

4.721 kr.

1.180 kr.

Direkte allokering, 1 uf af 4 sensorer i salon

Forsikring*

4.050 kr.

964 kr.

Aktive timer fordeling

Indboforsikring*

1.920 kr.

457 kr.

Aktiver timer fordeling

Udgifter i alt

67.392 kr.

28.466 kr.

*Udgifter er opgjort efter aktive timer for salonens åbning. Salonen har været åbnet i gennemsnit 40 timer pr. uge ud af i alt 168 timer.

For indkomståret 2011 er der tager udgangspunkt i de samlede årsudgifter som anført ovenfor, men allokeringen er anderledes, idet blandt andet forbrug følger de måneder, der har været aktivitet i virksomheden (8 måneder). Klageren har opgjort udgiften til i alt 23.572 kr.

Med udgangspunkt i de oplyste udgifter for hele ejendommen, kan der ved anvendelse af en kvm fordeling mellem størrelsen af salonen og den øvrige private ejendom, opstilles følgende:

Udgift

Samlet udgift

Allokeret til salon 2009 og 2010

Kommentar

Varme

20.617 kr.

3.608 kr.

35 ud af 200 kvm

El

15.685 kr.

8.460 kr.

Direkte opgørelse (separat måler)

Vand

11.257 kr.

1.970 kr.

35 ud af 200 kvm

Renovation

2.081 kr.

1.041 kr.

Direkte allokering pga. ugetømning

Licens *

2.300 kr.

402 kr.

35 ud af 200 kvm

Antenneafgift*

4.761 kr.

833 kr.

35 ud af 200 kvm

Tyverialarm

4.721 kr.

1.180 kr.

Direkte allokering, 1 uf af 4 sensorer i salon

Forsikring*

4.050 kr.

709 kr.

35 ud af 200 kvm

Indboforsikring*

1.920 kr.

336 kr.

35 ud af 200 kvm

Udgifter i alt

67.392 kr.

18.539 kr.

I indkomståret 2011, er udgifterne til salonen påvirket af, at der alene har været aktivitet i salonen i 8 måneder.

SKATs afgørelse

Indkomstårene 2009 og 2010

Der godkendes et skønsmæssigt fradrag på i alt 18.000 kr., hvor de 8.000 kr. årligt er el-udgift, da det er oplyst, at der er opsat særskilt måler, og 10.000 kr. er fradrag for øvrige udgifter såsom vand, varme m.v.

I henhold til den modtagne opgørelse udgør el-udgiften 8.460 kr., som ikke nødvendigvis er for 2009, 2010 eller 2011. De øvrige udgifter til husets forbrug udgør 58.932 kr. efter reduktion med 8.460 kr.

Det er SKATs opfattelse, at en årlig udgift til vand, varme, licens m.v., passende kan ansættes til 10.000 kr. årligt.

Indkomståret 2011

Der godkendes et skønsmæssigt fradrag på i alt 13.333 kr., hvor de 5.333 kr. er el-udgifter, og 8.000 kr. er for øvrige udgifter.

Da aktiviteten i salonen ses ophørt ultimo august 2011, godkendes der et skønsmæssigt fradrag svarende til 2009 og 2010 reduceret til 8 måneder.

Klagerens opfattelse

Indkomstårene 2009 og 2010

Der skal godkendes fradrag for lokaleudgifter med 28.466 kr. årligt.

Klageren har lavet en opgørelse over omkostningerne ved drift af salonen og har fremlagt disse og tilhørende bilag overfor SKAT.

Disse omkostninger er beregnet til at udgøre 28.466 kr. pr. år.

På trods af, at klageren har lavet denne opgørelse, har SKAT stadig fastsat omkostningerne skønsmæssigt til 18.000 kr. pr. år. Dette kan ikke accepteres, når der er fremlagt dokumentation for de faktuelle udgifter, der er forbundet med salonens drift.

