Kendelse af 07-07-2014 - indlagt i TaxCons database den 09-08-2014

SKAT har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2008.

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage afgørelsen.

Faktiske oplysninger

Som følge af manglende indsendelse af selvangivelse for indkomståret 2008 fremsendte SKAT den 8. december 2009 forslag om at fastsætte selskabets skattepligtige indkomst efter fradrag af evt. underskud fra tidligere år til skønsmæssigt 900.000 kr.SKAT skøn var baseret på årsrapporten for 2007/2008 indsendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samtidig blev selskabet anmodet om at indsende en selvangivelse for 2008 inden 16 dage efter modtagelse af forslaget.

Da selskabet ikke indsendte sin selvangivelse m.v. inden den fastsatte frist blev selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2008 uden yderligere underretning ansat til det i forslaget nævnte beløb på 900.000 kr., jf. årsopgørelse af 28. januar 2010.

Den 14. november 2012 fremsendte selskabets repræsentant selskabets selvangivelser for 2008 – 2011 inkl. til SKAT. Efter modtagelsen heraf orienterede SKAT ved brev af 27. november 2012 selskabet om, at anmodningen om genoptagelse for så vidt angik indkomståret 2008 var indgivet efter udløbet af 3-årsfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. SKAT anmodede derfor selskabet om at fremsende oplysninger om de forhold, der kunne begrunde en genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og 2.

Ved mail af 3. januar 2013 anmodede selskabets repræsentant SKAT om at genoptage selskabets skatteansættelse for 2008 med følgende begrundelse:

..” Jeg skal anmode om at skatteansættelsen for 2008 ændres grundet særlige omstændigheder. Begrundelsen herfor er, at selskabet er begæret tvangsopløst, og jeg af skifteretten er blevet udpeget til likvidator. Det har i min egenskab af likvidator været forbundet med store vanskeligheder, at få udarbejdet regnskaber, herunder at fremskaffe det nødvendige grundlag herfor.”

Selskabet har i forbindelse med sagens behandling i Landsskatteretten fremlagt 5 lægeerklæringer af henholdsvis 21. januar 2008, 31. juli, 1. september og 30. december 2009 samt 3. juni 2014 vedrørende selskabets hovedanpartshaver. Der er endvidere i forbindelse med afholdt møde i Skatteankestyrelsen fremvist uddrag af hovedanpartshaverens Sundhedsrapport for en 2-årig periode (2012-2014) udvisende bl.a. hovedanpartshaverens medicinforbrug for perioden.

SKATs afgørelse

SKAT afslår at genoptage selskabets skatteansættelse for indkomståret 2008.

Fristen for ordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, udløb for indkomståret 2008 den 1. maj 2012. Afgørelsen af, om skatteansættelsen skal genoptages, må træffes efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27.

De objektive kriterier for genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, ses ikke at være opfyldt. Spørgsmålet er herefter, om der kan opnås genoptagelse på grund af særlige omstændigheder efter § 27, stk. 1, nr. 8.

Det er SKATs opfattelse, at der ikke forligger særlige omstændigheder, der berettiger til ekstraordinær genoptagelse af selskabets skatteansættelse efter skatteforvaltningslovbens § 27, stk. 1, nr. 8. Der er ikke ved den påklagede ansættelse af selskabets indkomst for 2008 begået fejl eller foretaget en urimelig skønsmæssig ansættelse. Den skønsmæssige ansættelse er ansat ud fra de oplysninger, som SKAT var i besiddelse af på tidspunktet for ansættelsen, nemlig selskabets årsrapport for 2007/2008, som var indsendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Årsrapporten dækker perioden 1. maj 2007 – 30. april 2008 (dvs. samme periode som indkomståret 2008) og udviser et overskud på 1.497.298 kr.

Afgørende for, om der er foretaget en urimelig høj skønsmæssig ansættelse, er de forhold, som ansættelsen er foretaget ud fra på tidspunktet for ansættelsen, dvs. da ansættelsen blev foretaget den 8. december 2009. At ansættelsen så efterfølgende viser sig at være for høj, har ikke betydning for denne vurdering i reglerne for ekstraordinær genoptagelse.

Det fremgår af SKATs juridiske vejledning 2013-1, afsnit A.A.8.2.3.10, at spørgsmålet er, i hvilket omfang det kan anses for en myndighedsfejl efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, hvis SKAT som følge af manglende oplysninger og dokumentation har foretaget en skønsmæssig ansættelse, som efterfølgende dokumenteres som værende for højt ansat. Udgangspunktet er, at et sådant forløb ikke i sig selv bevirker, at den skønsmæssige ansættelse kan kvalificeres som en myndighedsfejl. Hvis det derimod viser sig, at den skønsmæssige ansættelse er åbenbart for højt ansat i forhold til de tilgængelige oplysninger på det tidspunkt, hvor den skønsmæssige afgørelse er truffet, vil der kunne være tale om en ansvarspådragende myndighedsfejl, der kan medføre ekstraordinær genoptagelse.