Klageren har anført følgende kommentarer vedrørende allokering af udgifter til salonen:

Udgifter til el er opgjort efter separat måler til salonen
Udgifter til forsikringer, antenneafgift og licens er opgjort efter aktive timer i salonens åbning.
Udgifter til tyverialarm er direkte allokeret, da 1 ud af 4 sensorer er installeret i salonen.
Udgifter til renovation er direkte allokeret, da der for matriklen har været brug for ugetømning pga. salonens belastning af renovation.
Udgifter til vand er opgjort med udgangspunkt i [...dk] beregning af vandforbruget for en familie med 4 personer (2 voksne og 2 børn). [...dk] har angivet et årligt forbrug på 6.000 kr. Salonenes forbrug er herefter angivet som de årlige udgifter for ejendommen fratrukket 6.000 kr.
Udgifter til varme er opgjort på samme måde som med vand.

Indkomståret 2011

Der er også for dette år fremlagt en opgørelse over de udgifter, der har været ved drift af salonen.

Disse omkostninger udgør i alt 23.572 kr.

Klageren har medtaget en del af de faktuelle udgifter for hele 2011, da mange af omkostningerne er faste og derfor stadig skal afholdes, selvom klageren blev sygemeldt ultimo august 2011. Klageren kan derfor ikke acceptere SKATs skøn.

Klagerens bemærkninger til sagsfremstillingen

Klagerens ægtefælle har haft følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Vedrørende ovenstående sagsnr, så retter jeg henvendelse på vegne af min kone [person1].

Kommentarer til punkterne:

Lokaleomkostninger:

I jeres opgørelse har i fastsat fordeling af omkostninger mellem privat og virksomhed udfra kvm-størrelsen af virksomhedens lokale ifht resten af husstanden (35kvm vs 200kvm).

Denne fastsættelse kunne vi sagtens acceptere hvis virksomheden var en kontor-virksomhed.

Det er det ikke. Det er en frisør salon.

En frisør salon har langt større forbrug af vand, varme og el, set i forhold til husstandens samlede forbrug. Dette kan også ses på el-opgørelsen for salonen hvor denne er på 8.460 kr.ifht 15.685kr. for hele husstanden. Dvs. ca. halvdelen af el-forbruget er i salonen.

Derfor mener vi at forbrug for Varme og Vand skal opgøres som halvdelen af husstandens samlede forbrug, og ikke med en fordeling på 35/200, som foreslået af skatteankestyrelsen.

Samtidigt vil vi dog acceptere fordelingen på 35/200 for licens, antenneafgift, forsikring og indboforsikring.

Den samlede opgørelse som vi vil foreslå er vist nedenstående:

Varme

9498

1/2 til salon

El

8460

direkte opgørelse

Vand

5186

1/2 til salon

Renovation

1041

direkte allokering

Licens

402

35 ud af 200 kvm

Antenneafgift

833

35 ud af 200 kvm

Tyverialarm

1180

direkte allokering

Forsikring

709

35 ud af 200 kvm

Indboforsikring

336

35 ud af 200 kvm

I alt

27.645

(...).”

Landsskatterettens afgørelse

Udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Dette fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det er således en forudsætning for fradrag, at udgifterne har haft sammenhæng med den indkomstskabende aktivitet og deraf følger, at der ikke kan foretages fradrag for udgifter, der må anses for at være private.

Landsskatteretten finder, med undtagelse af skøn over udgifter til vandforbrug, ikke anledning til at tilsidesætte SKATs skøn over fradraget for lokaleomkostninger for indkomstårene 2009, 2010 og 2011. Der er i den forbindelse lagt vægt på, at klagerens fordeling mellem erhverv og privat i flere tilfælde er baseret på et skøn, der ikke tager højde for størrelsesforholdet mellem den private bolig og salonen. Ud fra de dokumenterede udgifter til boligen for indkomståret 2011, og henset til størrelsen af salonen i forhold til privatboligen, anses SKATs skøn over driftsudgifter for retvisende. Dog er der grundlag for, et yderligere skønsmæssigt fradrag for udgifter til vandforbrug. Dette begrundes med, at en KVM-fordeling ikke anses for rimelig i dette tilfælde, idet der må forventes at være et forholdsmæssigt merforbrug af vand i en frisørsalon, i forhold til forbruget i privatboligen. På baggrund heraf godkendes der, i forhold til SKATs skøn, et yderligere skønsmæssigt fradrag på 2.000 kr. pr. år.

SKATs skøn over fradrag for lokaleomkostninger ændres på den baggrund fra 18.000 kr. til 20.000 kr. i indkomståret 2009, fra 18.000 kr. til 20.000 kr. i indkomståret 2010 og fra 13.333 kr. til 15.333 kr. for indkomståret 2011.

Afskrivninger

Faktiske oplysninger

Klageren har i henhold til regnskaberne foretaget følgende afskrivninger vedrørende salonen:

Indretning lokaler

Driftsmidler

Afskrivning i alt

Saldo primo 2009

75.984 kr.

22.256 kr.

Tilgang 2009

0 kr.

5.666 kr.

Afskrivning hhv. 20 % og 36 %

-15.197 kr.

-10.118 kr.

25.315 kr.

Saldo ultimo 2009

60.787 kr.

17.805 kr.

Tilgang 2010

2.246 kr.

11.882 kr.

Afskrivning hhv. 35 % og 60 %

-22.306 kr.

-17.757 kr.

40.063 kr.

Saldo ultimo 2010

40.727 kr.

11.929 kr.

Tilgang 2011

0 kr.

7.121 kr.

Afskrivning hhv. 10 % og 100 %

-40.727 kr.

-19.051 kr.

59.778 kr.

Saldo ultimo 2011

0 kr.

0 kr.

I forbindelse med sagens behandling ved SKAT, har klageren fremlagt bilag for anskaffelser fra opstarten af virksomheden i indkomståret 2008 til og med 2011. Det fremgår heraf, at udgifterne består af indkøb af elkedel, kaffemaskine, køkken, lysestager, sneslynge, overskabe, parasol, reol, dekorationsborde, spejle, påskepynt, julekæde, tørrehjelm, vasketøjskurv samt en mængde andre ting.

Klageren har efter modtagelse af SKATs forslag til afgørelse fundet ud af, at anskaffelser i 2008, aktiveret under indretning af lejede lokaler, i væsentligt opfang er småanskaffelse, som ville kunne straksafskrives efter afskrivningsloven i indkomståret 2008. På baggrund heraf har klageren opstillet følgende forslag til afskrivninger i indkomståret 2008.

Nuværende afskrivninger

Ændrede afskrivninger

Indretning af lejede lokaler

Driftsmidler

Indretning af lejede lokaler

Driftsmidler

Saldo primo 2008

0

0

0

0

Tilgang 2008

75.984

22.256

0

98.240

Afskrivning 2008

0

0

0

*-4.818

Straksafskrivning 2008

0

0

0

-78.968

Saldo ultimo 2008

75.984

22.256

0

14.454

*Klageren har oplyst, at de 25 % afskrivning, der er foretaget i såvel 2008 som 2009, vedrører afskrivning på en hårtørrer til en anskaffelsespris på 19.272 kr.

Klageren har overfor SKAT foreslået, at afskrivningerne i 2008 straksafskrives i indkomståret 2009 i stedet for afskrivning i 2008.

SKAT har accepteret, at saldoen fra indretning af lejede lokaler pr. 1. januar 2009 flyttes til driftsmidler og afskrives sammen med driftsmidler efter saldometoden. Saldoen pr. 1. januar 2009 udgør ifølge SKAT herefter 98.240 kr.

SKAT og klageren er enig om følgende tilgange på driftsmiddelsaldoen:

Tilgang 2008

98.240 kr.