SKAT finder desuden, at der ikke foreligger oplysninger om forhold, der kan begrunde ekstraordinærgenoptagelse. Der er ikke ved anmodningen om genoptagelse oplyst om nogen særlige omstændigheder, som kan begrunde en fravigelse af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. At selskabet er begæret tvangsopløst, og at likvidator for selskabet har haft vanskeligt ved at få udarbejdet regnskaber, anses ikke for en særlig omstændighed. Der er endvidere henset til, at selskabets selvangivelsesfrist for indkomståret 2008 var den 31. oktober 2009, mens selskabet først er kommet under opløsning den 1. februar 2010 og under likvidation den 3. maj 2010.

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabets skatteansættelse for indkomståret 2008 genoptages ekstraordinært.

I 2009 ansatte SKAT skønsmæssigt selskabets skattepligtig indkomst til 900.000 kr. baseret på fremsendt årsrapport for 2007/2008 til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Årsrapporten var udarbejdet af ejeren af selskabet (selskabets hovedanpartshaver). Der var tale om et ufuldstændigt regnskab uden balance og uden revisorpåtegning. Selskabet blev derfor anmodet om at indsende et nyt regnskab. Da dette ikke skete, blev selskabet tvangsopløst, og advokat [person1] blev udpeget som likvidator, jf. udskrift fra skifteretten.

I forbindelse med tvangsopløsningen var det særdeles vanskeligt bl.a. som følge af hovedanpartshaverens psykiske tilstand at få fremskaffet materialet til udarbejdelse af årsregnskaberne for indkomstårene 2008 og fremefter, hvorfor disse først blev indsendt i november 2012. På dette tidspunkt var indkomståret 2008 forældet, men som følge af tvangsopløsningen af selskabet, likvidators indtræden samt hovedanpartshaverens personlige forhold forud for tvangsopløsningen, er det opfattelsen, at der foreligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen.

Vedrørende hovedanpartshaverens personlige forhold kan oplyses, at han i en årrække har drevet advokatvirksomhed, og han som følge af sygdomsmæssige årsager har været nødsaget til at deponere sin bestalling i 2009. Han har i en længere årrække lidt af depressioner formentlig udløst af stress og har siden 2006 modtaget behandling for angst/søvnbesvær med bl.a. benzodiazepiner. I den forbindelse er henvist til hovedanpartshaverens Sundhedsjournal for en tilfældig udvalgt periode 2012-2014, hvor han har opgjort, at han i perioden 29 gange har fået ordineret angstdæmpende medicin samt 7 gange sovemedicin, svarende til i alt 2.900 piller i perioden. Der henvises yderligere til de 5 fremlagte lægeerklæringer for årene 2008, 2009 og 2014.

Herudover henvises til, at hovedanpartshaveren i en årrække har haft en række fysiske og psykiske og adfærdsmæssige tegne på stress, herunder bl.a. ulyst, træthed, hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær, angst m.v. Årsagen til hans stresssituation skyldes en række voldsomme begivenheder i familien/nærmeste omgangskreds, herunder en sygdomsramt kæreste, et for tidligt født barn m.v.

I 2009, hvor selskabet skulle have indleveret sin selvangivelse for indkomståret 2008, havde hovedanpartshaveren ikke været i stand hertil på grund af sin psykiske tilstand. Han havde ikke nogen erindring om at have modtaget en agterskrivelse. Herudover havde postgangen i [by1] kommune i perioder været særdeles ustabil og mangelfuld. Indsendelsen af årsrapport for 2007/2008 til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen var sket i panik med henblik på senere at blive lavet om. Hovedanpartshaverenhavde som følge af sygdom haft særdeles svært ved at drive sin advokatvirksomhed siden 2006, men havde håbet på at kunne køre advokatforretningen videre indtil han kunne opnå efterløn. Dette var imidlertid ikke lykkedes. De sidste år før lukningen i 2009 havde han kun haft ganske få sager, der som følge af hans sygdomstilstand ikke var blevet behandlet optimalt.