Tilgang 2009

5.666 kr.

Tilgang 2010

14.129 kr.

Tilgang 2011

7.121 kr.

Følgende fremgår af virksomhedens årsregnskab for indkomståret 2011:

”Den lineære afskrivningsperiode er ændret per 2011, således at alle anlægsaktiver bliver nedskrevet til 0 kr. per ultimo 2011.

Årsagen er at [person1] i august 2011 blev langtidssygemeldt, pga. smerter i ryg, nakke og skulder. Sygemeldingen var aktiv i resten af 2011.

Efterfølgende har undersøgelser vist at [person1] ikke kan genoptage sit hverv som Frisør, og primo 2012 blev det besluttet at påbegynde en afvikling af forretningen.

I forbindelse med afviklingen er aktiver i frisør salonen vurderet, og det blev besluttet at nedskrive alle aktiver til 0 kr. for regnskabsåret 2011, da det ikke ansås som muligt at sælge aktivrerne til anden side, grundet aktivernes status og udbudspriser i markedet for Frisør-inventar.”

SKATs afgørelse

SKAT har ændret de skattemæssige afskrivninger i indkomstårene 2009-2011.

SKAT har i afgørelsen anført følgende:

Der kan ikke afskrive på indretningsudgifter til en frisørsalon, når der er tale om indretning i klagerens eget parcelhus.

Det kan desuden ikke afskrives med vilkårlige procentsatser, og afskrivning på driftsmidler kan eksempelvis ikke overstige 25 % for det enkelte år.

Det er ikke muligt at restafskrive på driftsmidlerne for 2011, da virksomheden ikke er ophørt. Endvidere skal der foretages en vurdering af driftsmidlernes værdi på ophørstidspunktet, og denne vurderingssum betragtes som salgsprisen i forbindelse med overgang til privat.

Vedrørende anskaffelserne i henhold til det fremlagte materiale, skal det bemærkes, at en stor del af disse også vil kunne benyttes privat efter ophøret. Det er vanskeligt at bedømme den værdi effekterne måtte havde pr. ultimo august, men det må formodes, at der er tale om en værdi af en vis størrelse.

SKAT har gennemgået den nye afskrivningsopgørelse, som klageren har fremlagt, men denne kan ikke tiltrædes.

Der kan ikke straksafskrives med 84.634 kr. i 2009 for driftsmidler, som eventuelt kunne være straksafskrevet i årene før 2009. En ændring af skatteansættelse og dermed af afskrivningerne, kan ikke foretages for årene før 2009, da disse år er forældet.

Saldoen vil desuden ikke være 0 kr. ultimo 2011, såfremt der tages udgangspunkt i saldiene primo 2009. Den saldo, der fremkommet ultimo 2011, skal sammenholdes med en salgspris, som driftsmidlerne sælges til eller den skønsmæssige værdi af driftsmidlerne, såfremt disse overgår til privat. I begge tilfælde skal de ske beskatning, hvis salgsprisen/vurderingsprisen overstiger saldoværdien, mens tabet kan fratrækkes, hvis salgsprisen/vurderingsprisen er mindre end saldoværdien.

Virksomheden er endnu ikke afmeldt, men aktiviteten ses stoppet den 26. august 2011, som er sidste dag med indtægter.

Det kan således anerkendes, at indretningsudgifterne kan betragtes som driftsmidler/småanskaffelser, der kan fratrækkes efter bestemmelserne om dette.

Det fremgår, at der er foretaget følgende køb, som er bogført som indretning og driftsmider:

Beløb ekskl. moms

Beregnet moms

År 2008, tilgang, indretning og driftsmidler

98.154 kr.

24.539 kr.

År 2009, tilgang, indretning og driftsmidler

5.666 kr.

1.417 kr.

År 2010, tilgang, indretning og driftsmidler

14.128 kr.

3.532 kr.

År 2011, tilgang, indretning og driftsmidler

7.121 kr.

1.780 kr.

Samlet tilgang

125.069 kr.

31.268 kr.

SKAT har skønnet, at den samlede anskaffelsessum på 125.069 kr. repræsenterer en værdi på 50.000 kr. pr. ophørsdato i august 2011. Disse 50.000 kr., indgår i driftsmiddelsaldoen, som om de var solgt.

Herefter kan det samlede afskrivningsbeløb, som godkendes skattemæssigt, opgøres således, idet det bemærkes, at saldo for indretning nu er samlet i en saldo under driftsmidler:

Godkendt afskrivning

Selvangivet afskrivning

Forhøjelse afskrivning

Saldo primo 2009

98.240 kr.

Tilgang 2009 (godkendt som straksfradrag)

5.666 kr.

0 kr.

-5.666 kr.

Afskrivning 2009, maks. 25 %

-24.560 kr.

24.560 kr.

25.315 kr.

755 kr.

Saldo ultimo 2009

73.680 kr.

Tilgang 2010 (godkendt som straksfradrag)

14.129 kr.

-14.129 kr.

Afskrivning 2010, maks. 25 %

-18.420 kr.

18.240 kr.

40.063 kr.

21.643 kr.

Saldo ultimo 2010

55.260 kr.

Tilgang 2011 (godkendt som straksfradrag)

7.121 kr.

-7.121 kr.

Afskrivning 2011 (ingen da ophørsår)

-0 kr.

0 kr.

59.778 kr.

59.778 kr.

Salgspris skøn

-50.000 kr.

Tab

-5.260 kr.

5.620 kr.

-5.260 kr.

Saldo ultimo 2011

0 kr.

75.156 kr.

125.156 kr.

50.000 kr.

Ændring af resultat af virksomhed ud fra ovenstående:

Indkomstår 2009

Forhøjes med

755 kr.

Nedsættes med

-5.666 kr.

Nettonedsættelse

-4.911 kr.

Indkomstår 2010

Forhøjes med

21.643 kr.

Nedsættes med

-14.129 kr.

Nettoforhøjelse

7.514 kr.

Indkomstår 2011

Forhøjes med

59.778 kr.

Nedsættes med

-7.121 kr.

Nedsættes med 5.260 kr.

-5.260 kr.

Nettoforhøjelse

47.397 kr.

Samlet ændring for de 3 år

50.000 kr.

Klagerens opfattelse

Der skal godkendes afskrivninger med 83.786 kr. i indkomståret 2008, 9.279 kr. i indkomståret 2009, 24.969 kr. i indkomståret 2010 og 7.121 kr. i indkomståret 2011.

Klageren blev i august 2011 sygemeldt med tarmsygdom og stress. I klagen dateret den 23. maj 2013, er det oplyst at klageren på dette tidspunkt fortsat ikke kunne arbejde i virksomheden, men var i rehabiliteringsforløb, hvor hun arbejdede i en anden virksomhed for gradvis at trappe op, således at hun forhåbentligt vil være i stand til at drive virksomheden igen. Virksomheden var således ikke ophørt, men var blot uden aktivitet. Det forekommer meget urimeligt, at en sygemelding kan medføre, at SKAT anser en virksomhed for ophørt. Det har hele tiden været klagerens hensigt og mål at komme tilbage til sin egen virksomhed.

I forbindelse med opstarten af virksomheden havde klageren ikke foretaget straksafskrivninger for de effekter, der kunne afskrives som småanskaffelser. I steder var udgifterne blevet afskrevet løbende. Da SKAT ville foretage korrektioner i afskrivningerne som følge af virksomhedsophør, anmodede klageren om, at disse udgifter blev udsondret, således at udgifterne blev tilbageført til de relevante år og staksafskrevet, men dette vil SKAT ikke imødekomme pga. forældelse.