Til støtte for den nedlagte påstand gøres gældende,

at der på grund af selskabets hovedanpartshavers psykiske tilstand ikke har været mulighed for at anmode om genoptagelse inden for den ordinære frist.
at en genoptagelse af skatteansættelsen vil medføre en væsentlig indholdsmæssig ændring af skatteansættelsen
at den skønsmæssige ansættelse foretaget af SKAT må anses for urimelig
at en nægtelse af genoptagelse af ansættelsen for 2008 vil medføre uforudsigelige konsekvenser for de efterfølgende indkomstår og hele tvangsopløsningen af selskabet.

I henhold til SKATs juridiske Vejledning, afsnit A.A.8.2.3.10 kan bl.a. følgende særlige omstændigheder begrunde en ekstraordinær genoptagelse:

Krav om indholdsmæssig ændring/væsentlig ændring
Skønsmæssig forhøjelse må anses for urimelig
Uforudsigelige konsekvenser

En genoptagelse af selskabets skatteansættelse for 2008 vil medføre en væsentlig indholdsmæssig ændring af den hidtidige ansættelse. I henhold til den eksisterende ansættelse udgør indkomsten 900.000 kr.., mens ansættelsen i henhold til den fremsendte ændring udgør -67.866 kr. eller svarende til en ændring på 967.866 kr.

Udover en væsentlig indholdsmæssig ændring, vil det også medføre en væsentlig ændring af de efterfølgende indkomstår samt hele den samlede likvidation af selskabet. Skatteansættelsen for 2008, herunder en ændring heraf, vil således have direkte indflydelse på likvidationen af selskabet. Det bemærkes, at selskabet er blevet tvangsopløst, og der er dermed ikke tale om en frivillig opløsning af selskabet. En forskel på 967.866 kr. vil samtidig medføre uforudsigelige konsekvenser for tvangsopløsningen/likvidationen, hvis anmodningen om ekstraordinær genoptagelse ikke imødekommes.

På baggrund af det ovennævnte er det selskabets opfattelse, at der i sagen forligger særlige omstændigheder, der kan begrunde en ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Anmodningen om genoptagelse for indkomståret 2008 er indgivet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 om ordinær skatteansættelse.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Betingelserne for ekstraordinær skatteansættelse er anført i bestemmelsen, som er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 indeholder en række objektive grunde til genoptagelse. Selskabet opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse.

Herefter kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, der har følgende ordlyd:

Told- og Skatteforvaltningen giver efter anmodning fra den skattepligtige tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.”

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005).

Ifølge bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende skattestyrelseslovs § 35, stk. 1, nr. 8 er bestemmelsens anvendelsesområde tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder, der fører til, at det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive grunde i bestemmelsen. Af bemærkningerne fremgår således, at bestemmelsen bl.a. kan finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige, eller hvor skattemyndigheden har foretaget en åbenbar urimelig skønsmæssig ansættelse. Bestemmelsen er således tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende. Det er en endvidere en forudsætning for ekstraordinær genoptagelse, at der er tilvejebragt et sikkert grundlag for, at en genoptagelsestilladelse vil kunne resultere i en indholdsmæssig ændring af skatteansættelsen.

En anmodning om genoptagelse skal være fremsat inden 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Told- og Skatteforvaltningen kan efter anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

SKATs skønsmæssige ansættelse for indkomståret 2008 er baseret på de oplysninger, som SKAT var i besiddelse af på tidspunktet for den skønsmæssige ansættelse, nemlig selskabets årsrapport for 2007/2008, som var indsendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen af selskabets hoveanpartshaver.

Der er på foranledning af selskabets likvidator udarbejdet regnskaber for bl.a. indkomståret 2008 for selskabet, som viser, at selskabets ansættelse for indkomståret 2008 udgør -67.866 kr. svarende til en forskel på 967.868 kr. i forhold til SKATs ansættelse.

Der er endvidere efterfølgende fremlagt 5 lægeerklæringer for indkomstårene 2008, 2009 og 2014 samt fremvist uddrag af Sundhedsjournal for en toårig periode vedrørende selskabets hovedanpartshaver.

Ud fra en konkret vurdering anses der at foreligge sådanne særlige omstændigheder, at det må anses for at være åbenbart urimeligt at opretholde selskabets skatteansættelse for indkomståret 2008. Der er herved primært henset til, at det må anses for godtgjort, at hovedanpartshaveren på grund af sin psykiske tilstand ikke har været i stand til at varetage selskabets interesser i perioden 2008 – 2012 og således at indsende anmodning om genoptagelse inden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Det indsendte årsregnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelse med det heri angivne årsresultat anses ligeledes at være et udslag af hovedanpartshaverens psykiske tilstand i perioden. Der henvises til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og stk. 2.

Det pålægges herefter SKAT at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2008.

Det bemærkes, at der ikke ved afgørelsen er taget stilling til den materielle afgørelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008.