Det forekommer urimeligt, at SKAT dels kan beslutte, at virksomheden er ophørt med de moms- og afskrivningsmæssige konsekvenser, det har for klageren, dels derefter ikke vil imødekomme klagerens anmodning om at få rettet op på den fejl, der blev begået ved, at der ikke blevet foretaget straksafskrivninger.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, at uanset fristerne i § 26, kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltnings bestemmelse, hvis:

1) Der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige grundlag for ansættelsen-
2) Ansættelsen er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.

Da der er indtrådt både en ændring i grundlaget for skatteansættelsen, og ændringen er vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår, må denne paragraf træde i kraft, og SKAT må foretage en samlet ansættelse baseret på afskrivningerne for indkomstårene 2008-2011.

Herefter skal afskrivningsforløbet opgøres således:

Nuværende afskrivninger

Ændrede afskrivninger

Indretning af lejede lokaler

Driftsmidler

Indretning af lejede lokaler

Driftsmidler

Saldo primo 2008

0

0

0

0

Tilgang 2008

75.984

22.256

0

98.240

Afskrivning 2008

0

0

0

*-4.818

Straksafskrivning 2008

0

0

0

-78.968

Saldo ultimo 2008

75.984

22.256

0

14.454

Tilgang 2009

0

5.666

0

5.666

Afskrivning 2009

-15.197

-10.118

0

*-3.613

Straksafskrivning 2009

0

0

0

-5.666

Saldo ultimo 2009

60.787

17.804

0

10.841

Tilgang 2010

2.246

11.882

0

11.882

Afskrivning 2010

-22.306

-17.757

0

*-10.841

Straksafskrivning 2010

0

0

0

-11.882

Saldo ultimo 2010

40.727

11.929

0

0

Tilgang 2011

0

7.121

0

7.121

Afskrivning 2011

-40.727

-19.050

0

0

Straksafskrivning 2011

0

0

0

-7.121

Saldo ultimo 2011

0

0

0

0

*Afskrivningerne i 2008, og 2009 vedrører anskaffelse af en hårtørrer til en anskaffelsespris på 19.272 kr., som restafskrives i indkomståret 2010 med 10.841 kr. Tilgang på 2.246 kr. i 2010 bogført under indretning af lejede lokaler, ses ikke at være medtaget som en afskrivning under driftsmidler i 2010.

Klagerens bemærkninger til sagsfremstillingen

Klagerens ægtefælle har haft følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:

”(...)

Vedrørende ovenstående sagsnr, så retter jeg henvendelse på vegne af min kone [person1].

Kommentarer til punkterne:

(...)

Afskrivninger:

Vi accepterer jeres forslag til afskrivninger.

(...).”

Landsskatteretten afgørelse

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

I medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, kan en ansættelse uanset fristerne i § 26, foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis en af de objektive kriterier oplistet i nr. 1-7 er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder som anført i nr. 8.

Driftsmidler, som en skattepligtig udelukkende benytter erhvervsmæssige skal afskrives på en samlet saldo for den enkelte virksomhed. Dette fremgår af afskrivningslovens § 5, stk. 1.

Af samme bestemmelses stk. 2, fremgår det, at indkomstårets afskrivninger foretages på grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres som salddoværdien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i indkomståret og med fradrag af salgssummen for driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomstårets løb. Saldoværdien ved indkomstårets begyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger.

Afskrivninger kan højst udgøre 25 % af den afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 2. Udgør den afskrivningsberettigede saldoværdi før indkomstårets afskrivninger et grundbeløb på 11.900 kr. i 2008, 12.300 kr. i 2009, 2010 og 2011, kan beløbet fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst. Dette følger af afskrivningslovens § 5, stk. 3.

I medfør af afskrivningslovens § 6, kan den skattepligtige i stedet for at afskrive efter § 5, vælge at fradrage(straksafskrive) hele anskaffelsessummen for nedennævnte driftsmidler m.v. i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted:

1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år
2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på 12.300 kr. (2010-niveau) eller derunder. Aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver, der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger grundbeløbet.

I det indkomstår, hvori en virksomhed sælges eller i øvrigt ophører, kan der ikke afskrives eller straksafskrives på driftsmidler. Fortjeneste eller tab medregnes ved opgørelse af den skattepligtige indkomst for ophørsåret og opgøres som forskellen mellem på den ene side salgssummen for de i ophørsåret solgte driftsmidler herunder salgssummen for straksafskrevne driftsmidler, og på den anden sides saldoværdien ved ophørsårets begyndelse med tillæg af beløb, der i ophørsåret er anvendt til nyanskaffelser. Dette fremgår af afskrivningslovens § 9, stk. 1.

Afskrivninger i indkomståret 2008

Klageren anmodede den 22. februar 2013 SKAT om at få foretaget ændringer i afskrivningsgrundlaget for indkomståret 2008-2011. Den ordinære frist for anmodning om ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2008 var den 1. maj 2012, og anmodningen er således fremsat efter udløbet af denne frist. Der vil derfor alene kunne ske genoptagelse af skatteansættelsen, såfremt betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt.

Klagerens forhold ses ikke at opfylde nogle af de objektive krav i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, idet det skal bemærkes, at bestemmelsens nr. 1 og 2, som klageren har henvist til, ikke omfatter nærværende situation. Det forhold, at klageren ønsker at foretage ompostering af sine afskrivninger, anses desuden ikke for at udgøre sådanne særlige omstændigheder, at der i medfør af bestemmelsens nr. 8 skal ske genoptagelse.

Anmodning om genoptagelse af regulering af afskrivninger i indkomståret 2008 nægtes på den baggrund.

Afskrivninger for indkomstårene 2009 og 2010

De udgifter, som klageren efter afskrivningslovens § 6, kunne have fratrukket som straksfradrag i indkomståret 2008, kan ikke overføres til straksfradrag i indkomståret 2009, idet straksafskrivning efter afskrivningslovens § 6, skal ske i det år udgiften er afholdt. Beløbet må i stedet afskrives efter afskrivningslovens § 5, stk. 1, på en samlet driftsmiddelsaldo.

SKATs opgørelse af afskrivninger i indkomstårene 2009 og 2010, er på denne baggrund opgjort korrekt.

Afskrivninger i indkomståret 2011

I henhold til praksis er det en konkret vurdering, hvornår en virksomhed skattemæssige kan anses for ophørt. Klageren blev sygemeldt i slutningen af august 2011, og der har siden da ikke været indkomstskabende aktivitet i virksomheden. På baggrund af sagens oplysninger og forløb, anses virksomheden skattemæssigt ikke for ophørt i indkomståret 2011.

Der er i vurderingen lagt vægt på, at klageren har drevet erhvervsmæssig virksomhed siden indkomståret 2008. Klageren blev ramt af sygdom i slutningen af august 2011, og klageren har oplyst, at hensigten har været at drive den erhvervsmæssige virksomhed videre efter sygdommen. Henset til de konkrete omstændigheder og den begrænsede sygdomsperiode i 2011, og at klageren i forbindelse med underskrift af regnskabet i marts måned 2012, selv i henhold til regnskabsprincipperne, tilkendegav at afvikle virksomheden og overtage aktiverne privat, vurderes det samlet, at virksomheden skattemæssigt ikke er ophørt i 2011.

Der kan på den baggrund fratrækkes afskrivninger i indkomståret 2011, og SKATs skøn vedrørende afståelsessum i indkomståret 2011 finder dermed ikke anvendelse i 2011. I henhold til SKATs opgørelse udgør driftsmiddelsaldoen pr. 1. januar 2011 55.260 kr. Med maksimale skattemæssige afskrivninger på 25 %, godkendes der afskrivninger med 13.815 kr. i indkomståret 2011.

SKATs afgørelse vedrørende afskrivninger ændres for indkomståret 2011.